Zapytaj o ofertę

Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?

5 min czytania
Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
Kategoria SXO

O skuteczności interfejsu decyduje integralność z pozostałymi elementami strony. Wielu twórców witryn podejmuje wysiłki celem zbudowania prostego w obsłudze narzędzia, które przypadnie do gustu niemal każdemu internaucie. Nie jest to proste zadanie ze względu na złożoność procesu projektowania, jednak warto powziąć wszelkie wysiłki, aby interfejs graficzny w 100% spełnił swoją funkcję. Jak zatem zbudować solidne, przyjazne narzędzie komunikacyjne? O tym (i nie tylko) przeczytasz w przygotowanym artykule. Nie zwlekaj, znajdź patent na pozyskanie uwagi najbardziej wymagającego użytkownika sieci!

Spis treści:

Brak znaku równości między interfejsem graficznym i tekstowym

Samo pojęcie interfejs użytkownika odnosi się do nawiązywania relacji pomiędzy człowiekiem a urządzeniem. System zazwyczaj odnosi się do skonkretyzowanych reakcji internauty. Co więcej, można pokusić się o wyróżnienie różnego rodzaju interfejsów, a do klasycznych zaliczymy: tekstowy, graficzny oraz naturalny.

GUI – czym jest?

Graficzny interfejs użytkownika (rozwinięty skrót od anglojęzycznego sformułowania: Graphical User Interface) to jedna ze sztampowych klasyfikacji interfejsów. Jego zadaniem jest tworzenie wizualnego sposobu przedstawienia widoków na pulpicie wraz z paskiem menu oraz ikonami. To graficzna prezentacja wszelkich poleceń możliwych do zrealizowania przez użytkownika witryny.

W przypadku interakcji z komputerem bądź telefonem komórkowym istotną rolę odgrywa urządzenie wskazujące (np. myszka). Za wykonanie konkretnej czynności odpowiada kursor pojawiający się na ekranie. Dlaczego projektowanie GUI ma tak duże znaczenie w kontekście poprawy komfortu odbiorcy odwiedzającego zasoby strony? Jakie cechy powinien mieć przyjazny interfejs użytkownika? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dalszej części naszego wpisu.

Wyróżniki przyjaznego interfejsu użytkownika

Choć istnieje wiele sposobów, aby przyciągnąć wzrok użytkownika, nie ma jednej, złotej receptury, która przyniosłaby oczekiwane rezultaty w każdym przypadku. Pozornie może wydawać się, że projektowanie interfejsu to troska wyłącznie o estetykę, jednak w rzeczywistości sytuacja wygląda nieco inaczej. Duże znaczenie ma forma komunikacji z konkretnym systemem. Zebraliśmy w całość kilka wskazówek, które warto uwzględnić przy procesach kreacyjnych interfejsu. O jakich kryteriach mowa?

  • Numer 1. Niezawodność. Przyjazny interfejs to taki, który nie podlega uszkodzeniom, jest solidny i wykazuje całkowitą poprawność w działaniu. Wobec tego projektanci powinni mieć zasób informacji dotyczących ilości przeprowadzonych transakcji czy częstotliwości obsługi klientów.
  • Numer 2. Funkcjonalność. Nic tak nie frustruje, jak brak zrozumienia komunikatów systemowych. Z tego względu interfejs informujący użytkownika o możliwych trudnościach i kolejno powziętych krokach jest niezwykle wartościowy.
  • Numer 3. Konsekwencja. Zachowana koherencja w obszarze graficznym i technicznym interfejsu skutkuje zadowoleniem internautów.
  • Numer 4. Szybkość. Nikt nie lubi długo czekać na załadowanie się wszystkich elementów witryny. Czynności powzięte w obszarze usprawnienia strony powinny uwzględniać zoptymalizowanie jej tempa.
  • Numer 5. Intuicyjność. Prawidłowo zaprojektowany interfejs powinien być przejrzysty i czytelny dla korzystającego z jego zasobów. Istotne jest stworzenie odpowiednich grafik oraz dopasowanie ich względem preferencji i nawyków użytkowników.
  • Numer 6. Responsywność. Nie można doprowadzić do sytuacji, podczas której odczytywanie treści będzie niemożliwe ze względu na zmieniające się parametry użytkowanego sprzętu. Interfejs ma sprawdzać się na ekranach laptopa, a jego właściwy odczyt powinien mieć miejsce także na takich urządzeniach, jak smartfony czy tablety.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Techniki projektowania interfejsu użytkownika

Proces projektowania interfejsu użytkownika jest nieco złożony i składa się z kilku etapów. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że wdrażanie wszelkich modyfikacji odbywa się za sprawą metodologii User Centred Design (w skrócie UCD). Pierwszym zadaniem, z którym przyjdzie Ci się zmierzyć, będzie sformułowanie wstępnej hipotezy oraz wdrożenie wstępnych planów. Kompleksowy projekt podlega testom z udziałem użytkowników. To działanie ma na celu znaleźć nieprawidłowości, zlikwidować je oraz wprowadzić konieczne zmiany.

 

Każdy krok w projektowaniu interfejsu wiąże się z wachlarzem zupełnie innych narzędzi. Zaleca się, aby początkowe prace rozpocząć od przeglądu konkurencji oraz pomysłów. Często wykorzystywaną ideą jest budowanie person oddających charakter przyszłego konsumenta oraz jego potencjalnych potrzeb.

Projektowanie to nie tylko poszukiwanie możliwych, nowatorskich sposobów na stworzenie przyjaznego interfejsu. Niezwykle ważne jest przeniesienie konkretnej idei na grunt rzeczywisty, a na tym etapie pomocne okazuje się tworzenie szkiców na kartce papieru.

Wszystko zależy od użytkownika

Tak naprawdę powodzenie realizacji konkretnego projektu zależy od wrażeń użytkowników. Jeżeli będą one korzystne, możesz spodziewać się częstszych, wielokrotnych odwiedzin internautów. Negatywne odczucia mogą skutkować zaniechaniem dalszych aktywności w obrębie platformy internetowej. Na sukces funkcjonalności interfejsu wpływa ocena i satysfakcja klienta, dlatego ich tworzenie to zadanie trudne, wymagające wielu wysiłków. Jesteś gotowy na takie wyzwanie?

Interesuje Cię ten temat? Napisz do naszych specjalistów z agencji iCEA.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Na czym polegają testy A/B?
Na czym polegają testy A/B?
Proces tworzenia strony internetowej to wyzwanie, z którym często muszą zmierzyć się projektanci. Jak zatem zbudować idealną platformę dedykowaną każdemu?
Above the fold – co to jest?
Above the fold – co to jest?
Above the fold to najważniejsza cześć Twojej strony internetowej. Gdzie dokładnie się znajduje i z jakich elementów powinna się składać? Sprawdź!
Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę