Pozycjonowanie PrestaShop

Bezpłatny audyt

    NEED real SEO?
    Zostaw kontakt i zamów bezpłatną konsultację SEO z naszym doradcą.

    Pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop to szereg czynności, które wykonuje się po to, aby zyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, czyli zwiększyć widoczność swojej witryny w sieci. Wydaje się to proste, jednak pozycjonowanie to długi i skomplikowany proces, na który składa się wiele elementów. Dlatego wielu przedsiębiorców zaczynających swoją przygodę na rynku sprzedaży internetowej od samego początku decyduje się na współprace z odpowiednim specjalistą lub nawet całą agencją.

    Obecnie internet to najlepsze miejsce do promowania swoich usług. To właśnie w sieci potencjalni klienci najczęściej szukają produktów, które ich interesują, lub odpowiedzi na nurtujące ich pytania dotyczące zakupów. To sprawia, że firma, która nie reklamuje się w internecie, ma niewielkie szanse na zdobycie klientów, zwiększanie świadomości marki wśród konsumentów oraz na budowanie renomy. Jednak założenie strony WWW czy sklepu internetowego to nie wszystko. Obecność w sieci to nie to samo, co widoczność w sieci. Z tego względu pozycjonowanie PrestaShop to coś, co powinno dotyczyć każdego przedsiębiorcy działającego na rynku e-commerce.

    Czym jest PrestaShop?

    Czym jest PrestaShop?

    Sytuacja na polskim rynku e-commerce jest bardzo dynamiczna. Stale zmieniające się potrzeby konsumentów zmuszają przedsiębiorców do ciągłego ulepszania sklepów internetowych i oferowania klientom coraz to lepszych funkcji. Z tego względu zmienia się też popularność poszczególnych platform sprzedażowych, jednak PrestaShop od dłuższego czasu niezmiennie znajduje się w ścisłej czołówce. Związane jest to z dużą wydajnością oraz dostępem do funkcji, które wspierają podstawowe działania związane z optymalizacją sklepu PrestaShop.

    Rozwiń

    Czym charakteryzuje się ta platforma? To o czym warto wspomnieć, to przede wszystkim typ oprogramowania. PrestaShop to oprogramowanie Open Source, czyli o otwartym kodzie źródłowym. Oznacza to, że dostęp do skryptu oraz możliwość jego modyfikacji mają nie tylko właściciele sklepów internetowych korzystający z oprogramowania, ale również programiści z całego świata. Dzięki temu oprogramowanie może być stale ulepszane i rozszerzane; mogą oni tworzyć dodatki i moduły, które wspierają pozycjonowanie stron PrestaShop, ułatwiają zarządzanie sklepem czy usprawniają jego działania, co zwiększa jego atrakcyjność w oczach klientów.

    Podstawowe szablony oraz funkcje potrzebne do prowadzenia sprzedaży online są darmowe, jednak, aby platforma mogła obsługiwać sklepy dużych firm, którym zależy na prężnym rozwoju, konieczne będzie dokupienie dodatkowych modułów. A to sprawia, że w przypadku dużych sklepów z szerokim asortyment trudno jest mówić o darmowym oprogramowaniu PrestaShop.

    Podstawowe szablony oraz funkcje potrzebne do prowadzenia sprzedaży online są darmowe, jednak, aby platforma mogła obsługiwać sklepy dużych firm, którym zależy na prężnym rozwoju, konieczne będzie dokupienie dodatkowych modułów. A to sprawia, że w przypadku dużych sklepów z szerokim asortyment trudno jest mówić o darmowym oprogramowaniu PrestaShop.

    Czy pozycjonowanie PrestaShop jest łatwe?

    Skrypt oferuje wiele rozwiązań przyjaznych SEO, a dodatkową zaletą jest otwarty kod źródłowy, który można dowolnie modyfikować (ma to ogromne znaczenie dla pozycjonowania PrestaShop). Funkcje w podstawowym pakiecie ułatwiają m.in. dodawanie treści SEO, ustawianie przyjaznych adresów URL, tworzenie poprawnych meta opisów i meta tytułów czy generowanie i modyfikowanie pliku robots.txt.

    Wszystko to wspiera działania związane z pozycjonowaniem stron PrestaShop, dzięki czemu podstawowe czynności może wykonać nawet osoba, która nie ma wiedzy z zakresu programowania. Trzeba jednak pamiętać, że cały proces zwiększania widoczności w sieci nie ogranicza się do kilku przedstawionych wyżej czynności. Tak naprawdę wyszukiwarka Google bierze pod uwagę ok. 200 różnych czynników rankingowych. Nie wszystkim wymaganiom da się sprostać, wykonując podstawy optymalizacji sklepu PrestaShop, które ułatwia oprogramowanie. Wiele zaawansowanych czynności wymaga dokupienia dodatkowych modułów oraz nawiązania współpracy z doświadczonym pozycjonerem.

    Czy warto pozycjonować sklep na PrestaShop?

    Czy warto pozycjonować sklep na PrestaShop?

    W internecie znaleźć można mnóstwo artykułów, w których autorzy rozważają, czy warto pozycjonować sklep PrestaShop, czy nie warto. Niektórzy wypowiadają się na ten temat pozytywnie, a inni negatywnie. Osoby, które negują działania związane z pozycjonowaniem i optymalizacją, jako argument przedstawiają zazwyczaj wysoką cenę za usługę. Duże koszty wynajęcia agencji czy nawet jednego pozycjonera to fakt, jednak cena jest adekwatna do korzyści, jakie może otrzymać właściciel sklepu internetowego, a także do pracy, jaką musi włożyć specjalista w ten złożony i skomplikowany proces.

    Rozwiń

    Pozycjonowanie PrestaShop – niepotrzebny wydatek czy rzecz niezbędna?

    Wśród przeciwników pozycjonowania PrestaShop znaleźć można osoby, które twierdzą, że jest to wyłącznie niepotrzebny wydatek, a inwestycja nigdy się nie zwraca. Nie jest to prawdą. Umiejętnie przeprowadzone działania, które doprowadzą stronę na pierwszą listę, a nawet pierwsze miejsce w rankingu wyszukiwarki mogą okazać się najskuteczniejszą strategią marketingową. Dzięki wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania sklep internetowy może docierać do szerokiego grona potencjalnych klientów, ale też do osób, które jeszcze nie do końca są przekonane do zakupu.

    Korzyść w postaci pozyskiwania nowych klientów i zwiększenia sprzedaży przekłada się na dodatkowy zarobek, na który bez pozycjonowania stron PrestaShop prawdopodobnie nie byłoby szans. To oznacza, że koszty za usługę się zwracają, a do tego działania pozycjonera generują zyski jeszcze przez długi czas.

    Czy to czyni pozycjonowanie PrestaShop rzeczą niezbędną? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto wspomnieć, że przeważająca część internautów w poszukiwaniu interesujących ich produktów czy informacji korzysta wyłącznie z TOP10 propozycji Google, co oznacza, że sklepy internetowe wyświetlające się na drugiej lub trzeciej stronie wyników wyszukiwania mają znacznie mniejsze szanse na dotarcie do potencjalnych klientów. Natomiast witryny, które nie wyświetlają się na konkretne słowa kluczowe nawet na trzeciej stronie wyników wyszukiwania, tak naprawdę dla internautów nie istnieją.

    Na podstawie tej informacji łatwo można stwierdzić, że pozycjonowanie sklepu PrestaShop jest konieczne do pozyskiwania klientów i rozwijania swojej działalności e-commerce.

    Internauci wolą naturalne (organiczne) wyniki wyszukiwania

    Sposobem na widoczność w sieci jest również tworzenie kampanii reklamowych za pomocą systemu Google Ads. Czym takie rozwiązanie różni się od pozycjonowania PrestaShop i dlaczego często jest gorszym wyborem dla firmy? Sklepy internetowe, a także wszystkie inne witryny, które wyświetlają się na wysokiej pozycji dzięki płatnym kampaniom Google, oznaczone są napisem „Reklama”. Natomiast witryny, które zyskują wysoką pozycję dzięki działaniom pozycjonera, pojawiają się w tzw. wynikach organicznych lub inaczej naturalnych. Najprościej mówiąc, są to wszystkie propozycje, które nie są sponsorowanym linkiem od Google.

    Widoczność w wynikach organicznych często okazuje się lepszym wyborem z jednego, prostego powodu – internauci bardziej ufają witrynom, które pojawiły się wysoko dzięki działaniom związanym z pozycjonowaniem PrestaShop (czy sklepu na każdej innej platformie). To dlatego, że strony, które trafiają na wysokie pozycje, muszą być dopracowane pod każdym względem (być atrakcyjne, użyteczne i wartościowe), aby wyszukiwarka w ogóle brała je pod uwagę. Z tego względu użytkownicy internetu często celowo pomijają płatne linki i od razu przechodzą do wyników organicznych. W niektórych przypadkach utworzenie kampanii reklamowej Google Ads może przynieść skutek odwrotny do zamierzonego, czyli zmniejszyć liczbę wejść na stronę.

    Pozycjonowanie pozwala docierać do grupy docelowej

    W marketingu ważny jest tzw. lejek sprzedażowy, czyli obrazowe odzwierciedlenie etapów procesu sprzedażowego. Na samym początku lejka znajdują się osoby zainteresowane danym tematem, ale jeszcze nie do końca przekonane do zakupu, a na samym końcu – osoby zdecydowane na zakup. Pozyskiwanie klientów z różnych etapów wymaga stosowania innych strategii marketingowych. Pozycjonowanie PrestaShop jako strategia marketingowa pozwala – jako jedna z niewielu strategii – docierać do odbiorców znajdujących się na każdym etapie lejka sprzedażowego. Wszystko to za sprawą słów kluczowych, na które wyświetlają się konkretne podstrony sklepu internetowego.

    Pozycjoner może dobrać frazy ogólne, dzięki czemu sklep będzie docierał do osób na samym początku procesu sprzedażowego, lub bardziej precyzyjne (z długiego ogona), które pozwolą dotrzeć do osób zdecydowanych na zakup konkretnego produktu. To oznacza, że pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop to jedna z najbardziej uniwersalnych strategii marketingowych.

    Pozycjonowanie i optymalizację można stosować w każdej branży

    Pozycjonowanie i optymalizację sklepu PrestaShop można stosować niezależnie od branży. Nieważne, jaki asortyment znajduje się w sklepie internetowym; działania pozycjonera pomagają napędzać biznes dzięki zwiększeniu widoczności w sieci. Faktem jest jednak, że w każdej branży pozycjonowanie będzie wyglądało nieco inaczej, m.in. ze względu na grupę docelową.

    Jak rozpocząć pozycjonowanie PrestaShop?

    Jak rozpocząć pozycjonowanie PrestaShop?

    Rozpoczęcie pozycjonowania PrestaShop wygląda tak samo, jak w przypadku każdego innego sklepu internetowego. Różnice pojawiają się dopiero na kolejnych etapach całego procesu. Każdy specjalista od pozycjonowania – niezależnie od tego, jaką witrynę pozycjonuje – powinien sprawdzić działania konkurencji, a następnie przeprowadzić audyt SEO oraz audyt UX (z j.ang. User Experience). Niemal każde kolejne działanie powinno być uzależnione od wyników poprzednich czynności.

    Rozwiń

    Sprawdzenie działań konkurencji – dlaczego warto to robić?

    Sprawdzenie działań konkurencji to pierwsza czynność, jaką powinien wykonać pozycjoner, zanim w ogóle zacznie wprowadzać elementy pozycjonowania stron PrestaShop. Sprawdzenie tego, co robią inne firmy, jest ważne zarówno w przypadku biznesów, które dopiero rozpoczynają działalność, jak i tych, które istnieją rynku już od wielu lat. Chodzi tutaj oczywiście o monitorowanie działań firm, które utrzymują się na wysokiej pozycji w rankingu Google. Nie ma sensu sprawdzać strategii sklepów internetowych, które znajdują się na szarym końcu listy wyników wyszukiwania.

    Dzięki monitorowaniu konkurencji można dowiedzieć się, które działania są skuteczne, a z których lepiej nie korzystać podczas pozycjonowania sklepu PrestaShop. W trakcie takiej analizy najczęściej sprawdza się wykorzystane frazy kluczowe, cały content znajdujący się na stronie, sposób komunikacji marki z klientami i potencjalnymi klientami, a także inne stosowane strategie.

    Sprawdzenie aktualnego stanu strony, czyli audyt SEO

    Równie ważne co sprawdzenie konkurencji jest przeprowadzenie audytu SEO, czyli analiza strony pod kątem czynników rankingowych wyszukiwarki. Dzięki temu można dowiedzieć się, jakie braki i błędy nie pozwalają witrynie zyskać wysokiej pozycji, ale także co jest skuteczne i wartościowe. Czasami zdarza się tak, że po wykonaniu audytu SEO okazuje się, że większość elementów witryny wymaga gruntownej przebudowy. Czasami wystarczy tylko kilka drobnych poprawek i można przejść do wdrażania kolejnych działań pozycjonowania PrestaShop.

    Do przeprowadzenia audytu SEO wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia i programy. Cały proces może trwać nawet kilka tygodni, dlatego trzeba uzbroić się w dużą cierpliwość. Po przeanalizowaniu witryny internetowej sporządzany jest raport, który opisuje ze szczegółami sytuację strony oraz to, co trzeba na niej poprawić, aby dopasować ją do wymagań wyszukiwarki.

    Audyt UX – czy strona jest atrakcyjna dla odwiedzających?

    W pozycjonowaniu sklepu internetowego PrestaShop istotny jest również audyt UX, czyli analiza strony pod kątem atrakcyjności i użyteczności dla odbiorców. Trzeba pamiętać, że w ciągu ostatnich lat wymagania wyszukiwarki Google znacznie się zmieniły i istotną rolę odgrywają właśnie wrażenia użytkownika. Witryna, która nie będzie spełniała oczekiwań internautów zarówno pod kątem technicznym, jak i wizualnym będzie miała niewielkie szanse na wysoką pozycję w rankingu.

    Obecnie z Google korzysta ponad 90% wszystkich internautów, co oznacza, że wyszukiwarka ta zdominowała rynek i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Dlatego wszystkie działania związane z pozycjonowaniem stron PrestaShop powinny opierać się na wymaganiach Google.

    Pozycjonowanie PrestaShop krok po kroku

    Pozycjonowanie PrestaShop krok po kroku

    Pozycjonowanie sklepu PrestaShop to proces, na który składa się wiele elementów. Niektóre z nich to podstawy, które może wykonać osoba bez specjalistycznej wiedzy, a inne wymagają nie tylko wiedzy, ale też umiejętności i doświadczenia. Warto pamiętać, że pozycjonowanie najlepiej wykonywać kompleksowo, czyli spełniać wszystkie wymagania wyszukiwarki oraz internautów. Takie działanie daje większą skuteczność niż stosowanie zalecanych technik wybiórczo.

    Rozwiń

    Naprawienie błędów na stronie na podstawie wyników z audytów SEO oraz UX

    Pierwszy krok w procesie pozycjonowania PrestaShop to naprawienie błędów, jakie wykażą raporty z przeprowadzonych audytów SEO oraz UX. Jest to podstawa to wdrażania kolejnych działań i strategii.

    A skąd właściwie biorą się błędy na stronie sklepu internetowego? Przyczyn takiego stanu może być wiele. Być może już podczas tworzenia witryny niektóre czynności zostały wykonane niepoprawnie, przez co sklep nie jest przystosowany do wymagań wyszukiwarki i nie wspiera działań związanych z SEO. Inną przyczyną mogą być błędy w pozycjonowaniu. Jeśli wcześniej osoba niedoświadczona próbowała pozycjonować sklep internetowy PrestaShop, mogła nieświadomie popełnić wiele błędów, które przez długi czas uniemożliwiały stronie zyskanie lepszej pozycji w rankingu wyszukiwarki.

    Analiza i dobór skutecznych słów kluczowych

    Słowa kluczowe to coś, co pozwala internautom odnajdować interesujące ich zagadnienia. Dlatego głównie na nich opiera się cały proces pozycjonowania stron PrestaShop, a ich dobór nie może być przypadkowy. Na etapie dobierania słów kluczowych doskonale sprawdzą się wyniki obserwacji działań konkurencji. Słowa, na które pozycjonują się sklepy znajdujące się w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania to najprawdopodobniej słowa najskuteczniejsze.

    Warto jednak pamiętać, że analiza konkurencji to tylko narzędzie, które ma pomóc w doborze słów kluczowych i strategii; nie należy kopiować wszystkiego bez zastanowienia. Słowa kluczowe, których używa pozycjoner, muszą przede wszystkim odzwierciedlać to, co znajduję się na stronie. W przeciwnym wypadku witryna zostanie uznana za niewiarygodną i bezwartościową zarówno przez wyszukiwarkę Google, jak i przez internautów.

    Słowa kluczowe można podzielić m.in. na ogólne oraz long tail, czyli bardziej precyzyjne. W przypadku pozycjonowania sklepu internetowego PrestaShop warto używać fraz z każdej z tych grup. Dzięki temu będzie można docierać do szerszego grona odbiorców. Frazy long tail najlepiej wykorzystywać w artykułach blogowych, które odpowiadają na pytania najczęściej zadawane przez potencjalnych klientów.

    Optymalizacja sklepu PrestaShop

    Kolejnym krokiem jest tzw. optymalizacja sklepu PrestaShop, czyli najważniejszy i najobszerniejszy etap całego procesu pozycjonowania. Są to wszystkie działania, które wykonuje się na stronie. Dotyczą one przystosowania witryny do wymagań wyszukiwarki oraz do UX, czyli wrażeń użytkownika.

    Do działań wykonywanych w ramach optymalizacji zaliczyć można: optymalizację treści, uproszczenie kodu źródłowego, ustawienie przyjaznych dla wyszukiwarki oraz użytkowników adresów URL, umieszczanie odnośników w obrębie witryny, dbałość o szybkie działanie witryny i bezpieczeństwo, dodanie poprawnych meta danych, utworzenie mapy strony czy sprawdzenie poprawności pliku robots.txt.

    Niektóre z tych czynności mogą być łatwe do wykonania dzięki podstawowym funkcjom, jakie oferuje platforma. Jednak jest to tylko część tego, co składa się na całą optymalizację sklepu PrestaShop. Bardziej zaawansowanych czynności raczej nie wykona osoba, która wcześniej nie miała styczności z pozycjonowaniem.

    Content w sklepie internetowym PrestaShop

    Ogromną rolę w marketingu internetowym odgrywa content, czyli teksty znajdujące się na stronie. Sklep internetowy to doskonałe miejsce na tworzenie wartościowego contentu, a co więcej – na regularne publikowanie nowych treści. Oczywistą kwestią są opisy produktów, jednak ogromną rolę odgrywają również opisy kategorii, poradniki, tekst na stronie głównej oraz artykuły blogowe. Regularne publikowanie treści w szczególności dotyczy właśnie artykułów na blogu. Taka strategia jest niezwykle skuteczna, a do tego może być prowadzona w nieskończoność.

    Ale co tworzenie contentu ma wspólnego z pozycjonowaniem PrestaShop? Przede wszystkim jednym z wymagań wyszukiwarki jest aktualizowanie strony i regularne jej rozszerzanie. Jeśli na blogu, który znajduje się bezpośrednio na stronie sklepu, co jakiś czas pojawiają się nowe wpisy, Google chętniej będzie promować taką witrynę. Oprócz tego treści to również miejsce na umieszczanie fraz kluczowych, bez których pozycjonowanie byłoby problematyczne.

    Pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych

    Czynnikiem rankingowym wyszukiwarki Google jest również to, czy dana witryna jest autorytatywnym źródłem. Google bardzo się stara, aby promowane treści były wartościowe dla internautów, dlatego jakość – w szerokim tego słowa znaczeniu – ma dziś ogromne znaczenie. Sklep internetowy będzie postrzegany przez wyszukiwarkę jako wartościowy, jeśli (między innymi) będzie do niego prowadziło wiele linków z zewnętrznych serwisów. Z tego względu pozyskiwanie linków zewnętrznych lub inaczej linkbuilding to jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania stron PrestaShop.

    Zespół Google odpowiedzialny za nadzór nad algorytmami wyszukiwarki potwierdził, że linkbuilding to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Trudno zatem walczyć z konkurencją, jeśli tak ważna strategia nie zostanie zastosowana. Trzeba jednak pamiętać, że od 2012 roku Google bierze pod uwagę wyłącznie linki pochodzące z wartościowych witryn. To czyni linkowanie zewnętrze długim i skomplikowanym elementem pozycjonowania PrestaShop, którym powinna zająć się doświadczona osoba.

    Monitorowanie i analizowanie zmian

    Ostatni krok pozycjonowania stron PrestaShop, ale nie mniej ważny, to monitorowanie zmian, a następnie ich analizowanie. Bez tego trudno byłoby ocenić, czy wdrażane działania są skuteczne oraz co (i czy) trzeba zmienić.

    Niektóre zmiany można zweryfikować dzięki zwykłej obserwacji (np. lepsza pozycja strony, więcej zapytań od klientów, większa sprzedaż), jednak niektóre aspekty trzeba sprawdzić specjalistycznymi narzędziami. Skuteczną analizę działań SEO można przeprowadzić za pomocą Google Search Console lub Google Analytics.

    Ile trwa pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

    Ile trwa pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

    Pozycjonowanie stron PrestaShop to jeden z najlepszych i najtańszych sposobów na pozyskiwanie klientów. Mimo tego, że za usługi doświadczonego pozycjonera trzeba sporo zapłacić, to inwestycja po pewnym czasie się zwraca, a działania przynoszą zyski jeszcze przez długi czas.

    Rozwiń

    Wprowadzanie działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją – jak długo to trwa?

    Cały proces pozycjonowania PrestaShop może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Dla niektórych przedsiębiorców jest to argument przeciwko tej strategii zwiększania widoczności w sieci, jednak niesłusznie. Pozycjonowanie składa się z wielu elementów; na niektóre z nich trzeba poświecić naprawdę sporo czasu. Dlatego długi czas przeprowadzania procesu jest jak najbardziej uzasadniony i jest to zjawisko normalne.

    Oprócz tego trzeba wziąć pod uwagę, że przed rozpoczęciem działań związanych bezpośrednio z pozycjonowaniem i optymalizacją sklepu PrestaShop należy przeprowadzić wspomniane wcześniej audyty SEO oraz UX. Jeśli sklep internetowy jest bardzo rozbudowany, to przeprowadzenie takich audytów może trwać nawet kilka tygodni.

    Od czego zależy to, ile trwa pozycjonowanie sklepu PrestaShop?

    Czas pozycjonowania stron PrestaShop zależy od wielu różnych czynników. To dlatego tak trudno jest precyzyjnie określić, ile trzeba będzie czekać na pierwsze zmiany. Pierwszym czynnikiem, który decyduje o czasie trwania całego procesu, jest branża, w jakiej działa sklep. Jeśli jest to temat popularny, trzeba liczyć się z dużą konkurencją, a im większa konkurencja, tym trudniej jest pozycjonować sklep. Trzeba wziąć pod uwagę również to, że inne firmy też korzystają z usług pozycjonera i dbają o SEO.

    Inne czynniki, które wpływają na czas trwania pozycjonowania to: historia sklepu internetowego (kary, błędy w pozycjonowaniu), aktualna sytuacja strony (jak dużo trzeba na niej zmienić), a także aktualizacje algorytmów Google.

    Średni czas oczekiwania na efekty pozycjonowania PrestaShop

    Czas pozycjonowania sklepu PrestaShop zależy od zbyt wielu czynników, aby można było precyzyjnie określić to, po jakim czasie pojawią się efekty. Doświadczony pozycjoner może jedynie oszacować średni czas nadejścia zmian, jednak nie może dać stuprocentowej pewności. Jeśli osoba podająca się za specjalistę obiecuje wysoką pozycję po kilku dniach czy tygodniach, to znak, że nie warto jej ufać.

    Nikt nie może przewidzieć co do dnia czy tygodnia, kiedy wyszukiwarka zauważy daną witrynę i postanowi umieścić ją na wysokiej pozycji. Nawet najbardziej doświadczona osoba nie ma wpływu na takie aspekty jak działania konkurencji czy zmiany w wymaganiach wyszukiwarki. Szacuje się, że średni czas pojawienia się efektów pozycjonowania PrestaShop to kilka miesięcy.

    Czy wysoka pozycja równa się: większa sprzedaż?

    Warto również rozróżnić efekt w postaci zyskania pierwszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a efekt w postaci zwiększenia sprzedaży. Zazwyczaj jedno wynika z drugiego, jednak nie zawsze tak się dzieje. Czasami pozycjonowanie stron PrestaShop sprawia, że sklep internetowy zyskuje lepszą widoczność w sieci, czyli pojawia się na wysokiej pozycji, ale mimo to nie przybywa nowych klientów.

    Czasami na ten najważniejszy efekt trzeba po prostu poczekać dłużej i nie ma to nic wspólnego z umiejętnościami pozycjonera. Jednak zdarza się również tak, że problemem jest zawartość strony. Być może optymalizacja sklepu PrestaShop nie została wykonana prawidłowo; np. witryna nie jest atrakcyjna dla odwiedzających, co powoduje, że nie wykonują oni na niej żadnych akcji.

    Optymalizacja SEO PrestaShop

    Optymalizacja SEO PrestaShop

    Optymalizacja SEO sklepu PrestaShop to wszystkie działania wykonywane on-site, czyli w obrębie strony. Zalicza się do nich przystosowanie witryny do algorytmów wyszukiwarki, ale również poprawienie strony pod kątem technicznym i wizualnym. Wszystkie te aspekty mają wpływ na pozycję strony w rankingu Google. Czynników rankingowych jest obecnie ok. 200; poniżej znajdują się podstawowe kwestie, na których należy się skupić podczas pozycjonowania stron PrestaShop.

    Rozwiń

    Adresy URL – user-friendly i SEO-friendly

    Adresy URL powinny być przyjazne zarówno dla wyszukiwarki, jak i dla użytkowników. Oznacza to, że nie mogą zawierać przypadkowych znaków (takie adresy często generują się automatycznie), tylko odzwierciedlać to, co rzeczywiście znajduje się na danej podstronie. Ma to wpływ na pozycjonowanie sklepu PrestaShop, ale również na wrażenia użytkowników. Internauci chętniej odwiedzą podstronę z adresem o przejrzystej strukturze, ponieważ przypadkowy ciąg znaków nie będzie dla nich wiarygodny.

    Meta dane

    Meta dane, czyli tytuły i opisy podstron powinny być odpowiednio skonstruowane. Meta tytuł ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, natomiast meta opis to głównie informacja dla internautów, którą widzą w wynikach wyszukiwania. Z tego względu w meta tytułach warto umieszczać słowa kluczowe, a w meta opisach – już niekoniecznie, ponieważ i tak nie będzie miało to znaczenia dla pozycjonowania stron PrestaShop. W tym przypadku lepiej stworzyć treść, która będzie zachęcała do odwiedzenia strony.

    Modyfikacje meta danych należy wykonywać do każdej podstrony w sklepie internetowym.

    Optymalizacja obrazów

    Optymalizacja obrazów jest równie ważna co wszystkie inne elementy pozycjonowania sklepu PrestaShop, jednak wciąż wiele osób o niej zapomina. W nazwie pliku można umieścić słowa kluczowe, co jest korzystne z punktu widzenia SEO; oprócz tego odpowiednie opisy pozwolą pozyskiwać ruch z Google Grafika.

    W przypadku optymalizacji obrazów liczą się takie aspekty jak: odpowiednia nazwa pliku graficznego, rozmiar, waga, DPI, format oraz atrybut ALT. To wszystko ma znaczenie dla SEO, a także dla wrażeń użytkownika, ponieważ odpowiednia optymalizacja obrazów pozwala przyspieszyć działanie sklepu.

    Blokowanie indeksacji niektórych podstron

    Niektóre podstrony nie muszą być indeksowane przez roboty wyszukiwarki, a wręcz nie powinny. Chodzi o takie sekcje, które nie mają znaczenia dla pozycjonowania sklepu internetowego PrestaShop. Warto zablokować botom dostęp przede wszystkim do wszelkich regulaminów, polityki prywatności, klauzuli RODO, strony płatności oraz koszyków klientów.

    Blokowanie indeksacji niektórych podstron sklepu internetowego wykonuje się za pomocą pliku robots.txt.

    Generowanie mapy strony

    Mapa strony, czyli plik XML nie jest widoczna dla odwiedzających, ale widzą ją roboty wyszukiwarki. Pozwala im ona na poznanie zawartości całej witryny i ułatwia jej indeksowanie, co ma ogromne znaczenie dla pozycjonowania PrestaShop.

    Tworząc mapę strony, trzeba uwzględnić wszystkie linki do podstron, które są wartościowe i mają być widoczne dla botów wyszukiwarki. W przypadku bardzo rozbudowanych sklepów internetowych czasami konieczne jest utworzenie więcej niż jednej mapy strony.

    Szybkość ładowania sklepu

    Optymalizacja sklepu PrestaShop polega również na usprawnieniu działania witryny pod kątem technicznym. Jednym z najważniejszych aspektów jest szybkość ładowania się zawartości. Odwiedzający nie może czekać na to dłużej niż 3 sekundy, ponieważ długi czas oczekiwania skutecznie zniechęci go do pozostania na stronie i dokonania zakupu.

    Certyfikat SSL

    W sklepach internetowych szczególnie ważne jest bezpieczeństwo. W końcu kupujący zostawiają tam swoje dane osobowe oraz dokonują płatności. Jeśli witryna nie będzie odpowiadała na ich potrzeby pod tym względem, nie będą chcieli dokonać na niej żadnej akcji. W takiej sytuacji będzie zwiększał się współczynnik odrzuceń, a Google szybko to zauważy. Z pewnością nie pomoże to w pozycjonowaniu stron PrestaShop.

    Za bezpieczeństwo na stronie internetowej odpowiada przede wszystkim certyfikat SSL. Trzeba go wykupić, zainstalować, a następnie aktywować w panelu zarządzania.

    Linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnętrzne to linkowanie w obrębie strony, czyli umieszczanie odnośników z jednej podstrony do drugiej (np. z opisu kategorii do produktu lub z artykułu na blogu do produktu. Takie rozwiązanie wpływa na UX, ponieważ ułatwia odwiedzającym poruszanie się po sklepie, a także wydłuża czas wizyty. Oprócz tego linkowanie wewnętrzne ma również ogromny wpływ na SEO, dlatego warto zadbać o ten element podczas pozycjonowania sklepu PrestaShop.

    Jak pozycjonować PrestaShop?

    Jak pozycjonować PrestaShop?

    Pozycjonowanie wszystkich sklepów internetowych wygląda podobnie, jednak zauważyć można pewne różnice w platformach. Niektóre oprogramowania są już na początku przystosowane to wprowadzania działań SEO, a inne trzeba wzbogacić o dodatkowe moduły, często płatne. Pozycjonowanie PrestaShop jest stosunkowo łatwe, jeśli chodzi o podstawy SEO, jednak bardziej zaawansowane czynności wymagają rozszerzenia platformy o dodatkowe funkcje.

    Rozwiń

    Dlaczego nie warto pozycjonować sklepu PrestShop samemu?

    Niektórzy właściciele sklepów internetowych decydują się samodzielnie pozycjonować strony PrestaShop, ze względu na wysokie koszty usługi. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie. Przede wszystkim samodzielnie pozycjonowanie to ryzyko, że wybrana strategia będzie nieodpowiednia, i nie chodzi tu jedynie o to, że działania nie przyniosą efektów. W najgorszym wypadku może się to skończyć spadkiem pozycji sklepu lub nawet nałożeniem kary od wyszukiwarki, za stosowanie nieetycznych praktyk.

    Oprócz tego do pozycjonowania PrestaShop i analizowania stanu witryny potrzebne są narzędzia, których zazwyczaj nie posiada osoba niezajmująca się na co dzień pozycjonowaniem.

    Trzeba również zadać sobie pytanie: czy będę miał czas na regularne wprowadzanie działań związanych z pozycjonowaniem i optymalizacją? Przedsiębiorcy działający na rynku e-commerce mają wiele innych ważnych spraw, którymi muszą się zająć, a działania SEO zabierają sporo czasu. Osoba prowadząca własną firmę raczej nie będzie mogła poświecić na te czynności tak wiele czasu, co agencja zajmująca się pozycjonowaniem na pełen etat.

    Społeczny dowód słuszności – co to takiego?

    Społeczny dowód słuszności to zasada, według której człowiek podejmuje taką decyzję jak większość grupy. Warto wykorzystać ją w marketingu internetowym. W przypadku pozycjonowania PrestaShop społeczny dowód słuszności może przybierać postać opinii innych kupujących. Dobrym rozwiązaniem jest zatem umożliwienie klientom umieszczania komentarzy na stronie sklepu internetowego. Komentarze mogą dotyczyć jakości produktu, komunikacji ze sprzedawcą, czasu realizacji zamówienia itp.

    Opinie dodawane przez osoby, które faktycznie dokonały zakupu, mają ogromną wartość, zarówno pod względem SEO, jak i bezpośredniego zwiększenia sprzedaży. Przede wszystkim jest to tzw. user generated content, czyli content tworzony przez użytkowników. Jest on bardziej wartościowy od tego, co firma sama o sobie mówi, dlatego skutecznie poprawia renomę marki. Oprócz tego regularnie pojawiająca się na stronie unikalna treść wspiera pozycjonowanie sklepu PrestaShop, ponieważ jednym z czynników rankingowych jest regularne aktualizowanie i rozszerzanie witryny.

    Wartościowy content to szansa na naturalne linki zewnętrzne

    Duże znaczenie dla pozycjonowania PrestaShop ma content, o którym była już mowa wcześniej. Bez treści witryna internetowa ma niewielkie szanse na widoczność w sieci. Nie dotyczy to jedynie umieszczania fraz kluczowych, ale również kreowania wizerunku eksperta i budowania zaufania wśród potencjalnych klientów. Popularnym w ostatnim czasie sposobem jest prowadzenia bloga firmowego. Takie rozwiązanie znacznie zwiększa szanse na zdobycie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jednak jest jeden warunek – wszystkie treści na stronie sklepu internetowego muszą być nie tylko unikalne, ale również wartościowe.

    Dotyczy to zarówno formatowania treści, unikania błędów, jak i dostarczania dużej wartości merytorycznej. Jeśli artykuły na blogu będą poruszać ważne kwestie i odpowiadać na pytania odbiorców, internauci chętnie będą się nimi dzielić np. na swoich profilach w social mediach. Dzięki temu sklep w naturalny sposób zyska wartościowe linki zewnętrzne, które mają ogromne znaczenie w procesie pozycjonowania PrestaShop.

    Efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop

    Efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop

    Efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop to coś, na co czeka każdy przedsiębiorca działający w branży e-commerce. Im szybciej się one pojawią, tym lepiej. Warto jednak wiedzieć, że dla każdego efektem może być coś innego. Jedni marzą o pierwszym miejscu w TOP10 wyników wyszukiwania, a innym wystarczy niższa pozycja, ale za to zależy im na wzroście współczynnika konwersji. Dlatego warto na początku sprecyzować swoje oczekiwania.

    Rozwiń

    Wzrost widoczności sklepu w wynikach organicznych

    Wszystkie działania związane z pozycjonowanie sklepu internetowego PrestaShop mają na celu zwiększyć widoczność witryny w sieci, czyli doprowadzić ją na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Jest to najbardziej pożądany przez przedsiębiorców efekt. Ale czy wysoka pozycja sama w sobie jest korzyścią? Nie do końca. Jest to tylko środek, dzięki któremu można osiągnąć prawdziwą korzyść, czyli pozyskanie klienta i po prostu – zarobienie większej ilości pieniędzy.

    Największym efektem i zarazem korzyścią pozycjonowania PrestaShop jest więc generowanie większych zysków i tym samym – realizowanie celów finansowych i rozwojowych.

    Mniejszy współczynnik odrzuceń, większy współczynnik konwersji

    Gdy sklep internetowy nie jest zoptymalizowany, nie zachęca użytkowników do podejmowania akcji. Dobrze zoptymalizowana witryna to taka, która: jest atrakcyjna wizualnie i technicznie dla potencjalnego klienta, zawiera wartościowe treści, jest dopasowana do grupy docelowej i responsywna oraz szybko się wczytuje. Zaniedbanie tylko jednego z wymienionych elementów może znacznie zwiększyć współczynnik odrzuceń, czyli sytuacji, gdy odbiorca odwiedza daną witrynę, a następnie szybko ją opuszcza.

    Optymalizacja sklepu PrestaShop pozwala stworzyć sprawnie działającą i atrakcyjną witrynę, która zachęca odbiorców do wykonywania konkretnych czynności. To sprawia, że zwiększa się współczynnik konwersji, a maleje współczynnik odrzuceń.

    Lepszy wizerunek i większa świadomość marki wśród konsumentów

    Wysokie miejsce w rankingu Google pozwala kreować profesjonalny wizerunek marki, a także zwiększa jej świadomość wśród internautów. Renoma firmy ma dziś ogromne znaczenie. Konsumentów interesują jedynie te firmy, które cieszą się dużą popularnością, są profesjonalne i polecane przez innych. Pozycjonowanie stron PrestaShop pozwala to osiągnąć, ponieważ użytkownicy internetu wiedzą, że wyszukiwarka Google umieszcza na wysokich pozycjach tylko wartościowe strony.

    Sklep internetowy, który będzie wyświetlał się na wysokiej pozycji na popularne frazy kluczowe, będzie zatem uznawany za profesjonalny i godny uwagi.

    Nowi klienci i lepsze zyski dla firmy

    Wszystkie opisane wyżej efekty pozycjonowania sklepu PrestaShop sprowadzają się do tego samego, czyli pozyskiwania nowych klientów i zwiększenia zysków dla firmy. Bez pozycjonowania i optymalizacji sklep internetowy ma niewielkie szanse na pokazanie się potencjalnym klientom.

    Pozycjonowanie PrestaShop – wyzwania

    Pozycjonowanie PrestaShop – wyzwania

    Pozycjonowanie stron PrestaShop nie należy do łatwych zadań. Wiele czynności, które są nieodłącznymi elementami całego procesu, wymaga specjalistycznej wiedzy, a także doświadczenia. Pomimo tego, że platforma oferuje kilka funkcji wspierających podstawowe działania SEO, kompleksowe wprowadzenie wszystkich działań może być trudne dla niedoświadczonej osoby. Dlatego lepiej powierzyć to zadanie pozycjonerowi lub agencji SEO, zwłaszcza że podczas optymalizacji sklepu PrestaShop można napotkać pewne problemy.

    Rozwiń

    Funkcjonalność nie idzie w parze z wydajnością

    Platforma PrestaShop w podstawowym wydaniu oferuje funkcje konieczne do prowadzenia sprzedaży online, jednak wiele zaawansowanych funkcjonalności trzeba dodatkowo pobrać. Możliwości rozszerzenia platformy o dodatki, które będą wspierały pozycjonowanie PrestaShop, a także działanie sklepu czy obsługę klienta, jest naprawdę sporo. Niestety im więcej dodatkowych modułów, tym platforma staje się słabsza pod kątem wydajnościowym. Czasami trzeba więc wybierać pomiędzy funkcjonalnością a wydajnością.

    Ze względu na to, że w podstawowym pakiecie nie ma wielu funkcji, które pomogłyby wprowadzić zaawansowane działania związane z SEO, usprawnienie działania sklepu może okazać się sporym wyzwaniem.

    Dodawanie nagłówków H1

    Nagłówki H1 to bardzo istotne dla pozycjonowania sklepu PrestaShop elementy każdej podstrony. Informują one o tym, co znajduje się na danej podstronie, a oprócz tego są doskonałym miejscem na umieszczanie słów kluczowych. Niestety platforma PrestaShop nieco utrudnia dodawanie własnych nagłówków H1 bez jednoczesnej zmiany tytułu, który wyświetla się w innych miejscach.

    Aby zmodyfikować nagłówki H1, konieczne jest pobranie specjalnego modułu Custom Category H1, a także niewielkie zmiany w kodzie źródłowym. Dla osoby niedoświadczonej jakiekolwiek modyfikacje kodu mogą okazać się sporym wyzwaniem. Wykwalifikowany pozycjoner nie powinien mieć problemu z takimi zmianami, jednak z pewnością wydłuży to cały proces pozycjonowania PrestaShop, a dodatkowy moduł może spowolnić działanie sklepu.

    Szablony bez funkcji prowadzenia bloga

    Prowadzenie bloga to strategia, która sprawdzi się w prawie każdym biznesie. Sklepy internetowe, które regularnie publikują wartościowe artykuły, mają znacznie większe szanse na zaistnienie w sieci. W przypadku platformy PrestaShop warto już na etapie dobieranie szablonu pomyśleć o tej kwestii, ponieważ nie wszystkie one mają funkcje prowadzenia bloga. Niektóre z nich nie pozwalają na to w podstawowym wydaniu, przez co konieczne będzie dokupienie dodatkowego modułu. Są to nie tylko większe koszty, ale również ryzyko, że pogorszy się wydajność platformy.

    Wybór dodatków do PrestaShop

    Wybór dodatków do PrestaShop

    Wybór dodatków do PrestaShop jest bardzo szeroki. Właściciele sklepów internetowych mogą wybierać wśród modułów wspierających: pozycjonowanie stron PrestaShop, promocje i marketing, obsługę klienta czy też zarządzanie sklepem. Niestety tak duży wybór może być zgubny. Niektórzy za wszelką cenę chcą ulepszać sklep i nie zwracają uwagi na to, że większa liczba dodatków może zmniejszyć wydajność sklepu. W konsekwencji zawartość witryny ładuje się bardzo wolno, co negatywnie wpływa na UX.

    Rozwiń

    Dobieranie dodatkowych modułów powinno być dobrze przemyślane. Należy decydować się jedynie na te funkcje, które rzeczywiście będą potrzebne. Warto w pierwszej kolejności zastanowić się nad potrzebami grupy docelowej, a także nad obraną strategią pozycjonowania PrestaShop.

    SEO Expert i SEO Audit

    Pierwszym dodatkiem, jakim warto się zainteresować jest SEO Expert. Moduł ten automatycznie wypełnia meta dane na każdej podstronie, a także meta tagi stosowane w mediach społecznościowych. To znacznie ułatwia proces pozycjonowania stron PrestaShop, a do tego zwiększa szanse na widoczność w mediach społecznościowych, co w obecnych czasach jest niezwykle istotne, zwłaszcza jeśli chodzi o portale takie jak Facebook czy Instagram.

    Moduł SEO Audit pozwala natomiast zadbać o optymalizację adresów URL, sprawdza jakość i przystępność contentu, a także analizuje witrynę oraz informuje o mocnych i słabych stronach.

    Smarstsupp free live chat

    Smarstsupp free live chat to darmowy moduł, który poprawia jakość współpracy z konsumentami. Dodatek ten umożliwia swobodne prowadzenie konwersacji pomiędzy sprzedającym a kupującym, a oprócz tego umożliwia automatyczne wysyłanie wiadomości do klientów. Jednak to, co najważniejsze w tym module, to badanie statystyk, a także zachowań kupujących. Dzięki takim informacjom właściciel sklepu internetowego może sprawdzić, w którym miejscu najczęściej odwiedzający rezygnują z zakupu, a następnie popracować nad wszystkimi błędami. Smarstsupp free live chat pomaga zatem poprawić wrażenia użytkownika, a tym samym wspiera pozycjonowanie PrestaShop.

    Promocje i zniżki

    Kampanie promocyjne do doskonały sposób na pozyskiwanie klientów. Konsumenci uwielbiają wszelkie rabaty i zniżki; zachęca ich do dokonania zakupu. Moduł Promocje i zniżki do PrestaShop umożliwia tworzenie i zarządzanie kampaniami promocyjnymi, pozwala w łatwy sposób oferować klientom zniżki, rabaty, gratisy czy nawet darmowe dostawy.

    Jest to jeden z najbardziej cenionych dodatków z kategorii „obsługa klienta”. Dzięki niemu można zbudować pozytywną relację z klientami i zatrzymać ich „u siebie” na dłużej. Prezenty w postaci rabatów sprawiają, że osoba kupująca czuje się wyróżniona, dlatego chętniej dokona zakupu w danym sklepie internetowym. To z kolei sprawia, że zmniejsza się współczynnik odrzuceń, którego poziom ma duże znaczenie w procesie pozycjonowania i optymalizacji sklepu PrestaShop.

    One Page Checkout

    W obecnych czasach ludzie są stale czymś zajęci i na nic nie mają czasu. Decydują się na zakupy online, aby zaoszczędzić czas. Jeśli dokonanie zakupu w danym sklepie internetowym wiąże się z wypełnieniem skomplikowanego formularza i przejściem przez wiele podstron, na których za każdym razem trzeba coś uzupełniać, to ich wrażenia będą bardzo negatywne. Warto jak najbardziej ułatwiać klientom dokonanie zakupu. Moduł One Page Checkout pozwala umieścić wszystkie pola do wypełnienia na jednej stronie, co znacznie przyspiesza i upłynnia proces dokonania zakupu.

    Serwisy zewnętrze, które same tworzą dodatki

    PrestaShop to oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym, dlatego wiele osób może modyfikować skrypt i tworzyć dodatkowe moduły do sklepu. Z tego względu wiele serwisów zewnętrznych samemu tworzy dodatki czy integracje, które właściciele sklepów internetowych mogą wykupić. Przykładem są integracje z firmami kurierskimi czy popularnymi systemami płatności.

    Wygodny sposób dostawy czy bezpieczna płatność to podstawy w sklepie internetowym. Wpływają one na UX, a to oznacza, że mają też znaczenie dla całego procesu pozycjonowania PrestaShop.

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie