Zapytaj o ofertę
Co to jest witryna internetowa?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest witryna internetowa?

Co to jest witryna internetowa?

9 min. czytania

Już od wielu lat swoje miejsce w sieci może skutecznie budować nie tylko firma czy instytucja, ale także każda osoba, mająca po prostu dostęp do Internetu. Mimo wzrostu popularności mediów społecznościowych jedną z najchętniej wybieranych form zaznaczania swojej obecności w cyfrowym świecie wciąż pozostaje witryna internetowa. Jak można ją zdefiniować?

Witryna internetowa (nazywana również serwisem internetowym) to zbiór stron, adresów URL i podstron, które są umieszczone na jednym serwerze i w ramach jednej domeny. Te strony, zwane stronami internetowymi, zawierają informacje o właścicielu witryny, jego firmie lub na dowolny inny temat. Informacje przybierają różne formy, takie jak: tekst, obrazy, filmy, dźwięk czy animacje. Witryny internetowe można przeglądać na urządzeniu, które ma dostęp do Internetu – m.in. na: komputerze stacjonarnym, laptopie, smartfonie lub tablecie. By znaleźć się na danej witrynie internetowej, należy wprowadzić adres domeny w oknie przeglądarki internetowej.

Witryna internetowa może być porównana do cyfrowego domu, w którym mieszkamy. Zazwyczaj jest on podzielony na wiele pomieszczeń (chodzi o podstrony) i zawsze ma swój własny, unikalny adres. Dzięki niemu goście (internauci) mogą łatwo znaleźć nasz dom i uzyskać dostęp do informacji w nim zawartych.

Witryna a strona internetowa – jaka jest różnica?

Wiele osób uważa, że definicja „witryna internetowa” i „strona internetowa” są tożsame, choć tak naprawdę frazy te oznaczają dwie różne rzeczy. Warto poznać ich dokładną definicję, by nie popełnić błędu np. podczas zlecania usługi pozycjonowania (SEO). O witrynie (ang. website) mówimy, gdy mamy na myśli zbiór powiązanych ze sobą stron oraz podstron, umieszczonych na jednym serwerze. Zwykle dotyczą one podobnej tematyki i mają wspólną domenę.

Natomiast strona internetowa (webpage) to oddzielna jednostka, pojedynczy dokument, który jest umieszczony w obrębie danej witryny. Wypełnia się ją różnymi treściami, np. tekstem, obrazami lub materiałami wideo. Ma swój własny, unikalny adres URL, który może prezentować się w następujący sposób: www.nazwawitryny.pl/nazwa-strony-internetowej. Różnice pomiędzy witryną a stroną internetową najczęściej przedstawia się na przykładzie książki, której pojedyncze kartki to właśnie strony, tworzące zbiór (witrynę).

Jakie rodzaje witryn internetowych wyróżniamy?

Każdy serwis w internecie jest tworzony w określonym celu. Firmy za jego pośrednictwem sprzedają produkty lub docierają do klientów ze swoimi usługami. Organizacje wykorzystują strony internetowe do publikowania niezbędnych dla szerokich grup odbiorców informacji. Witryna internetowa często pełni również funkcję nośnika rozrywki, umożliwiając np. granie w gry online, oglądanie filmów, słuchanie muzyki itp. Wymieniamy kilka popularnych typów serwisów internetowych wraz z ich przeznaczeniem:

  • Portale informacyjne – informują czytelników o najnowszych wiadomościach na temat tego, co dzieje się na świecie, choć może skupiać się również na lokalnych wydarzeniach. Witryny internetowe tego typu zwykle mają wiele podstron, zawierają wiadomości na temat zdrowia, polityki, sportu, kultury, nauki itp., a także udostępniają dodatkowe funkcjonalności, jak np. możliwość sprawdzenia pogody czy założenia skrzynki e-mail.
  • Witryny firmowe – służą przede wszystkim do reklamy oferty danego podmiotu w sieci. Pełnią funkcję wizytówki firmy, choć często można za ich pośrednictwem również kupować produkty lub zamawiać usługi. Korzystają z nich zarówno duże przedsiębiorstwa, jak i osoby prowadzące jednoosobowe działalności gospodarcze.
  • Blogi – to witryny internetowe, które zawierają informacje na różne tematy. Blog najczęściej jest prowadzony przez jedną osobę, która dzieli się z odbiorcami swoją wiedzą, wiadomościami z życia codziennego czy poradami w różnych dziedzin. W ostatnich latach blogi nieco straciły na popularności na rzecz profili prowadzonych w mediach społecznościowych.
  • Portale społecznościowe – umożliwiają zarejestrowanym użytkownikom wchodzenie w interakcje pomiędzy sobą. Przykładem jest tutaj Facebook, czyli witryna internetowa, w której ludzie mogą znajdować znajomych, nawiązywać z nimi kontakt, publikować swoje zdjęcia i materiały wideo, grać w gry, sprzedawać przedmioty, reklamować firmy oraz korzystać z wielu innych funkcjonalności.
  • Witryny rozrywkowe – umożliwiają oglądanie filmów, nagrań wideo, słuchanie piosenek, granie w gry itp.
  • Serwisy edukacyjne – serwisy internetowe szkół, uniwersytetów lub niezależnych organizacji akademickich, które udostępniają informacje o różnych dostępnych kursach lub publikują materiały do ​​nauki online. Ponadto to również wszelkiego rodzaju marketplace, gromadzące oferty korepetycji i szkoleń.
  • Witryny rządowe – zawierają informacje o zmieniających się przepisach prawa i programach rządowych. Często również umożliwiają pobranie wzorów wniosków lub innych dokumentów.
  • Sklepy internetowe – to serwisy, w których można przede wszystkim kupić określone towary, zwykle mają wiele podstron z kategoriami i poszczególnymi produktami.

Warto podkreślić, że witryna internetowa może mieć charakter hybrydowy, czyli łączyć cechy i funkcjonalności kilku różnych typów serwisów. Liczba publikowanych dziennie stron WWW jest ogromna. Trudno powiedzieć, ile aktualnie istnieje witryn. Szacunki z 2021 roku wskazują, że obecnie w sieci znajduje się ponad 1,5 miliarda serwisów. Wśród nich około 200 milionów jest na bieżąco aktualizowana. Do najpopularniejszych witryn internetowych w 2021 r. zalicza się m.in.: Google, YouTube, Facebook, Wikipedia, Amazon oraz Instagram.

Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

  • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
  • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
  • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
Umów się na spotkanie
Paweł Borowik Head of Sales
Paweł Borowik
Head of Sales

Z jakich elementów zbudowany jest serwis internetowy?

Wyjaśniliśmy już, witryna internetowa co to jest. Warto powiedzieć również, jakie elementy może obejmować każdy serwis i z czego jest zazwyczaj zbudowany.

Aby witryna WWW powstała, będzie potrzebny m.in. wspomniany serwer, czyli lokalizacja, w której fizycznie znajduje się dany serwis. Dzięki niemu grupa powiązanych ze sobą stron internetowych może być udostępniana użytkownikom sieci, gdy wpiszą adres witryny internetowej w przeglądarkę. Unikalny adres strony internetowej jest nazywany domeną, którą (podobnie jak serwer) trzeba zakupić przed utworzeniem serwisu.

Każda witryna internetowa ma również stronę główną – jest to pierwsza strona, która pojawia się, gdy użytkownik odwiedza witrynę. Pełni kilka funkcji. Może prezentować całą treść, którą właściciel serwisu chce przekazać odbiorcy (wtedy taka witryna nazywana jest onepage’em) lub kierować użytkowników do pozostałych podstron. Utworzenie witryny internetowej wymaga zazwyczaj przygotowania jej projektu, czyli ogólnego ostatecznego wyglądu danego serwisu, który ma na celu zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wszystkich stron oraz integrację ich poszczególnych elementów, takich jak menu nawigacyjne, poszczególne zakładki czy kolumny.

Wiele osób często zastanawia się: co wpisać w witrynę internetową? Niezbędnym elementem każdej strony WWW jest jej zawartość, czyli treść. Co istotne, nie zaliczamy do niej jedynie tekstów, ale także np.: grafiki, obrazy, zdjęcia, materiały wideo, pliki do pobrania itp. Treść zwykle decyduje o atrakcyjności danej strony. Jeśli jest wysokiej jakości, witryna internetowa dłużej skupia uwagę użytkowników i skuteczniej do nich dociera.

Witryna internetowa statyczna czy dynamiczna?

Planując utworzenie serwisu w sieci, prędzej czy później trzeba będzie zdecydować, czy lepiej zaprojektować stronę statyczną, czy dynamiczną. Witryny internetowe statyczne zwykle pełnią jedynie formę wizytówek. Coraz rzadziej się je wykorzystuje. Mają formę pliku z niezbędnymi informacjami i są przechowywane pod określonym adresem URL na serwerze WWW. Gdy użytkownik wprowadza adres internetowy, wyświetla mu się statyczna strona, która wygląda dokładnie tak, jak ta przechowywana na serwerze. Problem pojawi się, gdy trzeba będzie zaktualizować informacje na danej stronie. W przypadku statycznej witryny internetowej zmiany należy wprowadzić ręcznie w kodzie każdej podstrony. To często skomplikowana i kosztowna operacja.

Decydując się na dynamiczny serwis internetowy, można uniknąć sytuacji, w której zmiany będą wymagała interwencji programisty, ponieważ serwer sieciowy na nowo generuje strony internetowe za każdym razem, gdy są one wywoływane. Zamiast ciągłego wysyłania statycznych stron w niezmienionej formie, serwer automatycznie dostosowuje zawartość serwisu do jego ostatniej aktualizacji. Treści można bez problem zmieniać samodzielnie, korzystając z prostego w obsłudze CMS-a. Dynamiczna witryna internetowa będzie więc wymagać nieco bardziej wydajnych serwerów niż wersja statyczna, ale zaoferuje właścicielowi pełną kontrolę nad swoją zawartością, a użytkownikom łatwą nawigację oraz atrakcyjny wygląd.

Ogólnie rzecz biorąc, dynamiczne witryny internetowe opierają się na predefiniowanych układach i szablonach projektów, które są wypełnione odpowiednią treścią. Ze względu na swoją elastyczność są obecnie zdecydowanie popularniejszym wyborem.

Witryna internetowa – jak zwiększyć na niej ruch?

W dzisiejszym świecie stworzenie witryny internetowej to pierwszy krok na drodze do prowadzenia zyskownego biznesu w sieci. Drugim krokiem jest promocja serwisu, która pozwoli dotrzeć do jak najszerszego grona odbiorców. Przewagę nad konkurencją w cyfrowym świecie można budować na kilka sposobów. Jednym z najskuteczniejszych rozwiązań jest pozycjonowanie czy też optymalizacja witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek. Proces ten ma sprawić, by dana strona internetowa wyświetlała się użytkownikom Google na pierwszych miejscach po wpisaniu przez nich w wyszukiwarkę określonego słowa kluczowego lub frazy. Pozycjonowanie obejmuje takie działania, jak techniczna optymalizacja witryny internetowej, przygotowywanie odpowiednich treści czy budowanie bazy linków zewnętrznych.

Oczywiście nie można ignorować również innych sposobów na promocję serwisu. Wiele osób decyduje się np. na kampanie w systemie reklamowym Google Ads, pobierającym płatności m.in. za generowanie ruchu na stronie. Popularną praktyką jest także udostępnianie zawartości witryny internetowej (linków do określonych podstron) w mediach społecznościowych. Marketing, skupiający się na promocji danego serwisu, powinien być zawsze dostosowany do rodzaju działalności, tematyki danej strony oraz zakładanych celów takiego procesu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    W jaki sposób czynniki behawioralne wpływają na SEO?
    W jaki sposób czynniki behawioralne wpływają na SEO?
    Optymalizując stronę, nie można skupiać się wyłącznie na algorytmach. Czym są czynniki behawioralne i dlaczego mają znaczenie dla SEO? Warto wiedzieć.
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Linki prowadzące do Twojej witryny są ważnym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania Google. Pozyskiwać je możesz na wiele sposobów, a stawiać powinieneś na jakość.
    Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
    Reverse SEO – czym jest i jak wykorzystać je w swojej strategii?
    Czym jest Reverse SEO? Jak wpływa na wizerunek marki? Dlaczego jest skuteczne w walce z negatywnymi recenzjami? Przeczytaj nasz artykuł, aby dowiedzieć się więcej!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.