Zapytaj o ofertę
Ruch organiczny –  czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Ruch organiczny – czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad

Ruch organiczny – czym jest i jak go zwiększyć? Top 11 porad

12 min. czytania

Z pewnością każdy właściciel strony internetowej chce, aby odwiedzała go jak największa liczba użytkowników w sieci. Jednak aby to osiągnąć, trzeba poświęcić swój czas na odpowiednie działania w witrynie, które przyczynią się do osiągnięcia lepszej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Ruch w witrynie można podzielić na organiczny (darmowy) i nieorganiczny (płatny). W tym artykule postanowiliśmy wyjaśnić, czym dokładnie jest ruch organiczny i w jaki sposób zwiększyć go na swojej stronie internetowej.

Ruch organiczny – czym jest?

Termin „ruch organiczny” jest stosowany do opisania liczby użytkowników, którzy odwiedzają witrynę bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Polega to na tym, że dana osoba wyszukuje konkretne produkty czy usługi w pasku wyszukiwarki za pomocą odpowiednich słów kluczowych i dzięki temu trafia na Twoją stronę. Aby jednak mogło się to wydarzyć, musisz pozycjonować swoją witrynę na odpowiednie frazy. Dzięki temu strona będzie wyświetlać się na konkretne zapytania użytkownika, a jego odwiedziny na stronie można będzie określić właśnie jako ruch organiczny w witrynie.

Ruch organiczny nie uwzględnia pozyskanych kliknięć z:

  • kanałów społecznościowych,
  • odpłatnych reklam,
  • przekierowań 301 (równoznacznych z odesłaniem internautów z jednego adresu URL do innego).

Jeśli Twoja witryna pojawia się na pierwszej stronie bezpłatnych wyników wyszukiwania, to prawdopodobieństwo na znalezienie jej przez osobę wyszukującą dany produkt znacznie się zwiększa.

Lista rankingowa Google przygotowywana jest na podstawie trafności i popularności stron. Znalezienie się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, oznacza więc, że wyszukiwarka uważa Twoją stronę za najbardziej autorytatywną i odpowiednią witrynę. Zasługuje ona zatem, aby generować na niej większy ruch organiczny.

Dlaczego ruch organiczny jest tak ważny w pozycjonowaniu Twojej strony?

Być może już to wiesz, ale… wyższe pozycje Twojej strony w odniesieniu do znanych fraz kluczowych pojawiających się w wyszukiwaniach, zwiększają ruch organiczny. I tu pojawia się SEO, o które musisz szczególnie zadbać. Pamiętaj, aby została zachowana prawidłowa struktura nagłówków w witrynie oraz poprawność w konstrukcji meta danych, zoptymalizowanych pod kątem fraz kluczowych.

Konstruuj odpowiedniej długości teksty, postaw na frazy “long tail” i nie pomijaj poprawności dotyczącej linkowania wewnętrznego. Przyjaznym dla nich miejscem będą podstrony, przekierowujące do innych (odnoszące do kontaktu czy zbliżonych profilem produktów). Możesz zamieścić je w artykułach blogowych. Za ich pośrednictwem użytkownik zostanie przeniesiony do poprzednich postów, ściśle związanych z tematem bądź oferty opisywanej w tekście.

Jeżeli skoncentrujesz się na udoskonalaniu elementów SEO, sprawisz, że ekspozycja Twojej witryny będzie coraz większa w wynikach wyszukiwarki. W konsekwencji wygenerujesz wartościowy ruch organiczny. Pożądaną praktyką jest również tworzenie opisu kategorii oraz produktów.

Czy ruch organiczny można kupić?

Już sama nazwa wskazuje, że nie jest możliwy zakup pierwszego miejsca w rankingu wyszukiwania organicznego. Pieniądze to nie wszystko i ta dewiza ma swoje gruntowne przełożenie w pojmowaniu wartości ruchu organicznego. Żadna agencja marketingowa nie zagwarantuje Ci czołowej pozycji w rankingu Google. Jeżeli jest przeciwnie, szybko wycofaj się z tej współpracy.

Natura SEO zakłada brak kontroli nad pewnymi działaniami. W zwięzłej formie przedstawimy powody braku gwarancji określonych wyników pozycjonowania.

Konkurencja poza kontrolą

Nie jesteś w stanie w pełni monitorować kolejnych kroków Twoich rynkowych rywali. Nawet, jeżeli aktualnie tworzony przez Ciebie content powoduje, że zaczynasz uzyskiwać wysokie pozycje w rankingu…za chwilę może się to zmienić.

Przedstawimy to na konkretnym przykładzie. Twoja firma zajmuje się ogrodnictwem i strona, naturalnie, poświęcona jest tej tematyce. Stajesz się liderem w opisywaniu zasad pielęgnacji roślin. Po czasie pojawia się osoba, która podobnie jak Ty, udziela na blogu porad dotyczących uprawy kwiatów, drzew czy krzewów. Konkurent wyprzedza Cię w wynikach wyszukiwania, a ruch na Twojej witrynie maleje. Oczywiście nie bez znaczenia jest wkład w działania intensyfikujące widoczność tworzonych przez Ciebie treści. Nie ma jednak prostej odpowiedzi na to, czy w danym momencie faktycznie uplasujesz się w wymarzonej czołówce.

Nieobliczalny charakter czynników zewnętrznych

Nie mamy wpływu na to, które strony figurują w rankingu wyszukiwarki, a wpływ czynników zewnętrznych jest silniejszy. Przypomnijmy sobie czasy, kiedy nie było możliwości odbycia podróży zagranicznych. Wówczas aktywność wpisywanych przez użytkowników fraz zawierających cel turystycznej destynacji została ograniczona.

Nawet jeżeli zależy nam na możliwie jak największej kontroli, pewnych rzeczy nie przeskoczymy.

Ruch organiczny a płatny — jaka jest różnica?

Najbardziej pożądanym źródłem ruchu na stronie jest ruch organiczny, który płynie bezpośrednio z wyników wyszukiwania. Wyniki wyszukiwań pojawiają się pod reklamami i wyświetlane są w wyszukiwarce po wpisaniu przez użytkownika danego zapytania. Wyniki organiczne opierają się wyłącznie na zawartości strony i jakości jej treści.

Płatne wyszukiwanie koncentruje się natomiast na optymalizacji reklam typu PPC, a także tych zamieszczanych w mediach społecznościowych. Firmy, które koncentrują się na generowaniu ruchu organicznego, nie muszą płacić za kliknięcia użytkowników w przeciwieństwie do tych, które inwestują w płatne wyszukiwanie w celu generowania leadów.

Kiedy decydujesz się na generowanie ruchu w witrynie za pośrednictwem płatnych reklam za kliknięcie, płacisz wyszukiwarce za każdym razem, gdy ktoś kliknie w Twoją reklamę.

W jaki sposób zwiększyć ruch organiczny w witrynie?

  1. Popracuj nad jakością treści na stronie

    Musisz pamiętać, że treść jest niezbędnym elementem na stronie, który może pomóc Ci osiągnąć sukces. Powinieneś skoncentrować się na tworzeniu wartościowych treści, bogatych w słowa kluczowe. Staraj się reagować na problemy i potrzeby użytkowników. Jednak ważne jest, aby zrozumieć, że nie publikujesz treści tylko po to, by poprawić pozycję swojej strony w wynikach wyszukiwania. Słaba i nudna treść tylko zaszkodzi reputacji Twojej firmy. Chodzi przede wszystkim o wzbudzenie zaangażowania i wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnych klientach. Złej jakości artykuły mogą tylko zaszkodzić wizerunkowi Twojej marki. Odpowiednie treści na stronie internetowej pomogą Ci zmienić zwykłego użytkownika w konsumenta. Ponadto zdobędziesz zaufanie odbiorców swoich usług, którzy będą czuli, że przekazywane im treści są rzetelne.

  2. Zastosuj odpowiednie słowa kluczowe

    Zanim zaczniesz tworzyć treści na stronę, postaraj się dokładnie przeanalizować, jakich słów kluczowych i fraz używa Twoja grupa docelowa, szukając sprzedawanych przez Ciebie produktów. To właśnie dzięki nim możesz uzyskać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Często wyszukiwane słowa kluczowe są bardzo konkurencyjne. Dlatego może być Ci trudno się na nie pozycjonować. Lepiej więc pomyśleć o słowach kluczowych z długim ogonem, które są bardziej precyzyjne. Dzięki nim z pewnością osiągniesz sukces w swojej firmie. Zatem jeżeli prowadzisz salon sukien ślubnych w Poznaniu, możesz mieć problem z uzyskaniem wysokiej pozycji strony na słowo kluczowe „salon sukien ślubnych”. Możesz więc zawęzić tę frazę i zastosować „salon sukien ślubnych Poznań”. Co ciekawe, okazuje się, że słowa kluczowe z długim ogonem są wpisywane częściej niż te z krótkim.

  3. Korzystaj z potencjału mediów społecznościowych

    Postaraj się być obecny w mediach społecznościowych, ponieważ to właśnie tam znajduje się najwięcej potencjalnych klientów, dzięki którym możesz zacząć generować wysoki ruch organiczny. Buduj swoją obecność na platformach takich jak Facebook, Twitter czy Instagram.

  4. Stosuj linki zwrotne

    Obecnie bardzo przydają się podczas strategii optymalizacyjnej strony WWW. Link zwrotny to odnośnik prowadzący bezpośrednio do Twojej witryny z innej. Strona, która udostępnia łącze, nazywana jest łączem wychodzącym, podczas gdy stronę, która otrzymuje łącze, określa się łączem przychodzącym. Linki zwrotne wciąż są jednym z najlepszych i najbardziej skutecznych elementów wchodzących w skład strategii SEO. Okazuje się, że strony z największą liczbą linków zwrotnych zajmują wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Główną przyczyną sukcesu linków zwrotnych jest to, że działają one jak zaufane opinie. Dlatego tak ważne jest, aby prosić inne firmy o umieszczenie linków do Twojej witryny. Dzięki temu zyskasz na wartości oraz wzbudzisz zaufanie użytkowników.

  5. Postępuj zgodnie z zasadami Google

    Przygotowując strategię SEO na stronę, należy pamiętać, aby postępować zgodnie z zasadami określonymi przez Google. Jeśli złamiesz zasady i użyjesz technik Black Hat SEO, aby zdobyć wyższą pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, to prędzej czy później zostaniesz ukarany przez wyszukiwarkę, co nie wpłynie pozytywnie na Twoją pozycję w rankingu SERP.

  6. Dodaj linki wewnętrzne

    Jeśli posiadasz strony internetowe, które nie generują satysfakcjonującego ruchu, warto dodać do nich łącza wewnętrzne, aby zwiększyć ich wydajność. Linkowanie to doskonały sposób na budowanie widoczności na liście wyników wyszukiwania, co ma bezpośredni wpływ na liczbę odwiedzających. Ponadto odpowiednio skonstruowany anchor text dokładnie obrazuje temat danej treści, poprawiając tym samym wrażenia użytkowników. Jeśli więc zależy Ci na optymalizacji ruchu organicznego, koniecznie zadbaj o ten aspekt.

  7. Uwzględnij wysokiej jakości filmy

    Być może posiadasz na swoim kanale YouTube świetny film, który może okazać się szczególnie interesujący dla użytkowników. Jeśli tak, koniecznie umieść go na stronach swojej witryny, które są z nim powiązane tematycznie. Dodawanie filmów to mało wymagające zadanie, a może być kluczem do sukcesu. Pliki multimedialne skutecznie angażują bowiem potencjalnych klientów i wydłużają ich czas pobytu na stronie, w wyniku czego szansa na dokonanie konwersji znacznie wzrasta.

  8. Zamień popularny post na wideo

    Jeśli napisałeś wpis blogowy na szczególnie popularny temat, który przyciągnął wielu nowych użytkowników, wygenerował mnóstwo pozytywnych opinii i interakcji, koniecznie wykorzystaj go ponownie! Odbiorcy lubią otrzymywać informacje na różne sposoby – niektórzy wolą czytać, podczas gdy inni preferują słuchanie informacji. Wideo jest zatem niezwykle skuteczne, gdyż łączy w sobie oba te elementy.

    Być może nie masz obecnie zbyt wielu filmów, które możesz wykorzystać przy wdrażaniu tej strategii. Warto jednak przemyśleć ten aspekt, gdyż może okazać się strzałem w dziesiątkę.

  9. Analizuj swoje wyniki

    W zależności od branży lub tematu działalności informacje mogą szybko stawać się nieaktualne. Warto więc raz w roku dokładnie zbadać zawartość swojej witryny, aby ustalić, które strony wymagają aktualizacji lub nawet trwałego usunięcia. Optymalizacja treści to doskonały sposób na poprawę pozycji strony na liście wyników wyszukiwania, co korzystnie wpływa na ruch w witrynie i osiągane wyniki.

  10. Zwiększ szybkość witryny

    Nawet najdrobniejsze szczegóły mają istotny wpływ na wydajność witryny. Jednym z nich jest szybkość ładowania. Element ten jest ważnym czynnikiem rankingowym, więc warto szczególnie o niego zadbać. Powolna strona jest najczęstszym powodem opuszczania witryny, co zwiększa współczynnik odrzuceń, w wyniku czego następuje spadek pozycji w SERP-ach.

    Jak zatem zoptymalizować prędkość ładowania? Pierwszym krokiem powinna być instalacja wtyczki buforującej. Jeśli Twoja witryna jest skonfigurowana na WordPress, okazać się to może jeszcze łatwiejszym zadaniem. Niemniej jednak wtyczki te są powszechnie dostępne na wielu innych programach.

    Innym czynnikiem wpływającym na prędkość stron jest całkowity rozmiar i organizacja danej witryny. Obrazy zajmują znacznie więcej miejsca na serwerze niż na przykład tekst. Użytkownik musi wówczas dłużej poczekać na załadowanie wszystkich tych danych, co ma niekorzystny wpływ na jego wrażenia. Warto więc zmniejszyć rozmiar plików multimedialnych, aby nie pochłaniały budżetu prędkości. Istnieją również narzędzia do kompresji obrazów, które zmniejszają wagę danego pliku, dzięki czemu strona otwiera się szybciej.

    Innym skutecznym rozwiązaniem jest użycie CDN lub sieci dostarczania treści. CDN przechowuje pliki na serwerach w różnych lokalizacjach na całym świecie, dzięki czemu jedna z nich bez wątpienia znajduje się blisko użytkownika, który próbuje uzyskać do niej dostęp.

  11. Zoptymalizuj stronę pod kątem technicznego SEO

    Wykorzystanie powyższych wskazówek bez uwzględniania technicznych aspektów witryny nie przyniesie pożądanych efektów. Błędy w organizacji treści blokują bowiem generowanie ruchu na stronie, co ma niekorzystny wpływ na jej ranking w Google.

    Dzięki specjalistycznym narzędziom SEO możliwa jest jednak szczegółowa analiza zawartości strony pod kątem ewentualnych błędów technicznych. Oto kilka najważniejszych elementów, o które warto zbadać:

    • adresy URL;
    • szybkość ładowania strony;
    • linki wewnętrzne;
    • profil linków zwrotnych;
    • mapa witryny XML;
    • metadane.

Jak zmierzyć ruch w witrynie?

Jest to możliwe dzięki narzędziom, które służą pomiarowi ruchu organicznego na stronie. Najpowszechniejszym jest Google Analytics, Google Search Console czy Semstorm. Dzięki tym narzędziom przeanalizujesz, czy ruch na stronie prowadzi do konwersji, czy jest wartościowy i jak prezentuje się struktura użytkowników, którzy go generują.

Podsumowanie

Wyżej wymienione wskazówki to tylko ułamek wszystkich czynników wpływających na ruch organiczny w witrynie. Opracowanie skutecznego planu optymalizacyjnego i umiejętne wdrożenie go do swojej strategii marketingowej gwarantuje osiągnięcie doskonałych wyników oraz wzmacnia rozwój biznesu. Ciągła aktualizacja treści, budowanie sieci linków wewnętrznych i udostępnianie wysokiej jakości plików multimedialnych może okazać się kluczem do sukcesu, gdyż elementy te generują zaangażowanie użytkowników i zachęcają ich do ponownych odwiedzin witryny. Jeśli więc chcesz poszerzyć grono swoich odbiorców oraz maksymalnie wykorzystać potencjał witryny, koniecznie skorzystaj z podanych wyżej porad i stwórz strategię SEO, dzięki której pokonanie branżowych rywali stanie się o wiele prostsze!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Podobne wyszukiwania w Google – co to jest i co warto o nich wiedzieć?
    Podobne wyszukiwania w Google – co to jest i co warto o nich wiedzieć?
    Podobne wyszukiwania to element, który niesie za sobą wiele korzyści. Warto więc wiedzieć, czym jest i jak go skutecznie wykorzystać!
    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?
    Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?
    Masz silnie rozbudowaną strukturę własnej strony internetowej? Dowiedz się, jak kontrolować jej zawartość za pomocą meta tagu noindex w kontekście SEO.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.