Zapytaj o ofertę
Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus

Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus

6 min. czytania

O dyrektywie Omnibus usłyszeliśmy już w maju ubiegłego roku. Polska nie dostosowała się jednak do unijnego prawa na czas. Od początku 2023 roku postawiono natomiast na uczciwość sprzedaży, a prawo zaczęło obowiązywać także w naszym kraju. Co warto o nim wiedzieć?

Czym jest dyrektywa Omnibus?

Uchwalona 27 listopada 2019 roku dyrektywa Omnibus obejmuje szereg zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Zestaw nowych przepisów oddziałujących na ustawy krajowe będzie miał znaczący wpływ na działalność przedsiębiorstw, szczególnie tych funkcjonujących w obszarze cyfrowym.

Jednym z najważniejszych aspektów, jakich dotyczy Omnibus dyrektywa, jest obowiązek dokładnego informowania o stosowanych obniżkach cen. Szczególne zainteresowanie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców w kontekście ustawy wzbudza konieczność podawania danych o cenach obowiązujących w danym okresie przed obniżką.

Koniec ze sztucznymi promocjami

Kluczową przyczyną wprowadzenia obowiązku informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką była często stosowana przez przedsiębiorców praktyka „żonglowania cenami”. Właściciele firm mieli w zwyczaju sztuczne ich zawyżanie przed rozpoczęciem promocji. Konsumenci myśleli wówczas, że kupują dany produkt po okazjonalnej cenie, podczas gdy w rzeczywistości nie była ona zmieniona, a w niektórych przypadkach nawet wyższa.

Sytuację taką można było zaobserwować przede wszystkim przed rozpoczęciem dużych promocji, takich jak Black Friday czy Cyber Monday. Zadaniem dyrektywy Omnibus jest zwalczenie tego typu nieuczciwych zagrań i nadanie obniżkom realnej wartości, co finalnie ma poprawić sytuację konsumentów.

Jakich regulacji dotyczą nowe przepisy?

Artykuł ustawy 1 dodający dyrektywę Omnibus do dyrektywy 98/6/WE podaje, że w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny należy podać wcześniejszą cenę stosowaną przez firmę przez określony czas przed zastosowaniem obniżki. Za wcześniejszą cenę uznaje się najniższą cenę stosowaną przez markę w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed ogłoszeniem promocji.

wdrożenie dyrektywy omnibus w CCC Źródło: screen ze strony https://ccc.eu/pl

wdrożenie dyrektywy omnibus w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Mimo że na pierwszy rzut oka dyrektywa może być w pełni zrozumiała, wciąż budzi wiele wątpliwości. Dotyczą one przede wszystkim takich kwestii, jak rozumienie terminu “ogłoszenie o obniżce” czy interpretacja sformułowania “wcześniejsza cena”. Przedsiębiorcy zastanawiają się ponadto, jaki jest odpowiedni okres konieczny do uwzględnienia przed zastosowaniem obniżki.

Komisja Europejska podała wytyczne dotyczące interpretacji i stosowania dyrektywy Omnibus. Ogłosiła, że przepis ma zastosowanie do oświadczeń promocyjnych sprzedawcy, na podstawie których obniżył on cenę danego towaru. Informacja o obniżce może przyjąć wówczas różną postać. Przedsiębiorca może przedstawić promocję w ujęciu procentowym lub w postaci konkretnej kwoty.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Komisja Europejska w swoich wytycznych uwzględniła także działania przedsiębiorców związane z obniżkami cen, których nie trzeba tłumaczyć wskazywaniem ceny z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. Jednym z najważniejszych aspektów jest fakt, iż dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania do zmian cen, które nie są powszechnie ogłaszane. Artykuł nie odnosi się także do ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak “najniższe ceny” czy “najlepsza promocja”. Dyrektywa nie powinna być także uwzględniana podczas promocji związanych z wielosztukami, na przykład “Zrób zakupy za kwotę X, a otrzymasz zniżkę na produkt Y” lub “Kup 3 w cenie 2”.

Dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania przy programach lojalnościowych, takich jak karty rabatowe czy kupony uprawniające do zniżki cenowej na wszystkie produkty lub określony asortyment marki. Takie same wytyczne dotyczą spersonalizowanych obniżek przyznawanych na przykład za wcześniejsze zakupy czy przekroczenie pewnej kwoty.

Jak dyrektywa Omnibus wpłynie na e-commerce?

Trzeba zaznaczyć, że dyrektywa Omnibus oznacza nie tylko konieczność informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką, ale także zakończenie polityki fałszywych opinii. Nowe prawo zakazuje bowiem umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji, które mogłyby wprowadzić konsumentów w błąd.

W myśl nowych przepisów każdy przedsiębiorca oferujący dostęp do recenzji produktów będzie musiał podać informacje o tym, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność. Co więcej, właściciele firm powinni zapewnić informacje o tym, czy zamieszczają na stronie wyłącznie pozytywne opinie, czy też wszystkie oceny pozostawiane przez klientów.

weryfikacja wiarygodności opinii w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Dyrektywa Omnibus, mimo że dość problematyczna dla przedsiębiorców, bardzo korzystnie wpłynie na doświadczenia klientów i proces zakupowy. Warto wspomnieć, że zmiany przewidziane w unijnych przepisach dotyczą także wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy internetowe będą musiały w jasny, zrozumiały sposób informować o kryteriach decydujących o kolejności wyświetlanych wyników wyszukiwania.

Co więcej, przedsiębiorcy będą musieli umieścić informację o tym, że dany produkt uzyskał wyższą pozycję dzięki dokonanej płatności w zakresie reklamy.

Dyrektywa Omnibus – korzystna czy nie?

Uczciwi przedsiębiorcy nie muszą się o nic martwić. Jeśli przed wprowadzeniem modyfikacji w ustawie stosowali wyłącznie dozwolone metody promocji, wdrażanie jakichkolwiek zmian w działaniach marketingowych nie będzie konieczne. Jedyną regulacją powinno być informowanie klientów o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach przed obniżką.

Właściciele firm stosujący nieuczciwe zagrania powinni jednak z nich zrezygnować. Niewykonanie obowiązków w zakresie informowania o obniżkach cen towarów i usług skutkuje bowiem karą pieniężną do 20 000 zł.

Z punktu widzenia konsumentów wprowadzenie dyrektywy Omnibus jest jednak bardzo korzystne. Dzięki nowym przepisom zakupy online będą bardziej jakościowe, a wiarygodność ofert w sieci znacznie wzrośnie. Ponadto łatwiej będzie ustalić realną wartość obniżki, co wzmocni konkurencyjność rynku i zapewni klientom lepsze doświadczenia związane z nabywaniem towarów online.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Przyszłość e-commerce: handel konwersacyjny
    Handel konwersacyjny rewolucjonizuje e-commerce, a kluczową rolę w tym procesie odgrywa sztuczna inteligencja (AI). Poznaj potencjał nowych technologii, zrozum znaczenie […]
    Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0
    Przyszłość e-commerce. Poznaj Marketing 5.0
    Marketing 5.0 to najnowsza koncepcja odnosząca się do sprzedaży i promocji, szczególnie cyfrowej. Dowiedz się, czego dotyczy i co ją wyróżnia!
    Jakie wtyczki warto zainstalować dla sklepu internetowego na WordPress?
    Jakie wtyczki warto zainstalować dla sklepu internetowego na WordPress?
    Masz sklep oparty na systemie WordPress z zainstalowaną wtyczką WooCommerce? Sprawdź, za pomocą jakich pluginów możesz zwiększyć możliwości własne, oraz swoich klientów.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.