Pozycjonowanie Wordpress

CMS WordPress to zdecydowanie najpopularniejszy system zarządzania treścią dla stron internetowych – aktualnie korzysta z niego ponad 450 milionów stron, czyli aż 40% całej sieci. Choć pierwotnie narzędzie służyło przede wszystkim do tworzenia blogów, jego wszechstronność oraz dostępność różnorodnych pluginów sprawiły, że aktualnie WordPress może być wykorzystywany także przez sklepy internetowe, fora, portale edukacyjne, sieci społecznościowe czy przedsiębiorstwa z niemal dowolnej branży. Aby móc w pełni wykorzystać potencjał tego systemu i odnieść sukces w przestrzeni online, warto dobrze zapoznać się z tematem, jak pozycjonować stronę WordPress.

    Chcesz być pierwszy w Google?
    Dowiedz się, jak to zrobić podczas bezpłatnej konsultacji z analitykiem SEO. Zostaw kontakt i umów się.
    Wysyłanie

    Marketing to jedna z najważniejszych kwestii dla praktycznie każdego biznesu, a odpowiednia reklama może zadecydować o sukcesie działalności. W czasach, gdy większość klientów szuka usług i produktów online, odpowiednie pozycjonowanie strony staje się kluczowe. Strony WordPress charakteryzują się łatwością dodawania nowych treści i zasobów, jednak należy także wiedzieć, jak dostosować je pod działanie algorytmów Google.

    Pozycjonowanie WordPressa – dlaczego pozycja w wynikach wyszukiwania jest tak istotna?

    Aż 93% zapytań w wyszukiwarkach internetowych jest wysyłanych do największego gracza na tym rynku, czyli Google. Z tego względu, analizując kwestię pozycjonowania WordPress, szczególną uwagę należy zwrócić na algorytmy właśnie tej wyszukiwarki. Pozycja witryny w wynikach wyszukiwania jest niezwykle istotna zarówno dla użytkowników, jak i firm prowadzących strony, a także samego Google.

    Korzyści z SEO dla użytkowników

    Głównym założeniem pozycjonowania i optymalizacji strony internetowej pod kątem SEO jest dostarczenie użytkownikom wyników, które w największym stopniu odpowiadają ich oczekiwaniom. W tym celu konieczne jest stosowanie bardzo złożonych algorytmów, które biorą pod uwagę ogromną liczbę różnorodnych czynników, takich jak szybkość strony, odpowiedni tytuł strony i opis strony w Google (meta description) oraz występujące na niej słowa kluczowe. W innym wypadku możliwe byłoby proste manipulowanie wynikami, przez co strony stosujące nieuczciwe praktyki znalazłyby się na samym szczycie listy rezultatów. Warto zaznaczyć, że na pozycję witryny wpływa nie tylko jej zawartość, lecz także tzw. UX, czyli user experience – całokształt doświadczeń związanych z korzystaniem ze strony.

    Jak firmy zyskują na SEO i pozycjonowaniu?

    Skuteczne pozycjonowanie stron przekłada się również na większe zyski dla biznesu. Większa widoczność strony w parze z zaufaniem potencjalnych klientów sprawia, że możemy liczyć na większą liczbę odwiedzin, transakcji i konwersji. Potencjalne korzyści sprawiają, że zdecydowanie warto zainwestować pewną część środków w dostosowanie strony pod kątem pozycjonowania i SEO. CMS WordPress od lat dominuje na rynku systemów zarządzania treścią (CMS – content management system), dzięki czemu z łatwością możemy znaleźć firmy, które pomogą nam w osiągnięciu i utrzymaniu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

    Czy Google korzysta na SEO?

    Choć Google nie zarabia bezpośrednio na samym pozycjonowaniu strony, jednym z narzędzi wykorzystywanym w jej promowaniu są systemy reklamowe firmy (m.in. Google Ads), które odpowiadają ponad 3/4 jej łącznych przychodów. Dostarczanie interesujących dla użytkownika, a jednocześnie uczciwych wobec biznesu wyników wyszukiwania sprawia jednak, że zaufanie wobec giganta z Mountain View rośnie. Taka sytuacja sprawia, że odpowiednie zastosowanie technik SEO jest korzyścią dla każdej ze stron – użytkowników, firm oraz samego Google.

    Pozycjonowanie, SEO, SEM – co znaczą wszystkie te terminy?

    SEO (od search engine optimization – dosł. optymalizacja pod silnik wyszukiwarki) oraz pozycjonowanie strony to bardzo zbliżone do siebie pojęcia. Co więcej, są to na tyle zbliżone kwestie, że wiele osób i firm traktuje te sformułowania zamiennie. Niekiedy jednak wyróżnia się pewien podział pomiędzy działaniami, które wchodzą zakres w optymalizacji pod kątem SEO, a tymi, które dotyczą pozycjonowania: SEO (czynności wykonywane na stronie, które mają na celu poprawę jej wyników w wyszukiwarce Google; w ich skład wchodzi zarówno przygotowanie odpowiednich treści strony, jak i usprawnienie działania Twojej witryny); pozycjonowanie (pozyskiwanie linków z innych stron (link building) lub całokształt działań związanych z poprawą pozycji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania).

