CMS WordPress to zdecydowanie najpopularniejszy system zarządzania treścią dla stron internetowych – aktualnie korzysta z niego ponad 450 milionów stron, czyli aż 40% całej sieci. Choć pierwotnie narzędzie służyło przede wszystkim do tworzenia blogów, jego wszechstronność oraz dostępność różnorodnych pluginów sprawiły, że aktualnie WordPress może być wykorzystywany także przez sklepy internetowe, fora, portale edukacyjne, sieci społecznościowe czy przedsiębiorstwa z niemal dowolnej branży. Aby móc w pełni wykorzystać potencjał tego systemu i odnieść sukces w przestrzeni online, warto dobrze zapoznać się z tematem, jak pozycjonować stronę WordPress. System ten pozwala na skorzystanie z licznych wtyczek SEO, które ułatwią to zadanie. Często jednak znacznie lepsze efekty możemy uzyskać poprzez skorzystanie z agencji, której optymalizacja stron internetowych pod kątem pozycji w wynikach wyszukiwania nie przysporzy żadnego problemu.
Marketing to jedna z najważniejszych kwestii dla praktycznie każdego biznesu, a odpowiednia reklama może zadecydować o sukcesie działalności. W czasach, gdy większość klientów szuka usług i produktów online, odpowiednie pozycjonowanie strony staje się kluczowe. Strony WordPress charakteryzują się łatwością dodawania nowych treści i zasobów, jednak należy także wiedzieć, jak dostosować je pod działanie algorytmów Google. Jakie narzędzia możemy znaleźć do pozycjonowania w WordPress? Czy pozycjonowanie WordPressa znacząco różni się od analogicznych procesów dla sklepu internetowego? Czy optymalizacja strony WordPress przez osobę, która prowadzi działalność, może przynieść oczekiwane wyniki? Zanim poznamy odpowiedź na te pytania, warto nieco bliżej przyjrzeć się specyfice funkcjonowania wyszukiwarek internetowych, co pozwoli lepiej zrozumieć techniki stosowane w zakresie SEO i pozycjonowania.
Aż 93% zapytań w wyszukiwarkach internetowych jest wysyłanych do największego gracza na tym rynku, czyli Google. Z tego względu, analizując kwestię pozycjonowania WordPress, szczególną uwagę należy zwrócić na algorytmy właśnie tej wyszukiwarki. Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania jest niezwykle istotna zarówno dla użytkowników, jak i firm prowadzących strony, a także samego Google.
Głównym założeniem pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO jest dostarczenie użytkownikom wyników, które w największym stopniu odpowiadają ich oczekiwaniom. W tym celu konieczne jest stosowanie bardzo złożonych algorytmów, które biorą pod uwagę ogromną liczbę różnorodnych czynników, takich jak szybkość strony, odpowiedni tytuł strony i opis strony w Google (meta description) oraz występujące na niej słowa kluczowe. W innym wypadku możliwe byłoby proste manipulowanie wynikami, przez co strony stosujące nieuczciwe praktyki znalazłyby się na samym szczycie listy rezultatów. Warto zaznaczyć, że na pozycję witryny wpływa nie tylko jej zawartość, lecz także tzw. UX, czyli user experience – całokształt doświadczeń związanych z korzystaniem ze strony. Osoby wpisujące zapytania w wyszukiwarkę mogą zatem mieć pewność, że zwracane wyniki wyszukiwania Google będą pewne, a strony na górze listy są warte zaufania.
Skuteczne pozycjonowanie stron przekłada się również na większe zyski dla biznesu. Większa widoczność strony w parze z zaufaniem potencjalnych klientów sprawia, że możemy liczyć na większą liczbę odwiedzin, transakcji i konwersji. Potencjalne korzyści sprawiają, że zdecydowanie warto zainwestować pewną część środków w dostosowanie strony pod kątem pozycjonowania i SEO. CMS WordPress od lat dominuje na rynku systemów zarządzania treścią (CMS – content management system), dzięki czemu z łatwością możemy znaleźć firmy, które pomogą nam w osiągnięciu i utrzymaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Choć Google nie zarabia bezpośrednio na samym pozycjonowaniu strony, jednym z narzędzi wykorzystywanym w jej promowaniu są systemy reklamowe firmy (m.in. Google Ads), które odpowiadają ponad 3/4 jej łącznych przychodów. Dostarczanie interesujących dla użytkownika, a jednocześnie uczciwych wobec biznesu wyników wyszukiwania sprawia jednak, że zaufanie wobec giganta z Mountain View rośnie. Taka sytuacja sprawia, że odpowiednie zastosowanie technik SEO jest korzyścią dla każdej ze stron – użytkowników, firm oraz samego Google.
SEO (od search engine optimization – dosł. optymalizacja pod silnik wyszukiwarki) oraz pozycjonowanie strony to bardzo zbliżone do siebie pojęcia. Co więcej, są to na tyle zbliżone kwestie, że wiele osób i firm traktuje te sformułowania zamiennie. Niekiedy jednak wyróżnia się pewien podział pomiędzy działaniami, które wchodzą zakres w optymalizacji pod kątem SEO, a tymi, które dotyczą pozycjonowania:
Osobnym terminem jest SEM, czyli search engine marketing – marketing w wyszukiwarkach. W przeciwieństwie do SEO, które skupia się na tzw. organicznym ruchu, SEM obejmuje wyłącznie działania płatne. Są to między innymi reklamy Google Ads, czyli linki sponsorowane znajdujące się nad listą „normalnych” wyników.
Ogromna popularność WordPressa ma swoje powody – to jedno z najlepszych narzędzi do prowadzenia strony zarówno dla początkujących, jak i dla osób ze sporym doświadczeniem. Wśród najważniejszych zalet należy wymienić przede wszystkim łatwość dostosowania systemu do swoich potrzeb. Składają się na to dwa czynniki:
Istotnym aspektem jest również łatwość utworzenia witryny na silniku WordPress – wystarczy wybrać motyw i w razie potrzeby zainstalować parę niezbędnych pluginów, by od razu przejść do umieszczania treści na stronie. Jednocześnie mamy dostęp do licznych opcji dostosowania witryny do naszych potrzeb, dzięki czemu WordPress ma sporo do zaoferowania nawet dla doświadczonych deweloperów stron internetowych. Kolejnym atutem jest duża i aktywna społeczność, która nie tylko wspiera się online, lecz także spotyka się na mniejszych lub większych konferencjach.
CMS WordPress jako silnik do tworzenia stron internetowych jest całkowicie darmowy – możemy pobrać i wykorzystać narzędzie w dowolny sposób, który odpowiada naszym oczekiwaniom. Co więcej, twórcy oprogramowania oferują także darmowy hosting, który jednak wiąże się z pewnymi ograniczeniami (m.in. brak własnej domeny, mniejsza dostępność motywów, brak pluginów, reklamy na stronie). W związku z tym, gdy chcemy skorzystać z systemu WordPress do utworzenia strony, w zdecydowanej większości przypadków konieczne będzie dokupienie osobnego hostingu oraz domeny.
Na stronie WordPress możemy znaleźć także kilka planów premium, które za miesięczną lub roczną opłatą umożliwiają korzystanie z własnej domeny i większego zakresu funkcjonalności systemu. To rozwiązanie przede wszystkim dla osób, które wolą mieć dostęp do wszystkich kwestii związanych ze stroną internetową w jednym miejscu. Warto zaznaczyć, że w tym przypadku będziemy wciąż nieco ograniczeni w stosunku do osobnej, niezależnej instalacji silnika WordPress na własnym hostingu.
System WordPress opiera się w dużej mierze na pluginach, które potrafią w znacznej mierze rozszerzyć funkcjonalność platformy. Większość z nich może być wykorzystywana jednocześnie – wtyczki WordPress do pozycjonowania możemy bez problemu połączyć na przykład z rozszerzeniami pozwalającymi zbudować sklep internetowy. Wpisanie „SEO” w wyszukiwarkę pluginów na stronie WordPress zwraca dziesiątki stron wyników – łączna liczba wtyczek tego typu wynosi kilka tysięcy. Niektóre z nich są dostępne za darmo, z kolei część oferuje dodatkową, płatną funkcjonalność. Jakie są najpopularniejsze pluginy pomagające w pozycjonowaniu strony na WordPress?
To plugin, który od lat króluje w kategorii wtyczek do pozycjonowania stron WordPress. Rozszerzenie jest dostępne w dwóch wersjach – darmowej i płatnej. Wariant premium kosztuje 89 euro rocznie (ok. 410 zł), jednak bezpłatna opcja zapewnia wystarczającą funkcjonalność, by znacznie wesprzeć pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki Yoast SEO zyskujemy między innymi bieżący wgląd w optymalizację wybranych fraz kluczowych przy tworzeniu treści, jak również podgląd wpisu w wynikach wyszukiwania Google. Dodatkową zaletą jest stałe wsparcie w parze z regularnymi aktualizacjami.
Wtyczka SEO Framework zdecydowanie wygrywa pod względem prostoty i przejrzystości. Nie znajdziemy tutaj zbędnych funkcji – twórcy rozszerzenia skupiają się na dopracowaniu kluczowych elementów, dbając jednocześnie o niskie obciążenie dla serwera i strony. Co więcej, SEO Framework jest dostępny bez dodatkowych opłat. Domyślna konfiguracja pluginu pokrywa potrzeby większości witryn, choć bardziej specyficzne sytuacje będą wymagać wprowadzenia odpowiednich zmian. Ponadto SEO Framework oferuje nieco mniej wsparcia dla użytkownika, przez co musimy dysponować przynajmniej minimalną wiedzą w kwestii pozycjonowania stron WordPress.
Podobnie jak SEO Framework, SEOPress skupia się na prostocie. Spora część funkcji jest jednak płatna – w ich skład wchodzi między innymi pozycjonowanie lokalne czy wgląd w statystyki Google Analytics. Mimo tego SEOPress jest użytecznym pluginem, który może wesprzeć czynności związane z pozycjonowaniem SEO WordPress.
Założeniem tego pluginu jest zapewnienie bogatej funkcjonalności, która pozwoli zastąpić kilka wtyczek o różnych zadaniach. Znajdziemy tutaj dokładną analizę SEO, ścisłą integrację z Google Search Console czy wsparcie dla lokalnego SEO. Dodatkowo możemy sprawdzić, które części witryny są nieosiągalne i przeanalizować obecność martwych linków, które negatywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Kolejnym polecanym pluginem do pozycjonowania WordPress jest Squirrly. Rozszerzenie jest kierowane w szczególności do użytkowników z niewielkim doświadczeniem w tematach związanych z SEO. Wyróżnikiem jest między innymi sam sposób działania Squirrly – w przeciwieństwie do innych wtyczek zaczynamy od podania tematu, a nie określonych fraz kluczowych. W trakcie pisania treści otrzymujemy na bieżąco feedback z podpowiedziami związanymi z SEO.
W teorii nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać kilka wtyczek wspierających pozycjonowanie stron w WordPress jednocześnie. Warto jednak mieć na uwadze, że powtórzona funkcjonalność nie zawsze przełoży się na lepsze efekty. Co więcej, niektóre pluginy mogą być niekompatybilne z innymi. Dodatkowo ich nadmiar może spowolnić działanie strony, szczególnie w przypadku dość wymagających wtyczek SEO, które intensywnie analizują treści na witrynie. Odpowiednie zarządzanie pluginami to jedno z najważniejszych zadań podczas prowadzenia strony na silniku WordPress.
Inwestycja w SEO to jedna z najbardziej opłacalnych decyzji dla właścicieli stron internetowych. Warto zaznaczyć, że dzięki platformie WordPress mamy dobry start do tego typu działań. Pozycjonowanie stron internetowych z wykorzystaniem najpopularniejszego systemu zarządzania treścią jest nieco łatwiejsze ze względu na wbudowane optymalizacje oraz zaufanie Google wobec stron na tym silniku. Mimo tego warto dokładnie rozważyć wszystkie korzyści, które płyną z odpowiedniego dostosowania strony WordPress do algorytmów wyszukiwarki.
W przeciwieństwie do płatnego marketingu, który może obejmować m.in. reklamy Google Ads, trudno liczyć na dostęp do konkretnych liczb opisujących sukces działań związanych z pozycjonowaniem strony WordPress. Możemy jednak przeanalizować zmiany w ruchu na stronie, a w przypadku sklepów internetowych obserwować, czy po wprowadzeniu zmian wzrosły wskaźniki związane ze sprzedażą.
Według licznych badań użytkownicy bardzo rzadko zaglądają na kolejne strony listy wyników wyszukiwania Google. Co więcej, większość z nich zatrzymuje się w zasadzie na pierwszych kilku pozycjach. Z tego powodu zdecydowanie warto zadbać o pozycjonowanie WordPress – odpowiednio wysoka pozycja pozwala przejąć ogromną liczbę potencjalnych klientów lub osób odwiedzających naszą stronę na WordPressie. Należy jednak mieć na uwadze, że ze względu na specyficzne podejście użytkowników do wyszukiwania walka o pierwsze miejsca na liście może być bardzo zażarta.
Pozycjonowanie strony WordPress, podobnie jak witryn na dowolnym innym silniku, to długotrwały proces, który w zasadzie nie ma określonego końca. O pozycję strony internetowej należy dbać na bieżąco, choć warto przy tym podkreślić, że nawet jeśli Google zacznie oceniać Twoją witrynę nieco gorzej, dzięki wcześniejszym sukcesom łatwiej będzie Ci wrócić do czołówki. Większa widoczność strony pozwala zbudować stałą bazę użytkowników, którzy przez swoje wizyty będą regularnie wpływać na zwiększenie oceny Twojej strony w „oczach” algorytmów wyszukiwarki.
To aspekt, który zainteresuje przede wszystkim niewielkie, lokalnie działające przedsiębiorstwa, które umieszczają swoje oferty na stronach internetowych zbudowanych z pomocą systemu WordPress. Pozycjonowanie Google od pewnego czasu coraz bardziej bierze pod uwagę lokalizację zarówno użytkownika, jak i firmy powiązanej z daną witryną. W efekcie poprzez skuteczne pozycjonowanie lokalne mamy szansę pozyskać klientów z danego obszaru, w przypadku których istnieje spore prawdopodobieństwo, że skorzystają właśnie z naszych usług lub produktów.
Pozycjonowanie WordPress i publikacja treści wysokiej jakości idą ze sobą w parze. Wyszukiwarki internetowe promują strony, które dostarczają użytkownikom konkretne informacje przedstawione w atrakcyjny, przejrzysty sposób. Wsparcie ze strony agencji SEO lub odpowiednich wtyczek umożliwia stałe pilnowanie poziomu treści na Twojej stronie, co z kolei przełoży się na większe zaufanie klientów.
Jeżeli na Twojej stronie zamieściłeś lub planujesz zamieścić reklamy, możesz w jeszcze większym stopniu skorzystać na zwiększeniu ruchu przez odpowiednie pozycjonowanie. Większość kampanii opiera się na wyświetleniach lub kliknięciach reklam, które w naturalny sposób będą częstsze przy większej liczbie wizyt na stronie.
Strony o odmiennym przeznaczeniu mogą wymagać nieco innego podejścia do kwestii pozycjonowania. Platforma WordPress pozwala przygotować różnego rodzaju witryny – od prostych blogów, poprzez profesjonalne portale, aż po sklepy online czy sieci społecznościowe. Każda z nich ma inne wymagania, które wiążą się z podjęciem nieco zmienionej strategii. Techniczne aspekty pozostają takie same – do najistotniejszych kwestii wciąż należy jakość treści, szybkość witryny, poprawne działanie na urządzeniach mobilnych i dostosowanie słów kluczowych. Warto jednak zwrócić uwagę na specyfikę witryn o różnej tematyce i przeznaczeniu.
W tym przypadku treści będą naturalnie nieco dłuższe – zazwyczaj zaleca się artykuły liczące co najmniej kilka tysięcy znaków. Często podawaną optymalną długością jest około 2 tysiące wyrazów. Więcej zawartości pozwoli nam także zadbać, by zamieszczone zostały słowa kluczowe w odpowiedniej ilości, zapewniając dodatkowo miejsce na linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Nie możemy przy tym zapominać o wysokiej jakości treści, która jest kluczowym wyznacznikiem dla osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.
Celem prowadzenia bloga jest zwykle pozyskiwanie coraz większej liczby czytelników. O ile w przypadku sklepu cel jest dość jasny i jest nim po prostu zwiększenie sprzedaży, o tyle blog wymaga również pewnego zastanowienia się, czy oczekujemy zysków z prowadzenia strony internetowej i w jaki sposób chcemy je osiągnąć. Możemy na przykład wykorzystać bloga jako wsparcie dla innego biznesu – to taktyka często stosowana przez osoby, które zajmują się doradztwem w różnych branżach. Jedną z dostępnych opcji jest również zarabianie poprzez reklamy lub artykuły sponsorowane, które przyniosą nam znacznie więcej zysku przy wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Sklepy internetowe różnią się między innymi pod względem rodzaju treści. Liczba podstron zazwyczaj będzie znacznie większa, szczególnie gdy nasz katalog obejmuje sporo produktów. Wiąże się to również z krótszymi tekstami – opis produktu ma zazwyczaj pomiędzy 1 000 a 1 500 znaków. Musisz jednocześnie zadbać, by opisy były wystarczająco unikalne; w przeciwnym wypadku algorytm wyszukiwarki może uznać zawartość Twojej strony internetowej jako spam. Pozycjonowanie strony WordPress w sklepie internetowym wiąże się także z bardziej zawziętą konkurencją, która dodatkowo może mieć większe nakłady na SEO niż osoby prowadzące blogi. Konieczna jest także uważna obserwacja efektów pozycjonowania i jego wpływu na konwersje oraz sprzedaż – to czynniki, które realnie wpływają na powodzenie danego biznesu.
Wiele sklepów online decyduje się na wydzielenie osobnego działu na stronie z nieco dłuższymi tekstami. Mogą to być na przykład opisy kategorii, poradniki zakupowe czy ogólne artykuły związane z branżą, w której funkcjonuje dana firma. Takie podejście jest bardzo korzystne z punktu widzenia pozycjonowania strony na WordPress. W efekcie możesz liczyć na różnorodną, wysokojakościową treść, która może znacząco zwiększyć pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.
Platforma WordPress udostępnia szereg narzędzi, które mogą wesprzeć w pozycjonowaniu strony. Mimo tego nie jest to łatwe zadanie – nawet najwygodniejsze wtyczki WordPress wymagają od osoby prowadzącej stronę internetową pewnego wkładu, by móc zapewnić jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Z tego powodu warto zastanowić się nad powierzeniem opieki nad SEO agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem i dysponuje odpowiednią wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki temu możemy liczyć na najlepsze efekty pozycjonowania strony WordPress – musimy oczywiście liczyć się z pewnymi opłatami, jednak mogą się one bardzo szybko zwrócić.
Samodzielne zajmowanie się SEO i pozycjonowaniem to wymagające zadanie, zwłaszcza gdy jednocześnie prowadzimy działalność, której ofertę przedstawiamy na stronie. Jest to proces, który wymaga umiejętności, doświadczenia i czasu. Korzystając ze wsparcia agencji, możemy liczyć na profesjonalne podejście osób z odpowiednią wiedzą na ten temat. Co więcej, pozycjonowanie WordPress poprzez agencję daje także szansę na dokładny wgląd w działanie witryny dzięki dedykowanym narzędziom, które mogą okazać się zbyt drogie w przypadku samodzielnej pracy nad SEO.
Warto mieć na uwadze, że algorytmy wyszukiwarki nie tylko promują wysoką jakość i odpowiednią strukturę strony, lecz także karzą witryny, które działają niezgodnie z obowiązującymi zasadami. Działając na własną rękę, bardzo łatwo jest popełnić błędy, które będą mieć ogromny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Należy do nich między innymi zbytnie zagęszczenie fraz kluczowych w tekście bądź zbyt mała unikalność treści. Dochodzą do tego także bardziej techniczne aspekty powiązane z samym działaniem strony na WordPress oraz kodem HTML. Agencja SEO może wykorzystać profesjonalną wiedzę i doświadczenie, by uniknąć tego typu problemów.
Podobnie jak w przypadku większości usług zleconych zewnętrznym podmiotom, takie rozwiązanie jest po prostu wygodne. Jeśli dobrze wybierzesz agencję SEO, możesz znacznie zredukować czas, który spędzasz na pozycjonowaniu strony, i zamiast tego skupić się na prowadzeniu działalności lub pielęgnowaniu treści na Twojej stronie.
Algorytmy Google i innych wyszukiwarek regularnie przechodzą przez mniej lub bardziej znaczące zmiany, które wpływają na strategię pozycjonowania. Przy samodzielnej pracy nad SEO trudno jest być na bieżąco i sprawnie reagować na aktualizacje. Jeżeli zdecydujesz się pozycjonować stronę na WordPressie z pomocą agencji, będziesz mieć możliwość dostosowania Twojej strony do ewentualnych zmian, dzięki czemu łatwiej będzie utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania przez długi czas.
Gdy podjęliśmy już decyzję o współpracy z agencją, warto zastanowić się, na co zwrócić uwagę przy wyborze konkretnego partnera. Nieodpowiednie działanie w tej kwestii może sprawić, że rezultaty pozycjonowania/SEO WordPress będą zupełnie odwrotne niż zamierzone, a Twoja strona zostanie kompletnie zignorowana przez Google, a tym samym przez potencjalnych klientów lub użytkowników. Do najważniejszych kwestii, które należy wziąć pod uwagę, zalicza się przede wszystkim doświadczenie agencji, podejście do klienta oraz potwierdzenie dostarczenia oczekiwanych efektów przy wcześniejszych współpracach.
Profesjonalne, doświadczone agencje SEO opierają współpracę z klientem na podstawie sprawdzonej strategii. Nie muszą to być szczegółowo określone kroki, a nawet nie powinny – każda strona wymaga w końcu nieco innego podejścia. Warto jednak sprawdzić, czy proponowany przebieg współpracy jest spójny i sensowny, w szczególności zwracając uwagę na kwestie takie jak zaplanowany audyt SEO i analiza oraz wykorzystanie wniosków w kolejnych etapach.
Warto zwrócić uwagę także na to, czy agencja, której chcesz powierzyć pozycjonowanie Twojej strony jest zorganizowana w odpowiedni sposób. Mowa o kwestiach takich jak podział odpowiedzialności pomiędzy zespoły, na przykład osobno do SEO i osobno do UX, jak również określenie, kto dokładnie będzie z nami współpracować.
Bardzo dobrym znakiem przy wyborze agencji SEO jest możliwość sprawdzenia rezultatów współpracy z innymi klientami. Jeśli na stronie potencjalnych partnerów widnieją nazwy, które cieszą się pewną popularnością w sieci, możemy być niemal pewni, że warto zaufać właśnie tej firmie.
Skuteczne pozycjonowanie WordPress wymaga dostosowania się do stale zmieniających się realiów marketingu i SEO. Niektóre agencje prowadzą własne blogi, w których publikują różnego rodzaju artykuły. Sprawdzając sekcję blogową na stronie agencji, możemy od razu ocenić, czy firma pozostaje na bieżąco z obecnymi trendami i zmianami.
Kolejnym kluczowym aspektem jest wiarygodność agencji oraz realność jej deklaracji. Przede wszystkim nie należy ufać firmom, które obiecują rewelacyjne rezultaty niemal od razu – warto mieć na uwadze, że SEO to proces, który wymaga pewnej inwestycji czasowej oraz stałego wsparcia. Dobra agencja powinna być w stanie przekazać wprost, że pozycjonowanie stron internetowych jest długotrwałym zadaniem, którego efekty widać często dopiero po kilku miesiącach.
Przed podpisaniem umowy warto także zapoznać się z przebiegiem współpracy z agencją. Szczegóły będą nieco inne w zależności od wybranej firmy, jednak całokształt powinien przebiegać mniej więcej podobnie. Dzięki znajomości procesu możemy lepiej ocenić, czy agencja SEO będzie w stanie sprostać naszym oczekiwaniom i odpowiednio wypozycjonować stronę na WordPressie.
Zanim przejdziesz wraz z agencją do wprowadzania zmian w Twojej stronie, potrzebne będzie przeanalizowanie, co właściwie sprawia, że jej pozycja jest niezadowalająca. To zadanie, które dotyczy zarówno witryn, które mają już pewien staż, jak i zupełnie nowych stron – również te drugie mogą być źle zoptymalizowane pod kątem SEO i wymagać pewnych modyfikacji. Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe tylko wtedy, gdy agencja SEO dysponuje kompletnym wglądem w aktualny stan witryny.
Profesjonalna analiza powinna obejmować kilka obszarów:
Po wygenerowaniu raportu będącego wynikiem audytu agencja powinna być w stanie stwierdzić, które elementy wymagają natychmiastowej uwagi i jakimi błędami należy zająć się od razu. Pozycjonowanie WordPress jest długotrwałym procesem, jednak aby osiągnąć zamierzoną skuteczność, należy pracować na odpowiednio przygotowanej witrynie. Strona powinna być pozbawiona błędów i problemów, które będą blokować zdobycie wysokiej pozycji nawet przy dobrze przygotowanej treści.
W przypadku najskuteczniejszych i najbardziej doświadczonych agencji SEO możesz liczyć na indywidualną strategię, dostosowaną pod kątem zarówno aktualnego stanu Twojej strony, jak i Twoich oczekiwań oraz sytuacji rynkowej w danym sektorze. Oczywiście powinieneś mieć także możliwość wprowadzenia zmian, jeśli uważasz, że niektóre aspekty związane z pozycjonowaniem strony WordPress należałoby potraktować w inny sposób. Przedstawienie propozycji strategii zazwyczaj idzie także w parze z wyceną za świadczenie usług.
Gdy otrzymaliśmy już opracowaną strategię od agencji i ustaliliśmy wszelkie szczegóły, możemy przystąpić do podpisania umowy. Od tego momentu firma może rozpocząć swoją pracę nad Twoją stroną, na podstawie określonych wcześniej zasad. W zależności od rezultatów audytu oraz naszych oczekiwań podejście do pozycjonowania WordPress może wyglądać zupełnie inaczej. Najczęściej stosowane techniki to content marketing, który polega na dostarczaniu i publikacji wysokojakościowych treści, oraz link building – budowanie zaufania do strony poprzez umieszczanie odnośników wewnętrznych i zewnętrznych.
Pozycjonowanie bloga WordPress czy dowolnej innej strony nie kończy się na wdrożeniu pierwotnego planu. Konieczne jest stałe obserwowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, jak również statystyk takich jak liczba odwiedzin czy transakcji. Agencja SEO o odpowiednich kompetencjach powinna stale wprowadzać niezbędne zmiany, które pomogą utrzymać żądane rezultaty.
W przypadku popularnych narzędzi takich jak WordPress pozycjonowanie strony to prawdziwy temat rzeka. Algorytmy Google biorą pod uwagę szereg różnorodnych czynników, o których często nawet nie myślimy na co dzień. Warto także podkreślić, że działanie wyszukiwarki stale się zmienia – szacuje się, że rocznie wypuszczanych jest kilkaset aktualizacji do algorytmów. W połączeniu z ogromną liczbą stron internetowych sprawia to, że pozycjonowanie WordPressa jest niezwykle złożonym zagadnieniem. Warto jednak zapoznać się z kluczowymi zasadami i poznać odpowiedzi na kilka najczęściej pojawiających się pytań. Zgłębienie wiedzy na temat pozycjonowania umożliwi nam lepszy kontakt z agencją SEO, co przełoży się na lepsze rezultaty w trakcie pozycjonowania strony WordPress.
To kwestia, która – podobnie jak sam rezultat czynności związanych z pozycjonowaniem – zależy od kilku różnych czynników. W pewnych rzadkich sytuacjach możemy spodziewać się efektów już po paru tygodniach, jednak dotyczy to tylko bardzo niszowych sektorów, w których łatwo jest się „wybić” ze względu na praktyczny brak konkurencji. Najczęściej zakłada się, że odpowiednie ramy czasowe wynoszą od 6 do 12 miesięcy.
Jednym z aspektów istotnych dla czasu zwiększania widoczności strony opartej na systemie WordPress jest historia witryny. Nowe strony mogą trafić do czołówki wyszukiwania nieco później, jako że nie miały czasu na wcześniejsze zbudowanie zaufania. Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie starej strony zawsze jest łatwiejsze – możemy spotkać się z sytuacją, w której witryna otrzymała wcześniej karę za nieuczciwe praktyki, co znacznie utrudni proces.
Spore znaczenie mają tutaj także odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Ich wybór będzie ściśle związany również z samą efektywnością procesu. Strony WordPress mogą celować w różne frazy kluczowe – przy niektórych wyszukiwaniach możemy radzić sobie lepiej, a przy innych gorzej. Warto jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy możemy zaobserwować realny efekt zmian na stronie w postaci zwiększonej sprzedaży (w przypadku sklepu), wyższej liczby odwiedzin (w przypadku bloga) czy wzrostu liczby użytkowników (w przypadku m.in. sieci społecznościowych).
Ważnym terminem w kontekście pozycjonowania, z którym zdecydowanie warto się zapoznać, jest tzw. Black Hat SEO. To nazwa dotycząca zbioru praktyk, które mają na celu zapewnienie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania bez dostarczania wartościowych treści. Wiele technik tego rodzaju to pozostałość po czasach, w których algorytmy Google były dopiero w początkowej fazie rozwoju i znacznie łatwiej było wpłynąć na ich działanie. Jeśli podczas współpracy z agencją SEO zauważymy stosowanie tego typu praktyk, zdecydowanie należy zwrócić na to uwagę.
Oto niektóre techniki uznawane za Black Hat SEO:
To tylko część z długiej listy nieuczciwych praktyk stosowanych przez osoby, które chcą jak najszybciej dostać się na szczyt wyników wyszukiwania. Google jednak bardzo nieprzychylnie patrzy na takie działania – po ich wykryciu strona może na stałe zniknąć z listy rezultatów, co znacząco ograniczy ruch na witrynie.
Nasza strona odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie atrakcyjna zarówno dla algorytmów wyszukiwarki, jak i dla samych użytkowników. Google stara się zwracać uwagę na naturalną treść i zawartość przyjazną użytkownikom, jednak wykorzystanie pełnego potencjału SEO wciąż może wymagać nieco innego podejścia niż „luźne” tworzenie treści. Pozycjonowanie WordPress musi zatem połączyć wartościowe teksty i optymalizację strony pod kątem technicznego działania wyszukiwarki.
UX, czyli User Experience, to termin opisujący wrażenia użytkownika z korzystania z danego serwisu lub strony. Jeszcze niedawno tematyka UX dotyczyła głównie zwiększenia wygody i atrakcyjności witryny wyłącznie pod kątem jej użytkowania. Od pewnego czasu jednak pewne czynniki wpływające na UX są także brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Co więcej, odpowiednie dostosowanie tych aspektów strony pomoże nam zatrzymać użytkownika – w końcu nawet najlepiej przeprowadzone pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek nie dadzą faktycznych korzyści, gdy nikt nie będzie chciał z nich korzystać.
Kolejnym czynnikiem o znaczącym wpływie na pozycję Twojej strony jest jej responsywność. To określenie, które opisuje dostosowanie witryny do różnych urządzeń, przede wszystkim poprzez skalowanie interfejsu tak, by treść była widoczna i czytelna zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.
Zanim przekażemy naszą stronę internetową w ręce profesjonalnych pozycjonerów, warto poświęcić nieco czasu także na przeanalizowanie formy i zawartości umowy. To dokument, który powinien jasno opisywać prawa i obowiązki obydwóch stron, jak również oczekiwane efekty. Jest to formalna podstawa do rozwiązania ewentualnych problemów oraz oceny rezultatów – podpisanie umowy to niezwykle ważny krok, który może znacząco wpłynąć na wygląd współpracy z agencją oferującą pozycjonowanie WordPress.
Odpowiednio przygotowana umowa musi dokładnie określić szereg różnych kwestii, spośród których najważniejsze to zakres usług, sposób raportowania postępów i mierzenia wyników, model rozliczenia i zasady rozwiązania współpracy.
Umowa powinna być przede wszystkim precyzyjna – w przeciwnym wypadku nie będziemy w stanie określić, czego właściwie możemy oczekiwać od agencji SEO. W tym celu konieczne jest opisanie celów i efektów, jakich spodziewamy się po zawarciu współpracy. Ważne jest, by były one możliwe do realnego zweryfikowania – najlepiej sprawdzają się miary liczbowe, na przykład zwiększenie liczby odwiedzin lub sprzedanych przedmiotów o określony procent. Równie istotną kwestią jest wskazanie konsekwencji, które zostaną wysunięte w razie niespełnienia określonych założeń.
To kwestia bardzo blisko związana z powyższym punktem. Gdy określimy już cele, powinniśmy także wspólnie z agencją ustalić, w jaki sposób będziemy oceniać sukces działań na stronie WordPress.
Istnieje kilka głównych modeli rozliczenia stosowanych przez agencje SEO:
W przypadku ustalania okresu wypowiedzenia warto zostawić sobie pewien zapas, by w razie potrzeby zdążyć nawiązać współpracę z inną firmą. Umowa powinna dać możliwość zerwania współpracy w dowolnym momencie. Typowy czas obowiązywania umowy o współpracę z agencją SEO to 12 miesięcy, choć dokładne warunki będą się różnić w zależności od naszych potrzeb oraz oczekiwań.
Z perspektywy agencji oferującej pozycjonowanie WordPress istotną kwestią będzie także ograniczenie dostępu do strony. Niewłaściwie wprowadzone zmiany mogą zaburzyć całą strategię SEO, wobec czego modyfikacje powinny być wprowadzane dopiero po zatwierdzeniu przez pozycjonera. Powinniśmy przy tym zadbać także o ostrożną kontrolę dostępu do różnych zasobów witryny. Agencja może, a nawet powinna móc skorzystać z narzędzi Google Analytics i Google Search Console, jak również serwera czy panelu administracyjnego WordPress, jednak żądanie dostępu na przykład do naszego maila byłoby sporym nadużyciem.
Pozycjonowanie stron i SEO to istotna część działań marketingowych online, jednak to nie wszystko – kolejnym aspektem są między innymi płatne reklamy. W przypadku Google mamy do dyspozycji serwis Google Ads, który pozwoli nam między innymi umieścić linki do naszej strony przed naturalnymi wynikami wyszukiwania. Czy warto skorzystać z tego narzędzia? Jakich efektów możemy się spodziewać?
Skrót PPC rozwija się jako pay per click, czyli płatność za kliknięcie. Kampanie typu PPC opierają się na pobieraniu opłat właśnie za każdy „klik” zamiast na przykład każdego wyświetlenia reklamy. Możemy spotkać się również ze skrótem CPC (cost per click) oraz sformułowaniem linki sponsorowane. Google Ads to jeden z wielu przykładów narzędzi stosujących taką formę płatności – podobne rozwiązania znajdziemy między innymi na różnych portalach społecznościowych. Zastosowanie takiego marketingu może być dobrym pomysłem na przykład wtedy, gdy nasza firma jest całkowicie nowa na rynku, jednak warto najpierw rozważyć wszystkie za i przeciw.
Pozycjonowanie strony zajmuje wiele miesięcy – w przeciwieństwie do tego procesu reklamy mają natychmiastowy efekt. Wystarczy przygotować odpowiednią strategię reklamową, a linki pojawią się już po chwili. Dodatkowo mamy ścisłą kontrolę nad budżetem – możemy na samym starcie określić, jakie środki chcemy przeznaczyć na Google Ads. Dzięki precyzyjnemu raportowaniu wyników mamy również możliwość bezproblemowego obserwowania, jakie efekty przyniosła nam opracowana kampania.
Przede wszystkim warto podkreślić, że za reklamy w Google Ads należy zapłacić – i to niekiedy całkiem sporo. Opłata jest pobierana za pojedyncze kliknięcie, nawet w przypadku, gdy wizyta nowego klienta nie zakończy się konwersją. Co więcej, rozpoczęcie kampanii z użyciem najpopularniejszych słów kluczowych jest bardzo drogie, a najdroższe frazy kluczowe wiążą się z wydatkami rzędu nawet kilkuset złotych za jeden klik. Warto mieć także na uwadze, że kampania Google Ads jest z założenia jednorazowa i krótkotrwała. Po upływie jej ważności lub w momencie wyczerpania funduszy prawdopodobnie przestaniemy obserwować zwiększony ruch na stronie. Pozycjonowanie strony jest z kolei trwałym działaniem, którego efekty mogą być widoczne przez wiele lat.
Jak widać, reklamy w Google Ads mają zarówno swoje mocne strony, jak i pewne minusy. Główną różnicą między Google Ads a pozycjonowaniem strony WordPress jest czas oczekiwania na efekty, jak również okres, w którym efekty te będą widoczne. SEO to długotrwały proces, podczas gdy wykorzystanie ruchu płatnego dotyczy natychmiastowych działań. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt, warto zastanowić się nad połączeniem budowania ruchu organicznego ze wspieraniem ruchu płatnego. Agencje zajmujące się SEO często oferują także wsparcie z zakresu PPC i innych działań wchodzących w szerzej pojmowany zakres SEM. W przypadku Google Ads utworzenie kampanii jest dość proste od strony technicznej, jednak problem może stanowić odpowiedni dobór słów kluczowych i innych parametrów. Z tego względu warto postawić na współpracę z profesjonalną firmą marketingową, która pomoże nam zarówno skutecznie pozycjonować stronę WordPress, jak i wykorzystać potencjał płatnych reklam.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.