Zapytaj o ofertę
Optymalizacja wideo. Jak pozycjonować filmy w Internecie?
6 min. czytania

Optymalizacja wideo. Jak pozycjonować filmy w Internecie?

Musisz pamiętać, że filmy przyciągają internautów. Poszukują oni w nich nie tylko rozrywki, ale i informacji, które będą proste do przyswojenia. Jak można zauważyć, Google stale monitoruje zmiany w upodobaniach użytkowników. W celu zaspokojenia ich potrzeb, musisz dostosować przekaz do bieżących trendów. Jednym z nich są właśnie materiały wideo. Jak je pozycjonować, aby dotarły do szerokiego grona odbiorców?

Na czym polega pozycjonowanie wideo?

SEO to nie tylko działania w obrębie optymalizacji treści. Contentem, o którego widoczność warto również dbać, są materiały wideo. Na czym polega ich pozycjonowanie?
Pozycjonowanie wideo dotyczy w głównej mierze serwisu YouTube, gdyż to właśnie na nim umieszczane jest najwięcej treści tego typu. Jako że jednak Google jest właścicielem tej platformy, często wyświetla w wynikach wyszukiwania filmiki udostępnione na YouTube. Oznacza to, że jeśli właściwe zoptymalizujesz swoje wideo, nie tylko zyska ono popularność w tym serwisie, ale też będzie dobrze widoczne w wyszukiwarce Google, co zapewni Ci podwójne korzyści.

Wideo możesz także udostępniać na swojej stronie internetowej. Jeśli poprawnie je sformatujesz, nazwiesz i opiszesz, będzie lepiej pozycjonować się w wyszukiwarce, zapewniając tym samym większy ruch w Twojej witrynie.

Dlaczego powinieneś postawić na pozycjonowanie wideo?

Nadrzędnym celem pozycjonowania wideo jest ułatwienie użytkownikom znalezienia Twoich filmów. Istnieje ponadto wiele korzyści bezpośrednio odnoszących się do Twojej firmy. Są to:

  • wzrost świadomości marki,
  • większy potencjał generowania leadów i sprzedaży,
  • wzrost ruchu w witrynie,
  • większe zaangażowanie użytkowników na stronie i w mediach społecznościowych,
  • wzrost rentowności kampanii marketingowej.

To, jakie efekty uzyskasz, zależy w głównej mierze od tego, jak bardzo zaangażujesz się w pozycjonowanie wideo zarówno na YouTube, jak i w wyszukiwarce Google. Warto więc dołożyć wszelkich starań, aby Twoje filmy dotarły do jak najszerszego grona odbiorców.

Jak zoptymalizować filmy pod kątem SEO?

Wiesz już, na czym polega pozycjonowanie wideo i jakie korzyści może Ci zapewnić. Najwyższa więc pora, aby zaznajomić się z kluczowymi technikami optymalizacyjnymi, za pomocą których osiągniesz wspomniane wcześniej efekty.

Wybierz słowa kluczowe

Pierwszym krokiem w optymalizacji wideo jest wybór słów kluczowych. Warto wówczas postawić na frazy, które mają wysoki wolumen wyszukiwań i nawiązują do Twojej firmy.

Tworząc bazę słów kluczowych, zwróć też uwagę na frazy long tail. Są one znacznie mniej konkurencyjne, a przy tym satysfakcjonująco skuteczne. Możesz je umieścić w tytule, opisie oraz tagach filmów.

Aby znaleźć skuteczne frazy, skorzystaj z jednego z najpopularniejszych narzędzi do analizy słów kluczowych, jakim jest Senuto.

Senuto – przykładowe słowa kluczoweSenuto – przykładowe słowa kluczowe

Przeprowadź analizę konkurencji

Kolejnym krokiem jest analiza konkurencji. Aby lepiej wypozycjonować swoje wideo, dowiedz się, jakich słów kluczowych używają branżowi rywale, jakie filmy tworzą i w jaki sposób je promują. W ten sposób ustalisz, co sprawdza się na rynku, a co nie przynosi oczekiwanych efektów. Możesz wówczas skorzystać z narzędzia SEMrush.

SEMrush – analiza fraz konkurencjiSEMrush – analiza fraz konkurencji

Stwórz angażującą strukturę

Tworząc swoje filmy, upewnij się, że ich struktura będzie atrakcyjna i angażująca dla odbiorców. Twoim celem powinno być utrzymanie uwagi użytkownika od początku do końca materiału wideo.

O jakich wskazówkach warto pamiętać?

  • Zwróć uwagę odbiorcy już na samym początku filmu.
  • Nie twórz zbyt długich materiałów. Im krótsze i bardziej treściwe, tym lepiej.
  • Zadbaj o oprawę dźwiękową.
  • W całym filmie uwzględnij kilka wezwań do działania.

Zadbaj o nazwy filmów

Losowe nazwy filmów składające się z ciągu liczb nie przyniosą Ci oczekiwanych rezultatów. Udostępniając materiały wideo na stronie internetowej lub serwisie YouTube, pamiętaj, aby nadać im nazwy uwzględniające słowa kluczowe. Dzięki temu zarówno algorytm, jak i użytkownicy, bez problemu określą, o czym jest dany film.

Stwórz transkrypcje

Tworząc transkrypcję do swoich filmów, nie tylko zwiększysz ich potencjał w zakresie pozycjonowania, ale też poprawisz swój wizerunek w oczach odbiorców. Dzięki temu wyszukiwarki lepiej zrozumieją tematykę Twoich treści, co z kolei przełoży się na pozycję w rankingu. Narzędziem, z którego możesz skorzystać, aby stworzyć transkrypcję wideo, jest Rev.

Rev – przykładowa transkrypcjaRev – przykładowa transkrypcja

Zoptymalizuj miniaturę filmu

Z pewnością wiesz, jak ważne jest pierwsze wrażenie. W przypadku treści wideo kreuje je zazwyczaj miniatura filmu. Powinna być ona zrozumiała, zwracająca uwagę oraz odwzorowująca zawartość Twojego wideo. W kontekście SEO upewnij się natomiast, że miniatura zawiera wybrane wcześniej słowa kluczowe.

YouTube – przykładowe miniatury filmów na kanale Agnieszka Grzelak BeautyYouTube – przykładowe miniatury filmów na kanale Agnieszka Grzelak Beauty

Zadbaj o dostępność mobilną

Prawda jest taka, że coraz więcej odbiorców ogląda filmy z poziomu swoich telefonów komórkowych. Właśnie dlatego wszystkie udostępniane w sieci wideo powinny być zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych. Mowa tu o responsywnym projekcie, dobrej widoczności i właściwym dźwięku dla wszystkich typów urządzeń.

Aby sprawdzić, czy dana strona jest dostosowana do smartfonów i tabletów, skorzystaj z takich narzędzi, jak Mobi Ready czy Test Google Mobile-Friendly.

Google Mobile-Friendly Test – analiza dostosowania strony do urządzeń mobilnychGoogle Mobile-Friendly Test – analiza dostosowania strony do urządzeń mobilnych

Uwzględnij wytyczne serwisów społecznościowych

Pamiętaj, że schemat działań optymalizacyjnych powinien być dostosowany do wytycznych platformy, na której zamierzasz udostępnić swoje filmy. Czego dotyczą takie zasady? Przede wszystkim długości, rozmiaru, nazw czy treści call to action. Dla przykładu, na Facebooku lepiej sprawdzą się filmy kwadratowe, podczas gdy Twitter preferuje materiały poziome.

Ustal harmonogram publikacji

Na liczbę wyświetleń danego filmu wpływa przede wszystkim czas jego publikacji. Upewnij się więc, że udostępniasz wideo w czasie wzmożonej aktywności swojego rynku docelowego. Możesz to określić, analizując czas, w którym użytkownicy szukają Twoich słów kluczowych. Skorzystaj wówczas z takich narzędzi jak SEOMoz Video Analyzer lub VidIQ.

VidIQ – przykład funkcji narzędziaVidIQ – przykład funkcji narzędzia

Zastosuj techniki reklamowe

Nawet najlepiej zoptymalizowany film nie uzyska spektakularnej widoczności, jeśli nie wdrożysz skutecznych technik promocyjnych. Warto reklamować treści wideo w mediach społecznościowych, na swojej stronie internetowej oraz w innych kanałach komunikacyjnych. Google zbiera bowiem dane ze wszystkich tych źródeł i na ich podstawie ocenia, jaką pozycję przypisać Twoim treściom w wynikach wyszukiwania.

Popraw swoje wyniki dzięki SEO video!

Treści wideo są obecnie najbardziej popularnym środkiem przekazu. Jeżeli jeszcze nie zacząłeś tworzyć swojego contentu, najwyższy czas, by to zmienić. Niezależnie od tego, czy zamierzasz udostępniać filmiki na swojej stronie internetowej, w serwisie YouTube czy na innej platformie, musisz zadbać o ich optymalizację. Skorzystaj wówczas z omówionych wskazówek lub skonsultuj się z agencją marketingu cyfrowego, która dobierze metody optymalizacyjne i reklamowe do Twoich indywidualnych potrzeb.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    26 statystyk SEO, które przekonają cię do inwestycji SEO
    Jeśli szukasz twardych danych i mocnych argumentów przemawiających za inwestycją SEO, to dobrze trafiłeś. Zebraliśmy dla Ciebie najważniejsze korzyści wynikające z danych.
    Jak korzystać z Google Trends?
    Jak korzystać z Google Trends?
    Google Trends to usługa, dzięki której można w łatwy sposób analizować trendy wyszukiwań wśród internautów. Stanowi wielką pomoc w przypadku obmyślania działań marketingowych. Jak działa i czy warto się nią interesować? Sprawdź już teraz!
    Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?
    Dostęp do serwera FTP – kiedy jest potrzebny?
    Aby poradzić sobie z wdrażaniem efektywnych procesów optymalizacyjnych w witrynie internetowej, eksperci sięgają po niezbędne narzędzia analityczne.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.