Zapytaj o ofertę

Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus

6 min czytania
Koniec z nieuczciwymi praktykami sklepów. Wszystko, co powinieneś wiedzieć o dyrektywie Omnibus
Kategoria E-Commerce

O dyrektywie Omnibus usłyszeliśmy już w maju ubiegłego roku. Polska nie dostosowała się jednak do unijnego prawa na czas. Od początku 2023 roku postawiono natomiast na uczciwość sprzedaży, a prawo zaczęło obowiązywać także w naszym kraju. Co warto o nim wiedzieć?

Spis treści:

Czym jest dyrektywa Omnibus?

Uchwalona 27 listopada 2019 roku dyrektywa Omnibus obejmuje szereg zmian w unijnym prawie ochrony konsumentów. Zestaw nowych przepisów oddziałujących na ustawy krajowe będzie miał znaczący wpływ na działalność przedsiębiorstw, szczególnie tych funkcjonujących w obszarze cyfrowym.

Jednym z najważniejszych aspektów, jakich dotyczy Omnibus dyrektywa, jest obowiązek dokładnego informowania o stosowanych obniżkach cen. Szczególne zainteresowanie zarówno konsumentów, jak i przedsiębiorców w kontekście ustawy wzbudza konieczność podawania danych o cenach obowiązujących w danym okresie przed obniżką.

Koniec ze sztucznymi promocjami

Kluczową przyczyną wprowadzenia obowiązku informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką była często stosowana przez przedsiębiorców praktyka „żonglowania cenami”. Właściciele firm mieli w zwyczaju sztuczne ich zawyżanie przed rozpoczęciem promocji. Konsumenci myśleli wówczas, że kupują dany produkt po okazjonalnej cenie, podczas gdy w rzeczywistości nie była ona zmieniona, a w niektórych przypadkach nawet wyższa.

Sytuację taką można było zaobserwować przede wszystkim przed rozpoczęciem dużych promocji, takich jak Black Friday czy Cyber Monday. Zadaniem dyrektywy Omnibus jest zwalczenie tego typu nieuczciwych zagrań i nadanie obniżkom realnej wartości, co finalnie ma poprawić sytuację konsumentów.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jakich regulacji dotyczą nowe przepisy?

Artykuł ustawy 1 dodający dyrektywę Omnibus do dyrektywy 98/6/WE podaje, że w każdym ogłoszeniu o obniżce ceny należy podać wcześniejszą cenę stosowaną przez firmę przez określony czas przed zastosowaniem obniżki. Za wcześniejszą cenę uznaje się najniższą cenę stosowaną przez markę w okresie, który nie może być krótszy niż 30 dni przed ogłoszeniem promocji.

wdrożenie dyrektywy omnibus w CCC Źródło: screen ze strony https://ccc.eu/pl

wdrożenie dyrektywy omnibus w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Mimo że na pierwszy rzut oka dyrektywa może być w pełni zrozumiała, wciąż budzi wiele wątpliwości. Dotyczą one przede wszystkim takich kwestii, jak rozumienie terminu “ogłoszenie o obniżce” czy interpretacja sformułowania “wcześniejsza cena”. Przedsiębiorcy zastanawiają się ponadto, jaki jest odpowiedni okres konieczny do uwzględnienia przed zastosowaniem obniżki.

Komisja Europejska podała wytyczne dotyczące interpretacji i stosowania dyrektywy Omnibus. Ogłosiła, że przepis ma zastosowanie do oświadczeń promocyjnych sprzedawcy, na podstawie których obniżył on cenę danego towaru. Informacja o obniżce może przyjąć wówczas różną postać. Przedsiębiorca może przedstawić promocję w ujęciu procentowym lub w postaci konkretnej kwoty.

Trzeba jednak zaznaczyć, że Komisja Europejska w swoich wytycznych uwzględniła także działania przedsiębiorców związane z obniżkami cen, których nie trzeba tłumaczyć wskazywaniem ceny z ostatnich 30 dni poprzedzających promocję. Jednym z najważniejszych aspektów jest fakt, iż dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania do zmian cen, które nie są powszechnie ogłaszane. Artykuł nie odnosi się także do ogólnych oświadczeń marketingowych, takich jak “najniższe ceny” czy “najlepsza promocja”. Dyrektywa nie powinna być także uwzględniana podczas promocji związanych z wielosztukami, na przykład “Zrób zakupy za kwotę X, a otrzymasz zniżkę na produkt Y” lub “Kup 3 w cenie 2”.

Dyrektywa Omnibus nie ma zastosowania przy programach lojalnościowych, takich jak karty rabatowe czy kupony uprawniające do zniżki cenowej na wszystkie produkty lub określony asortyment marki. Takie same wytyczne dotyczą spersonalizowanych obniżek przyznawanych na przykład za wcześniejsze zakupy czy przekroczenie pewnej kwoty.

Jak dyrektywa Omnibus wpłynie na e-commerce?

Trzeba zaznaczyć, że dyrektywa Omnibus oznacza nie tylko konieczność informowania o wcześniejszych cenach przed obniżką, ale także zakończenie polityki fałszywych opinii. Nowe prawo zakazuje bowiem umieszczania fałszywych oraz zniekształconych recenzji, które mogłyby wprowadzić konsumentów w błąd.

W myśl nowych przepisów każdy przedsiębiorca oferujący dostęp do recenzji produktów będzie musiał podać informacje o tym, w jaki sposób weryfikuje ich autentyczność. Co więcej, właściciele firm powinni zapewnić informacje o tym, czy zamieszczają na stronie wyłącznie pozytywne opinie, czy też wszystkie oceny pozostawiane przez klientów.

weryfikacja wiarygodności opinii w mediaexpert Źródło: screen ze strony https://www.mediaexpert.pl

Dyrektywa Omnibus, mimo że dość problematyczna dla przedsiębiorców, bardzo korzystnie wpłynie na doświadczenia klientów i proces zakupowy. Warto wspomnieć, że zmiany przewidziane w unijnych przepisach dotyczą także wyszukiwania produktów na platformach sprzedażowych. Sklepy internetowe będą musiały w jasny, zrozumiały sposób informować o kryteriach decydujących o kolejności wyświetlanych wyników wyszukiwania.

Co więcej, przedsiębiorcy będą musieli umieścić informację o tym, że dany produkt uzyskał wyższą pozycję dzięki dokonanej płatności w zakresie reklamy.

Dyrektywa Omnibus – korzystna czy nie?

Uczciwi przedsiębiorcy nie muszą się o nic martwić. Jeśli przed wprowadzeniem modyfikacji w ustawie stosowali wyłącznie dozwolone metody promocji, wdrażanie jakichkolwiek zmian w działaniach marketingowych nie będzie konieczne. Jedyną regulacją powinno być informowanie klientów o najniższej cenie w ostatnich 30 dniach przed obniżką.

Właściciele firm stosujący nieuczciwe zagrania powinni jednak z nich zrezygnować. Niewykonanie obowiązków w zakresie informowania o obniżkach cen towarów i usług skutkuje bowiem karą pieniężną do 20 000 zł.

Z punktu widzenia konsumentów wprowadzenie dyrektywy Omnibus jest jednak bardzo korzystne. Dzięki nowym przepisom zakupy online będą bardziej jakościowe, a wiarygodność ofert w sieci znacznie wzrośnie. Ponadto łatwiej będzie ustalić realną wartość obniżki, co wzmocni konkurencyjność rynku i zapewni klientom lepsze doświadczenia związane z nabywaniem towarów online.

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Migracja sklepu internetowego – podstawowe rzeczy, o których musisz pamiętać
Migracja sklepu internetowego – podstawowe rzeczy, o których musisz pamiętać
Migracja hostingu w branży e-commerce może wiązać się z nowymi szansami, ale także zagrożeniami dla właścicieli sklepów. Przed jej przeprowadzeniem warto dowiedzieć się, na co należy zwrócić szczególną uwagę, aby nie stracić wypracowanej pozycji na rynku.
Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?
Czy oprogramowania open source są naprawdę bezpłatne?
Korzystasz z oprogramowania typu Open Source i dziwisz się, dlaczego nie jest on w pełni bezpłatny? Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się dlaczego!
Jak stworzyć reklamy produktowe w Google Zakupy?
Jak stworzyć reklamy produktowe w Google Zakupy?
Zarządzając e-sklepem, powinieneś mieć wiedzę na temat konfiguracji kampanii produktowej Google Ads. Otóż to zdecydowanie jedna z lepszych form reklamy!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę