ChatGPT zdaje egzamin prawniczy, odpowiada na zadane pytania niczym człowiek i rozwiązuje test kodowania Google. Nic dziwnego, że jego pojawienie się to jeden z najgłośniejszych tematów ostatnich miesięcy. Dobrze wykorzystana sztuczna inteligencja może ułatwić życie w wielu obszarach. Jak więc korzystać z chatu od OpenAI, aby uczynić z niego narzędzie pomocne nie tylko w digital marketingu?
ChatGPT to produkt wprowadzony przez przedsiębiorstwo OpenAI. Jest chatbotem wspieranym przez sztuczną inteligencję. Na podstawie dostarczanych mu danych odpowiada na pytania i rozwiązuje problemy w czasie rzeczywistym.
Na uwagę zdecydowanie zasługuje jego imponująca zdolność do generowania odpowiedzi podobnych do tych udzielanych przez ludzi.
ChatGPT – pole wyszukiwania
Chatbot od OpenAI wyjaśni Ci równanie kwantowe, napisze scenariusz, zaproponuje pomysły na prezent dla chłopaka, stworzy artykuł poradnikowy, a nawet wymyśli tematy postów na Facebooka. Do tego zapamiętuje, co mówiłeś (pisałeś) do niego wcześniej.
Jak to działa? Otóż narzędzie przetwarza ogromne ilości danych i to właśnie na ich podstawie jest w stanie udzielać odpowiedzi. Cały czas jednak się uczy – np. poprzez feedback od użytkowników. Aktualna wersja z pewnością nie jest idealna, ale narzędzie ma ogromny potencjał do tego, aby w krótkim czasie stać się naprawdę znaczącym produktem na rynku.
Podstawowa wersja chatu jest darmowa i dostępna dla wszystkich. Wystarczy wejść na stronę https://chat.openai.com/chat i stworzyć konto, a następnie zalogować się, wykorzystując swoje dane. Gotowe!
ChatGPT – pierwsze logowanie
Pod kątem technicznym obsługa chatu jest bardzo prosta. Po zalogowaniu się możesz zacząć zadawać pytania sztucznej inteligencji. Wystarczy wpisać je w wyznaczone miejsce i zatwierdzić klawiszem Enter.
ChatGPT – odpowiedź na pytanie
Po prawej stronie odpowiedzi wyświetlają się „łapki” w górę i w dół, dzięki którym możesz dać znać chatbotowi, czy odpowiedź na pytanie jest satysfakcjonująca, czy też nie. Na tej podstawie system również uczy się i w przyszłości prawdopodobnie nie popełni tego samego błędu.
ChatGPT – zgłoszenie problemu z odpowiedzią
ChatGPT może okazać się niezwykle pomocnym narzędziem w digital marketingu, zwłaszcza przy tworzeniu treści. Oczywiście nie chodzi o to, aby posługiwać się robotem i generować spamerskie teksty na masową skalę. Takie działanie jest zabronione przez Google. Odpowiednio wykorzystując sztuczną inteligencję, możesz jednak usprawnić i ułatwić sobie wiele etapów w procesie tworzenia contentu.
Kluczowe jest to, w jaki sposób formułujesz pytania i komendy. Powinny być precyzyjne oraz konkretne. Im więcej szczegółów podasz, tym trafniejszą odpowiedź uzyskasz.
Załóżmy, że prowadzisz gabinet fizjoterapeutyczny i szukasz inspiracji na tematy wpisów, które mają przyciągnąć ruch na Twoją stronę. Pytasz więc sztuczną inteligencję, jakie treści publikować na takim blogu. Efekt?
Trzeba przyznać, że chatbot ma sporo racji. Jednak Tobie chodziło o coś innego. Spróbujmy więc nieco zmodyfikować pytanie i podać więcej szczegółów.
ChatGPT – odpowiedź na pytanie (3)
Tym razem otrzymaliśmy gotowe pomysły na nagłówki. Zwróć jednak uwagę na to, że do zadania tak szczegółowego pytania konieczny był wcześniejszy research słów kluczowych.
ChatGPT może mocno ułatwić pracę nad contentem, a także inne działania SEO, jednak jako dodatek. W końcu nie zna on specyfiki Twojej marki, celów biznesowych czy potrzeb grupy odbiorców. Pamiętaj, że sztuczna inteligencja nie domyśli się sama, o co chodzi użytkownikowi (przynajmniej na razie).
Pamiętaj też, że zawsze możesz poprawić robota, jeśli nie zrozumiał kontekstu Twojego pytania.
ChatGPT ma niestety pewne ograniczenia. Przede wszystkim należy pamiętać, że jego „wiedza” kończy się na 2021 roku i nie ma on informacji na temat późniejszych wydarzeń. Nie zapytamy go więc o obecną sytuację w Ukrainie, katastrofę ekologiczną na Odrze czy o Helpful Content Update w wyszukiwarce Google.
O czym jeszcze musisz pamiętać? Otóż sztuczna inteligencja popełnia błędy. Oto przykład:
ChatGPT – błędna odpowiedź na pytanie
To oznacza, że narzędziem trzeba posługiwać się bardzo ostrożnie, bo przez nieuwagę i stuprocentowe zaufanie do robota można mocno sobie zaszkodzić. Zresztą sami twórcy podkreślają, że ChatGPT czasami może generować nieprawdziwe informacje.
Trzeba też pamiętać, że system komputerowy nie jest w stanie samodzielnie myśleć i nie ma własnej opinii. Korzysta wyłącznie z tych informacji, które zostaną mu dostarczone.
Teoretycznie ograniczeniem jest też brak zdolności do rozumienia i doświadczania emocji, jednak nie przeszkadza to w korzystaniu z narzędzia.
Wdrożenie ChatGPT odbiło się głośnym echem w świecie SEO. Okazało się, że sztuczna inteligencja tego systemu całkiem nieźle radzi sobie z tworzeniem treści na strony internetowe. W jaki sposób wykorzystać ją podczas pozycjonowania?
Gdy w 2022 pojawił się temat sztucznej inteligencji i jej zdolności do tworzenia treści, w środowisku marketingowym zawrzało, a copywriterzy zaczęli obawiać się o swoje posady.
Dziś wiemy, że aktualna wersja ChatGPT nie nadaje się do tego, aby powierzyć mu cały proces tworzenia contentu i całkowicie zastąpić nim specjalistów.
Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby wspomóc się narzędziem przy tworzeniu krótkich treści na potrzeby SEO (np. opisów produktów) lub przy robieniu researchu. Chatbot doskonale radzi sobie z opisywaniem przeróżnych zagadnień.
Teksty tworzone przez sztuczną inteligencję warto sprawdzić przed opublikowaniem, ponieważ mogą zawierać błędy językowe, a czasami również merytoryczne. Pamiętaj, że zakres wiedzy chatbota ogranicza się do 2021 roku.
Innym pomysłem na wykorzystanie sztucznej inteligencji w kontekście tworzenia treści jest optymalizacja pod kątem wybranych słów kluczowych. Jeśli masz już gotowy tekst, wrzuć go do czatu, a następnie podaj frazy, które mają się w nim znaleźć.
Tytuły SEO spełniają dwa zadania: wpływają na miejsce w rankingu oraz zachęcają do kliknięcia. Meta opisy nie mają bezpośredniego związku z pozycją, ale opisują zawartość strony, co również wpływa na współczynnik CTR.
ChatGPT pomoże Ci w stworzeniu obu tych elementów. To spore ułatwienie dla właścicieli rozbudowanych serwisów. Tytuły i opisy muszą być unikalne, a jeśli witryna składa się z kilkuset podstron, pisanie każdego z nich samodzielnie może okazać się bardzo czasochłonne. Warto ułatwić sobie ten proces za pomocą AI.
Jak to zrobić? Kluczowy jest sposób formułowania komend. Musisz precyzyjnie określić, czego oczekujesz.
Dla przykładu najpierw wydaliśmy chatbotowi taką komendę:
ChatGPT – tworzenie tytułów SEO
Niestety, już na pierwszy rzut oka widać, że tytuły są zbyt długie. Maksymalna szerokość dla wersji desktopowej to 600 pikseli. Jeśli nie masz pewności, czy długość tytułu SEO jest odpowiednia, skorzystaj z narzędzia Mangools SERP Simulator.
mangools.com – symulator Google SERP
Część tekstu została ucięta, co nie wygląda dobrze. Spróbujmy więc jeszcze raz, tym razem dodając informację na temat długości.
ChatGPT – tworzenie krótszych tytułów SEO
Mamy gotowe propozycje na tytuły dla pozycjonowanej strony!
Kwestia generowania meta description wygląda podobnie. Ważne jest dokładne sformułowanie komend.
ChatGPT – tworzenie meta description
Nie masz pomysłu na content na swojego bloga? Wykorzystaj sztuczną inteligencję!
ChatGPT – pomysły na treści blogowe
W komendzie możesz też zawrzeć frazę kluczową, wokół której chcesz budować content na swojego bloga.
Podstawę optymalizacji SEO stanowią słowa kluczowe. Bez nich nie mógłbyś przyciągnąć na swoją stronę dużego ruchu. ChatGPT pomoże Ci je znaleźć, a także przeanalizować. Możesz to zrobić na wiele sposobów. Wszystko zależy od tego, jakich fraz szukasz i do czego chcesz je wykorzystać.
ChatGPT – przykłady słów kluczowych
Dzięki znacznikom schematu wyszukiwarka interpretuje dane dostępne na stronie, a następnie wyświetla je w odpowiednim kontekście. To one są odpowiedzialne za rozszerzone elementy w SERP-ach, takie jak: ceny produktów, pytania i odpowiedzi, stan magazynowy, ocena produktu, a nawet czas przygotowywania posiłku według przepisu na blogu.
Aby wdrożyć dane strukturalne, trzeba stworzyć specjalne fragmenty kodu i dodać je do strony. Nie czujesz się pewnie w obszarze programowania? To nie problem, bo ChatGPT zrobi to za Ciebie!
ChatGPT – przykładowe znaczniki schematu
Tworzenie opisów alternatywnych to ważna część optymalizacji SEO. Alt text pomaga robotom wyszukiwarki zrozumieć, co znajduje się na grafice, co z kolei przekłada się na pozycjonowanie. Do tego wyświetla się na stronie, gdy z jakiegoś powodu nie widać grafiki.
Za pomocą sztucznej inteligencji możesz w łatwy sposób stworzyć opisy ALT dla obrazów w swojej witrynie.
ChatGPT – przykładowe opisy ALT obrazów
ChatGPT istnieje na rynku stosunkowo niedawno, a już zdążył sporo namieszać w świecie digital. Pojawiły się opinie, że sztuczna inteligencja może w przyszłości stać się dużym zagrożeniem dla wyszukiwarek internetowych. Niektórzy już teraz nazywają chatbota od OpenAI „Google killer”.
Warto wspomnieć o firmie Microsoft, która jakiś czas temu ogłosiła integrację swojej wyszukiwarki Bing z narzędziem ChatGPT. Dzięki temu Bing otrzymał nowe możliwości i, kto wie, może w przyszłości w końcu dorówna Google. Trzeba przyznać, że Firma Microsoft wyciągnęła asa z rękawa.
Wyszukiwarka Bing
Nowa wersja wyszukiwarki ma odpowiadać na postawione pytania, pomagać w robieniu zakupów, tworzyć menu, zaplanować wycieczkę czy nawet napisać wiersz.
Podsumowując, ChatGPT to narzędzie pomocne niemal na każdym etapie procesu SEO. Jeśli dobrze je wykorzystasz, pozycjonowanie Twojej strony stanie się łatwiejsze i będzie przebiegało sprawniej.
Pamiętaj jednak, aby nie traktować chatbota jako główne źródło wiedzy. Korzystaj dodatkowo z innych narzędzi SEO, zwłaszcza przy generowaniu i analizie słów kluczowych.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.