Aby dotrzeć do jak największej liczby klientów, warto dostosować stronę pod kątem pozycjonowania. Shoper to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce.
Pozycjonowanie sklepu internetowego to skuteczna forma promocji swojej oferty w sieci. Jeśli nasza witryna będzie wyświetlać się na samym początku w wyszukiwarce, z łatwością pozyskamy nowych klientów.
Platformy e-commerce to gotowe rozwiązania pozwalające w prosty sposób rozpocząć sprzedaż nawet przy niewielkich umiejętnościach informatycznych. Do najpopularniejszych z nich należy oprogramowanie Shoper.
Shoper to produkt rodzimej firmy, co daje kilka korzyści – hosting na terenie Polski, wbudowana integracja z polskimi systemami płatności online i dostaw oraz gotowe wsparcie dla niektórych elementów pozycjonowania sklepów. Shoper funkcjonuje w modelu software-as-a-service.
Do dyspozycji są cztery pakiety, różniące się funkcjonalnością oraz ceną (podane kwoty dotyczą pierwszego roku):
Po pierwszym roku cena za korzystanie z usługi wzrasta około dwukrotnie. Dodatkowe funkcje są w większości płatne.
Rozwiązania oferowane w ramach platformy Shoper są dość wszechstronne, a ponadto łatwo je dostosować do sklepów o różnej liczbie klientów i produktów.
Podstawowa konfiguracja zawiera:
Zalety:
Wady:
Ponad 90% wyszukiwań w sieci jest wykonywanych przez Google Search i niemal każdy użytkownik Internetu ma styczność z wyszukiwarką na co dzień.
Warto skupić się na ruchu organicznym, czyli wizytach ze standardowych wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie Shoper to działania mające na celu zbliżyć naszą stronę do szczytu listy wyników.
SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) dotyczy działań na stronie – odpowiednie wykorzystywanie meta keywords, przygotowanie wysokojakościowych treści czy optymalizacja kodu witryny.
Pozycjonowanie obejmuje tzw. działania off-site, czyli wychodzące poza stronę – pozyskiwanie linków z innych witryn.
SEO jest jedną z najistotniejszych części pozycjonowania.
Jedną z możliwości jest samodzielne zarządzanie SEO oraz pozycjonowaniem. Musimy jednak dysponować dość szeroką wiedzą.
Możemy skorzystać też ze wsparcia agencji SEO.
Podstawową korzyścią jest zdecydowanie większa skuteczność tego typu działań dzięki profesjonalnemu podejściu oraz doświadczeniu.
Warto stawiać na firmy, które mogą pochwalić się doświadczeniem, dobrymi rezultatami w zrealizowanych projektach oraz wieloletnim stażem na rynku.
Pozycjonowanie Shoper to proces, który nigdy się nie kończy, a na jego skuteczność wpływają: zmiany w algorytmach Google, ewolucja oczekiwań klientów, dane strukturalne czy działania konkurencji.
Podczas jego przeprowadzania należy określić: adres URL, zagęszczenie słów kluczowych, obecność meta description, skuteczność linkowania, jakość treści (opis kategorii czy nawet nazwa sklepu), poprawność kodu i struktury, opis strony, działania konkurencji.
Google bierze pod uwagę: czas ładowania strony, czas spędzony na stronie, łatwość nawigacji, przyjazny adres URL, wygląd sklepu.
To takie kwestie, jak: niepoprawne użycie tagów HTML, niska jakość treści na stronie głównej sklepu, zbyt małe lub zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych czy utrudnienia związane z działaniem samej strony.
Agencja SEO powinna zapewnić wystarczającą liczbę słów kluczowych, by „wybić” naszą stronę na pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
Obejmuje:
Podczas pozycjonowania sklepu konieczna jest bieżąca obserwacja, czy przyjęta strategia daje oczekiwane skutki. W przypadku e-commerce wiąże się to z liczbą produktów zakupionych przez klientów.
Działanie wyszukiwarki jest aktualizowane na bieżąco – każdego dnia pojawiają się drobne poprawki, a co pewien czas mamy do czynienia ze zmianami znacznie wpływającymi na proces pozycjonowania.
Przyjmuje się, że dobrze przygotowana strategia SEO powinna przynieść zyski po 6–12 miesiącach, jednak długość tego okresu jest zależna od wielu czynników.
Warto trzymać się dobrze znanej w dziedzinie planowania zasady SMART, która mówi o tym, że cele powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), istotne (relevant) i określone w czasie (time-bound), czyli mają umożliwiać stwierdzenie, że zostały spełnione, a także przedstawiają realną wartość i nie pozostawiają pola do błędnej interpretacji.
W przypadku nowych witryn należy dodać około 3 miesiące do oczekiwanych ram czasowych.
Ta zasada nie jest jednak uniwersalna – zdarza się, że starsze strony odnotowują gorsze wyniki. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy witryna była wcześniej „ukarana” przez Google za nieetyczne praktyki SEO.
Znacznie trudniej „wybić się” w konkurencyjnych sektorach, a także podczas rywalizowania z przedsiębiorstwami o długim stażu i sporym zaufaniu ze strony klientów. Spore znaczenie mają tutaj właściwie dobrane słowa kluczowe – możemy skupić się na specyficznych zapytaniach, które tylko w niewielkim stopniu prowadzą użytkowników do stron popularniejszej konkurencji.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper powinno obejmować stworzenie treści, która odpowie na oczekiwania użytkownika, będzie angażująca i zgodna z działaniem algorytmów Google.
Wykaz najczęściej występujących problemów:
Linki zewnętrzne, backlinki, to odnośniki prowadzące z innych stron do naszego portalu. Ich wysoka liczba oznacza, że docelowa witryna jest popularna i godna zaufania. Większe znaczenie będą mieć odnośniki z serwisów, które już teraz mają wysoką pozycję w Google.
Warto wybrać agencję SEO, która może pochwalić się udanymi projektami i wieloletnią obecnością w branży. Dla specjalistów posługiwanie się takimi narzędziami, jak Google Search Console, nie jest obce.
Utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest równie trudnym i czasochłonnym procesem. Każda strona wymaga innej strategii.
Strony w sektorze e-commerce wymagają nieco innego podejścia niż „standardowe” witryny. Cel jest w zasadzie ten sam – trafienie do pierwszych wyników wyszukiwania i zwiększenie ruchu na stronie.
Odmienna strategia dla sklepów internetowych wynika z dość specyficznej formy tego typu portali. To złożone strony, które mogą mieścić setki, a nawet tysiące różnych artykułów. Kreatywnością będzie trzeba wykazać się m.in. przy opisach produktów tworzonych na stronę.
Treści autorstwa użytkowników zawsze będą naturalne oraz różnorodne – tego typu content jest premiowany przez Google i z pewnością pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie sklepu na Shoper.
Zakłada się, że użytkownicy powinni mieć możliwość dotarcia do interesującego ich produktu w maksymalnie trzech kliknięciach, startując od strony głównej. Mapa witryny i jej architektura mają spore znaczenie w procesie optymalizacji sklepu internetowego na platformie Shoper.
Nazwa konkretnego produktu widoczna jest w jego opisie, w nagłówku czy w treści linku widocznego w wyszukiwarce. Dobrym pomysłem może okazać się potraktowanie rodzaju produktu jako części jego nazwy.
Nigdy nie powinniśmy zapominać o wyglądzie sklepu. Wrażenia wizualne mają spore znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Warto zadbać o umieszczenie wystarczającej liczby zdjęć, by pokazać towar z każdej strony, wyróżniając jego kluczowe cechy.
Na skuteczne pozycjonowanie Shoper wpływ mają przede wszystkim nazwy plików oraz tagi HTML. Dzięki nim produkty mogą pojawiać się także w wynikach wyszukiwania Grafiki Google, znacznie zwiększając potencjalną liczbę wizyt.
Pozycjonowanie sklepu Shoper wymaga przygotowania strategii wraz z agencją SEO. Należy zwrócić uwagę na potencjalne problemy, które mogą pojawić się w trakcie realizacji. Część z nich została już poruszona wcześniej, jednak warto skupić się na nich nieco bardziej, by uniknąć problemów z wdrożeniem działań związanych z SEO i pozycjonowaniem.
Black Hat SEO, zwane także spamdexingiem (od spam i indexing), to zbiorcza nazwa nieuczciwych technik, które starają się manipulować pozycją strony w wyszukiwarce.
Google szybko i stanowczo reaguje na tego typu działania. Nawet jeśli uda nam się osiągnąć chwilowy wzrost w ruchu na stronie, algorytm w dość krótkim czasie nałoży na witrynę kary, które znacznie utrudnią uzyskanie pozytywnych wyników w przyszłości. Z tego powodu należy wystrzegać się agencji, które obiecują błyskawiczne korzyści z pozycjonowania sklepu Shoper.
Często popełnianym błędem jest keyword stuffing, czyli sztuczne „zapychanie” treści frazami kluczowymi. Wyszukiwarki uznają takie działania za coś w rodzaju spamu, obniżając pozycję strony w wynikach.
Aktualnie znaczna część ruchu internetowego pochodzi ze smartfonów – w przypadku e-commerce aż 76% klientów dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wyświetlacze w tego typu sprzętach mają jednak zupełnie inne proporcje niż monitory komputerów i ekrany laptopów.
Responsive web design to określenie dotyczące projektowania strony w taki sposób, by przedstawiała treści w odpowiedni sposób zarówno na większym, jak i mniejszym ekranie. Algorytmy Google zwracają w dość dużym stopniu uwagę na tę kwestię. Warto zatem przygotować adres URL, czyli stronę tak, by użytkownik mógł z niej sprawnie korzystać niezależnie od sprzętu.
Aby pozycjonowanie na Shoperze było skuteczne, nie wystarczy dotrzeć na pierwsze pozycje w wyszukiwarce. Strona musi być atrakcyjna, przejrzysta i umożliwiać klientom łatwe, szybkie oraz wygodne dokonanie zakupu.
Dość krótka i specyficzna forma treści, jaką są opisy produktów, wymaga odpowiedniego podejścia. Musimy tutaj zarówno zawrzeć odpowiednio zagęszczone frazy kluczowe, unikając jednocześnie wspomnianego wcześniej upychania fraz, jak i przedstawić towar w atrakcyjny dla klienta sposób.
Nie może przy tym zabraknąć konkretnych informacji o produkcie, a także meta description zachęcających do zakupów poszczególnych produktów ze stron producenta.
Współpraca z agencją SEO powinna obejmować bieżące wsparcie i obserwację wyników strony. Pozycjonowanie sklepu na platformie Shoper zależy nie tylko od samej jakości treści na stronie, lecz także od aktualizacji algorytmów wyszukiwania oraz działań konkurencji.
Jedną z najważniejszych kwestii jest forma rozliczenia. Istotnym aspektem jest również określenie celów i ram czasowych, a także kar za niedostosowanie się do wymogów jednej lub drugiej strony umowy.
Często możemy spotkać się z ofertami, które zakładają płatność za ruch wygenerowany na stronie. To rozwiązanie, które z pozoru może okazać się korzystne, jednak wiąże się z pewnymi „haczykami”.
Warto pamiętać, że możliwe jest wygenerowanie sztucznego ruchu na stronie – efektem będą pozornie obiecujące raporty, jednak takie działania będą wiązać się z brakiem konwersji oraz prawdopodobnie obniżeniem pozycji strony przez Google.
Popularną opcją jest rozliczanie się w formie abonamentu. W tym przypadku płacimy co miesiąc określoną kwotę, by agencja nadal wspierała pozycjonowanie naszej strony. Taki model może wiązać się również z dodatkowymi płatnościami za osiągnięcie określonych celów. Dzięki zwiększeniu zysków przy pomyślnym pozycjonowaniu sklepu Shoper będziemy w stanie pokryć opłaty za współpracę, z kolei agencja będzie mieć dodatkową zachętę, by jak najlepiej wypromować naszą stronę.
Nawet jeżeli jesteśmy w stanie stuprocentowo zaufać danej agencji, warto zastosować pewne zapisy w umowie, które pozwolą nam zabezpieczyć się przed nieoczekiwanymi zdarzeniami.
Dobrym pomysłem będzie określenie kar za odstępstwa od postawionych warunków, zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Dodatkowo należy sprecyzować zasady rozwiązania umowy, by zrezygnować ze współpracy w momencie, gdy nie będzie już opłacalna – standardem jest miesięczny okres wypowiedzenia.
W ostatnich latach prywatność w sieci staje się coraz ważniejsza, czego efektem jest pojawianie się nowych regulacji w tej kwestii.
Aktualnie najważniejszym dokumentem dotyczącym tego zagadnienia jest rozporządzenie o danych osobowych, do którego musi zastosować się każda strona hostowana na terenie Unii Europejskiej.
Nie inaczej jest w przypadku umowy z agencją – należy zadbać, by żadna ze stron nie mogła nadużywać danych osobowych zarówno swoich partnerów biznesowych, jak i tych zapisanych w bazie sklepu internetowego.
To szczególnie istotne w przypadku zapisów o bonusach za określone rezultaty, widocznych w zakładce Pozycjonowanie.
Koszt opiera się na indywidualnej wycenie, przygotowanej na podstawie informacji o firmie, jak również wiedzy zdobytej podczas przeprowadzania audytów SEO.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.