Według najnowszych raportów już ponad trzy czwarte polskich internautów korzysta ze sklepów online. Rynek e-commerce w naszym kraju ma się świetnie – co więcej, prognozy wskazują, że jego wartość będzie nadal rosnąć. Osiągnięcie sukcesu w tej branży wymaga zatem odpowiedniego przygotowania. Aby dotrzeć do jak największej liczby klientów, warto dostosować stronę pod kątem pozycjonowania. Shoper to jedna z najpopularniejszych platform e-commerce – dowiedz się, co zrobić, by Twój sklep pojawiał się na początku wyników wyszukiwania.
Rozbudowana oferta i atrakcyjne ceny nie zawsze wystarczą, by zdobyć klientów w sieci. Równie istotną kwestią jest dotarcie do potencjalnych kupujących – w tym celu konieczne jest dostosowanie się do algorytmów wyszukiwarek internetowych. W przeciwnym wypadku nasze produkty po prostu nie będą widoczne, co przełoży się także na niską liczbę transakcji w sklepie.
Pozycjonowanie sklepów internetowych to przede wszystkim niezwykle skuteczna forma promocji swojej oferty w sieci. Niewielu internautów wychodzi poza pierwszą stronę wyników w wyszukiwarce; sporo osób nie zwraca uwagi nawet na więcej niż kilka pierwszych linków. Jeśli nasza witryna będzie wyświetlać się na samym początku, z łatwością pozyskamy nowych klientów, którzy będą chcieli skorzystać z oferty sklepu internetowego, co oznacza realny, wymierny zysk. Z tego względu niemal koniecznością jest, by odpowiednio przygotować stronę pod kątem pozycjonowania. To dosyć złożony proces, a rezultat zależy od wielu czynników – warto dokładnie poznać temat, by móc podjąć optymalną decyzję dotyczącą strategii rozwijania sklepu.
Stworzenie kompletnego sklepu online od podstaw wymaga niemałej wiedzy technicznej. Oprócz umiejętności przygotowania samej strony konieczne jest także między innymi opracowanie systemu zarządzania produktami oraz zapewnienie bezpieczeństwa płatności. Z tego powodu zdecydowana większość sklepów online opiera się na tak zwanych platformach e-commerce. Są to gotowe rozwiązania, które obejmują wszystkie aspekty działania sklepu. Alternatywą jest dedykowane oprogramowanie, które zazwyczaj łączy się z własnym hostingiem, jednak koszty takiego podejścia są znacznie wyższe. Platformy e-commerce pozwalają w szybki i prosty sposób rozpocząć sprzedaż nawet przy niewielkich umiejętnościach informatycznych. Możemy skorzystać z wielu różnych serwisów tego typu – zarówno płatnych, jak i darmowych. Do najpopularniejszych z nich należy platforma Shoper.
Shoper jest jedną z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce – korzysta z niej ponad 14 tysięcy sklepów online w naszym kraju, choć popularność usługi poza granicami Polski jest stosunkowo niewielka. Warto zaznaczyć, że jest to produkt rodzimej firmy, co daje kilka istotnych korzyści; jedną z nich jest hosting na terenie Polski, dzięki czemu łatwiej jest spełnić wymogi przepisów dotyczących danych osobowych klientów. Dodatkowym atutem jest wbudowana integracja z polskimi systemami płatności i dostaw oraz innymi serwisami, jak również gotowe wsparcie dla niektórych elementów procesu, jakim jest pozycjonowanie Shoper. Platforma funkcjonuje w modelu software-as-a-service: zamiast własnego hostingu „wynajmujemy” za określoną miesięczną opłatą miejsce w chmurze, na której działa nasza aplikacja.
Stawiając na platformę Shoper, mamy do dyspozycji cztery pakiety, różniące się funkcjonalnością oraz ceną (podane kwoty dotyczą pierwszego roku):
Ponadto poszczególne opcje różnią się wysokością prowizji za płatności obsługiwane przez dedykowany system Shoper. Istnieje również możliwość 14-dniowego darmowego okresu próbnego, dzięki któremu możemy bez opłat dowiedzieć się, czy platforma Shoper spełni nasze wymagania. Co więcej, dosyć często możemy „załapać się” na promocje, które pozwolą nam ograniczyć wydatki nawet o kilkadziesiąt procent przez pewien okres funkcjonowania sklepu.
Po pierwszym roku cena za korzystanie z usługi wzrasta około dwukrotnie; roczna opłata wynosi wówczas 1 009 zł dla planu złotego, 1 485 zł przy opcji platynowej oraz 1 895 zł dla wariantu diamentowego. Dodatkowe funkcje są w większości płatne.
Rozwiązania oferowane w ramach platformy Shoper są dość wszechstronne, a ponadto łatwo je dostosować do sklepów o różnej liczbie klientów i produktów. Przemawia za tym również dostępność różnych planów abonamentowych, dzięki którym nie musimy przepłacać jako mały sklep, a także zyskać dodatkowe wsparcie przy odpowiednio wysokich obrotach. Nic nie stoi na przeszkodzie, by zacząć pozycjonowanie Shoper od bazowego pakietu, a po rozszerzeniu oferty i zwiększeniu zarobków zdecydować się na opcję o większej funkcjonalności.
Na platformie Shoper znajduje się wiele funkcji dostępnych od razu, bez instalacji dodatkowych rozszerzeń. Podstawowa konfiguracja zawiera między innymi:
Jest to od lat jedna z najpopularniejszych platform e-commerce w Polsce, jednak żadne narzędzie nie jest pozbawione swoich wad. Warto mieć ich świadomość, by pozycjonowanie Shoper było skuteczne. Oto zestawienie największych zalet oraz minusów Shopera:
Zalety:
Wady:
Powodzenie każdego sklepu – zarówno fizycznej placówki, jak i portalu online – zależy bezpośrednio od liczby klientów. Aby skierować więcej użytkowników na naszą stronę, mamy do dyspozycji kilka narzędzi, które w dużej mierze wiążą się z działaniem wyszukiwarki Google (np. Google Search Console).
Dlaczego akurat Google? Powód jest bardzo prosty – jest to zdecydowanie najpopularniejsza wyszukiwarka, a liczba zapytań wręcz miażdży alternatywy. Ponad 90% wyszukiwań w sieci jest wykonywanych właśnie przez Google i niemal każdy użytkownik internetu ma styczność z wyszukiwarką na co dzień.
Źródła nowych wizyt na stronie możemy podzielić na dwie główne kategorie: ruch płatny i ruch bezpłatny, zwany także organicznym. Pierwszy z nich dotyczy „kliknięć” reklam będących częścią płatnej kampanii; w przypadku Google mogą one przybierać różną formę, jednak najprostszą są dodatkowe pozycje przed pozostałymi wynikami wyszukiwania. Takie podejście ma kilka wad: za reklamy musimy płacić, a kampania ma ograniczony czas widoczności, po którego upływie nie będziemy zyskiwać nowych wizyt. Ponadto niektórzy użytkownicy nie ufają reklamom, a spora część internautów stosuje wtyczki, które je blokują. Z tego względu warto skupić się na ruchu organicznym, czyli wizytach ze standardowych wyników wyszukiwania.
Aby nasza strona pojawiała się w wynikach wyszukiwarki, wystarczy zaindeksowanie jej przez roboty Google, co nie powinno stanowić problemu przy poprawnej konfiguracji witryny. Osiągnięcie wysokiej pozycji jest jednak znacznie bardziej skomplikowanym i czasochłonnym procesem. Pozycjonowanie Shoper to wszystkie działania, które mają na celu zbliżyć naszą stronę do szczytu listy wyników – od wykorzystania odpowiednich meta keywords, poprzez zwiększenie sprawności portalu, aż po dostosowanie technicznych detali witryny.
Czy pozycjonowanie oznacza to samo, co SEO? Zdania na ten temat są w pewnym stopniu podzielone, jednak większość osób z branży marketingu i content marketingu uznaje pewne rozróżnienie pomiędzy tymi dwoma terminami. SEO (Search Engine Optimization – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych) w ścisłym znaczeniu dotyczy wyłącznie działań na stronie, takich jak odpowiednio wykorzystane słowa kluczowe, przygotowanie wysokojakościowych treści czy optymalizacja kodu witryny. Z kolei pozycjonowanie obejmuje również tzw. działania off-site, czyli wychodzące poza stronę. Zaliczamy do nich między innymi pozyskiwanie linków z innych witryn. W tym znaczeniu SEO jest w zasadzie częścią – a nawet jedną z najistotniejszych części w procesie pozycjonowania.
Odpowiednia strategia marketingowa to absolutna podstawa dla każdego biznesu. W przypadku firm, które działają w głównej mierze online – na przykład przedsiębiorstw e-commerce – szczególne znaczenie ma optymalizacja sklepu pod kątem wyszukiwarek, czyli SEO. Większa widoczność oznacza więcej wizyt na stronie, a więcej wizyt prowadzi do większej sprzedaży, czyli również więcej zysków dla firmy. Z tego względu warto zadbać o pozycjonowanie jak najszybciej. Jak zacząć pozycjonować sklep na Shoperze?
Jedną z możliwości jest samodzielne zarządzanie SEO Shoper oraz pozycjonowaniem. Musimy jednak dysponować dość szeroką wiedzą, zwłaszcza ze względu na regularne zmiany w działaniu algorytmów Google, które mogą sporo namieszać we wcześniej stosowanej strategii. Jest to także bardzo trudne zadanie dla niewielkich, początkujących firm, a zwłaszcza jednoosobowych działalności, w których nawet bez pozycjonowania musimy zająć się dość sporą liczbą kwestii. Na szczęście możemy skorzystać z bardzo atrakcyjnej alternatywy w postaci wsparcia agencji SEO, która pomoże nam zadbać o skuteczne pozycjonowanie Shoper.
Podstawowym powodem, by pozycjonować sklep na Shoperze przy współpracy z agencją, jest zdecydowanie większa skuteczność tego typu działań dzięki profesjonalnemu podejściu oraz doświadczeniu. Co więcej, warto mieć na uwadze, że bez odpowiedniej wiedzy dość łatwo jest osłabić pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Algorytmy Google penalizują pewne działania, które z pozoru mogą wydawać się skuteczną techniką pozycjonowania, na przykład przesadne nasycanie treści poprzez słowa kluczowe. Pozycjonowanie sklepu Shoper wymaga osiągnięcia pewnego balansu pomiędzy jakością treści, strukturą strony oraz technicznymi detalami, co może okazać się bardzo trudne bez wsparcia agencji.
Aby liczyć na jak najwyższą pozycję w wynikach Google, należy ostrożnie wybrać agencję, z którą nawiążemy współpracę. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim warto stawiać na firmy, które mogą pochwalić się nie tylko doświadczeniem, lecz także dobrymi rezultatami w zrealizowanych projektach. Dobrym pomysłem będzie współpraca z agencją o wieloletnim stażu na rynku – to potwierdzenie, że otrzymamy wsparcie od specjalistów, którzy potrafią dostosować się do stale zmieniających się zasad SEO i pozycjonowania.
Warto zwrócić szczególną uwagę na pytania, jakie otrzymamy od potencjalnego partnera podczas początkowych rozmów. Odpowiednio przygotowana firma powinna mieć świadomość, że pozycjonowanie stron to długotrwały i złożony proces, na którego powodzenie wpływa wiele kwestii. Z tego względu już na starcie warto poruszyć kwestie takie jak spodziewane cele, model funkcjonowania naszej firmy, jak również sytuację w branży oraz potencjalnych konkurentów.
Dokładny wygląd kooperacji z firmą zajmującą się pozycjonowaniem zależy w pewnym stopniu od unikatowej sytuacji każdego klienta, jednak ogólny zarys współpracy będzie dość podobny w każdym przypadku. Punktem wyjścia zawsze powinna być wnikliwa analiza, która pomoże opracować plan poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwarki. Dostosowanie witryny i przygotowanie nowych treści to nie koniec – równie istotna jest bieżąca obserwacja wyników i wprowadzanie niezbędnych zmian. Pozycjonowanie Shoper to proces, który tak naprawdę nigdy się nie kończy, a na jego skuteczność wpływają między innymi zmiany w algorytmach Google, ewolucja oczekiwań klientów czy działania konkurencji.
Pierwszym działaniem podjętym przez agencję SEO powinien być wnikliwy, profesjonalny audyt SEO. Podczas jego przeprowadzania należy określić kwestie takie jak zagęszczenie fraz kluczowych, skuteczność linkowania, jakość treści, poprawność kodu, struktura strony i wiele innych. Dodatkowo taka analiza może obejmować przyjrzenie się działaniom konkurencji, które również będą wpływać na przyjętą strategię. Efektem audytu SEO jest lista kwestii, na które należy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności przy pozycjonowaniu.
Dostosowanie się do technicznych aspektów funkcjonowania wyszukiwarki to nie jedyny czynnik, który wpływa na pozycję strony na liście wyników. Obecnie coraz ważniejsze są odczucia użytkownika z korzystania strony – Google bierze pod uwagę parametry takie jak czas ładowania strony, czas spędzony na stronie czy łatwość nawigacji. Dodatkowo należy zadbać o to, by kluczowe informacje były widoczne od razu, dzięki czemu klienci będą mogli od razu znaleźć dokładnie to, czego szukają. Pozycjonowanie Shoper powinno skupić się zarówno na opracowaniu strategii SEO, jak i zapewnieniu jak największego komfortu użytkowania strony. Warto mieć na uwadze, że nawet pierwsza pozycja w wynikach Google nie przyniesie nam oczekiwanych zysków, gdy sklep będzie po prostu niewygodny lub mało przejrzysty.
W trakcie dokonywania analizy SEO i UX agencja powinna wykryć problemy, które utrudniają stronie zajęcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Są to kwestie takie jak niepoprawne użycie tagów HTML, niska jakość treści, zbyt małe lub zbyt duże zagęszczenie słów kluczy czy utrudnienia związane z działaniem samej strony. Choć korzystanie z gotowych platform e-commerce znacznie ułatwia przygotowanie witryny, nadal możemy natknąć się na pewne problemy z naszym sklepem. Pozycjonowanie Shoper będzie skuteczne tylko wtedy, gdy agencja SEO będzie w stanie odpowiednio zareagować na wykryte błędy.
Jedną z najważniejszych kwestii dotyczących pozycjonowania sklepów bądź dowolnej innej strony jest przygotowanie listy słów kluczy, na które będziemy zwracać uwagę podczas przygotowywania treści. Klienci sklepów online często mają już określony cel zakupowy, a wiele zapytań dotyczy konkretnych produktów. Jednocześnie dobrą długofalową strategią jest generowanie organicznego ruchu na stronie pochodzącego z bardziej rozbudowanych zapytań, na przykład poprzez poradniki zakupowe. Profesjonalna agencja SEO powinna być w stanie zapewnić wystarczającą liczbę zróżnicowanych fraz kluczowych, by „wybić” naszą stronę na pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwarki.
Bieżące działania związane z pozycjonowaniem sklepu obejmują między innymi przygotowanie i aktualizowanie treści, wprowadzanie usprawnień w działaniu strony czy link-building, czyli przygotowywanie linków zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
W przypadku pozycjonowania na Shoper warto zwrócić uwagę na to, jakie treści mogą znajdować się na stronie. Opisy produktów czy opisy kategorii są pisane w zupełnie innym stylu niż na przykład artykuły blogowe. Warto przygotować na stronie przestrzeń dla obydwóch rodzajów tekstów, dzięki czemu algorytmy Google zwrócą większą uwagę na zawartość naszej witryny.
Opis strony czy nawet krótki opis produktu mogą okazać się zaskakująco wymagającym tematem – tego typu treści muszą zarówno zainteresować czytelnika, jak i spełnić wymagania wyszukiwarki, jednocześnie przekazując konkretne dane na temat sprzedawanych towarów. Zazwyczaj są to dość krótkie teksty, przez co nieco trudniej może być zachować unikatowość treści pomiędzy poszczególnymi pozycjami. Artykuły blogowe dają nieco więcej elastyczności – co więcej, możemy w ich przypadku wykorzystać tzw. frazy long tail, czyli dłuższe, bardziej naturalne zapytania. Odpowiednie przygotowanie treści to bardzo istotny czynnik w pozycjonowaniu. Wiele agencji oferuje tę usługę jako część procesu pozycjonowania, dzięki czemu nie musimy martwić się o niezgodność z algorytmami Google.
Wdrożenie zmian na stronie nie zawsze daje natychmiastowy efekt. W przypadku pozycjonowania e-sklepu konieczna jest bieżąca obserwacja, czy przyjęta strategia daje oczekiwane skutki. Korzystna współpraca z agencją powinna skupiać się nie tylko na parametrach takich jak liczba wizyt na stronie – liczy się przede wszystkim realny zysk, czyli tak zwana konwersja. W przypadku e-commerce jest to tożsame z liczbą produktów zakupionych przez klientów.
Ważną kwestią jest tutaj także szybkie dostosowywanie się do zmian w algorytmach Google. Działanie wyszukiwarki jest aktualizowane na bieżąco – każdego dnia pojawiają się pewne drobne poprawki, a co jakiś czas mamy do czynienia ze zmianami, które znacząco wpływają na proces pozycjonowania. Sklep Shoper musi sprawnie reagować na ewolucję działania wyszukiwarki oraz zmieniające się gusta klientów, by pozostać na topie.
Pozycjonowanie Shoper powinno być elementem długofalowej strategii marketingowej. W przeciwieństwie do płatnych kampanii, które mają praktycznie natychmiastowy wpływ na ruch na stronie, skutek większości zmian będzie widoczny dopiero po upływie pewnego okresu. Warto już na starcie określić z agencją ramy czasowe, w których oczekujemy określonych efektów. Przyjmuje się, że dobrze przygotowana strategia SEO Shoper powinna przynieść zyski po 6–12 miesiącach, jednak długość tego okresu jest zależna od wielu czynników.
Aby móc rozmawiać o spełnieniu konkretnych celów, w pierwszej kolejności należy sporządzić wykaz oczekiwanych efektów, które przynieść ma pozycjonowanie Shoper. Warto trzymać się dobrze znanej w dziedzinie planowania zasady SMART, która mówi o tym, że cele powinny być konkretne (specific), mierzalne (measurable), osiągalne (achievable), istotne (relevant) i określone w czasie (time-bound). Jak to rozumieć? Dobrze określony cel musi przede wszystkim umożliwiać stwierdzenie, czy został spełniony (najlepiej sprawdzają się tutaj konkretne, liczbowe miary), a także przedstawiać realną wartość i nie pozostawiać pola do błędnej interpretacji.
W przypadku pozycjonowania na Shoper lub przy użyciu innej platformy cele najczęściej będą dotyczyć wzrostu naturalnego ruchu na stronie, zwiększenia konwersji i zwiększenia sprzedaży. W zależności od profilu działalności oraz oczekiwań firmy sformułowane cele mogą być różne.
Historia strony jest jednym z kluczowych czynników wpływających na skuteczność działań związanych z pozycjonowaniem. Zazwyczaj nowe strony radzą sobie gorzej ze względu na fakt, że nie miały jeszcze czasu zyskać popularności wśród użytkowników lub zbudować odpowiedniej bazy linków wewnętrznych i zewnętrznych. W przypadku nowych witryn należy zatem dodać około 3 miesiące do oczekiwanych ram czasowych.
Ta zasada nie jest jednak uniwersalna – zdarza się, że starsze strony odnotowują gorsze wyniki. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy witryna była wcześniej „ukarana” przez Google za nieetyczne praktyki SEO lub gdy jest dostosowana do starszych wersji algorytmów wyszukiwarki. Usunięcie błędów może być dość czasochłonne, co również wydłuży zakładany termin osiągnięcia zysków, które przyniesie pozycjonowanie Shoper.
Niemal każdy portal internetowy skupia się na osiągnięciu jak najwyższej pozycji w wyszukiwarce, wobec czego przy opracowywaniu strategii należy także wziąć pod uwagę działania firm w tej samej branży, które walczą o tych samych klientów. Znacznie trudniej jest „wybić się” w konkurencyjnych sektorach, a także podczas rywalizowania z przedsiębiorstwami o długim stażu i sporym zaufaniu ze strony klientów. Bardziej niszowe części rynku e-commerce to mniejsze wyzwanie dla pozycjonerów, choć nie oznacza to, że nie da się osiągnąć sukcesu również w bardziej wymagających sytuacjach. Spore znaczenie ma tutaj dobór fraz kluczowych – możemy na przykład skupić się na specyficznych zapytaniach, które tylko w niewielkim stopniu prowadzą użytkowników do stron popularniejszej konkurencji.
Zawartość stron to decydujący czynnik w ustalaniu pozycji witryn w wyszukiwarce. Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper powinno obejmować stworzenie treści, która przede wszystkim odpowie na oczekiwania użytkownika, będzie angażująca, a także zgodna z działaniem algorytmów Google.
Nieprawidłowości związane ze strukturą witryny mogą znacznie utrudnić uzyskanie oczekiwanych wyników nawet wtedy, gdy na stronie pojawi się bardzo dobrze przygotowana treść. Oto wykaz najczęściej występujących problemów:
Linki zewnętrzne, zwane także backlinkami, to kolejna bardzo istotna kwestia dla pozycji strony w wyszukiwarce. Są to odnośniki, które prowadzą z innych stron do naszego portalu. Wysoka liczba takich linków oznacza, że docelowa witryna jest popularna i godna zaufania. Pełne wykorzystanie linków zewnętrznych wymaga sporo czasu; co więcej, nie wszystkie linki mają równą wartość – większe znaczenie będą mieć odnośniki z serwisów, które już teraz mają wysoką pozycję w Google. Jeżeli od konkurencji dzieli nas dość długi dystans, pozycjonowanie sklepu poprzez konstruowanie linków zewnętrznych może zająć bardzo długo, lecz efekty zdecydowanie wynagrodzą naszą cierpliwość.
Zadbanie o wszystkie z powyższych kwestii wymaga odpowiedniej wiedzy oraz doświadczenia. Skuteczne pozycjonowanie sklepu Shoper to długotrwały, skomplikowany proces, który stawia sporo wyzwań. Z tego względu warto wybrać agencję SEO, która może pochwalić się udanymi projektami i wieloletnią obecnością w branży.
Osiągnięcie pierwotnie określonych celów to tak naprawdę dopiero początek. Utrzymanie wysokiej pozycji w wyszukiwarce jest równie trudnym i czasochłonnym procesem. Warto również pamiętać, że każda strona wymaga innej strategii, a rezultaty są w pewnym stopniu zależne również od zasobów, jakie możemy przeznaczyć na pozycjonowanie.
Strony w sektorze e-commerce wymagają nieco innego podejścia niż „standardowe” witryny. Cel jest w zasadzie ten sam – trafienie do pierwszych wyników wyszukiwania i zwiększenie ruchu na stronie. Nie oznacza to jednak, że podejście do pozycjonowania sklepu Shoper będzie dokładnie takie samo, jak na przykład w przypadku blogu o technologii bądź portalu lokalnej firmy.
Odmienna strategia dla sklepów internetowych wynika przede wszystkim z dość specyficznej formy tego typu portali. Są to zazwyczaj dość złożone strony, które mogą mieścić setki, a nawet tysiące różnych produktów. Utrudnione jest na przykład dbanie o sprawne działanie witryny, jako że serwer będzie przechowywać prawdopodobnie więcej danych niż portale innego rodzaju. Wyzwanie stanowi również przygotowanie wystarczająco unikatowych treści o podobnych produktach.
Częścią rozwiązania wspomnianego problemu z unikalnością treści jest umożliwienie klientom publikowania opinii o produktach. Oczywiście wciąż musimy zadbać o to, by opisy różniły się od siebie, jednak treści autorstwa użytkowników zawsze będą naturalne i różnorodne – tego typu content jest premiowany przez Google i z pewnością pozytywnie wpłynie na skuteczne pozycjonowanie Shoper.
Przygotowując ofertę sklepu online, musimy uważać na utworzenie zbyt szczegółowych lub zbyt licznych kategorii. Dobrze opracowana struktura strony przekłada się na łatwość nawigacji, co z kolei oznacza lepsze wrażenia z użytkowania. Zakłada się, że użytkownicy powinni mieć możliwość dotarcia do interesującego ich produktu w maksymalnie trzech kliknięciach, startując od strony głównej. Tego typu kwestie związane z architekturą strony mają spore znaczenie w procesie, jakim jest optymalizacja SEO sklepu internetowego na platformie Shoper.
W większości przypadków nazwa konkretnego produktu pojawia się w kilku miejscach – w jego opisie, w nagłówku czy w treści linku widocznego w wynikach wyszukiwarki. Ważnym punktem jest też tytuł strony. Dobrym pomysłem może okazać się potraktowanie rodzaju produktu jako części jego nazwy. Dla przykładu, jeżeli sprzedajemy koszulki o różnych wzorach, nazwa towaru z wizerunkiem logo Google powinna brzmieć „koszulka logo Google”.
Wrażenia wizualne mają spore znaczenie przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Klienci z pewnością chętniej dokonają transakcji w naszym sklepie, gdy produkty będą przedstawione w odpowiedni sposób. Warto zatem zadbać o umieszczenie wystarczającej liczby zdjęć, by pokazać towar z każdej strony, wyróżniając jego kluczowe cechy.
Jest to kwestia, na którą zwracają uwagę nie tylko użytkownicy, lecz także wyszukiwarki, jednak w nieco inny sposób. Na pozycjonowanie Shoper wpływ mają tutaj przede wszystkim nazwy plików oraz tagi HTML. Zamiast na przykład IMG0001.jpg czy losowo generowanej nazwy pliku powinniśmy zadbać, by link odnosił się do konkretnego towaru (wracając do wspomnianej wcześniej koszulki, byłoby to np. „koszulka-logo-google.jpg”). Dzięki temu produkty mogą pojawiać się także w wynikach Grafiki Google, znacznie zwiększając potencjalną liczbę wizyt.
Przygotowując wraz z agencją strategię pozycjonowania sklepu na platformie Shoper, należy zwrócić uwagę na potencjalne problemy, które mogą pojawić się w trakcie jej realizacji. Część z nich została już poruszona wcześniej, jednak warto skupić się na nich nieco bardziej, by uniknąć problemów z wdrożeniem działań związanych z SEO i pozycjonowaniem.
Black Hat SEO, zwane także spamdexingiem (od spam i indexing), to zbiorcza nazwa nieuczciwych technik, które starają się manipulować pozycją strony w wynikach wyszukiwania. Przede wszystkim warto pamiętać, że Google szybko i stanowczo reaguje na tego typu działania. Nawet jeśli uda nam się osiągnąć chwilowy wzrost w ruchu na stronie, algorytm w dość krótkim czasie nałoży na witrynę kary, które znacznie utrudniają uzyskanie pozytywnych wyników w przyszłości. Z tego powodu należy wystrzegać się agencji, które obiecują błyskawiczne korzyści z pozycjonowania sklepu Shoper.
Frazy kluczowe to dość delikatna kwestia – musimy uważać, by nie zastosować ich za dużo ani za mało. Często popełnianym błędem jest tzw. keyword stuffing, czyli sztuczne „zapychanie” treści frazami kluczowymi. Wyszukiwarki uznają takie działania za coś w rodzaju spamu, obniżając pozycję strony w wynikach.
Aktualnie znaczna część ruchu internetowego pochodzi ze smartfonów – w przypadku e-commerce aż 76% klientów dokonuje zakupów za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Wyświetlacze w tego typu sprzętach mają jednak zupełnie inne proporcje niż monitory komputerów i ekrany laptopów. Responsive web design to określenie dotyczące projektowania strony w taki sposób, by przedstawiała treści w odpowiedni sposób zarówno na większym, jak i mniejszym ekranie. Algorytmy Google zwracają w dość dużym stopniu uwagę na tę kwestię. Warto zatem przygotować stronę tak, by użytkownik mógł z niej sprawnie korzystać niezależnie od sprzętu – w przypadku sklepów online będzie się to zwykle wiązać z wyborem odpowiedniej platformy e-commerce, choć większość z obecnie dostępnych usług oferuje tego typu design bez dodatkowej pracy. Agencja SEO powinna sprawdzić tę kwestię podczas dokonywania audytu.
Aby skutecznie pozycjonować sklep na Shoperze, nie wystarczy dotrzeć na pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Strona musi być atrakcyjna, przejrzysta i umożliwiać klientom łatwe, szybkie oraz wygodne dokonanie zakupu. Tylko wtedy zwiększony ruch będzie wiązać się z większą konwersją, tym samym dając nam wymierne korzyści.
Dość krótka i specyficzna forma treści, jaką są opisy produktów, wymaga odpowiedniego podejścia. Musimy tutaj zarówno zawrzeć odpowiednio zagęszczone frazy kluczowe, unikając jednocześnie wspomnianego wcześniej upychania fraz, jak i przedstawić towar w atrakcyjny dla klienta sposób. Nie może przy tym zabraknąć konkretnych informacji o produkcie, takich jak parametry czy wymiary.
Współpraca z agencją od SEO powinna obejmować bieżące wsparcie i obserwację wyników strony. Pozycjonowanie sklepu Shoper zależy nie tylko od samej jakości treści na stronie, lecz także od aktualizacji algorytmów wyszukiwania oraz działań konkurencji.
Gdy zebraliśmy już nasze wymagania dotyczące pozycjonowania sklepu Shoper, a także znaleźliśmy agencję, która będzie w stanie je spełnić, warto zastanowić się nad tym, co powinna zawierać umowa. Jedną z najważniejszych kwestii jest forma rozliczenia. Istotnym aspektem jest również określenie celów i ram czasowych, a także kar za niedostosowanie się do wymogów jednej lub drugiej strony umowy.
Często możemy spotkać się z ofertami, które zakładają płatność za ruch wygenerowany na stronie. To rozwiązanie, które z pozoru może okazać się korzystne, jednak wiąże się z pewnymi „haczykami”. Przede wszystkim warto pamiętać, że możliwe jest wygenerowanie sztucznego ruchu na stronie – efektem będą pozornie obiecujące raporty, jednak takie działania będą wiązać się z brakiem konwersji oraz prawdopodobnie obniżeniem pozycji strony przez Google.
Popularną opcją jest rozliczanie się w formie abonamentu. W tym przypadku płacimy co miesiąc określoną kwotę, by agencja nadal wspierała pozycjonowanie naszej strony. Taki model może wiązać się również z dodatkowymi płatnościami za osiągnięcie określonych celów. W ten sposób mamy pewność, że dzięki zwiększeniu zysków przy pomyślnym pozycjonowaniu sklepu Shoper będziemy w stanie pokryć opłaty za współpracę, z kolei agencja będzie mieć dodatkową zachętę, by jak najlepiej wypromować naszą stronę.
Nawet jeżeli jesteśmy w stanie stuprocentowo zaufać danej agencji, warto zastosować pewne zapisy w umowie, które pozwolą nam zabezpieczyć się przed nieoczekiwanymi zdarzeniami. Dobrym pomysłem będzie określenie kar za odstępstwa od postawionych warunków, zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Dodatkowo należy sprecyzować zasady rozwiązania umowy, by móc zrezygnować ze współpracy w momencie, gdy nie będzie już opłacalna – standardem jest tutaj miesięczny okres wypowiedzenia.
W ostatnich latach prywatność w sieci staje się coraz ważniejsza, czego efektem jest pojawianie się nowych regulacji w tej kwestii. Aktualnie najważniejszym dokumentem dotyczącym tego zagadnienia jest rozporządzenie o danych osobowych, do którego musi zastosować się każda strona hostowana na terenie Unii Europejskiej. Nie inaczej jest w przypadku umowy z agencją – należy zadbać, by żadna ze stron nie mogła nadużywać danych osobowych zarówno swoich partnerów biznesowych, jak i tych zapisanych w bazie sklepu internetowego.
Aby określić, czy pozycjonowanie Shoper przynosi zamierzone efekty, musimy wskazać konkretne i mierzalne cele. Równie ważną kwestią jest sposób przedstawiania efektów współpracy z agencją – to szczególnie istotne w przypadku zapisów o bonusach za określone rezultaty.
Wysokość opłat za współpracę z agencją SEO zazwyczaj nie jest z góry określona. Zamiast tego koszt opiera się na indywidualnej wycenie, przygotowanej na podstawie informacji o firmie, jak również wiedzy zdobytej podczas przeprowadzania audytów SEO w sklepach internetowych. Te w bardziej konkurencyjnych branżach muszą liczyć się z większymi wydatkami na pozycjonowanie Shoper, podobnie jak strony, które były wcześniej karane przez Google lub borykają się z licznymi problemami.
Koszty związane z pozycjonowaniem sklepu internetowego na Shoper uwarunkowane są wieloma czynnikami. Na cenę tego procesu wpływają m.in.: konkurencyjność branży, trudność słów kluczowych czy aktualny stan witryny. Aby więc uzyskać dokładną wycenę, warto skonsultować się z wybraną agencją SEO.
Pozycjonowanie na Shoper to dość czasochłonny proces, na którego efekty czekać trzeba od kilku do nawet kilkunastu miesięcy. Na jego przebieg wpływa bowiem wiele czynników, takich jak: kompleksowe badania rynku, analizy konkurencji, tworzenie strategii optymalizacyjnych czy monitorowanie uzyskiwanych wyników.
Pozycjonowanie na Shoper warto zacząć od przeprowadzenia dokładnych badań rynku i wdrożenia analiz konkurencji. Informacje na temat skutecznych działań podejmowanych przez inne marki w branży oraz dane dotyczące najważniejszych potrzeb klientów posłużą wówczas jako kompletna baza do opracowania skutecznej strategii SEO.
Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego niesie za sobą wiele istotnych dla rozwoju każdego współczesnego biznesu korzyści. Zaliczyć do nich można między innymi lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania, większy ruch w witrynie, satysfakcjonującą konwersję oraz możliwości budowania marki na wielu obszarach w Internecie.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.