O skuteczności interfejsu decyduje integralność z pozostałymi elementami strony. Wielu twórców witryn podejmuje wysiłki celem zbudowania prostego w obsłudze narzędzia, które przypadnie do gustu niemal każdemu internaucie. Nie jest to proste zadanie ze względu na złożoność procesu projektowania, jednak warto powziąć wszelkie wysiłki, aby interfejs graficzny w 100% spełnił swoją funkcję. Jak zatem zbudować solidne, przyjazne narzędzie komunikacyjne? O tym (i nie tylko) przeczytasz w przygotowanym artykule. Nie zwlekaj, znajdź patent na pozyskanie uwagi najbardziej wymagającego użytkownika sieci!
Samo pojęcie interfejs użytkownika odnosi się do nawiązywania relacji pomiędzy człowiekiem a urządzeniem. System zazwyczaj odnosi się do skonkretyzowanych reakcji internauty. Co więcej, można pokusić się o wyróżnienie różnego rodzaju interfejsów, a do klasycznych zaliczymy: tekstowy, graficzny oraz naturalny.
Graficzny interfejs użytkownika (rozwinięty skrót od anglojęzycznego sformułowania: Graphical User Interface) to jedna ze sztampowych klasyfikacji interfejsów. Jego zadaniem jest tworzenie wizualnego sposobu przedstawienia widoków na pulpicie wraz z paskiem menu oraz ikonami. To graficzna prezentacja wszelkich poleceń możliwych do zrealizowania przez użytkownika witryny.
W przypadku interakcji z komputerem bądź telefonem komórkowym istotną rolę odgrywa urządzenie wskazujące (np. myszka). Za wykonanie konkretnej czynności odpowiada kursor pojawiający się na ekranie. Dlaczego projektowanie GUI ma tak duże znaczenie w kontekście poprawy komfortu odbiorcy odwiedzającego zasoby strony? Jakie cechy powinien mieć przyjazny interfejs użytkownika? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w dalszej części naszego wpisu.
Choć istnieje wiele sposobów, aby przyciągnąć wzrok użytkownika, nie ma jednej, złotej receptury, która przyniosłaby oczekiwane rezultaty w każdym przypadku. Pozornie może wydawać się, że projektowanie interfejsu to troska wyłącznie o estetykę, jednak w rzeczywistości sytuacja wygląda nieco inaczej. Duże znaczenie ma forma komunikacji z konkretnym systemem. Zebraliśmy w całość kilka wskazówek, które warto uwzględnić przy procesach kreacyjnych interfejsu. O jakich kryteriach mowa?
Proces projektowania interfejsu użytkownika jest nieco złożony i składa się z kilku etapów. Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, że wdrażanie wszelkich modyfikacji odbywa się za sprawą metodologii User Centred Design (w skrócie UCD). Pierwszym zadaniem, z którym przyjdzie Ci się zmierzyć, będzie sformułowanie wstępnej hipotezy oraz wdrożenie wstępnych planów. Kompleksowy projekt podlega testom z udziałem użytkowników. To działanie ma na celu znaleźć nieprawidłowości, zlikwidować je oraz wprowadzić konieczne zmiany.
Każdy krok w projektowaniu interfejsu wiąże się z wachlarzem zupełnie innych narzędzi. Zaleca się, aby początkowe prace rozpocząć od przeglądu konkurencji oraz pomysłów. Często wykorzystywaną ideą jest budowanie person oddających charakter przyszłego konsumenta oraz jego potencjalnych potrzeb.
Projektowanie to nie tylko poszukiwanie możliwych, nowatorskich sposobów na stworzenie przyjaznego interfejsu. Niezwykle ważne jest przeniesienie konkretnej idei na grunt rzeczywisty, a na tym etapie pomocne okazuje się tworzenie szkiców na kartce papieru.
Tak naprawdę powodzenie realizacji konkretnego projektu zależy od wrażeń użytkowników. Jeżeli będą one korzystne, możesz spodziewać się częstszych, wielokrotnych odwiedzin internautów. Negatywne odczucia mogą skutkować zaniechaniem dalszych aktywności w obrębie platformy internetowej. Na sukces funkcjonalności interfejsu wpływa ocena i satysfakcja klienta, dlatego ich tworzenie to zadanie trudne, wymagające wielu wysiłków. Jesteś gotowy na takie wyzwanie?
Interesuje Cię ten temat? Napisz do naszych specjalistów z agencji iCEA.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.