Planujesz pojawić się ze swoimi produktami na Allegro? To bardzo dobrze. Ten ruch pozwoli Ci znacznie poszerzyć horyzonty własnej sprzedaży. W Polsce aż 1/3 transakcji w całym Internecie jest dokonywana poprzez Allegro. To bardzo duży kawałek tortu. We współczesnym świecie e-commerce nic nie jest oczywiste, dlatego konkurencję wygrywają ci, którzy się do tego solidnie przygotowują. Z tego artykułu poznasz wiele porad, które zdecydowanie ułatwią Ci skuteczną sprzedaż na największej platformie w Polsce.
W odróżnieniu od wyszukiwarki Google Allegro ma inny parametr pozycjonujący oferty, nazwany trafnością. To domyślne sortowanie ofert. Jak wiesz, im wyżej jest Twoja oferta, tym więcej klientów ma szansę się z nią zapoznać. Trafność automatycznie podejmuje decyzje o tym, co klientowi pokazać wyżej. Bierze pod uwagę takie dane, jak:
Wszystko, co Allegro publikuje na temat trafności, można znaleźć w tym artykule: https://allegro.pl/dla-sprzedajacych/trafnosc-xGmVjoPwOTo
Trafność bierze pod uwagę dane, które zwiększają prawdopodobieństwo, że klient będzie zadowolony z zakupu produktu u danego sprzedawcy. Firmy sprzedające na Allegro prześcigają się w poprawie procesów sprzedażowych, aby ich oferty generowały wyższą sprzedaż.
Allegro dostarcza również statystyki z aktualnej jakości sprzedaży sprzed 30 dni, co pozwala przyjrzeć się ogólnemu funkcjonowaniu e-commerce.
Zaczynając sprzedaż na portalu Allegro, musisz upewnić się, czy potrafisz konkurować jakością swojej sprzedaży, ilością form dostaw, warunkami transakcji oraz obsługą kupującego.
Na Allegro płacisz wtedy, kiedy sprzedasz produkt. Istnieją również opłaty za włączenie promowania i koszt kliknięcia reklamy. Nie ponosisz opłat za wystawienie przedmiotu czy utworzenie sklepu. Pojawienie się na Allegro jest całkowicie bezpłatne.
Prowizja jest różna w zależności od kategorii. Dla Twoich produktów możesz obliczyć spodziewaną prowizję z poniższego formularza:
https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/kalkulator-oplat
Dodatkowo, jeżeli chcesz sprzedawać produkty, oferując klientom darmową wysyłkę (SMART), co na Allegro jest podstawą w sprzedaży dość powtarzalnych produktów, płacisz również za usługę SMART (między 0,99 zł a 3,99 zł za wysyłkę zamówienia w zależności od jego wartości).
Warto dodać, że SMART to bardzo korzystny program dostaw dla kupujących, który jest brany pod uwagę zarówno przez klientów, jak i przez algorytm trafności.
Gdy spełniasz warunki Allegro SMART (https://allegro.pl/pomoc/dla-sprzedajacych/informacje-dla-sprzedajacych/co-zrobic-aby-moje-oferty-byly-oznaczone-ikona-allegro-smart-lDkP8VbKncV), Twoje oferty zostaną oznaczone w ten sposób:
Kolejna pozycja to koszt reklamy Allegro w panelu Allegro ADS. Będzie różnił się w zależności od kategorii produktów, które sprzedajesz. Im wyższy zwrot z inwestycji marketingu, tym mniej zapłacisz za reklamy, na przykład:
Jak można zauważyć, wszystkie koszty sprzedaży na Allegro mieszczą się w okolicach 15%. Dla lepszego zobrazowania i założenia kosztów powinieneś liczyć się z opłatą między 13 a 25%, w zależności od umiejętności. Koszty do rozliczenia otrzymujesz w jednej fakturze w kwocie brutto.
Dołączając do Allegro jako nowa firma, możesz skorzystać z licznych benefitów zawartych w Pakiecie Powitalnym. Jest to oferta dla nowych sprzedawców, aby sprawnie i szybko mogli pojawić się na największej platformie sprzedażowej w Polsce.
Łącznie otrzymujesz aż 30 000 zł brutto rabatu na prowizję oraz 3800 zł brutto na pakiety wyróżnień, plus 500 zł brutto na reklamy Allegro ADS.
Dzięki temu firma od początku może z bardzo dużym rozgłosem uzyskiwać wysokie przychody. Poniżej załączamy parę przykładowych wyników nowych kont na Allegro:
Kupujący na Allegro mogą w bardzo prosty i szybki sposób porównać Twoją ofertę z konkurencją. Wystarczy jedno kliknięcie, aby klient przeszedł z Twojej aukcji do oferty konkurenta. Z tego względu ważne jest, aby na samym początku sprzedaży opis oferty był bardziej jakościowy i wyczerpujący od innych ofert w danej kategorii. Zdjęcia, techniki sprzedaży oraz sam copywriting na Allegro ma coraz większe znaczenie.
Spójrz na poniższy przykład.
Możesz w 3 sekundy wybrać jeden z dwóch produktów. Dla lepszego wrażenia załóżmy, że są to podobne produkty w tej samej cenie.
Jeden jest opisany w ten sposób:
Z kolei drugi produkt, mający te same funkcjonalności, jest opisany tak:
Teraz pytanie: zakładając, że klient spędza średnio 20 sekund na aukcji, na której ofercie dokona płatności?
Jeżeli wybrałeś pierwszą ofertę, to oznacza, że wiesz, jak ważne są opis aukcji oraz zdjęcia produktu.
Kolejnymi elementami są tytuł i parametry produktu. Klient, wyszukując artykuł, zauważa oferty, których:
Aby oferta miała jak najwięcej wejść, a tym samym jak największą sprzedaż, tytuł musi być skonstruowany ze słów, które kupujący wpisują w wyszukiwarkę. Dostęp do takich danych udziela Planer Kampanii w panelu Allegro ADS, po aktywacji pakietu powitalnego lub wykupieniu Abonamentu Profesjonalnego. To znacznie ułatwi Ci konstruowanie tytułu oferty.
Celem tytułu jest wykorzystanie jak najszerszego zasięgu, aby klienci mogli częściej zauważać ofertę w wynikach wyszukiwania.
Łatwość sprzedaży produktów na Allegro wynika również z tego, że serwis przez lata wypracował solidne zaufanie ze strony klientów za pomocą programów ochrony kupujących.
U klientów mogą występować ograniczenia w decyzji o dokonaniu transakcji, jeżeli Twoje konto nie posiada:
Warto zadbać o wzbudzenie zaufania do sprzedawcy na Allegro, co pomoże uzyskać wyższy współczynnik konwersji. To bardzo ważny element, ponieważ aż 15% kupujących zagląda w oceny negatywne danego sprzedawcy, weryfikując jego rzetelność.
Jeżeli rozpocząłeś już sprzedaż i regularnie wysyłasz zamówienia, miej na uwadze fakt, że klient na Allegro jest bardziej roszczeniowy. Wynika to z kilku elementów:
Warto dbać o stosunek ocen negatywnych do pozytywnych, ponieważ od tego, w mniejszym lub większym stopniu, zależy pozycja Twojej oferty. Jak sobie radzić w takich sytuacjach?
Często bywa tak, że kupujący obwinia sprzedawcę za późną dostawę produktu. Jeżeli wystąpi taka sytuacja, a Ty wypełniłeś deklarację uzupełniania numerów przesyłek, Allegro stanie po Twojej stronie i powinno usunąć negatywną ocenę, ponieważ opóźnienie wynika z usług przewoźnika.
Dużo częściej zdarza się jednak, że klienci wystawiają opinię negatywną, ponieważ nie są zadowoleni z transakcji. Powodem może być uszkodzenie produktu, opakowania lub niezgodność z opisem oferty.
W takiej sytuacji należy postawić na kontakt z klientem. Kupujący na Allegro nie będą mieć motywacji do pozostawienia szkodliwej dla wizerunku Twojej firmy opinii, jeżeli nawiążesz z nimi dobrą relację.
Klienci bardzo doceniają zrozumienie problemu, wypracowanie rozwiązania oraz zawarcie umowy ustnej z wywiązaniem się z postanowień.
Na przykład:
Klient zamawia produkt, który doszedł do niego uszkodzony lub opakowanie zostało pogniecione. Wystawia opinię negatywną, ponieważ nie ma czasu skontaktować się ze sprzedającym. Jeżeli sprzedający będzie prowadził konwersację z klientem mailowo lub poprzez dyskusję, szansa na wycofanie opinii znacznie spadnie. Jeśli zaś sprzedawca zareaguje w miarę szybko, wykaże zrozumienie dla klienta oraz zaproponuje korzystne rozwiązanie, klient będzie skłonny wycofać opinię.
Oczywiście, jeżeli ktoś chce wyłudzić pieniądze lub dodatkowy towar, Allegro jest w stanie pomóc sprzedawcy. Należy jedynie dobrze to uargumentować.
Proces rozpoczęcia sprzedaży na Allegro jest bardzo krótki w porównaniu do tego, jak przebiega to w sklepach internetowych. W wielu przypadkach automatyzacja potrafi wykonać proces przenoszenia produktów nie dłużej niż w jeden dzień. Cała konfiguracja sklepu Allegro, warunków zwrotów, dostaw oraz ofert może być wykonana w zaledwie tydzień, przy dość intensywnej aktywności. Współpraca z agencją pozwala oddelegować sprawy związane z konfiguracją, od początku uwzględniając ważne elementy sprzedaży.
Ponadto, stworzenie sklepu na Allegro nie nic nie kosztuje. Abyś zaczął sprzedawać, musisz przejść przez proces rejestracji konta firmowego, który trwa z reguły dzień roboczy. Następnie będziesz mógł zarządzać platformą do wystawiania i sprzedaży produktów oraz prowadzenia marketingu.
Nie musisz trudnić się polityką prywatności, regulaminem oraz sprawami związanymi z RODO. Po Twojej stronie pozostają: realizacja zamówień, tworzenie ofert, organizacja konta i obsługa kupującego.
API Allegro pozwala również na synchronizację z programami automatyzującymi procesy wysyłkowe, takimi jak:
Oznacza to, że sprzedaż na dwóch kanałach możesz prowadzić w jednym programie, korzystając z tych samych procesów.
Poznałeś już zasady panujące na Allegro, masz też solidną podstawę do zbudowania sprzedaży na Marketplace. Wiesz, jak skutecznie rozpocząć sprzedaż oraz uniknąć błędów. Czas na Twoją decyzję!
Niewątpliwie Allegro to świetny sposób na rozszerzenie horyzontu własnej sprzedaży. Serwis pozwala skutecznie osiągnąć wysoki przychód w relatywnie krótkim czasie. Aby jednak do tego doszło, na samym początku musisz zadbać o sprawy związane z organizacją konta, ofertą konkurencyjnych form dostawy oraz obsługą klienta. Przy wypracowaniu odpowiedniej strategii i konkurencyjności ofert będziesz w stanie bardzo szybko zbudować stały, stabilny kanał sprzedaży.
Marketplace to również dobry sposób na spopularyzowanie własnego sklepu internetowego, przez co prowadzenie dwóch kanałów sprzedaży może przynieść jeszcze większe korzyści dla Twojego biznesu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.