Zapytaj o ofertę
Design Sprint – co to jest?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Design Sprint – co to jest?

Design Sprint – co to jest?

6 min. czytania

Wkład każdego członka teamu w poszukiwanie rozwiązania jednego problemu gwarantuje szerszy pogląd na proces realizacji celów. Co więcej, poszerza się zbiór przygotowanych pomysłów, dzięki czemu pojawia się wiele alternatyw. Zawsze istnieje jednak ryzyko niepowodzenia. Jak zatem je zmniejszyć, by cieszyć się z uzyskanych korzyści? O tym przeczytasz w poniższym artykule. Przekonaj się sam, co kryje się za terminem Design Sprint i dlaczego warto sięgnąć po tę metodę w procesie twórczym.

Design Sprint – czym wyróżnia się to podejście?

Pojęcie Design Sprint związane jest z metodą bazującą na tworzeniu świeżych pomysłów i rozwiązywaniu trudności za sprawą określonych aktywności zakładających projektowanie, prototypowanie czy sprawdzanie w celu optymalizacji wizerunku firmy.

W praktyce cały proces złożony jest z pięciu etapów, a wykorzystywane podejście projektowe ma zniwelować niebezpieczeństwo niepowodzenia we wdrażaniu nowego produktu na rynek. Można by śmiało stwierdzić, że to pewnego rodzaju warsztat kształtowania asortymentu, który ma wpisać się w gusta wymagającego klienta.

Kto uczestniczy w opracowywaniu wspólnych idei?

Jedną z osób, którą wyróżnia się we wskazanym procesie, jest moderator. Jego zadanie polega na kierowaniu określonymi zadaniami i weryfikacji poprawności zrealizowanych zadań. Dodatkowo okazuje cenne wsparcie pozostałym członkom teamu jako przewodnik po kolejnych działaniach, aby rezultat odwzorowywał pierwotny pomysł.

Czym kierować się przy obsadzaniu roli moderatora? Z pewnością jedną z ważniejszych cech jest umiejętność obiektywnej oceny sytuacji. Doświadczenie również stanowi istotny determinant wśród osób pełniących tę funkcję. Najlepszym wyborem będą osoby, które w żaden sposób nie są przywiązane do pozostałych uczestników warsztatu projektowego.

Moderator to nie jedyne “stanowisko” obsadzane w tym procesie projektowym. Istotny okazuje się także decydent. Jak sama nazwa wskazuje, to od niego zależy ostateczne zdanie w kontekście wyborów. Spisuje się na medal w sytuacji braku zgodności z tym, jak finalnie wygląda produkt bądź cały projekt, w odniesieniu do pierwotnych założeń. Niezwykle ważne jest to, aby była to osoba potrafiąca poradzić sobie z presją i biorąca pod uwagę zakres informacji na temat firmy.

Etapy Design Sprint

Design Sprint składa się z pięciu etapów, które stanowią gwarant pomyślnego stworzenia produktu. Poszczególne fazy tworzą takie działania, jak: zrozum, zdefiniuj, zdecyduj, zaprototypuj i zbadaj. Krok po kroku przedstawimy, co kryje się za wymienionymi aktywnościami.

Zrozumienie wspólnej idei

Na samym początku omawiane są wspólne założenia, a członkowie zespołu starają się zrozumieć całą ideę. Wobec tego dokładnie rozważa się strategię działania, a sam projekt rozpatrywany jest z wielu perspektyw. W tym przypadku rozmowy okazują się bardzo pomocne, ponieważ pozwalają na bieżący monitoring całego procesu. Specjaliści prezentują wartościowe dane, dążąc do ujednolicenia sposobu myślenia zespołu. Pozwala to przygotować grunt pod dalsze prace.

Szkicuj pomysły

Jeżeli team wie więcej na temat celu oraz problemów koniecznych do rozwikłania, to kolejnym zadaniem, przed którym stanie, będzie szkicowanie pomysłów. Prezentowane są one często zbiorczo, choć nie wyklucza się jednostkowego podejścia do tego procesu. Tak naprawdę każdy członek zespołu ma możliwość kreacji własnej koncepcji. Warto wówczas skorzystać z narzędzi ułatwiających przelewanie pomysłów na “papier”, choć w dobie Internetu coraz częściej jest to ekran. Jednym z takich programów jest Figma.

Figma – przykład planu twórczegoFigma – przykład planu twórczego

Ostateczna decyzja

Kolejnym zadaniem, z którym zmierzy się grupa projektowa, będzie podjęcie decyzji. Wybrany przez wszystkich projekt zostanie zaimplementowany do dalszych prac. Przed jego wdrożeniem skrupulatnie zostaną omówione wszelkie działania celem wydania werdyktu oraz poddania go pod dyskusję. Często pojawiają się rozbieżności względem ostatecznej decyzji, dlatego tak ważna jest osoba decydenta, który rozstrzyga pojawiające się spory.

Prototyp, a nie ostateczny produkt

Na tym etapie następuje kreowanie pierwotnej wersji projektu mającego charakter podglądowy, a nie ostateczny. Zakłada się jednak, że prototyp ma zagwarantować wcielenie projektu w życie. Z jego potencjału prężnie korzystają eksperci ds. IT, tworząc wirtualne formy makiet. Przykładem narzędzia, którego możesz użyć w tym celu, jest Lucid.

lucid.app – przykładowy schemat makietylucid.app – przykładowy schemat makiety

Udoskonalaj pomysł poprzez testowanie

Nadeszła pora na przeniesienie wstępnych pomysłów i prototypów na grunt praktyczny. Gromadzone są zatem wszelkie sugestie i komentarze dotyczące produktu oraz pomysły, które pozwoliłyby na jego udoskonalenie.

Dlaczego warto postawić na Design Sprint?

Metodyka Design Sprint może przynieść wiele dobrego zespołom projektującym cyfrowy produkt. Najczęściej wyróżniane zalety to:

  • zmniejszenie ryzyka strat finansowych – nawiązanie współpracy z grupą specjalistów w zakresie programowania może przyczynić się do nieprzemyślanych inwestycji finansowych i w konsekwencji do strat. Podążając zgodnie z ideą Design Sprint, nie jesteś narażony na skutki nieprzemyślanych projektów;
  • czas w zapasie – nie musisz obawiać się, że weryfikacja i wdrożenie projektu zupełnie pochłoną Twój czas. Wszystko odbędzie się w przeciągu kilku dni, co jest zasługą prototypowania;
  • wkład wszystkich członków teamu – za sprawą skrupulatnie przygotowanego procesu członkowie identyfikują się z całym zespołem projektowym,
  • harmonia i względny porządek – Design Sprint został opracowany w taki sposób, aby płynnie przechodzić przez wszystkie etapy;
  • ciekawe rezultaty – jeżeli team zasilają członkowie o różnym zakresie kompetencji i poziomie wiedzy, możesz spodziewać się rozmaitych opinii, które finalnie mogą pozwolić na opracowanie interesujących rozwiązań.

Powyższe argumenty przemawiające za skorzystaniem z tej metody działania to wyłącznie namiastka tego, czego możesz od niej oczekiwać. Jeżeli rozpoczynasz swoją działalność i chcesz stworzyć przyjazną klientom ofertę, koniecznie sięgnij po taktykę Design Sprint.

Masz pytania? Napisz do iCEA Group.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Jak powinien wyglądać przyjazny interfejs użytkownika?
    Tworząc stronę WWW, na samym początku należy zatroszczyć się o wygodę jej obsługi. Nie jest to zadanie najprostsze, choć gra jest warta świeczki.
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
    Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
    Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
    Jeśli strona nie ma odpowiednich wskaźników użyteczności, trudno myśleć o uzyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, aby je poprawić?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.