Zapytaj o ofertę

Kim jest ghostwriter?

5 min czytania
Kim jest ghostwriter?
Kategoria Pozycjonowanie

Być może zetknąłeś się z pojęciem ghostingu, które w szeroko rozumianej komunikacji międzyludzkiej oznacza zerwanie kontaktu z drugą osobą bez merytorycznego uzasadnienia takiego stanu rzeczy. W przypadku terminu ghostwriting sytuacja wygląda zgoła inaczej. Autor tworzy tekst, jednak finalnie nie publikuje dzieła pod swoim imieniem, nazwiskiem czy pseudonimem.

Kto sięga po tego rodzaju usługi? Jakie są powody podejmowania współpracy z ghostwriterem? Przyczyn jest wiele, a jedna z nich to brak czasu na wykreowanie merytorycznej treści. Sięgnij po nasz artykuł i poznaj więcej szczegółów na temat wspomnianej profesji!

Spis treści:

Czym jest ghostwriting?

W poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie ghostwriting co to jest?, należy odwołać się do zakresu obowiązków u osoby zajmującej się tą dziedziną. “Pisarz-widmo” podejmuje się realizacji zleceń ściśle związanych z opracowaniem treści na zamówienie, przy czym zrzeka się praw autorskich na rzecz zleceniodawcy.

Poza przygotowaniem tekstu często dokonuje korekty bądź uzupełnienia nadesłanego artykułu. Rzeczywisty autor pozostaje anonimowy, a klient podpisuje dzieło jako swoje. Wyłącznie uiszcza określoną opłatę za świadczoną usługę. Tego rodzaju praktyki wzbudzają mieszane uczucia, zwłaszcza w kontekście formalno-prawnych kwestii.

Prawo autorskie a ghostwriting

Na zasadnicze pytanie ghostwriter co to jest za profesja?, odpowiedzieliśmy we wcześniejszej części artykułu. Emocje pojawiają się w temacie regulacji prawnych. Dlaczego? W teorii wystarczy, że autor wynegocjuje ze zleceniodawcą pożądaną kwotę, a po zakończeniu procesu twórczego pobierze z tego tytułu wynagrodzenie. Nie jest to działanie w 100% zgodne z prawem.

W polskim ustawodawstwie, w przepisach prawa autorskiego, wyodrębnić można: prawa majątkowe (zbywalne) i osobiste (niezbywalne). W praktyce ghostwriter nie jest w stanie przenieść praw osobistych na nabywcę artykułu. Z tej perspektywy można by rzec, że zleceniodawca, publikując zakupione treści, popełnia przestępstwo, ponieważ wprowadza w błąd czytelnika co do autorstwa dzieła.

Ghostwriting i odpowiedź na kontrowersje prawne

Czy istnieje rozwiązanie, które odpowie na budzące wątpliwości zapisy prawne? Zwykle praktykuje się podpisywanie umów zaopatrzonych w odpowiednie klauzule. Z ghostwritingiem związane jest także zrzeczenie się z potencjalnych korzyści majątkowych. Ponadto klauzule zamieszczone w umowach na ghostwriting dają szansę modyfikacji treści przez jego nabywcę.

Jakiego ryzyka możesz spodziewać się po podpisaniu takiej umowy? Jednym ze scenariuszy jest uznanie osoby upowszechniającej zakupione dzieło za plagiatora. Za tego typu wykroczenie grozi nawet kara pozbawienia wolności do lat 3.

Czy copywriting i ghostwriting oznacza to samo?

Pojawiają się głosy, że copywriting i ghostwriting to pojęcia tożsame. Nie ma wątpliwości, że wskazane zjawiska mają wiele punktów wspólnych. Jednym z nich jest umiejętność tworzenia artykułów. Wpisy powinny być opracowywane w interesującej, czytelnej formie. Główną rolę odgrywa przestrzeganie reguł językowych.

Dostosowanie treści do grupy docelowej to kolejny element, o który należy zadbać w procesie twórczym. Niezwykle ważne jest postępowanie według ustalonych wcześniej wytycznych oraz wcześniejsze zapoznanie się z tematem opracowywanego artykułu.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Podstawowe różnice pomiędzy copywritingiem a ghostwritingiem

Już zdajesz sobie sprawę z podobieństw copywritingu z ghostwritingiem, więc pora na zapoznanie się z występującymi pomiędzy nimi różnicami. Oto kilka z nich.

Dostosowanie się do stylu zleceniodawcy a inwencja twórcza

Poza troską o tworzenie przejrzystych, czytelnych treści duże znaczenie ma dopasowanie stylu treści do zleceniodawcy. Ghostwriter wykorzystuje wyrażenia kojarzone z daną osobistością i często wygłasza w jej imieniu różne idee. Do jego zadań należy m.in. pisanie przemówień dedykowanych politykom. Pokłady kreatywności mogą być więc w jego przypadku nieco zawężone niż u copywriterów, których ogranicza niekiedy tylko wyobraźnia.

Kto jest autorem?

Kwestia autorstwa to kluczowa różnica między profesją copywritera a ghostwritera. Pierwszy z nich często podpisuje artykuły swoim nazwiskiem lub pseudonimem. W dalszej perspektywie wpływa to na jego renomę i popularność. Z kolei ghostwriter nie jest w stanie zbudować własnej marki, ponieważ nigdzie nie widnieje jego podpis.

Legalność profesji

Mimo że copywriting i ghostwriting bazują na zbliżonych do siebie zasadach postępowania, odznaczają się nieco innym statusem prawnym. Copywriter działa zgodnie ze zbiorem wcześniej ustalonych reguł prawnych. Nieco inaczej wygląda sytuacja z legalnością ghostwritingu, którego próba zdefiniowania to twardy orzech do zgryzienia.

Wnioski

W polskim ustawodawstwie nie znajdziemy informacji na temat legalności świadczenia tego rodzaju usług. Praktyki mogą być postrzegane jako przekraczające ramy etyczne i prowadzące do sporów rozstrzyganych na sali sądowej.

Warto jednak mieć na względzie specyfikę współczesnego świata oraz popyt na zakup treści. Wciąż wiele problemów pojawia się przy okazji tworzenia artykułów, w których kwestie poruszane są w sposób unikatowy i merytoryczny. To wszystko przyczynia się do wzmożonego zainteresowania wokół ghostwritingu oraz czerpania z jego potencjału.

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
Vanity URL – czym jest i jak wykorzystać go w strategii SEO?
Czym charakteryzuje się niestandardowy adres URL? Jak go stworzyć? Jaki wpływ ma on na SEO? Odpowiedzi znajdziesz w naszym artykule!
Co to jest witryna internetowa?
Co to jest witryna internetowa?
Witryny internetowe to bez wątpienia najważniejszy element cyfrowego świata. Wyjaśniamy czym tak naprawdę są i podpowiadamy jak można je promować.
Migracja PrestaShop
Migracja PrestaShop
Migracja sklepu internetowego na platformę PrestaShop to dość wymagający proces. Warto więc wiedzieć, jak powinna wyglądać jego sprawna realizacja!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę