Z pewnością chcesz korzystać z jak najbardziej zaawansowanych metod, aby Twoja strona była dobrze zoptymalizowana i znalazła się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Często trudno jest jednak zidentyfikować podstawowe praktyki, które mogą pomóc witrynie w osiągnięciu tego celu. Jedną z takich jest linkowanie wewnętrzne, które silnie wpływa na SEO. Na czym polega i dlaczego warto je wdrożyć?
Hiperłącze, odnośnik lub link – wszystkie z tych terminów oznaczają odniesienie do innej witryny, pliku czy dowolnego zasobu sieciowego umieszczonego na stronie internetowej. W kodzie HTML linki są zawarte w tagach <a> (od angielskiego anchor – kotwica), w których umieszcza się adres docelowej strony, tekst kotwicy, a często także dodatkowe atrybuty zawierające informacje o linku. Oto znaczenie poszczególnych części typowego hiperłącza – przeanalizowanie roli każdego z nich pozwoli lepiej zrozumieć, jak zrobić linkowanie wewnętrzne:
Zdecydowana większość systemów zarządzania treścią pozwala w wygodny sposób umieścić linki na stronie wraz z odpowiednimi wartościami poszczególnych atrybutów. Warto pamiętać, że tytuł zawarty w atrybucie „title” powinien różnić się od tekstu anchora. Odnośniki mogą prowadzić do podstron w tej samej witrynie lub do innej strony.
Link wewnętrzny to znajdujące się w Twojej witrynie łącze, które kieruje użytkownika na inną stronę lub zasób w obrębie tej samej domeny. Jest to metoda umożliwiająca połączenie znajdujących się w tej samej witrynie stron. Efektywne wykorzystanie tej techniki jest kluczowe dla SEO. Wpływa bowiem na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.
Linkowanie wewnętrzne wiąże się z celowym wstawianiem hiperłączy do treści strony lub użyciem menu nawigacyjnego, które kieruje do innych lokalizacji w danej witrynie. Głównym celem linków wewnętrznych jest ułatwienie nawigacji w serwisie. Poprzez hiperłącza jesteś w stanie skierować odbiorcę do miejsc na stronie, gdzie będzie mógł dowiedzieć się więcej na interesujący go temat. W ten sposób nie tylko zatrzymasz odbiorcę dłużej w witrynie, lecz także wpłyniesz na poziom UX.
Głównym zadaniem linków wewnętrznych jest łączenie treści i poprawianie w ten sposób wydajności danej witryny.
Linki wewnętrzne pomagają Google zrozumieć organizację i wartość poszczególnych stron w Twojej witrynie. Wyszukiwarki doceniają strony z dużą ilością linków wewnętrznych i nagradzają je wyższą pozycją na liście wyników wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne jest zatem doskonałym sposobem na budowanie widoczności witryny w sieci oraz poprawę wrażeń użytkowników, co ma korzystny wpływ na autorytet witryny.
Aby stworzyć skuteczną strategię linkowania wewnętrznego, warto poznać główne rodzaje łączy. Oto cztery typy linków mających bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony:
Tak to zwykle bywa, że na pytanie “ile linków dodać?”, konkretnej odpowiedzi, w postaci liczby, po prostu nie ma. Praktyki są różnorodne, jedne sugerują, że opłacalnym jest linkowanie wewnętrzne do blisko czterech ostatnich artykułów, kolejne podają zaś inną liczbę. Chociaż najważniejsza jest treść aktualna, zabieg ten “odmładza” stare treści w SEO, wówczas wydają się one bardziej aktualni i mogą przynieść witrynie nadprogramową korzyść.
Strony pojawiające się w wynikach wyszukiwania Google są indeksowane przez tak zwane roboty lub crawlery (od angielskiego „crawl” – pełzać), które nieustannie przeszukują sieć, identyfikując przy tym zależności pomiędzy różnymi witrynami. Dotyczy to zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W ten sposób algorytmy mogą lepiej określić, jakiej tematyki dotyczy dana strona, a także które słowa kluczowe będą do niej pasować. To bardzo istotne podczas ustalania wyników wyszukiwania – celem jest tutaj dostarczenie użytkownikowi zawartości, która najbardziej odpowiada na jego zapotrzebowania przedstawione we wprowadzonych frazach. Z tego względu linkowanie wewnętrzne i SEO to dwa tematy, które są ze sobą bardzo blisko związane.
To jednak nie tylko narzędzie do poprawy pozycjonowania strony – na dobrze przygotowanym linkowaniu wewnętrznym korzystają również osoby, które ją odwiedzają. Jest to kolejna, istotna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, ponieważ łatwa, intuicyjna obsługa witryny pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkownika. Dzięki temu czas spędzony na stronie może być dłuższy, a całość będzie bardziej zachęcać do interakcji bądź wykonania transakcji – co z kolei przełoży się na jeszcze lepsze efekty pozycjonowania. Zastanawiając się, jak zrobić linkowanie wewnętrzne, należy zatem przeanalizować obecną oraz docelową strukturę strony.
Warto w tym przypadku zwrócić uwagę między innymi na sam układ strony. Spora część odnośników wewnętrznych jest generowana automatycznie – są to na przykład kategorie produktów w sklepach bądź artykułów na blogach. Dzięki temu Google może bez problemu określić hierarchię zawartości. Korzystając z systemów zarządzania treścią lub gotowych platform e-commerce, zazwyczaj nie trzeba martwić się o tę kwestię. Wystarczy przygotować odpowiedni układ kategorii czy tagów, a oprogramowanie zajmie się tym zadaniem za Ciebie. Jeśli natomiast Twoja strona internetowa została opracowana od podstaw, konieczne będzie poświęcenie nieco więcej czasu – proces ten może usprawnić na przykład współpraca z agencją SEO, która zajmuje się również marketingiem treści.
Nieco inaczej wygląda kwestia dodawania odnośników do artykułów bądź opisów. Jak zrobić linkowanie wewnętrzne w takim przypadku, by cieszyć się jak najlepszymi efektami dla SEO? Jednym z najistotniejszych czynników jest umieszczanie łączy powiązanych z danym tematem. Dzięki temu czytelnicy będą bardziej skłonni pozostać na stronie, aby zapoznać się z dodatkowym materiałem, który może odpowiadać ich zainteresowaniom lub potrzebom.
Warto zastanowić się nad wartością poszczególnych odnośników. Nie każdy z nich będzie mieć taką samą wagę dla algorytmów wyszukiwarki. Spore znaczenie ma tutaj liczba backlinków, czyli odnośników z innych witryn. Najwięcej linków zewnętrznych zazwyczaj prowadzi do strony głównej danego serwisu, wobec czego to właśnie ona często okazuje się najkorzystniejszym miejscem do linkowania wewnętrznego. Bardzo skutecznym wyjściem może okazać się umieszczenie na niej ramki z najnowszymi produktami lub artykułami – w ten sposób możesz zadbać o to, by stale pozyskiwać nowe, wartościowe linki wewnętrzne prosto ze strony głównej. Często może okazać się, że pewne kategorie czy obszary witryny cieszą się większą popularnością u odbiorców. Warto wtedy wykorzystać ich potencjał poprzez skuteczne linkowanie wewnętrzne.
Istnieje wiele strategii linkowania wewnętrznego. Poniżej wymieniliśmy jednak te, które są warte wykorzystania, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z optymalizacją treści.
Struktura linków wewnętrznych i głębokość strony są ważnymi czynnikami wpływającymi na proces jej indeksowania.
Głębokość strony to liczba kliknięć potrzebnych do przejścia ze strony głównej do docelowego adresu URL.
Im większa głębokość strony, tym trudniej znaleźć ją zarówno Googlebotowi, jak i użytkownikom. Odbiorcy mogą czuć się sfrustrowani faktem, że witryna okazała się trudna w nawigacji, co zmniejszy Twoją przyszłą konwersję. Ponadto Google nie będzie w stanie łatwo jej indeksować, więc możesz stracić swoją pozycję w wyszukiwarce.
Warto więc trzymać głębokość na poziomie 3 lub 4 od strony głównej, aby nie zaszkodzić swojej witrynie i jej pozycji na liście wyników wyszukiwania.
Anchor Text to zwykle niebieski, podkreślony fragment treści, który po kliknięciu przenosi użytkownika do innej strony. Informuje on odbiorców o tym, czego dotyczy dany link i gdzie prowadzi.
Używanie opisowego Anchor Text związanego z docelowym słowem kluczowym jest znacznie lepszą opcją, niż umieszczanie np. pola “kliknij tutaj”. Dotyczy to szczególnie linków wewnętrznych, które prowadzą do stron w Twojej witrynie, a więc warto, aby były klikalne.
Strategia Breadcrumbs to swego rodzaju ścieżka nawigacyjna, która uwzględnia uporządkowane dane, aby informować czytelników, w jakim miejscu witryny się znajdują. Ponadto metoda ta pokazuje Google hierarchię stron, dzięki czemu łatwiej ocenić ich wartość i ustawić pozycje na liście wyników wyszukiwania konkretnych słów kluczowych.
Aby prowadzona strategia linkowania wewnętrznego była rzeczywiście skuteczna, warto zwrócić uwagę na szereg istotnych elementów, które powinny zostać poddane szczegółowej optymalizacji. Oto niektóre z nich.
Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki optymalizacyjne, musisz określić cel, który zamierzasz dzięki nim osiągnąć. Przez to opracujesz skuteczną strategię linkowania wewnętrznego, dzięki której rozwiniesz swój biznes i przyciągniesz nowych odbiorców.
Aby wdrożyć wystarczającą liczbę linków wewnętrznych, musisz posiadać zasób wielu treści, do których te łącza mogą prowadzić. Pamiętaj też o wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych, które odpowiadają Twoim celom i są najczęściej poszukiwane przez grupę docelowych odbiorców.
Określ, które strony zamierzasz pozycjonować i które będą obiektem poszukiwań grupy docelowych odbiorców. Linkując, pokazujesz bowiem Google, że są to ważne treści, dlatego ich dobór powinien być dobrze przemyślany.
Mowa tu o procesie organizowania treści w wirtualne zbiory i kategorie. Struktura ta pomaga użytkownikom łatwiej zarządzać zawartością, umożliwiając jednocześnie robotom indeksującym lepsze zrozumienie jej tematu.
Miejsce linków w treści ma duże znaczenie. Jest to bowiem część modelu Reasonable Surfer, który Google wykorzystuje podczas analizy łączy. Algorytm ten skupia się na strukturze linków i ogólnej prezentacji w witrynie. Warto więc zadbać o ich widoczność oraz strategiczną lokalizację.
Pamiętaj, aby dodawać linki tam, gdzie użytkownicy będą skłonni je kliknąć. Łącza muszą być więc maksymalnie widoczne i czytelne. Ponadto powinny rozwijać dany temat, dostarczać dodatkowych informacji czy też oferować podjęcie określonych działań. Tylko w ten sposób strategia linkowania wewnętrznego okaże się rzeczywiście skuteczna.
Twoim zadaniem jest sprawienie, aby czytelnicy podążali za linkami i podejmowali określone działania. Pamiętaj jednak, że wyszukiwarki również powinny mieć do tego dostęp. Zadbaj więc o widoczność wszystkich swoich łączy, aby roboty indeksujące mogły dokładnie określić organizację Twojej witryny.
Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych w swojej witrynie. Pamiętaj, że największe znaczenie ma jakość poszczególnych łączy. Postaw więc na odpowiednią strukturę linkowania. Zbyt duża liczba łączy może zostać uznana przez Google za spam, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.
Posiadanie linków ze zbyt dużą liczbą przekierowań to kolejny błąd, który może spowodować więcej szkód niż korzyści. Płynność struktury linkowania i jakość poszczególnych linków to doskonały sposób na optymalizację wrażeń użytkowników oraz poprawę pozycjonowania witryny.
Strony osierocone to strony bez linków wewnętrznych. Mają one niekorzystny wpływ na wydajność witryny, dlatego warto je jak najszybciej zlokalizować i naprawić. Przydatne okazać się może skorzystanie z narzędzi, takich jak SEMrush, Screaming Frog czy Ahrefs.
Dzięki Google Search Console poznasz efektywność swojej strategii linkowania wewnętrznego i zidentyfikujesz strony, które warto połączyć.
Google Search Console – analiza linków wewnętrznych
Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny i teraz już wiesz, na czym to wszystko polega. Pamiętaj, że linkowanie wewnętrzne może zwiększyć skuteczność SEO. Jeśli nie chcesz przegapić korzyści płynących z tej techniki, stosuj linki wewnętrzne i miej na uwadze wygodę użytkownika. Dzięki temu z pewnością zauważysz wzrost Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękuję za bardzo dobry artykuł!
W Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, ale Twój artykuł jest naprawdę ciekawi. Odróżnia się od innych charakterystycznym stylem wypowiedzi – i dobrze. Oryginalność jest w cenie 🙂