Zapytaj o ofertę
Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?

Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?

6 min. czytania

Branża e-commerce nieustannie się rozwija. W Polsce istnieje już ponad 50 tysięcy sklepów online. Sprzedawcy prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach technologicznych i marketingowych. Warto jednak pamiętać, że o sukcesie danej witryny decyduje nie tylko oferowany produkt, ale też jego opis. Jak więc tworzyć treści, aby poprawiały konwersję na stronie oraz wpływały na zyski w sklepie internetowym?

Rozwój handlu internetowego w pigułce

Początków e-commerce możemy doszukiwać się już w latach 80. XX wieku. Pierwszego zakupu w sieci dokonał wynalazca z Wielkiej Brytanii – Michael Aldrich. To właśnie on opracował technologię pozwalającą na dokonywanie zakupów przy użyciu telewizora i telefonu.

Prawdziwy rozwój handlu internetowego przypada na lata 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Wiązało się to ze zniesieniem państwowego zakazu komercyjnego wykorzystywania Internetu. Zaczęły pojawiać się więc pierwsze sklepy online, choć nie przypominały jeszcze tych, z których obecnie korzystamy. Wówczas klienci mogli dokonywać zakupów przy użyciu maila bądź telefonu – dobrze nam znane koszyki i formularze przyszły nieco później.

W tym miejscu należy przywołać dobrze znaną wszystkim postać Jeffa Bezosa, który w 1994 roku założył Amazona. Początkowo sprzedawano tam wyłącznie książki, jednak wraz z rozwojem i zainteresowaniem odbiorców platforma zaczęła się rozszerzać. Rok później powstał eBay – ojciec Allegro, założonego w 1999 roku. Polska, jak widać, nie pozostawała w tyle. Wcześniej, bo w 1994 roku powstała pierwsza księgarnia internetowa – Nepo, funkcjonująca do dzisiaj. W ten sposób z roku na rok powstawały kolejne, wielkie platformy e-commerce.

Pozycjonowanie sklepów

Masowe zakładanie kolejnych sklepów przyczyniło się do rozwoju konkurencji w sieci. Pozycjonowanie oraz optymalizacja były istotne od początku istnienia Internetu, a dziś są to dwa kluczowe elementy pozwalające dotrzeć do jak największego grona klientów oraz poprawiające zyski.

Celem SEO (Search Engine Optimization) jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania i zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. W przypadku sklepów internetowych należy dodać do tej listy również poprawę konwersji, zwiększenie świadomości marki, a przede wszystkim wzrost sprzedaży.

Optymalizacja stawia więc na wygląd witryny, jasne, odpowiednie opisy produktów, poprawę pozycji w rankingu w wyszukiwaniach oraz rozbudowanie User Experience. Są to działania, które można kontrolować samodzielnie lub przy współpracy z wyspecjalizowaną firmą. Eksperci w handlu internetowym i SEO dysponują odpowiednimi narzędziami technologicznymi oraz zapleczem technicznym, aby od podstaw zbudować wizerunek danej marki.

Czym są opisy kategorii SEO?

Wielu właścicieli sklepów online skupia się przede wszystkim na produktach – zdjęciach oraz wideo, które można przeglądać za pomocą filtrów czy opcji sortowania. Oczywiście są one ważne, jednak nie można zapominać, że to właśnie za pośrednictwem publikowanych treści można je w ogóle znaleźć. Opisy kategorii są więc pierwszym krokiem do generowania konwersji i pozytywnie wpływają na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.

Opisy kategorii dodatkowo:

  • pozyskują ruch z organicznych wyników wyszukiwania (Google wykorzystuje opisy do dopasowania rankingu pod kątem intencji wyszukiwania);
  • wyjaśniają charakter danej kategorii (klient wchodzi w zakładki, które go interesują, dzięki czemu może zaoszczędzić czas podczas poszukiwań);
  • przekazują informacje na temat produktu (zdjęcie to za mało, klient musi wiedzieć, co kupuje i jaka jest specyfika interesującego go przedmiotu);
  • ułatwiają nawigację po sklepie i wspierają linkowanie wewnętrzne;
  • pozwalają lepiej pozycjonować witrynę pod kątem fraz typu long tail.

Jak tworzyć opisy kategorii?

W sieci contentem jest wszystko, z czym mają kontakt użytkownicy i roboty sieciowe. Należy sprostać wymaganiom obu tych grup podczas tworzenia opisów. Tym samym skupić się na trzech elementach: UX, SEO, merytoryce. W pierwszym chodzi o zapewnienie pozytywnych wrażeń użytkownikom, w drugim o wykorzystanie fraz kluczowych, w trzecim zaś o zwyczajną poprawność językową oraz komunikatywność.

Podczas pisania należy skupić się na:

  • długości (nie ma w tym przypadku optymalnych wytycznych, warto wziąć pod uwagę profil odbiorców, którzy będą korzystać z oferty – inaczej będzie to wyglądać w przypadku klientów B2C, a jeszcze inaczej dla B2B);
  • unikalności (z punktu widzenia SEO chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie ryzyka duplikacji stron oraz kanibalizacji słów kluczowych);
  • słowach kluczowych (to właśnie one są łącznikiem między właścicielem, siecią a odbiorcą);
  • nagłówkach (pozwoli to wypozycjonować poszczególne sekcje);
  • linkowaniu (z głównej kategorii na podkategorie i odwrotnie, do kategorii uzupełniających – cross selling, bądź do głównej strony producenta);
  • meta danych (pojawią się w wynikach wyszukiwania);
  • call to action (bezpośredni zwrot w stronę klienta zawsze przykuje jego uwagę).

Opisy kategorii przykład, którym warto się zasugerować, to strony pojawiające się w TOP 3 wyników wyszukiwań, jak chociażby Zalando. Warto również wykorzystać potencjał storytellingu i visual storytellingu, aby urozmaicić komunikaty sprzedażowe.

Idealne miejsce na opis, czyli jakie?

Zaprojektowanie listingu dla klientów to podstawa. Dostęp do asortymentu musi być jak najłatwiejszy, a dodatkowo należy uwzględnić widoczność menu oraz filtry. Gdzie w takim razie powinien znajdować się opis kategorii? Z badań wynika, że najlepszym miejscem jest tzw. strefa above the fold (część strony pojawiająca się użytkownikowi na ekranie bez scrollowania). Nad listingiem warto umieścić krótszy tekst, poniżej zaś bardziej rozbudowany, uwzględniający dodatkowe informacje.

Wskazówka: chcąc wykorzystać tylko górną część strony, można skorzystać z przycisku “Czytaj więcej”. Wówczas po kliknięciu rozwinie się przed klientem rozbudowany opis. Można również umieścić tekst w sidebarze obok listingu, choć jest to najmniej satysfakcjonujące rozwiązanie.

Wnioski

Czy opisy kategorii SEO są konieczne? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! To właśnie z ich pomocą można zainteresować klientów i zachęcić do dokonania zakupu. Bardzo ważne jest śledzenie trendów oraz aktualizacji Google. Może zdarzyć się, że opis trzeba będzie zaktualizować – warto wówczas kierować się zasadami, które przedstawiliśmy w niniejszym artykule.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    O czym należy pamiętać przy zakładaniu strony internetowej?
    O czym należy pamiętać przy zakładaniu strony internetowej?
    Budowa strony internetowej to skomplikowany proces, uwzględniający szereg elementów. Dowiedz się na co warto zwrócić uwagę, aby strona spełniała swoją rolę!
    Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
    Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
    Tag kanoniczny jako jedna z technik optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści i plasować się na wysokiej pozycji w rankingach?
    Co to jest adres IP?
    Co to jest adres IP?
    Każdy z nas przynajmniej raz w życiu spotkał się z terminem adres IP. Czy jednak wiemy, czym dokładnie on jest? Odpowiedzi szukajcie w naszym artykule.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.