Sprzedaż wzrasta, a Twoje produkty znikają z półek. Scenariusz idealny, prawda? Co się jednak stanie, gdy nie będziesz już mógł ich dostarczyć? Nie masz zapasów, a Twoi klienci ze zniecierpliwieniem czekają na ich uzupełnienie. Czy powinieneś wyświetlić 404? Czy przekierujesz użytkowników do podobnego przedmiotu? Jakie będą tego konsekwencje?
Są to problemy, z którymi do czynienia mają wszyscy sprzedawcy internetowi. Nadal trudno jest zdecydować, co zrobić ze stroną, która ma niedostępny produkt. Rozwiązaniem problemu nie będzie pozostawienie jej lub po prostu usunięcie.
Jeśli klienci przyszli do Ciebie, żeby coś kupić, ale ostatecznie zostali wyrzuceni ze strony, nie tylko stracisz szansę na sprzedaż, ale też zerwiesz dobrą relację z konsumentem, który prawdopodobnie już do Ciebie nie powróci.
Ponadto, jeśli strony bez produktów pozostaną niezmienione, może to spowodować problemy z indeksacją. Google zapewnia każdej witrynie określony wymiar indeksowania, więc twórcy witryn powinni uważać, aby nie dopuścić do zmarnowania tej sytuacji, ponieważ boty mogą pominąć niektóre z najważniejszych miejsc docelowych.
Jeśli jednak zdecydujesz się na usunięcie strony produktu niedostępnego w magazynie, możesz stracić również bazę wartościowych linków. Jeśli później uzyskasz większą podaż produktu, będziesz musiał rozpocząć cały proces link buildingu od nowa, co zajmie bardzo dużo czasu.
Sprzedawcy muszą rozwiązywać ten poważny problem, aby zachować dobrą pozycję swojej witryny e-commerce w wyszukiwarce. Musisz jednak zrozumieć, że nie ma tu jednego uniwersalnego podejścia, które zadziała w każdym przypadku. Zastosowanie najlepszych rozwiązań zależy od kilku czynników:
Aby rozpocząć opracowywanie odpowiedniego planu działania, warto zapoznać się z przydatnymi wskazówkami dotyczącymi radzenia sobie z produktami, których nie ma w magazynie.
Adresując strony produktów niedostępnych w magazynie, najlepiej jest ją zachować, na wypadek, gdyby produkt był ponownie dostępny. Sprzedawcy powinni jednak wprowadzić pewne modyfikacje, aby poinformować kupujących, że produktu obecnie nie można kupić. Strona powinna pozostać w dużej mierze taka sama, lecz z nowo uporządkowanymi danymi ukazującymi stan magazynów.
Oprócz informowania konsumentów, że produkt jest niedostępny, sprzedawcy powinni dodać również inne istotne informacje, które korzystnie wpłyną na opinię użytkownika. Można też pomyśleć o stworzeniu z listy oczekujących.
Ponieważ produkt jest niedostępny, więc konsumenci nie mogą go kupić, sprzedawcy muszą zdać sobie sprawę, że współczynnik odrzuceń prawdopodobnie drastycznie wzrośnie. Aby temu zapobiec, warto zaproponować klientom produkty, które będą w stanie w podobnym stopniu zaspokoić ich potrzeby.
Zastanów się więc, w jaki sposób Twoi klienci przemierzają Twoją witrynę i dostosuj do tego swoją ofertę. Możesz również wziąć pod uwagę produkty, które konsumenci często kupują wraz z towarem niedostępnym w magazynie.
Teraz, gdy już wiesz co zrobić z niedostępnymi stronami produktów, zapoznaj się z poniższymi wskazówkami dotyczącymi zarządzania ich funkcjonowaniem.
Pierwszym ze sposobów jest po prostu wyświetlenie strony błędu 404 zamiast miejsca docelowego produktu.
Klienci denerwują się, gdy wchodzą w witrynę z zamiarem zakupu konkretnego produkty, po czym dowiadują się, że jest on niedostępny. Aby złagodzić takie frustracje i zapewnić jak najlepsze wrażenia użytkownika, warto wykorzystać właśnie strony 404.
Jeśli jednak nie skorzystasz z tej strategii, pamiętaj, aby utworzyć niestandardową stronę 404, która ponownie przyciągnie klientów do Twojej witryny. Możesz to osiągnąć, polecając podobne produkty, wykorzystując skuteczne wezwanie do działania lub prezentując równie interesujące oferty.
Jeśli strona, która zawiera wycofany produkt, jest strategicznym i istotnym elementem Twojego biznesu, czyli na przykład ma cenne linki lub generuje spory ruch organiczny, przekierowanie 301 jest prawdopodobnie najlepszą opcją dla zachowania korzyści płynących z nieistniejącego miejsca docelowego.
Aby ustalić, czy strona jest rzeczywiście warta zapisania, warto użyć narzędzia takiego jak Ahrefs, który pozwoli określić wartość linków zwrotnych. Jeśli okaże się, że powinna być ona zachowana, wykorzystaj przekierowanie 301, aby wskazać najbardziej podobny produkt w Twoim sklepie.
Pamiętaj, że jeśli Twoja witryna musi korzystać z przekierowania 301, należy poinformować o tym swoich klientów. Utwórz automatycznie generowany komunikat, który powie im, że towar został wycofany, a oni są właśnie wysyłani na stronę porównywalnego produktu.
Zdarza się, że niektóre wartościowe strony nie powinny przekierowywać do alternatywnych miejsc docelowych. Zależy to głównie od cech produktów sprzedawanych za pośrednictwem sklepu. Jeśli jednak strona zawiera jakiekolwiek istotne dla klientów informacje, dobrym pomysłem może być zachowanie jej, aby konsumenci nadal mieli do nich dostęp.
Zarządzanie stronami z niedostępnymi lub wycofanymi produktami nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Pamiętaj więc, aby skorzystać z tych wskazówek, dzięki którym Twoje wcześniejsze działania optymalizacyjne nie pójdą na marne. Brak dbałości o wspomniane wyżej kwestie może skutkować bowiem utratą zarówno klientów, jak i wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania, co z pewnością przełoży się na osiągane wyniki sprzedażowe. Zastosuj się więc do wyżej wymienionych porad, aby wciąż mieć szansę na sukces swojego sklepu internetowego.
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.