Zapytaj o ofertę
Czym jest Direct Answers w Google?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest Direct Answers w Google?

Czym jest Direct Answers w Google?

9 min. czytania

Pozycjonowanie i SEO to jedne z najważniejszych aspektów promowania się marek w Internecie. Nie ma co ukrywać, że każda firma chce w wyszukiwarce osiągnąć jak najwyższą pozycję. Nic w tym dziwnego, bowiem statystyki jasno wskazują, że Internauci najchętniej klikają w trzy pierwsze wyniki wyszukiwania. Dróg do osiągnięcia wysokich pozycji jest kilka. Pierwsza jest łatwa, szybka, ale niestety… kosztowna – są nią reklamy Google Ads. Druga ścieżka to budowanie pozycji w wynikach organicznych, czyli postawienie na długoterminowe pozycjonowanie strony. Ostatnią możliwością pojawienia się wysoko w wyszukiwarce jest Direct Answer Google. Określa się go jako pozycję zero w wynikach wyszukiwania. W praktyce oznacza to, że strona pojawia się jako pierwsza, jeszcze przed organicznymi wynikami wyszukiwania. Czy jednak osiągnięcie takiej pozycji pozytywnie wpływa na ruch na stronie www? A jeśli tak to jak wybić się w Direct Answer?

Co to jest Google Direct Answers?

Strona pokazująca wyniki wyszukiwania Google, czyli SERP stale się zmienia. Jedną z głównych zmian zauważyć można było w 2016 roku. W tym roku SERP przestał być jedynie prostym spisem odnośników do stron i został wzbogacony o Direct Answer Google. Najprościej mówiąc, jest to pozycja zero w wyszukiwarce. Direct Answer nazywany jest też featured snippet, Google answer box, fragmentem z odpowiedzią. Polega na tym, że w dodatkowym okienku w wynikach wyszukiwania pojawia się bezpośrednia odpowiedź na pytanie zadane przez Internautę. Featured snippet wyskakuje nad wszystkimi wynikami wyszukiwania i wyświetla treść ze strony internetowej najlepiej odpowiadającej na zapytanie wpisane do wyszukiwarki Google.

Po co powstało to narzędzie?

Wbrew temu, co myślą niektórzy przedsiębiorcy wyszukiwarka Google nie powstawała po to, aby szukać firm, ofert i produktów. Większość Internautów odwiedza ją, aby szybko znaleźć odpowiedź na proste, nurtujące pytania np.

  • jak ugotować kaszę,
  • jakie są symptomy ciąży,
  • kiedy trzeba zmienić opony na zimowe.

Oznacza to, że wyszukiwarka pełni rolę encyklopedii, lekarza, nauczyciela, przyjaciółki. Odpowiedź na te pytania można znaleźć na wielu stronach, ale celem Google jest maksymalnie uprościć Internautom pozyskiwanie informacji i skrócić czas ich znalezienia. Amerykańska wyszukiwarka dąży do tego, aby sama podawać gotowe i wartościowe informacje.

Google Direct Answers stworzyło więc, aby ułatwić Internautom korzystanie z wyszukiwarki. Podstawową rolą narzędzia jest szybkie pokazanie poszukiwanych informacji. Dzięki temu, że wyświetlają się one w wynikach SERP Internauta nie jest zmuszony do odwiedzania różnych stron i wyłuskiwania ich z rozbudowanego contentu. Direct Answers trafną odpowiedź pokazuje od razu, co pozwala zaoszczędzić czas i zapoznać się z informacjami w kilka sekund. Internauci doceniają również, że Direct Answers przekazuje odpowiedź zwięzłą i konkretną.

Jak wygląda Google Answer Box?

Featured snippet pojawia się na samej górze wyników wyszukiwania, przez to też często mówi się o nim jako pozycji zero. Najczęściej w Direct Answer Google pojawiają się pojęcia i definicje słownikowe pochodzące z Wikipedii. Jak pokazują statystyki, polska Wikipedia indeksuje aż 76 675 podstron na pozycji zero. Może on przybrać dowolną formę, ale najczęściej jest to krótka notka z bezpośrednią odpowiedzią na zapytanie. Formuła często jest wzbogacona o grafikę, może być też o listę wypunktowaną, tabelę, mapkę. Popularne są też Google Answer Box w postaci grafik, filmów na YouTube, mapek. Warto tu podkreślić, że oprócz odpowiedzi na pytanie w Google Answer Box wyświetlane są również linki do oryginalnego artykułu. Sprawia to, że narzędzie to ma przełożenie na pozycjonowanie witryn internetowych.

Pozycja zero w wyszukiwarce – czy warto się o nią bić?

Osiągnięcie pozycji zero i wyprzedzenie w wyszukiwarce innych firm z pozoru wydaje się doskonałym rozwiązaniem. Pojawianie się na pierwszej pozycji ma bowiem duże przełożenie na zwiększenie ruchu w witrynie, a przez to poprawienie wyników sprzedaży. To jednak niejedyne zalety featured snippet – inne to:

  • budowanie pozycji eksperta i zwiększenie wiarygodności w oczach klienta,
  • błyskawiczne dostarczenie odpowiedzi na zadane przez Internautę pytanie,
  • pojawienie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, nawet jeśli do tej pory zajmowało się odległe pozycje w SERP,
  • pojawienie się linku do strony, w który Internauta może kliknąć i zdobyć więcej informacji na dany temat.

Okazuje się jednak, że pojawianie się w Direct Answer Google nie do końca jest idealną sytuacją dla firmy – osiągnięcie pozycji zero, nie jest bowiem wolne od wad. Tą najważniejszą jest to, że użytkownik, czytając na stronie SERP odpowiedź na swoje pytanie, nie wejdzie już na witrynę, co spowoduje zmniejszenie ruchu. Nie zawsze tak jednak jest. Najczęściej na wejście na stronę nie decydują się Internauci szukający prostych odpowiedzi np. definicji pojęcia, kursu waluty, informacji, jaka jest dozwolona ilość promili u kierowcy. Szukając bardziej skomplikowanych wiadomości Internauta jest niemal zmuszony do kliknięcia w link, aby dowiedzieć się więcej, bowiem rady zawarte w Direct Answer niewiele powiedzą. W takim przypadku strona, która osiągnie zerową pozycję w Google, generuje bardzo duży ruch z wyszukiwarki.

Kto pojawia się w wyszukiwaniach Google Direct Answers?

Co do zasady Google Direct Answers jest dla każdego. W boksie z odpowiedzią pojawiać może się podstrona Wikipedii, dużego serwisu informacyjnego, małej firmy czy wielkiej korporacji. Aby jednak zdobyć pozycję zero, konieczna jest optymalizacja tworzonych treści. Warto tu jednak podkreślić, że działania algorytmów Google nadal w dużej mierze pozostaje tajemnicą. W praktyce oznacza to, że nie ma jednego pewnego przepisu na wskoczenie do Google Answer Box. Rady, jakie można przeczytać, na oficjalnych stronach Google mówią, aby działać zgodnie z najnowszą wiedzą i najlepszymi praktykami SEO. Nawet jednak je realizując, nie ma żadnej pewności, że dana treść pojawi się w Direct Answer Google.

Mając na uwadze wady featured snippet są też firmy, które nie chcą się pojawiać na pozycji zero. Google daje możliwość zrezygnowania z tego. Aby to zrobić, należy użyć tagu no snippet. Daje on możliwość blokowania w wyszukiwarce:

  • krótkich opisów i fragmentów z odpowiedzią,
  • jedynie fragmentów z odpowiedzią.

Jak sprawdzić, czy jest się w featured snippet?

Zanim zacznie podejmować się działania, aby być w Direct Answer Google, warto sprawdzić, czy już się tam jest. Najłatwiej to zrobić wykorzystując narzędzie Senuto – sprawdzi ono, na ile fraz dana strona pokazuje się na pozycji zero. Narzędzie to stworzy też listę fraz, na jakie witryna pojawia się we fragmencie z odpowiedzią. Statystyki Senuto pokazują, że najczęściej pozycję zero osiągają wpisy odpowiadające na pytania i zaczynające się od słów takich jak:

  • co to jest,
  • co to znaczy,
  • jak,
  • czy,
  • znaczenie.

Jak pojawić się na pozycji zero w Google?

W Direct Answer Google pojawiają się te treści, które pozycjonowane są na daną frazę kluczową i pojawiają się na nią na pierwszej stronie SEPR. W przypadku, gdy strona nie zajmuje pozycji 1-10 w Google nie ma ona szans na wskoczenie do featured snippet – wynika to z tego, że Google dalszych wyników wyszukiwania nie bierze pod uwagę.

 

Aby treść została zaczytana do Google Answer Box, należy też przekonać algorytmy, że content dokładnie odpowiada na pytanie zadane przez użytkownika wyszukiwarki.

Należy też pamiętać, że walka o pozycję zero zazwyczaj jest trudna i czasochłonna, szczególnie jeśli chce się wybić na popularnych frazach, na które jest silna konkurencja. Przed rozpoczęciem działań dobrze jest więc sprawdzić, jaka jest średnia liczba wyszukiwań danej frazy w miesiącu oraz jakie pytania są wpisywane przez Internautów w wyszukiwarkę. Informacje te pozwolą ustalić, na które słowa kluczowe warto jest tworzyć dodatkowy content i wzmacniać go linkowaniem wewnętrznym.

Jak tworzyć treści pod Direct Answer Google?

Treści, które pozwolą się wypozycjonować na pozycję zero w Google muszą być dobrze zoptymalizowane pod SEO. Oznacza to, że content należy budować w oparciu o najczęściej wyszukiwane przez Internautów słowa kluczowe, a także:

  • przygotować unikalne odpowiedzi na pytania zaczynające się od słów: „jak zrobić?”, „jak ugotować?”, „jak wykonać?”, „co to jest?”, „dlaczego?”, „kiedy?”, „gdzie?”, „co”, „jak”, „co to” – chodzi oczywiście o pytania powiązane z branżą, w której działa marka;
  • odpowiednio zoptymalizować adres URL – nie może być on za długi, powinien zawierać słowa kluczowe; im jest on prostszy i przejrzysty, tym lepiej dla Direct Answer Google;
  • tworzyć treści odpowiadające na aktualne potrzeby Internautów i wpisujące się w najnowsze trendy;
  • tworzyć treści przydatne czytelnikom, których współczynnik odrzuceń będzie znikomy.

Algorytmy najchętniej w Google Answer Box zamieszczają artykuły z blogów i działów poradnikowych. Chcąc więc znaleźć się na pozycji zero, warto zadbać, aby takie zakładki znalazły się w witrynie.

W tworzeniu contentu pod featured snippets pomoże szereg ogólnodostępnych narzędzi m.in.:

  • Keyword Tool
  • Ubersuggest
  • AnswerThePublic.

Jak dostać się do featured snippets w postaci paragrafu?

Paragraf (krótka notka) to najczęściej pojawiająca się forma Direct Answer. Google wyświetla ją w ponad 70% przypadków. Paragraf zazwyczaj pojawia się ze zdjęciem. Aby dostać się do featured snippets w postaci notki, należy np. w artykule na blogu stworzyć jeden nagłówek o objętości maksymalnie 300 znaków. Powinien on zwięźle i prosto odpowiedzieć na pytanie np. co to jest Direct Answer. Odpowiedź powinna brzmieć: Direct Answer to …. – ważne, aby słowo kluczowe znalazło się na samym początku definicji.

Jak dostać się do featured snippets w postaci listy?

Statystyki wskazują, że 28% wyników rozszerzonych stanowią listy. Ich zadaniem jest pokazanie Internaucie jak zrobić coś krok po kroku. Najczęściej stosowane są one przy instrukcjach, przepisach kuchennych. Aby dostać się do featured snippets w postaci listy, należy stworzyć punktowaną listę, która odpowiada na pytanie jak.

Jak dostać się do featured snippet w postaci tabeli?

Tabele statystycznie najrzadziej pojawiają się w Google Direct Answers – stanowią niespełna 1,49% polecanych fragmentów z odpowiedzią. Zazwyczaj prezentują one dane finansowe i gospodarcze. Chcąc dostać się do featured snippet w postaci tabeli, należy dodać znacznik <table> w kodzie HTML przy tekście, który chcesz zawrzeć w tabeli. Należy pamiętać, że Google wyświetli tylko 4 pierwsze wersy, aby zapoznać się z pozostałymi, Internauta musi wejść na stronę www.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.6/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest Outreach i jaki ma wpływa na SEO?
    Czym jest Outreach i jaki ma wpływa na SEO?
    Jak zdobyć popularność w Internecie? Dziś SEO potrzebuje dodatkowego wsparcia w postaci outreach marketingu. O co w nim chodzi i jak z niego korzystać?
    Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
    Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
    Zastanawiasz się nad utworzeniem strony internetowej, ale nie wiesz, jaki rodzaj witryny przygotować? Dowiedz się, co mogą zaoferować dynamiczne i statyczne strony WWW.
    Rodzaje spamowania linkami, które musisz znać!
    Rodzaje spamowania linkami, które musisz znać!
    Spamowanie linkami może prowadzić do wielu poważnych konsekwencji. Podpowiemy Ci więc, jakich metod budowania sieci łączy warto unikać!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.