Zapytaj o ofertę
Czym jest Google Tag Manager i jak z niego korzystać?
10 min. czytania

Czym jest Google Tag Manager i jak z niego korzystać?

Google Tag Manager to narzędzie, które może być sporym wsparciem dla specjalistów zajmujących się oceną działań SEO. Z jego użyciem możesz między innymi dodawać skrypty na stronę (w formie tzw. tagów) lub dokonywać śledzenia konwersji. Na co jeszcze pozwala Tag Manager? Dlaczego warto z niego skorzystać?

Google Tag Manager – co to jest?

Wśród wielu serwisów oferowanych przez Google w celu usprawnienia zarządzania procesami SEO znajduje się między innymi GTM. Co to za narzędzie? Jego głównym zastosowaniem jest dodawanie i konfigurowanie skryptów do strony internetowej, które określa się mianem tagów – stąd właśnie nazwa tej usługi. W Google Tag Managerze możesz kontrolować je w przejrzysty sposób z poziomu jednego miejsca. Same skrypty mogą z kolei być używane do analizy różnego rodzaju danych dotyczących działania strony internetowej i interakcji użytkowników z witryną. Informacje zdobyte w ten sposób są nieocenione przy działaniach mających na celu podniesienie konwersji lub dokładne śledzenie ruchu. Warto przy tym zaznaczyć, że skrypty przygotowane przez Google w bardzo niewielkim stopniu obciążają stronę internetową. Co więcej, takie rozwiązanie pozwoli uniknąć błędów, które mogłyby pojawić się przy ręcznym implementowaniu podobnych funkcjonalności.

Jak zainstalować Google Tag Managera?

Aby skorzystać z możliwości Tag Managera, musisz posiadać konto w usłudze Google. Sam proces instalacji narzędzia nie jest tak trudny. Po zalogowaniu się na konto strony Google Tag Managera, zobaczysz pustą stronę.

Aby rozpocząć, przejdź do zakładki Utwórz konto i uzupełnij wymagane dane dotyczące adresu strony, na której chcesz zainstalować Tag Managera. Następnie zaakceptuj warunki korzystania z narzędzia.

W kolejnym kroku pojawi się okno z kodem, który należy wkleić na swoją stronę internetową. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami, które zostaną przedstawione na ekranie. Jak poprawnie zaimplementować kod? Masz trzy opcje:

  1. Zainstalować kod ręcznie, wykorzystując wskazówki z narzędzia.
  2. Pobrać wtyczkę do oprogramowania CMC, która pomoże Ci zainstalować kod.
  3. Skorzystać z pomocy specjalisty lub administratora strony.

Struktura Google Tag Managera

Zanim przejdziesz do użytkowania Google Tag Managera, zapoznaj się najpierw z terminologią dotyczącą tego narzędzia i jego strukturą. Konto składa się z kontenerów, w których znajdują się tagi, reguły i zmienne.

Kontenery to kody implementowane na stronie, które przechowują pozostałe elementy struktury oraz umożliwiają połączenie witryny z Google Tag Managerem.

Tagi dają możliwość przesyłania danych ze strony i służą instalacji określonych narzędzi w serwisie.

Reguły odpowiadają z kolei za definiowanie warunków, dzięki którym tagi mogą być uruchomione na stronie.

Zmienne wykorzystywane są w tagach i regułach. Przechowują wartości ulegające zmianom.

Jak śledzić kliknięcia w GTM?

W celu śledzenia kliknięć w pierwszej kolejności musisz włączyć śledzenia zmiennych. Przejdź do zakładki Zmienne, następnie przy Zmiennych wbudowanych kliknij Skonfiguruj i zaznacz następujące elementy:

GTM – konfiguracja zmiennych wbudowanychGTM – konfiguracja zmiennych wbudowanych

Kolejnym krokiem jest weryfikacja poprawności działania zmiennych. Przed rozpoczęciem tworzenia tagów, odpowiedzialnych za przesyłanie zdarzeń do Google Analytics, należy zweryfikować poprawność instalacji GTM oraz sprawdzić, czy zmienne zostały właściwie włączone. W tym celu przejdź do narzędzia Tag Assistant – kliknij przycisk Podgląd (czerwone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).

Następnie wpisz w wyświetlonym oknie pełny adres URL podstrony, którą zamierzasz testować. W miejscu tym konieczne jest podanie pełnego protokołu połączenia, pod którym można znaleźć domenę (https:// lub http://) oraz przedrostek WWW (o ile występuje w adresie domeny).

Tag Assistant – łączenie kontTag Assistant – łączenie kont

Po udanym połączeniu z Tag Assistant zostaniesz przeniesieni na podstronę, której adres podałeś w poprzednim punkcie, dodatkowo w prawym dolnym rogu powinna pojawić się informacja o połączeniu.

W tym momencie możesz kliknąć dowolny element strony (np. tekst znajdujący się na stronie), a następnie przejść do zakładki Tag Assistant.

W panelu po lewej stronie powinno pojawić się zdarzenie Click. Jeżeli tak się nie stanie, należy spróbować kliknąć inny element. Jeżeli w dalszym ciągu brakuje zdarzenia, możliwe, że w pierwszej kolejności konieczne będzie utworzenie tagu (co zostanie opisane w dalszej części artykułu).

Po przejściu do zdarzenia Click możesz sprawdzić, co zawiera element, który został kliknięty. W tym celu przejdź do zakładki Variables, a następnie znajdź jedną ze zmiennych, które włączyłeś w punkcie Konfiguracja zmiennych wbudowanych. Dla każdej zmiennej przypisana jest odpowiednia wartość.

Kiedy jesteś pewien, że poprawnie wdrożyłeś oraz skonfigurowałeś zmienne, możesz przejść do tworzenia nowego tagu – odpowiedzialnego za przekazywanie danych do Google Analytics.

Integracja GTM z Google Analytics

Przechodząc do meritum zagadnienia, tworzymy tag odpowiadający za przekazanie danych o kliknięciu linku zawierającego “mailto:” (śledzenie kliknięć w odnośniki umożliwiające przesłanie maila na podany adres).

W narzędziu Google Tag Manager przejdź do zakładki Tagi, a następnie kliknij Nowy. Ukaże Ci się panel konfiguracyjny nowego tagu. W pierwszej kolejności nadaj nazwę nowemu tagowi, w naszym przypadku będzie to: “GA – Event – click email”. Następnie rozpocznij konfigurację tagu poprzez kliknięcie pola Konfiguracja tagu.

GTM – tworzenie taguGTM – tworzenie tagu

Z panelu po prawej stronie wybierz Google Analytics – konfiguracja GA4.

Następnie skonfiguruj nowo dodany tag zgodnie z poniższymi podpunktami:

  • Typ śledzenia: Zdarzenie – w tym miejscu wybierz typ śledzenia, jaki będzie przekazywany do narzędzia Google Analytics.
  • Kategoria: email – jest to kategoria, jaka zostanie przekazana do Google Analytics.
  • Działanie: click – nazwa działania, która zostanie przesłana do narzędzia analitycznego.
  • Etykieta: {{Page Path}} – w tym miejscu możesz zastosować zmienną, jaką będziesz chciał przekazać do Google Analytics. W naszym przypadku jest to Page Path, ponieważ chcemy wiedzieć, na jakiej podstronie naszej domeny został kliknięty adres email (czy była to np. strona Kontakt, czy strona główna).
  • Wartość: w miejscu tym możesz przekazać dowolną wartość do narzędzia Google Analytics, jednak nie ma to zbyt dużego sensu.
  • Działanie niezwiązane z interakcją: Fałsz – nie chcesz, aby sesja z interakcją (kliknięcie adresu mailowego) była zaliczona jako odrzucenie.
  • Ustawienia Google Analytics: UA-xxxxxxx-x – w tym miejscu wybierasz zmienną Google Analytics. Jeżeli nie została ona jeszcze skonfigurowana, klikasz Nowa zmienna. Następnie przechodzisz do narzędzia Google Analytics, kolejno do zakładki Administracja, Ustawienia usługi i kopiujesz identyfikator śledzenia.

Google Analytics – identyfikator usługiGoogle Analytics – identyfikator usługi

Następnie identyfikator zmiennej podajesz jako nazwa zmiennej oraz identyfikator śledzenia.

Konfiguracja reguł – kliknięcie elementu

Ostatnim etapem konfiguracji tagu jest utworzenie reguły, która uruchomi wykonanie tagu.

W celu utworzenia nowej reguły przejdź do dolnej części konfiguracji tagu, a następnie dodać regułę.

GTM – tworzenie regułyGTM – tworzenie reguły

Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na podstronę zawierającą domyślne reguły do wybrania. Interesuje nas jednak utworzenie nowej, niestandardowej reguły. W tym celu kliknij plus w prawym, górnym rogu ekranu. Podczas konfiguracji nowej reguły wybierz Tylko linki.

GTM – wybór typu regułyGTM – wybór typu reguły

Ostatnim etapem konfiguracji zmiennej jest zaznaczenie opcji Niektóre kliknięcia linków oraz wybór warunków uruchomienia (Click URL – zawiera – mailto).

GTM – konfiguracja warunków regułyGTM – konfiguracja warunków reguły

W tym momencie masz gotową konfigurację tagu Google Analytics wraz z regułami – możesz przejść do publikowania tagu. W tym celu wróć do widoku głównego narzędzia Google Tag Manager, a następnie kliknij przycisk Prześlij (prawy, górny róg ekranu).

Kolejnym etapem jest zapisanie zarówno nowych reguł, jak i tagu oraz przejście do testowania utworzonego tagu.

Dlaczego powinieneś korzystać z Google Tag Managera?

Korzystanie z Google Tag Managera to niemal konieczność w zarządzaniu stroną internetową i analizowaniu jej efektywności. Aby nieco przybiżyć Ci funkcjonalność tego narzędzia, przedstawiamy jego kluczowe zalety.

  • Poprawa szybkości witryny
    Dzięki zmniejszonej liczbie wierszy kodu do wdrożenia i niezależnemu ładowaniu tagu szybkość witryny znacznie się zwiększa. Przed powstaniem GTM jedynym sposobem śledzenia danych było zdefiniowanie kodu Javascript określonego dla danego zdarzenia. Aby więc śledzić zakres konkretnych danych, wymaganych było wiele wierszy kodu, co miało niekorzystny wpływ na przepływ informacji, a więc również prędkość ładowania strony. Warto podkreślić, że element ten jest ważnym czynnikiem rankingowym, dlatego trzeba zwrócić na niego szczególną uwagę.
  • Łatwość użycia narzędzia i poprawa wydajności witryny
    Dzięki tak prostemu interfejsowi GTM oraz łatwej strukturze narzędzia można bez problemów konfigurować i wdrażać tagi bez tworzenia rozbudowanych sekwencji kodu. Usprawnia to również regularne dodawanie, aktualizowanie i usuwanie tagów, co korzystnie wpływa na wydajność witryny oraz poprawia jej wyniki.
  • Kontrolowanie tagów innych firm
    GTM jest w stanie obsługiwać tagi stron trzecich, takich jak Facebook, Twitter, Crazy Egg czy Hotjar. Obecnie kontroluje ponad 80 tagów innych firm, co czyni go jedną z najlepszych platform tego typu w sieci.
  • Brak konieczności zatrudniania programisty
    Dzięki zastosowaniu Google Tag Manager wyeliminowano potrzebę zatrudniania profesjonalnego programisty. Oczywiście nadal potrzeba go do wdrożenia głównego kodu i zdefiniowania warstwy danych. GTM umożliwia jednak skupienie się na podstawowych zadaniach i eliminuje konieczność zastosowania wielu innych środków.
  • Możliwość podglądu i debugowania
    Identyfikowanie błędów to bardzo ważny krok w prowadzeniu witryny. Niestety czynność ta od zawsze nie była łatwa. Dzięki GTM możesz jednak sprawdzić tag w trybie podglądu, aby upewnić się, że kod uruchamia i zbiera dane. Warto podkreślić, że nieprawidłowe wdrożenie tagów może utrudniać zbieranie danych, dlatego należy skorzystać z możliwości tego narzędzia i poprawić funkcjonowanie witryny.
  • Kontrola wszystkich wersji
    Podczas dodawania, aktualizowania lub usuwania tagów tworzona jest nowsza wersja obszaru obejmująca zmodyfikowane ustawienia. Mimo że wariant ten jest przesyłany do ponownej weryfikacji, można w dowolnym momencie wrócić do wcześniejszej formy i przywrócić poprzednią konfigurację do aktualnej wersji. Funkcja ta pozwala właścicielom witryn swobodnie modyfikować tagi i sprawdzać ich skuteczność.
  • Google Tag Assistant
    Google Tag Assistant to rozszerzenie dostępne w sklepie Chrome Play, którego zadaniem jest identyfikacja liczby aktualnie używanych tagów, sprawdzanie poprawności kodu i rozwiązywanie wszelkich problemów z instalacją znaczników. Narzędzie to pozwala zobaczyć tagi obecne na stronie. Te podświetlone na zielono są oznaczone jako gotowe do użycia. Kolor niebieski natomiast sugeruje wprowadzenie kilku zmian w celu poprawienia funkcjonowania znacznika. Barwa czerwona z kolei reprezentuje tag, który jest zupełnie nieskuteczny i wymaga naprawy lub całkowitego usunięcia.

Google Tag Manager to doskonałe narzędzie, które może ułatwić pracę niejednego twórcy strony internetowej. Jeśli więc chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi tagami, naprawić błędy i poznać strukturę kodu w witrynie, koniecznie z niego skorzystaj. GTM może znacznie poprawić funkcjonowanie Twojego serwisu, gdyż udostępnia informacje niezbędne do wprowadzenia ewentualnych poprawek. Nie czekaj więc i zastosuj Menedżera Tagów Google w swojej strategii już dziś!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?
    Google Search Console – poradnik krok po kroku. Do czego służy GSC?
    Dzięki GSC możesz na bieżąco monitorować stan swojej witryny, jej skuteczność i wszystkie zmiany, które na niej zachodzą. Zobacz, jak w prosty sposób ujarzmić to narzędzie.
    FAQ GA4: odpowiedzi na pytania dotyczące aktualizacji Google Analytics
    FAQ GA4: odpowiedzi na pytania dotyczące aktualizacji Google Analytics
    Już niedługo aktualna wersja Google Analytics przestanie działać. Sprawdź odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiedz się więcej o GA4!
    Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?
    Jak sprawdzić najważniejsze parametry w Google Analytics 4?
    Czy wiesz, gdzie szukać najważniejszych parametrów w Google Analytics 4? W tym artykule poznasz kluczowe raporty, na które powinieneś zwrócić uwagę!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.