    Osobnym terminem jest SEM, czyli search engine marketingmarketing w wyszukiwarkach. W przeciwieństwie do SEO, które skupia się na tzw. organicznym ruchu, SEM obejmuje wyłącznie działania płatne. Są to między innymi reklamy Google Ads, czyli linki sponsorowane znajdujące się nad listą „normalnych” wyników.

    Dlaczego warto postawić na CMS WordPress? Pozycjonowanie stron i inne zalety

    Wśród najważniejszych zalet należy wymienić przede wszystkim łatwość dostosowania systemu do swoich potrzeb. Składają się na to dwa czynniki: CMS WordPress (to oprogramowanie z otwartym kodem źródłowym, dzięki czemu możemy bez problemu „zajrzeć pod maskę” i dostosować niemal dowolny element witryny); ogromna liczba pluginów (pozwalają wprowadzić dowolną funkcjonalność do witryny. Aktualnie w oficjalnej bazie znajduje się prawie 60 tysięcy wtyczek o różnorodnym przeznaczeniu).

    Istotnym aspektem jest również łatwość utworzenia witryny na silniku WordPress – wystarczy wybrać motyw i w razie potrzeby zainstalować parę niezbędnych pluginów, by od razu przejść do umieszczania treści na stronie. Jednocześnie mamy dostęp do licznych opcji dostosowania witryny do naszych potrzeb, dzięki czemu WordPress ma sporo do zaoferowania nawet dla doświadczonych deweloperów stron internetowych. Kolejnym atutem jest duża i aktywna społeczność, która nie tylko wspiera się online, lecz także spotyka się na mniejszych lub większych konferencjach.

    Czy WordPress jest w pełni darmowy?

    CMS WordPress jako silnik do tworzenia stron internetowych jest całkowicie darmowy – możemy pobrać i wykorzystać narzędzie w dowolny sposób, który odpowiada naszym oczekiwaniom. Co więcej, twórcy oprogramowania oferują także darmowy hosting, który jednak wiąże się z pewnymi ograniczeniami (m.in. brak własnej domeny, mniejsza dostępność motywów, brak pluginów, reklamy na stronie).

    Na stronie WordPress możemy znaleźć także kilka planów premium, które za miesięczną lub roczną opłatą umożliwiają korzystanie z własnej domeny i większego zakresu funkcjonalności systemu. To rozwiązanie przede wszystkim dla osób, które wolą mieć dostęp do wszystkich kwestii związanych ze stroną internetową w jednym miejscu.

    Pozycjonowanie Twojej strony w WordPress – wtyczki do SEO

    System WordPress opiera się w dużej mierze na pluginach, które potrafią w znacznej mierze rozszerzyć funkcjonalność platformy. Większość z nich może być wykorzystywana jednocześnie – wtyczki WordPress do pozycjonowania możemy bez problemu połączyć na przykład z rozszerzeniami pozwalającymi zbudować sklep internetowy.

    Yoast SEO

    Rozszerzenie jest dostępne w dwóch wersjach – darmowej i płatnej. Wariant premium kosztuje 89 euro rocznie (ok. 410 zł), jednak bezpłatna opcja zapewnia wystarczającą funkcjonalność, by znacznie wesprzeć pozycjonowanie stron internetowych. Dzięki Yoast SEO zyskujemy między innymi bieżący wgląd w optymalizację wybranych fraz kluczowych przy tworzeniu treści, jak również podgląd wpisu w wynikach wyszukiwania Google. Dodatkową zaletą jest stałe wsparcie w parze z regularnymi aktualizacjami.

    SEO Framework

    SEO Framework jest dostępny bez dodatkowych opłat. Domyślna konfiguracja pluginu pokrywa potrzeby większości witryn, choć bardziej specyficzne sytuacje będą wymagać wprowadzenia odpowiednich zmian. Ponadto SEO Framework oferuje nieco mniej wsparcia dla użytkownika, przez co musimy dysponować przynajmniej minimalną wiedzą w kwestii pozycjonowania stron WordPress.

    SEOPress

    Podobnie jak SEO Framework, SEOPress skupia się na prostocie. Spora część funkcji jest jednak płatna – w ich skład wchodzi między innymi pozycjonowanie lokalne czy wgląd w statystyki Google Analytics. Mimo tego SEOPress jest użytecznym pluginem, który może wesprzeć czynności związane z pozycjonowaniem SEO WordPress.

    RankMath

    Założeniem tego pluginu jest zapewnienie bogatej funkcjonalności, która pozwoli zastąpić kilka wtyczek o różnych zadaniach. Znajdziemy tutaj dokładną analizę SEO, ścisłą integrację z Google Search Console czy wsparcie dla lokalnego SEO. Dodatkowo możemy sprawdzić, które części witryny są nieosiągalne i przeanalizować obecność martwych linków, które negatywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

    SEO Squirrly

    Rozszerzenie jest kierowane w szczególności do użytkowników z niewielkim doświadczeniem w tematach związanych z SEO. Wyróżnikiem jest między innymi sam sposób działania Squirrly – w przeciwieństwie do innych wtyczek zaczynamy od podania tematu, a nie określonych fraz kluczowych. W trakcie pisania treści otrzymujemy na bieżąco feedback z podpowiedziami związanymi z SEO.

    Czy można korzystać z kilku wtyczek SEO naraz?

    W teorii nic nie stoi na przeszkodzie, by wykorzystać kilka wtyczek wspierających pozycjonowanie stron w WordPress jednocześnie. Warto jednak mieć na uwadze, że powtórzona funkcjonalność nie zawsze przełoży się na lepsze efekty. Co więcej, niektóre pluginy mogą być niekompatybilne z innymi. Dodatkowo ich nadmiar może spowolnić działanie strony, szczególnie w przypadku dość wymagających wtyczek SEO, które intensywnie analizują treści na witrynie.

    Dlaczego warto skupić się na pozycjonowaniu?

    Inwestycja w SEO to jedna z najbardziej opłacalnych decyzji dla właścicieli stron internetowych. Warto zaznaczyć, że dzięki platformie WordPress mamy dobry start do tego typu działań. Pozycjonowanie stron internetowych z wykorzystaniem najpopularniejszego systemu zarządzania treścią jest nieco łatwiejsze ze względu na wbudowane optymalizacje oraz zaufanie Google wobec stron na tym silniku.

    Większość osób nie wychodzi poza pierwszą stronę wyników wyszukiwania

    Według licznych badań użytkownicy bardzo rzadko zaglądają na kolejne strony listy wyników wyszukiwania Google. Co więcej, większość z nich zatrzymuje się w zasadzie na pierwszych kilku pozycjach. Z tego powodu zdecydowanie warto zadbać o pozycjonowanie WordPress – odpowiednio wysoka pozycja pozwala przejąć ogromną liczbę potencjalnych klientów lub osób odwiedzających naszą stronę na WordPressie.

    Realne zyski na wiele lat

    Pozycjonowanie strony WordPress, podobnie jak witryn na dowolnym innym silniku, to długotrwały proces, który w zasadzie nie ma określonego końca. O pozycję strony internetowej należy dbać na bieżąco, choć warto przy tym podkreślić, że nawet jeśli Google zacznie oceniać Twoją witrynę nieco gorzej, dzięki wcześniejszym sukcesom łatwiej będzie Ci wrócić do czołówki. Większa widoczność strony pozwala zbudować stałą bazę użytkowników, którzy przez swoje wizyty będą regularnie wpływać na zwiększenie oceny Twojej strony w „oczach” algorytmów wyszukiwarki.

    Możliwość zbudowania określonej bazy klientów

    To aspekt, który zainteresuje przede wszystkim niewielkie, lokalnie działające przedsiębiorstwa, które umieszczają swoje oferty na stronach internetowych zbudowanych za pomocą systemu WordPress. Pozycjonowanie Google od pewnego czasu coraz bardziej bierze pod uwagę lokalizację zarówno użytkownika, jak i firmy powiązanej z daną witryną. W efekcie poprzez skuteczne pozycjonowanie lokalne mamy szansę pozyskać klientów z danego obszaru, w przypadku których istnieje spore prawdopodobieństwo, że skorzystają właśnie z naszych usług lub produktów.

    Zwiększenie jakości treści

    Pozycjonowanie strony WordPress i publikacja treści wysokiej jakości idą ze sobą w parze. Wyszukiwarki internetowe promują strony, które dostarczają użytkownikom konkretne informacje przedstawione w atrakcyjny, przejrzysty sposób. Wsparcie ze strony agencji SEO lub odpowiednich wtyczek umożliwia stałe pilnowanie poziomu treści na Twojej stronie, co z kolei przełoży się na większe zaufanie klientów.

    Zyski z reklam

    Jeżeli na Twojej stronie zamieściłeś lub planujesz zamieścić reklamy, możesz w jeszcze większym stopniu skorzystać na zwiększeniu ruchu przez odpowiednie pozycjonowanie. Większość kampanii opiera się na wyświetleniach lub kliknięciach reklam, które w naturalny sposób będą częstsze przy większej liczbie wizyt na stronie.

    Pozycjonowanie bloga WordPress a pozycjonowanie sklepu

    Platforma WordPress pozwala przygotować różnego rodzaju witryny – od prostych blogów, poprzez profesjonalne portale, aż po sklepy online czy sieci społecznościowe. Każda z nich ma inne wymagania, które wiążą się z podjęciem nieco zmienionej strategii. Techniczne aspekty pozostają takie same – do najistotniejszych kwestii wciąż należy jakość treści, szybkość witryny, poprawne działanie na urządzeniach mobilnych i dostosowanie słów kluczowych.

    Pozycjonowanie bloga

    W tym przypadku treści będą naturalnie nieco dłuższe – zazwyczaj zaleca się artykuły liczące co najmniej kilka tysięcy znaków. Często podawaną optymalną długością jest około 2 tysiące wyrazów. Więcej zawartości pozwoli nam także zadbać, by zamieszczone zostały słowa kluczowe w odpowiedniej ilości, zapewniając dodatkowo miejsce na linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne. Nie możemy przy tym zapominać o wysokiej jakości treści, która jest kluczowym wyznacznikiem dla osiągnięcia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google.

    Celem prowadzenia bloga jest zwykle pozyskiwanie coraz większej liczby czytelników. Możemy też wykorzystać go jako wsparcie dla innego biznesu – to taktyka często stosowana przez osoby, które zajmują się doradztwem w różnych branżach. Jedną z dostępnych opcji jest również zarabianie poprzez reklamy lub artykuły sponsorowane.

    Pozycjonowanie sklepu

    Sklepy internetowe różnią się między innymi pod względem rodzaju treści. Liczba podstron zazwyczaj będzie znacznie większa, szczególnie gdy nasz katalog obejmuje sporo produktów. Wiąże się to również z krótszymi tekstami – opis produktu ma zazwyczaj pomiędzy 1 000 a 1 500 znaków. Musisz jednocześnie zadbać, by opisy były wystarczająco unikalne; w przeciwnym wypadku algorytm wyszukiwarki może uznać zawartość Twojej strony internetowej jako spam. Konieczna jest także uważna obserwacja efektów pozycjonowania i jego wpływu na konwersje oraz sprzedaż.

    Prowadzenie bloga jako część pozycjonowania sklepu

    Wiele sklepów online decyduje się na wydzielenie osobnego działu na stronie z nieco dłuższymi tekstami. Mogą to być na przykład opisy kategorii, poradniki zakupowe czy ogólne artykuły związane z branżą, w której funkcjonuje dana firma. Dzięki temu możesz liczyć na różnorodną, wysokojakościową treść, która może znacząco zwiększyć pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

    Pozycjonowanie strony WordPress – samodzielnie czy z agencją?

    Warto zastanowić się nad powierzeniem opieki nad SEO agencji, która zajmuje się pozycjonowaniem i dysponuje odpowiednią wiedzą oraz doświadczeniem. Dzięki temu możemy liczyć na najlepsze efekty pozycjonowania strony WordPress – musimy oczywiście liczyć się z pewnymi opłatami, jednak mogą się one bardzo szybko zwrócić.

    Samodzielne zajmowanie się SEO i pozycjonowaniem to wymagające zadanie, zwłaszcza gdy jednocześnie prowadzimy działalność, której ofertę przedstawiamy na stronie. Jest to proces, który wymaga umiejętności, doświadczenia i czasu.

    Mniejsze ryzyko kar od Google

    Działając na własną rękę, bardzo łatwo popełnić błędy, które będą mieć ogromny wpływ na pozycjonowanie stron internetowych. Należy do nich m.in. zbytnie zagęszczenie fraz kluczowych w tekście bądź zbyt mała unikalność treści. Dochodzą do tego także bardziej techniczne aspekty powiązane z samym działaniem strony na WordPress oraz kodem HTML. Agencja SEO może wykorzystać profesjonalną wiedzę i doświadczenie, by uniknąć tego typu problemów.

    Jeśli dobrze wybierzesz agencję SEO, możesz znacznie zredukować czas, który spędzasz na pozycjonowaniu strony, i zamiast tego skupić się na prowadzeniu działalności lub pielęgnowaniu treści na Twojej stronie.

    Bieżące wsparcie w pozycjonowaniu strony WordPress

    Przy samodzielnej pracy nad SEO trudno jest być na bieżąco i sprawnie reagować na aktualizacje. Jeżeli zdecydujesz się pozycjonować stronę na WordPressie z pomocą agencji, będziesz mieć możliwość dostosowania Twojej strony do ewentualnych zmian, dzięki czemu łatwiej będzie utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania przez długi czas.

    Jak wybrać agencję SEO do pozycjonowania strony WordPress?

    Do najważniejszych kwestii, które należy wziąć pod uwagę, zalicza się przede wszystkim doświadczenie agencji, podejście do klienta oraz potwierdzenie dostarczenia oczekiwanych efektów przy wcześniejszych współpracach.

    Warto sprawdzić, czy proponowany przebieg współpracy jest spójny i sensowny, w szczególności zwracając uwagę na kwestie takie jak zaplanowany audyt SEO i analiza oraz wykorzystanie wniosków w kolejnych etapach.

    Organizacja – zespoły o określonych obowiązkach i zadaniach

    Warto zwrócić uwagę także na to, czy agencja jest zorganizowana w odpowiedni sposób. Mowa o kwestiach takich jak podział odpowiedzialności pomiędzy zespoły, na przykład osobno do SEO i osobno do UX, jak również określenie, kto dokładnie będzie z nami współpracować.

    Dotychczasowe osiągnięcia

    Bardzo dobrym znakiem przy wyborze agencji SEO jest możliwość sprawdzenia rezultatów współpracy z innymi klientami. Jeśli na stronie potencjalnych partnerów widnieją nazwy, które cieszą się pewną popularnością w sieci, możemy być niemal pewni, że warto zaufać właśnie tej firmie.

    Zwrócenie uwagi na zmiany w branży SEO

    Skuteczne pozycjonowanie WordPress wymaga dostosowania się do stale zmieniających się realiów marketingu i SEO. Niektóre agencje prowadzą własne blogi, w których publikują różnego rodzaju artykuły. Sprawdzając sekcję blogową na stronie agencji, możemy od razu ocenić, czy firma pozostaje na bieżąco z obecnymi trendami i zmianami.

    Wiarygodność

    Kolejnym kluczowym aspektem jest wiarygodność agencji oraz realność jej deklaracji. Przede wszystkim nie należy ufać firmom, które obiecują rewelacyjne rezultaty niemal od razu – warto mieć na uwadze, że SEO to proces, który wymaga pewnej inwestycji czasowej oraz stałego wsparcia. Dobra agencja powinna być w stanie przekazać wprost, że pozycjonowanie stron internetowych jest długotrwałym zadaniem, którego efekty widać często dopiero po kilku miesiącach.

    Pozycjonowanie WordPress – przebieg współpracy z agencją

    Przed podpisaniem umowy warto także zapoznać się z przebiegiem współpracy z agencją. Szczegóły będą nieco inne w zależności od wybranej firmy, jednak całokształt powinien przebiegać mniej więcej podobnie. Dzięki znajomości procesu możemy lepiej ocenić, czy agencja SEO będzie w stanie sprostać naszym oczekiwaniom i odpowiednio wypozycjonować stronę na WordPressie.

    Audyt strony

    Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych jest możliwe tylko wtedy, gdy agencja SEO dysponuje kompletnym wglądem w aktualny stan witryny.

    Profesjonalna analiza powinna obejmować kilka obszarów: audyt SEO (sprawdzenie kwestii technicznych oraz treści, zwracając uwagę m.in. na linkowanie, zagęszczenie słów kluczowych czy strukturę strony); audyt UX (polega na stwierdzeniu, czy strona jest łatwa i wygodna w użyciu; czy użytkownicy mogą łatwo znaleźć to, czego powinni szukać); analiza działań konkurencji (sprawdzenie, jakie działania w zakresie SEO podejmują strony z tej samej branży).

    Eliminacja najistotniejszych problemów

    Po wygenerowaniu raportu będącego wynikiem audytu agencja powinna być w stanie stwierdzić, które elementy wymagają natychmiastowej uwagi i jakimi błędami należy zająć się od razu. Pozycjonowanie WordPress jest długotrwałym procesem, jednak aby osiągnąć zamierzoną skuteczność, należy pracować na odpowiednio przygotowanej witrynie. Strona powinna być pozbawiona błędów i problemów, które będą blokować zdobycie wysokiej pozycji nawet przy dobrze przygotowanej treści.

    Przygotowanie planu działania

    W przypadku najskuteczniejszych i najbardziej doświadczonych agencji SEO możesz liczyć na indywidualną strategię, dostosowaną pod kątem zarówno aktualnego stanu Twojej strony, jak i Twoich oczekiwań oraz sytuacji rynkowej w danym sektorze. Oczywiście powinieneś mieć także możliwość wprowadzenia zmian, jeśli uważasz, że niektóre aspekty związane z pozycjonowaniem strony WordPress należałoby potraktować w inny sposób.

    Realizacja planu

    Gdy otrzymaliśmy już opracowaną strategię od agencji i ustaliliśmy wszelkie szczegóły, możemy przystąpić do podpisania umowy. Od tego momentu firma może rozpocząć swoją pracę nad Twoją stroną, na podstawie określonych wcześniej zasad. W zależności od rezultatów audytu oraz naszych oczekiwań podejście do pozycjonowania WordPress może wyglądać zupełnie inaczej. Najczęściej stosowane techniki to content marketing oraz link building.

    Obserwacja wyników i wprowadzanie poprawek

    Pozycjonowanie bloga WordPress czy dowolnej innej strony nie kończy się na wdrożeniu pierwotnego planu. Konieczne jest stałe obserwowanie pozycji witryny w wynikach wyszukiwania, jak również statystyk takich jak liczba odwiedzin czy transakcji. Agencja SEO o odpowiednich kompetencjach powinna stale wprowadzać niezbędne zmiany, które pomogą utrzymać żądane rezultaty.

    Co jeszcze warto wiedzieć o pozycjonowaniu?

    W przypadku popularnych narzędzi takich jak WordPress pozycjonowanie strony to prawdziwy temat rzeka. Algorytmy Google biorą pod uwagę szereg różnorodnych czynników, o których często nawet nie myślimy na co dzień. Warto także podkreślić, że działanie wyszukiwarki stale się zmienia. W połączeniu z ogromną liczbą stron internetowych sprawia to, że pozycjonowanie WordPressa jest niezwykle złożonym zagadnieniem. Warto jednak zapoznać się z kluczowymi zasadami i poznać odpowiedzi na kilka najczęściej pojawiających się pytań. Zgłębienie wiedzy na temat pozycjonowania umożliwi nam lepszy kontakt z agencją SEO, co przełoży się na lepsze rezultaty w trakcie pozycjonowania strony WordPress.

    Ile czasu potrzeba na dostrzeżenie efektów działań SEO?

    To kwestia, która – podobnie jak sam rezultat czynności związanych z pozycjonowaniem – zależy od kilku różnych czynników. W pewnych rzadkich sytuacjach możemy spodziewać się efektów już po paru tygodniach, jednak dotyczy to tylko bardzo niszowych sektorów, w których łatwo jest się „wybić” ze względu na praktyczny brak konkurencji. Najczęściej zakłada się, że odpowiednie ramy czasowe wynoszą od 6 do 12 miesięcy.

    Jednym z aspektów istotnych dla czasu zwiększania widoczności strony opartej na systemie WordPress jest historia witryny. Nowe strony mogą trafić do czołówki wyszukiwania nieco później, jako że nie miały czasu na wcześniejsze zbudowanie zaufania. Nie oznacza to jednak, że pozycjonowanie starej strony zawsze jest łatwiejsze – możemy spotkać się z sytuacją, w której witryna otrzymała wcześniej karę za nieuczciwe praktyki, co znacznie utrudni proces.

    Spore znaczenie mają tutaj także odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Ich wybór będzie ściśle związany również z samą efektywnością procesu. Strony WordPress mogą celować w różne frazy kluczowe – przy niektórych wyszukiwaniach możemy radzić sobie lepiej, a przy innych gorzej. Warto jednak zwrócić uwagę przede wszystkim na to, czy możemy zaobserwować realny efekt zmian na stronie w postaci zwiększonej sprzedaży (w przypadku sklepu), wyższej liczby odwiedzin (w przypadku bloga) czy wzrostu liczby użytkowników (w przypadku m.in. sieci społecznościowych).

    Black Hat SEO, czyli jak nie pozycjonować

    Ważnym terminem w kontekście pozycjonowania, z którym zdecydowanie warto się zapoznać, jest tzw. Black Hat SEO. To nazwa dotycząca zbioru praktyk, które mają na celu zapewnienie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania bez dostarczania wartościowych treści. Wiele technik tego rodzaju to pozostałość po czasach, w których algorytmy Google były dopiero w początkowej fazie rozwoju i znacznie łatwiej było wpłynąć na ich działanie. Jeśli podczas współpracy z agencją SEO zauważymy stosowanie tego typu praktyk, zdecydowanie należy zwrócić na to uwagę.

    Oto niektóre techniki uznawane za Black Hat SEO:

    • kupowanie i sprzedawanie linków (a także wymiana linków),
    • spamowanie innych stron komentarzami z linkami zwrotnymi do naszej strony,
    • kopiowanie treści z innych stron,
    • keyword stuffing – „upychanie” treści strony nadmierną liczbą słów kluczowych, szczególnie niezwiązanych z tematyką strony;
    • cloaking – maskowanie treści, na przykład umieszczanie fraz kluczowych napisanych w kolorze tła strony, by były widoczne dla algorytmów Google, ale niezauważalne dla użytkowników. Taka technika może iść w parze z upychaniem słów kluczowych;
    • nieodpowiednio wykorzystane przekierowania.

    To tylko część z długiej listy nieuczciwych praktyk stosowanych przez osoby, które chcą jak najszybciej dostać się na szczyt wyników wyszukiwania. Google jednak bardzo nieprzychylnie patrzy na takie działania – po ich wykryciu strona może na stałe zniknąć z listy rezultatów, co znacząco ograniczy ruch na witrynie.

    Pozycjonowanie WordPress – równowaga między dostosowaniem strony pod SEO a pod użytkowników

    Nasza strona odniesie sukces tylko wtedy, gdy będzie atrakcyjna zarówno dla algorytmów wyszukiwarki, jak i dla samych użytkowników. Google stara się zwracać uwagę na naturalną treść i zawartość przyjazną użytkownikom, jednak wykorzystanie pełnego potencjału SEO wciąż może wymagać nieco innego podejścia niż „luźne” tworzenie treści. Pozycjonowanie WordPress musi zatem połączyć wartościowe teksty i optymalizację strony pod kątem technicznego działania wyszukiwarki.

    Jak UX wpływa na SEO?

    UX, czyli User Experience, to termin opisujący wrażenia użytkownika z korzystania z danego serwisu lub strony. Jeszcze niedawno tematyka UX dotyczyła głównie zwiększenia wygody i atrakcyjności witryny wyłącznie pod kątem jej użytkowania. Od pewnego czasu jednak pewne czynniki wpływające na UX są także brane pod uwagę przez algorytmy wyszukiwarek internetowych. Co więcej, odpowiednie dostosowanie tych aspektów strony pomoże nam zatrzymać użytkownika – w końcu nawet najlepiej przeprowadzone pozycjonowanie i optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek nie dadzą faktycznych korzyści, gdy nikt nie będzie chciał z nich korzystać.

    Responsywność strony

    Kolejnym czynnikiem o znaczącym wpływie na pozycję Twojej strony jest jej responsywność. To określenie, które opisuje dostosowanie witryny do różnych urządzeń, przede wszystkim poprzez skalowanie interfejsu tak, by treść była widoczna i czytelna zarówno na komputerach, jak i urządzeniach mobilnych.

    Jak powinna wyglądać umowa z agencją SEO?

    Zanim przekażemy naszą stronę internetową w ręce profesjonalnych pozycjonerów, warto poświęcić nieco czasu także na przeanalizowanie formy i zawartości umowy. To dokument, który powinien jasno opisywać prawa i obowiązki obydwóch stron, jak również oczekiwane efekty. Jest to formalna podstawa do rozwiązania ewentualnych problemów oraz oceny rezultatów – podpisanie umowy to niezwykle ważny krok, który może znacząco wpłynąć na wygląd współpracy z agencją oferującą pozycjonowanie WordPress.

    Odpowiednio przygotowana umowa musi dokładnie określić szereg różnych kwestii, spośród których najważniejsze to zakres usług, sposób raportowania postępów i mierzenia wyników, model rozliczenia i zasady rozwiązania współpracy.

    Określenie zakresu współpracy

    Umowa powinna być przede wszystkim precyzyjna – w przeciwnym wypadku nie będziemy w stanie określić, czego właściwie możemy oczekiwać od agencji SEO. W tym celu konieczne jest opisanie celów i efektów, jakich spodziewamy się po zawarciu współpracy. Ważne jest, by były one możliwe do realnego zweryfikowania – najlepiej sprawdzają się miary liczbowe, na przykład zwiększenie liczby odwiedzin lub sprzedanych przedmiotów o określony procent. Równie istotną kwestią jest wskazanie konsekwencji, które zostaną wysunięte w razie niespełnienia określonych założeń.

    Raportowanie efektywności

    To kwestia bardzo blisko związana z powyższym punktem. Gdy określimy już cele, powinniśmy także wspólnie z agencją ustalić, w jaki sposób będziemy oceniać sukces działań na stronie WordPress.

    Rozliczenie umowy z agencją SEO

    Istnieje kilka głównych modeli rozliczenia stosowanych przez agencje SEO:

    • Rozliczenie godzinowe – w tym przypadku płacimy za każdą rozpoczętą godzinę pracy nad stroną. Jest to dosyć rzadko stosowana forma, jednak niektóre agencje oferują taką możliwość.
    • Abonament – najczęściej proponowane stawki dotyczą jednego miesiąca. Możemy liczyć na proste rozliczenie i stałą kwotę – to dosyć wygodne i popularne rozwiązanie.
    • Rozliczenie za efekt – płacimy tylko za osiągnięcie konkretnego celu. Z pozoru takie rozwiązanie może wydawać się najbardziej opłacalne, jednak najczęściej wiąże się z dość wysokimi stawkami. Co więcej, taka forma rozliczenia może iść w parze ze stosowaniem praktyk Black Hat SEO, przez które agencje chcą szybko osiągnąć jak najwyższą pozycję w rankingu Google.
    • Rozliczenie za ruch na stronie – w tym przypadku płatność jest dokonywana na bazie ruchu, który jest w zasadzie jednym z głównych celów pozycjonowania WordPress lub dowolnej innej strony. Musimy jednak mieć na uwadze podobne zastrzeżenia jak w przypadku rozliczenia za efekt: ruch może być dość łatwo manipulowany, a efekty krótkoterminowego skoku niekoniecznie przełożą się na stałe zyski w taki sposób, jak długofalowa, rozsądna strategia SEO.
    • Forma mieszana – najczęściej jako połączenie abonamentu z pewnymi elementami rozliczenia na efekt. Jest to podejście oferujące zalety dla obu stron, dzięki czemu zyskuje coraz większą popularność.

    Okres obowiązywania umowy i zasady zerwania współpracy

    W przypadku ustalania okresu wypowiedzenia warto zostawić sobie pewien zapas, by w razie potrzeby zdążyć nawiązać współpracę z inną firmą. Umowa powinna dać możliwość zerwania współpracy w dowolnym momencie. Typowy czas obowiązywania umowy o współpracę z agencją SEO to 12 miesięcy, choć dokładne warunki będą się różnić w zależności od naszych potrzeb oraz oczekiwań.

    Zabezpieczenie strony

    Z perspektywy agencji oferującej pozycjonowanie WordPress istotną kwestią będzie także ograniczenie dostępu do strony. Niewłaściwie wprowadzone zmiany mogą zaburzyć całą strategię SEO, wobec czego modyfikacje powinny być wprowadzane dopiero po zatwierdzeniu przez pozycjonera. Powinniśmy przy tym zadbać także o ostrożną kontrolę dostępu do różnych zasobów witryny. Agencja może, a nawet powinna móc skorzystać z narzędzi Google Analytics i Google Search Console, jak również serwera czy panelu administracyjnego WordPress, jednak żądanie dostępu na przykład do naszego maila byłoby sporym nadużyciem.

    SEO w parze z PPC

    Pozycjonowanie stron i SEO to istotna część działań marketingowych online, jednak to nie wszystko – kolejnym aspektem są między innymi płatne reklamy. W przypadku Google mamy do dyspozycji serwis Google Ads, który pozwoli nam między innymi umieścić linki do naszej strony przed naturalnymi wynikami wyszukiwania. Czy warto skorzystać z tego narzędzia? Jakich efektów możemy się spodziewać?

