Zapytaj o ofertę

Design Sprint – co to jest?

6 min czytania
Design Sprint – co to jest?
Kategoria SXO

Wkład każdego członka teamu w poszukiwanie rozwiązania jednego problemu gwarantuje szerszy pogląd na proces realizacji celów. Co więcej, poszerza się zbiór przygotowanych pomysłów, dzięki czemu pojawia się wiele alternatyw. Zawsze istnieje jednak ryzyko niepowodzenia. Jak zatem je zmniejszyć, by cieszyć się z uzyskanych korzyści? O tym przeczytasz w poniższym artykule. Przekonaj się sam, co kryje się za terminem Design Sprint i dlaczego warto sięgnąć po tę metodę w procesie twórczym.

Spis treści:

Design Sprint – czym wyróżnia się to podejście?

Pojęcie Design Sprint związane jest z metodą bazującą na tworzeniu świeżych pomysłów i rozwiązywaniu trudności za sprawą określonych aktywności zakładających projektowanie, prototypowanie czy sprawdzanie w celu optymalizacji wizerunku firmy.

W praktyce cały proces złożony jest z pięciu etapów, a wykorzystywane podejście projektowe ma zniwelować niebezpieczeństwo niepowodzenia we wdrażaniu nowego produktu na rynek. Można by śmiało stwierdzić, że to pewnego rodzaju warsztat kształtowania asortymentu, który ma wpisać się w gusta wymagającego klienta.

Kto uczestniczy w opracowywaniu wspólnych idei?

Jedną z osób, którą wyróżnia się we wskazanym procesie, jest moderator. Jego zadanie polega na kierowaniu określonymi zadaniami i weryfikacji poprawności zrealizowanych zadań. Dodatkowo okazuje cenne wsparcie pozostałym członkom teamu jako przewodnik po kolejnych działaniach, aby rezultat odwzorowywał pierwotny pomysł.

Czym kierować się przy obsadzaniu roli moderatora? Z pewnością jedną z ważniejszych cech jest umiejętność obiektywnej oceny sytuacji. Doświadczenie również stanowi istotny determinant wśród osób pełniących tę funkcję. Najlepszym wyborem będą osoby, które w żaden sposób nie są przywiązane do pozostałych uczestników warsztatu projektowego.

Moderator to nie jedyne “stanowisko” obsadzane w tym procesie projektowym. Istotny okazuje się także decydent. Jak sama nazwa wskazuje, to od niego zależy ostateczne zdanie w kontekście wyborów. Spisuje się na medal w sytuacji braku zgodności z tym, jak finalnie wygląda produkt bądź cały projekt, w odniesieniu do pierwotnych założeń. Niezwykle ważne jest to, aby była to osoba potrafiąca poradzić sobie z presją i biorąca pod uwagę zakres informacji na temat firmy.

Etapy Design Sprint

Design Sprint składa się z pięciu etapów, które stanowią gwarant pomyślnego stworzenia produktu. Poszczególne fazy tworzą takie działania, jak: zrozum, zdefiniuj, zdecyduj, zaprototypuj i zbadaj. Krok po kroku przedstawimy, co kryje się za wymienionymi aktywnościami.

Zrozumienie wspólnej idei

Na samym początku omawiane są wspólne założenia, a członkowie zespołu starają się zrozumieć całą ideę. Wobec tego dokładnie rozważa się strategię działania, a sam projekt rozpatrywany jest z wielu perspektyw. W tym przypadku rozmowy okazują się bardzo pomocne, ponieważ pozwalają na bieżący monitoring całego procesu. Specjaliści prezentują wartościowe dane, dążąc do ujednolicenia sposobu myślenia zespołu. Pozwala to przygotować grunt pod dalsze prace.

Szkicuj pomysły

Jeżeli team wie więcej na temat celu oraz problemów koniecznych do rozwikłania, to kolejnym zadaniem, przed którym stanie, będzie szkicowanie pomysłów. Prezentowane są one często zbiorczo, choć nie wyklucza się jednostkowego podejścia do tego procesu. Tak naprawdę każdy członek zespołu ma możliwość kreacji własnej koncepcji. Warto wówczas skorzystać z narzędzi ułatwiających przelewanie pomysłów na “papier”, choć w dobie Internetu coraz częściej jest to ekran. Jednym z takich programów jest Figma.

Figma – przykład planu twórczegoFigma – przykład planu twórczego

Ostateczna decyzja

Kolejnym zadaniem, z którym zmierzy się grupa projektowa, będzie podjęcie decyzji. Wybrany przez wszystkich projekt zostanie zaimplementowany do dalszych prac. Przed jego wdrożeniem skrupulatnie zostaną omówione wszelkie działania celem wydania werdyktu oraz poddania go pod dyskusję. Często pojawiają się rozbieżności względem ostatecznej decyzji, dlatego tak ważna jest osoba decydenta, który rozstrzyga pojawiające się spory.

Prototyp, a nie ostateczny produkt

Na tym etapie następuje kreowanie pierwotnej wersji projektu mającego charakter podglądowy, a nie ostateczny. Zakłada się jednak, że prototyp ma zagwarantować wcielenie projektu w życie. Z jego potencjału prężnie korzystają eksperci ds. IT, tworząc wirtualne formy makiet. Przykładem narzędzia, którego możesz użyć w tym celu, jest Lucid.

lucid.app – przykładowy schemat makietylucid.app – przykładowy schemat makiety

Udoskonalaj pomysł poprzez testowanie

Nadeszła pora na przeniesienie wstępnych pomysłów i prototypów na grunt praktyczny. Gromadzone są zatem wszelkie sugestie i komentarze dotyczące produktu oraz pomysły, które pozwoliłyby na jego udoskonalenie.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Dlaczego warto postawić na Design Sprint?

Metodyka Design Sprint może przynieść wiele dobrego zespołom projektującym cyfrowy produkt. Najczęściej wyróżniane zalety to:

  • zmniejszenie ryzyka strat finansowych – nawiązanie współpracy z grupą specjalistów w zakresie programowania może przyczynić się do nieprzemyślanych inwestycji finansowych i w konsekwencji do strat. Podążając zgodnie z ideą Design Sprint, nie jesteś narażony na skutki nieprzemyślanych projektów;
  • czas w zapasie – nie musisz obawiać się, że weryfikacja i wdrożenie projektu zupełnie pochłoną Twój czas. Wszystko odbędzie się w przeciągu kilku dni, co jest zasługą prototypowania;
  • wkład wszystkich członków teamu – za sprawą skrupulatnie przygotowanego procesu członkowie identyfikują się z całym zespołem projektowym,
  • harmonia i względny porządek – Design Sprint został opracowany w taki sposób, aby płynnie przechodzić przez wszystkie etapy;
  • ciekawe rezultaty – jeżeli team zasilają członkowie o różnym zakresie kompetencji i poziomie wiedzy, możesz spodziewać się rozmaitych opinii, które finalnie mogą pozwolić na opracowanie interesujących rozwiązań.

Powyższe argumenty przemawiające za skorzystaniem z tej metody działania to wyłącznie namiastka tego, czego możesz od niej oczekiwać. Jeżeli rozpoczynasz swoją działalność i chcesz stworzyć przyjazną klientom ofertę, koniecznie sięgnij po taktykę Design Sprint.

Masz pytania? Napisz do iCEA Group.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 9

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych?
Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Narzędzia do map ciepła na stronie internetowej – do czego służą i czym się różnią?
Dużym wyzwaniem jest stworzenie strony internetowej, która będzie spełniała potrzeby użytkownika. Za pomocą jakich narzędzi wkraść się w łaski internauty?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej – na czym polega?
Badanie metodą wędrówki poznawczej zyskuje coraz większą popularność. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak wykorzystać je w swojej strategii.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę