Zapytaj o ofertę
Czym jest anchor text? Jakie ma znaczenie dla SEO?
9 min. czytania

Czym jest anchor text? Jakie ma znaczenie dla SEO?

Prowadząc stronę internetową, z pewnością zależy Ci na dobrej widoczności w sieci. Warto więc wdrożyć strategię linkowania wewnętrznego, czyli budowania sieci wysokiej jakości linków. Aby umieścić w treści łącza w sposób, który przyciągnie nowych odbiorców, niezbędne jest wykorzystanie anchor textu, czyli elementu, pod którym kryje się link. Czym dokładnie jest, jakie są jego rodzaje i czy ma znaczenie dla SEO?

Anchor text – co to jest?

Tekst zakotwiczenia (anchor text) najczęściej wyróżnia się w tekście innym kolorem, a czasami również podkreśleniem. Kliknięcie może przenieść użytkownika na przykład na osobną podstronę lub zupełnie inną domenę. Warto przy tym zaznaczyć, że oprócz tego anchor text może również przenosić do innej sekcji pod tym samym adresem URL – takie odnośniki można wykorzystać między innymi do przygotowania spisu treści dla dłuższego artykułu. Ponadto możliwe jest zainicjowanie w ten sposób pobierania pliku czy tworzenia wiadomości e-mail. Dla pozycjonowania kluczowe są jednak odnośniki do pozostałych podstron w obrębie tej samej domeny oraz linki do innych witryn. Upraszczając – anchor text to rodzaj specyficznego hiperłącza, będącego elementem linkowania zewnętrznego, a więc strategii optymalizacji i pozycjonowania. Kotwica znajduje się w kodzie strony, pomiędzy znacznikami <a> i </a>. Jej odpowiednie rozmieszczenie ułatwia nawigację po stronie, a także hierarchizuje jej elementy.

Wikipedia – przykład tekstów zakotwiczenia w treściWikipedia – przykład tekstów zakotwiczenia w treści

Rodzaje anchor textów

  • Brandowy – tekst używający nazwy firmy bądź marki, bez związku z wybranymi słowami kluczowymi, jego celem jest budowa wartości autorytetu w sieci (ma wpływ na Domain Authority, czyli komercyjny wskaźnik siły danej domeny),
  • generyczny (generic) – nie ma związku z zawartością strony, ale łączy się z treścią, która go poprzedza, jest to najczęściej zawołanie call to action (CTA),
  • nagi (naked) – brak w tym przypadku faktycznego zakotwiczenia, więc użytkownikowi wyświetla się surowy link,
  • dokładnie dopasowany (exact match) – polega na wykorzystaniu dokładnie dopasowanego słowa kluczowego, które składa się na siłę pozycjonowania. Jest to jednak ryzykowny anchor, który działa różnie w zależności od popularności słów oraz aktualizacji algorytmów,
  • częściowo dopasowany (partial match) – zasadnicza część tekstu zakotwiczonego tylko częściowo dotyczy słowa kluczowego, wybierając w ich miejscu synonimy,
  • dopasowany do wyrażenia (phrase match) – jest to anchor pomiędzy exact a partial match,
  • obraz (tag alt) – sama grafika nie posiada znacznika i nie ma przez to możliwości dodania anchor textu, jednak można zamiast niego wykorzystać atrybut alt działający na tej samej zasadzie.

Gdzie należy używać anchor textów?

Wiesz już, czym jest tekst kotwicy. Czas, abyś poznał miejsca, w którym można go umieścić.

Anchor text dla linków wewnętrznych

Linkowanie wewnętrzne to bardzo ważny element optymalizacji treści pod kątem wyszukiwarek. Przede wszystkim dlatego, że informuje Google o tym, w jaki sposób strony w Twojej witrynie są ze sobą połączone.

Pamiętaj, aby korzystając z linków wewnętrznych, dodawać tylko te łącza, które wnoszą do treści pewną wartość i są istotne z punktu widzenia czytelnika. Użytkownik, klikając w link, powinien zostać odesłany do miejsca, które jest powiązane z wcześniejszą stroną i uzupełnia znajdujące się na niej informacje.

Tekst kotwicy dla linków wewnętrznych powinien być jak najprostszy, aby odbiorca dokładnie wiedział, czego dotyczy link.

Anchor text dla linków zewnętrznych

Równie ważny jest tekst kotwicy dla linkowania zewnętrznego. Jeśli używasz odpowiedniego tekstu i linku wysyłakącego użytkownika w wartościowe miejsce, pokazujesz Google, że zarówno Ty, jak i strona docelowa jesteście godni zaufania.

Ogólnie rzecz biorąc, za każdym razem, gdy łączysz się z inną stroną internetową, pokazujesz, że jej ufasz i że jej zawartość jest naprawdę wysokiej jakości. Pamiętaj jednak, że tym sposobem bierzesz na siebie odpowiedzialność za to, co znajduje się w linkowanej witrynie.

O czym pamiętać, stosując tekst zakotwiczony?

Wykorzystanie potencjału kotwicy może w wysokim stopniu przysłużyć się linkowaniu zewnętrznemu, zwłaszcza pod kątem oceny robotów wyszukiwarek. Należy jednak pamiętać o kilku elementach.

  1. Anchor ma wpływ na wygląd strony oraz wrażenia użytkownika. Z tego powodu należy umieszczać go w odpowiednich miejscach i pilnować ilości, aby całość tekstu była naturalna i nie zniechęcała czytelnika.
  2. Tekst zakotwiczony nie może być zbyt ogólny, inaczej staje się nieczytelny. Dopasuj go do wartości merytorycznej treści.
  3. Uważaj, aby przez przypadek nie umieścić w kotwicy kropki umieszczonej na końcu zdania.
  4. Badania sugerują, że długość tekstu zakotwiczonego nie powinna być dłuższa niż 60 znaków.
  5. Nie umieszczaj anchoru generycznego za często, lepiej umieścić go przed odnośnikiem, a w treści wpleść słowo kluczowe związane z podlinkowaną podstroną.
  6. Nie wykorzystuj tej samej kotwicy do różnych tekstów, dojdzie wówczas do kanibalizacji słów kluczowych i obniży się jakość strony.
  7. Nie linkuj tych samych tekstów do jednego adresu URL, będziesz mieć problem z zasadą First Link Count, którą sugerują się roboty wyszukiwarek.
  8. Staraj się wykorzystywać różne rodzaje tekstów zakotwiczonych, inaczej całość będzie wyglądać nienaturalnie.
  9. Stosując anchor text, wybieraj różne źródła do jednego tekstu, inaczej algorytm może ocenić Twój wybór negatywnie jako faworyzowanie jednej witryny. Atrakcyjne teksty mogą przyczynić się do poprawienia ruchu na Twojej stronie, więc wybieraj je rozważnie.
  10. Pamiętaj, aby każda kotwica była klikalna. Tutaj łatwo o błąd.

    Jak zoptymalizować anchor text?

    Istnieje wiele skutecznych sposobów, które pozwolą Ci sprawić, że anchor text będzie chętnie klikany przez grupę docelowych odbiorców. Oto niektóre z nich:

    • Zadbaj o naturalność
      Anchor text powinien być naturalnym fragmentem zawartości i pasować do podejmowanego tematu. Linki są bardzo ważne z punktu widzenia SEO, jednak nie powinny wpływać na czytelność i zrozumiałość treści.
    • Dopilnuj, aby anchor text był krótki
      Skuteczny link to taki, który jest łatwy do odczytania i zrozumiały dla każdego użytkownika. Przepełnienie treści długimi, niebieskimi fragmentami nie przyniesie Ci zamierzonych efektów, gdyż zawartość okaże się nieczytelna, przez co użytkownik szybko opuści daną stronę.
      Pamiętaj też, że dodanie zbyt wielu linków spowoduje, że odbiorcy zrezygnują z kliknięcia w jakiekolwiek łącze. Zadbaj więc nie tylko o odpowiednią długość anchor text, ale też o liczbę tych elementów w treści.
    • Uwzględniaj trafną stronę docelową
      Współczynnik odrzuceń jest brany przez Google pod uwagę podczas budowania rankingu SERP. Aby go zminimalizować, zadbaj o trafność witryny, do której użytkownik zostanie doprowadzony po kliknięciu anchor textu. W tym celu upewnij się, że treść tekstu zakotwiczenia jest zgodna z tematem zawartości strony docelowej.

      Na co uważać podczas optymalizacji anchor textu?

      Jak we wszystkich podejmowanych działaniach, podczas SEO tekstu kotwicy również istnieje ryzyko, że coś pójdzie nie po naszej myśli.

      Uważaj więc na przesadną optymalizację, która może przynieść efekt zupełnie odwrotny do zamierzonego. Pod żadnym pozorem nie korzystaj ze schematów linków, gdyż Google uzna to za próbę manipulacji rankingiem wyszukiwarki, a Ty stracisz szansę na wysoką pozycję w SERP.

      Wykorzystywanie potencjału tekstu kotwicy w swojej strategii SEO to doskonały środek marketingowy. Pamiętaj jednak, aby uważać podczas stosowania tych metod, unikać schematów, zmieniać typy anchor text i przede wszystkim zastanowić się, co chcesz dzięki temu osiągnąć. Tego typu działania z pewnością nie zaszkodzą Twojej marce i przyniosą jej wiele korzyści.

      Znaczenie anchor textów dla SEO

      Jak zapewne się domyślasz, kotwice służą przede wszystkim pozycjonowaniu oraz budowaniu rozpoznawalności strony w sieci. Wyszukiwarki traktują teksty zakotwiczone jako czynnik rankingowy i oceniają ich użycie pod kątem algorytmów. Są więc ważnym elementem linkowania wewnętrznego i zewnętrznego. Ich różnorodność podnosi wartość tekstu, jest także ukłonem w stronę użytkownika, który może zdobyć dodatkowe informacje.

      Odpowiednio dobrany link pełni dwie funkcje:

      • pozwala użytkownikom sprawnie poruszać się po treści lub „przeskoczyć” na inne witryny,
      • dostarcza wyszukiwarkom kluczowych informacji o zawartości i tematyce strony.

      Boty indeksujące wyszukiwarek skanują każdy obecny na witrynie anchor – pozycjonowanie jest nierozerwalnie związane z profilem linkowym strony. Powiązanie frazy z adresem pozwoli algorytmom skojarzyć je ze sobą, by lepiej określić, przy jakich frazach wyświetlić daną podstronę.

      O czym warto pamiętać przy linkowaniu? Istotną kwestią jest zadbanie zarówno o odnośniki wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Pierwsze z nich służą głównie do nawigacji w obrębie witryny. Drugie z kolei mogą budzić pewne zastanowienie – w końcu linkujesz do innych stron. Takie działanie może jednak przełożyć się na wzrost zaufania do domeny, a przy tym ułatwić pozyskiwanie odnośników prowadzących w Twoim kierunku. Jeśli będziesz w stanie zadbać o to, by strony cieszące się sporym uznaniem wyszukiwarek i internautów linkowały do Twojej zawartości, możesz liczyć na znacznie lepsze rezultaty pozycjonowania.

      Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, są instrukcje dla botów wyszukiwarek – można umieszczać je w znacznikach meta lub pliku „robots.txt”. Aby odnośniki z danej podstrony nie były brane pod uwagę, należy zastosować dyrektywę „nofollow”. W większości przypadków powinieneś jednak zostać przy standardowych ustawieniach.

      Podsumowanie

      Anchory tekstowe mogą przyczynić się do poprawy wyników osiąganych przez Twoją stronę internetową. Aby jednak był chętnie klikalne przez grupę docelowych odbiorców, muszą zostać poddane odpowiedniej optymalizacji. Wykorzystaj więc wyżej wymienione wskazówki i stwórz skuteczne teksty zakotwiczenia, które zachęcą użytkowników do odwiedzenia Twojej witryny. Jeśli jednak uważasz, że zadanie to jest zbyt wymagające, zgłoś się do doświadczonej agencji SEO, która kompleksowo zadba o efektywność linków, dzięki czemu pokonasz branżowych rywali i osiągniesz pożądane efekty!

      Artykuł powstał we współpracy ze stronami: tracetimes.com, manuspott.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
    Jakie są różnice pomiędzy pozycjonowaniem on – site a off – site?
    Nie wiesz, czy pozycjonowanie jest w stanie odmienić życie Twojej strony internetowej? Może chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat pozycjonowania? Przeczytaj ten artykuł.
    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
    Zastanawiałeś się, w jaki sposób wyszukiwarka przeszukuje Twoją stronę w poszukiwaniu informacji? Wiesz, jak duże znaczenie ma poprawny adres URL witryny?
    W jaki sposób czynniki behawioralne wpływają na SEO?
    W jaki sposób czynniki behawioralne wpływają na SEO?
    Optymalizując stronę, nie można skupiać się wyłącznie na algorytmach. Czym są czynniki behawioralne i dlaczego mają znaczenie dla SEO? Warto wiedzieć.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.