Branża e-commerce nieustannie się rozwija. W Polsce istnieje już ponad 50 tysięcy sklepów online. Sprzedawcy prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach technologicznych i marketingowych. Warto jednak pamiętać, że o sukcesie danej witryny decyduje nie tylko oferowany produkt, ale też jego opis. Jak więc tworzyć treści, aby poprawiały konwersję na stronie oraz wpływały na zyski w sklepie internetowym?
Początków e-commerce możemy doszukiwać się już w latach 80. XX wieku. Pierwszego zakupu w sieci dokonał wynalazca z Wielkiej Brytanii – Michael Aldrich. To właśnie on opracował technologię pozwalającą na dokonywanie zakupów przy użyciu telewizora i telefonu.
Prawdziwy rozwój handlu internetowego przypada na lata 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Wiązało się to ze zniesieniem państwowego zakazu komercyjnego wykorzystywania Internetu. Zaczęły pojawiać się więc pierwsze sklepy online, choć nie przypominały jeszcze tych, z których obecnie korzystamy. Wówczas klienci mogli dokonywać zakupów przy użyciu maila bądź telefonu – dobrze nam znane koszyki i formularze przyszły nieco później.
W tym miejscu należy przywołać dobrze znaną wszystkim postać Jeffa Bezosa, który w 1994 roku założył Amazona. Początkowo sprzedawano tam wyłącznie książki, jednak wraz z rozwojem i zainteresowaniem odbiorców platforma zaczęła się rozszerzać. Rok później powstał eBay – ojciec Allegro, założonego w 1999 roku. Polska, jak widać, nie pozostawała w tyle. Wcześniej, bo w 1994 roku powstała pierwsza księgarnia internetowa – Nepo, funkcjonująca do dzisiaj. W ten sposób z roku na rok powstawały kolejne, wielkie platformy e-commerce.
Masowe zakładanie kolejnych sklepów przyczyniło się do rozwoju konkurencji w sieci. Pozycjonowanie oraz optymalizacja były istotne od początku istnienia Internetu, a dziś są to dwa kluczowe elementy pozwalające dotrzeć do jak największego grona klientów oraz poprawiające zyski.
Celem SEO (Search Engine Optimization) jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania i zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. W przypadku sklepów internetowych należy dodać do tej listy również poprawę konwersji, zwiększenie świadomości marki, a przede wszystkim wzrost sprzedaży.
Optymalizacja stawia więc na wygląd witryny, jasne, odpowiednie opisy produktów, poprawę pozycji w rankingu w wyszukiwaniach oraz rozbudowanie User Experience. Są to działania, które można kontrolować samodzielnie lub przy współpracy z wyspecjalizowaną firmą. Eksperci w handlu internetowym i SEO dysponują odpowiednimi narzędziami technologicznymi oraz zapleczem technicznym, aby od podstaw zbudować wizerunek danej marki.
Wielu właścicieli sklepów online skupia się przede wszystkim na produktach – zdjęciach oraz wideo, które można przeglądać za pomocą filtrów czy opcji sortowania. Oczywiście są one ważne, jednak nie można zapominać, że to właśnie za pośrednictwem publikowanych treści można je w ogóle znaleźć. Opisy kategorii są więc pierwszym krokiem do generowania konwersji i pozytywnie wpływają na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.
Opisy kategorii dodatkowo:
W sieci contentem jest wszystko, z czym mają kontakt użytkownicy i roboty sieciowe. Należy sprostać wymaganiom obu tych grup podczas tworzenia opisów. Tym samym skupić się na trzech elementach: UX, SEO, merytoryce. W pierwszym chodzi o zapewnienie pozytywnych wrażeń użytkownikom, w drugim o wykorzystanie fraz kluczowych, w trzecim zaś o zwyczajną poprawność językową oraz komunikatywność.
Podczas pisania należy skupić się na:
Opisy kategorii przykład, którym warto się zasugerować, to strony pojawiające się w TOP 3 wyników wyszukiwań, jak chociażby Zalando. Warto również wykorzystać potencjał storytellingu i visual storytellingu, aby urozmaicić komunikaty sprzedażowe.
Zaprojektowanie listingu dla klientów to podstawa. Dostęp do asortymentu musi być jak najłatwiejszy, a dodatkowo należy uwzględnić widoczność menu oraz filtry. Gdzie w takim razie powinien znajdować się opis kategorii? Z badań wynika, że najlepszym miejscem jest tzw. strefa above the fold (część strony pojawiająca się użytkownikowi na ekranie bez scrollowania). Nad listingiem warto umieścić krótszy tekst, poniżej zaś bardziej rozbudowany, uwzględniający dodatkowe informacje.
Wskazówka: chcąc wykorzystać tylko górną część strony, można skorzystać z przycisku “Czytaj więcej”. Wówczas po kliknięciu rozwinie się przed klientem rozbudowany opis. Można również umieścić tekst w sidebarze obok listingu, choć jest to najmniej satysfakcjonujące rozwiązanie.
Czy opisy kategorii SEO są konieczne? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! To właśnie z ich pomocą można zainteresować klientów i zachęcić do dokonania zakupu. Bardzo ważne jest śledzenie trendów oraz aktualizacji Google. Może zdarzyć się, że opis trzeba będzie zaktualizować – warto wówczas kierować się zasadami, które przedstawiliśmy w niniejszym artykule.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.