Skuteczne treści to takie, które przynoszą długoterminowe korzyści i spełniają oczekiwania grupy docelowych odbiorców. Wysoka jakość i aktualność nawet po 5 latach od publikacji? Tak, jest to możliwe! Ten typ treści określany jest jako evergreen content. W tym artykule dowiesz się, czego dotyczy to pojęcie i poznasz korzyści wynikające z tworzenia ponadczasowych treści.
Aby lepiej zrozumieć, czym jest evergreen content, musisz zapoznać się z jego definicją w obrębie kilku obszarów. Istnieją dwie kwestie związane z tym tematem:
Jak można wywnioskować z nazwy, są to tematy, które cieszą się zainteresowaniem odbiorców jeszcze długo po ich opublikowaniu.
Jeśli na przykład piszesz o aktualnym wydarzeniu sportowym, odbiorcy nie będą skłonni czytać tego przez wiele tygodni – prawdopodobnie najwięcej kliknięć artykuł zbierze do 3 dni po udostępnieniu. Niesezonowe tematy, które są aktualne przez cały rok i cieszą się długoterminowym zainteresowaniem użytkowników, określić można właśnie mianem ponadczasowych treści.
Oto kilka przykładów tematów evergreen contentu:
Wyżej wymienione tematy nie opierają się na jednorazowym wydarzeniu, ale dotyczą problemów, z którymi ludzi mają do czynienia każdego dnia. Jak znaleźć takie tematy? Skorzystaj z narzędzia Google Trends. Poniższy przykład obrazuje popularność poszczególnych zagadnień w okresie 2004-2023 w kategorii Podróże.
Google Trends
Treść tzw. wiecznie żywa to połączenie interesującego tematu i wysokiej jakości treści, które będzie osiągać długoterminowe wyniki. Ten typ zawartości nieustannie zachowuje swoją wartość, a wahania wskaźniku ruchu w witrynie są zwykle niewielkie. Odpowiednio dobrana strategia content marketingu i umiejętne dobranie słów kluczowych mogą zapewnić zainteresowanie użytkowników niezależnie od upływającego czasu.
Łatwiej będzie to zobrazować na konkretnym przykładzie. Dla firmy zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych ponadczasowa, tzw. wiecznie żywa treść byłaby czymś w rodzaju „Jak opracować strategię SEO?”. Mimo że algorytmy wyszukiwarek nieustannie się zmieniają, treść może być stale aktualizowana, dzięki czemu będzie chętnie czytana przez odbiorców.
Nawet najtrafniejsze treści, które dotyczą pewnego wydarzenia, w końcu stracą swoją popularność. Wyobraź sobie wygraną polskich siatkarzy na Mistrzostwach Świata w 2018. Internet oszalał na punkcie tego zwycięstwa, a informacje o naszej drużynie były wyszukiwane nawet przez zupełnych laików siatkówki. Jednak udział tych wyszukiwań znacznie spadł po kilku miesiącach od sukcesu sportowców. Idealnie obrazuje to przykład treści, które nie zaliczają się do tzw. wiecznie żywych.
Popularne w danej chwili tematy zwykle cieszą się ogromnym zainteresowaniem publiczności. Niestety, w miarę upływu czasu ich poczytność spada, przez co przestają przynosić twórcy realne zyski.
Obok tego typu tematów warto więc publikować ponadczasowe treści, do których użytkownicy chętnie wrócą niezależnie od pory roku, aktualnych wydarzeń czy obecnie odbywających się imprez sportowych. Dzięki temu możliwe jest bowiem systematyczne budowanie ruchu w witrynie, co ma realny wpływ na jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.
Warto więc wykorzystać potencjał tzw. wiecznie żywych treści, gdyż pomagają one osiągnąć wiele korzyści. Należy jednak zwrócić uwagę na dwie z nich, które są szczególnie ważne z punktu widzenia SEO.
Istnieje wiele rodzajów treści, które pozwalają ustabilizować ruch w witrynie i cieszą się ciągłym zainteresowaniem użytkowników. Warto jednak zwrócić uwagę na te najpopularniejsze formy, które mogą okazać się najbardziej skuteczne. Należą do nich przede wszystkim poradniki, tutoriale DIY, listy, recenzje popularnych produktów czy filmy informacyjne. Wykorzystanie tych struktur nie zagwarantuje nagłego napływu nowych odbiorców, ale ich potencjał do przekształcenia się w formy ponadczasowe może okazać się kluczem do sukcesu.
Istną kopalnią tematów evergreen jest YouTube. Na platformie każdego dnia udostępniane są tysiące tutoriali i poradników dotyczących niemal wszystkich dziedzin życia. Oto przykład kilku najpopularniejszych tematów. Zwróć uwagę na liczbę wyświetleń przedstawionych filmów.
YouTube
Wiesz już, że obok tematu evergreen content nie można przejść obojętnie. Przejdźmy jednak do konkretów. Dlaczego tworzenie ponadczasowych treści jest tak wartościowe?
Jak już pewnie wiesz, evergreen content to doskonała forma strategii treści, która owocować może satysfakcjonującymi wynikami. Struktura ponadczasowej zawartości pozwala utrzymywać ruch w witrynie i cieszy się dużym zainteresowaniem odbiorców z różnych środowisk, co ma bezpośredni wpływ na pozycję strony na liście wyników wyszukiwania. Jeśli więc chcesz osiągnąć świetne wyniki, skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek i stwórz artykuły, które zachwycą użytkowników i zapewnią Ci długotrwałą popularność w sieci!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Bardzo fajnie przedstawiony temat. Rzeczowo, konkretnie, do celu. Część podobnych artykułów przygniata odbiorcę np. ilością tekstu. U Ciebie tego nie odczułem, za to mam wrażenie, że zdobyłem istotne informacje. Dzięki!