Blogi są jednym z najpopularniejszych kanałów komunikacji z użytkownikami online. Świadczy o tym ich zawrotna ilość – 600 milionów stron na całym świecie. Z biegiem lat blog stał się platformą autopromocji, miejscem spełniania potrzeb i zdobywania znajomości. Prowadzenie bloga wymaga jednak wiele pracy i zaangażowania, a później strategii marketingowej, która sprawi, że staniesz się widoczny w oczach wyszukiwarki. Zacznijmy jednak od początku. Jak założyć bloga i jakie praktyki optymalizacyjne wykorzystać, aby zwiększyć jego popularność w sieci?
Niezależnie od tego czy traktujesz bloga jak internetowy, prywatny dziennik, formę spędzania czasu w kreatywny sposób czy też biznes, jest to współcześnie jedno z najlepszych rozwiązań pozwalających na zyskanie popularności. Otóż blogowanie:
Wciąż masz wątpliwości? Blogowanie stworzyło nowe modele komunikacji, o czym świadczą badania psychologii udostępniania, które przeprowadził New York Times. Świadczą one o jednym – sharing is caring, a 94% blogerów czuje potrzebę niesienia pomocy za pośrednictwem treści. Twórcy i czytelnicy wspólnie określają charakter informacji, stając się opiniotwórczym medium w Internecie.
Za wyborem systemu WordPress przemawia wiele jego zalet. Przede wszystkim możliwość korzystania z niego bez opłat. Ponadto jesteś w stanie założyć stronę opartą na WP, nawet jeśli nie masz w tej branży żadnego doświadczenia, a to wszystko dzięki udostępnianym przez firmy hostingowe rozwiązaniom i darmowym platformom.
Kolejną zaletą WP jest możliwość skorzystania z blisko 60 tys. wtyczek, dzięki którym kilkoma kliknięciami możesz zwiększyć możliwości strony i uzyskać oczekiwane funkcje. Wiele pluginów jest całkowicie darmowych, część wymaga zapłaty wyłącznie wtedy, gdy chcesz skorzystać z zaawansowanych wersji. Nie zmienia to faktu, że założenie strony na WP może nie kosztować Cię nic poza poświęconym na to czasem.
pl.wordpress.org – wyszukiwarka wtyczek
Możliwości masz kilka – jedna z nich wiąże się z prowadzeniem strony bez jakichkolwiek kosztów – nawet zakupu hostingu i opłaty za rejestrację domeny. Wystarczy, że skorzystasz z darmowej platformy blogowej. Zatem załóż bloga WordPress, stawiając na jedną z dostępnych możliwości.
Najprostszym i całkowicie bezpłatnym sposobem na założenie witryny jest skorzystanie z jednej z platform blogowych. W sieci znajdziesz wiele systemów, które bazują właśnie na WP.
Na początek otwórz wordpress.com i kliknij Start building.
wordpress.com – panel startowy
wordpress.com – wybór domeny
wordpress.com – wybór planu
Niestety, to rozwiązanie ma pewne wady w postaci ograniczeń. Bezpłatny plan nie daje Ci możliwości dodawania wszystkich wtyczek, których chcesz używać. Dopiero wybór odpłatnej wersji na to pozwala. To oczywiście nie jest jedyny sposób na to, jak założyć bloga na WordPress. Możesz skorzystać z instalatora aplikacji.
Jeśli korzystasz z odpłatnej usługi hostingowej, na pewno masz do dyspozycji instalator aplikacji. To rozwiązanie, dzięki któremu możesz zainstalować dziesiątki przeróżnych systemów CMS dosłownie kilkoma kliknięciami myszy. Jest to raczej standard na rynku hostingowym – jeśli szukasz usługi serwerowej i nie oferuje ona tego rozwiązania, to raczej ją pomiń. Co więcej, możesz trafić na usługi, które proponują różne instalatory – mniej i bardziej zaawansowane. Mogą one oferować m.in. możliwość automatycznego dodawania wtyczek podczas instalacji.
Przejdźmy jednak do sedna. Zaloguj się do panelu zarządzania usługą hostingową, np. Direct Admin, cPanel czy autorskiego, i zlokalizuj opcję o nazwie instalator aplikacji lub podobnej. Jeśli masz wątpliwości odnośnie do tego, jak nazywa się ona u Ciebie, skontaktuj się z supportem. Możliwe, że na Twoją prośbę pracownicy firmy hostingowej zainstalują Ci stronę, ale najczęściej będziesz musiał zająć się tym sam.
hostido.net.pl
hostido.net.pl
Na koniec możesz zdecydować się na jeden z motywów. Po dokonaniu wyboru kliknij Instaluj i po chwili strona powinna być gotowa do edycji.
Oczywiście witryna będzie pusta – pojawią się na niej standardowe treści niektórych podstron. Zanim pokażesz witrynę odbiorcom, musisz ją spersonalizować i wprowadzić niezbędne rozwiązania.
Kolejną i najtrudniejszą metodą założenia strony opartej na tym \systemie jest ręczna instalacja. Tutaj kroków do pokonania będzie już więcej, ale teoretycznie jesteś w stanie sobie z nimi poradzić nawet wówczas, gdy nie masz większego doświadczenia. Oto jak założyć bloga na WordPressie:
lokoz.com
FileZilla
Siadasz przed ekranem komputera, patrzysz na klawiaturę – i co dalej? Jak tworzyć wpisy, które będą chętnie czytane?
Najpierw ustal, do kogo piszesz. Za pomocą dostępnych narzędzi (np. Google Search Console, Google Analytics) określ płeć, wiek, miejsce zamieszkania, język, wykształcenie, pracę, zainteresowania, potrzeby i problemy potencjalnych czytelników.
Google Analytics – analiza cech użytkowników
Czytelnicy Twojego bloga mogą szukać go na tysiące sposobów, a słowa kluczowe pozwalają na skrócenie tej drogi. O czym więc warto pamiętać, budując bank słów?
Odbiorca i słowa kluczowe – to już masz. Teraz najważniejsze – musisz wymyślić temat. Treść jest kolejnym czynnikiem rankingowym. Nie bez powodu w świecie SEO funkcjonuje hasło Content is King!, które w latach 90. wypowiedział Bill Gates. Najważniejsze, aby nie kopiować treści z innych stron. Jest to jedna z technik negatywnego SEO, która obniża pozycjonowanie. Znajdź więc swoją niszę i zacznij tworzyć autorskie materiały. W tym celu przejrzyj blogi konkurencji, zobacz, czego na nich brakuje, i stwórz content, który zaspokoi oczekiwania odbiorców.
Kolejnym etapem będzie zaplanowanie kolejnych elementów wpisu. Nie możesz stworzyć wielkiego bloku tekstu – jest on nieczytelny i niezrozumiały, czym zniechęca odbiorców. Z pomocą przychodzą nagłówki – od H1, do H6. Definiują one strukturę tekstu, tworzą hierarchię ważności informacji, a dodatkowo wysyłają sygnał do robotów wyszukiwarek. Warto zawrzeć w ich obrębie słowa kluczowe, aby wspomóc pozycjonowanie.
Nie zapomnij również o długości treści. Oczywiście wszystko zależy od dziedziny, jaką się zajmujesz. Najważniejsze jest jednak, aby całość była wyczerpująca, ale nie za długa.
Nie możesz zapomnieć o tytule. To on stanowi pierwszą zachętę dla odbiorcy, aby skorzystać z bloga i dowiedzieć się więcej na dany temat. Staraj się nie powielać materiałów konkurencji i wymyśl coś kreatywnego, co będzie wartością dodaną dla tekstu.
Zastanawiasz się, gdzie promować bloga i pozyskiwać nowych czytelników? Jedną z ciekawszych propozycji jest wykorzystanie w tym celu mediów społecznościowych. Już samo udostępnianie angażujących treści na Facebooku czy Instagramie będzie z korzyścią działać na Twój wizerunek. Jeśli dodasz do tego płatne promocje, efekty mogą być wysoce zadowalające. Innym rozwiązaniem może być dołączenie do grup tematycznych czy lokalnych na Facebooku i promowanie udostępnianych treści właśnie w tym miejscu.
Facebook – post na profilu Gotuj z Cukiereczkiem
Inną metodą na skuteczną promocję jest pozycjonowanie bloga, czyli długoterminowa strategia budowania widoczności strony w wynikach wyszukiwania. Składają się na nią takie działania jak pozyskanie linków zewnętrznych, wybór odpowiednich fraz kluczowych, tworzenie unikalnej i angażującej treści dla odbiorców, a także inne działania związane z mapowaniem, responsywnością i szybkością strony. Dzięki pozycjonowaniu możesz znacząco zwiększyć widoczność swojego bloga w sieci i pozyskać nowych odbiorców.
Jak widzisz, założenie i wypromowanie bloga nie jest tak trudne, jak mogłoby się wydawać. Wystarczy, że opracujesz szczegółowy plan działania i zastosujesz skuteczne praktyki marketingowe, a z pewnością dotrzesz do osób zainteresowanych danym tematem i zachęcisz je do regularnego odwiedzania Twojej strony.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.