Zapytaj o ofertę
Kim jest ghostwriter?

Kim jest ghostwriter?

5 min. czytania

Być może zetknąłeś się z pojęciem ghostingu, które w szeroko rozumianej komunikacji międzyludzkiej oznacza zerwanie kontaktu z drugą osobą bez merytorycznego uzasadnienia takiego stanu rzeczy. W przypadku terminu ghostwriting sytuacja wygląda zgoła inaczej. Autor tworzy tekst, jednak finalnie nie publikuje dzieła pod swoim imieniem, nazwiskiem czy pseudonimem.

Kto sięga po tego rodzaju usługi? Jakie są powody podejmowania współpracy z ghostwriterem? Przyczyn jest wiele, a jedna z nich to brak czasu na wykreowanie merytorycznej treści. Sięgnij po nasz artykuł i poznaj więcej szczegółów na temat wspomnianej profesji!

Czym jest ghostwriting?

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie ghostwriting co to jest?, należy odwołać się do zakresu obowiązków u osoby zajmującej się tą dziedziną. “Pisarz-widmo” podejmuje się realizacji zleceń ściśle związanych z opracowaniem treści na zamówienie, przy czym zrzeka się praw autorskich na rzecz zleceniodawcy.

Poza przygotowaniem tekstu często dokonuje korekty bądź uzupełnienia nadesłanego artykułu. Rzeczywisty autor pozostaje anonimowy, a klient podpisuje dzieło jako swoje. Wyłącznie uiszcza określoną opłatę za świadczoną usługę. Tego rodzaju praktyki wzbudzają mieszane uczucia, zwłaszcza w kontekście formalno-prawnych kwestii.

Prawo autorskie a ghostwriting

Na zasadnicze pytanie ghostwriter co to jest za profesja?, odpowiedzieliśmy we wcześniejszej części artykułu. Emocje pojawiają się w temacie regulacji prawnych. Dlaczego? W teorii wystarczy, że autor wynegocjuje ze zleceniodawcą pożądaną kwotę, a po zakończeniu procesu twórczego pobierze z tego tytułu wynagrodzenie. Nie jest to działanie w 100% zgodne z prawem.

W polskim ustawodawstwie, w przepisach prawa autorskiego, wyodrębnić można: prawa majątkowe (zbywalne) i osobiste (niezbywalne). W praktyce ghostwriter nie jest w stanie przenieść praw osobistych na nabywcę artykułu. Z tej perspektywy można by rzec, że zleceniodawca, publikując zakupione treści, popełnia przestępstwo, ponieważ wprowadza w błąd czytelnika co do autorstwa dzieła.

Ghostwriting i odpowiedź na kontrowersje prawne

Czy istnieje rozwiązanie, które odpowie na budzące wątpliwości zapisy prawne? Zwykle praktykuje się podpisywanie umów zaopatrzonych w odpowiednie klauzule. Z ghostwritingiem związane jest także zrzeczenie się z potencjalnych korzyści majątkowych. Ponadto klauzule zamieszczone w umowach na ghostwriting dają szansę modyfikacji treści przez jego nabywcę.

Jakiego ryzyka możesz spodziewać się po podpisaniu takiej umowy? Jednym ze scenariuszy jest uznanie osoby upowszechniającej zakupione dzieło za plagiatora. Za tego typu wykroczenie grozi nawet kara pozbawienia wolności do lat 3.

Czy copywriting i ghostwriting oznacza to samo?

Pojawiają się głosy, że copywriting i ghostwriting to pojęcia tożsame. Nie ma wątpliwości, że wskazane zjawiska mają wiele punktów wspólnych. Jednym z nich jest umiejętność tworzenia artykułów. Wpisy powinny być opracowywane w interesującej, czytelnej formie. Główną rolę odgrywa przestrzeganie reguł językowych.

Dostosowanie treści do grupy docelowej to kolejny element, o który należy zadbać w procesie twórczym. Niezwykle ważne jest postępowanie według ustalonych wcześniej wytycznych oraz wcześniejsze zapoznanie się z tematem opracowywanego artykułu.

Podstawowe różnice pomiędzy copywritingiem a ghostwritingiem

Już zdajesz sobie sprawę z podobieństw copywritingu z ghostwritingiem, więc pora na zapoznanie się z występującymi pomiędzy nimi różnicami. Oto kilka z nich.

Dostosowanie się do stylu zleceniodawcy a inwencja twórcza

Poza troską o tworzenie przejrzystych, czytelnych treści duże znaczenie ma dopasowanie stylu treści do zleceniodawcy. Ghostwriter wykorzystuje wyrażenia kojarzone z daną osobistością i często wygłasza w jej imieniu różne idee. Do jego zadań należy m.in. pisanie przemówień dedykowanych politykom. Pokłady kreatywności mogą być więc w jego przypadku nieco zawężone niż u copywriterów, których ogranicza niekiedy tylko wyobraźnia.

Kto jest autorem?

Kwestia autorstwa to kluczowa różnica między profesją copywritera a ghostwritera. Pierwszy z nich często podpisuje artykuły swoim nazwiskiem lub pseudonimem. W dalszej perspektywie wpływa to na jego renomę i popularność. Z kolei ghostwriter nie jest w stanie zbudować własnej marki, ponieważ nigdzie nie widnieje jego podpis.

Legalność profesji

Mimo że copywriting i ghostwriting bazują na zbliżonych do siebie zasadach postępowania, odznaczają się nieco innym statusem prawnym. Copywriter działa zgodnie ze zbiorem wcześniej ustalonych reguł prawnych. Nieco inaczej wygląda sytuacja z legalnością ghostwritingu, którego próba zdefiniowania to twardy orzech do zgryzienia.

Wnioski

W polskim ustawodawstwie nie znajdziemy informacji na temat legalności świadczenia tego rodzaju usług. Praktyki mogą być postrzegane jako przekraczające ramy etyczne i prowadzące do sporów rozstrzyganych na sali sądowej.

Warto jednak mieć na względzie specyfikę współczesnego świata oraz popyt na zakup treści. Wciąż wiele problemów pojawia się przy okazji tworzenia artykułów, w których kwestie poruszane są w sposób unikatowy i merytoryczny, dlatego właściwe pozycjonowanie treści staje się kluczowym aspektem sukcesu w dziedzinie ghostwritingu. To wszystko przyczynia się do wzmożonego zainteresowania wokół ghostwritingu oraz czerpania z jego potencjału.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak napisać tekst reklamowy?
    Jak napisać tekst reklamowy?
    Coraz trudniej jest stworzyć tekst reklamowy, który przyciągnie uwagę odbiorcy. Warto więc wiedzieć, na co zwrócić uwagę, aby treść była atrakcyjna.
    Na czym polega recykling treści?
    Na czym polega recykling treści?
    Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić ich relacje z marką? Postaw na recykling treści! Dowiedz się, co to takiego!
    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Mieszarki tekstów pod SEO – czy korzystanie z nich ma jeszcze sens?
    Tworząc content na stronie WWW, chcesz wyróżnić się wyjątkowością w morzu tematycznie zbliżonych treści. Czy są mechanizmy, które zrobią to za Ciebie?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.