DARMOWY AUDYT SEO

Pozycjonowanie Wordpress - poradnik

Oprogramowanie stworzone pierwotnie do blogowania dziś podbija sieć jako najpopularniejszy i najchętniej wybierany CMS na świecie. Grono użytkowników rozrasta się z dnia na dzień m.in. ze względu na funkcje, jakie system oferuje w obszarze pozycjonowania. Specjaliści mają ułatwione zadanie, choć to nie oznacza, że witryna zoptymalizuje się sama. Zobacz, jak pozycjonować stronę WordPress, aby zaistnieć w wynikach wyszukiwania Google!

    Chcesz być pierwszy w Google?
    Dowiedz się, jak to zrobić podczas bezpłatnej konsultacji z analitykiem SEO. Zostaw kontakt i umów się.
    Wysyłanie

    Marketing to jedna z najważniejszych kwestii dla praktycznie każdego biznesu, a odpowiednia reklama może zadecydować o sukcesie działalności. W czasach, gdy większość klientów szuka usług i produktów online, odpowiednie pozycjonowanie strony staje się kluczowe. Strony WordPress charakteryzują się łatwością dodawania nowych treści i zasobów, jednak należy także wiedzieć, jak dostosować je pod działanie algorytmów Google.

    Czym jest WordPress?

    WordPress to system zarządzania treścią wykorzystywany do tworzenia różnego rodzaju serwisów internetowych. Pierwszy raz na rynku pojawił się 27 maja 2003 roku.

    Co ciekawe, jego twórcy (Matt Mullenweg i Mike Little) zaprojektowali go do obsługiwania blogów. Wówczas nie mieli oni pojęcia, że ich dzieło po pewnym czasie stanie się globalnym liderem, narzędziem wykorzystywanym m.in. przez takich gigantów, jak firma Microsoft.

    Obecnie WordPress wykorzystywany jest do tworzenia i zarządzania:

    • stronami firmowymi WWW,
    • sklepami internetowymi (wtyczka WooCommerce),
    • forami internetowymi,
    • stronami typu Portfolio,
    • blogami.

    Dlaczego warto wybrać i pozycjonować stronę na WordPressie?

    Ponad 43% wszystkich stron internetowych utworzono za pomocą WordPressa (W3Techs, 2022). Co więcej, ma on aż 65,2% całkowitego udziału na rynku systemów zarządzania treścią. Dla porównania – udział oprogramowania Shopify, które plasuje się na drugim miejscu, to tylko 6,6%.

    Dlaczego cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem i zaufaniem? Otóż ma sporo do zaoferowania. Oto jego największe zalety.

    • Jest darmowy. Oprogramowanie jest całkowicie darmowe i dostępne dla wszystkich. W każdej chwili możesz zainstalować WordPressa na swoim komputerze i postawić na nim własną witrynę. Oczywiście, aby strona działała, konieczne jest opłacanie hostingu i zakup domeny. Samo używanie WP ani trochę nie uszczupli Twojego portfela.
    • Jest oprogramowaniem typu Open Source. WP rozpowszechniany jest na podstawie licencji GNU General Public License (GPL). To znaczy, że każdy może go dowolnie modyfikować, a także rozpowszechniać własne ulepszenia. Dzięki temu istnieje mnóstwo wtyczek i dodatków tworzonych przez społeczność WordPressa. Do tego otwarty kod źródłowy ułatwia modyfikowanie, a także optymalizację strony pod kątem SEO.
    • Pozwala na personalizację. Serwis utworzony na WP możesz tak modyfikować (pod względem wizualnym i funkcjonalnym), aby zachować spójność wizerunkową z innymi swoimi produktami, a także odpowiadać na specyficzne potrzeby grupy docelowej.
    • Jest SEO-friendly. Ostatni punkt to wisienka na torcie. Każda osoba pracująca lub zamierzająca pracować z tym CMS-em z pewnością ucieszy się, że pozycjonowanie strony WordPress wspierane jest przez różne funkcje i wtyczki. Wiele czynności optymalizacyjnych możesz wykonać za pomocą kilku kliknięć, bez jakiejkolwiek ingerencji w kod źródłowy.

    Od czego rozpocząć pracę z WordPressem?

    Tak jak nie da się zbudować domu bez działki, tak i nie da się postawić strony bez zarezerwowania miejsca w sieci. Z tego względu, pierwsze, co musisz zrobić, to wybrać firmę hostingową i wykupić własne miejsce na serwerze.

    Pamiętaj, że jakość i rodzaj hostingu wpłyną na wydajność Twojej strony, co ma znaczenie nie tylko dla zadowolenia użytkowników, ale i wyszukiwarki Google. Jak widzisz, paradoksalnie proces pozycjonowania strony WordPress zaczyna się jeszcze przed jej stworzeniem.

    Pamiętaj też, że Twój dom musi mieć adres. W przeciwnym wypadku żaden gość do niego nie trafi. Konieczny jest zakup domeny, czyli zarezerwowanie nazwy i adresu URL dla strony. Co dalej?

    Instalacja WordPressa

    Kolejny krok to instalacja oprogramowania na własnym komputerze. Oficjalną wersję pobierzesz ze strony wordpress.org (https://pl.wordpress.org/download/).

    Jak pobrać WordPressŹródło: https://pl.wordpress.org/download/

    Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pliki instalacyjne zapiszą się na Twoim komputerze w jednym folderze. Rozpakuj paczkę np. za pomocą programu WinRAR.

    Pobrane elementy prześlij na serwer, do którego dostęp otrzymasz po wykupieniu hostingu. Dane do logowania zwykle przychodzą na skrzynkę pocztową. Zaloguj się więc do serwera poprzez konto hostingowe lub darmowy program np. WinSCP i prześlij pliki do katalogu głównego (zwykle nosi on nazwę public html.).

    Konieczna będzie też konfiguracja bazy danych, jednak w przypadku każdego serwera może to wyglądać inaczej. Warto poprosić o instrukcję swojego dostawcę hostingu.

    Kolejny krok to instalacja właściwa. Musisz wywołać folder, w którym umieściłeś pliki instalacyjne. W tym celu wpisz w przeglądarce adres URL swojej domeny oraz nazwę folderu:

    https://nazwadomeny.pl/nazwafolderu/

    Teraz wystarczy już tylko podążać za instrukcjami systemu i gotowe!

    Wdrożenie protokołu szyfrowania (certyfikat SSL)

    Pozycjonowanie strony opartej na WordPressie nie miałoby sensu, gdyby użytkownicy zostali zniechęceni już na samym początku. Tak może się zdarzyć, jeśli nie zadbasz o protokół szyfrowania – Google będzie informował każdego użytkownika, że Twoja strona jest niebezpieczna.

    W pierwszej kolejności musisz zakupić, a następnie zainstalować certyfikat SSL na serwerze. Obecnie jest to standard, dlatego wiele firm hostingowych oferuje certyfikat już przy zakupie hostingu i domeny.

    Gdy ten krok masz już za sobą, wejdź na swój panel administracyjny WordPressa i znajdź zakładkę Wtyczki, a następnie Dodaj nową wtyczkę. W okienku wyszukiwania po prawej stronie wpisz SSL i zainstaluj wtyczkę widoczną na poniższym screenie.

    Dodawanie wtyczki w kokpicie WordPress

    W miejscu przycisku Zainstaluj powinien znaleźć się teraz przycisk Włącz – kliknij go, a następnie przycisk Aktywuj SSL.

    Konfiguracja wtyczki WordPress - Really Simple SSL

    Aby Twoja strona mogła pojawić się w wyszukiwarce Google, najpierw musi znaleźć się w jej indeksie – tylko wówczas pozycjonowanie będzie miało sens. Warto więc upewnić się, czy roboty wyszukiwarki mają swobodny dostęp do treści strony. Jak to zrobić?

    W swoim panelu zarządzania znajdź zakładkę Ustawienia, a następnie Czytanie.

    Ustawienia widoczności dla wyszukiwarek - WordPress

    Opcja podkreślona na czerwono nie powinna być zaznaczona.

    Wybór motywu i szablonu strony internetowej

    Motyw wprawdzie nie ma bezpośredniego wpływu na widoczność strony w wynikach wyszukiwania Google, ale ma znaczenie dla zadowolenia użytkowników i postrzegania przez nich marki.

    CMS WordPress oferuje mnóstwo darmowych motywów i szablonów. Warto jednak przyjrzeć się tym płatnym, bo często zdarza się tak, że mają one więcej do zaoferowania, do tego w cenie jest support twórcy.

    Przy wyborze motywu do WordPressa zwróć uwagę na:

    • wygląd – kolory, czcionka itp. muszą być zgodne z identyfikacją wizualną marki;
    • funkcjonalność – wybrany motyw powinien być przejrzysty i wygodny dla użytkowników, pozwalać na łatwe przemieszczanie się po stronie;
    • kwestie techniczne – warto sprawdzić, jak wybrany motyw prezentuje się na urządzeniach mobilnych, a także czy jest SEO-friendly. W tym celu uruchom go w wersji demo i skorzystaj z narzędzia SEO Site Checkup.

    Połącz stronę WordPress z Google Search Console

    Google Search Console (GSC) to podstawowe narzędzie dla właścicieli stron internetowych. Niezależnie od tego, czy Twoja witryna została stworzona na platformie WordPress, czy w innym CMS-ie, kluczowe znaczenie ma bieżące monitorowanie jej stanu. W tym właśnie pomaga darmowa usługa od Google.

    Za pomocą GSC:

    • sprawdzisz stan indeksowania, a nawet poprosisz wyszukiwarkę o zaindeksowanie konkretnego adresu URL;
    • dodasz mapę strony;
    • przeanalizujesz statystyki dotyczące ruchu i widoczności strony na poszczególne frazy kluczowe;
    • sprawdzisz, z jakich urządzeń korzystają odwiedzający Twoją witrynę;
    • sprawdzisz, czy Twoja strona nie została zaatakowana przez złośliwe oprogramowanie.

    Jak dodać stronę WordPress do Google Search Console? Zaloguj się na swoje konto Google (np. Gmail), następnie włącz usługę GSC i kliknij Rozpocznij.

    Na ekranie wyświetli się takie okno. Wpisz nazwę swojej domeny i przejdź dalej.

    Dodawanie strony do Google Search Console - GSC

    Kolejny krok to zweryfikowanie własności domeny za pomocą rekordu DNS. Na pierwszy rzut oka wygląda skomplikowanie, ale to tylko pozory. Wystarczy zalogować się na swoje konto hostingowe i poszukać opcji dodawania nowego rekordu.

    Jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie tego znaleźć, skontaktuj się ze swoim hostingodawcą i poproś o pomoc – w każdym przypadku może to wyglądać nieco inaczej.

    Weryfikacja własności domeny - GSC

    Po dodaniu rekordu wystarczy kliknąć Weryfikuj i poczekać. Po weryfikacji otrzymasz dostęp do usługi Google Search Console i będziesz mógł monitorować stan swojej witryny.

    Przydatne wtyczki SEO WordPress

    Wtyczki w WordPressie to dodatki, które możesz instalować w obrębie swojej witryny. Ułatwiają i przyśpieszają wdrażanie istotnych czynności, choć warto pamiętać, że samo ich zainstalowanie nie ma mocy sprawczej.

    Poniżej przedstawiamy, jakie pluginy warto zainstalować przy pozycjonowaniu strony oraz pracy nad jej widocznością w wyszukiwarce Google.

    Wtyczki ułatwiające pozycjonowanie strony WordPress:

    • Yoast SEO – zdecydowanie najczęściej pobieraną wtyczką SEO do WordPressa jest Yoast SEO. Jest prosta w obsłudze (sprawdzi się nawet dla początkujących), a do tego użyteczna.
      Ocenia m.in. czytelność treści oraz jej optymalizację pod kątem SEO. Podpowiada, jakie problemy występują na danej podstronie, pomaga się ich pozbyć, a także pozwala generować mapy XML, dodawać opisy i tytuły stron oraz tworzyć menu okruszkowe.
      Jeśli zamierzasz samodzielnie przeprowadzić pozycjonowanie strony WordPress, wtyczka Yoast SEO to podstawa, zwłaszcza jeśli jesteś osobą początkującą.
    • Rank Math SEO – Rank Math to godny przeciwnik Yoasta. Po pobraniu wtyczka konfiguruje się automatycznie, wystarczy ustawić kilka opcji. Pozwala na dogłębną analizę zawartości strony, zaawansowaną optymalizację obrazów, wczytywanie mapy strony, a także na odkrywanie nowych słów kluczowych.
      Do tego możesz sprawdzić obecność błędów 404, ustawić przekierowania, a nawet połączyć stronę z Google Search Console, aby monitorować jej stan bezpośrednio z panelu administracyjnego WordPressa.

    Wtyczki usprawniające działanie strony WordPress:

    • W3 Total Cache – ten plugin bezpośrednio nie wpływa na pozycję strony w wynikach Google, jednak pozwala przyspieszyć ładowanie jej zawartości. Jest to ogromnie ważne przede wszystkim z punktu widzenia użytkownika.
    • W3 Total Cache tworzy i przechowuje statyczne kopie najczęściej wyświetlanych fragmentów serwisu. Dzięki temu, że zawartość nie jest za każdym razem tworzona dynamicznie, strona ładuje się o wiele szybciej.

    • WP Smush ta wtyczka również pomaga przyspieszyć działanie strony, ale w nieco inny sposób niż W3 Total Cache. Dzięki niej ułatwisz optymalizację plików graficznych.

    Audyt SEO WordPress – na co zwrócić uwagę?

    Audyt SEO strony to dogłębna, wieloetapowa analiza poprzedzająca pozycjonowanie stron internetowych. Zwykle jest pierwszym krokiem, jaki podejmują profesjonalne agencje SEO w pracy nad serwisem klienta.

    Wynikiem audytu jest raport, czyli dokument zawierający listę wszystkich błędów strony, a dokładniej – błędów, które ograniczają jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Na podstawie raportu można więc stworzyć przemyślaną strategię pozycjonowania strony WordPress.

    Co zawiera audyt SEO stron internetowych? Specjaliści biorą pod lupę przede wszystkim takie aspekty, jak:

    • frazy kluczowe (wolumen wyszukiwania, konkurencyjność, dopasowanie do intencji użytkowników, kanibalizacja);
    • treść (optymalizacja pod kątem SEO, duplikaty, użyteczność, struktura nagłówków, formatowanie);
    • stan indeksowania (pozwolenie na indeksowanie witryny, poprawność pliku robots.txt i pliku sitemap.xml);
    • tytuły i opisy stron (długość, konstrukcja, zawartość słów kluczowych, unikalność);
    • linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne (jakość, rozmieszczenie, atrybuty, anchory linków);
    • optymalizacja obrazów (atrybuty ALT, opisy i tytuły, waga, rozdzielczość, jakość);
    • wydajność strony (szybkość wczytywania zawartości, stabilność wizualna, dopasowanie do urządzeń mobilnych);
    • bezpieczeństwo (certyfikat SSL);
    • struktura strony (przyjazna nawigacja, połączenie pomiędzy podstronami, przejrzyste menu);
    • inne kwestie techniczne (adresy URL, przekierowania, błędy 404).

    Warto też zwrócić uwagę na wtyczki WordPressa. Istnieje wiele przydatnych i atrakcyjnych dodatków, które kuszą swoimi funkcjami, jednak trzeba pamiętać, że im więcej zainstalowanych elementów, tym gorsza będzie wydajność strony. W tym przypadku więcej nie oznacza lepiej.

    Podczas audytu należy więc sprawdzić, czy rzeczywiście wszystkie pobrane wtyczki są niezbędne.

    Jak pozycjonować stronę na WordPressie?

    Czy pozycjonowanie WordPress różni się od pozycjonowania strony opartej na innym CMS-ie? Teoretycznie nie. Wyszukiwarka Google bierze pod uwagę te same czynniki rankingowe, niezależnie od tego, jakie oprogramowanie posłużyło do stworzenia witryny.

    Proces od strony technicznej może jednak wyglądać nieco inaczej ze względu na różnice w panelach administracyjnych.

    Jakie czynniki bierze pod uwagę Google podczas oceniania stron internetowych i ustalania swojego rankingu w wynikach wyszukiwania?

    1. Trafność w stosunku do zapytania użytkownika. Miejsce w wynikach wyszukiwania zależy m.in. od tego, w jakim stopniu zawartość Twojej strony internetowej odpowiada na zapytanie użytkownika. Google stara się dostarczać internautom jak najbardziej trafne wyniki.
    2. Oznacza to, że liczy się przede wszystkim dobór słów kluczowych. Muszą być ściśle dopasowane do tego, co oferuje witryna. Pod żadnym pozorem nie należy oszukiwać swoich odbiorców i optymalizować strony WordPress pod kątem słów, które nijak mają się do faktycznej zawartości.

    3. Jakość contentu. Pojawiające się regularnie aktualizacje algorytmów i wymagań wyszukiwarki jasno dają nam do zrozumienia, że Google coraz bardziej domaga się wysokiej jakości treści.

      Użyteczny, wartościowy i dobrze zoptymalizowany content to jedna z najważniejszych kwestii przy pozycjonowaniu strony WordPress.

    4. Autorytet i wiarygodność domeny. Google chce mieć pewność, że strony proponowane użytkownikom są godne zaufania i cieszą się wysokim autorytetem. Z tego względu zwraca uwagę przede wszystkim na to, jakie serwisy linkują do Twojej strony – czy są wiarygodne, czy mają wysoki Domain Rating, czy są podobne tematycznie.

      Oprócz tego na autorytet domeny wpływa też jej wiek i historia, choć nie jest to do końca zależne od nas.

    5. User Experience. Wyszukiwarka Google stawia użytkownika w centrum, a priorytetem jest zaspokojenie jego potrzeb. Oznacza to, że nie należy za wszelką cenę skupiać się na SEO, zwłaszcza jeśli ma się to odbywać kosztem doświadczeń użytkownika.
    6. Dopasowanie do czynników rankingowych. Ostatni punkt to oczywiście czynniki rankingowe, takie jak metadane, słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne itp. Niestety spora część z nich to tajemnica Google. Te, które są znane, opiszemy w dalszej części artykułu.

    Optymalizacja techniczna strony na WordPressie

    Optymalizacja stron internetowych to inaczej działania on-site, czyli wykonywane wewnątrz serwisu. Celem jest oczywiście dopasowanie do wymagań Google, co w połączeniu z przemyślaną strategią link buildingu pozwoli wypozycjonować stronę WordPress i zwiększyć jej widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

    Poniżej przedstawiamy aspekty, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę.

    Struktura serwisu i architektura informacji

    Aż 42% użytkowników opuszcza stronę z powodu słabej funkcjonalności (Top Design Firms). Struktura serwisu ma znaczenie nie tylko ze względu na doświadczenia potencjalnych klientów i związane z nimi decyzje zakupowe, ale i z punktu widzenia SEO.

    Sposób prezentowania treści oraz zależność pomiędzy poszczególnymi podstronami i sekcjami wpływają na to, jak roboty indeksujące odbierają Twoją stronę.

    Architektura strony wwwhttps://blog.hubspot.com/, przykładowa struktura strony

    Dobrze przemyślana architektura informacji sprawi, że witryna będzie wygodna i użyteczna, a także widoczna na wszystkie ważne słowa kluczowe używane przez Twoich potencjalnych klientów. Jak zoptymalizować stronę internetową pod tym kątem?

    Projektowanie strony WordPress warto poprzedzić analizą słów kluczowych (o czym piszemy więcej w kolejnej sekcji artykułu). Dzięki temu nazwy podstron i kategorii będzie można opatrzyć frazami z dużym potencjałem i dzięki temu przyciągnąć szeroką publiczność.

    Znaczenie ma również hierarchia wizualna, czyli zwrócenie uwagi użytkownika na najważniejsze elementy strony. Warto postawić się na miejscu internauty i sprawdzić, czy dostęp do każdej sekcji witryny jest prosty, a cała struktura przyjazna i zachęcająca do kontynuowania sesji.

    Tytuł i opis strony

    Meta tytuł i meta opis strony to podstawy optymalizacji technicznej, choć warto pamiętać, że ich stworzenie bezpośrednio nie spowoduje wzrostu pozycji. Tak naprawdę ich głównym zadaniem jest zwrócenie uwagi użytkownika i zwiększenie CTR (współczynnika klikalności).

    Meta title (tytuł strony) musi być ściśle związany z tym, co zawiera dana podstrona. Warto umieścić w nim najważniejsze słowa kluczowe.

    Przykładowo: jeśli optymalizujesz podstronę ze wpisem blogowym o tytule: Jak zamontować kabinę prysznicową?, Twój meta tytuł może wyglądać tak:

    • Montowanie kabiny prysznicowej | FirmaX (główny temat artykułu plus nazwa firmy);
    • Montaż kabiny prysznicowej – krok po kroku (główny temat artykułu plus coś, co zachęci użytkownika).

    Tytuł strony nie może być zbyt długi, w przeciwnym wypadku wyszukiwarka wyświetli tylko jego część, co może zdezorientować odbiorcę. Warto wykorzystać wspomnianą wcześniej wtyczkę Yoast SEO.

    Otwórz edytor podstrony w swoim panelu zarządzania i w menu po prawej stronie wyszukaj opcję Podgląd Google.

    Jak dodać tutył strony - Yoast SEO

    Ta funkcja pozwala sprawdzić, jak dana podstrona prezentuje się w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce Google, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i w wersji desktopowej. Wykorzystaj ją, aby sprawdzić, czy Twój tytuł nie jest zbyt długi.

    Odpowiednia długość tytułu strony - Yoast SEO

    W tym samym miejscu sprawdzisz również meta description, czyli opis strony. Powinien on przedstawiać główny temat artykułu, zawierać słowo kluczowe i zachęcać użytkownika do kliknięcia za pomocą Call To Action.

    Struktura nagłówków HTML

    John Mueller (przedstawiciel firmy Google) przyznał, że nagłówki to sygnał informujący roboty indeksujące o tym, co zawiera dany fragment treści. Są zatem kluczowym elementem optymalizacji strony pod kątem SEO.

    Na szczęście platforma WordPress mocno ułatwia sprawę. Od strony technicznej dodawanie nagłówków HTML nie jest zbyt skomplikowane. Wystarczy wejść w zakładkę Wpisy i dodać nowy wpis. W szablonie do tworzenia treści automatycznie pojawi się miejsce na nagłówek.

    Dodawanie nagłówka do tekstu - WordPress

    Warto pomyśleć o nagłówkach HTML jak o rozdziałach w książce. Dzięki nim czytelnik szybko zorientuje się, co i gdzie znajdzie.

    Pamiętaj o hierarchii nagłówków (jak widać na powyższym screenie) oraz o dodaniu słów kluczowych – najważniejsza fraza powinna znaleźć się w H1.

    Dane strukturalne

    Dane strukturalne (ang. structured data) służą do zdefiniowania i uporządkowania poszczególnych elementów na stronie. To dzięki nim w wynikach wyszukiwania widzimy cenę produktu, ocenę artykułu czy breadcrumbs.

    Wprawdzie dane strukturalne nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie stron internetowych, ale odpowiednio wdrożone zwiększają ich atrakcyjność w SERP-ach i zachęcają użytkowników do kliknięcia linku. To z kolei przyczynia się do zwiększenia CTR i jest jednocześnie sygnałem dla Google, że internauci chętnie odwiedzają stronę.

    Jak to zrobić na platformie WordPress? Przyda się wtyczka Schema – All In One Schema Rich Snippets.

    Wtyczka WordPress - Schema

    Po pobraniu i uruchomieniu wtyczki wejdź na podstronę lub wpis, który chcesz edytować. Na dole ekranu znajdziesz sekcję Configure Rich Snippet.

    Konfiguracja Wtyczki Rich Snippets

    Wybierz z listy element strony, jaki chcesz opisać (artykuł, produkt, przepis, wydarzenie) i uzupełnij wymagane pola, a następnie zapisz ustawienia.

    Optymalizacja zdjęć i grafik

    Ruch na swojej stronie możesz generować nie tylko poprzez wyszukiwarkę tekstową. Wielu użytkowników Internetu równie chętnie wykorzystuje Google Images. Warto więc przygotować swoje pliki graficzne pod tym kątem. Brak ich optymalizacji to marnowanie potencjału wyszukiwarki!

    Jeśli chcesz, aby Twoje obrazy pojawiły się w wynikach wyszukiwania Google Grafika, zadbaj o:

    • unikalny tytuł,
    • odpowiedni format,
    • odpowiednią wielkość i rozdzielczość,
    • opis alternatywny i frazy kluczowe (atrybut ALT).

    Szybko i sprawnie zrobisz to za pomocą wspomnianej wcześniej wtyczki WordPress Smush. Wszystkie jej dostępne funkcje widać tutaj:

    Funkcję wtyczki Smush - WordPress

    Linkowanie wewnętrzne

    Linkowanie wewnątrz witryny wydłuża czas sesji użytkowników, a także zwiększa autorytet SEO poszczególnych podstron. Hiperłącza pomiędzy sekcjami na stronie są jak nitki, po których może poruszać się robot indeksujący.

    Jeśli wejdzie on na stronę A, z której nie prowadzi żaden odnośnik, indeksowanie kolejnych sekcji strony będzie o wiele trudniejsze, a być może nawet wcale się nie uda.

    Oprócz tego podstrona z wysokim autorytetem może przekazać część mocy SEO na przykład nowo dodanej podstronie ze wpisem blogowym.

    Linki wewnętrzne pomagają także ustalić hierarchię podstron i stworzyć przejrzystą architekturę informacji – w końcu zakładka na stronie głównej to rodzaj linkowania wewnątrz witryny. Jest to tzw. linkowanie nawigacyjne lub inaczej strukturalne, związane ze wspomnianą wcześniej strukturą strony.

    Drugi rodzaj linkowania to linkowanie kontekstowe np. pomiędzy wpisami na blogu. Aby je wdrożyć, warto w pierwszej kolejności ustalić, które sekcje strony mają największe znaczenie. Do nich powinno prowadzić najwięcej linków.

    Dobrą praktyką jest linkowanie z popularnych i silnych pod kątem SEO podstron do nowo dodanych wpisów. Pamiętaj jednak, że linki muszą prowadzić do stron podobnych tematycznie. W przeciwnym wypadku odnośnik nie będzie miał sensu.

    Jak tworzyć linki wewnętrzne w WordPressie? Włącz edycję wybranego wpisu, zaznacz tekst, pod którym chcesz ukryć hiperłącze, a następnie kliknij ikonę zaznaczoną na poniższym screenie.

    Jak tworzyć linki wewnętrzne w WordPressie

    Wpisz adres URL sekcji, do której chcesz linkować i zaznacz wybrane opcje – odpowiednie dla charakteru i rodzaju hiperłącza. Gotowe!

    Jak dodać link w WordPress

    Optymalizacja contentu

    Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować stronę WordPress, wartościowy i poprawnie zoptymalizowany content powinien być Twoim priorytetem. Co zyskasz, tworząc i publikując wysokiej jakości treści?

    • Stworzysz miejsce na ważne dla Twojego biznesu frazy kluczowe.
    • Rozbudujesz stronę internetową, co jest ważne z punktu widzenia wyszukiwarki Google.
    • Zwiększysz widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.
    • Zbudujesz profesjonalny wizerunek firmy i zyskasz zaufanie grupy docelowej.
    • Przyciągniesz szerokie grono odbiorców z każdego etapu lejka sprzedażowego.
    • Stworzysz alternatywę dla tradycyjnych reklam.

    Jak więc tworzyć content, aby wesprzeć pozycjonowanie strony internetowej?

    1. Znajdź tematy interesujące Twoją grupę docelową. Jeśli chcesz, aby Twoje treści pojawiały się w wynikach wyszukiwania, musisz poruszać tematy, które najbardziej interesują Twoich odbiorców i które chcą konsumować.

      To znaczy, że konieczne jest badanie słów kluczowych. Ważny jest wolumen wyszukiwania – im więc użytkowników używa danej frazy, tym większy ruch może ona ściągnąć na stronę. Wraz z upływem czasu możesz też szukać inspiracji na tematy wpisów np. w komentarzach na blogu, w social mediach, czy nawet analizując często zadawane pytania.

    2. Zoptymalizuj tekst pod SEO. Aby content pomagał w pozycjonowaniu strony, musi być poprawnie zoptymalizowany pod kątem SEO – to jasne. Jak to zrobić? Ważne jest oczywiście nasycenie (ale nie przesycenie) frazami kluczowymi, jednak to nie wszystko.

      Liczą się również kwestie, o których pisaliśmy wyżej: struktura nagłówków, linki wewnętrzne, opisy i tytuły podstron oraz dane strukturalne.

    3. Zadbaj o odpowiednią objętość treści. Wyszukiwarka Google nie lubi ubogich treści, które omawiają temat niedokładnie i ogólnie. Liczy się wyczerpanie tematu, jednak ważne jest to, jaką objętość treści publikują strony na najwyższych pozycjach.

      Warto przygotować szczegółowy content plan. Jeśli dane zagadnienie jest bardzo szerokie, podziel je na mniejsze tematy i każdy z nich opisz oddzielnie.

    4. Uzupełniaj luki w treści. Luki w treści (content gap) zabierają Twojej stronie sporo odbiorców. Jeśli użytkownik wpisuje daną frazę w wyszukiwarce, a Twoja witryna nie pojawia się, to znaczy, że masz luki w treści, które powinieneś uzupełnić. W przeciwnym wypadku nie wykorzystasz pełnego potencjału wyszukiwarki. Tutaj znów konieczna będzie analiza słów kluczowych.
    5. Dodaj elementy graficzne. Powiedzmy sobie szczerze – suchy tekst bez żadnych elementów urozmaicających jest nudny, nużący i trudny w odbiorze. W pewnym momencie czytelnik prawdopodobnie się podda, zwłaszcza przy bardzo długich tekstach.
    6. Jeśli więc chcesz utrzymać uwagę odbiorców, wzbogać swój tekst grafikami i zdjęciami. Omawiany w ten sposób temat stanie się łatwiejszy, a czytelnik z pewnością zapamięta informacje na dłużej.

    7. Sformatuj treść. Chcąc jeszcze bardziej ułatwić użytkownikom konsumowanie contentu, zadbaj o poprawne formatowanie. Twórz krótkie zdania i akapity. W długich tekstach dodawaj nagłówki H3 i H4, stosuj listy, punktowanie, boldowanie i inne formy wyróżniania treści.

      Możesz też umieszczać najważniejsze elementy w ramce lub na kolorowym tle, tak jak robi to np. HubSpot.

    8. Formatowanie treści - WordPress

    9. Postaw na różnorodność. Twojej stronie przydadzą się nie tylko teksty, ale i inne formy contentu. Infografiki, filmy i materiały audio również mogą pomóc w pozycjonowaniu strony WordPress. Zadbaj o różnorodność i nie pozwól, aby Twoi odbiorcy się znudzili!

    Core Web Vitals

    Core Web Vitals to wskaźniki mierzące i oceniające wydajność strony, a konkretniej jej szybkość, stabilność wizualną oraz interaktywność. Od 2020 roku są jednym z najważniejszych czynników rankingowych, jakie bierze pod uwagę wyszukiwarka Google, co oznacza, że mają bezpośredni wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania.

    Pozycjonowanie stron WordPress, Joomla, Drupal czy innego CMS-a nie mogłoby więc odbyć się bez optymalizacji tych wskaźników. W pierwszej kolejności warto sprawdzić, jak serwis wypada pod ich kątem.

    Możesz to zrobić za pomocą Google Search Console. Po lewej stronie w menu znajdują się zakładki Jakość strony oraz Podstawowe wskaźniki internetowe.

    Innym narzędziem do analizowania Core Web Vitals jest Google PageSpeed Insights.

    PageSpeed Insights - wynik

    Aby zoptymalizować serwis pod kątem CWV, należy m.in.: zadbać o szybkość strony i kompresję zdjęć, uporządkować kod źródłowy (usunąć niepotrzebne fragmenty), wybrać sprawny serwer i włączyć funkcję cache.

    Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych

    Obecnie większość użytkowników do przeglądania Internetu wykorzystuje urządzenia mobilne, dlatego koniecznie trzeba przeprowadzić optymalizację strony pod ich kątem. Kluczowe znaczenie ma responsywny projekt – serwis powinien prawidłowo wyświetlać się na urządzeniu, niezależnie od jego rozdzielczości.

    Podczas tworzenia strony na platformie WordPress możesz sprawdzać, jak prezentuje się ona w wersji desktopowej, na tablecie oraz na urządzeniach mobilnych.

    Wybór urządzenia do podglądu wyglądu strony - WordPress

    Zwróć uwagę na to, czy wszystkie elementy wyświetlają się poprawnie na mniejszym ekranie. Ważny jest rozmiar i typ czcionki, ułożenie elementów klikalnych, zdjęć oraz grafik.

    Uważaj na wyskakujące okienka – już w wersji desktopowej bardzo irytują użytkowników, a jeśli na urządzeniu mobilnym nie będzie możliwości ich zamknięcia, możesz mieć pewność, że współczynnik odrzuceń na Twojej stronie wzrośnie.

    Aby sprawdzić, czy strona jest dobrze zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, wykorzystaj Test optymalizacji mobilnej od Google.

    Sprawdzanie czy strona jest zoptymalizowana pod urządzenia mobilne

    Optymalizacja pod kątem Voice Search

    Według serwisu Thrive My Way 71% konsumentów woli używać wyszukiwania głosowego, niż wpisywać frazę w wyszukiwarkę. Tym tematem szczególnie powinny zainteresować się firmy lokalne, bo jak się okazuje – to ich najczęściej dotyczy Voice Search.

    Warto zoptymalizować swoją stronę pod tym kątem, aby dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców. Pamiętaj, że pozycjonowanie stron polega nie tylko na zadowoleniu wyszukiwarki, ale i użytkowników.

    Optymalizacja pod Voice Search polega przede wszystkim na nasyceniu treści strony frazami long tail (długimi frazami składającymi się z kilku wyrazów) oraz frazami w formie pytań. Oprócz tego warto:

    • wdrożyć dane strukturalne,
    • umieścić na stronie FAQ (sekcję pytań i odpowiedzi),
    • stosować konwersacyjny język w treściach,
    • prowadzić SEO lokalne.

    Przyjazne adresy URL

    Adresy URL – tak jak większość czynników rankingowych – mają znaczenie zarówno dla doświadczeń użytkowników, jak i wyszukiwarki. Roboty indeksujące używają ich do zinterpretowania zawartości strony, a następnie do dopasowania jej trafnie do zapytań użytkowników.

    Aby spełniały swoje zadanie, muszą zawierać słowo kluczowe, być proste, trafne, atrakcyjne i maksymalnie uproszczone. Nie mogą zawierać przypadkowych znaków, wyrazów ani wielkich liter. Do oddzielenia słów warto używać myślników.

    Przykładowy SEO-friendly URL dla sklepu internetowego wygląda tak:

    https://nazwadomeny.pl/kategoria-produktów/nazwa-produktu

    Jak ustawić przyjazne adresy URL w WordPressie? W panelu zarządzania znajdź zakładkę Ustawienia, a następnie Bezpośrednie odnośniki. W tym miejscu możesz zarządzać adresami URL w całej domenie. Najlepiej zaznaczyć, aby adres podstrony tworzył się automatycznie na podstawie nazwy wpisu, czyli:

    https://nazwadomeny.pl/nazwa-wpisu

    Na co jeszcze należy zwrócić uwagę, pozycjonując WordPressa?

    Powyżej omówiliśmy wszystkie znaczące elementy technicznej optymalizacji strony, o które powinieneś zadbać, jeśli chcesz, aby wyszukiwarka w ogóle brała Twoją witrynę pod uwagę przy ustalaniu rankingu.

    Niestety to jeszcze nie wszystko. Pozycjonowanie strony to proces złożony z wielu elementów – na każdy z nich trzeba zwrócić uwagę. Tylko wówczas całość będzie miała sens. Oto pozostałe kwestie, o które musisz zadbać, jeśli chcesz osiągnąć sukces:

    Analiza konkurencji SEO

    Pozycjonowanie w organicznych wynikach wyszukiwania polega w głównej mierze na pokazaniu Google, że nasza strona jest lepsza od konkurencji – jeśli będzie lepsza, wyświetli się wyżej i tym samym zwrócimy uwagę użytkownika.

    Aby pokonać konkurencję, trzeba wiedzieć, jakie działanie wdraża ona na swoich stronach. Ważnym aspektem w procesie pozycjonowania strony utworzonej na WordPressie jest zatem szczegółowa analiza konkurencji branżowej. Jak ją przeprowadzić?

    1. Ustal, z kim walczysz o pozycję. Wbrew pozorom Twoi biznesowi konkurenci nie zawsze będą Twoimi rywalami w obszarze SEO. Aby znaleźć się na wysokiej pozycji, musisz wygrać z każdą stroną, która optymalizuje się na te same frazy.

      Aby sporządzić listę bezpośredniej konkurencji, wpisz w wyszukiwarkę Google frazy, na które chcesz być widoczny i sprawdź, jakie strony wyświetlają się na najwyższych pozycjach – to Twoi rywale.

      Ustalanie konkurencji w wynikach wyszukiwania

      Pamiętaj jednak, że ważne są też budżet i możliwości. Mała, lokalna firma nie powinna konkurować z globalnym przedsiębiorstwem, które ma niemal nieograniczone zasoby finansowe na marketing.

    2. Sprawdź optymalizację na stronach konkurencji. Oczywiście należy też przeanalizować to, w jaki sposób konkurencja optymalizuje swoje strony. Sprawdź architekturę informacji, opisy i tytuły podstron, linkowanie wewnętrzne, długość treści i wszystkie inne elementy, o których wspominaliśmy w sekcji poświęconej optymalizacji technicznej.
    3. Przeanalizuj profil linków zewnętrznych. Linki zewnętrzne to coś, bez czego trudno awansować na najwyższą pozycję w wyszukiwarce Google. Twoja strona potrzebuje przede wszystkim jakościowych back linków, ale musisz też sprawdzić, jak w tej kwestii radzi sobie Twoja konkurencja.

      Wykorzystaj narzędzia do analizowania linków zewnętrznych np. Ahrefs.

    Sprawdzanie profilu linkowego AhrefsŹródło: ahrefs.com

    Badanie słów kluczowych

    Frazy kluczowe to fundament każdej strategii SEO. To dzięki nim jesteś w stanie budować ruch organiczny i przyciągać użytkowników z wyszukiwarki. To oznacza, że temu obszarowi należy poświęcić sporo uwagi.

    W pierwszej kolejności powinieneś przeprowadzić analizę słów kluczowych, czyli Keyword Research. Nie możesz przecież umieścić na swojej stronie przypadkowych fraz, prawda? Wbrew pozorom nie warto też pozycjonować strony na frazy, które jedynie wydają się Ci odpowiednie.

    Pamiętaj, że Twoja persona marketingowa może myśleć w zupełnie inny sposób niż Ty. Wykorzystaj więc narzędzia SEO, takie jak Planer słów kluczowych Google, AnswerThePublic czy Ahrefs, i znajdź frazy o największym potencjale.

    Propozycje słów kluczowych - AhrefsŹródło: ahrefs.com

    Zwróć uwagę nie tylko na wolumen wyszukiwania, ale i na konkurencyjność, a także intencje użytkowników. Do artykułu poradnikowego na temat tego, jak wybrać buty dla osoby z nadpronacją stopy, potrzebne będą inne frazy niż do karty produktu. Zadbaj o to, aby na każdą stronę przyciągnąć odpowiednie osoby.

    Sprawdź też powiązane frazy, proponowane przez wyszukiwarkę Google.

    Podobne wyszukiwania w wyszukiwarce GoogleŹródło: google.com

    Link building

    Odpowiednio przeprowadzony link building pomoże Ci poprawić pozycję strony i zbudować zaufanie wyszukiwarki. Google traktuje zewnętrzne odnośniki jak wotum zaufania dla Twojej strony. Im więcej wartościowych i wiarygodnych głosów, tym lepiej.

    Metody pozyskiwania linków:

    • ręczne dodawanie linków na stronach, które na to pozwalają (fora branżowe, komentarze na blogu);
    • proszenie o linki – nawiązywanie współpracy z serwisami podobnymi tematycznie (gościnne wpisy na blogu);
    • earning links – w dosłownym tłumaczeniu zarabianie linków. Polega na tworzeniu wartościowych treści, dzięki którym odbiorcy sami będą chętnie dzieli się materiałami ze strony w sieci i linkowali do niej.

    W trakcie link buildingu trzeba pamiętać, że nie każdy link ma taką samą moc. Niektóre odnośniki nie mają kompletnie żadnego znaczenia dla SEO, a nawet mogą zaszkodzić. Zwróć uwagę na:

    • autorytet domeny,
    • atrybut (proporcja pomiędzy dofollow i nofollow),
    • anchor (nie tylko główne słowo kluczowe),
    • powiązanie tematyczne z linkującą domeną.

    Ogólna zasada link buildingu jest taka, że linki muszą wyglądać jak najbardziej naturalnie.

    O czym jeszcze warto pamiętać podczas zwiększania widoczności strony opartej na WordPressie? Często popełnianym błędem jest optymalizowanie za wszelką cenę każdej podstrony w obrębie domeny. Pamiętaj, że nie każda sekcja musi znaleźć się w wynikach wyszukiwania.

    Odpuść sobie optymalizowanie takich stron, jak:

    • wewnętrzna wyszukiwarka,
    • strona logowania,
    • regulamin i polityka prywatności,
    • koszyk zakupowy,
    • strony dostępne tylko dla zalogowanych.

    Jak wybrać agencję SEO do pozycjonowania strony WordPress?

    Jeśli zamierzasz powierzyć pozycjonowanie strony na platformie WordPress agencji SEO, musisz wybrać mądrze. Umiejętności i doświadczenie pozycjonera będą wpływały na efekty pozycjonowania.

    Obecnie w sieci znaleźć można mnóstwo firm i freelancerów, którzy oferują usługi SEO. Nie każda agencja będzie odpowiednia dla Ciebie, nawet jeśli inni jej klienci są zadowoleni. Przy wyborze zwróć uwagę na:

    • zakres usług – nie każda agencja SEO ma w swojej ofercie taką usługę jak Pozycjonowanie WordPress. Z racji tego, że każdy CMS obsługuje się nieco inaczej, warto wybrać firmę, która ma doświadczenie z oprogramowaniem, na którym stoi Twoja strona.

      Zwróć też uwagę na to, jakie czynności wykonuje agencja w ramach usługi. Jeśli potrzebujesz nowego contentu, musisz wybrać firmę, która właśnie tym się zajmuje;

    • proces realizacji strategii – dobra agencja powinna zdefiniować cały proces realizacji strategii SEO, a następnie przejrzyście przedstawić ją klientowi. Powinieneś wiedzieć, co, gdzie, jak i dlaczego. Warto też zapytać, jak będzie wyglądała współpraca pod kątem technicznym.

      Czy agencja wysyła regularnie raporty? Czy kontaktuje się telefonicznie, czy może e-mailowo? Czy sama analizuje efekty?;

    • zespół – przed rozpoczęciem współpracy upewnij się, że zespół składa się z profesjonalistów z certyfikatami. Zapytaj, kto będzie się z Tobą kontaktował i czy jest to osoba wyszkolona w dziedzinie, na której Ci zależy;
    • referencje zadowolonych klientów – jako konsumenci uwielbiamy czytać opinie innych klientów i na ich podstawie podejmować decyzje. Wybór agencji SEO nie jest wyjątkiem. Sprawdź opinie w Internecie, poproś o case study, przeanalizuj referencje innych klientów;
    • znaki ostrzegawcze – zwróć uwagę na znaki ostrzegawcze. Powinny zaniepokoić Cię następujące aspekty: brak wywiadu i poznania specyfiki firmy oraz Twoich celów, brak audytu SEO, obiecywanie konkretnej pozycji w rankingu Google, umowa na długi czas bez możliwości rezygnacji.
    • Podsumowanie

      Pozycjonowanie WordPressa tak naprawdę niewiele różni się od pozycjonowania stron utworzonych w innych CMS-ach. Wyniki wyszukiwania Google zawsze żądają od stron tego samego – sprawnej technicznie strony, dopasowania do czynników rankingowych oraz optymalizacji pod kątem doświadczeń użytkownika.

      WordPress oferuje wiele wtyczek i funkcji ułatwiających wdrażanie podstawowych, a nawet bardziej zaawansowanych czynności optymalizacyjnych. Pamiętaj, aby dokładnie przeanalizować strony konkurencji i zbadać słowa kluczowe – to one przyciągną ruch do Twojej witryny!

      Zawsze jednak zwracaj uwagę na UX i nigdy nie optymalizuj pod SEO kosztem doświadczeń użytkownika.

      Jeśli masz wątpliwości i nie wiesz, czy poradzisz sobie z samodzielnym pozycjonowaniem, skontaktuj się z nami. Skorzystaj z naszej usługi, jaką jest pozycjonowanie WordPress.

    FAQ – pozycjonowanie WordPress

    Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu na WordPress?

    Pozycjonowanie sklepu na WordPress to proces, którego koszty zależne są od wielu czynników. Na cenę SEO wpływa między innymi trudność słów kluczowych, konkurencyjność branży czy aktualna pozycja witryny w wyszukiwarce. Aby uzyskać dokładną wycenę, warto skonsultować się z profesjonalną agencją SEO.

    Czy długo trzeba czekać na rezultaty pozycjonowania na WordPress?

    Pozycjonowanie sklepu internetowego na WordPress to dość wymagające zadanie. Przeprowadzenie szczegółowych badań, skomponowanie skutecznej strategii optymalizacyjnej oraz monitorowanie jej efektywności to czasochłonne zabiegi, na których efekty czekać trzeba od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.

    Od czego zacząć pozycjonowanie na WordPress?

    Pozycjonowanie na WordPress warto zacząć od przeprowadzenia szczegółowych badań rynku oraz dokonania analizy konkurencji. Dzięki pozyskanym wówczas informacjom opracowanie skutecznej strategii SEO nie będzie żadnym problemem, a ryzyko ewentualnych niepowodzeń zostanie ograniczone do absolutnego minimum.

    Jakie są korzyści z pozycjonowania sklepu internetowego?

    Umiejętnie opracowana strategia pozycjonowania sklepu internetowego niesie za sobą wiele istotnych korzyści. Zaliczyć można do nich między innymi lepszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania, większy ruch w witrynie, satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe oraz nieustanny rozwój biznesu na wielu obszarach w sieci.

    Sprawdź również naszą ofertę na:
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 29

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę