Zapytaj o ofertę
Czym jest linkowanie wewnętrzne? Jak wpływa ono na pozycjonowanie danej strony internetowej? Jak stworzyć skuteczną strategię?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest linkowanie wewnętrzne? Jak wpływa ono na pozycjonowanie danej strony internetowej? Jak stworzyć skuteczną strategię?

Czym jest linkowanie wewnętrzne? Jak wpływa ono na pozycjonowanie danej strony internetowej? Jak stworzyć skuteczną strategię?

14 min. czytania

Z pewnością chcesz korzystać z jak najbardziej zaawansowanych metod, aby Twoja strona była dobrze zoptymalizowana i znalazła się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Często trudno jest jednak zidentyfikować podstawowe praktyki, które mogą pomóc witrynie w osiągnięciu tego celu. Jedną z takich jest linkowanie wewnętrzne, które silnie wpływa na SEO. Na czym polega i dlaczego warto je wdrożyć?

Hiperłącze, odnośnik lub link – wszystkie z tych terminów oznaczają odniesienie do innej witryny, pliku czy dowolnego zasobu sieciowego umieszczonego na stronie internetowej. W kodzie HTML linki są zawarte w tagach <a> (od angielskiego anchor – kotwica), w których umieszcza się adres docelowej strony, tekst kotwicy, a często także dodatkowe atrybuty zawierające informacje o linku. Oto znaczenie poszczególnych części typowego hiperłącza – przeanalizowanie roli każdego z nich pozwoli lepiej zrozumieć, jak zrobić linkowanie wewnętrzne:

  • para tagów <a> i </a>, które odpowiednio otwierają i zamykają odnośnik – ich obecność pozwala odpowiednio wyświetlać łącza do stron;
  • atrybut „href” – najważniejsza część hiperłącza, która zawiera docelowy adres URL;
  • atrybut „title” – tytuł elementu, który przede wszystkim dostarcza przydatnych informacji dla użytkownika;
  • treść anchora znajdująca się pomiędzy tagami – to tekst, który będzie wyświetlać się na stronie – warto zadbać, by znalazły się tutaj słowa kluczowe lub powiązane frazy;
  • dodatkowe atrybuty, takie jak „rel”, które mogą zawierać dodatkowe dane dla wyszukiwarek i robotów indeksujących.

Zdecydowana większość systemów zarządzania treścią pozwala w wygodny sposób umieścić linki na stronie wraz z odpowiednimi wartościami poszczególnych atrybutów. Warto pamiętać, że tytuł zawarty w atrybucie „title” powinien różnić się od tekstu anchora. Odnośniki mogą prowadzić do podstron w tej samej witrynie lub do innej strony.

Na czym polega budowanie linków wewnętrznych?

Link wewnętrzny to znajdujące się w Twojej witrynie łącze, które kieruje użytkownika na inną stronę lub zasób w obrębie tej samej domeny. Jest to metoda umożliwiająca połączenie znajdujących się w tej samej witrynie stron. Efektywne wykorzystanie tej techniki jest kluczowe dla SEO. Wpływa bowiem na pozycję strony w wynikach wyszukiwania Google.

Linkowanie wewnętrzne wiąże się z celowym wstawianiem hiperłączy do treści strony lub użyciem menu nawigacyjnego, które kieruje do innych lokalizacji w danej witrynie. Głównym celem linków wewnętrznych jest ułatwienie nawigacji w serwisie. Poprzez hiperłącza jesteś w stanie skierować odbiorcę do miejsc na stronie, gdzie będzie mógł dowiedzieć się więcej na interesujący go temat. W ten sposób nie tylko zatrzymasz odbiorcę dłużej w witrynie, lecz także wpłyniesz na poziom UX.

Zastosowanie linkowania wewnętrznego

Głównym zadaniem linków wewnętrznych jest łączenie treści i poprawianie w ten sposób wydajności danej witryny.

Linki wewnętrzne pomagają Google zrozumieć organizację i wartość poszczególnych stron w Twojej witrynie. Wyszukiwarki doceniają strony z dużą ilością linków wewnętrznych i nagradzają je wyższą pozycją na liście wyników wyszukiwania.

Linkowanie wewnętrzne jest zatem doskonałym sposobem na budowanie widoczności witryny w sieci oraz poprawę wrażeń użytkowników, co ma korzystny wpływ na autorytet witryny.

Rodzaje linków wewnętrznych

Aby stworzyć skuteczną strategię linkowania wewnętrznego, warto poznać główne rodzaje łączy. Oto cztery typy linków mających bezpośredni wpływ na pozycjonowanie strony:

  • linki kontekstowe – rodzaj linku znajdującego się w treści, którego treść pasuje do reszty zawartości;
  • linki nawigacyjne – zestaw linków umożliwiających łatwe poruszanie się po witrynie;
  • linki w stopce – zasób łączy obejmujących całą witrynę, które pojawiają się w stopce każdej strony w witrynie;
  • linki do obrazów – łącza odnoszące się do obrazu lub grafiki prowadzące do konkretnej strony bez zwiększania przy tym rozmiarów bazy multimediów w witrynie.

Jak prawidłowo stworzyć linki wewnętrzne na stronie?

  1. Zawsze wybieraj odpowiednią lokalizację linków wewnętrznych – umieszczaj łącze tam, gdzie użytkownik może znaleźć pewną wartość. Pamiętaj, że połączona strona musi odnosić się do treści, które użytkownik aktualnie przegląda. Za pomocą linków łącz więc strony o podobnej tematyce.
  2. Dodając linki wewnętrzne na górze witryny, dajesz możliwość ich natychmiastowego kliknięcia i tym samym zachęcasz użytkownika do dłuższego przebywania w witrynie.
  3. Stosuj słowa kluczowe w tekście kotwicy. Pomaga on Google i jego użytkownikom zrozumieć, co zawiera dana witryna. Pamiętaj, że jeśli tekst kotwicy na każdej stronie wygląda identycznie, to może być odbierany przez wyszukiwarki jako spam.
  4. Pamiętaj, aby nie przesadzić z liczbą linków w witrynie. Nie ma konkretnych wskazówek, ile należy ich umieścić na stronie, jednak zaleca się używanie od 75 do 100 linków wewnętrznych w witrynach biznesowych i około 200 linków w witrynach e-commerce.
  5. Postaraj się umieszczać linki do stron o wysokim autorytecie i zaangażowaniu. W ten sposób możesz poprawić rankingi powiązanych ze sobą stron. Wysokim autorytetem może być Twoja strona główna, do której warto dodać bezpośredni odnośnik.
  6. Jeśli w Twojej witrynie znajdują się uszkodzone linki, jak najszybciej je napraw. Regularnie sprawdzaj witrynę pod kątem poprawności linków i naprawiaj je tak szybko, jak tylko to możliwe. Pamiętaj, że uszkodzone linki wewnętrzne szkodzą SEO.

Czego lepiej nie robić podczas tworzenia linków wewnętrznych?

  1. Pamiętaj, aby unikać automatyzacji na stronie. Korzystanie z różnych narzędzi czy wtyczek nie pomoże Ci w dobrym linkowaniu wewnętrznym. Musisz zrobić to ręcznie, aby odpowiednio zaplanować cały proces. Dodatkowo automatyzacja może sprawić, że wygenerowanych zostanie wiele podobnych tekstów kotwicy, co może znacznie skomplikować proces budowania linków.
  2. Staraj się nie upychać słów kluczowych na siłę. Jeśli dodanie wybranej frazy w tekście zakotwiczenia nie wygląda dobrze, lepiej nie umieszczać jej na stronie. Zamiast tego można zawrzeć ją w tagach na samym dole witryny, co jest również skutecznym sposobem na tworzenie linków wewnętrznych.
  3. Nie stosuj tego samego tekstu kotwicy do linkowania różnych stron. Taki sam tekst użyty do łączenia dwóch stron o różnej treści może zdezorientować roboty indeksujące i negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w rankingu SERP.

Za dużo, a może za mało?

Tak to zwykle bywa, że na pytanie “ile linków dodać?”, konkretnej odpowiedzi, w postaci liczby, po prostu nie ma. Praktyki są różnorodne, jedne sugerują, że opłacalnym jest linkowanie wewnętrzne do blisko czterech ostatnich artykułów, kolejne podają zaś inną liczbę. Chociaż najważniejsza jest treść aktualna, zabieg ten “odmładza” stare treści w SEO, wówczas wydają się one bardziej aktualni i mogą przynieść witrynie nadprogramową korzyść.

Linkowanie wewnętrzne, SEO i struktura strony

Strony pojawiające się w wynikach wyszukiwania Google są indeksowane przez tak zwane roboty lub crawlery (od angielskiego „crawl” – pełzać), które nieustannie przeszukują sieć, identyfikując przy tym zależności pomiędzy różnymi witrynami. Dotyczy to zarówno linków zewnętrznych, jak i wewnętrznych. W ten sposób algorytmy mogą lepiej określić, jakiej tematyki dotyczy dana strona, a także które słowa kluczowe będą do niej pasować. To bardzo istotne podczas ustalania wyników wyszukiwania – celem jest tutaj dostarczenie użytkownikowi zawartości, która najbardziej odpowiada na jego zapotrzebowania przedstawione we wprowadzonych frazach. Z tego względu linkowanie wewnętrzne i SEO to dwa tematy, które są ze sobą bardzo blisko związane.

To jednak nie tylko narzędzie do poprawy pozycjonowania strony – na dobrze przygotowanym linkowaniu wewnętrznym korzystają również osoby, które ją odwiedzają. Jest to kolejna, istotna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę, ponieważ łatwa, intuicyjna obsługa witryny pozytywnie wpływa na doświadczenia użytkownika. Dzięki temu czas spędzony na stronie może być dłuższy, a całość będzie bardziej zachęcać do interakcji bądź wykonania transakcji – co z kolei przełoży się na jeszcze lepsze efekty pozycjonowania. Zastanawiając się, jak zrobić linkowanie wewnętrzne, należy zatem przeanalizować obecną oraz docelową strukturę strony.

Odnośniki wewnętrzne pomagają zorganizować zawartość witryny

Warto w tym przypadku zwrócić uwagę między innymi na sam układ strony. Spora część odnośników wewnętrznych jest generowana automatycznie – są to na przykład kategorie produktów w sklepach bądź artykułów na blogach. Dzięki temu Google może bez problemu określić hierarchię zawartości. Korzystając z systemów zarządzania treścią lub gotowych platform e-commerce, zazwyczaj nie trzeba martwić się o tę kwestię. Wystarczy przygotować odpowiedni układ kategorii czy tagów, a oprogramowanie zajmie się tym zadaniem za Ciebie. Jeśli natomiast Twoja strona internetowa została opracowana od podstaw, konieczne będzie poświęcenie nieco więcej czasu – proces ten może usprawnić na przykład współpraca z agencją SEO, która zajmuje się również marketingiem treści.

Nieco inaczej wygląda kwestia dodawania odnośników do artykułów bądź opisów. Jak zrobić linkowanie wewnętrzne w takim przypadku, by cieszyć się jak najlepszymi efektami dla SEO? Jednym z najistotniejszych czynników jest umieszczanie łączy powiązanych z danym tematem. Dzięki temu czytelnicy będą bardziej skłonni pozostać na stronie, aby zapoznać się z dodatkowym materiałem, który może odpowiadać ich zainteresowaniom lub potrzebom.

Link linkowi nierówny

Warto zastanowić się nad wartością poszczególnych odnośników. Nie każdy z nich będzie mieć taką samą wagę dla algorytmów wyszukiwarki. Spore znaczenie ma tutaj liczba backlinków, czyli odnośników z innych witryn. Najwięcej linków zewnętrznych zazwyczaj prowadzi do strony głównej danego serwisu, wobec czego to właśnie ona często okazuje się najkorzystniejszym miejscem do linkowania wewnętrznego. Bardzo skutecznym wyjściem może okazać się umieszczenie na niej ramki z najnowszymi produktami lub artykułami – w ten sposób możesz zadbać o to, by stale pozyskiwać nowe, wartościowe linki wewnętrzne prosto ze strony głównej. Często może okazać się, że pewne kategorie czy obszary witryny cieszą się większą popularnością u odbiorców. Warto wtedy wykorzystać ich potencjał poprzez skuteczne linkowanie wewnętrzne.

Wewnętrzne strategie linkowania dla SEO

Istnieje wiele strategii linkowania wewnętrznego. Poniżej wymieniliśmy jednak te, które są warte wykorzystania, zwłaszcza gdy dopiero zaczynasz swoją przygodę z optymalizacją treści.

Głębokość strony

Struktura linków wewnętrznych i głębokość strony są ważnymi czynnikami wpływającymi na proces jej indeksowania.

Głębokość strony to liczba kliknięć potrzebnych do przejścia ze strony głównej do docelowego adresu URL.

Im większa głębokość strony, tym trudniej znaleźć ją zarówno Googlebotowi, jak i użytkownikom. Odbiorcy mogą czuć się sfrustrowani faktem, że witryna okazała się trudna w nawigacji, co zmniejszy Twoją przyszłą konwersję. Ponadto Google nie będzie w stanie łatwo jej indeksować, więc możesz stracić swoją pozycję w wyszukiwarce.

Warto więc trzymać głębokość na poziomie 3 lub 4 od strony głównej, aby nie zaszkodzić swojej witrynie i jej pozycji na liście wyników wyszukiwania.

Anchor Text

Anchor Text to zwykle niebieski, podkreślony fragment treści, który po kliknięciu przenosi użytkownika do innej strony. Informuje on odbiorców o tym, czego dotyczy dany link i gdzie prowadzi.

Używanie opisowego Anchor Text związanego z docelowym słowem kluczowym jest znacznie lepszą opcją, niż umieszczanie np. pola “kliknij tutaj”. Dotyczy to szczególnie linków wewnętrznych, które prowadzą do stron w Twojej witrynie, a więc warto, aby były klikalne.

Breadcrumbs

Strategia Breadcrumbs to swego rodzaju ścieżka nawigacyjna, która uwzględnia uporządkowane dane, aby informować czytelników, w jakim miejscu witryny się znajdują. Ponadto metoda ta pokazuje Google hierarchię stron, dzięki czemu łatwiej ocenić ich wartość i ustawić pozycje na liście wyników wyszukiwania konkretnych słów kluczowych.

Elementy skutecznej strategii linkowania wewnętrznego

Aby prowadzona strategia linkowania wewnętrznego była rzeczywiście skuteczna, warto zwrócić uwagę na szereg istotnych elementów, które powinny zostać poddane szczegółowej optymalizacji. Oto niektóre z nich.

Określ swój cel

Zanim podejmiesz jakiekolwiek kroki optymalizacyjne, musisz określić cel, który zamierzasz dzięki nim osiągnąć. Przez to opracujesz skuteczną strategię linkowania wewnętrznego, dzięki której rozwiniesz swój biznes i przyciągniesz nowych odbiorców.

Twórz wartościowe treści na popularne tematy

Aby wdrożyć wystarczającą liczbę linków wewnętrznych, musisz posiadać zasób wielu treści, do których te łącza mogą prowadzić. Pamiętaj też o wykorzystaniu odpowiednich słów kluczowych, które odpowiadają Twoim celom i są najczęściej poszukiwane przez grupę docelowych odbiorców.

Wykorzystaj najważniejsze strony

Określ, które strony zamierzasz pozycjonować i które będą obiektem poszukiwań grupy docelowych odbiorców. Linkując, pokazujesz bowiem Google, że są to ważne treści, dlatego ich dobór powinien być dobrze przemyślany.

Organizuj treści

Mowa tu o procesie organizowania treści w wirtualne zbiory i kategorie. Struktura ta pomaga użytkownikom łatwiej zarządzać zawartością, umożliwiając jednocześnie robotom indeksującym lepsze zrozumienie jej tematu.

Umieść linki w odpowiednim miejscu

Miejsce linków w treści ma duże znaczenie. Jest to bowiem część modelu Reasonable Surfer, który Google wykorzystuje podczas analizy łączy. Algorytm ten skupia się na strukturze linków i ogólnej prezentacji w witrynie. Warto więc zadbać o ich widoczność oraz strategiczną lokalizację.

Zadbaj o naturalne połączenia

Pamiętaj, aby dodawać linki tam, gdzie użytkownicy będą skłonni je kliknąć. Łącza muszą być więc maksymalnie widoczne i czytelne. Ponadto powinny rozwijać dany temat, dostarczać dodatkowych informacji czy też oferować podjęcie określonych działań. Tylko w ten sposób strategia linkowania wewnętrznego okaże się rzeczywiście skuteczna.

Użyj linków dofollow

Twoim zadaniem jest sprawienie, aby czytelnicy podążali za linkami i podejmowali określone działania. Pamiętaj jednak, że wyszukiwarki również powinny mieć do tego dostęp. Zadbaj więc o widoczność wszystkich swoich łączy, aby roboty indeksujące mogły dokładnie określić organizację Twojej witryny.

Nie spamuj linkami

Nie przesadzaj z ilością linków wewnętrznych w swojej witrynie. Pamiętaj, że największe znaczenie ma jakość poszczególnych łączy. Postaw więc na odpowiednią strukturę linkowania. Zbyt duża liczba łączy może zostać uznana przez Google za spam, co przyniesie efekt odwrotny do zamierzonego.

Napraw uszkodzone linki

Posiadanie linków ze zbyt dużą liczbą przekierowań to kolejny błąd, który może spowodować więcej szkód niż korzyści. Płynność struktury linkowania i jakość poszczególnych linków to doskonały sposób na optymalizację wrażeń użytkowników oraz poprawę pozycjonowania witryny.

Zlokalizuj strony osierocone

Strony osierocone to strony bez linków wewnętrznych. Mają one niekorzystny wpływ na wydajność witryny, dlatego warto je jak najszybciej zlokalizować i naprawić. Przydatne okazać się może skorzystanie z narzędzi, takich jak SEMrush, Screaming Frog czy Ahrefs.

Wykorzystaj Google Search Console

Dzięki Google Search Console poznasz efektywność swojej strategii linkowania wewnętrznego i zidentyfikujesz strony, które warto połączyć.

Google Search Console – analiza linków wewnętrznychGoogle Search Console – analiza linków wewnętrznych

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że nasz artykuł okazał się dla Ciebie pomocny i teraz już wiesz, na czym to wszystko polega. Pamiętaj, że linkowanie wewnętrzne może zwiększyć skuteczność SEO. Jeśli nie chcesz przegapić korzyści płynących z tej techniki, stosuj linki wewnętrzne i miej na uwadze wygodę użytkownika. Dzięki temu z pewnością zauważysz wzrost Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    • Hubert VD
      Hubert VD
      22.01.2022

      W Internecie jest mnóstwo informacji na ten temat, ale Twój artykuł jest naprawdę ciekawi. Odróżnia się od innych charakterystycznym stylem wypowiedzi – i dobrze. Oryginalność jest w cenie 🙂

    • Bartek
      Bartek
      09.09.2022

      Dziękuję za bardzo dobry artykuł!

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?
    Zlecę pozycjonowanie: O czym należy pamiętać?
    Na rynku znajdziesz wiele ofert pozycjonowania. Jak wybrać tę właściwą? Jak podejść do obietnic, które czasem składają klientom agencje SEO? Podpowiadamy!
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe to podstawa działań SEO. Należy wiedzieć, jak je znaleźć i jak nimi operować, aby przełożyły się na sukces Twojej strony internetowej.
    Co powinieneś wiedzieć o geotaggingu?
    Co powinieneś wiedzieć o geotaggingu?
    Geotagging to przydatna funkcja, która może być wykorzystywana m.in. przez fotografów, influencerów czy blogerów. Warto także zwrócić uwagę na znaczenie lokalizacji użytkownika w działaniach związanych z SEO.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.