O wyglądzie wpisu danej strony w wynikach wyszukiwania decydują nie tylko znaczniki meta, lecz także dane strukturalne. Aby ujednolicić ich strukturę pomiędzy różnymi wyszukiwarkami, w 2011 roku opracowano projekt Schema.org. Co to jest, jak wykorzystać funkcjonalność tego typu narzędzi i jak Schema.org wpływa na SEO?
Przygotowując zawartość na stronę internetową, musimy przede wszystkim znaleźć odpowiednią równowagę pomiędzy przydatnością dla użytkownika a zgodnością z wymogami wyszukiwarek. Skuteczne działania w zakresie SEO pozwolą nam znacznie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, czego efektem powinna być większa liczba wizyt i wzrost zysków z witryny. Warto w tym celu nie tylko dopracować treść pod kątem fraz kluczowych i zadbać o czytelność oraz atrakcyjność strony, lecz także wykorzystać bardziej zaawansowane narzędzia. Wiele z nich bezpośrednio dotyczy kodu witryny – w tym dane strukturalne, czyli znaczniki schematu, które są umieszczane w znacznikach HTML.
Czym są dane strukturalne? To informacje o zawartości strony, które powinny być uporządkowane w określony sposób, w zgodzie ze standardami uznawanymi przez wyszukiwarki – jednym z nich jest właśnie Schema.org. Dane strukturalne to sposób, by różnego rodzaju algorytmy mogły lepiej „zrozumieć” znaczenie treści. Częstym przykładem ich zastosowania są różne wartości liczbowe. Dla czytelnika informacja o tym, że przygotowanie potrawy z danego przepisu potrwa 30 minut, będzie w pełni zrozumiała, jednak dla wyszukiwarki „30” to po prostu liczba. Programy komputerowe nie są w stanie określić kontekstu znaczenia różnych informacji bez dodatkowej pomocy, którą zapewniają właśnie znaczniki schematu.
Istnieje kilka różnych języków kodowania, które mają swoje zastosowanie w Schema.org. Dodane one są do kodu HTML strony, umożliwiając analizę metadanych, a właśnie znaczniki schematu są taką formą metadanych. Poniżej przedstawimy kilka podstawowych informacji na temat języka kodowania.
Musisz wiedzieć, że znaczniki schematu używa się w jakimś celu. Można wyróżnić kilka typów schematów, w zależności od Twoich potrzeb:
Omawiane w artykule znaczniki pomagają również w ręcznym wprowadzaniu każdego atrybutu semantycznego w ich kodzie źródłowym. Typ elementu będzie zawsze wyświetlany jako adres URL bezpośrednio odsyłający do indeksu znaczników schematu. Spróbuj przejrzeć całą bibliotekę schematów, aby odkryć różne typy elementów, które najlepiej pasują do Twojej strony. Istnieją nawet specjalne rozszerzenia, umożliwiające znalezienie typu przedmiotu, którego inni aktualnie szukają.
Pomiędzy znacznikami <h1>, aby zaznaczyć nazwę swojej strony internetowej, możesz umieścić również numery telefonów, adresy itp. Pamiętaj, że Google oferuje narzędzie do fragmentów rozszerzonych, pozwalające sprawdzić, czy poprawnie wstawiono znaczniki schematu. Spróbuj z niego skorzystać!
Znaczników schematu można używać w połączeniu z mediami społecznościowymi. Jest to dobry sposób, aby połączyć wyświetlanie swoich postów z organicznymi wynikami wyszukiwania.
Pamiętaj jednak, że stosowanie znaczników schematu może zaszkodzić artykułom na blogach czy podstronom, które nie korzystają z elementów rozszerzonych. Z drugiej strony, ręczne wstawianie znaczników schematu do witryny z dużą ilością wpisów na blogu nie wchodzi w grę.
Mimo że jest to łatwe w użyciu, ręczne wprowadzanie każdego tagu na różnych stronach internetowych może spowodować pewne błędy. Istnieje wiele narzędzi, które mogą zaradzić tym problemom. Jeśli jednak nie wiesz, jak to stosować, to może warto zatrudnić ekspertów w danej dziedzinie?
Dzięki znacznikom schematu jesteś w stanie osiągnąć dużo na swojej stronie internetowej. Rozważ więc skorzystanie z schema.org, aby zapewnić przejrzyste i łatwe znaczniki danych strukturalnych w Twojej witrynie. Wykorzystanie tych strategii do generowania lepszych wyników wyszukiwania i bardziej zoptymalizowanej strony nie tylko zwiększy ruch w Twojej witrynie, ale także zapewni lepsze możliwości biznesowe.
Standardy dotyczące uporządkowanych danych, takie jak Schema.org, są obecnie dość rozbudowane i mogą obejmować dużo różnych informacji. Gdy na przykład szukasz informacji o serialu czy filmie, przy niektórych wynikach możesz zauważyć średnią ocenę użytkowników danego portalu. W przypadku przepisów możesz spotkać się na przykład z liczbą porcji czy czasem przygotowania, które będą widoczne bezpośrednio na stronie wyników wyszukiwania. Kolejne przydatne dane to chociażby czas publikacji artykułu lub dzień, w którym ma odbyć się wyszukiwane przez nas wydarzenie.
Przykładów zastosowania Schema.org jest bardzo dużo, a wiele z nich ma znaczenie zarówno dla wyszukiwarki, jak i użytkownika. Z perspektywy algorytmów Google i innych narzędzi umożliwiają one lepszą kategoryzację treści oraz promowanie stron, które oferują przydatną zawartość. Dla czytelników jest to z kolei sposób, aby szybko sprawdzić najważniejsze informacje. Z tego względu mają one spore znaczenie dla SEO – dane strukturalne idealnie wpasowują się w obecne trendy związane z pozycjonowaniem, które zwracają uwagę na zgodność z algorytmami wyszukiwarki, a także na poprawę doświadczeń użytkownika. Schema.org i inne tego typu narzędzia to również istotny element koncepcji „semantycznej sieci”, która zakłada wykorzystanie standaryzowanych danych, by umożliwić maszynom lepsze zrozumienie kontekstu treści.
Projekt Schema został opracowany przez cztery najpopularniejsze wyszukiwarki internetowe – Google, Yahoo!, Bing oraz rosyjski Yandex. Dzięki temu nie jest konieczne przygotowywanie danych w różnych formatach, aby obsłużyć różne serwisy. W efekcie zamieszczenie dodatkowych informacji w wynikach wyszukiwania jest stosunkowo proste, a twórcy stron internetowych mogą skupić się na konkretnym, szeroko stosowanym schemacie. Co więcej, możliwe jest także potencjalne zastosowanie aplikacji, które będą analizować dane strukturalne Schema.org, by zapewnić dodatkową funkcjonalność użytkownikom. Od 2016 roku również Apple zaleca stosowanie tego typu narzędzi – dane Schema są wspierane przy wyszukiwaniu z użyciem aplikacji Spotlight i przeglądarki Safari.
Głównym celem projektu Schema jest opracowanie słownika, który może zostać wykorzystany do tworzenia danych strukturalnych. To w pewnym sensie wspólny język dla wyszukiwarek internetowych. Rodzaje danych (nazywane także schematami – ang. „schema”) są uporządkowane według hierarchii określonej przez Schema.org, a każdy z typów ma własny zestaw atrybutów, które można zastosować w kodzie strony. Wspominaliśmy o tym w poprzednich akapitach artykułu.
Typy określane przez Schema.org dziedziczą podstawowe atrybuty z typu Thing (są to ogólne parametry, takie jak „url”, „description” czy „alternateName” – adres URL, opis i nazwa zamienna), dodając do nich także atrybuty odpowiednie dla danego obiektu. Dla przykładu „Event” zawiera informacje o lokalizacji („location”) czy dacie rozpoczęcia i zakończenia („startDate” i „endDate”). „SportEvent” pozwala ponadto określić także rodzaj sportu oraz zawodników lub zespoły biorące udział w wydarzeniu.
Aktualnie Schema.org definiuje 792 typy, które zawierają łącznie 1447 atrybutów. Co kilka miesięcy pojawiają się aktualizacje obejmujące zarówno działanie samego narzędzia, jak też nowe rodzaje danych. Możliwe jest rozszerzenie dostępnych słowników o własne typy, jednak nie są one oficjalnie wspierane.
Warto zaznaczyć, że Schema.org określa jedynie typy danych i ich zawartość. W kwestii samego formatu mamy pewną dowolność: informacje mogą być umieszczone z użyciem standardów takich jak Microdata, RDFa czy JSON-LD. Poszczególne wyszukiwarki mogą mieć własne wymagania w tej kwestii – Google zaleca stosowanie JSON-LD, jednak inne kodowania również są wspierane. Dokładny proces wprowadzania danych będzie zależeć od tego, na jaki format się zdecydujemy, jednak w większości przypadków powinniśmy określić informacje w podobny sposób. Poniższe instrukcje dotyczą „ręcznego” korzystania ze Schema.org. Narzędzia SEO dostępne w różnych systemach mogą znacznie ułatwić ten proces.
Wyniki w Google i innych wyszukiwarkach są obecnie prezentowane w formie „rich snippets”. Podstawowe informacje o stronie obejmują jej tytuł i krótki opis – to dane umieszczane w znacznikach meta, które już nie wystarczą do osiągnięcia sukcesu w pozycjonowaniu. Jakie korzyści na tym polu daje skorzystanie z Schema.org? SEO musi obecnie skupiać się zarówno na wyszukiwarkach, jak i użytkownikach. „Rich snippets”, czyli rozbudowane elementy na liście wyników wyszukiwania, pozwalają potencjalnym czytelnikom już na pierwszy rzut oka zapoznać się z podstawowymi informacjami o produkcie, usłudze czy artykule. W efekcie ich zainteresowanie daną stroną może znacznie wzrosnąć – co więcej, wyszukiwarki aktywnie promują stosowanie takich narzędzi, dzięki czemu możesz liczyć na lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Warto także zwrócić uwagę na fakt, że wciąż nie wszystkie strony stosują dane strukturalne. Na stronie Schema.org można znaleźć informację, że schemat ten jest używany dopiero przez „ponad 10 milionów witryn”. Inne źródła, na przykład Bing czy magazyn ACM Queue, szacują, że jedynie 17-31% stron korzysta ze Schema. Mimo ogromnej przydatności i realnego wpływu na pozycjonowanie dane strukturalne są wciąż w dużej mierze ignorowane przez twórców stron. To wyjątkowa szansa, by wykorzystać najnowsze trendy w świecie SEO, zanim konkurencja zdecyduje się na podobny ruch. Wypracowanie solidnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania pozwoli na długi czas zwiększyć liczbę wizyt.
Ręczne przygotowanie informacji zgodnych ze Schema.org jest dość czasochłonne, a do tego wymaga bezpośredniego dostępu do kodu strony. Istnieje jednak wiele narzędzi, które znacznie ułatwiają to zadanie. Takiej funkcjonalności można szukać chociażby u dostawców wyszukiwarek – Google oferuje na przykład wygodnego asystenta do oznaczania znaczników schematu. Wystarczy wybrać typ, wprowadzić URL i wypełnić pola z danymi, aby otrzymać kod gotowy do wklejenia na stronę. Co więcej, systemy zarządzania treścią również zapewniają dostęp do takich narzędzi – w większości przypadków trzeba będzie jednak znaleźć odpowiednią wtyczkę Schema.org. Dobrym pomysłem może być także skorzystanie z usług agencji SEO, która w profesjonalny sposób przygotuje dane strukturalne i zajmie się innymi kwestiami związanymi z zawartością oraz kodem strony.
Zaskakujące jest to, jak wiele firm nie korzysta jeszcze ze znaczników schematu. Wydawać się może, że umieszczenie znaczników w kodzie to coś skomplikowanego, nie czekaj jednak na to, aż wyprzedzi Cię konkurencja i dowiedz się na ten temat jak najwięcej! Przekonasz się, że to wcale nie takie straszne.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Czy stosowanie schemy ma sens jeśli już są pododawane dane także ophen graph i tego tupu rzeczach. Bo to są podobne dane, tylko w innej formie.