Google Tag Manager to narzędzie, które może być sporym wsparciem dla specjalistów zajmujących się oceną działań SEO. Z jego użyciem możesz między innymi dodawać skrypty na stronę (w formie tzw. tagów) lub dokonywać śledzenia konwersji. Na co jeszcze pozwala Tag Manager? Dlaczego warto z niego skorzystać?
Wśród wielu serwisów oferowanych przez Google w celu usprawnienia zarządzania procesami SEO znajduje się między innymi GTM. Co to za narzędzie? Jego głównym zastosowaniem jest dodawanie i konfigurowanie skryptów do strony internetowej, które określa się mianem tagów – stąd właśnie nazwa tej usługi. W Google Tag Managerze możesz kontrolować je w przejrzysty sposób z poziomu jednego miejsca. Same skrypty mogą z kolei być używane do analizy różnego rodzaju danych dotyczących działania strony internetowej i interakcji użytkowników z witryną. Informacje zdobyte w ten sposób są nieocenione przy działaniach mających na celu podniesienie konwersji lub dokładne śledzenie ruchu. Warto przy tym zaznaczyć, że skrypty przygotowane przez Google w bardzo niewielkim stopniu obciążają stronę internetową. Co więcej, takie rozwiązanie pozwoli uniknąć błędów, które mogłyby pojawić się przy ręcznym implementowaniu podobnych funkcjonalności.
Aby skorzystać z możliwości Tag Managera, musisz posiadać konto w usłudze Google. Sam proces instalacji narzędzia nie jest tak trudny. Po zalogowaniu się na konto strony Google Tag Managera, zobaczysz pustą stronę.
Aby rozpocząć, przejdź do zakładki Utwórz konto i uzupełnij wymagane dane dotyczące adresu strony, na której chcesz zainstalować Tag Managera. Następnie zaakceptuj warunki korzystania z narzędzia.
W kolejnym kroku pojawi się okno z kodem, który należy wkleić na swoją stronę internetową. Wystarczy postępować zgodnie z instrukcjami, które zostaną przedstawione na ekranie. Jak poprawnie zaimplementować kod? Masz trzy opcje:
Zanim przejdziesz do użytkowania Google Tag Managera, zapoznaj się najpierw z terminologią dotyczącą tego narzędzia i jego strukturą. Konto składa się z kontenerów, w których znajdują się tagi, reguły i zmienne.
Kontenery to kody implementowane na stronie, które przechowują pozostałe elementy struktury oraz umożliwiają połączenie witryny z Google Tag Managerem.
Tagi dają możliwość przesyłania danych ze strony i służą instalacji określonych narzędzi w serwisie.
Reguły odpowiadają z kolei za definiowanie warunków, dzięki którym tagi mogą być uruchomione na stronie.
Zmienne wykorzystywane są w tagach i regułach. Przechowują wartości ulegające zmianom.
W celu śledzenia kliknięć w pierwszej kolejności musisz włączyć śledzenia zmiennych. Przejdź do zakładki Zmienne, następnie przy Zmiennych wbudowanych kliknij Skonfiguruj i zaznacz następujące elementy:
GTM – konfiguracja zmiennych wbudowanych
Kolejnym krokiem jest weryfikacja poprawności działania zmiennych. Przed rozpoczęciem tworzenia tagów, odpowiedzialnych za przesyłanie zdarzeń do Google Analytics, należy zweryfikować poprawność instalacji GTM oraz sprawdzić, czy zmienne zostały właściwie włączone. W tym celu przejdź do narzędzia Tag Assistant – kliknij przycisk Podgląd (czerwone zaznaczenie na poniższym zrzucie ekranu).
Następnie wpisz w wyświetlonym oknie pełny adres URL podstrony, którą zamierzasz testować. W miejscu tym konieczne jest podanie pełnego protokołu połączenia, pod którym można znaleźć domenę (https:// lub http://) oraz przedrostek WWW (o ile występuje w adresie domeny).
Tag Assistant – łączenie kont
Po udanym połączeniu z Tag Assistant zostaniesz przeniesieni na podstronę, której adres podałeś w poprzednim punkcie, dodatkowo w prawym dolnym rogu powinna pojawić się informacja o połączeniu.
W tym momencie możesz kliknąć dowolny element strony (np. tekst znajdujący się na stronie), a następnie przejść do zakładki Tag Assistant.
W panelu po lewej stronie powinno pojawić się zdarzenie Click. Jeżeli tak się nie stanie, należy spróbować kliknąć inny element. Jeżeli w dalszym ciągu brakuje zdarzenia, możliwe, że w pierwszej kolejności konieczne będzie utworzenie tagu (co zostanie opisane w dalszej części artykułu).
Po przejściu do zdarzenia Click możesz sprawdzić, co zawiera element, który został kliknięty. W tym celu przejdź do zakładki Variables, a następnie znajdź jedną ze zmiennych, które włączyłeś w punkcie Konfiguracja zmiennych wbudowanych. Dla każdej zmiennej przypisana jest odpowiednia wartość.
Kiedy jesteś pewien, że poprawnie wdrożyłeś oraz skonfigurowałeś zmienne, możesz przejść do tworzenia nowego tagu – odpowiedzialnego za przekazywanie danych do Google Analytics.
Przechodząc do meritum zagadnienia, tworzymy tag odpowiadający za przekazanie danych o kliknięciu linku zawierającego “mailto:” (śledzenie kliknięć w odnośniki umożliwiające przesłanie maila na podany adres).
W narzędziu Google Tag Manager przejdź do zakładki Tagi, a następnie kliknij Nowy. Ukaże Ci się panel konfiguracyjny nowego tagu. W pierwszej kolejności nadaj nazwę nowemu tagowi, w naszym przypadku będzie to: “GA – Event – click email”. Następnie rozpocznij konfigurację tagu poprzez kliknięcie pola Konfiguracja tagu.
GTM – tworzenie tagu
Z panelu po prawej stronie wybierz Google Analytics – konfiguracja GA4.
Następnie skonfiguruj nowo dodany tag zgodnie z poniższymi podpunktami:
Google Analytics – identyfikator usługi
Następnie identyfikator zmiennej podajesz jako nazwa zmiennej oraz identyfikator śledzenia.
Ostatnim etapem konfiguracji tagu jest utworzenie reguły, która uruchomi wykonanie tagu.
W celu utworzenia nowej reguły przejdź do dolnej części konfiguracji tagu, a następnie dodać regułę.
GTM – tworzenie reguły
Po kliknięciu zostaniesz przeniesiony na podstronę zawierającą domyślne reguły do wybrania. Interesuje nas jednak utworzenie nowej, niestandardowej reguły. W tym celu kliknij plus w prawym, górnym rogu ekranu. Podczas konfiguracji nowej reguły wybierz Tylko linki.
GTM – wybór typu reguły
Ostatnim etapem konfiguracji zmiennej jest zaznaczenie opcji Niektóre kliknięcia linków oraz wybór warunków uruchomienia (Click URL – zawiera – mailto).
GTM – konfiguracja warunków reguły
W tym momencie masz gotową konfigurację tagu Google Analytics wraz z regułami – możesz przejść do publikowania tagu. W tym celu wróć do widoku głównego narzędzia Google Tag Manager, a następnie kliknij przycisk Prześlij (prawy, górny róg ekranu).
Kolejnym etapem jest zapisanie zarówno nowych reguł, jak i tagu oraz przejście do testowania utworzonego tagu.
Korzystanie z Google Tag Managera to niemal konieczność w zarządzaniu stroną internetową i analizowaniu jej efektywności. Aby nieco przybiżyć Ci funkcjonalność tego narzędzia, przedstawiamy jego kluczowe zalety.
Google Tag Manager to doskonałe narzędzie, które może ułatwić pracę niejednego twórcy strony internetowej. Jeśli więc chcesz mieć pełną kontrolę nad swoimi tagami, naprawić błędy i poznać strukturę kodu w witrynie, koniecznie z niego skorzystaj. GTM może znacznie poprawić funkcjonowanie Twojego serwisu, gdyż udostępnia informacje niezbędne do wprowadzenia ewentualnych poprawek. Nie czekaj więc i zastosuj Menedżera Tagów Google w swojej strategii już dziś!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.