Zapytaj o ofertę
Zasady skutecznego link buildingu
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Zasady skutecznego link buildingu

Zasady skutecznego link buildingu

6 min. czytania

Skuteczna strategia pozycjonowania składa się z trzech podstawowych elementów – optymalizacji technicznej, pozycjonowania i dostosowania treści w obrębie witryny oraz działań SEO poza stroną www. W tym artykule skupimy się na link buildingu, który niezmiennie od wielu lat pozostaje ważnym czynnikiem rankingowym Google.

Przejdźmy do sedna: co to jest link building? Link building polega na pozyskiwaniu linków przychodzących do strony www z wartościowych źródeł. Tutaj liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Choć nieco bardziej doświadczeni pozycjonerzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy by osiągnąć wysokie pozycje, wystarczyło zdobyć jak największą liczbę linków – i tak strona w ekspresowym tempie wskakiwała w TOP1. Dziś rzeczywistość wygląda trochę inaczej. Zwrot ku jakości wynika głównie ze wciąż zmieniających się algorytmów Google. Praktyka, która dominowała jeszcze 12 lat temu, obecnie może przynieść witrynie więcej szkód niż korzyści.

Chcesz poznać tajniki link buildingu? Obejrzyj odcinek Zapytaj o SEO “Link building bez tajemnic”.

Dlaczego linki są tak ważne?

W SEO mówi się, że content is king, ale nawet najlepiej dopasowane treści nie będą w stanie wznieść strony na wyżyny, jeśli nie będą zoptymalizowane pod kątem SEO i nasycone linkami.

Co warto wiedzieć o linkach

Na czym polega naturalne linkowanie?

„Naturalny” profil linków dopasowany jest do Twoich treści, produktów i usług – i, co najważniejsze, zawiera linki przydatne użytkownikom. Te linki nie mogą być spamem i powinny pochodzić z wiarygodnych źródeł. W dalszej części artykułu przeczytasz o tym, jak efektywnie pozyskiwać naturalne linki.

Michał Ziach - wypowiedź o naturalnym linkowaniu

Jak zdobywać linki?

Zdobywanie linków w SEO to chleb powszechni dla każdego pozycjonera. Jednak czy można tak po prostu umieszczać linki wszędzie, gdzie się da? Absolutnie nie! Zanim wybierzesz miejsce, w którym docelowo dodasz link, musisz sprawdzić, czy jest ono powiązane tematycznie z treścią, jaką chcesz opublikować. Warto skorzystać też z profesjonalnych narzędzi, takich jak Surfer SEO czy Ahrefs. Dane zgromadzone w trakcie analizy: ruch, widoczność na wybrane frazy, trust flow i domain authority pomogą w procesie budowania skutecznego profilu linkowego.

Możliwe źródła linków

Różnicowanie anchorów

Należy pamiętać o umieszczaniu linków ze zróżnicowanymi anchorami, które nie dezorganizują danej treści. Publikacja odnośnika z kotwicą w tekście, który nie jest spójny z tym, co znajduje się dookoła, może skutkować nałożeniem filtrów algorytmicznych.

Linki tematyczne

Linki kierujące do domeny powinny pochodzić ze stron, które tematycznie nawiązują do Twojej branży. Cel linkowania to nie tylko wpisanie się w wymagania robotów wyszukiwarki Google, ale również przekierowanie użytkownika z jednej witryny do drugiej. Łatwiej będzie Ci to zrealizować, gdy zadbasz o aspekt tematyczności.

Michał Ziach - wypowiedź o linkach tematycznych

Linki z mocnych domen

Zanim pozyskasz link, sprawdź parametry domeny, takie jak: domain raiting, url raiting i organic traffic. Warto przeanalizować też profil linkowy witryny i upewnić się, że jest wolny od linków niskiej jakości.

Linki dofollow

Linki z atrybutem dofollow są cenne w kontekście budowania wysokiej widoczności witryny. Atrybut dodaje “mocy” domenie i dzięki niemu roboty wyszukiwarek mogą śledzić dalej stronę.

Harmonogram działań

Wydaje Ci się, że link building to jednorazowe działanie? Błąd! To ciągła praca poparta harmonogramem dostosowanym do Twojego budżetu. By robić to efektywnie, należy ustalić parametry domeny oraz z góry przyjąć liczbę linków, którą chcesz pozyskiwać.

Charakterystyka dobrego link buildingu


Charakterystyka złego link buildingu

Czego unikać w budowaniu profilu linkowego?

Linki ze stron o niskiej widoczności

Już wcześniej podkreślaliśmy, że w tym procesie kładzie się nacisk na jakość. Błędem jest pozyskiwanie odnośników ze stron, które mają niską widoczność w Google. Jeśli takie posiadamy, to należy się ich pozbyć. Zdarza się, że usunięcie linku o słabych parametrach nie jest możliwe. Wtedy warto skorzystać z dedykowanego narzędzia Webmaster Disavow Tool. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zgłosić niechciany link.

Szybkie przyrosty linków

Do procesu budowy profilu linkowego należy podejść z głową. Na wstępie warto przyjąć częstotliwość dodawania linków i zachować proporcjonalność. Gwałtowny przyrost linków może być uznany za nienaturalny, a to negatywnie wpłynie na widoczność witryny w wyszukiwarce.

Zbyt duża liczba linków w jednym wpisie

Ile razy czytałeś wpis blogowy, który w każdym akapicie posiadał co najmniej jeden odnośnik? To jedna z praktyk zaliczana do Black Hat SEO. Upychanie linków nie tylko utrudnia lekturę, ale też grozi utratą pozycji.

Jak zatem powinno wyglądać budowanie bezpiecznego profilu linkowego, który rzeczywiście wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce? Wystarczy pamiętać o pięciu podstawowych zasadach. Pozyskiwanie linków powinno być:

  1. Naturalne
    Nagły przyrost linków z jednej domeny może być uznany za podejrzany przez boty, dlatego postaw na długofalowe działania i np. współpracę z portalami, które naturalnie nawiązują do tematyki Twojej branży czy oferowanych produktów.
  2. Konsekwentne
    To smutna wiadomość dla tych, którzy kochają szybkie efekty, jednak trzeba powiedzieć to głośno: budowanie solidnego profilu linkowego zawsze wymaga czasu. Pocieszający jest jednak fakt, że naprawdę warto go poświęcić.
  3. Różnorodne
    Warto zadbać o linki z różnych źródeł (wciąż pamiętając o tym, by tematyka portali przynajmniej luźno wiązała się z Twoją branżą). 100 linków z innych domen będzie bardziej wartościowe dla strony niż 100 z tej samej witryny.
  4. Kontekstowe
    Bardzo ważnym jest, by link był odpowiednio osadzony w kontekście np. konkretnego artykułu. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, by odbiorca czytający tekst wiedział, czego może się spodziewać po kliknięciu w hiperłącze.
  5. Jakościowe
    W tej kwestii bardzo dużo zmieniło wprowadzenie nowego algorytmu o uroczej nazwie Pingwin. W związku z tym, od 2013 roku, nie liczy się już tylko ilość linków prowadzących do Twojej strony. Niezwykle ważna jest także ich jakość! Zwróć więc uwagę na to, by strony, które linkują do Twoich zasobów, były stronami chętnie odwiedzanymi i posiadającymi wysoki PageRank.

Podsumowanie

Proces link buildingu jest złożony i wymaga zarówno doświadczenia, jak i wiedzy. W tym temacie należy na bieżąco śledzić wciąż zmieniające się wytyczne Google i pamiętać o naturalności. Sięganie po spamerskie chwyty może skończyć się nałożeniem surowych kar na domenę przez Google, co w konsekwencji doprowadzi do utraty pozycji. Chcesz wiedzieć więcej o link buildingu? Obejrzyj pierwszy odcinek drugiego sezonu Zapytaj o SEO i chłoń ekspercką wiedzę!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
    Przeprojektowanie witryny to niełatwe zadanie. Jak uniknąć utraty efektów SEO podczas jego realizacji? Dowiesz się w niniejszym artykule!
    Trailing slash – co to jest?
    Trailing slash – co to jest?
    Jak niepozorny ukośnik może zepsuć pozycję Twojej strony? Opowiadamy o trailing slash, jego prawidłowym zastosowaniu i możliwych błędach w optymalizacji.
    Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
    Jakie wtyczki SEO warto wykorzystać w pozycjonowaniu?
    Wtyczki SEO usprawniają pracę zarówno początkujących, jak i zaawansowanych pozycjonerów. Warto więc wiedzieć, które z nich wykorzystać.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.