Audyt SEO – dlaczego należy o nim pamiętać?

Audyt SEO – dlaczego należy o nim pamiętać?

Life Of Pix/pexels.com

Prowadzenie biznesu w świecie wirtualnym jest nie lada wyzwaniem. Konkurencja jest ogromna, a algorytmy wyszukiwarek szybko się aktualizują. Niezależnie od tego, czy prowadzisz już stronę internetową, czy masz to dopiero w planie, przyda Ci się w tym zakresie pomoc. Warto więc przeprowadzić audyt SEO. W przypadku funkcjonującej już witryny ocenisz jej wady i zalety oraz dowiesz się, które z elementów wymagają naprawy. Jeśli zaś dopiero rozpoczynasz swoją drogę, ocenisz swoje szanse na tle konkurencji i unikniesz potencjalnych błędów na stronie. Bądź więc o krok do przodu w swoim planowaniu.

Czym jest audyt SEO?

Audyt to niezależna ocena danej organizacji, procesu, systemu, projektu bądź produktu, w tym przypadku mowa o ich powiązaniu ze stroną internetową. Jest to proces określony ścisłymi standardami i przepisami, które mają ocenić jakość powyższych przedmiotów oraz stworzyć listę zadań, które pozwolą poprawić ich funkcjonowanie. Celem jest ustalenie strategii pozycjonowania i optymalizacji pod kątem SERP.

Elementy audytu

Każda ocena ekspercka danej witryny różni się nieco od tematu audytu, wielkości danego miejsca oraz możliwości klienta. Niemniej istnieje ogólny spis zadań, które się wykonuje w zależności od potrzeb:

  • analiza widoczności w wyszukiwarkach,
  • ocena struktury strony,
  • ocena linkowania (wewnętrznego i zewnętrznego),
  • analiza procesu indeksowania witryny,
  • zagadnienie słów i haseł kluczowych,
  • ocena jakości treści (w tym kanibalizacja),
  • analiza konkurencji,
  • szybkość ładowania się strony (Core Web Vitals),
  • ocenę adresów URL,
  • ocena certyfikatu bezpieczeństwa (SSL).

Rodzaje

Można wyróżnić trzy podstawowe typy audytu:

  1. audyt manualny (polegający w całości na ręcznej pracy specjalisty, jest więc on czasochłonny, ale najbardziej szczegółowy),
  2. audyt automatyczny (wykorzystujący narzędzia komputerowe sprawdzające techniczne parametry strony, jest on mniej czasochłonny, ale również mniej wartościowy, gdyż nie jest w stanie zinterpretować wyników),
  3. audyt manualno-automatyczny.

Wskazówka: Zaleca się sięgnięcie do audytu manualno-automatycznego, gdyż pozwala on na szerszą ocenę bez uniknięcia potencjalnych błędów.

Kiedy należy wykonać audyt?

  • podczas budowania nowej strony internetowej, aby zbadać sytuację rynkową,
  • w trakcie dokonywania dużych, znaczących zmian w witrynie,
  • przed rozpoczęciem zmiany UI,
  • po aktualizacjach Google,
  • po zmianie strategii słów kluczowych bądź contentu,
  • po przejęciu strony od innego klienta,
  • w celu eliminacji kar nałożonych przez wyszukiwarkę.

Koszty

Jak wspomniano, audyt różni się ze względu na badane elementy. Inaczej wygląda ten proces w przypadku niewielkiej lokalnej firmy w stosunku do wielkiego przedsiębiorstwa. Ekspercki audyt rozpoczyna się od kilku tysięcy wzwyż. W sieci można również odnaleźć możliwość odbycia darmowego audytu. Można z nich skorzystać, jednak liczba ich narzędzi jest silnie ograniczona. Cechuje je pewna szablonowość oraz ograniczona ilość danych, tak więc jednak nic nie jest tak miarodajne jak indywidualna ocena.

Krok po kroku

Raport audytu polega na ocenie strony on-site oraz off-site. O czym należy więc pamiętać?

Ocena struktury strony:

  • tytuły,
  • opis meta,
  • nagłówki (H1-H6),
  • adresy URL,
  • słowa kluczowe,
  • multimedia,
  • mapa witryny,
  • plik robots.txt,
  • treść,
  • linkowanie wewnętrzne,
  • prędkość strony,
  • układ strony (podział jej elementów, menu, kategorie, dane).

Ocena widoczności strony:

  • ocena fraz, które wyszukiwarka łączy ze stroną,
  • aktualna pozycja strony w rankingu,
  • linkowanie zewnętrzne,
  • media społecznościowe/blog,
  • wizytówka GSC oraz NAP,
  • cache.

Elementy te można sprawdzić za pomocą Arkusza Google, Google Search Console, PageSpeed Insights, Ahrefs, Senuto, Semstorm, YSlow, WebPageTest, Screaming Frog. Są one również później przydatne w codziennym analizowaniu zmian, postępów.

Warto również pamiętać o najczęstszych błędach, które są wykrywane podczas audytu:

  • zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych,
  • błędy w adresie URL (nie jest on przyjazny),
  • błędnie wykorzystane znaczniki HTML,
  • nieprawidłowe meta tagi,
  • błędne anchory (teksty zakotwiczone),
  • zduplikowana treść,
  • niedziałające linki (błędy 404, niewłaściwe przekierowania 301),
  • niska jakość prędkości.


Źródło: JESHOOTS.com/pexels.com

Audyt pozwoli Ci na wyeliminowanie problemów technicznych związanych z funkcjonowaniem strony, poprawę user experience, zwiększenie widoczności w SERP, dotarcie do większej grupy odbiorców (klientów), poprawę sprzedaży produktów w przypadku branży e-commerce.

Wnioski

Posiadanie odpowiednio zoptymalizowanej strony jest istotne z dwóch powodów: pierwszym są wrażenia użytkowników (UX), drugim zaś współpraca z wyszukiwarką. Strona powinna być więc przyjazna dla tych dwóch grup, tylko wtedy ma ona szansę na uzyskanie wysokiej pozycji rankingowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Audyt sam w sobie nie rozwiązuje problemów, dostarcza jedynie niezbędnych informacji odnośnie do funkcjonowania strony, tworząc listę zadań do zrobienia. Wprowadź więc niezbędne zmiany i ciesz się zwiększoną konwersją, klikalnością, ruchem na stronie.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym jest SEO i jak właściwie działa?

    Czym jest SEO i jak właściwie działa?

    Zastanawiasz się, jakie działania podjąć na swojej stronie, aby były one zgodne z zasadami wyszukiwarki? Przeczytaj nasz artykuł i dowiedz się więcej.
    Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

    Sztuczna inteligencja w służbie człowiekowi. Jak wykorzystać jej potencjał w kontekście SEO?

    Historia pojęcia sztucznej inteligencji. Czym jest AI oraz w jakich dziedzinach jest wykorzystywana? Jak wykorzystać jej możliwości w SEO?
    Czym jest robots.txt i jaki ma wpływ na SEO?

    Czym jest robots.txt i jaki ma wpływ na SEO?

    Chciałbyś znaleźć się na szczycie wyników wyszukiwań, ale nie wiesz, jak to osiągnąć? Pomyśl o zastosowaniu pliku robots.txt na swojej stronie.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.