Pozycjonowanie stron przeznaczonych dla innych krajów nie jest łatwym zadaniem. Trzeba wykonać wszystkie podstawy optymalizacji, ale również przeanalizować rynek zagraniczny, sprawdzić konkurencję i jej działania, dowiedzieć się, jakie zasady w sieci panują w innych państwach.
Pozycjonowanie zagraniczne ma zwiększyć widoczność witryny w zagranicznych wersjach wyszukiwarek. To rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które chcą docierać ze swoimi usługami czy produktami do klientów obcojęzycznych. Wyszukiwarka, rozpoznając język i kraj, do których kierowana jest strona internetowa w danym języku, będzie mogła wyświetlać ją w konkretnym państwie na wybrane frazy kluczowe.
Pozycjonowanie zagraniczne stron jest trudniejsze od pozostałych rodzajów zwiększania widoczności w sieci. Konieczne jest szczegółowe poznanie specyfikacji rynku, do którego ma być kierowana oferta, również potrzeb i preferencji potencjalnych klientów.
Skuteczne pozycjonowanie międzynarodowe i stały rozwój mogą sprawić, że w przyszłości przedsiębiorstwo będzie pozyskiwało klientów z całego świata i stanie się marką rozpoznawalną w wielu krajach.
Pozycjonowanie zagraniczne zyskało w ostatnim czasie dużą popularność. Wszystko dzięki erze cyfryzacji. Odległość nie stanowi już tak dużego problemu, jak kilkanaście lat temu. Z tego względu pozycjonowanie zagraniczne stron będzie usługą świadczoną na coraz większą skalę.
Najważniejszym aspektem w pozycjonowaniu stron międzynarodowych jest przeanalizowanie sytuacji rynkowej kilku państw, a następnie wybranie tego z największym potencjałem. Kolejnym krokiem jest zbadanie, jak wyglądają strony naszej przyszłej konkurencji w wynikach organicznych. Warto wiedzieć, że różnice kulturowe również mogą mieć wpływ na pozycjonowanie zagraniczne.
Warto poznać podstawy kulturowe danego narodu, przeanalizować, jak wyglądają tam strony internetowe. Im bardziej będą dopasowane do zagranicznych odbiorców i ich przyzwyczajeń, tym skuteczniejsze będzie pozycjonowanie zagraniczne stron.
Kolejna kwestia to dopasowanie witryny do algorytmów wyszukiwarki dominującej w danym kraju. Warto dowiedzieć się, które metody pozycjonowania działają najlepiej w danym kraju.
Warto nawiązać współpracę z agencją SEO. Wykorzysta profesjonalne narzędzia do przeanalizowania sytuacji na rynku i w sieci, dobierze słowa kluczowe oraz sprawdzi działania konkurencji. Samodzielne działania SEO mogą nie dać dobrych rezultatów.
Istnieją trzy strategie zagranicznego pozycjonowania. Właściciel firmy może zdecydować się na działanie na zagranicznym rynku za pomocą oddzielnej domeny, oparte o subdomeny lub podkatalogi dedykowane jednemu państwu.
Największą zaletą domeny krajowej jest duże zaufanie użytkowników. Dla każdego kraju konieczne będzie zakładanie oddzielnej strony i wykonywanie działań związanych z zagranicznym pozycjonowaniem.
Drugą strategią pozycjonowania zagranicznego stron jest subdomena, czyli adres internetowy, który należy do domeny głównej lub domeny wyższego rzędu. Wszystkie są ze sobą powiązane, dlatego porażka jednej będzie porażką całej witryny; to samo w przypadku sukcesu. Strategia sprawdzi się w przypadku firm, które mają już główną domenę o dużej wartości.
Podkatalogi są najłatwiejszym i najtańszym sposobem wprowadzania różnych wersji językowych, jednak nie tak skutecznym, jak poprzednie metody. W przypadku problemów z jednym katalogiem może ucierpieć cała domena. Ten rodzaj pozycjonowania strony sprawdzi się w przypadku firm z ograniczonym budżetem.
Nie można stwierdzić, które z rozwiązań będzie najlepsze dla Twojego zakresu pozycjonowania. Liczy się kontekst kulturowy, ale też aspekt techniczny, jaki wiąże się z pozycjonowaniem stron za granicą.
Pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach zagranicznych bez obaw może przeprowadzić agencja SEO w Polsce. Koszty są niższe niż na rynku europejskim, przy czym nie ma różnicy w efektach.
Kolejna kwestia to lepsza komunikacja ze zleceniobiorcą, a jednocześnie łatwiejsza współpraca. Bariery językowe mogą stworzyć wiele nieporozumień.
Wyzwaniem może być również współpraca np. Japonią czy innym krajem, który znajduje się w inne strefie czasowej niż Polska.
Dobra agencja będzie w stanie zwiększyć widoczność strony niezależnie od kraju docelowego. Zlecając cały projekt jednemu podmiotowi, zaoszczędzisz czas, a także pieniądze.
Najlepiej skorzystać z usług agencji, którą poleciła zaufana osoba. Warto też poczytać opinie w sieci, wybrać kilka agencji, a następnie przeprowadzić rozmowę z każdą z nich.
Analiza konkurencji to rzecz niezbędna przy pozycjonowaniu stron. Polega na zbieraniu i szczegółowym przetwarzaniu informacji, a następnie wyciąganiu z nich wniosków. Zazwyczaj dotyczy witryn, które znajdują się na pierwszym miejscu w organicznych wynikach wyszukiwania.
Najważniejsze jest sprawdzenie takich kwestii, jak: słowa kluczowe, jakość strony, jakość contentu, długość tekstów, adresy URL, rozwiązania dotyczące UX, strategia linkowania, tytuły stron i nagłówki, meta dane, komunikacja z odbiorcami, a także inne dodatkowe rozwiązania.
Ważne są również działania off-site, takie jak: optymalizacja strony, pozyskiwanie linków zewnętrznych, działania w mediach społecznościowych, płatne kampanie reklamowe, CTA oraz inne działania promocyjne.
Analiza konkurencji nie powinna być jednorazową czynnością. Trzeba pamiętać o tym, że silna konkurencja w takiej sytuacji na pewno zacznie wdrażać nowe działania, aby ponownie znaleźć się na szczycie.
Sprawdzanie wykorzystywanych słów kluczowych i innych strategii jest legalne. Zabronione jest jednak kopiowanie treści czy ogólnego wyglądu witryny.
Jeśli strona, subdomena lub podstrona przeznaczona dla klientów zagranicznych już istnieje, konieczne będzie sprawdzenie jej aktualnego stanu. Pozwoli to zaplanować szczegółowo strategię wprowadzania zmian.
Konieczne będzie przeprowadzenie audytów SEO oraz UX. Sporządzany na ich podstawie szczegółowy raport zawiera informacje na temat wykrytych błędów, ale też mocnych stron witryny.
W pozycjonowaniu zagranicznym stron ważne jest sprawdzenie, jaki ruch generują konkurencyjne witryny. Nie można jednak zapominać o sprawdzeniu ruchu organicznego na własnej stronie.
Błędy, jakie wykrywa SEO audyt, to m.in.: nieuporządkowane meta tagi, niepoprawne adresy URL, brak plików sitemap.xml i robots.txt, brak optymalizacji obrazów.
Audyt UX to równie ważny element całego procesu. Trzeba zadbać o to, aby witryna była atrakcyjna, użyteczna i wygodna dla użytkownika. Wysoki współczynnik odrzuceń nie wpływa bowiem dobrze na pozycjonowanie na danym rynku zagranicznym.
Najczęściej występujące błędy to: nieestetyczny wygląd, nieprzejrzysta struktura, wolne ładowanie zawartości, brak ważnych informacji na głównym planie, długie i skomplikowane formularze, a także inne aspekty utrudniające konwersję.
Po przeprowadzeniu audytów konieczne jest oczywiście naprawienie wszelkich błędów. Im więcej będzie ich zawierała witryna, tym dłużej potrwa etap naprawiania, i tym dłużej trzeba będzie czekać na efekty działań pozycjonera.
Zagraniczne pozycjonowanie można podzielić na działania on-site oraz off-site, czyli te wykonywane na stronie i te poza nią.
Podstawy optymalizacji w każdym przypadku wyglądają tak samo. Ważne są: przyjazne adresy URL, właściwe zaimplementowanie atrybutu hreflang, prosty kod HTML, poprawne meta tytuły i meta opisy, nagłówki H1 zawierające słowa kluczowe, mapa strony, optymalizacja obrazów, poprawny plik robots.txt, unikalna treść nasycona słowa kluczowymi, a także optymalizacja techniczna, czyli szybkość ładowania strony oraz responsywność.
Treści powinny zostać przetłumaczone na język kraju docelowego. W przeciwnym wypadku wyszukiwarka nie będzie wiedziała, do jakiego kraju kierowana jest witryna.
Najważniejszym elementem w zagranicznym pozycjonowaniu jest dobór słów kluczowych. W ich analizie i doborze pomogą specjalistyczne narzędzia SEO.
Można dodatkowo stosować frazy kierujące na konkretne miasto, dzielnice czy inny region. Powinny znaleźć się m.in. w treści, nagłówkach, meta tytułach, adresach URL oraz opisach obrazów. Nie można jednak z nimi przesadzić.
Do czynności poza stroną zalicza się: promowanie strony w social mediach, na forach branżowych w danym kraju oraz pozyskiwanie linków zewnętrznych. Im więcej wartościowych stron będzie zawierało odnośnik do Twojej witryny, tym większe szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
Tworzenie treści na stronę internetową to kwestia, bez której pozycjonowanie zagraniczne nie mogłoby się odbyć. Im więcej treści, tym więcej możliwości na umieszczenie fraz kluczowych. Szczególnie pomocny jest blog firmowy, który można regularnie rozszerzać.
Profesjonalne napisania treść pozwala budować wizerunek eksperta, świadomość marki i pozytywną relację z klientem, a także zwiększa ruch w obrębie witryny. Tekst musi być unikalny i wartościowy – nie stanowić kopii innego tekstu. W przypadku duplikatu można dostać karę w postaci filtra algorytmicznego.
Teksty mają zachęcać internautów do czytania, być wolne od błędów językowych – reprezentują przecież Twoją firmę. Nie zapominaj również o odpowiednim formatowaniu treści.
Treść na stronie kierowanej do odbiorców zagranicznych powinna być napisana w języku obowiązującym w danym kraju, dobrze przemyślana i dopasowana do odbiorców. W pozycjonowaniu zagranicznym stron internetowych nie warto używać języka angielskiego, jeśli nie jest to język urzędowy danego kraju.
Zagraniczne pozycjonowanie stron internetowych może trwać od kilku do kilkunastu miesięcy. Trzeba uzbroić się w dużą cierpliwość.
Poznanie specyfikacji rynku może zająć sporo czasu, a oprócz tego konieczne jest poznanie potrzeb klientów zagranicznych. Na czas trwania pozycjonowania zagranicznego stron wpływa wiele czynników – czy właściciel strony zleca agencji pozycjonowanie kilku subdomen kierowanych do kilku różnych krajów, jednej domeny lub subdomeny krajowej.
Na czas trwania pozycjonowania zagranicznego stron wpływają też: sytuacja wyjściowa witryny, popularność branży w danym kraju, działania konkurencji, zmiany w wymaganiach wyszukiwarek, umiejętności pozycjonera.
Im bardziej popularna branża, tym więcej firm będzie walczyć o pierwsze miejscach w wynikach wyszukiwania. Trzeba więc wykorzystać wszelkie sposoby pozycjonowania zagranicznego. Nie można zapominać, że konkurencyjne firmy też inwestują w działania SEO.
Zagraniczne pozycjonowanie jest trudniejsze od pozycjonowania w kraju i trwa znacznie dłużej, dlatego też jest droższe. Usługa kosztuje średnio kilka tysięcy za miesiąc, jednak kwoty mogą się różnić w kilku różnych agencjach.
Za wysoką cenę pozycjonowania zagranicznego odpowiada również content w innym języku niż polski.
Wiele czynników decyduje o tym, ile będzie kosztowało zagraniczne pozycjonowanie. Pierwszym z nich jest kraj, do którego ma być kierowana oferta.
Kwoty za zagraniczne pozycjonowanie stron będą się również różniły w zależności państwa, jeśli zdecydujesz się współpracować z agencją z kraju docelowego. W każdym miejscu stawki są różne.
Oprócz tego liczy się również konkurencyjność branży. Im większa na wybranym rynku, tym cena usługi pozycjonowania zagranicznego stron będzie wyższa.
Zagraniczne pozycjonowanie zwiększa widoczność witryny w innych krajach, dzięki czemu możliwe jest pozyskiwanie klientów z całego świata. Docieranie do klientów zagranicznych sprawdzi się w przypadku dużych przedsiębiorstw, które podbiły już rynek lokalny i chcą poszerzać swoją działalność na rynku międzynarodowym. Strategia będzie opłacalna też dla sklepów online.
Nie będzie natomiast dobrym rozwiązaniem dla firm:
Pozycjonowanie zagraniczne stron internetowych nie jest ani proste, ani szybkie, ani tanie. Stopniowy progres może jednak skończyć się podbiciem rynku globalnego i rozpoznawalnością we wszystkich miejscach na mapie świata.
Pozycjonowanie zagraniczne to proces budowania widoczności witryny w zagranicznych wersjach wyszukiwarek. Zabieg ten ma na celu pozyskanie nowych klientów obcojęzycznych spoza kraju oraz zwiększenie świadomości marki i jej produktów na nowych rynkach.
Pozycjonowanie zagraniczne jest nieco trudniejsze niż działania optymalizacyjne w kraju, stąd też cena takiej usługi będzie wyższa. Niemniej jednak na koszty związane z wdrożeniem poszczególnych technik wpływ na wiele czynników, dlatego, aby uzyskać dokładną wycenę, warto skonsultować się z wybraną agencją SEO.
Pozycjonowanie zagraniczne to dość wymagający proces, który z racji swej specyfiki będzie nieco bardziej czasochłonny niż standardowe SEO. Uwzględniając czas niezbędny na przeprowadzenie dokładnych badań i wdrożenie poszczególnych technik optymalizacyjnych, na pierwsze efekty SEO czekać trzeba od kilku do kilkunastu miesięcy.
Pozycjonowanie międzynarodowe niesie za sobą wiele kluczowych dla rozwoju marki korzyści. Do jego najistotniejszych efektów zaliczyć można między innymi większą bazę klientów, możliwość zaprezentowania produktów poza granicami kraju oraz satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe.
Pozycjonowanie za granicą gwarantuje wiele możliwości rozwoju marki. Biorąc pod uwagę szereg korzyści SEO, takich jak większa świadomość oferty firmy i lepsze wyniki sprzedażowe, wykorzystanie tej koncepcji rozważyć powinien każdy współczesny przedsiębiorca.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.