    Co oznacza skrót PPC?

    Skrót PPC rozwija się jako pay per click, czyli płatność za kliknięcie. Kampanie typu PPC opierają się na pobieraniu opłat właśnie za każdy „klik” zamiast na przykład każdego wyświetlenia reklamy. Możemy spotkać się również ze skrótem CPC (cost per click) oraz sformułowaniem linki sponsorowane. Google Ads to jeden z wielu przykładów narzędzi stosujących taką formę płatności – podobne rozwiązania znajdziemy między innymi na różnych portalach społecznościowych. Zastosowanie takiego marketingu może być dobrym pomysłem na przykład wtedy, gdy nasza firma jest całkowicie nowa na rynku, jednak warto najpierw rozważyć wszystkie za i przeciw.

    Google Ads – zalety i korzyści

    Pozycjonowanie strony zajmuje wiele miesięcy – w przeciwieństwie do tego procesu reklamy mają natychmiastowy efekt. Wystarczy przygotować odpowiednią strategię reklamową, a linki pojawią się już po chwili. Dodatkowo mamy ścisłą kontrolę nad budżetem – możemy na samym starcie określić, jakie środki chcemy przeznaczyć na Google Ads. Dzięki precyzyjnemu raportowaniu wyników mamy również możliwość bezproblemowego obserwowania, jakie efekty przyniosła nam opracowana kampania.

    Google Ads – wady

    Przede wszystkim warto podkreślić, że za reklamy w Google Ads należy zapłacić i to niekiedy całkiem sporo. Opłata jest pobierana za pojedyncze kliknięcie, nawet w przypadku, gdy wizyta nowego klienta nie zakończy się konwersją. Co więcej, rozpoczęcie kampanii z użyciem najpopularniejszych słów kluczowych jest bardzo drogie, a najdroższe frazy kluczowe wiążą się z wydatkami rzędu kilkuset złotych za jeden klik. Ponadto, warto mieć na uwadze, że kampania Google Ads jest z założenia jednorazowa i krótkotrwała. Po upływie jej ważności lub w momencie wyczerpania funduszy prawdopodobnie przestaniemy obserwować zwiększony ruch na stronie. Pozycjonowanie strony jest z kolei trwałym działaniem, którego efekty mogą być widoczne przez wiele lat.

    Warto połączyć te dwa podejścia

    Reklamy w Google Ads mają zarówno swoje mocne strony, jak i pewne minusy. Główną różnicą między Google Ads a pozycjonowaniem strony WordPress jest czas oczekiwania na efekty, jak również okres, w którym efekty te będą widoczne. SEO to długotrwały proces, podczas gdy wykorzystanie ruchu płatnego to natychmiastowe działania. Aby osiągnąć jak najlepszy efekt, warto zastanowić się nad połączeniem budowania ruchu organicznego ze wspieraniem ruchu płatnego. Agencje SEO często oferują także wsparcie z zakresu PPC i innych działań wchodzących w szerzej pojmowany zakres SEM. W przypadku Google Ads utworzenie kampanii jest dość proste od strony technicznej. Problem może stanowić odpowiedni dobór słów kluczowych i innych parametrów. Warto więc postawić na współpracę z profesjonalną firmą marketingową, która pomoże nam zarówno skutecznie pozycjonować stronę WordPress, jak i wykorzystać pełen potencjał płatnych reklam.

    Sprawdź również naszą ofertę na:

    FAQ – pozycjonowanie WordPress

    Jaki jest koszt pozycjonowania sklepu na WordPress?

    Pozycjonowanie sklepu na WordPress to proces, którego koszty zależne są od wielu czynników. Na cenę SEO wpływa między innymi trudność słów kluczowych, konkurencyjność branży czy aktualna pozycja witryny w wyszukiwarce. Aby uzyskać dokładną wycenę, warto skonsultować się z profesjonalną agencją SEO.

    Czy długo trzeba czekać na rezultaty pozycjonowania na WordPress?

    Pozycjonowanie sklepu internetowego na WordPress to dość wymagające zadanie. Przeprowadzenie szczegółowych badań, skomponowanie skutecznej strategii optymalizacyjnej oraz monitorowanie jej efektywności to czasochłonne zabiegi, na których efekty czekać trzeba od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.

    Od czego zacząć pozycjonowanie na WordPress?

    Pozycjonowanie na WordPress warto zacząć od przeprowadzenia szczegółowych badań rynku oraz dokonania analizy konkurencji. Dzięki pozyskanym wówczas informacjom opracowanie skutecznej strategii SEO nie będzie żadnym problemem, a ryzyko ewentualnych niepowodzeń zostanie ograniczone do absolutnego minimum.

    Jakie są korzyści z pozycjonowania sklepu internetowego?

    Umiejętnie opracowana strategia pozycjonowania sklepu internetowego niesie za sobą wiele istotnych korzyści. Zaliczyć można do nich między innymi lepszą widoczność strony w wynikach wyszukiwania, większy ruch w witrynie, satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe oraz nieustanny rozwój biznesu na wielu obszarach w sieci.

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 29
    DARMOWY AUDYT SEO

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę