Zapytaj o ofertę
SEO co to jest? Optymalizacja stron w 2023 roku
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • SEO co to jest? Optymalizacja stron w 2023 roku

SEO co to jest? Optymalizacja stron w 2023 roku

71 min. czytania

Aktualnie SEO to skomplikowany i złożony proces budowania zaufania do witryny w oczach robotów wyszukiwarek internetowych. Algorytmy biorą pod uwagę coraz więcej czynników rankingowych, ale podstawy działań są jasno określone. Przewagę ma przede wszystkim wysokiej jakości content i linki z zaufanych źródeł. Przedstawiamy podstawy, które powinna znać każda osoba, którą interesuje pozyskiwanie ruchu z wyszukiwarek internetowych poprzez pozycjonowanie.

Co to jest SEO?

SEO (z ang. Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji całości serwisu internetowego w celu zwiększenia ilości i jakości ruchu z naturalnych, bezpłatnych i organicznych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (np. Google). Algorytm wyszukiwarki ustala miejsca poszczególnych stron w swoim rankingu na podstawie kilkuset czynników, jednak nie wszystkie są nam znane. Aby działania SEO przyniosły zadowalające efekty, należy skupić się na wszystkich aspektach, o których wiadomo, że mają wpływ na pozycję witryny internetowej.

Co oznacza skrót SEO?

Skrót SEO pochodzi od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization. Search Engine to wyszukiwarka, a Optimization to optymalizacja. Zatem całe wyrażenie w języku polskim oznacza: „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych”. Polskie tłumaczenie doskonale opisuje to, na czym polega SEO. Warto wspomnieć, że termin ten używany jest zamiennie z wyrażeniem pozycjonowanie stron, lecz nie opisuje tego samego.

Czym jest algorytm Google?

Aby znaleźć się na szczycie listy wyników wyszukiwania, nie wystarczą dobry content i skuteczny link building. Pomocne okazują się też algorytmy Google. Czym dokładnie są? Otóż to zbiór wszystkich czynności, które powinny być spełnione, aby uzyskać pożądany efekt. Oznacza to, że wyszukiwarka Google wyświetla na wyższych pozycjach te strony, które najlepiej odpowiadają na pytania użytkowników. Na ostateczny wynik w SERP-ach składa się wiele algorytmów, stale oceniających strony. Warto podkreślić, że są one nieustannie aktualizowane oraz modernizowane. W wyniku tego niektóre z nich straciły swoją aktualność. Warto więc znać i rozumieć zarówno te funkcjonujące algorytmy, jak i wyłączone.

Aktualne algorytmy Google

Algorytmy Google są stale aktualizowane, co pozwala im trafnie weryfikować treści, nawet po wielu latach po ogłoszeniu systemu. Oto najważniejsze algorytmy, które wyszukiwarka wciąż wykorzystuje podczas analizy stron internetowych.

Page Rank

To od niego wszystko się zaczęło. Jeden z pierwszych algorytmów stworzony w 1998 roku. Wykorzystywany był do określania liczbowej wartości indeksowanych stron internetowych. Wynik podawany był w skali 0-10. Im więcej linków pozyskiwanych ze stron, tym wynik Page Rank był wyższy.

Jak dokładnie działa ten algorytm? Był on wynikiem matematycznego algorytmu, który opierał się na wykresie internetowym. Składały się na niego wszystkie strony internetowe jako hiperłącza i węzły uwzględniające strony wysokiej jakości. Witryny internetowe, do których prowadziło wiele stron o wysokiej randze, same otrzymywały bardzo wysokie pozycje. Niestety, z czasem stało się to przyczyną masowego handlowania linkami w celu zdobycia wyższych pozycji, dlatego w 2016 roku usunięto to narzędzie z wyszukiwarki. W związku z tym na rynku powstało wiele autorskich algorytmów służących określaniu mocy danej domeny, m.in.:

  • MoZ (Domain Authority),
  • Semrush (Authority Score),
  • Ahrefs (Domain Rating),
  • Majestic (Trust Flow/ Citation Flow).

MUM

MUM (Multitask Unified Model, co można przetłumaczyć jako Wielozadaniowy Ujednolicony Model) to technologia Google oparta na sztucznej inteligencji, stworzona w celu lepszego zrozumienia skomplikowanych zapytań użytkowników. Algorytm ma za zadanie przetwarzać informacje z materiałów tekstowych, graficznych i dźwiękowych oraz udzielać odbiorcy kompleksowej odpowiedzi.

System został wprowadzony w 2021 roku. Firma Google zapowiedziała, że ma być on aż 1000 razy wydajniejszy niż algorytm BERT. Wynika to z faktu, iż model MUM oparty jest na technologii obsługującej 75 różnych języków, jest w stanie przekraczać bariery komunikacyjne oraz uwzględnia potencjał sztucznej inteligencji.

BERT

Algorytm działa od 2019 roku. Jego głównym zadaniem jest wyświetlanie najtrafniejszych wyników podczas zapytań long-tail. Umożliwia jeszcze lepsze zrozumienie intencji użytkowników. BERT analizuje słowa kluczowe i jest w stanie dokładnie zinterpretować kontekst poszczególnych słów we frazie long-tail.

Page Experience System

Page Experience System to model oceniający jakość strony internetowej. Jako że użytkownicy preferują witryny zapewniające doskonałe wrażenia, Google zależy na tym, aby najwyższe pozycje w rankingu uzyskiwały serwisy zoptymalizowane pod kątem UX. Algorytm uwzględnia więc takie aspekty, jak: szybkość ładowania stron, dostosowanie do urządzeń mobilnych, obecność uciążliwych reklam pełnoekranowych oraz zabezpieczenia. Nadrzędnym zadaniem tego systemu jest weryfikowanie jakości witryn, porównywanie przydatności ich treści, a także zapewnianie użytkownikom lepszych wrażeń.

Helpful Content System

Ten algorytm ma na celu promowanie treści zaspokajających oczekiwania użytkowników. System generuje sygnał dotyczący całości witryny, który wpływa na jej pozycję w rankingu. Brane są pod uwagę takie aspekty, jak wartość treści, spam czy duplikaty. Ważne jest więc pozbycie się nieprzydatnego contentu, uporządkowanie tekstów oraz optymalizacja pod kątem UX. Warto zaznaczyć, że algorytm ten generuje ocenę ważoną. Oznacza to, że witryny z wieloma nieprzydatnymi treściami będą szybciej tracić pozycję w rankingu niż strony o ograniczonej liczbie takich tekstów.

Pirat

To aktualizacja algorytmu wprowadzona w 2012 roku, mająca na celu walkę z kopiowaniem treści objętej prawami autorskimi. Strony zawierające skopiowane treści usuwane są z wyników wyszukiwania. Dotyczy to wszystkich serwisów, które proponują nielegalne pobieranie filmów czy grafik. Na strony promujące piractwo internetowe wyszukiwarka Google nakłada kary. Osoby, które podejrzewają nielegalne działania na danej witrynie, mogą ją zgłosić za pomocą specjalnej strony. Wówczas algorytm Pirat przyjmuje zgłoszenie i jeśli uzna, że faktycznie dopuszczono się nielegalnych działań, nałoży na stronę karę. Oczywiście jej właściciel zostanie o tym poinformowany. W 2014 roku algorytm został zaktualizowany i jest jeszcze bardziej czuły na tego typu działania.

Gołąb

To algorytm wpływający na lokalne wyniki wyszukiwań. Dzięki niemu mogą być one lepiej dopasowane do intencji użytkownika. Algorytm promuje w wyszukiwarce strony lokalne. Jego pierwsza aktualizacja miała miejsce w 2014 roku i dotyczyła wyszukiwań lokalnych w USA, natomiast w grudniu tego samego roku objęła swoim zasięgiem także Australię, Wielką Brytanię i Kanadę. Podczas aktualizacji Gołębia na znaczeniu zyskały wszystkie czynności wspomagające lokalne SEO, czyli umieszczanie NAP-ów.

Opos

Aktualizacja weszła w życie w 2016 roku. Jaką zmianę wprowadził Opos? W wynikach organicznych zaczęto brać pod uwagę geolokalizację urządzenia. Dzięki temu rozwiązaniu małe, lokalne biznesy są w stanie wypromować się w wyszukiwarce. Na tej aktualizacji zyskały przedsiębiorstwa mające swoje siedziby poza miastem.

RankBrain

To sztuczna inteligencja wprowadzona do algorytmu w 2015 roku. Ma bardzo duże znaczenie podczas ustalania pozycji stron internetowych. Zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę stają się coraz bardziej zawiłe – nie są to już tylko frazy kluczowe, ale całe wyrażenia. RankBrain analizuje je, porównuje i szuka między nimi powiązań. Jego głównym celem jest jak najlepsze dopasowanie się do intencji odbiorców.

Nieaktualne algorytmy Google

Wyszukiwarka Google, w ramach optymalizacji indeksowania stron internetowych, zrezygnowała z kilku algorytmów.

Koliber

Algorytm ten został wprowadzony w 2013 roku. Dzięki niemu wyszukiwarka była w stanie lepiej interpretować zapytania kierowane do niej przez użytkowników. Koliber nie brał pod uwagę wyłącznie słów kluczowych, ale całość wyrażenia interesującego użytkownika. Badał zależność między danymi słowami w całym zapytaniu. Dzięki temu strony, które nie zawierały słowa kluczowego w ścisłym dopasowaniu, miały szansę pojawić się wysoko w wyszukiwarce (oczywiście tylko wtedy, gdy konkretnie odpowiadały na zapytania użytkownika). Liczyły się wówczas fraza oraz cały zakres tematyczny danego zagadnienia. Wprowadzenie tego algorytmu nieco zmieniło podejście do publikowanych treści – istotny był dobry, wartościowy content, a także przewidywanie tego, jakie treści będą najlepiej odpowiadać potrzebom odbiorców. Obecnie Google wykorzystuje wiele innych systemów, które pozwalają trafnie oceniać znaczenie treści.

Panda

Algorytm powstał w 2011 roku i był odpowiedzią na nieuczciwe sposoby pozycjonowania. Do jego głównych zadań należała walka ze spamem, zduplikowanymi treściami i upychaniem słów kluczowych. Warto dodać, że na początku był on tylko filtrem i dopiero w 2016 roku został włączony do głównego algorytmu.

Algorytm Panda zwiększał wartość witryn internetowych, które uznawał za wartościowe, a obniżał tych według niego słabej jakości. W niektórych przypadkach na strony były nakładane kary, które powodowały usunięcie ich z indeksu. Na początku aktualizacja Pandy była wykonywana co miesiąc, a od 2013 roku połączono ją z aktualizacjami algorytmu głównego. Aby uniknąć kary, nie można było kopiować treści, tworzyć contentu niskiej jakości, czy upychać fraz kluczowych.

Aktualnie Google posiada wiele zaawansowanych narzędzi, dzięki którym może trafniej oceniać jakość internetowych treści. Co więcej, algorytm Panda został zastąpiony systemem o nazwie Coati, który ma za zadanie poprawiać jakość wyszukiwania oraz zachęcać twórców do tworzenia lepszych treści.

Kto potrzebuje usług SEO?

SEO to usługa, której potrzebuje niemal każdy właściciel strony internetowej. Jeśli chcesz zająć wysokie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację strony, profil linków zewnętrznych oraz wszystkie inne działania, na które zwraca uwagę wyszukiwarka Google.

Czy SEO jest ważne?

SEO jest bardzo ważne. Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki na konkretne frazy kluczowe na kilkunastu lub kilkudziesięciu stronach. Jednak dla użytkowników znaczenie mają tylko te wyniki wyszukiwania, które pojawią się na pierwszej i ewentualnie na drugiej stronie SERP (Search Engine Results Page). Większość internautów nie korzysta z kolejnych stron, co oznacza, że jeśli nie ma Cię w TOP20, to Twoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów są bardzo małe. W dzisiejszych czasach trudno jest realizować jakiekolwiek cele marketingowe bez pozycjonowania.

Czy SEO jest trudne?

Dla niektórych osób SEO to spore wyzwanie, a dla innych – codzienność. Podstawowe działania w zakresie optymalizacji strony można wykonać nawet będąc osobą niedoświadczoną. Zwłaszcza że w Internecie znaleźć można mnóstwo poradników dotyczących przystosowania serwisu pod kątem wyszukiwarek. Jednak aby kompleksowo zoptymalizować stronę internetową pod kątem algorytmów Google, potrzebna jest już specjalistyczna wiedza i doświadczenie w zakresie Search Engine Optimization. Problem może stwarzać m.in. optymalizacja kodu źródłowego, dobór fraz kluczowych, a także audyt SEO.

SEO a SEM

Zarówno SEO, jak i SEM coraz częściej wykorzystywane są do promowania stron internetowych.

SEM to szersze pojęcie niż SEO. Jest to marketing w wyszukiwarkach internetowych, który swoim zasięgiem obejmuje działania zarówno w płatnych wynikach wyszukiwania, jak i tych organicznych, czyli bezpłatnych. SEM można więc podzielić na SEO i PPC, czyli Pay per Click. Reklamy PPC to reklamy z płatnością za kliknięcie. Reklamodawca płaci w tym przypadku tylko za kliknięcie w reklamę, a nie jej wyświetlenie.

SEO to składowa działań SEM (Search Engine Marketing), który jak już wspomnieliśmy obejmuje nie tylko ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, ale także reklamy z płatnością za każde kliknięcie czy wyświetlenie w wyszukiwarce internetowej. Działania SEO dotyczą wyłącznie zwiększenia ruchu w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast SEM to wszystkie działania marketingowe wykonywane w obrębie wyszukiwarki Google (lub innej). SEM przyciąga potencjalnych klientów na daną domenę.

SEO i UX - Czym jest SXO i dlaczego jest takie ważne?

UX (User Experience) to inaczej wrażenia użytkownika w trakcie korzystania ze strony. Na ogół doświadczeń wpływają m.in.: wydajność strony, bezpieczeństwo i łatwość wykonywania zadań. Jeśli nie zadbasz o wrażenia użytkownika, możesz stracić sporą część potencjalnych klientów, ponieważ doświadczenia wpływają na decyzje zakupowe. A co mają wspólnego UX i SEO? Otóż, aby doprowadzić stronę internetową na wysoką pozycję w rankingu, należy dopasować ją do wytycznych Google. Oprócz podstawowych czynników SEO, odpowiednio dobranych fraz kluczowych i poprawnej optymalizacji treści, roboty Google wymagają również wysokiej wartości dla użytkownika. Jeśli strona będzie ładowała się zbyt wolno i nie będzie bezpieczna oraz użyteczna, to trudno będzie jej zdobyć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Podstawowa zasada działań SEO to dopasować serwis zarówno pod kątem wyszukiwarek, jak i ludzi.

UX – czym dokładnie jest?

UX to z angielskiego user experience, czyli doświadczenia użytkownika. To wszystkie wrażenia i emocje, które mu towarzyszą podczas korzystania z danej strony internetowej, usług, czy produktów. To bardzo ważny element stron www. Strona, która bierze pod uwagę doświadczenia użytkownika, to taka, która jest bardzo intuicyjna, ma łatwą nawigację i łatwą ścieżkę zakupową. Jest po prostu przyjemna w odbiorze dla użytkownika. Taka strona powinna być dostosowana do urządzeń mobilnych. Nie może też zawierać żadnych błędów. Warto podkreślić, że im lepiej zostanie zaprojektowana strona pod kątem UX, tym wskaźnik odrzuceń będzie mniejszy. Im lepiej przygotowana strona, tym większa konwersja.

UX bierze pod uwagę następujące elementy:

  • wygląd strony,
  • interfejs,
  • tekst na stronie oraz zawarte w nim linki.

O jakich elementach jeszcze warto pamiętać?

  • szybkość ładowania się strony – nic tak nie irytuje użytkowników jak wolno ładująca się strona; jest to jeden z głównych powodów wysokiego wskaźnika odrzuceń;
  • description i title – ich zadaniem jest kierowanie ruchu robotów Google na daną podstronę. Meta tagi zachęcają też użytkowników do wejścia na daną stronę. Warto tutaj pamiętać o CTA, czyli wezwaniach do działania typu: Sprawdź teraz! Przekonaj się!

Warto dodać, że całym procesem projektowania stron internetowych zajmuje się UX Designer. Jego zadaniem jest przygotowanie projektu, który będzie spełniał wszystkie oczekiwania użytkowników oraz usunięcie ze strony wszelkich elementów, które mogą zaburzać ich pozytywne doświadczenia podczas korzystania z domeny. UX Designer nie ma więc łatwego zadania – powinien posiadać wiedzę nie tylko z zakresu IT, ale także z innych dziedzin, np. psychologii, czy socjologii, aby mógł wcielić się w rolę użytkownika i poznać jego potrzeby oraz wymagania.

SEO a pozycjonowanie w Polsce

W Polsce czasami rozróżnia się SEO i pozycjonowanie jako inne procesy. W przypadku SEO mówi się wyłącznie o optymalizacji kodu i treści strony, a pozycjonowanie traktuje się jako całościowy proces poprawiania pozycji w wyszukiwarce, także za pomocą link-buildingu. Na świecie problem ten nie występuje ze względu na to, że nie ma innego odpowiednika terminu „pozycjonowanie” niż po prostu SEO.

Dodatkowo w naszym kraju czasami traktuje się SEM jako działania związane tylko z płatnymi wynikami wyszukiwania, gdzie w rzeczywistości jest to większy zbiór, w którym znajdziemy działania SEO i płatne kampanie w wyszukiwarce, czyli wszystkie działania, które mogą poprawić widoczność Twojej strony w sieci.

Cele i efekty SEO

Wydawać się może, że głównym celem osoby zajmującej się SEO będzie poprawienie pozycji w wyszukiwarce. To podejście nie jest jednak nastawione na sukces biznesowy danej strony. Naszym najważniejszym celem w przypadku procesu pozycjonowania będzie konwersja. Dla sklepu internetowego będą to po prostu dokonane transakcje, dla bloga ilość odwiedzin i subskrypcji, dla strony usługowej ilość telefonów i zapytań. Poprawa pozycji za pomocą optymalizacji strony i innych działań SEO to tylko sposób na zdobycie wartościowego ruchu i nie jest ona najważniejsza.

Pierwszym krokiem działań powinno być określenie celu biznesowego strony. Następnie dobranie takich słów kluczowych, które mogą sprowadzić do nas wartościowych użytkowników. Dopiero wtedy powinniśmy zadbać o wzrost pozycji dla bardzo szerokiego obszaru fraz, które jednak odpowiadają działalności witryny. Następnym krokiem powinna być także optymalizacja doświadczeń użytkowników (UX), którzy już na stronę weszli (UX i SEO zawsze powinny iść ze sobą w parze). Należy im ułatwić poruszanie się po niej tak, aby cele biznesowe strony zostały jak najszybciej osiągnięte. Innymi słowy, nie interesuje nas tylko i wyłącznie ilość ruchu, ale także jego jakość. Przy pozycjonowaniu stron trzeba zatem myśleć zarówno o widoczności, jak i o wartości strony dla użytkowników, czyli spełniać wymagania algorytmów Google oraz ludzi.

Jak dopasować odpowiednią strategię SEO?

Przed przystąpieniem do działań i po wykonaniu audytu strony, trzeba zastanowić się nad strategią działań SEO. Optymalizacja strony internetowej to proces długotrwały i wymagający dużego nakładu pracy, dlatego nie warto rozpoczynać projektu bez ogólnego planu. Musimy zastanowić się, w jakim obszarze słów kluczowych będziemy działać, ponieważ to właśnie one przyciągają potencjalnych klientów. Przeanalizować, jak dobrze podobne działania wykonuje nasza konkurencja, jak trudna jest nasza branża i oszacować koszty, które będziemy musieli ponieść, aby tę pracę wykonać. Nie warto przystępować do szerokich działań SEO, jeśli wiemy, że nie mamy odpowiedniego do tego budżetu.

Niezbędna tutaj będzie dokładna analiza słów kluczowych, ich potencjału i trudności w ich wypozycjonowaniu. Następnie musimy sprawdzić, jakie treści wyświetlają się na topowych pozycjach. Ocenić, ile nam do nich brakuje, a także znaleźć czynnik, który wyróżni nas z tłumu. Oprócz tego warto przeprowadzić analizę potencjalnych klientów i sprawdzić, jak zachowują się oni w wyszukiwarkach internetowych i jakich fraz kluczowych używają do odnalezienia konkretnych produktów czy usług.

Na wstępie warto też przeprowadzić pełną optymalizację techniczną. Z tak przygotowaną stroną przystąpimy do budowy treści SEO, która będzie tak samo dobra lub lepsza niż content konkurencji. Na koniec zajmiemy się budowaniem profilu linkowego z wysokich jakości domen, które są powiązane tematycznie ze stroną.

Musimy pamiętać, że wszystkie te działania kosztują i wymagają pracy. Efekty SEO to całościowy koszt poprawy widoczności strony, a nie tak jak w przypadku kampanii PPC płatność za każdego użytkownika. Praca będzie rozłożona w czasie, ale da efekty, które utrzymują się dłużej (ale nie na zawsze) – odpowiednio przeprowadzony proces optymalizacji strony internetowej sprawi, że będzie ona widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania jeszcze przez kilka miesięcy po zakończeniu działań SEO.

Audyt SEO

Pozycjonowanie stron to proces, do którego trzeba się odpowiednio przygotować, a także stworzyć instrukcje – ułatwią one planowanie działań SEO. Dlatego pierwszym krokiem przed przystąpieniem prac na stronie powinien być audyt SEO, który pomoże określić skalę projektu. W znalezieniu podstawowych błędów pomogą automatyczne narzędzia do sprawdzania wybranych elementów strony, jednak nic nie zastąpi samodzielnego poszukiwania potencjalnych miejsc do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych.

Tego typu pierwsza analiza strony internetowej trwa kilka godzin. Przy osobie doświadczonej w prowadzeniu audytów SEO można spodziewać się dużej ilość wniosków już po pierwszych kilkudziesięciu minutach pracy. Można wtedy określić elementy, które potrzebują pilnej optymalizacji, a także działania, które można rozłożyć w czasie oraz te, które nie będą traktowane priorytetowo na początku projektu, jakim jest pozycjonowanie strony.

Audyty należy regularnie powtarzać, gdyż na stronach internetowych zawsze można znaleźć elementy, które warto poprawić i zoptymalizować. Warto również pamiętać, że wytyczne Google i trendy w budowie stron internetowych szybko się zmieniają, a nasza strona zawsze powinna być z nimi na bieżąco. Dlatego przeprowadzanie audytu SEO powinno na stałe znaleźć się wśród działań pozycjonerskich, zwłaszcza gdy właściciel strony internetowej nie chce pozwolić sobie na przegraną z konkurencją w wynikach wyszukiwania.

Czynniki SEO

Algorytmy wyszukiwarek wraz z upływem czasu stają się coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane – m.in. dlatego tak ważne jest regularne przeprowadzanie audytu SEO. Dzisiaj trudno zliczyć czynniki SEO, które mają wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Można je jednak łatwo podzielić na kilka grup, ale jednoznaczne określenie, które czynniki są najważniejsze jest niemożliwe. Najlepiej starać się optymalizować wszystkie, w miarę naszych możliwości. Dzięki temu optymalizacja strony będzie znacznie bardziej skuteczna i pozwoli zawalczyć o najwyższe pozycje organicznych wyników wyszukiwania.

Domena a SEO

Na skuteczność prowadzonej strategii SEO wpływają nie tylko czynniki zależne od pozycjonera, ale również te, na które wpływu nie ma nikt. Jednym z nich jest wiek serwisu internetowego. Większość stron pojawiających się wysoko w wynikach wyszukiwania posiada historię dłuższą niż 3 lata. Zaufanie do domeny jest budowane stopniowo i przy odpowiednim prowadzeniu strony domena będzie zyskiwać automatycznie. Oczywiście długie życie serwisu internetowego nie będzie atutem, jeśli w tym czasie wyszukiwarka nałożyła na niego karę za niedozwolone działania SEO, czyli tzw. Black Hat SEO.

Treści a SEO

Jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wyszukiwarki internetowe to przede wszystkim wyszukiwarki tekstowe i treści odgrywają niesamowitą rolę w ocenie witryny przez algorytmy. Obecność słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne, poprawność, długość, jakość i unikalność treści, a także jej oryginalność i informacje, które strona ze sobą niesie to klucz do zwiększania widoczności w sieci, a także szansa na zainteresowanie potencjalnych klientów. Dlatego optymalizacja treści pod kątem SEO to podstawa, ale nie można zapominać o wartości dla czytelnika.

Budowa techniczna strony pod SEO

Aby strona zdobywała wysokie pozycje w wyszukiwarce, konieczna jest tzw. optymalizacja techniczna. Trzeba zadbać przede wszystkim o jakość kodu oraz o nawigację w serwisie – struktura strony powinna być przejrzysta zarówno dla wyszukiwarki Google, jak i dla użytkowników. Musimy umożliwić botom łatwą indeksację treści, które znajdują się na witrynie. Ważne jest wykorzystywanie odpowiednich elementów kodu, specjalne oznaczenia dla najważniejszych informacji, linkowanie wewnętrzne i wiele innych. Bez tego elementu nawet najlepszy content nie zdobędzie wysokich pozycji w wyszukiwarce.

Znaczenie profilu linkowego dla działań SEO

Tutaj mamy na myśli wszystkie linki przychodzące do strony, czyli najważniejszy czynnik off page SEO. Pod uwagę bierzemy linki „dofollow” i „nofollow”. Musimy zadbać o to, aby pochodziły one z zaufanych, wysokiej jakości stron, powiązanych tematycznie z naszą witryną. Nienaturalny profil linków może nie spodobać się wyszukiwarce Google, czego konsekwencją będzie kara w postaci obniżenia pozycji lub ban.

Social media a SEO

Aktywność w social mediach to kolejne działanie należące do off page SEO. Ważne, aby robot wyszukiwarki otrzymywał sygnały o obecności Twojej strony internetowej w social media. Buduje to zaufanie do marki, różnicuje profil linkowy i pokazuje aktywność Twojej działalności.

Wersja mobilna a SEO

Posiadanie wersji strony internetowej na urządzenia przenośne jest już dzisiaj koniecznością. Wszystkie wyszukiwarki zwracają na to uwagę, a Google postrzega wersję mobilną za wersję domyślną, czyli sprawdza ją w pierwszej kolejności. Responsywny design ma znaczenie w przypadku każdej strategii SEO, jednak kluczową rolę odgrywa zwłaszcza w przypadku SEO lokalnego, ponieważ to właśnie z urządzeń mobilnych pochodzi większość ruchu związanego z wyszukiwaniami lokalnymi.

Prędkość strony SEO

Kolejny czynnik wyszukiwarki Google, nad którym warto popracować to szybkość ładowania i ogólna wydajność strony. Algorytmy mają dostosowywać wyniki wyszukiwania pod użytkowników, a żaden użytkownik nie chce odwiedzać strony, na której czeka dłużej niż kilka sekund na wartościowe informacje.

Bezpieczeństwo w SEO

W czasach transakcji płatniczych dokonywanych przez internet certyfikat SSL, czyli szyfrowanie strony i dbałość o bezpieczeństwo danych naszych użytkowników to konieczność. Brak przedrostka https oraz zamkniętej kłódki przed adresem strony może zniechęcić odwiedzających do wykonania konwersji, na czym traci oczywiście właściciel serwisu, a także negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony, ponieważ Google nie promuje niebezpiecznych witryn. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na politykę prywatności i dostosowanie strony do wytycznych RODO.

UX a SEO

Razem z rozwojem algorytmów wyszukiwarek coraz większe znaczenie zdobywa User Experience. Roboty wyszukiwarek biorą już pod uwagę strukturę strony, jej architekturę czy elementy Call-To-Action. Witryny internetowe powinno się przygotowywać już teraz na zwiększenie znaczenia doświadczeń użytkowników jako czynnika rankingowego SEO. Optymalizacja treści i wszystkich innych elementów na stronie pod kątem UX to nieodłączny element procesu Search Engine Optimization. Takie działanie pozwala przełożyć zdobyty ruch na konwersję, a konwersja to korzyść dla firmy (nie tylko ta w postaci zakupu produktu).

Narzędzia do analizy SEO

Na przestrzeni lat wiele organizacji zbudowało szereg narzędzi, które pozwalają na automatyzację analizy stron pod kątem SEO. W zależności od ich przeznaczenia można nimi zweryfikować budowę techniczną strony, profil linkowy domeny, jakość naszych treści i ogólne dopasowanie serwisu do wytycznych Google, a także zaplanować działania i wyszukać słowa kluczowe. Część narzędzi działa również jako wtyczki do wybranych systemów CMS.

Google Search Console

Google Search Console to darmowe narzędzie, które pozwala na sprawdzenie podstawowych danych i statystyk dotyczących widoczności naszej strony w Google, takich jak: ilość wejść na stronę z wyszukiwarki, stan indeksacji strony, analizę linków wewnętrznych i zewnętrznych. Oprócz tego jest to najprostszy sposób na przyspieszenie indeksowania strony i dodania jej do zasobów wyszukiwarki Google.

google search console

Google Analytics

Google Analytics to rozbudowane narzędzie do dokładnego śledzenia ruchu na naszej stronie. Można tu sprawdzić nie tylko ilość użytkowników, ale także ich lokalizację, dane demograficzne, technologię, z której korzystali, kanał pozyskania użytkownika czy ścieżkę jego pobytu na stronie. Informacje pozyskane za pomocą tego narzędzia pomogą w modyfikowaniu czy planowaniu nowej strategii SEO.

google analytics

Google’s Mobile-Friendly Test

Proste narzędzie, które sprawdza dostosowanie strony internetowej do urządzeń przenośnych i wskazuje błędy, które należy poprawić. Warto skorzystać z niego, przeprowadzając audyt SEO.

PageSpeed Insights

Narzędzie SEO (PageSpeed Insights), które pozwala na ocenę szybkości naszej strony. Sprawdzi ono czas oczekiwania do pierwszego bitu, czas ładowania i inne parametry, a także zasugeruje elementy, które warto poprawić w celu zwiększenia prędkości witryny. Poprawa wydajności strony to element optymalizacji technicznej, a jak już wiesz, techniczne SEO odgrywa istotną rolę w całym procesie pozycjonowania.

Google Keyword Planner

Planer słów kluczowych dostępny jako element usługi Google Ads, który pozwala na wyszukiwanie nowych słów kluczowych, a także sprawdzanie ilości miesięcznych wyszukiwań danej frazy. Analiza słów kluczowych to element SEO, dzięki któremu możliwe jest dopasowanie fraz generujących wartościowy ruch. Inaczej mówiąc, dobór odpowiednich fraz oraz optymalizacja treści pod ich kątem pozwolą Ci przyciągać tylko zainteresowanych użytkowników, którzy prawdopodobnie wykonają na stronie jakąś akcję. Dlatego warto korzystać z tego narzędzia, zwłaszcza że jest ono bezpłatne.

Ahref

Rozbudowane i płatne narzędzie SEO, które pozwala na analizę profilu linkowego strony. Dodatkowo posiada moduły widoczności strony, analizy słów kluczowych, wyszukiwarkę publikacji na podstawie danej frazy, automatyczny audyt techniczny strony i wiele innych.

Majestic

Kolejne narzędzie SEO, którego podstawową funkcją jest analiza profilu linkowego domeny. Pozwala na ocenę linków przychodzących i wyszukiwanie potencjalnych miejsc linkowania.

Screaming Frog

Program komputerowy pozwalający na dokładną analizę budowy naszego serwisu. Jest to rozbudowany crawler, który znajdzie dla nas niedziałające linki, przekierowania, pozwoli na analizę elementów, takich jak tytuł i opis strony, nagłówków czy sitemapy, znajdzie duplikację treści i wiele innych. Pozwala on w łatwy sposób zbadać elementy strony mające wpływ na SEO. Niektóre z nich bezpośrednio wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego użycie tego narzędzia i odpowiednia reakcja na stronie mogą szybko poprawić miejsce w rankingu. Oczywiście Screaiming Frog to nie to samo co kompleksowy audyt SEO, ale trzeba przyznać, że jest to niezwykle rozbudowane narzędzie.

Surfer

Narzędzie SEO, które pozwala na porównanie naszej strony do najlepszych witryn dla danej frazy pod kątem ilości treści i użytych elementów takich jak nagłówki, tytuły, opisy alternatywne zdjęć. Pozwala w prosty sposób określić ilość potrzebnego nam contentu, a także zaprojektować plan optymalizacji treści pod kątem SEO.

Senuto

Senuto to narzędzie SEO, którego główną funkcją jest analiza widoczności strony w wyszukiwarce Google. Pozwala nam określić w przybliżeniu na ile słów kluczowych wyświetla się nasza strona w wybranych przedziałach pozycji, ale również sprawdzić frazy kluczowe pod kątem kanibalizacji. Kanibalizacja to zjawisko, gdy kilka podstron wyświetla się na jedno słowo kluczowe. Taka sytuacja nie jest korzystna pod względem SEO.

Semstorm

To narzędzie to kolejne rozwiązanie pokazujące widoczność strony w internecie. Pozwala nam na to monitoring pozycji połączony z analizą konkurencji, która jest istotnym aspektem przy planowaniu strategii SEO.

Keyword Tool

Alternatywa dla Planera słów kluczowych Google. Pozwala w łatwy sposób znaleźć frazy kluczowe, na które warto pozycjonować naszą stronę i określić ich potencjał. Inaczej mówiąc, jest to proste i przydatne narzędzie do analizy słów kluczowych i planowania procesu SEO pod ich kątem.

keywordtool.io

GTmetrix

Narzędzie mierzące bardzo dokładnie szybkość naszej strony. Pozwala na rozbudowaną analizę ładowania się poszczególnych elementów, zdjęć i skryptów na stronie. Dzięki temu można sprawdzić, co spowalnia witrynę, a następnie pozbyć się takich elementów.

Yandex.Metrica

Yandex.Metrica to narzędzie, które pozwala sprawdzić stronę pod kątem SEO, a także UX. Jest to alternatywa dla Google Analytics stworzona przez zespół wyszukiwarki Yandex używanej głównie w krajach rosyjskojęzycznych. Oprócz standardowych raportów ilości użytkowników, ich danych i zachowań pozwala na nagrywanie sesji i dokładne śledzenie kroków użytkownika. Dzięki takim raportom możesz zatem zaplanować strategię SEO, dopasowaną do wymagań wyszukiwarki Google, ale również potrzeb i zachowań potencjalnych klientów.

yandex

Sitechecker

Jest to narzędzie, które umożliwia w łatwy sposób przeanalizować podstawowe błędy SEO pojawiające się na stronie. Sprawdzi się szczególnie w przypadku osób początkujących, które potrzebują wsparcia na początkowym etapie procesu Search Engine Optimization.

Działania SEO - jakie możemy wyróżnić?

Wszystkie działania SEO dzielimy na aktywność on-site oraz off-site. Pierwsza grupa to prace związane z budową naszej strony internetowej i dostępnej tam treści – m.in. techniczne SEO, optymalizacja treści, linkowanie wewnętrzne i umieszczenie fraz kluczowych. Działania off-site, czyli tzw. off page SEO to budowanie naszej widoczności poza naszą domeną – będą to działania w social media oraz zdobywanie wartościowych linków poprzez publikowanie artykułów sponsorowanych czy wpisy gościnne na serwisach podobnych tematycznie.

Czy analiza logów serwerowych może pomóc w działaniach SEO?

Zacznijmy od tego czym są logi serwera. To zarejestrowane zdarzenia albo inaczej pliki dziennika. Logi są tworzone automatycznie w bazie danych i usystematyzowane od najstarszego do najnowszego. Dzięki nim można prześledzić działania użytkowników i botów internetowych. W plikach dziennika każde działanie zostaje zapisane w formie wiersza danych, który zawiera IP użytkownika, jego nazwę, odwiedzony adres URL, konkretne działanie, które zostało wykonane, czy pobrane pliki. Podczas analizy logów serwerowych należy skorzystać ze specjalnie dedykowanych do tego narzędzi, szczególnie jeśli do przeanalizowania mamy bardzo dużo logów. Warto skorzystać z narzędzia o nazwie Screaming Frog Log File Analyser, GamutLogViewer, Splunk, czy po prostu Excela.

Analiza logów serwera a SEO

Dzięki analizie logów serwerowych specjaliści SEO są w stanie dowiedzieć się, jakie strony i z jaką częstotliwością są odwiedzane przez boty Google. Dzięki takim informacjom pozycjonerzy są w stanie wyłapać wszelkie problemy dotyczące indeksacji stron. Za pomocą logów można sprawdzić czy coś złego nie dzieje się na stronie, np. dużo błędów 404, czyli kod statusu odpowiedzi HTTP, który informuje o tym, że wyszukiwarka połączyła się z serwerem, ale odwołuje się nieistniejącego już pliku. Specjalista SEO może wtedy sprawdzić czy do danej strony nie prowadzą błędne linki lub znaleźć błąd na stronie. W logach serwera może znaleźć informacje o odwiedzinach na stronie różnych narzędzi. Ich intensywne i częste działanie może doprowadzić do spadku wydajności witryny. Może to doprowadzić do pojawienia się błędu 503, czyli błędu, który informuje, że dana usługa jest niedostępna. Co ciekawe, dzięki niemu możemy co prawda dowiedzieć się co stało się z witryną, ale nie dowiemy się dlaczego tak się stało. Taka sytuacja zniechęca do odwiedzin strony nie tylko użytkowników, ale też boty Google. Analiza logów jest niezwykle przydatna podczas przenoszenia strony na inną domenę. Dzięki temu można od razu zauważyć, które adresy URL na nowej domenie zostały już odwiedzone przez boty i które podstrony wymagają dodatkowego linkowania. Dokładna analiza plików dziennika umożliwia też zaplanowanie linkowania – tam, gdzie boty wchodzą najczęściej, warto linkować więcej. Logi serwera wskazują też, które podstrony są najbardziej wartościowe.

Co można zyskać dzięki analizie logów?

Podsumowując, dzięki analizie plików dziennika można:

  • sprawdzić, ile crawl budgetu się marnuje,
  • zlokalizować błędy, które znajdują się na stronie,
  • sprawdzić, jakie strony najlepiej się indeksują.

Czym jest Black Hat i White Hat SEO?

Pozycjonując stronę internetową, każdy pragnie znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Należy jednak pamiętać, że proces pozycjonowania nie jest łatwym zadaniem. Wymaga czasu, cierpliwości i doświadczenie pozycjonera, który wykorzystuje w tym celu odpowiednie techniki i narzędzia. Wyróżnić możemy White Hat SEO i Black Hat SEO. Przyjmuje się, że białe jest dobre a czarne to złe pozycjonowanie. Ich głównym celem jest oczywiście zdobycie jak najwyższych pozycji. Czym więc różnią się między sobą te dwie techniki? Wyjaśniamy!

Black Hat SEO

Jest to zbiór wszystkich niedozwolonych techniki pozycjonowania stron www. Ich celem jest oczywiście zwiększenie widoczności strony w wyszukiwarce, ale niestety stosowanie ich daje odwrotny skutek od zamierzonego. Oczywiście na początku tego typu działania mogą przynieść zadowalający efekt, ale jest to tylko chwilowe. Stosowanie niedozwolonych technik prowadzi do spadku widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Skutkuje to otrzymaniem kary od Google w postaci bana, który powoduje usunięcie danej podstrony lub nawet całej domeny z indeksu. Wyszukiwarka może też nałożyć na stronę filtr. Czym on jest? To kara ręczna lub algorytmiczna stosowana wobec stron, które naruszają wytyczne dotyczące pozycjonowania. Prowadzi on do obniżenia pozycji. Filtr ręczny jest zdecydowanie łagodniejszy niż ban i nakładany ręcznie przez pracowników Google. Filtr ten nakładany jest na strony w przypadku:

  • spamu,
  • nienaturalnego linkowania,
  • naruszeniu wytycznych wyszukiwarki Google.

Filtr algorytmiczny nakładany jest automatycznie przez algorytmy. Skutkuje bardzo szybkim spadkiem pozycji.

Warto dodać, że kiedyś wyglądało to wszystko nieco inaczej. Wyszukiwarka Google promowała wręcz witryny, które zawierały dużą liczbę linków. Dziś znacznie szybciej można otrzymać karę za tego typu działania dzięki rozwojowi różnych algorytmów.

Najpopularniejsze techniki Black Hat SEO

Poniżej przedstawiamy wszystkie metody Black Hat SEO, które są często stosowane, czasami nawet nieświadomie.

  1. Ukrywanie tekstu – to jedna z metod zaliczana do Black Hat SEO. Chodzi tutaj o ukrywanie treści, pisząc tym samym kolorem co tło. Na szczęście algorytm Google’a jest w stanie bardzo szybko wykryć tego typu działanie i ukarać domenę, więc zdecydowanie lepiej unikać tego typu działań.
  2. Upychanie fraz kluczowych – chyba najczęściej stosowana metoda zaliczana do zakazanych działań a to dlatego, że część osób może nie zdawać sobie sprawy z tego, że jest to jedna z praktyk czarnego kapelusza. Upychanie fraz kluczowych na podstronie w sposób nienaturalny tylko po to, aby umieścić ich jak najwięcej, nie ma żadnego sensu. W tej chwili liczą się najbardziej wartościowe i wysokiej jakości treści bez spamerskiego upychania słów kluczowych, czyli keyword stuffingu.
  3. Spamerskie pozyskiwanie linków – spamowanie linkami na różnego rodzaju forach nie przyniesie dobrego rezultatu. Może jedynie doprowadzić do kary nałożonej przez Google na domenę. Pozyskiwanie linków powinno być bardzo przemyślanym procesem. Najlepiej umieszczać linki w miejscach, które mają podobną tematykę do naszej domeny.
  4. Automatyczne generowanie treści – treści generowane przez sztuczną inteligencję są często nienaturalne i przesycone słowami kluczowymi. Algorytmy są coraz bardziej precyzyjne i potrafią rozpoznawać tego typu treści.
  5. Thin content – to niskiej jakości treści bez żadnej wartości dla użytkowników. Tego rodzaju treści zwiększają liczbę zaindeksowanych stron przez robota. Niestety thin content odbierany jest jako manipulacja pozycjami w rankingu. Warto pamiętać, że treści powinny być unikatowe, merytoryczne i wyczerpywać dany temat.

White Hat SEO

Są to wszystkie czynności optymalizacyjne prowadzone zarówno na stronie, jak i poza nią, których celem jest zwiększenie widoczności domeny w wyszukiwarce. Strony tworzone według wytycznych White Hat SEO są atrakcyjniejsze dla użytkowników, co przekłada się na konwersję i wysoki poziom zadowolenia podczas korzystania ze strony. Strony respektujące wytyczne wyszukiwarki mają na celu jak najlepiej odpowiadać na szukane pytanie.

Praktyki White Hat SEO

Pozycjonowanie stron internetowych w zgodzie z wytycznymi wyszukiwarki polega na:

  • tworzeniu wysokiej jakości, merytorycznej i wyczerpującej temat treści,
  • unikaniu duplikatów,
  • naturalnym linkowaniu wewnętrznym,
  • optymalizacji tekstu, czyli dodawaniu odpowiedniej hierarchii nagłówków, list itp. tak, aby tekst był jak najbardziej przejrzysty),
  • optymalizacji adres URL,
  • stosowaniu atrybutów ALT podczas dodawaniu grafik,
  • optymalizacji tagów,
  • responsywnej stronie, czyli dostosowanej do urządzeń mobilnych – warto podkreślić, że Google zwraca na to coraz większą uwagę,
  • UX, czyli stawianie na doświadczenia użytkowników, ich emocje i wrażenia towarzyszące im podczas korzystania ze strony,
  • optymalizacji kodu strony, ale działała ona szybciej – powinien on być uporządkowany i dostosowany do robotów indeksujących.

Oczywiście wszystkie wyżej wymienione działania są długotrwałym procesem, ale naprawdę warto na nie postawić. Dzięki nim można stworzyć nie tylko stronę przyjazną dla użytkowników, która będzie spełniała ich wymagania ale także zbuduje się wartościową dla wyszukiwarek domenę.

White Hat SEO a content

Warto podkreślić, że treści umieszczane na stronach powinny być wysokiej jakości, mieć odpowiednio rozmieszczone nagłówki i frazy kluczowe. Absolutnie nie można dopuścić się duplikacji treści czy przesycania tekstów słowami kluczowymi. Aby zainteresować użytkownika warto umieszczać w treści różnego rodzaju grafiki lub filmy. Należy pamiętać o różnorodności i publikować artykuły sponsorowane, wpisy branżowe, czy eksperckie.

Budowa techniczna strony

Podczas audytu technicznego koniecznie musimy sprawdzić wymienione poniżej elementy. Niektóre z nich bezpośrednio wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, inne wspierają proces SEO. Lista powinna być zdecydowanie dłuższa, ale na początek naszych działań z pewnością wystarczy.

Odpowiedzi serwera

Kod odpowiedzi to numeryczna informacja wysyłana przez serwer, która w prosty sposób określa odpowiedź serwera. Określają one, czy pod danym adresem znajduje się ważna treść, przekierowania czy może strona błędu. Jeśli np. dana podstrona zostanie usunięta lub produkt w sklepie internetowym zostanie wycofany, użytkownikowi wyświetli się błąd 404. Aby tego uniknąć, warto stosować przekierowania, które przeniosą użytkownika pod działający link, a także przekażą część mocy niedziałającej podstrony, co będzie miało pozytywny wpływ na SEO.

Pełna lista odpowiedzi serwera znajduje się pod adresem: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_odpowiedzi_HTTP.

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to rozwiązanie pozwalające na szyfrowanie Twojej strony, dzięki czemu połączenie się z nią staje się bezpieczne. Szczególnie ważne jest to w przypadku sklepów internetowych, gdzie Klienci dokonują swoich płatności online. Bezpieczeństwo to jeden z czynników rankingowych SEO, które bierze pod uwagę Google. Warto też wspomnieć, że jest to czynnik wpływający na wrażenia użytkownika. Internauci mogą z łatwością ocenić, która strona jest zabezpieczona przez protokół https, ponieważ taki przedrostek pojawia się w adresie URL strony, a do tego widać tam również zamkniętą kłódkę.

Przekierowania 301 na stronie

Ze względu na to, że dla Google adres www.twoja-domena.pl oraz twoja-domena.pl to dwa różne adresy URL, należy zadbać o obecność podstawowych przekierowań 301. Strona powinna być dostępna tylko pod jedną wersją adresu z www/bez www oraz http/https. W przeciwnym wypadku jedna wersja witryny może zostać uznana za duplikat drugiej w wyszukiwarkach internetowych. Pamiętaj, że eliminowanie duplikatów to część procesu on page SEO. Strona powinna być również dostępna w jednej wersji adresu z i bez znaku “/” na końcu. Dla stałych przekierowań należy korzystać z przekierowań 301. W niektórych sytuacjach zamiennie mogą działać linki kanoniczne.

Linki kanoniczne

Link kanoniczny to specjalny znacznik meta wprowadzany w sekcję head kodu strony. Informuję on robota wyszukiwarki o tym, że treść strony, na której przebywamy docelowo powinna znajdować się pod wskazanym tam adresem. Po co się to robi i jakie ma to znaczenie dla SEO? Chodzi o to, aby pozbyć się duplikatów. Jeśli jedna strona dostępna jest pod kilkoma adresami, to warto to zmienić. Link kanoniczny informuje roboty wyszukiwarki, że adres widoczny w metatagu jest adresem oryginalnym.

Odblokowanie możliwości indeksowania

Pamiętaj, że Twoja strona internetowa musi być odblokowana dla robotów wyszukiwarki. W przeciwnym wypadku optymalizacja SEO, bogaty profil linków i content marketing niewiele pomogą – mimo wszystkich tych działań strona i tak nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Najpopularniejszymi sposobami sterowania ruchem botów jest plik robots.txt w głównym katalogu strony oraz znacznik meta-robots w sekcji head kodu strony. Warto jednak pomyśleć o zablokowaniu nieprzydatnych stron. Plik robots.txt, mapa strony oraz przyjazne adresy URL to elementy, które odblokowują możliwość indeksowania i ułatwiają odnalezienie strony. Ich poprawna optymalizacja to ważna część procesu SEO.

Wersje językowe

Znaczniki hreflang znajdujące się w sekcji head określają, pod jakimi adresami znajdują się odpowiadające sobie treści w różnych językach. Istotne znaczenie ma do przede wszystkim dla SEO zagranicznego.

Prędkość strony

Od dłuższego już czasu prędkość strony to czynnik rankingowy, który ma ogromne znaczenie dla SEO. Warto dbać o to, aby strona ładowała się szybko w wersji na desktopowej oraz mobilnej.

Wersja mobilna strony

W dzisiejszych czasach strona musi mieć wersję dla urządzeń przenośnych. Jest to jeden z czynników SEO. Warto to sprawdzić pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly. Jest to narzędzie od Google, które pozwoli Ci określić, czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.

Przyjazne adresy

Chodzi tutaj o sposób budowy adresów URL kolejnych podstron w serwisie internetowym. O wiele lepiej będzie tutaj wyglądał adres domena.pl/oferta/nazwa-produktu/ niż wszystkie inne kombinacje zawierające przypadkowe numery, znaki specjalne i inne nieczytelne informacje. Jest to ważne zarówno dla użytkownika strony, któremu łatwiej będzie poruszać się po stronie, jak i dla wyników SEO.

Nawigacja

Pamiętaj, że zarówno robot, jak i zwykły użytkownik strony będzie chciał się po niej sprawnie poruszać. Dlatego dla SEO oraz dla UX niezwykle ważna jest nawigacja i przejrzysta struktura strony. Wszystkie jej elementy, takie jak menu główne, menu boczne i inne linki wewnętrzne muszą być przemyślane. Warto postarać się o to, aby linki do najważniejszych podstron Twojego serwisu były dostępne zawsze w menu głównym. Pamiętaj przy tym jednak, że musi ono pozostać przejrzyste i czytelne. Dzięki temu odwiedzający będą mogli sprawnie poruszać się po stronie, a boty wyszukiwarki łatwo zinterpretować i zindeksować zawartość, co znacznie ułatwi przeprowadzenie procesu SEO.

Brak self-linków

Self-link to link, który kieruje do tej samej strony, na której się znajduje. Często można znaleźć je np. w tytułach artykułu. Po ich kliknięciu strona się po prostu przeładuje. Warto zastanowić się nad usuwaniem linków z tego typu elementów. Nie jest to atrakcyjne dla potencjalnych klientów, a do tego może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie. Self linki można wykryć za pomocą specjalnych narzędzi, przeznaczonych do analizy profilu linków, lub przeprowadzając audyt SEO.

Mapa witryny

Plik sitemap.xml zgłoszony w narzędziach Google Search Console pomoże zindeksować wszystkie podstrony. Ułatwia on pracę robotom wyszukiwarki. Warto stworzyć ten plik i w procesie SEO zadbać o to, aby znalazły się tam wszystkie ważne podstrony Twojej witryny, a ich lista była regularnie aktualizowana. Dzięki temu pojawiające się nowe treści będą mogły zostać szybko sprawdzone przez boty indeksujące i pojawić się w wynikach wyszukiwania. Plik sitemap.xml jest konieczny, zwłaszcza gdy struktura strony jest mocno rozbudowana tak jak np. w sklepach internetowych.

Mikrodane

To specjalne znaczniki, które ułatwiają interpretację najważniejszych informacji na stronie dla robotów wyszukiwarek, sprawdzających zawartość pod względem SEO. Warto skorzystać ze strony schema.org i zapoznać się z ich pełną listą. Dla każdej strony internetowej znajdzie się tam co najmniej kilka znaczników, które należy zastosować. Będą to np. Organization, Website, PostalAdress, Product i wiele, wiele innych. Wpiszesz tam dane teleadresowe firmy, profile społecznościowe, opisy produktów, informację o autorze wpisów i inne. Mikrodane pozwolą wyszukiwarce lepiej zrozumieć zawartość strony, co oczywiście pozytywnie wpływa na cały proces SEO.

Optymalizacja logo

Pamiętaj, aby logo widoczne w górnej części strony było dobrze zoptymalizowane. To bardzo ważny element strony, który dla robotów wyszukiwarek będzie zawsze kojarzony jako grafika brandu Twojej firmy. Wprawdzie nie wpływa on bezpośrednio na pozycję strony, jednak ma znaczenie w procesie SEO. W nazwie pliku powinieneś umieścić słowo „logo” i opcjonalnie nazwę Twojej firmy. Grafika powinna zostać podlinkowana do strony głównej oraz opatrzona opisem alternatywnym zdjęcia z nazwą Twojej firmy.

Linki wychodzące

Jeśli na Twojej stronie znajdują się linki wychodzące do innych domen zadbaj o to, aby umieścić w nich atrybut rel=”nofollow”. Sprawi to, że robot wyszukiwarki nie dotrze do strony wskazanej przez odnośnik. Oczywiście nie musisz blokować wszystkich odnośników – możesz zostawić odblokowanych kilka linków do swoich stron, wartościowych źródeł czy partnerów. Pamiętaj jednak, że nienaturalny profil linków nie jest dobrze postrzegany przez wyszukiwarkę i może obniżyć wartość strony pod kątem SEO.

Obrazy

Każdy obraz na stronie powinien być opisany za pomocą elementu alt=””. Należy tam umieścić krótki opis tego, co możemy zobaczyć na zdjęciu. Optymalizacja SEO plików graficznych będzie dobrze wpływała na pozycję w wynikach organicznych, ale również na widoczność w Google Images.

Breadcrumb

To tak zwane „okruszki chleba”. Ścieżka danej podstrony wyświetlana najczęściej w górnej części serwisu i pokazująca, w którym miejscu struktury strony się znajdujemy. Należy ją uzupełnić o odpowiednie dane schema.org. Ze względu na to, że Breadcrumbs ułatwiają odczytywanie struktury serwisu, korzystnie wpływają na pozycjonowanie.

Inne elementy budowy technicznej strony SEO

Niestety czynników on-site ważnych dla SEO jest o wiele więcej. Powyższa lista to najważniejsze z nich. Od tego typu pozycji zaczyna się audyt strony i praca nad jej optymalizacją. Jeśli chcesz podbić naturalne wyniki wyszukiwania, musisz zadbać o znacznie więcej aspektów. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie przekładać SEO nad wartość dla użytkowników.

Optymalizacja strony – SEO on-site

W dzisiejszych czasach optymalizacja strony to nie tylko element ważny w kontekście działań SEO. Oczywiście zapewni ona poprawienie pozycji strony w wyszukiwarce, ale usprawni także działanie serwisu i ułatwi użytkownikom zdobywanie wartościowych informacji czy dokonywanie zakupów.

Optymalizacja strony pod kątem SEO dotyczy zarówno jej warstwy tekstowej, jak i technicznej. Należy zadbać o szybkie działanie, przejrzystość dla użytkownika, wartościowe informacje w treściach i umożliwić jej prostą indeksację dla robotów wyszukiwarki.

Działania SEO możemy podzielić na on-site, czyli prowadzone bezpośrednio na stronie oraz off-site, które prowadzone są poza stroną. Celem działań on-site jest poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce. Działania off-site to wszystkie działania promujące witrynę, czyli przede wszystkim linkowanie zewnętrzne.

Działania optymalizacyjne prowadzone na stronie to przede wszystkim:

  • odpowiednia optymalizacja treści – należy pamiętać tutaj o odpowiedniej hierarchii nagłówków;
  • badanie słów kluczowych – wybór słów kluczowych jest niezwykle ważny w procesie pozycjonowania, dlatego warto regularnie badać ich konkurencyjność, klikalność oraz częstotliwość wyszukiwań;
  • optymalizacja tytułów i meta tytułów – informują one użytkowników o zawartości strony; powinny być zwięzłe i zachęcać do działania. Meta tytuł powinien mieć długość około 155 zzs i być unikatowy.
  • optymalizacja techniczna – strona powinna ładować się szybko i być responsywna, czyli dostosowana do urządzeń mobilnych.

Content SEO

Content marketing to aspekt, bez którego pozycjonowanie żadnej strony nie mogłoby się odbyć. Treści, które tworzymy dla strony to podstawa działań SEO. To w nich umieścimy słowa kluczowe i na ich podstawie algorytm oceni tematykę naszej witryny. Oprócz tego są one doskonałym obszarem na linkowanie wewnętrzne, które jest istotne z punktu widzenia SEO.

Jak wyglądają dobre teksty SEO?

Content SEO na stronie musi być przede wszystkim unikalny. Algorytmy wyszukiwarek nie akceptują stron, które kopiują swoje treści z innych witryn. Optymalizacja treści powinna zatem uwzględniać nie tylko nasycenie tekstu frazami kluczowymi, ale również dbałość o wrażenia odbiorców. Musi się on odznaczać wysoką jakością i dostarczać informacji wartościowych z punktu widzenia użytkownika. Dodatkowo musi być on także poprawny językowo i atrakcyjny wizualnie.

Żeby sprawdzić, ile brakuje Ci do konkurencji, sprawdź strony widoczne w TOP10 dla najważniejszych dla Ciebie fraz. Zweryfikuj, czy Twoja konkurencja tworzy rozbudowane treści na podstronach usługowych, czy na stronie znajduje się blog z artykułami tematycznymi, czy produkty i kategorie są dokładnie opisane. Warto skorzystać z narzędzi SEO takich jak ahrefs i sprawdzić najpopularniejsze artykuły na blogach o tematyce podobnej do Twojej witryny i starać się tworzyć ciekawsze treści. Może warto wzorować się na optymalizacji treści na podobnych stronach, które działają za granicą?

Pamiętaj, że wszystkie treści pod SEO powinny wyglądać atrakcyjnie. Starajmy się umieszczać na naszej stronie odpowiednie materiały wideo, grafiki, rozbudowane infografiki, a teksty urozmaicać o listy wypunktowane i pogrubienia.

Słowa kluczowe w SEO

Dla większości podstron w Twoim serwisie powinieneś wybrać słowa kluczowe, na które warto wyświetlać ten adres w Google. Następnie konieczne jest zadbanie o to, aby w tekście znalazły się te frazy kluczowe w różnych formach językowych i regularnych odstępach. Nie wolno z tym jednak przesadzać. Rozkład słów kluczowych powinien być jak najbardziej naturalny. Nie możemy umieszczać fraz w tekście na siłę i w nienaturalnej formie. Takie działanie mogłoby negatywnie wpłynąć na SEO, a także spowodować, że serwis otrzymałby karę za naruszanie polityki wyszukiwarki. Upychanie zbyt dużej ilości fraz kluczowych należy do działań Black Hat SEO.

A jakie frazy wybrać, aby pozyskać wartościowy ruch na stronie? Wiele zależy od tego, jakie zadania ma spełniać Twój serwis internetowy. Słowa kluczowe możemy podzielić na:

Ogólne słowa kluczowe

Ogólne słowa kluczowe najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Nie zdradzają one szczegółowo intencji użytkownika, ale cechują się najwyższą średnią liczbą wyszukiwań. Ogólną frazą może być np. „piłka do koszykówki”. Nie wiadomo, czy osoba, która wpisuje taką frazę zamierza kupić piłkę, czy dowiedzieć się, na jakiej parametry zwrócić uwagę przy wyborze. Intencje mogą być różne. Pozycjonowanie na takie słowa wiąże się z dużą konkurencją, jednak mimo to warto uwzględnić je w procesie SEO.

Słowa kluczowe długoogonowe

Frazy długoogonowe lub inaczej long tail składają się z kilku wyrazów i dokładnie opisują intencję użytkownika. Z tego względu bardzo dobrze sprawdzają się do pozycjonowania sklepów internetowych. Charakteryzują się niską średnią liczbą wyszukiwań, ale za to generują wiele konwersji.

Inne rodzaje słów kluczowych pod SEO

Do innych rodzajów słów kluczowych pod SEO zaliczyć można frazy brandowe, czyli zawierające nazwę marki czy firmy. Z takich fraz powinny korzystać wyłącznie te firmy, które cieszą się rozpoznawalnością na rynku. W przeciwnym wypadku szybko uzyskana wysoka pozycja nie będzie generowała ruchu.

Do pozycjonowania stron lokalnych wykorzystuje się natomiast frazy zawierające nazwę miasta, regionu czy dzielnicy. Tak zoptymalizowana strona daje wyszukiwarce znać, że chce być wyświetlana tylko konkretnym użytkownikom lub w konkretnym obszarze geograficznym. SEO lokalne przeznaczone jest głównie dla stacjonarnych firm usługowych, jednak przedsiębiorstwa działające na szeroką skalę również chętnie korzystają z takiej strategii.

Gdzie umieszczać słowa kluczowe? Muszą się one znaleźć przede wszystkim w treściach SEO, ale także w poniższych elementach kodu:

Optymalizacja Meta-Title

Element Meta-Title to tytuł strony określony w sekcji head. Powinien on liczyć około 70 znaków. Jednak jego długość jest tak naprawdę liczona w pikselach (600px) dlatego może być on krótszy lub dłuższy w zależności od znaków, których użyliśmy. Co ważne, powinien on wprost opisywać co znajdziemy na stronie, być uzupełniony naturalnie o słowa kluczowe i kończyć się nazwą firmy lub domeny. Meta-Title ma znaczenie dla SEO (roboty Google mogą zorientować się, co znajduje się na danej podstronie), ale też dla UX.

Optymalizacja Meta-Description

Jest to opis widoczny w wynikach wyszukiwania, który znajduje się w sekcji head kodu html. Nie jest to czynnik rankingowy, dlatego nie ma bezpośredniego wpływu na miejsce pozycjonowanej strony w rankingu, ale może zachęcić użytkownika do wyboru właśnie Twojej witryny. Jego długość powinna wynosić około 150-160 znaków i powinien on zawierać krótki opis tego, co można znaleźć pod wybranym adresem.

Optymalizacja nagłówków

Największe znaczenie dla SEO ma nagłówek rzędu pierwszego, dlatego na każdej podstronie naszego serwisu należy umieścić jeden znacznik H1. Dodatkowo dla wszystkich treści starannie zaplanować strukturę nagłówków H2-H6. Nie powinno używać się tego typu elementów do stałych fragmentów treści na naszej stronie, linków w menu itp. Nagłówki również należy rozsądnie uzupełnić o wybrane słowa kluczowe. W nagłówkach pierwszego rzędu powinny znaleźć się najważniejsze frazy kluczowe dla danej podstrony.

Optymalizacja opisów alternatywnych

Każda grafika, której używamy na stronie powinna mieć swój opis alternatywny (alt=””), czyli atrybut ALT. Dzięki niemu użytkownik będzie wiedział, co znajduje się na zdjęciu, nawet jeśli się ono nie wczyta. Oprócz tego opis alternatywny jest istotny dla SEO – pomaga pozycjonować stronę. A jak stworzyć skuteczny atrybut ALT? Należy tam krótko opisać zawartość zdjęcia. Element ten można ewentualnie uzupełnić o słowa kluczowe.

Dodatkowe elementy on-site SEO

Oprócz wymienionych wyżej elementów, do on-site SEO można zaliczyć również regularne odświeżanie i rozbudowywanie strony. Google lubi serwisy, które żyją i na których stale coś się dzieje. Warto regularnie aktualizować swoją stronę i dodawać nową treść np. poprzez artykuły na blogu.

Działania prowadzone poza stroną to:

  • optymalizacja wizytówki Google – dzięki geolokalizacji można lepiej dostosować się do wyszukiwań użytkownika;
  • pozyskiwanie linków – to nic innego jak link building, czyli podstawowe działanie off-site; jest to dość czasochłonne zadanie, które polega na pozyskiwaniu zewnętrznych linków. Algorytm wyszukiwarki traktuje te linki jako pewnego rodzaju polecenia. Ważne jest tutaj to, gdzie linkujemy – najlepiej jeśli będą to portale o podobnej tematyce;
  • wpisy gościnne na innych portalach – dzięki nim można promować swoją stronę w wyszukiwarce i budować jej autorytet;
  • działanie w mediach społecznościowych i PR.

Off page SEO to nieco mniejszy zakres działań, ale nie mniej ważny od optymalizacji na stronie. Najważniejszym aspektem w tym obszarze jest link building. Cały proces ma polegać na zdobywaniu linków do Twojej strony. Na tej podstawie algorytm Google oceni popularność witryny w sieci i przeliczy pozycje dla poszczególnych słów kluczowych domeny w wynikach wyszukiwania. Linki to po prostu odnośniki do domeny z innych stron umieszczonych w sieci. Po kliknięciu takiego linku przeglądarka powinna otworzyć Twoją stronę.

Co zrobić, aby pozyskane odnośniki liczyły się dla SEO? Link na stronie można umieścić w postaci fragmentu tekstu, dokładnego adresu, a nawet grafiki. Należy także pamiętać o atrybutach „dofollow” i „nofollow” dla linku. Dodawane są jako dodatkowy fragment powyższego kodu. Atrybut „dofollow” zawsze oznacza większą wartość dla działań SEO. „Zachęca on” robota wyszukiwarki do przejścia w ten link. Teoretycznie atrybut „nofollow” blokuje dostęp robota do zawartości linku, jednak takie linki również są wartościowe dla procesu pozycjonowania i rozbudowywania różnorodnego profilu linkowego. W procesie SEO liczy się to, aby profil linków wyglądał naturalnie, dlatego nie warto budować profilu odnośników wyłącznie na jednym ich rodzaju.

Potencjalne źródła linków SEO

Wszystkie linki powinny pochodzić ze stron, które przynajmniej częściowo są powiązane tematycznie z Twoją działalnością. Powinny to być wysokiej jakości strony, które wyglądają nowocześnie, posiadają wartościowy content i są widoczne w Google. Warto też spróbować powalczyć o linki z domen rządowych czy edukacyjnych. Od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin, tylko takie odnośniki mają znaczenie dla SEO. Od 2012 roku liczy się przede wszystkim ich jakość, a nie ilość.

Artykuły gościnne

Warto podejmować współpracę z właścicielami blogów i stron w celu publikacji artykułów na temat Twojej działalności. Jeśli dostarczysz im wartościową i interesującą treść, mogą w zamian podlinkować Twoją stronę. Pamiętaj, że jeśli publikujesz artykuły prowadzące do Twojej witryny, musisz zadbać o wysoką jakość treści. Dla wyszukiwarki Google liczy się to, co otacza link. Jeśli treść będzie słabej jakości, pozyskany odnośnik niewiele pomoże w SEO.

Artykuły sponsorowane

To w zasadzie rodzaj artykułu gościnnego, za który trzeba zapłacić. Należy przygotować wysokiej jakości treści z linkiem do strony, a właściciel portalu publikuje je za wyznaczoną przez niego cenę. Ceny wahają się od 150 do nawet 3000 zł. Artykuły sponsorowane to najpopularniejszy i najskuteczniejszy sposób na budowanie wartościowego dla SEO profilu linków.

Partnerzy biznesowi i organizacje

Wszystkie firmy i organizacje, z którymi współpracujecie z pewnością posiadają własne strony internetowe. Warto prosić je o publikację wzmianki na Wasz temat lub umieszczenie linku z logo w sekcji „Partnerzy”. Dzięki temu, że prawdopodobnie takie serwisy będą w jakiś sposób związane tematycznie z pozycjonowaną stroną, będą miały większe znaczenie dla SEO.

Porównywarki i rankingi internetowe

Spróbuj znaleźć artykuły i strony internetowe, które mówią o Twojej usłudze lub produktach. Możliwe, że uda się zdobyć link kierujący do Twojej witryny przy odpowiednim kontakcie z właścicielem serwisu. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre serwisy nie pozwalają na umieszczanie linków na potrzeby SEO. Takie działanie może zostać uznane za spam i oczywiście nie spodobać się również wyszukiwarce Google. Przed publikacją linku warto sprawdzić regulamin lub zdobyć pozwolenie.

Błędy w SEO, których należy unikać

Pozycjonowanie jest dość skomplikowanym procesem wymagającym od pozycjonera wiedzy i cierpliwości, ponieważ bardzo łatwo o błąd, który może wiele kosztować. Algorytmy Google’a cały czas są aktualizowane, dlatego należy na bieżąco śledzić wszelkie zmiany zachodzące w świecie SEO. Jakich błędów należy unikać w SEO?

  1. Zbyt szybka rezygnacja – Jak już wspomnieliśmy pozycjonowanie to długotrwały proces, dlatego nie należy poddawać się zaledwie po miesiącu działań. Na efekty trzeba poczekać dobrych kilka miesięcy, a czasem nawet nieco dłużej. Cierpliwość, cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość.
  2. Brak optymalizacji meta tagów lub ich duplikacja – To bardzo ważne elementy struktury strony internetowej. Do znaczników meta zaliczamy meta description i meta title. Ich zadaniem jest informowanie wyszukiwarkę o zawartości strony – są widoczne zarówno dla robotów, jak i użytkowników. Bardzo częstym błędem jest zapominanie o meta description co negatywnie wpływa na proces pozycjonowania.
  3. Zły dobór fraz kluczowych – wybór odpowiednich słów kluczowych, na które będziesz się pozycjonować, są niezwykle ważne w SEO. Należy wybierać frazy dopasowane do prowadzonej działalności. Frazy kluczowe powinny być precyzyjne, najlepiej frazy long tail, czyli takie, które składają się z kilku słów. Zanim dokonamy wyboru słów kluczowych, warto przeprowadzić dokładną ich analizę. Pomogą Ci w tym narzędzia SEO, np.
    • Planer słów kluczowych,
    • Senuto,
    • Google Trends,
    • Semstorm.
  4. Brak pozycjonowania lokalnego – to pozycjonowanie powiązane z geolokalizacją. Pozycjonowanie lokalne może w bardzo krótkim czasie zwiększyć ruch na stronie. Należy tutaj pamiętać o stworzeniu wizytówki Google – dzięki temu witryna ma szansę znaleźć się w wyszukiwaniach map Google.
  5. Brak dostosowania witryny do urządzeń mobilnych – strona internetowa powinna być responsywna, czyli taka, która dostosowuje się do wielkości ekranu, na którym jest wyświetlana. Dużym błędem popełnianym przez pozycjonerów jest pomijanie tego elementu podczas tworzenia szablonu strony. Zgodnie z Mobile First Index Google wyżej ocenia strony, które posiadają wersję mobilną. Jeśli chcesz więc, aby pozycjonowanie przyniosło zamierzone rezultaty, nie pomijaj tego jakże ważnego elementu.
  6. Brak opisów alternatywnych grafik – każda grafika w witrynie powinna zawierać opis alternatywny. Dlaczego nie wolno o tym zapominać? Algorytmy nie są w stanie określić co znajduje się na poszczególnych grafikach, dlatego opisy są tak ważne – warto też zawierać w nich frazy kluczowe.
  7. Duplikacja treści – kopiowanie treści może dotyczyć zarówno kopiowania w obrębie jednej strony, jak i wielu domen. Kopiowanie zewnętrze to kopiowanie treści z innych stron na swoją, a kopiowanie wewnętrzne to duplikowanie contentu w obrębie jednej strony. Czym może skutkować takie działanie? Tym, że wyszukiwarka nie będzie wiedziała, którą stronę z tym samym contentem umieścić wyżej i umieści wszystkie, ale niestety na niższych pozycjach, co oczywiście przełoży się na gorsze wyniki pozycjonowania.
  8. Błędne przekierowania lub ich brak – brak przekierowań może zniechęcić użytkowników i całkowicie zrezygnują oni z wejścia na stronę, co oczywiście negatywnie wpłynie na pozycję strony.
  9. Brak optymalizacji anchorów – anchor to treść, pod którą kryje się link. Aby anchory wspierały pozycjonowanie, muszą być optymalizowane. Powinny one informować użytkowników i roboty o zawartości strony, dlatego lepiej zrezygnować z anchorów typu: “sprawdź tutaj”a postawić na precyzyjne anchory typu “pozycjonowanie stron internetowych Poznań”.
  10. Za dużo linkowania wewnętrznego – zbyt dużo linków umieszczanych na wewnętrznych podstronach może być uznane przez Google za działania spamerskie i z pewnością nie przyczyni się do wzrostu pozycji strony. Linki zawsze powinny być umieszczane w naturalny sposób i najlepiej gdyby nawiązywały do tematyki strony, na której się znajdą.
  11. Błędne stosowanie nagłówków – nagłówki są jednym z czynników rankingowych Google, dlatego należy je stosować we właściwy sposób. Jednymi z częstszych błędów są: brak słów kluczowych w nagłówkach, zła kolejność nagłówków, czy powtarzający się nagłówek H1. Odpowiednio wykorzystane na stronie nagłówki budują jej hierarchię. Ściana tekstu jest przede wszystkim nieatrakcyjna dla użytkownika. Najważniejszym nagłówkiem jest nagłówek H1, który jest najczęściej tytułem tekstu, potem H2, H3, H4. Dalsze nagłówki są już zdecydowanie rzadziej stosowane w artykułach. Warto podkreślić, że nagłówki budują hierarchię tekstu nie tylko dla użytkowników, ale również dla robotów – ułatwia im to indeksację strony i ocenę samej treści.
  12. Brak regularnie przeprowadzanej analizy strony – aby uniknąć wyżej wymienionych błędów, należy przede wszystkim regularnie analizować stronę i obserwować co się na niej dzieje. Tylko dzięki temu możliwe jest wykrycie wszelkich problemów ze stroną. Takiej analizy można dokonać za pomocą specjalnych narzędzi SEO, np. Google Analytics lub Google Search Console.

Jak działać w SEO? - od czego zacząć

Aby zacząć działać w SEO, musisz przede wszystkim zastanowić się, czy będziesz prowadził działania samodzielnie, czy raczej wynajmiesz do tego profesjonalną agencję. Co będzie lepszym rozwiązaniem? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak zostało wspomniane wcześniej, w Internecie znajdziesz mnóstwo poradników, dzięki którym opanujesz podstawy SEO i będzie mógł wdrożyć je na swojej stronie. Jednak pamiętaj, że samymi podstawami nie wygrasz walki o wysokiej miejsce w wynikach wyszukiwania. Do tego potrzebujesz bardziej skomplikowanych czynności optymalizacyjnych, a także działań w zakresie off page SEO. Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie, zdecydowanie lepiej nawiązać współpracę z agencją.

A od czego powinien zaczynać się każdy proces zwiększenia widoczności w wyszukiwarce internetowej? Pierwsze kroki to określenie własnych celów oraz budżetu firmy, analiza konkurencji i grupy docelowej oraz oczywiście audyt SEO. Bez tych wszystkich aspektów trudno byłoby zaplanować skuteczną strategię.

Ile kosztuje SEO?

Jeśli będziesz korzystał z usług agencji, cena będzie zależała od konkretnej firmy. Średni miesięczny koszt za pozycjonowanie stron to od jednego do kilku tysięcy złotych netto. Ceny różnią się w zależności od ilości fraz kluczowych, aktualnej sytuacji serwisu i jego wielkości, a także od popularności branży. Koszt usługi pozycjonowania będzie znacznie wyższy w przypadku obszernego sklepu, którego właściciel chce pozycjonować się na kilkaset fraz, a do tego działa w bardzo konkurencyjnej branży. Firma świadcząca usługi lokalnie, która chce być widoczna na kilkanaście słów kluczowych może liczyć na niższą cenę.

A co jeśli chcesz przeprowadzić pozycjonowanie samodzielnie? Ile wtedy będzie kosztowało takie działanie? Na początku warto wspomnieć, że samodzielne zwiększenie widoczności nie jest darmowe. Trzeba zapłacić za narzędzia i programy, poświecić swój czas lub zapłacić pracownikom, a także zainwestować w wartościowe treści. Nawet jeśli samemu będziesz wdrażał działania, musisz liczyć się z kosztami. Oczywiście będą one niższe niż w przypadku opłacania usługi w agencji, ale warto pamiętać, że działanie na własną rękę wiąże się z dużym ryzykiem.

Czy każdy biznes powinien inwestować w SEO?

Jeśli działasz w internecie, posiadasz własną stronę internetową, sprzedajesz usługi lub produkty, to warto zainwestować w SEO, ponieważ umożliwia to dotarcie do potencjalnych klientów. Będzie to korzystne działanie zarówno dla małych, jak i dużych biznesów. Dzięki pozycjonowaniu można również promować swoją markę. Dużo zależy tutaj od branży, w której się działa. Niektórzy wolą postawić na pozycjonowanie, a inni tylko na płatne reklamy. Przede wszystkim należy dokonać dokładnej analizy, aby móc podjąć decyzję i wybrać najlepszą strategię. Warto podkreślić, że pozycjonowanie jest gwarancją długotrwałych efektów, trzeba jednak na to nieco poczekać. Z kolei reklamy dają natychmiastowe rezultaty, ale krótkotrwałe. W długofalowej perspektywie pozycjonowanie opłaca się bardziej. Duży wpływ ma też rodzaj klientów. Jeśli klienci szukają oferty pod wpływem impulsu, to klikną pierwszy link sponsorowany – w tym wypadku lepiej postawić na płatne reklamy. Tutaj klienci działają szybko i nie poświęcają zbyt dużo czasu na research. Jakie branże w szczególności powinny zainteresować się pozycjonowaniem? Do takich branż możemy zaliczyć: turystyczną, finansową, czy ubezpieczeniową. Trzeba też odpowiedzieć sobie na pytanie jakie efekty chcemy osiągnąć – jeśli zależy nam na szybkim pozyskaniu klientów, to zdecydowanie lepsze będą płatne reklamy, a jeżeli chcemy utrzymać stabilną, wysoką pozycję w rankingu, to zdecydowanie lepiej postawić na pozycjonowanie. Podczas podejmowania decyzji warto też wziąć pod uwagę konkurencyjność branży, w której się działa. Jeśli konkurencja jest duża, to wydatek na Google Ads będzie spory. W takim przypadku lepiej zainwestować w SEO. Należy też podkreślić, że bardzo często korzysta się zarówno z pozycjonowania, jak i reklam. W SEO powinny przede wszystkim zainwestować biznesy działające lokalnie. Pozycjonowanie lokalne może przynieść firmie wiele korzyści, między innymi wzrost widoczności w wyszukiwarce oraz wzrost konwersji. Dzięki takiemu pozycjonowaniu można dotrzeć do klientów faktycznie zainteresowanych naszymi usługami. Ten rodzaj pozycjonowania jest tańszy niż w przypadku standardowego pozycjonowania a dodatkowo efekty działań można zobaczyć wcześniej.

Podsumowując, każdy biznes powinien zainwestować w pozycjonowanie swojej strony . Kluczem do sukcesu jest tutaj stworzenie odpowiedniej strategii, która będzie dostosowana do budżetu i rodzaju prowadzonego biznesu.

Dlaczego warto zainwestować w SEO?

SEO może przynieść wiele korzyści. To jedna z najlepszych metod promocji w Internecie. Głównym celem pozycjonowania jest zwiększenie ruchu na stronie, zdobycie nowych klientów i zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Jak już wielokrotnie wspominaliśmy w tym artykule należy pamiętać, że SEO to proces ciągły i cały czas trzeba nad tym pracować. Niżej przedstawiamy korzyści z pozycjonowania.

  1. Większa szansa na dotarcie do potencjalnych klientów – SEO jest świetnym sposobem na marketing internetowy firm. Dzięki odpowiednio dobranym słowom kluczowym, na które będzie pozycjonowana strona, można trafić do grona potencjalnych klientów, którzy będą zainteresowani dokonaniem transakcji. Klientów możemy podzielić na tych, którzy wiedzą czego konkretnie szukają i na tych, którzy dopiero poszukują i jeszcze nie do końca wiedzą na co się zdecydować – szczególnie w przypadku takich osób pozycjonowanie bardzo się przydaje.
  2. Budowanie autorytetu – dzięki regularnemu umieszczaniu wysokiej jakości artykułów na blogu możliwe jest zbudowanie wizerunku eksperta w sieci. Oczywiście teksty muszą być unikalne, merytoryczne, nawiązywać tematycznie do rodzaju prowadzonej działalności. Dzięki temu coraz więcej osób zacznie czerpać informacje z naszej strony, a my zbudujemy swój autorytet w oczach innych.
  3. Zwiększony ruch na stronie – do podstawowych zalet pozycjonowania zaliczamy możliwość dotarcia do większej liczby osób. Umożliwia to pozycjonowanie się na różne frazy kluczowe, które wpisywane są każdego dnia przez wielu użytkowników internetu. Dzięki temu wzrasta na stronie konwersja, czyli dokonywane przez użytkowników konkretne działania, np. dodanie opinii na stronie czy zapisanie się do newslettera. Przekłada się to też często na większe zyski. Dodatkowo pozycjonowanie obejmuje nie tylko promocję w wyszukiwarce, ale też na innych portalach poprzez linkowanie.
  4. Wzrost widoczności strony w wyszukiwarce – Google jest obecnie najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Pozycjonowanie stanowi szansę dla wielu firm, aby znaleźć się na szczycie jej wyników i zyskać nowych klientów. Każdego dnia wpisują oni w wyszukiwarkę Google wiele informacji na temat różnych produktów czy usług.
  5. Prężny rozwój biznesu – SEO jest gwarancją rozwoju biznesu – na stronie zauważa się coraz większy ruch, pojawiają się nowi klienci, a przedsiębiorstwo rośnie w siłę. Umożliwia to poszerzanie asortymentu produktów i usług. Dodatkowo pozycjonowanie daje możliwość na pozycjonowanie się na rynku lokalnym lub rynku globalnym.
  6. Możliwość pozycjonowania się na rynku lokalnym – pozycjonowanie lokalne umożliwia biznesom docieranie do klientów regionalnych. Jest to duża szansa dla małych firm, ponieważ lokalne SEO może dać im przewagę nawet nad dużo większymi konkurentami.
  7. Długotrwałe efekty – mimo że pozycjonowanie to długofalowy proces, który wymaga wysiłku i zaangażowania, to przynosi długofalowe efekty. Przyjazna dla użytkowników strona, wysokiej jakości content bez przesycania słowami kluczowymi, brak spamu, odpowiednie frazy – wszystkie te czynniki gwarantują długotrwałe utrzymywanie się w TOP 10 Google.
  8. Możliwość poznania swoich klientów i ich preferencji – SEO jest świetnym sposobem na poznanie swoich klientów i ich preferencji. Przede wszystkim należy przeanalizować jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę nasi potencjalni klienci. Poznanie ich oczekiwań jest kluczem do sukcesu. Pomocne będą w tym różnego rodzaju narzędzia, które umożliwiają przeanalizowanie zachowań konsumentów.

Samodzielne SEO - czy warto?

To, czy warto podjąć się samodzielnego pozycjonowania zależy od wielu kwestii i ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z prowadzeniem strony internetowej, to nie masz zbyt dużo do stracenia i możesz nieco poeksperymentować. Natomiast jeśli prowadzisz sklep internetowy już od jakiegoś czasu i jest to Twoje główne źródło dochodów, to lepiej nawiązać współpracę z profesjonalistami. Z pewnością warto podjąć się samodzielnego pozycjonowania, jeśli witryna jest mała i dopiero zaczynamy na niej działać. W tym momencie warto skupić się na publikowaniu wysokiej jakości treści i optymalizacji technicznej strony, czyli wdrożeniu mapy strony, optymalizacji adresów URL, wdrożeniu przekierowań, optymalizacji meta tagów, czy utworzeniu pliku robots.txt. Ważne jest także unikanie duplikacji treści. Pozycjonowanie młodej domeny jest zdecydowanie prostsze, ponieważ taka strona nie ma jeszcze zbyt wielu podstron. Dużo zależy też tutaj od branży – jeśli jej konkurencyjność jest niska, to też pozycjonowanie będzie znacznie prostsze i poradzi sobie z tym osoba mniej doświadczona. Oczywiście aby podjąć się samodzielnego pozycjonowania, trzeba mieć jednak w tym zakresie podstawową wiedzę. W przeciwnym wypadku możesz narobić wiele szkód na stronie, których naprawa może okazać się trudna i czasochłonna.

Zalety samodzielnego pozycjonowania strony

Samodzielne pozycjonowanie strony www ma swoje plusy. Oto one:

  1. Jest to zdecydowanie tańsze rozwiązanie niż zlecenie tego zadania agencji.
  2. Masz pełną kontrolę nad wprowadzanymi zmianami – to Ty decydujesz, jakie zmiany wprowadzasz i co dzieje się na stronie. Jeśli włożysz to odpowiednio dużo wysiłku i poświęcisz na to trochę czasu, to możesz osiągnąć bardzo dobre rezultaty.

Wady samodzielnego pozycjonowania

Samodzielne pozycjonowanie niesie ze sobą niestety pewne ryzyko. Niżej przedstawiamy wady tego rozwiązania.

  1. Duży nakład czasu – jak już wspominaliśmy, pozycjonowanie to czasochłonne zajęcie i jeśli masz na to czas, to nie jest to wadą, ale jeśli masz dużo innych obowiązków, to może brakować Ci czasu na właściwe pozycjonowanie swojej strony.
  2. Duże ryzyko wyboru błędnej strategii – w branży SEO wszystko bardzo szybko się zmienia – cały czas wchodzą nowe aktualizacje algorytmów i jeśli nie jesteś profesjonalistą w tej dziedzinie, może być Ci trudno nadążyć za tymi zmianami, a to w konsekwencji doprowadzi najprawdopodobniej do wyboru nieodpowiedniej strategii pozycjonowania. Jak możesz się domyślić, skutki tego działania nie będą zadowalające – Twoja pozycja w rankingu się nie poprawi i nie zyskasz nowych klientów.
  3. Mniejszy wybór narzędzi – samodzielne pozycjonowanie jest co prawda tańsze, ale musisz liczyć się z tym, że nie będziesz mieć dostępu do tak wielu narzędzi, do jakich mają pozycjonerzy w profesjonalnych agencjach. Zbiór takich narzędzi umożliwia regularną analizę i bieżącą aktualizację działań.

Jak widzisz, pozycjonowanie na własną ręką ma swoje wady i zalety. Ostateczna decyzja należy do Ciebie. Musisz przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, jakim budżetem na działania pozycjonerskie dysponujesz, czy ma wystarczającą ilość czasu na samodzielne pozycjonowanie i jakich rezultatów oczekujesz.

Kiedy zdecydować się na usługę SEO?

Optymalizacja SEO to konieczność dla niemal wszystkich serwisów internetowych – niezależnie od tego, czy dotyczą one branży e-commerce, czy działalności stacjonarnej. Wszystko ze względu na przyzwyczajenia i zachowania współczesnych konsumentów. Dziś, niezależnie od tego, czy szukamy produktu, czy lokalnej usługi, pierwsze co robimy, to kierujemy pytanie do wyszukiwarki. To oznacza, że firmy, które nie będą widoczne w wyszukiwarce już na starcie tracą szansę na zainteresowanie potencjalnych klientów. Pozycjonowanie to obecnie podstawa digital marketingu. A kiedy zdecydować się na taką usługę w agencji? Przede wszystkim wtedy, gdy widzisz, że Twoje działania nie przynoszą efektów lub zauważysz znaczny spadek ruchu na stronie.

SEO nie będzie natomiast dobrym rozwiązaniem w przypadku biznesów krótkoterminowych, które potrzebują bardzo szybkich efektów. Jeśli organizujesz wydarzenie, które ma odbyć się za kilka tygodni, lepiej zdecydować się na inny rodzaj promocji w Internecie. Zwiększenie widoczności w wynikach organicznych niekiedy może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Nie można tu mówić o szybkich efektach.

Jak wybrać odpowiednią agencję SEO?

Wybór agencji SEO będzie miał wpływ na efekty pozycjonowania. Jeśli chcesz, aby Twoja inwestycja w usługi się opłaciła, musisz dobrze wybrać firmę do współpracy. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na opinie innych. Jeśli wśród znajomych czy rodziny nie masz nikogo, kto wcześniej korzystał z usług agencji, sprawdź opinie w Internecie. Wysoka jakość świadczonych usług na pewno zostanie zauważona przez innych i doceniona w postaci pozytywnej opinii w sieci – skorzystaj z mocy Internetu. Gdy już wybierzesz kilka firm z najlepszymi opiniami, możesz przejść do kolejnego etapu. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą każdej firmy, a następnie odrzucić te, które nie odpowiadają na Twoje potrzeby. Kolejny etap to rozmowy i zapoznanie się ze szczegółami współpracy. Warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda rozmowa z przedstawicielem firmy. Czy pyta o szczegóły dotyczące Twojego biznesu, Twoich celów, potrzeb grupy docelowej? Jeśli nie, możesz być pewny, że strategia SEO, którą zaproponuje Ci taka firma, nie będzie skuteczna, ponieważ nie będzie dopasowana do indywidualnego przypadku.

Zapamiętaj! - wskazówki SEO

Optymalizacja strony oraz off page SEO to skomplikowane działania, których wykonanie wymaga sporej wiedzy, a także doświadczenia. Lepsze efekty można uzyskać, współpracując z profesjonalną agencją. Jednak jeśli z jakiegoś powodu zdecydujesz się na samodzielnie zwiększenie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:

  • Korzystaj tylko z dozwolonych technik – działania niezgodne z polityką wyszukiwarki to tzw. Black Hat SEO lub inaczej czarne SEO. Do takich działań należy m.in. nienaturalne upychanie słów kluczowych, ukrywanie treści na stronie, nienaturalne pozyskiwanie linków oraz udostępnianie innej zawartości użytkownikom i botom wyszukiwarki. Za naruszenie polityki wyszukiwarki grozi kara w postaci obniżenia pozycji lub filtra algorytmicznego. Warto wspomnieć, że bardzo trudno jest odbudować zaufanie Google. Wciąż jednak zdarzają się przypadki, że właściciele witryn stosują niedozwolone działania. Dlaczego? Dlatego że na początku dają one zadowalające efekty i pozwalają szybko poprawić pozycję. Jednak gdy tylko wyszukiwarka zorientuje się, że ktoś próbuje ją oszukać, wymierza odpowiednią karę. Dlatego pamiętaj, aby zawsze stosować tylko White Hat SEO, czyli działania dozwolone.
  • Śledź zmiany w algorytmach Google – wyszukiwarka Google dba o użytkowników Internetu i stara się stale reagować na ich potrzeby. Dlatego regularnie aktualizuje swoje algorytmy i modyfikuje czynniki rankingowe SEO, tak aby proponować internautom najbardziej wartościowe wyniki. Z tego jednak względu ranking wyników wyszukiwania może się zmienić z dnia na dzień. Coś, co działało do tej pory, może przestać być skuteczne i nie pomagać stronie w uzyskaniu wysokiego miejsca. Dlatego warto na bieżąco śledzić aktualizacje algorytmów i zmiany, jakie wprowadza firma Google – oczywiście w miarę możliwości, bo nie o wszystkich zmianach dotyczących pozycjonowania mówi ona głośno. Jeśli zdecydujesz się na współpracę z agencją SEO, możesz być spokojny o tę kwestię, ponieważ każda profesjonalna firma ma to na uwadze. Jednak jeśli chcesz działać samodzielnie, to samodzielnie musisz również zadbać o to, aby być na bieżąco z wymaganiami wyszukiwarki Google.
  • Zwracaj uwagę na wartość dla użytkowników, a nie tylko na SEO – o tym była mowa już wcześniej, ale warto wspomnieć jeszcze raz. Przy aktualnych standardach i wymaganiach Google, nie można zaniedbywać wartości dla użytkowników kosztem pozycjonowania. Powodów tego jest wiele. Przede wszystkim wyszukiwarka dobrze pilnuje, aby na wysokich pozycjach znajdowały się tylko wysokiej jakości serwisy. Jeśli Twoja strona będzie zawierała niskiej jakości content bez wartości dla odbiorców, a do tego będzie wolno się ładowała, masz niewielkie szanse na dobre miejsce w rankingu. Drugi powód to brak korzyści dla właściciela serwisu internetowego. Każda strona tworzona jest w jakimś konkretnym celu – sklep online ma generować konwersję w postaci zakupów, a strona informacyjna np. pozyskiwać dane potencjalnych klientów. Wyobraź sobie, że inwestujesz duże pieniądze w pozycjonowanie, ale nie dbasz o wrażenia użytkowników. W takiej sytuacji pozyskany ruch w niczym Ci nie pomoże, bo jak tylko odwiedzający zobaczą, że strona jest bezwartościowa, szybko ją opuszcza bez podjęcia dalszych działań.
  • Pamiętaj o wydajności strony – jakiś czas temu Google zmieniła nieco swoje wymagania. Od tamtego czasu ogromne znaczenie dla SEO ma wydajność strony, a przede wszystkim szybkość ładowania. Jedna sekunda może zrobić sporą różnicę i sprawić, że użytkownik opuści witrynę i przejdzie do konkurencji. Wysoki współczynnik odrzuceń strony nie jest mile widziany pod kątem pozycjonowania, ponieważ dla Google jest to znak, że witryna nie spełnia oczekiwań użytkowników.
Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 3/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest witryna internetowa?
    Co to jest witryna internetowa?
    Witryny internetowe to bez wątpienia najważniejszy element cyfrowego świata. Wyjaśniamy czym tak naprawdę są i podpowiadamy jak można je promować.
    Pozycjonowanie wizytówki Google
    Pozycjonowanie wizytówki Google
    Prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (Safari Digital). To oznacza, że widoczność w Google Maps jest znaczącym […]
    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.