Zapytaj o ofertę
Na czym polega recykling treści?
9 min. czytania

Na czym polega recykling treści?

Prowadzisz swoją stronę internetową lub sklep online? Powinieneś szczególnie zadbać o doświadczenia odbiorców. Wdrażając czynności, dzięki którym użytkownicy nie będą mieli problemów podczas korzystania z serwisu, nie tylko zwiększysz ich zaangażowanie, ale też poprawisz konwersję. Jednym ze sposobów optymalizacji UX jest recykling treści. Co to jest i na czym polega?

Recykling treści – co to takiego?

Recykling treści to ponowne wykorzystanie contentu, który został już wcześniej opublikowany na stronie internetowej. Proces ten nie polega jednak na ciągłym udostępnianiu starych materiałów lub ich parafrazowaniu. W ramach tej koncepcji tworzysz bowiem nową treść, bazując na zasobach swojej witryny. Co można zatem nazwać recyklingiem treści? Może nim być przede wszystkim ulepszenie artykułów, ich optymalizacja, odświeżenie lub dodanie elementów zwiększających zaangażowanie odbiorców. Dzięki temu możesz poprawić doświadczenia użytkownika i uaktualnić prezentowane na stronie informacje.

Jakich serwisów może dotyczyć recykling treści? Proces ten możesz realizować niezależnie od tego, jaką prowadzisz działalność. Technika znajduje bowiem zastosowanie w zakresie sklepów internetowych, blogów oraz firmowych stron WWW. Na każdym z tych serwisów udostępniane są bowiem treści, które z czasem będą wymagać aktualizacji. Z pomocą przychodzi wówczas recykling contentu.

Jak przeprowadzić recykling treści?

Wiesz już, czym jest recykling treści na blogu. Pewnie chcesz wiedzieć, jak go wykonać. Prawda jest taka, że proces ten możesz zrealizować samodzielnie. Wystarczy, że wykorzystasz specjalistyczne narzędzia oraz sprawdzone techniki, a z pewnością osiągniesz zamierzone efekty. Pamiętaj, że czas niezbędny na przeprowadzenie recyklingu treści zależny od tego, jak duży jest Twój serwis i ile zamierzasz w nim zmienić. Przejdźmy jednak do konkretów. Oto kompleksowa instrukcja, dzięki której przeprowadzisz skuteczny recykling treści.

Analiza witryny

Pierwszy etap recyklingu treści polega na dokładnej analizie strony internetowej. Musisz zidentyfikować elementy wymagające aktualizacji. W tym celu możesz wykorzystać takie narzędzia jak Screaming Frog lub Google Search Console. Dzięki nim szybko znajdziesz treści, które nie cieszą się zainteresowaniem docelowych odbiorców.

Planowanie

Kiedy już zbadasz witrynę i zidentyfikujesz treści wymagające optymalizacji, możesz rozpocząć planowanie recyklingu. Wyodrębnij nieskuteczny content. Możesz go umieścić w arkuszu kalkulacyjnym, co znacznie ułatwi realizację procesu. Pamiętaj wówczas, aby uwzględnić wszystkie wymagające aktualizacji treści. W ten sposób będziesz mieć pewność, że żadna istotna zawartość nie została pominięta.

Aktualizacja

Aktualizacja to kluczowy składnik recyklingu treści. Podczas jego realizacji pamiętaj jednak o kolejności wykonywania działań. Na początku odśwież stare treści. Zaktualizuj informacje, zmień daty publikacji, dodaj nowe dane oraz uzupełnij wpisy o atrakcyjne zdjęcia. Następnie zaktualizuj treści na stronie, aby były dostępne dla użytkowników. Upewnij się, że wszystkie poprawione artykuły zostały opublikowane. Pominięcie niektórych wpisów może bowiem wytworzyć lukę, którą trudno będzie później wypełnić.

Analiza efektów

Analiza efektów to etap recyklingu treści, o którym łatwo zapomnieć. Jeśli nie sprawdzisz, czy proces przebiegł poprawnie, nie będziesz w stanie ocenić, czy był przydatny. Będzie to miało niekorzystny wpływ na przyszłe działania optymalizacyjne. Co zatem warto monitorować? Na bieżąco badaj ruch na stronie internetowej oraz pozycję witryny w wyszukiwarce. Śledź także zaangażowanie użytkowników oraz konwersje generowane przez poszczególne treści w serwisie. Na tym etapie możesz też zidentyfikować content, który pomimo aktualizacji wciąż nie jest skuteczny.

Skuteczne narzędzia do recyklingu treści

Recykling treści na blogu ma na celu dostarczenie odbiorcom jak najświeższych informacji. Ma to szczególne znaczenie w przypadku blogów. Zwykle wystarczy bowiem odświeżyć stary content, bez konieczności tworzenia nowego artykułu. Dzięki temu możesz nie tylko poprawić doświadczenia odbiorców, ale też zaoszczędzić mnóstwo czasu. Niemniej jednak recykling treści wciąż jest dość czasochłonnym procesem. Aby nieco ułatwić sobie jego realizację, skorzystaj z przydatnych narzędzi. Jakich? Już wyjaśniam.

Screaming Frog

Screaming Frog to narzędzie do crawlowania, dzięki któremu szybko zbierzesz wszystkie adresy URL znajdujące się w serwisie. System doda do nich ponadto tytuły i opisy, dzięki czemu z pewnością nie pogubisz się wśród zgromadzonych treści, zwłaszcza jeśli Twój serwis jest dość obszerny.

Screaming Frog – przykład funkcjonalnościScreaming Frog – przykład funkcjonalności

Google Search Console

Jeśli działasz w branży e-commerce, z pewnością znasz Google Search Console. Jest to darmowe narzędzie, dzięki któremu zbadasz widoczność swojej strony w wyszukiwarce, ustalisz jej pozycję w rankingu oraz zmierzysz współczynnik CTR dla poszczególnych podstron. W ten sposób zweryfikujesz skuteczność treści oraz ustalisz, czy warto poddać je recyklingowi.

SurferSEO

SurferSEO to niezwykle przydatne narzędzie do tworzenia treści pod kątem SEO. Dzięki niemu nie tylko stworzysz nowe treści, które będą dobrze pozycjonować się w wynikach wyszukiwania Google, ale też zoptymalizujesz starszy content, dając mu w ten sposób nowe życie. Surfer SEO podpowie Ci, jakie frazy wykorzystać, ile dodać nagłówków, ile akapitów oraz przedstawi bieżącą ocenę treści. Dzięki temu będziesz wiedział, czy trzeba w niej coś poprawić, czy można ją już opublikować na stronie.

Google Analytics

Google Analytics to jeden z najgorętszych tematów w ostatnim czasie. Google ogłosił bowiem wyłączenie Universal Analytics, zapowiadając przy tym uruchomienie nowego narzędzia – Google Analytics 4. Oferuje ono znacznie więcej możliwości w zakresie recyklingu treści. Dzięki niemu możesz w pełni bezpłatnie analizować zachowania użytkowników na stronie, monitorować ruch oraz śledzić konwersję w serwisie. Google Analytics pozwala szybko zidentyfikować nieskuteczne treści, dzięki czemu zaktualizujesz je, zanim przyniosą negatywne skutki.

Google Analytics 4 – analiza ruchu na poszczególnych stronachGoogle Analytics 4 – analiza ruchu na poszczególnych stronach

Google Trends

Dzięki Google Trends zidentyfikujesz popularne tematy oraz znajdziesz słowa kluczowe poszukiwane w swoim regionie. Często wpisy na blogu tracą zainteresowanie, gdyż tematy, których dotyczą, nie są już aktualne. Na podstawie informacji z Google Trends odświeżysz wybrane artykuły i przyciągniesz wielu nowych odbiorców.

Google Trends – podobne zapytania dla frazy fotowoltaikaGoogle Trends – podobne zapytania dla frazy fotowoltaika

Recykling treści a pozycjonowanie stron

Pewnie domyślasz się, że skoro recykling treści dotyczy contentu na Twojej stronie internetowej, z pewnością ma wpływ na jej pozycjonowanie w Google. Algorytm wyszukiwarki szczególnie przychylnie traktuje wpisy aktualne i wartościowe dla użytkowników. Nie oznacza to jednak, że musisz wciąż tworzyć nowe artykuły. Wystarczy, że zaktualizujesz to, co już masz w swoim serwisie.

Wykazano, że odświeżenie wpisów oraz zmiana ich daty może bardzo korzystnie wpłynąć na widoczność stron w wyszukiwarce. Można więc stwierdzić, że recykling treści to niezwykle ważne narzędzie strategii opartej na pozycjonowaniu. Pamiętaj jednak, że podczas realizacji tego procesu możesz natknąć się na wiele problemów. Nie tylko zakłócają one jego skuteczność, ale też narażają Cię na dodatkowe koszty. Jakich błędów zatem unikać?

Najczęstsze błędy w recyklingu treści

Recykling treści na blogu nie zawsze jest łatwy. Musisz wykazać się nie lada cierpliwością i zaangażowaniem, aby proces przyniósł efekty, na których Ci zależy. Istnieje jednak prosty sposób, dzięki któremu jego efektywność znacznie wzrośnie. Unikaj tych błędów, a z pewnością osiągniesz sukces.

Przenoszenie postów na inny kanał

Kopiowanie postów między kanałami jest jednym z najczęściej popełnianych błędów w zakresie recyklingu treści. Pamiętaj, że każdy serwis jest inny, ma inną społeczność i charakterystykę. Jeśli przerzucisz wpisy z Twittera na Facebooka lub odwrotnie, z pewnością nie uzyskasz zamierzonych efektów. Każdy artykuł powinien być dostosowany do oczekiwań społeczności danego kanału. Właśnie dlatego powinieneś realizować recykling treści w obrębie jednego serwisu.

Brak korekty

Często popełnianym błędem jest także udostępnianie zaktualizowanych wpisów bez wcześniejszej korekty. Choć taki sposób oszczędności czasu może być kuszący, prawdopodobnie przyniesie więcej strat niż korzyści. Zanim opublikujesz odświeżony materiał, dokładnie zbadaj jego strukturę i usuń wszystkie elementy, które mogą świadczyć o tym, że był już wcześniej udostępniony.

Brak nowych elementów

Pamiętaj, że recykling treści to nie tylko zmiana daty czy zastosowanie innego trybu czasowników. Musisz wzbogacić content o nowe elementy, nadając mu tym samym większą wartość. W przeciwnym razie odbiorca może uznać, że prezentujesz mu to, co już zna. Aktualizując treści, dodaj więc do nich takie czynniki jak nowe ciekawostki, zdjęcia lub odnośniki do aktualnych artykułów na blogu.

Brak analizy

Decydując się na recykling treści na blogu, z pewnością masz na celu optymalizację contentu przy jednoczesnej oszczędności czasu. Pamiętaj jednak, aby nie żałować go na analizę tego, co aktualizujesz. Zanim rozpoczniesz ten proces, sprawdź, które z opublikowanych już treści cieszyły się największym zainteresowaniem odbiorców i zacznij właśnie od nich. Jeśli coś wcześniej spotkało się z aprobatą publiczności, istnieje duża szansa, że historia się powtórzy.

Istotnym błędem jest także brak analizy rezultatów, jakie przynosi recykling. Aby być na bieżąco, stale śledź efektywność tego procesu, testując różne formaty i zbierając dane na temat efektywności poszczególnych artykułów. W ten sposób zainwestujesz czas i pieniądze wyłącznie w działania, które przyniosą Ci realne korzyści.

Kilka słów na koniec

Jak widzisz, recykling treści to świetny sposób na nadanie stronie internetowej nowego życia. Pamiętaj jednak, że proces ten przyniesie pożądane efekty tylko wtedy, gdy zostanie zrealizowany poprawnie. W tym zakresie nie możesz wybierać drogi na skróty. Dokładnie przeanalizuj content na swojej stronie, wyodrębnij wpisy wymagające odświeżenia oraz bardzo dokładnie je zoptymalizuj. W razie jakichkolwiek problemów zgłoś się do agencji. Dzięki firmie, takiej jak my, recykling treści będzie nie tylko łatwiejszy, ale też przyniesie efekty, dzięki którym dynamicznie rozwiniesz swój biznes w Internecie.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Jak tworzyć dobre artykuły pod SEO?
    Co brać pod uwagę, przygotowując artykuły pod SEO? Dowiesz się tego z naszego tekstu.
    Kim jest ghostwriter?
    Kim jest ghostwriter?
    Połączenie wyrazów “ghost” i “writer” w języku polskim tłumaczy się jako “pisarz-widmo”. Kim jest tajemnicza postać? Jaką rolę odgrywa w procesie twórczym?
    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?
    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?
    Duplicate content to powielona treść na stronach internetowych. Jak poradzić sobie ze zduplikowanymi treściami? Czytaj dalej.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.