Zapytaj o ofertę

Klastry tematyczne i ich wpływ na content marketing

5 min czytania
Klastry tematyczne i ich wpływ na content marketing
Kategoria Content Marketing

Najważniejszym aspektem SEO jest szczegółowa i oryginalna treść zorganizowana wokół odpowiednich słów kluczowych. Przybliża Cię to do sukcesu Twojej witryny, ale niestety, nie jest wystarczające. Aby stworzyć idealną strategię content marketingu musisz rozpocząć budowę bardziej złożonych struktur treści w postaci klastrów tematycznych.

Wiesz już, że treść musi być wiarygodna i wartościowa. Aby jednak maksymalnie wykorzystać jej potencjał warto dołączyć ją do grupy tematycznie powiązanych treści zwanych klastrami tematycznymi.

Spis treści:

Klastry tematyczne - co to takiego?

Klaster tematów to hierarchia treści, która koncentruje się na jednym ogólnym temacie. Główny element zawartości w klastrze nazywany jest filarem. Podsumowuje on temat, zwracając uwagę na różne poboczne informacje związane z główną ideą.

Zawartość filaru staje się częścią klastra tematów, gdy zaczniesz tworzyć i dodawać strony pomocnicze, zwykle w postaci wpisów na blogu. Strony te zawierają bardziej szczegółowe informacje na podtematy, które być może zostały wymienione tylko na stronie filaru.

Ostatnim elementem skutecznego klastra tematycznego jest użycie odpowiednich słów kluczowych w celu połączenia stron. Filar może wskazywać strony pomocnicze, które powinny zawierać linki do siebie nawzajem i posiadać kopie zapasowe na stronie głównej. Umożliwia to użytkownikom łatwiejsz eporuszanie się po stronie.

Z pewnością zauważysz wzrost ruchu w klastrach tematów, jeśli odpowiednio zastosujesz słowa kluczowe i uwzględnisz najlepsze temat. Wszystko to za sprawą tego, że algorytm Google rozpozna czytelną treść, którą stworzyłeś. Co więcej, wzajemne powiązania, które uwzględniłeś podczas projektowania, podzielą ocenę wyszukiwarki między strony i oznajmią Google, że wszystkie są zawarte w jednym klastrze i mają taką samą wysoką jakość.

Charakterystyka klastrów tematycznych

Zanim przejdziemy do bardziej szczegółowych informacji na temat kluczowych składników klastrów tematycznych, przyjrzyjmy się przykładowemu, skutecznemu klastrowi tematycznemu.

Załóżmy, że warsztat samochodowy prowadzi działalność w kierunku naprawy pojazdów osobowych. Jego strona internetowa prezentowałaby ogólne informacje na ten temat. Jako rozszerzenie, możnaby tam również znaleźć dane na temat rodzajów silników, ich części, sposobów naprawy, metod konserwacji czy typów podwozia. Tematy te są ważnymi częściami ogólnej specjalizacji warsztatu. Każdy z nich zasługuje na co najmniej wzmiankę na głównej stronie, która niestety, nie ma aż tyle miejsca, na omówienie wszystkich tych kwestii.

Z tego powodu warsztat samochodowy powinien stworzyć spory klaster tematyczny wokół swojej głównej usługi, tak aby każdy podtemat posiadał własną stronę pomocniczą. Po uwzględnieniu wszystkich tych treści, odpowiedni rodzaj wewnętrznej struktury linkowania skieruje zarówno Google, jak i użytkowników odwiedzających witrynę do całego klastra. Dzięki temu odbiorcy będą mogli korzystać z witryny, a Google zobaczy, że jest ona wartościowa i odpowiednio ją za to nagrodzi.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Najważniejsze elementy klastrów tematycznych

Wiesz już, czym są klastry tematyczne, w jaki sposób mogą wpłynąć na optymalizację Twojej witryny i jak faktycznie wyglądają. Istnieją jednak inne istotne elementy, o których należy pamiętać podczas pisania treści, aby proces tworzenia klastrów działał na Twoją korzyść.

Postaw na tematy, nie słowa kluczowe

Google doskonale radzi sobie z odczytywaniem dokładnych fraz i rozumieniem intencji wyszukiwań. Dlatego tak ważne jest, aby skupić się na dogłębnym badaniu tematów i intencjach użytkowników odnośnie słów kluczowych dla klastrów, zamiast próbować upchnąć je wszystkie w możliwie największej liczbie miejsc. Możesz przeprowadzić badania tematyczne za pomocą narzędzi takich jak SEMrush lub BuzzSumo lub po prostu wpisać dane frazy w wyszukiwarkę aby zobaczyć, co Google wyświetla jako odpowiedź do tych pytań. Im dokładniej strony pomocnicze klastra tematycznego odpowiadają na konkretne pytania zadawane przez użytkowników podczas wyszukiwania, tym większa szansa, że zostaną one pozytywnie ocenione i uzyskają wysoką pozycję w SERP.

Wybierz kilka słów kluczowych

Wykorzystywanie zbyt wielu słów kluczowych do pozycjonowania jednej strony nie jest dobrym pomysłem, nawet jeśli wszystkie frazy dotyczą jednego tematu. Obecnie Google stawia bowiem jakość i wartość informacji ponad słowa kluczowe, dlatego umieszczenie ich w treści nie zagwarantuje Ci wzmożonego ruchu. Popularne zwroty to swego rodzaju przynęta, która zachęca wyszukiwarkę do analizy Twojej treści. Jednakże, dopiero gdy okaże się ona wartościowa i dokładna, zyskasz uznanie Google i zajmiesz wysoką pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Wróćmy do warsztatu samochodowego. Załóżmy, że tworzysz stronę filarową o naprawie aut osobowych i każdym innym związanym z tym podtemacie. Treść stanowi około 35000 słów, z czego 300 to słowa kluczowe. Po zindeksowaniu Google nie będzie wiedział, dla jakich wyrażeń pozycjonować Twoją stronę, gdyż odpowiadają one na zaledwie 20 obecnie zadawanych w wyszukiwarce pytań. Znacznie lepszym rozwiązaniem jest tworzenie klastrów tematycznych.

Podsumowanie

Na koniec warto wspomnieć, że klastry tematyczne wykorzystywane w strategii SEO to stosunkowo nowy sposób optymalizacji. Google nieustannie rozwija się i zmienia swoje algorytmy, dlatego twórcy stron muszą się do nich dostosowywać i próbować nowych metod na ulepszanie witryn. Nikt nie jest w stanie stwierdzić, co przyniesie nowa aktualizacja. Każdy musi jednak pamiętać, że odpowiednio zoptymalizowana treść i dbałość o użytkownika to podstawowe elementy składające się na sukces strony internetowej.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 7

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
Czym jest evergreen content i jakie ma znaczenie dla SEO?
Stworzenie treści, które cieszyć się będą stałym zainteresowaniem, to nie lada wyzwanie. Jednak z naszymi wskazówkami z pewnością sobie poradzisz!
Czym zajmuje się copywriter?
Czym zajmuje się copywriter?
Treść króluje w sieci, a Google to wie, dlatego tak ważny jest wysokiej jakości content. Kim jest więc copywriter i jakie korzyści może przynieść firmie?
Jak korzystać z ChatGPT?
Jak korzystać z ChatGPT?
ChatGPT to prosta droga do uzyskania pomocy, informacji i kreatywnego wsparcia. Jak z niego korzystać? Dowiesz się w niniejszym artykule!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę