Jeśli zależy Ci na optymalizacji swojej strony internetowej, a także na uporządkowaniu jej zawartości, najlepszym rozwiązaniem jest sięgnięcie do mapy witryny. Umożliwia rozmieszczenie informacji oraz materiałów na stronie. Ułatwia również pracę wyszukiwarkom internetowym, aby mogły w lepszy sposób odnaleźć wszystkie strony na Twojej witrynie. Jest to wysłanie sygnału informującego o tym, jakie strony powinno się indeksować. Dowiedz się, jak posługiwać się mapą witryny!
To plik zawierający zbiór wszystkich adresów URL podstron należących do danej witryny. Stworzona jest przede wszystkim do nawigowania robotów indeksujących, ale usprawnia też poruszanie się po samej stronie. Zawiera informacje na temat przebytych aktualizacji i modyfikacji, a także mapę multimediów takich jak obrazy czy wideo.
Mapa nie jest elementem obowiązkowym. Warto jednak skorzystać z jej możliwości, ponieważ usprawnia ona proces indeksowania witryny.
Kiedy potrzebujesz mapy?
Uwaga!
Mapa nie gwarantuje automatycznego zaindeksowania wszystkich podstron, jest informacją usprawniającą pracę algorytmowi.
Charakter mapy strony zależy od przeznaczenia danej strony internetowej. Aby wygenerować jej plik, można skorzystać z kilku formatów:
Statyczna mapa witryny polega na wykorzystaniu generatora online do stworzenia pliku umieszczanego w głównym katalogu strony (katalog public_html). W tym przypadku wymagane jest każdorazowe tworzenie pliku po aktualizacji listy adresów. Aby jednak ułatwić sobie to zadanie, warto sięgnąć do mapy dynamicznej, która podlega automatycznej aktualizacji o nowy adres.
Aby to zweryfikować, zaloguj się do Google Search Console, następnie wybierz Index, a dalej Mapy witryny. Jeśli zostały dodane, wtedy znajdziesz listę podobną jak poniżej:
Źródło: https://search.google.com
Nawet jeśli te mapy już są, to wcale nie jest powiedziane, że uwzględniają wszystkie strony, które zgodnie z Twoimi oczekiwaniami powinny znaleźć się w indeksie Google – zweryfikuj to. Natomiast jeśli ich nie ma w ogóle, powinieneś działać.
Plik .xml, w którym znajduje się lista podstron i innych materiałów z Twojego serwisu, musi zawierać konkretne dane. Oto przykładowy kod takiego pliku.
<?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
<urlset
xmlns=http://www.sitemaps.org/schemas/sitemap/0.9″
>
<url>
<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/</loc>
<lastmod>2021-12-20T07:36:24+00:00</lastmod>
<priority>1.00</priority>
</url>
<url>
<loc>https://kupno-sprzedaz.waw.pl/kontakt/</loc>
<lastmod>2021-12-20T07:36:41+00:00</lastmod>
<priority>0.80</priority>
</url>
</urlset>
Co oznaczają poszczególne informacje? Otóż:
Uwaga: Google ignoruje wartość <priority>, a wartości <lastmod> użyje tylko wtedy, gdy będzie ona spójna z informacjami na stronie. To znaczy, że daty aktualizacji powinny być takie same w mapie i serwisie.
Źródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/sitemaps/build-sitemap?hl=pl
Jak zrobić mapę strony? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać:
Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może pojawić się ograniczona liczba adresów URL.
Narzędzie to nie dość, że wykryje niedziałające adresy, to dodatkowo z jego pomocą można zbudować mapę witrynę wraz z mapą wykorzystanych grafik. Jest to darmowe narzędzie, które generuje plik sitemap.xml dla 500 adresów URL (w przypadku płatnej licencji nie ma ograniczeń). Należy w tym celu skorzystać z zakładki Sitemaps, następnie kategorii Create XML Sitemaps.
W tym przypadku można zastosować wtyczkę All In One SEO. Po jej instalacji znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:
Źródło: Panel zarządzania WordPress
Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.
Źródło: Panel zarządzania WordPress
Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.
Źródło: Panel zarządzania WordPress
Po wprowadzeniu wymaganych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.
Jeśli posiadasz wiedzę z zakresu PHP/SQL, możesz samodzielnie wygenerować mapę witryny. Plik XML powinien zawierać listę stron głównych (landing pages), czyli wszystkich tych, na których Ci zależy w procesie indeksowania. Zacznij od tagu <urlset> i dodaj adresy, odpowiednio je tagując. Na koniec wpisz żądanie, dodaj plik XML do folderu głównego za pośrednictwem przesyłania plików FTP.
Przygotowanie tego pliku nie powinno Ci przysporzyć większych problemów. Jak zrobić mapę witryny? Przede wszystkim weź pod uwagę wielkość serwisu, dla którego chcesz ją wykonać. Zatem:
Do Twojej dyspozycji w sieci jest mnóstwo darmowych narzędzi, za pomocą których łatwo stworzysz mapę strony. Często jednak korzystanie z bezpłatnej wersji będzie oznaczało, że w sitemapie może się pojawić ograniczona liczba adresów URL. Jeśli Twoja strona składa się z kilkudziesięciu czy kilkuset adresów URL, to problem nie powinien się pojawić. Oto przykładowe aplikacje, które wygenerują mapę .xml online:
Po pobraniu pliku możesz go umieścić na serwerze – najlepiej we wspomnianym folderze głównym strony.
W przypadku dużych witryn warto skorzystać z pluginów, które umożliwiają łatwe, automatyczne utworzenie mapy strony. Znajdziesz takie do wszystkich popularnych systemów CMS, w tym do WordPressa, który jest najczęściej wykorzystywany na świecie. Możesz skorzystać z wielu różnych pluginów – pokażemy Ci, jak to zrobić za pomocą All In One SEO – jednej z najpopularniejszych wtyczek służących do optymalizacji witryny. Narzędzie służące do automatycznego tworzenia mapy strony jest tutaj jedną z funkcji, które są dostępne bez dodatkowych opłat. Najpierw musisz ją jednak włączyć. Po instalacji tego rozwiązania znajdź w opcjach Menadżer funkcjonalności:
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Następnie, jeśli nie masz włączonego narzędzia odpowiedzialnego za tworzenie mapy, to je aktywuj.
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Wtedy w menu pojawi się Mapa strony XML.
Źródło: Panel zarządzania WordPress, 20.12.2021
Klikając ten link, uzyskujesz możliwość określenia odpowiednich ustawień, zgodnych z Twoimi oczekiwaniami. Ustalasz m.in.:
Po wprowadzeniu tych informacji kliknij Zaktualizuj mapę strony i gotowe. Mapa jest już wygenerowana.
Następnie, przechodząc na stronę https://twoja-witryna.pl/sitemap.xml, zobaczysz listę wszystkich utworzonych map. To jeszcze nie wszystko. Musisz dodać tę mapę do GSC. Zanim to jednak zrobisz, przetestuj uzyskany plik. Skorzystaj np. z tego narzędzia: https://www.xml-sitemaps.com/validate-xml-sitemap.html. Jeśli korzystałeś z automatycznych aplikacji służących do generowania takich plików, to nie powinny się pojawić żadne problemy. Jest to bardziej prawdopodobne w przypadku ręcznego tworzenia tego pliku.
Mapa gotowa, co dalej? Samo jej wygenerowanie jeszcze nic nam nie daje, należy umieścić ją na serwerze.
Link do mapy należy obowiązkowo przesłać do GSC. W tym celu trzeba skorzystać z zakładki: Indeksowanie – Mapa witryny – Dodaj/ Testuj mapę witryny – Prześlij.
Dodatkowo na serwerze w katalogu publicznym powinien znajdować się plik robots.txt. W jego dowolnym miejscu należy wskazać instrukcję: Sitemap:https://twojadomena.pl/lokalizacja_mapy_witryny.xml.
Jeśli Twoja witryna nie była jeszcze zweryfikowana w GSC, to w pierwszym kroku musisz wykonać jedną z czynności, za pomocą której potwierdzisz Google, że rzeczywiście chodzi o Twój serwis. Jeśli to się powiodło, to następnie w GSC wybierz z menu Index opcję Mapy witryny. Dodaj wszystkie z plików .xml, z których składa się mapa strony.
Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021
Po tej czynności możesz sprawdzić, czy Google nie wykryło żadnego błędu i ile znalazło adresów URL w poszczególnych mapach. Nie jest tak, że natychmiast po dodaniu tych plików wszystkie te adresy pojawiają się w indeksie Google – będzie to się dziać stopniowo. W zakładce Stan możesz kontrolować, jak zmienia się liczba zindeksowanych materiałów.
Źródło: https://search.google.com, 20.12.2021
Pamiętaj również o aktualizowaniu mapy strony. Nie powinny się w niej znajdować adresy URL, które zwracają kod 404, 301 czy 302. Jeśli dopiero wdrażasz na swojej witrynie szyfrowane połączenie, to pamiętaj, że po włączeniu certyfikatu początek adresu serwisu zmieni się z http na https, dlatego musisz koniecznie zaktualizować odnośniki w mapie. Nie powinny się tam znajdować przekierowane adresy URL.
Sitemap to świetne rozwiązanie dla nowych administratorów stron oraz zaawansowanych webmasterów. Mapa, choć nie jest elementem obligatoryjnym, może wpłynąć na pozycjonowanie strony. Stanowi niebagatelne wsparcie dla SEO w celu poprawy widoczności witryny w sieci.
Jeśli dopiero masz w planie stworzyć własną stronę internetową, sięgnięcie do mapy może Ci pomóc wysłać komunikat wyszukiwarce o własnym istnieniu. Dajesz tym samym gotowy materiał do indeksowania wyszukiwarkom. Mapa witryny pomoże również, by Twoje multimedia częściej pojawiały się w wynikach Google Grafika.
Każda wyszukiwarka ma własny indeks stron, na podstawie którego generuje wyniki wyszukiwania. Mapa strony ułatwia robotom wyszukiwarki dotarcie do zasobów strony, jednak należy pamiętać, że umieszczenie adresu URL w pliku sitemap nie jest jednoznaczne z zaindeksowaniem podstrony.
Mapa jest szczególnie przydatna w kontekście szeroko rozbudowanych stron internetowych, których proces indeksowania może zająć więcej czasu. Należy w tym celu podzielić ją na mniejsze części, aby ułatwić pracę robotom indeksującym. Pamiętaj, aby na liście adresów nie znalazły się błędne linki z kodem 404 bądź przekierowania 301.
Google potrzebuje pomocy, aby dobrze zrozumieć strukturę serwisu i zaindeksować wszystkie materiały, których oczekujesz w SERP-ach. Wiesz, co to jest mapa witryny, jak ją utworzyć oraz jakie daje korzyści. Jej dodanie dzięki automatycznym narzędziom zajmie Ci dosłownie kilka minut. Nie pomijaj tego ważnego kroku!
Masz pytania? Agencja SEO Poznań iCEA Group chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.