W obecnych czasach działalność w internecie nierzadko okazuje się kluczem do sukcesu. Aby jednak budować swoją obecność w sieci, konieczne jest stworzenie skutecznej strony internetowej. Na szczęście nie jest to zbyt skomplikowane zadanie. Znacznie trudniej jest jednak utrzymać wysoki poziom wydajności witryny, która wymaga ciągłych aktualizacji i regularnego uzupełniania o nowe treści. O wartości Twojej strony internetowej świadczy ruch, który generuje. Warto jednak zwrócić uwagę, że aby dokładnie ocenić jej skuteczność, musisz wiedzieć, skąd pochodzą Twoi odbiorcy.
Dziś przyjrzymy się bliżej temu, czym jest ruch bezpośredni i jak wpływa na witrynę.
Ruch bezpośredni stał się w obecnych czasach nieco bardziej złożonym aspektem niż wszystkim znany ruch organiczny czy pochodzący z płatnych kampanii PPC. Ruch bezpośredni to zestawienie odwiedzających witrynę z różnych kanałów.
Współczynnik ten był wcześniej obliczany na podstawie liczby odwiedzających, którzy dotarli do witryny za pośrednictwem adresu URL.
Google Analytics jest teraz w stanie rozpoznać wszelkie źródła ruchu bezpośredniego, które wcześniej trudno było zidentyfikować. Do niełatwych w określeniu obszarów, z których pochodzi ruch bezpośredni, zaliczyć można odwiedzających za pośrednictwem kampanii e-mail, ruch przez pliki offline, takie jak pliki PDF i dokumenty Microsoft Word, ruch z aplikacji społecznościowych.
Krótko mówiąc, ruch bezpośredni stanowi wszystkie wizyty, które pochodzą z miejsca innego niż strona odsyłająca.
Najpierw zaloguj się na swoje konto Google Analytics i na pasku bocznym wybierz kanały pozyskiwania całego ruchu.
Przeniesiony zostaniesz wówczas do stron, które otrzymują większość bezpośredniego ruchu. Dzięki temu zdobędziesz informacje niezbędne do optymalizacji, która pozwoli Ci przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż.
Jest to najprostsza forma ruchu bezpośredniego, ponieważ może pokazać, jak ławy do zapamiętania jest Twój adres URL i jaką popularnością cieszy się witryna w sieci.
Aby ocenić ruch bezpośredni, warto sprawdzić, ile generują go osoby, które dodają Twoją witrynę do zakładek. Współczynnik ten jest bardzo ważny, ponieważ pokazuje, że użytkownicy chcą wracać do strony internetowej i odwiedzają ją wielokrotnie.
Bezpieczeństwo w sieci jest priorytetem, dlatego wiele stron internetowych zmieniło swoje adresy URL na HTTPS. Przejście na zabezpieczony protokół zwiększa zaufanie odbiorców do marki i zachęca ich do ponownych odwiedzin witryny. Jeśli użytkownik próbuje uzyskać dostęp do strony HTTP z poziomu witryny HTTPS, przekierowanie to okazać się może trudniejsze do uwzględnienia w raportach analitycznych. Jako że Google Analytics nie rozpoznaje danych strony odsyłającej z witryny HTTP, rezygnacja z HTTPS może zwiększyć ruch bezpośredni.
Można to naprawić poprzez zaktualizowanie lub ponowne wdrożenie certyfikatu SSL.
Kod śledzenia to automatycznie generowany fragment kodu, który śledzi aktywność w witrynie poprzez zbieranie danych i prezentowanie ich w formie raportu analitycznego. Jeśli kod okaże się uszkodzony, może to skutkować gwałtownym wzrostem ruchu bezpośredniego. Aby tego uniknąć, każda kampania powinna wykorzystywać parametry UTM, które pozwolą dokładnie określić zwrot z inwestycji w dany projekt.
Aby więc uniknąć wszelkich problemów, kod śledzenia musi zostać dodany do każdej strony w witrynie. Zadaniem parametrów UTM jest poprawa analizy ruchu. Jeśli więc są one nieobecne nawet na jednej stronie lub mają uszkodzoną strukturę, Google Analytics nie może wychwycić danych strony odsyłającej, przez co trudno jest określić skuteczność swoich działań.
Ruch bezpośredni to przede wszystkim osoby, które docierają do Twojej witryny lub ponownie ją odwiedzają z poziomu sekcji z zakładkami.
Warto jednak podkreślić, że są też boty, które mogą indeksować stronę internetową bez żadnych danych odsyłających, co określane jest jako ruch bezpośredni, gdyż nie może zostać przeanalizowany przez Google Analytics.
Gdy odwiedzający Twoją witrynę pochodzą z innej strony internetowej, określa się to mianem ruchu odsyłającego. Jeśli jednak strona odsyłająca nie chce, aby jej informacje były rejestrowane przez specjalistyczne narzędzia lub nie chce przekierowywać użytkowników do Twojej witryny, może zmienić charakter linku na „no-follow”, wskutek czego zostanie on zidentyfikowany jako ruch bezpośredni.
Migracja strony internetowej z protokołu HTTP na HTTPS może rozwiązać nie tylko problemy z zabezpieczeniami, ale też umożliwić dokładne śledzenie danych. Przełączenie linku na zabezpieczoną wersję pomoże zminimalizować ruch bezpośredni, co korzystnie wpłynie na rozwój firmy.
Ruch polecający może przynieść wiele korzyści. Zadbaj więc o odpowiednie przekierowania, które usprawnią funkcjonowanie linków zwrotnych, przez co unikniesz pętli przekierowań i zminimalizujesz ruch bezpośredni.
Odpowiednie przypisanie tagów UTM w śledzeniu kampanii zapewnia, że wszystkie dane mogą być analizowane w celu oceny skuteczności prowadzonych działań. Linki ze znacznikami UTM ułatwiają bowiem odwoływanie się do nich, co poprawia osiągane wyniki.
Przeprowadzenie audytu analitycznego powinno stanowić rutynowy proces sprawdzania skuteczności podejmowanych działań. Kontrola danych pozwoli Ci zoptymalizować strategię, dzięki czemu poprawisz swój wizerunek w sieci i przyciągniesz ruch do witryny.
Aby móc się rozwijać, musisz wiedzieć, jakie działania przynoszą zamierzone efekty, a które z kampanii są nieskuteczne i warto je poprawić. Żeby jednak taka ocena była możliwa, niezbędne jest określenie źródła odwiedzających w Google Analytics. Jak już wiesz, ruch bezpośredni uniemożliwia zdobycie tych cennych informacji. Zadbaj więc o kontrolowanie obszarów, z których pochodzą Twoi odbiorcy, aby móc optymalizować swoją strategię i osiągać lepsze wyniki. W tym celu wykorzystaj wyżej wymienione wskazówki, dzięki którym poznasz źródła ruchu i dostosujesz do nich swoje działania. Nie czekaj – zacznij już dziś!
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.