Zapytaj o ofertę

Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?

6 min czytania
Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
Kategoria Pozycjonowanie

Branża e-commerce nieustannie się rozwija. W Polsce istnieje już ponad 50 tysięcy sklepów online. Sprzedawcy prześcigają się w coraz to nowszych rozwiązaniach technologicznych i marketingowych. Warto jednak pamiętać, że o sukcesie danej witryny decyduje nie tylko oferowany produkt, ale też jego opis. Jak więc tworzyć treści, aby poprawiały konwersję na stronie oraz wpływały na zyski w sklepie internetowym?

Spis treści:

Rozwój handlu internetowego w pigułce

Początków e-commerce możemy doszukiwać się już w latach 80. XX wieku. Pierwszego zakupu w sieci dokonał wynalazca z Wielkiej Brytanii – Michael Aldrich. To właśnie on opracował technologię pozwalającą na dokonywanie zakupów przy użyciu telewizora i telefonu.

Prawdziwy rozwój handlu internetowego przypada na lata 90. XX wieku w Stanach Zjednoczonych. Wiązało się to ze zniesieniem państwowego zakazu komercyjnego wykorzystywania Internetu. Zaczęły pojawiać się więc pierwsze sklepy online, choć nie przypominały jeszcze tych, z których obecnie korzystamy. Wówczas klienci mogli dokonywać zakupów przy użyciu maila bądź telefonu – dobrze nam znane koszyki i formularze przyszły nieco później.

W tym miejscu należy przywołać dobrze znaną wszystkim postać Jeffa Bezosa, który w 1994 roku założył Amazona. Początkowo sprzedawano tam wyłącznie książki, jednak wraz z rozwojem i zainteresowaniem odbiorców platforma zaczęła się rozszerzać. Rok później powstał eBay – ojciec Allegro, założonego w 1999 roku. Polska, jak widać, nie pozostawała w tyle. Wcześniej, bo w 1994 roku powstała pierwsza księgarnia internetowa – Nepo, funkcjonująca do dzisiaj. W ten sposób z roku na rok powstawały kolejne, wielkie platformy e-commerce.

Pozycjonowanie sklepów

Masowe zakładanie kolejnych sklepów przyczyniło się do rozwoju konkurencji w sieci. Pozycjonowanie oraz optymalizacja były istotne od początku istnienia Internetu, a dziś są to dwa kluczowe elementy pozwalające dotrzeć do jak największego grona klientów oraz poprawiające zyski.

Celem SEO (Search Engine Optimization) jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania i zdobycie przez nią jak najwyższej pozycji rankingowej. W przypadku sklepów internetowych należy dodać do tej listy również poprawę konwersji, zwiększenie świadomości marki, a przede wszystkim wzrost sprzedaży.

Optymalizacja stawia więc na wygląd witryny, jasne, odpowiednie opisy produktów, poprawę pozycji w rankingu w wyszukiwaniach oraz rozbudowanie User Experience. Są to działania, które można kontrolować samodzielnie lub przy współpracy z wyspecjalizowaną firmą. Eksperci w handlu internetowym i SEO dysponują odpowiednimi narzędziami technologicznymi oraz zapleczem technicznym, aby od podstaw zbudować wizerunek danej marki.

Czym są opisy kategorii SEO?

Wielu właścicieli sklepów online skupia się przede wszystkim na produktach – zdjęciach oraz wideo, które można przeglądać za pomocą filtrów czy opcji sortowania. Oczywiście są one ważne, jednak nie można zapominać, że to właśnie za pośrednictwem publikowanych treści można je w ogóle znaleźć. Opisy kategorii są więc pierwszym krokiem do generowania konwersji i pozytywnie wpływają na podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.

Opisy kategorii dodatkowo:

  • pozyskują ruch z organicznych wyników wyszukiwania (Google wykorzystuje opisy do dopasowania rankingu pod kątem intencji wyszukiwania);
  • wyjaśniają charakter danej kategorii (klient wchodzi w zakładki, które go interesują, dzięki czemu może zaoszczędzić czas podczas poszukiwań);
  • przekazują informacje na temat produktu (zdjęcie to za mało, klient musi wiedzieć, co kupuje i jaka jest specyfika interesującego go przedmiotu);
  • ułatwiają nawigację po sklepie i wspierają linkowanie wewnętrzne;
  • pozwalają lepiej pozycjonować witrynę pod kątem fraz typu long tail.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak tworzyć opisy kategorii?

W sieci contentem jest wszystko, z czym mają kontakt użytkownicy i roboty sieciowe. Należy sprostać wymaganiom obu tych grup podczas tworzenia opisów. Tym samym skupić się na trzech elementach: UX, SEO, merytoryce. W pierwszym chodzi o zapewnienie pozytywnych wrażeń użytkownikom, w drugim o wykorzystanie fraz kluczowych, w trzecim zaś o zwyczajną poprawność językową oraz komunikatywność.

Podczas pisania należy skupić się na:

  • długości (nie ma w tym przypadku optymalnych wytycznych, warto wziąć pod uwagę profil odbiorców, którzy będą korzystać z oferty – inaczej będzie to wyglądać w przypadku klientów B2C, a jeszcze inaczej dla B2B);
  • unikalności (z punktu widzenia SEO chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie ryzyka duplikacji stron oraz kanibalizacji słów kluczowych);
  • słowach kluczowych (to właśnie one są łącznikiem między właścicielem, siecią a odbiorcą);
  • nagłówkach (pozwoli to wypozycjonować poszczególne sekcje);
  • linkowaniu (z głównej kategorii na podkategorie i odwrotnie, do kategorii uzupełniających – cross selling, bądź do głównej strony producenta);
  • meta danych (pojawią się w wynikach wyszukiwania);
  • call to action (bezpośredni zwrot w stronę klienta zawsze przykuje jego uwagę).

Opisy kategorii przykład, którym warto się zasugerować, to strony pojawiające się w TOP 3 wyników wyszukiwań, jak chociażby Zalando. Warto również wykorzystać potencjał storytellingu i visual storytellingu, aby urozmaicić komunikaty sprzedażowe.

Idealne miejsce na opis, czyli jakie?

Zaprojektowanie listingu dla klientów to podstawa. Dostęp do asortymentu musi być jak najłatwiejszy, a dodatkowo należy uwzględnić widoczność menu oraz filtry. Gdzie w takim razie powinien znajdować się opis kategorii? Z badań wynika, że najlepszym miejscem jest tzw. strefa above the fold (część strony pojawiająca się użytkownikowi na ekranie bez scrollowania). Nad listingiem warto umieścić krótszy tekst, poniżej zaś bardziej rozbudowany, uwzględniający dodatkowe informacje.

Wskazówka: chcąc wykorzystać tylko górną część strony, można skorzystać z przycisku “Czytaj więcej”. Wówczas po kliknięciu rozwinie się przed klientem rozbudowany opis. Można również umieścić tekst w sidebarze obok listingu, choć jest to najmniej satysfakcjonujące rozwiązanie.

Wnioski

Czy opisy kategorii SEO są konieczne? Odpowiedź brzmi: zdecydowanie tak! To właśnie z ich pomocą można zainteresować klientów i zachęcić do dokonania zakupu. Bardzo ważne jest śledzenie trendów oraz aktualizacji Google. Może zdarzyć się, że opis trzeba będzie zaktualizować – warto wówczas kierować się zasadami, które przedstawiliśmy w niniejszym artykule.

Aleksandra Pietrzak
Copywriter
Kuratorka w Muzeum Narodowym w Poznaniu, absolwentka Historii Sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i Sztuki Współczesnej na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, kuratorka wystaw oraz autorka tekstów naukowych i popularno-naukowych. Miłośniczka sztuki, literatury współczesnej i podróży.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads? Co wybrać?
Czym się różni pozycjonowanie od Google Ads? Co wybrać?
Reklama w Internecie to podstawa! Tak przynajmniej mówi każdy marketer. Czy wiesz jednak, czym różnią się od siebie dwa najpotężniejsze narzędzia marketingu sieciowego? Jeśli nie, zapraszamy do lektury.
iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!
iCEA PRIME, czyli SEO na miarę naszych czasów!
Zobacz, dlaczego stare podejście do SEO nie ma szans w zmieniającej się branży, jak udaje nam się trzymać rękę na pulsie i w jaki sposób skorzystasz na tym jako nasz klient.
Jak sprawdzić ruch na swojej i czyjejś stronie?
Jak sprawdzić ruch na swojej i czyjejś stronie?
Badanie ruchu na stronie internetowej swojej i konkurencji jest niezwykle przydatne podczas opracowywania strategii marketingowej. Dzięki temu możliwe jest sprawdzenie, jak dana witryna jest odbierana przez internautów. Czytaj dalej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę