Zapytaj o ofertę
Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?

Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?

5 min. czytania

Wielu twórców witryn podejmuje wysiłki celem zbudowania prostego w obsłudze interfejsu, który przypadnie do gustu niemal każdemu internaucie. Nie jest to proste zadanie ze względu na złożoność procesu projektowania. Warto jednak powziąć wszelkie wysiłki, aby interfejs graficzny w 100% spełnił swoją funkcję. Jak zatem zbudować solidne, przyjazne narzędzie komunikacyjne? O tym (i nie tylko) przeczytasz w niniejszym artykule!

Co to jest interfejs użytkownika?

Interfejs użytkownika to system odpowiadający za połączenie między odbiorcą a urządzeniem. Stanowi zestaw elementów, dzięki którym internauta może komunikować się z oprogramowaniem i realizować poszczególne działania. Do interfejsu zaliczane są między innymi przyciski, menu, pola tekstowe oraz ikony.

Graficzny interfejs użytkownika (GUI)

Elementy graficznego interfejsu użytkownika to:

  • pola tekstowe, dzięki którym użytkownik może wprowadzać na stronie tekst;
  • przyciski umożliwiające wywoływanie określonych akcji;
  • menu, które zawiera listę dostępnych funkcji;
  • ikony, czyli symbole reprezentujące wybrane funkcje,
  • paski narzędzi, w których zawarte są skróty do najważniejszych funkcji systemu;
  • pola wyboru dające możliwość wyboru jednej lub kilku opcji;
  • okna organizujące treść;
  • paski przewijania umożliwiające przeglądanie całej strony.

Interfejs wiersza poleceń (CLI)

Do elementów interfejsu wiersza poleceń zaliczamy:

  • komendy wprowadzane w określonym obszarze w celu realizacji konkretnego działania;
  • autouzupełnianie, czyli funkcja podpowiadająca użytkownikowi dostępne polecenia;
  • historia poleceń prezentująca użytkownikowi wcześniej wykorzystywane komendy.

Jaki powinien być przyjazny interfejs?

Choć istnieje wiele sposobów, aby przyciągnąć wzrok użytkownika, nie ma jednej, złotej receptury, która przyniosłaby oczekiwane rezultaty w każdym przypadku. Pozornie może wydawać się, że projektowanie interfejsu to troska wyłącznie o estetykę, jednak w rzeczywistości sytuacja wygląda nieco inaczej. Duże znaczenie ma forma komunikacji z konkretnym systemem. Oto kilka wskazówek, które warto uwzględnić przy procesach kreacyjnych interfejsu. O jakich kryteriach mowa?

  1. Niezawodność. Przyjazny interfejs to taki, który nie ulega awariom, jest solidny i wykazuje całkowitą poprawność w działaniu.
  2. Funkcjonalność. Nic tak nie frustruje, jak brak zrozumienia komunikatów systemowych. Z tego względu interfejs informujący użytkownika o możliwych trudnościach i kolejno powziętych krokach jest niezwykle wartościowy.
  3. Konsekwencja. Zachowana koherencja w obszarze graficznym i technicznym interfejsu skutkuje zadowoleniem internautów.
  4. Szybkość. Nikt nie lubi długo czekać na załadowanie się wszystkich elementów witryny. Czynności powzięte w obszarze usprawnienia strony powinny więc uwzględniać zoptymalizowanie czasu jej otwierania.
  5. Intuicyjność. Prawidłowo zaprojektowany interfejs powinien być przejrzysty i czytelny dla odbiorcy. Istotne jest stworzenie odpowiednich grafik oraz dopasowanie ich względem preferencji i nawyków użytkowników.
  6. Responsywność. Nie można doprowadzić do sytuacji, podczas której odczytywanie treści będzie niemożliwe ze względu na zmieniające się parametry użytkowanego sprzętu. Interfejs ma sprawdzać się zarówno w przypadku komputerów stacjonarnych, jak i urządzeń mobilnych.

Jak zaprojektować interfejs użytkownika?

Tworzenie interfejsu powinno być dokładnie zaplanowane i poddawane stałym obserwacjom. Popełnienie błędu na którymkolwiek etapie działań może bowiem skutkować problemami w zaspokojeniu potrzeb użytkowników, co finalnie doprowadzi do spadku efektywności realizowanej strategii. Jak zatem krok po kroku zaprojektować sprawny interfejs?

Analiza rynku docelowego

Pierwszym krokiem jest ustalenie, czego tak naprawdę oczekują Twoi odbiorcy. Znając ich potrzeby, z pewnością zaprojektujesz przyjazny interfejs, zachęcając ich za jego pomocą do podejmowania określonych działań.

Aby określić preferencje i oczekiwania rynku docelowego, możesz przeprowadzić badania kwestionariuszowe, wywiady pogłębione lub po prostu przeanalizować demografię swoich aktualnych odbiorców.

Projektowanie i prototypowanie

Kolejnym etapem tworzenia interfejsu jest opracowanie projektu i wdrożenie jego prototypu. Żadne inne badanie nie da Ci więcej informacji o efektywności produktu niż analiza spostrzeżeń użytkowników, którym został przedstawiony prototyp interfejsu. Możesz go opracować za pomocą takiego narzędzia, jak Figma.

Figma – prototypowanie interfejsuFigma – prototypowanie interfejsu

Wdrożenie i testowanie

Kiedy już ustalisz, jakie rozwiązania w największym stopniu spełniają oczekiwania użytkowników, możesz przejść do wdrożenia projektu. To właśnie etap implementacji i kodowania jest kluczowy w procesie tworzenia rzeczywistego interfejsu.

Po wdrożeniu musisz przeprowadzić szereg testów, za pomocą których zbadasz funkcjonalność i użyteczność projektu oraz ustalisz, które elementy wymagają poprawy.

Optymalizacja

Ostatnim etapem tworzenia interfejsu jest optymalizacja, czyli neutralizacja błędów wykrytych podczas testowania wdrożonego już projektu. Pamiętaj, że produkt musi być regularnie analizowany i optymalizowany pod kątem zmieniających się trendów i rosnących oczekiwań odbiorców. Powinien przyświecać Ci wówczas jeden cel: zapewnić użytkownikom najlepszą jakość i największą funkcjonalność.

Dlaczego powinieneś dbać o interfejs użytkownika?

Interfejs ma duże znaczenie w marketingu. Poprawia doświadczenia odbiorców, zwiększa ich zaangażowanie, buduje pozytywne relacje z użytkownikami, wpływa na konwersję, kreuje pozytywny wizerunek marki, pozwala lepiej analizować dane, personalizować przekaz i segmentować odbiorców. Jeśli więc chcesz poprawić swoje wyniki, koniecznie zoptymalizuj interfejs użytkownika, uwzględniając omówione wskazówki. Możesz też skorzystać z pomocy specjalistów, dzięki którym unikniesz wszelkich błędów i zapewnisz odbiorcom zachwycający projekt strony internetowej.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    UX Writing – co to jest?
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Istnieją różne sposoby, aby zachęcić klientów do odwiedzenia strony lub zakupu produktu. Jednym z nich jest CTA. Warto poznać jego elementy.
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
    Wywiady kontekstowe a poprawa UX strony internetowej
    Chcesz wiedzieć, jak użytkownik naprawdę pracuje z Twoją witryną lub aplikacją i co o niej myśli? Wybierz wywiad kontekstowy i popraw UX swojego projektu!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.