Zapytaj o ofertę
Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?

Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?

5 min. czytania

Oprogramowanie typu Open Source jest coraz bardziej doceniane w naszym kraju. Dzieje się tak, ponieważ te systemy oferują o wiele większe możliwości niż jego zwykłe odpowiedniki. Przede wszystkim nie pracują na sztywnych ramach, do których musisz się dostosować, tylko to one dostosowują się do Ciebie. Należy również wspomnieć, że najczęściej są bezpłatne, jednak okazuje się, że nie jest to regułą!

W poniższym artykule dowiesz się, o co właściwie chodzi z tym “bezpłatnym” systemem.

Czym właściwie jest Open Source?

Open source jest to oprogramowanie, którego kod źródłowy jest udostępniany na podstawie licencji, w której właściciel praw autorskich zapewnia wszelkie prawa do zmiany i rozpowszechniania oprogramowania dla każdego i w dowolnym celu.

Z początkiem lat 90. oprogramowanie open source zaczęło stawiać swoje pierwsze kroki w świecie Internetu. Z biegiem czasu Open Source pojawiło się wokół systemów zarządzania treścią stron internetowych CMS i systemów e-commerce, takich jak WordPress i Magento. Siłą oprogramowania Open Source jest nie tylko społeczność, która z czasem staje się lepsza, ale organizacja, która pomaga kierować wtyczkami innych firm i wspierać je.

Czy oprogramowanie Open Source jest naprawdę darmowe?

Jeżeli miałeś kiedykolwiek okazję korzystać z oprogramowania typu Open Source, to z pewnością dlatego, że zachęciła Cię informacja o tym, że jest darmowy.

Prawda jest taka, że bezpłatny on jest wtedy, kiedy nie wymaga żadnej aktualizacji. One pojawiają się zawsze prędzej, czy później. Dlatego nie będziesz długo korzystał z bezpłatnego oprogramowania.

Oprogramowanie Open Source nie należy do darmowych. Owszem, możesz korzystać z niego za darmo, ale jego istotą jest otwartość kodu źródłowego dla innych, czyli tego, co stanowi o budowie i funkcjonalności danego programu. Otwarty kod źródłowy jest ogromnym atutem oprogramowania typu Open Source. Dzięki tej właściwości możesz dostosowywać każdy program pod siebie i swoje potrzeby. Możesz zmieniać funkcje, sposób działania, czy modyfikować wygląd. Jednak musisz pamiętać, że otwartym kodem źródłowym mogą charakteryzować się również komercyjne systemy informatyczne!

Za co ponosimy koszty korzystając z oprogramowania typu Open Source?

  1. Wniesienie opłaty licencyjnej – Korzystanie z tego typu oprogramowania może wiązać się z pewnymi opłatami za korzystanie lub pewnego rodzaju działania, które zastrzegł sobie autor.
  2. Opłaty za dodatkowe funkcje oprogramowania – Samo oprogramowanie Open Source może i należy do darmowych, ale dodatki do niego już niekoniecznie. Za każde dodatkowe rozszerzenie do systemu, które z pewnością jest potrzebne, aby umilić nam czas pracy, musi być poprzedzony konkretną opłatą.
  3. Opłata skutkuje rozszerzeniem pewnych funkcji w programie – jest to typ najczęściej udostępnianych oprogramowań, które możesz znaleźć w wyszukiwarce Google. Może to być podstawowa wersja, która ma zablokowanych wiele funkcji i aby je odblokować, należy uiścić opłatę, a wtedy zdobędziesz pełną i rozszerzoną wersję programu.
  4. Opłaty za usługi – Samo oprogramowanie Open Source może być darmowe, ale wszelkie usługi z nim związane, np. doradztwo informatyczne, pomoc w instalacji, konfigurowanie systemu, już nie.
  5. Konkretne pakiety językowe – podobnie jak za rozszerzenia i dodatki, twórcy oprogramowania mogą życzyć sobie dodatkowej opłaty.
  6. Koszty związane z serwisem i wsparciem – niestety nikt nie pomoże Ci z oprogramowaniem za darmo, jeśli ulegnie awarii. Dlatego opieka nad wdrożonym oprogramowaniem jest zawsze płatna.

Wtyczki wykorzystywane w oprogramowaniach typu Open Source

Podstawowy system CMS lub eCommerce typu Open Source jest pisany i kierowany przez specjalistów, a wszystkie wtyczki są tworzone przez programistów. One są największym problemem w trakcie korzystania z systemów Open Source, ponieważ wyróżniają się tylko kilkoma wersjami i nie są na bieżąco aktualizowane.

Wtyczki są najczęściej tworzone za darmo przez ich twórców, dlatego nie są one zarządzane w żaden sposób przez nich. Dlatego nie wymagaj od tego typu oprogramowań zbyt wiele.

Podsumowanie

W rzeczywistości żadne oprogramowanie internetowe nie jest w pełni darmowe. Musisz pamiętać, żeby nie myśleć w taki sposób, że “osiągniesz sukces, korzystając z darmowego oprogramowania”, ponieważ to może Cię zgubić. Aktualizacje programów są niezbędne do prawidłowego ich funkcjonowania, dlatego nie możesz polegać w pełni na tej bezpłatnej wersji. Zdajemy sobie sprawę, że właściwe płatne oprogramowania są często zbyt drogie, ale pamiętaj, że to Ci się zwróci!

Istnieje wiele czynników, które musisz wziąć pod uwagę przy wyborze dobrego oprogramowania. Możesz korzystać z systemów typu Open Source, ale czy naprawdę chcesz ryzykować negatywnym oddziaływaniem na Twoją firmę i stronę internetową?

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, to skontaktuj się z nami już teraz. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
    Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
    Sezonowość to słowo, które na trwałe przyległo do niektórych biznesów, również tych internetowych. Jak ją wykorzystać i na niej zarabiać?
    Targetowanie kontekstowe w erze post-cookies okiem prawnika. Jak zmiana w Google wpłynie na sprzedaż w e-commerce?
    Targetowanie kontekstowe w erze post-cookies okiem prawnika. Jak zmiana w Google wpłynie na sprzedaż w e-commerce?
    Lubisz ciasteczka? Jeśli sprzedajesz w e-commerce, to z pewnością. Nie trzeba być ekspertem od marketingu aby wiedzieć, że pliki cookies […]
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Odpowiedź na to pytanie i garść cennych wskazówek dla e-commerce znajdziesz w tym artykule!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.