Zapytaj o ofertę
Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?

Czy strony stworzone w kreatorach faktycznie są gorsze?

9 min. czytania

Kreatory stron goszczą na rynku już długo, ale dopiero od kilku lat zaczynają przyciągać dużo więcej uwagi. Jak to zazwyczaj bywa, tam, gdzie pojawia się większe zainteresowani, tam też najprawdopodobniej pojawią się różne opinie – te pochlebne, jak i te krytyczne.

Nic nie jest bez wad, ale czy faktycznie strony stworzone w kreatorze będą gorsze od tych, które zostały zakodowane. Może to tylko uprzedzenia? Sprawdźmy, co różni od siebie te metody projektowania i która z nich może przynieść nam lepsze rezultaty.

Czym są kreatory stron?

Z definicji będą to narzędzia, w wersji online bądź też offline, które służą do tworzenia stron internetowych przyjmujących różne postacie np. landing page’a, bloga, sklepu etc Pierwszy kreator pojawił się już niedługo po uruchomieniu pierwszej witryny www, bo w 1994 w roku w Beverly Hills. Po kilku udoskonaleniach Geocities, bo tak nazywało się to narzędzie, został udostępniony szerszemu gronu użytkowników. Przy jego pomocy powstawały przede wszystkim strony skupiające się na tekście – jedynie uzupełnione o jakąś grafikę. Mogły być to np. na nim strony fanpage’e czy chociażby takie biorące pod lupę różne teorie spiskowe. To właśnie o tych początkach moglibyśmy powiedzieć więcej złego, ponieważ takie platformy działały wolno, a interface “kreatora” nie był zbyt zaawansowany. Mimo wszystko był to jednak progres w bardzo dużym czasie. Jak można się domyślać, z czasem narzędzia do tworzenia stron stawały się coraz bardziej rozbudowane

Teraz są prawdziwą alternatywą dla witryn internetowych budowanych “ręcznie”, czyli tych kodowanych.

Plusy korzystania z kreatora

Jak wszystko korzystanie z kreatora stron będzie miało swoje wady, ale nie zapominajmy też o zaletach, które mogą przechylić szalę i przysłonić drobne mankamenty narzędzia.

  • Nie wymaga umiejętności kodowania – kreatory działają na zasadzie drag&drop, czyli dany element umieszczamy tam, gdzie chcemy jak w programie graficznym
  • Redukcja kosztów – koszty samego tworzenia jak i późniejszego utrzymania witryny.są znacznie niższe, szczególnie jeśli pierwotnie chcieliśmy zlecić wykonanie strony web designerowi.
  • Łatwe updatowanie – użytkownik nie musi za każdym razem pisać nowego kodu dla każdej zmiany, którą chce wprowadzić na stronie.
  • Szybkie rozwiązanie – poruszanie się po interface narzędzia powinno być płynne i intuicyjne. Czas tworzenia strony możemy dodatkowo zredukować, jeśli zdecydujemy się na wykorzystanie szablonu.
  • Dostęp do grafik “od ręki” – część kreatorów posiada wewnątrz swoich narzędzi banki darmowych zdjęć oraz ikon, które z łatwością można wstawić do projektowanej przez siebie strony.

Zalet moglibyśmy wymienić dużo więcej – np. takich, które są stricte powiązane z prowadzeniem sklepu, bloga lub zakładania internetowego portfolio, ale to już zależy od konkretnych potrzeb oraz samego kreatora, ponieważ pojęcie jest może jedno, ale mimo wszystko narzędzia, które zaliczamy do tej grupy i tak się od siebie różnią.

Minusy kreatorów

  • Nieodpowiedni dla profesjonalistów
  • Wolny czas ładowania strony
  • Słabe pozycjonowanie
  • “Zaśmiecony” kod strony

Powyższe wady należą do najczęściej wymienianych, ale czy faktycznie odzwierciedlają rzeczywistość? Niekoniecznie, a przynajmniej nie zawsze. Kreatory takie jak ten od WebWave potrafią obalić większość z nich.

Plusy ręcznego kodowania

No dobrze powiedzieliśmy sobie o zaletach tworzenia stron przy użyciu kreatorów, to teraz warto też poznać podstawowe zalety projektowania za pomocą kodowania.

  • Bezpieczeństwo – Własny kod jest zawsze o wiele bezpieczniejszy niż ten wygenerowany przez niektóre z kreatorów.
  • Łatwość – W przypadku tej zalety jest jedno bardzo ważne “ale” Kodowane tworzenie i update’owanie strony jest proste w momencie gdy faktycznie znamy się na rzeczy. – rozumiemy swoje własne kodowanie i potrafimy się w nim odnaleźć. Ta zaleta jest więc bardzo subiektywna.
  • SEO – Mówi się, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek jest dużo sprawniejsza w przypadku kodowania. WebWave co prawda obaliło to w swoim Case Study i może nie jest ono już teraz znacznie lepsze, ale mimo wszystko ma szansę zajęcia wysokiej pozycji

Zlecenie na stworzenie strony

Z reguły, jeśli zatrudnimy web designera, możemy liczyć na to, że strona zostanie zbudowana w profesjonalny sposób – zwłaszcza jeśli projekt jest zaawansowany. W teorii zleceniobiorca powinien poświęcić dużo czasu na zrozumienie naszych oczekiwań i opracowanie najlepszego sposobu na ich osiągnięcie. Nie zawsze jednak proces ten przebiega w ten sposób. Zatrudniając kogoś niedoświadczonego, możemy się naprawdę rozczarować, stracić niemałą kwotę i w dodatku zmarnować swój czas.

Mity i fakty na temat budowania stron w kreatorze

1. Strona stworzona w kreatorze nie będzie atrakcyjna

Współczesne kreatory stron są naprawdę zaawansowane. Umożliwiają nie tyko stworzenie prostej strony “wizytówki”, ale oferują też różnego rodzaju funkcje i efekty, które pozwalają na zbudowanie warstwy wizualnej strony np. efekt Parallax, Ken Burns etc.

2. Stworzenie profesjonalnej strony wymaga pracy profesjonalistów

Nawet jeśli mamy spore umiejętności w projektowaniu, to aby strona odniosła sukces, musi być wypełniona dobrze napisaną, interesującą treścią.

3. Strona stworzona w kreatorze nie będzie się dobrze pozycjonowała

Każda witryna, która stosuje podejrzane praktyki SEO (search engine optimization) lub produkuje słabe treści, będzie źle postrzegana w oczach wszechmocnego Google, program, który został użyty do jej zbudowania, nie ma większego wpływu na rankingi w wyszukiwarkach,.

4. Strony z kreatora nie wytrzymują dużego ruchu

Hostingowi twórcy stron internetowych mogą zazwyczaj przyjąć duże ilości ruchu dzięki infrastrukturze, którą zapewniają firmy budujące strony. W porównaniu z systemami takimi jak WordPress.org możesz prowadzić stronę, która przyciąga dużą liczbę odwiedzających znacznie bardziej ekonomicznie.

5. Żadne dobre strony nie powstają w kreatorze

To że wiele popularnych stron nie zostało stworzonych za pomocą kreatora, nie oznacza, że projekty z takiego narzędzia jak WebWave są nieudane.

6. Edytowanie strony w kreatorze jest uciążliwe

Swoboda w zakresie zmian strukturalnych jest nieco bardziej ograniczona niż w przypadku kodowania strony od podstaw, ale zaletą jest to, że nie musisz uczyć się pisać ani czytać kodu.

7. Wszystkie strony wyglądają tak samo?

Obecnie większość kreatorów umożliwia daleko idącą modyfikację elementów strony i umieszczanie ich w dowolnym miejscu. Dlatego pozwalają na stworzenie niepowtarzalnych witryn. Co więcej, bardziej zaawansowani użytkownicy mają możliwość dodania własnego kodu. Daje to jeszcze większe pole do popisu w edycji strony.

Tworzenie strony w kreatorze i ewentualne dodanie do niej własnych fragmentów kodu jest dużo szybsze, niż kodowanie jej od początku do końca w tradycyjny sposób.

8. Strony z kreatora są narażone na ataki hakerskie?

Druga obiegowa opinia dotyczy bezpieczeństwa stron. Wiąże się ona z jakością kodu, która w przypadku witryn stworzonych w kreatorach miałaby być niższa. Twórcy kreatorów, zadbali jednak o ten aspekt. Są one na bieżąco monitorowane przez specjalistów, którzy dbają o aktualizacje oprogramowania i na bieżąco reagują na każde zagrożenie. Z kolei w przypadku ręcznego kodowania strony jej twórca musi zadbać o bezpieczeństwo sam.

9. Przeniesienie strony z jednego kreatora na drugi może być kłopotliwe

Prawda – Niestety, w tej kwestii niewiele się ostatnio zmieniło. Jeśli zbudowałeś swoją stronę używając konkretnego kreatora stron, w większości przypadków będziesz mniej lub bardziej przywiązany do niego. Jeśli przejdziesz na inny system CMS lub kreator stron, będziesz musiał zacząć projektować swoją stronę od nowa.

10. Dobra strona wymaga kodowania

Nauka kodowania w tym momencie jest dość kiepską inwestycją czasu, chyba że planujesz zarabiać na życie. Z całym wyborem kreatorów stron internetowych, wtyczek, kreatorów i przewodników online, nie napotkamy wielu sytuacji, które wymagają wiedzy o kodowaniu podczas budowania strony.

Kodowanie stron internetowych vs. tworzenie stron w kreatorze

Która metoda jest najlepsza?

Obie te opcje mają istotne zalety i wady, które mogą skłonić każdego do podjęcia jednej z tych decyzji. Ale skoro już szczegółowo przeanalizowaliśmy obydwa rozwiązania, warto rozważyć kilka ważnych kwestii przy podejmowaniu decyzji, która metoda jest dla Ciebie najlepsza.

Jeśli nadal wahasz się między tymi dwiema metodami, oto jak możesz podjąć decyzję:

  • Pomyśl o swoich potrzebach biznesowych.
  • Zastanów się nad swoimi priorytetami – Czy bardziej zależy Ci na estetyce czy funkcjonalności?
  • Zwróć uwagę, ile masz czasu.
  • Weź pod uwagę swój budżet.

Czy warto wierzyć w negatywne opinie?

Opinie mają bardzo duży wpływ na nasz obiór. Sprawdzamy je w internecie, pytamy o nie znajomych. Czasem zwracamy na nie uwagę nawet mimowolnie. Ważne jest jednak podejście. Często przekazują one stan faktyczny, ale równie często potrafią być podkoloryzowane – w negatywnym lub pozytywnym sensie

Podsumowanie

To czy wybierzemy stworzenie strony internetowej za pomocą kreatora, czy też korzystając z języka kodu, to już indywidualna decyzja. Zależy ona m.in. od naszych umiejętności, finansów, dostępnego czasu na zrealizowanie projektu oraz oczekiwań. Nie można jednak powiedzieć, że strony stworzone w narzędziach działających na zasadzie drag&drop są gorsze. Już nie teraz. Obecnie system działania tego typu programów jest naprawdę rozwinięty. Oczywiście nie wszystkich, ale strony wychodzące “z rąk” kreatora WebWave nie różnią się od tych napisanych np. językiem HTML. Mogą być nawet lepsze i co najważniejsze, będzie w stanie je stworzyć osoba, która nie miała styczności z kodowaniem.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Tanie SEO: Czy warto się na nie zdecydować?
    Tanie SEO: Czy warto się na nie zdecydować?
    Tanie SEO to niezwykle kuszące rozwiązanie. Pytanie brzmi: czy warto się na nie zdecydować? Odpowiedź znajdziesz w niniejszym artykule!
    Zasady skutecznego link buildingu
    Zasady skutecznego link buildingu
    Skuteczna strategia pozycjonowania składa się z trzech podstawowych elementów – optymalizacji technicznej, pozycjonowania i dostosowania treści w obrębie witryny oraz […]
    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!
    iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!
    Zobacz, dlaczego stare podejście do SEO nie ma szans w zmieniającej się branży, jak udaje nam się trzymać rękę na pulsie i w jaki sposób skorzystasz na tym jako nasz klient.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.