Człowiek nie zawsze bywa racjonalny – wiele decyzji podejmuje pod wpływem impulsów oraz zewnętrznych bodźców. Z tego powodu niemożliwym jest sprowadzenie ludzkich zachowań wyłącznie do równań matematycznych czy logicznych zbiorów. W związku z tym opieranie się wyłącznie na czynnikach rankingowych wyszukiwarki, w przypadku optymalizacji i pozycjonowania, może być niewystarczające. Techniczne SEO to jedynie wierzchołek góry lodowej – jeśli chcesz odnieść sukces, musisz przede wszystkim zrozumieć, kim są i czego potrzebują Twoi klienci.
Czym są czynniki behawioralne i jak je wykorzystać podczas planowania strategii?
Chodzi o zachowania odbiorców oraz stopień dopasowania witryny do ich potrzeb. Niemożliwym jest stworzenie listy czynników behawioralnych, ponieważ zależą one przede wszystkim od branży. W związku z tym zmieniają się słowa kluczowe, content czy profil linków. Niemniej, możemy wyróżnić kilka elementów, na które warto zwrócić szczególną uwagę podczas pozycjonowania.
Dwell time, czyli czas spędzony na stronie
Jest to czas, jaki mija od kliknięcia linku do danej strony, do powrotu do listy wyników wyszukiwania. Nie potwierdzono, czy wartość ta jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ale jak wiadomo – jedynie Google zna ich pełną listę. Z pewnością należy wziąć ją pod uwagę, ponieważ składa się na nią:
- czas trwania sesji (to, ile czasu spędza na stronie użytkownik),
- CTR (częstotliwość, z jaką strona wyświetla się w SERP-ach po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnej frazy oraz liczba kliknięć linku przez odbiorców),
- BR (współczynnik odrzuceń związany z liczbą osób, które zrezygnowały z korzystania ze strony),
- UX (intuicyjność strony oraz jej budowa, czyli elementy związane z czasem oraz satysfakcją użytkowników).
Powtarzalność wejść
Chodzi tutaj o odbiorców bądź klientów, którzy, usatysfakcjonowani pierwszą wizytą na stronie, powracają na nią w poszukiwaniu nowych treści. Dane te można zweryfikować za pomocą paneli Google Search Console oraz Google Analytics. Dzięki nim można dowiedzieć się, ilu jest stałych użytkowników, co jest szczególnie ważne dla właścicieli witryn e-commerce planujących strategię remarketingową.
Czynniki on-site
Chodzi przede wszystkim o odpowiednią nawigację, jakość contentu oraz układ witryny, ale nie bez znaczenia jest również responsywność strony pod kątem urządzeń mobilnych oraz prędkość jej ładowania. Każdy z tych technicznych elementów bezpośrednio wpływa na User Experience, gdzie celem jest maksymalizacja pozytywnych wrażeń użytkowników podczas korzystania z witryny.
Czynniki off-site
Ważne są: link building, wzmianki, cytowania, treści sponsorowane, oceny i komentarze w sieci. Elementy te wpływają na rozpoznawalność strony, jej częstsze wyświetlanie w SERP-ach oraz zaufanie, jakim obdarzać nas będą potencjalni odbiorcy. Celem jest wzbudzenie w nich zainteresowania.
Każdy z tych elementów informuje o tym, czy strona jest poprawnie zoptymalizowana – co ma szczególne znaczenie dla robotów sieciowych, a także, czy cieszy się rzeczywistym zainteresowaniem wśród internautów.
Należy jednak pamiętać, że nie zawsze krótki czas trwania sesji jest negatywnym zjawiskiem. Użytkownik może szybko podejmować decyzje, ponieważ strona od razu zaoferuje mu to, czego poszukuje. Algorytmy Google biorą te elementy pod uwagę, dlatego czynniki behawioralne są jednym z elementów, który może mieć wpływ na ocenę całej witryny podczas indeksowania.
Czynniki behawioralne a SEO
Optymalizacja i pozycjonowanie pozwalają stronie WWW uzyskać jak najwyższą pozycję rankingową oraz widoczność. Dopasowanie do robotów sieciowych to jedno, ale komunikacja z użytkownikami to prawdziwe wyzwanie – zwłaszcza przez ekran komputera czy telefonu. Zachowania użytkowników można w tym kontekście śledzić przy drobnej pomocy kilku elementów.
Pierwszym z nich są intencje wyszukiwania. Search intent jest więc motywacją użytkownika, którą należy poznać, aby pozycjonować stronę. Wkraczamy tutaj w obszar psychologii marketingu, aby stworzyć profil zachowań odbiorców. Specjaliści SEO podzielili intencje wyszukiwania na cztery podstawowe rodzaje:
- intencje informacyjne;
- intencje nawigacyjne;
- intencje komercyjne;
- intencje transakcyjne.
Dopasowanie słów kluczowych i ich klikalność to kolejne wartości, które warto śledzić. Im lepsze dopasowanie słów, tym wyższa pozycja rankingowa. Należy w tym miejscu scharakteryzować docelowego odbiorcę, określić: płeć, wiek, wykształcenie, miejsce zamieszkania, pracę, zainteresowania, problemy. Ich dopasowanie, czyli klikalność, można sprawdzić w narzędziach Google, ale także tych wykorzystywanych przez specjalistów SEO: Ahrefs, Senuto, Semrush, Screaming Frog.
Pomocna okaże się również mapa ciepła strony. To narzędzie do analizy danych, które w sposób graficzny przedstawia zachowania odwiedzających daną witrynę internetową. Wykorzystuje spektrum kolorów znane jako ciepłe-zimne (gdzie zimne kolory reprezentują strefy, na które zwracano najmniej uwagi, a ciepłe te, które przyciągały największą uwagę użytkowników). Dzięki mapie ciepła można dowiedzieć się:
- czy elementy interaktywne na stronie są widoczne i skuteczne;
- czy zaimplementowana nawigacja działa;
- czy odbiorcy zapoznają się z treściami na stronie;
- jakie elementy (tytuły) są popularne;
- które części serwisu są najczęściej odwiedzane;
- czy materiały wizualne są wyświetlane prawidłowo.
Z pomocą tych elementów można uzyskać sporo danych, w tym danych demograficznych, mówiących o tym, czego potrzebują użytkownicy. Warto więc monitorować ich aktywność na stronie, aby:
- poprawić czytelność witryny;
- wpływać na User Experience;
- w lepszy sposób dopasować content do potrzeb czytelników;
- wyprzedzić konkurencję;
- poprawić konwersję;
- wpływać na pozyskiwanie leadów sprzedażowych w przypadku witryn e-commerce.
Wnioski
Należy pamiętać, że Google jako największa i najpopularniejsza wyszukiwarka na całym świecie ma jeden cel – wygodnie udostępniać informacje użytkownikom. To właśnie odbiorcy są najważniejszym czynnikiem rankingowym, złożonym z szeregu mniejszych elementów. Czynniki behawioralne a SEO– warto je łączyć, czy traktować oddzielnie? Zdecydowanie łączyć! Stanowią bowiem podstawę udanej strategii widoczności w sieci.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!