Specjaliści ds. SEO nie mają wątpliwości, że tagi HTML stanowią integralną część witryny internetowej, a tym samym wpływają na rankingową pozycję strony w wynikach wyszukiwarki. Wspomniane znaczniki to elementy kodu strony WWW. Warto zapoznać się z tymi, które mają duży udział w procesie optymalizacji platform internetowych pod kątem SEO.
Przyjrzyjmy się najpierw definicji słowa tag, jaką możemy znaleźć w Google:
„Tag (znacznik) – znak lub słowo kluczowe przypisane do określonego fragmentu informacji, na przykład tekstu lub pliku multimedialnego. Tagi są powszechnie stosowane w bazach danych oraz przy opisywaniu informacji tekstowej”.
Co dokładnie znaczy dla nas taka definicja? Co to jest tag?
Wyobraźmy sobie sytuację, że internauta kocha podróże i planuje dla siebie kolejne ciekawe wakacje. Z racji, że aktualna sytuacja na świecie jest bardzo zmienna, szuka informacji w Internecie, gdzie warto (oraz gdzie można!) wybrać się w najbliższym czasie. W odpowiedzi na wpisaną frazę w wyszukiwarce wyskakują mu setki artykułów…
Czy ma czas, aby je wszystkie przejrzeć? Prawdopodobnie nie – to normalne, nikt nie ma nielimitowanego czasu w ciągu doby na takie rzeczy, dlatego wybiera artykuły, które mają odpowiednie tagi! Te, które według niego najlepiej wpasowały się w jego zapytanie.
Wybór zachodzi już w momencie wpisania danej frazy w wyszukiwarce, np. „Miejsce na tanie wakacje w 2024 roku – gdzie warto pojechać?”.
Akurat składa się, że wielka pasjonatka podróży po całym świecie prowadzi na ten temat bloga! Zajmuje się skrupulatnie swoją pracą i dostarcza najświeższe informacje. W swoim artykule na temat wakacji dodała tagi:
“Podróże” “2024 rok”, “wakacje”, “tanie wakacje”, “super wakacje”.
Tutaj dochodzimy do sedna definicji: nasz Internauta trafia właśnie na jej bloga, ponieważ wyszukiwał informacji, które są zgodne z tym, co podają tagi. Gdyby one nie istniały, mógłby np. trafić na informację o kolejnej wyprzedaży rocznika samochodu XYZ – co w ogóle go nie interesowało.
Dlatego istnienie tagów jest bardzo ważne, słowa kluczowe, które potrafią skierować nas oraz niejako “streścić” treść postu/artykułu są bardzo pomocne, mimo że często nie zdajemy sobie z tego w ogóle sprawy.
Odgrywają one niejako rolę drogowskazów, które pomagają zdobyć informację na nurtujący temat. Tak jak kierując samochodem chcący dojechać do Warszawy – będzie kierował się w stronę Warszawy i zwracał uwagę tylko na znaki z napisem “Warszawa”. Bardzo podobna sytuacja zachodzi w Internecie, gdy czegoś szukasz. Wtedy przydają się tagi.
Rola tagów finalnie jest ważna dla obu grup w sieci – dla osób, które tworzą treści oraz tych, które je codziennie konsumują.
Jeśli chodzi o tagi, masz szerokie pole do popisu, ponieważ można używać ich w bardzo różnych celach.
Najpopularniejszy znacznik znany przez każdego. Zwróć uwagę na posty na Instagramie. Praktycznie pod każdym postem znajdziemy wiele fraz kluczowych, tagów, które są spójne z dodanym zdjęciem lub grafiką
Facebook – hashtagi w poście na profilu pysznieczyprzepysznie
Drugim często spotykanym zastosowaniem tagów jest przekierowywanie z jednej strony na drugą. Jest to skuteczna metoda dawkowania informacji odbiorcy, który szukając odpowiedzi na nurtujące go pytanie, dłużej zostaje na stronie/blogu (lub innym miejscu).
Jeżeli użyjesz tagów umiejętnie i zrobisz to w ciekawy sposób, zyskasz gwarancję sukcesu, że użytkownik będzie płynnie przechodzić z jednego artykułu na kolejny. Wzrosną także wówczas szanse na skorzystanie z Twojego produktu/usługi, jeżeli takowe oferujesz.
Powodów jest kilka – warto o nich pamiętać, ponieważ mogą Ci pomóc w szukaniu wartościowych informacji na interesujący Cię temat lub w tworzeniu atrakcyjnego contentu dla odbiorców.
Najważniejszym aspektem tworzenia treści jest, aby trafić do niszy, która faktycznie zyska na tworzonym przez Ciebie contencie. Tylko w taki sposób zyskasz stałych obserwatorów, którzy podzielają Twoją pasję lub szukają rozwiązania na problem, który Ty rozwiązujesz. Oczywistym faktem jest, że w momencie, kiedy np. oferujesz usługi jako fotograf, chcesz trafić na osoby, które szukają fotografa, a nie mechanika.
Używanie popularnych fraz kluczowych oraz dodanie odpowiednich tagów skutecznie polepszą pozycjonowanie Twojej strony w Internecie, co w efekcie da jeszcze większe zasięgi dla postów oraz zwiększy zaangażowanie odbiorców.
Im częściej będziesz używać trafnych tagów w swojej niszy, tym bardziej będziesz utożsamiany z danym zagadnieniem. W momencie, gdy osoba będzie szukać czegoś ogólnikowego, jest większe prawdopodobieństwo, że trafi na Twoje publikacje. Z czasem zyskasz większe uznanie wśród obserwatorów oraz zbudujesz wizerunek eksperta w swojej branży.
Często przeglądanie wybranych stron w Internecie, obserwowanie konkretnych osób na social mediach oraz lajkowanie i udostępnianie konkretnych treści powoduje, że widzimy ich coraz więcej! Algorytmy działają bowiem tak, że, gdy uchwycą, że lubimy oglądać np. zdjęcia z podróży innych osób, będą nam pokazywać coraz więcej postów oraz profili w tej tematyce.
Jak widzisz, dobór odpowiednich tagów może znacznie pomóc w biznesie oraz sprzedaży – dlatego są one bardzo istotne w planowaniu np. kampanii marketingowej lub określaniu docelowej grupy odbiorców produktu lub usługi.
Oto krótki przegląd najważniejszych tagów, które powinieneś umieścić na swojej stronie internetowej.
Znacznik ten nie ma większego związku z zawartością strony – jego zadaniem jest nakierowanie botów wyszukiwarek internetowych, które skanują i oceniają witrynę. Jeżeli na przykład jej część jest w budowie, możesz dodać tag robots z dyrektywą „noindex”, która sprawi, że wybrane podstrony nie będą w ogóle brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania. W ten sposób możesz również ukryć inne elementy, które nie powinny być widoczne dla użytkowników, w tym sekcje pełniące funkcję czysto techniczną. „Nofollow” sprawi z kolei, że boty wyszukiwarki nie będą podążać za linkami na stronie. Domyślne ustawienia to „index, follow”, czyli brak ograniczeń w tych kwestiach – te standardowe dyrektywy sprawdzą się dla większości stron, które chcesz zaindeksować.
Jak sama nazwa wskazuje, służy on do definiowania nagłówków i podtytułów w treści strony. Najczęściej stosuje się trzy typy nagłówków: H1, H2 i H3. Najważniejsze, aby nagłówki były czytelne dla użytkowników oraz nie były złożone z przypadkowych słów kluczowych.
Odnoszą się do procesu optymalizacji obrazów na stronie. Kiedy grafiki nie wczytują się użytkownikom, wyświetlany zostaje alternatywny, zastępujący je tekst. Tagi obrazów pomagają również wyszukiwarkom w indeksowaniu grafik na stronie internetowej.
Nakazują przeglądarce internetowej przekierować użytkownika na inną stronę po określonym czasie. Są najczęściej związane z kilkusekundowym odliczaniem i wyświetlanym tekstem: „Jeśli nie zostaniesz przekierowany, kliknij tutaj”.
To tagi znajdujące się w kodzie HTML witryny. Meta słowa kluczowe dokładnie opisują zawartość strony. Są one ważnym wskaźnikiem pozycjonującym dla wyszukiwarek. Koniecznie trzeba zadbać o to, aby gęstość słów nie była zbyt duża. Upychanie na siłę słów kluczowych nie będzie działać na korzyść SEO.
Tagi w mediach społecznościowych kontrolują sposób wyświetlania w nich treści. Warto stosować takie tagi, zamiast pozwalać platformom automatycznie generować nagłówki czy opisy do postów. Działa to na Twitterze, Facebooku i LinkedIn.
Tagi kanoniczne, które są używane w postaci „rel canonical”, służą do informowania wyszukiwarek o zduplikowanych treściach w witrynie. Określają, która wersja strony jest właściwa. Stosowanie tego tagu eliminuje problemy spowodowane zduplikowaną treścią, która znajduje się na wielu adresach URL. Pamiętaj, jeśli tego nie zastosujesz na swojej stronie, wyszukiwarki będą indeksować wszystko, co się na niej znajduje, przez co może się ona w ogóle nie wyświetlać w wynikach wyszukiwania na konkretne zapytania użytkowników. Jeśli algorytm będzie zmuszony zaindeksować całą treść w witrynie, może pominąć te unikalne, które powinny być indeksowane w pierwszej kolejności. Zduplikowane treści osłabiają autentyczność strony, a tym samym wpływają negatywnie na SEO. Warto więc stosować znaczniki kanoniczne, aby zapobiec problemom w przyszłości.
Znaczniki schematu również przyczyniają się do lepszej pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Jest to pewien rodzaj mikrodanych, który po zakodowaniu w witrynie udostępnia rozszerzony opis, znany inaczej jako fragment rozszerzony w wynikach wyszukiwania, wyświetlający się innym użytkownikom.
Wyniki wyszukiwania – przykładowe znaczniki schematu
Tag tytułu i meta opis to szczególne rodzaje tagów, których nie może zabraknąć na Twojej stronie internetowej.
Tag tytułu to krótki opis strony, która pojawia się w wynikach wyszukiwania. Jest to element HTML, który przedstawia tytuł witryny jako klikalny nagłówek, przenoszący użytkownika do docelowej treści. Tagi tytułowe są na ogół krótkie i zwięźle przedstawiają główny temat zawartości strony internetowej. Pojawiają się tuż nad meta opisem i są podstawowym aspektem, na podstawie którego Google określa temat witryny i podejmuje decyzję odnośnie do wyświetlenia jej na liście wyników wyszukiwania. Wskutek tego, dobrze zoptymalizowany i zachęcający tag tytułu, który zawiera odpowiednie słowo kluczowe, umożliwia Ci uzyskanie lepszej pozycji w SERP-ach i pozyskanie nowych odbiorców.
Błędem, który popełniają twórcy, jest traktowanie tagu tytułowego i nagłówka H1 jako synonimów. Jest to duży błąd wynikający z tego, iż oba znaczniki są określeniami stron tytułowych, jednak są one wyświetlane na inne sposoby. Podstawowa różnica jest taka, że tag tytułowy nie jest wyświetlany na stronie internetowej – jest jedynie w zakładkach wyszukiwarki, wynikach i strona zewnętrznych. H1 zaś to największy i najważniejszy nagłówek na stronie. Jego podstawowym zadaniem jest informowanie o zawartości witryny.
Pamiętaj: Tag tytułowy i nagłówek H1 powinny się od siebie różnić. Dzięki temu powiększysz swoją bazę słów kluczowych, co jest ważne w kontekście strategii pozycjonowania.
Tag tytułowy najlepiej, aby wyświetlał się w różnych miejscach. Gdzie w takim razie można go znaleźć?
Musisz zadbać o odpowiedni format tagów tytułu, jeśli chcesz pojawić się na liście wyników wyszukiwania na konkretne słowa kluczowego i zachęcić użytkowników do odwiedzenia Twojej strony. Uwzględnij więc elementy takie jak: podstawowe słowo kluczowe, nazwa marki i temat treści. Zwróć też uwagę na długość tagu, gdyż Google i większość innych wyszukiwarek jest w stanie wyświetlić około 50-60 znaków w jednej pozycji. Oto kilka innych wskazówek dotyczących optymalizacji tagów tytułu:
Jak udoskonalić tagi tytułu? Odpowiedź jest prosta: uwzglednij liczby! Odbiorcy uwielbiają treści podzielone na fragmenty, listy czy podpunkty. Taki format nie tylko lepiej wygląda, ale też znacznie ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, dzięki czemu są oni bardziej usatysfakcjonowani. Przykładem wykorzystania tej techniki w tagu tytułu może być “Top 10 porad dotyczących optymalizacji treści” czy “Dlaczego ponad 40% użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego?”. Co jeszcze możesz zrobić?
Tagi tytułowe należy umieścić w sekcjiw kodzie HTML witryny. Przykład:
<tytuł>Tag tytułu< / tytuł> < / head>
Większość edytorów treści, takich jak WordPress, posiada funkcję dodawania tagów tytułowych, co znacznie ułatwia cały proces. Z kolei Yoast SEO to wtyczka, której możesz używać wraz z WordPressem. Pomoże Ci ona kompleksowo zoptymalizować swoje treści, a także upewnić się, że długość tagu tytułu jest poprawna, słowa kluczowe znajdują się we właściwych miejscach. Dzięki niej dostosujesz także tagu tytułu do algorytmów wyszukiwarek i typowych schematów wyszukiwania użytkowników.
Znacznik meta opisu zawiera szczegółowe informacje o konkretnej stronie internetowej oraz jej krótkie podsumowanie. Informuje użytkowników, co mogą spotkać w witrynie, zanim zdecydują się na nią wejść. Opisy meta pomagają robotom indeksującym zrozumieć, o czym jest strona. Odgrywają ogromną rolę w pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania. To dzięki nim użytkownicy otrzymują najbardziej powiązane z ich zapytaniem treści.
Optymalna długość opisu meta w Google powinna wynosić od 155 do 160 znaków. Powinien on być dokładny i dawać czytelnikom wystarczające pojęcie o tym, czego mogą spodziewać się pod konkretnym linkiem. Twoim głównym celem podczas tworzenia meta opisu powinno być generowanie kliknięć i skupianie się na wartościowych dla czytelnika elementach.
Meta tagi są najlepszą okazją do zareklamowania swojej treści. Należy jednak odpowiednio je przygotować. Meta opis powinien zawierać właściwe słowa kluczowe, ponieważ to na ich podstawie wyszukiwarka będzie pozycjonować Twoją stronę w rankingu SERP. Pamiętaj także, że musi być on unikalny dla każdej podstrony w Twojej witrynie.
Metadane okazują się niezbędną częścią Twojej strony internetowej, która wpływa na jakość SEO. Musisz pomyśleć nad poprawnym stworzeniem ich w swojej witrynie, a wtedy z pewnością osiągniesz sukces w branży.
Powyższe informacje na temat strony WWW pomagają uporządkować wszystkie jej elementy, dzięki czemu algorytmy wyszukiwarek jeszcze szybciej i prościej będą mogły ją indeksować. Jeżeli nadal nie wiesz, jak prawidłowo stworzyć tagi tytułów, opisy czy nagłówki, skontaktuj się z doświadczoną grupą ekspertów SEO. Oni z pewnością pomogą Ci w rozwiązaniu tego problemu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.