Zapytaj o ofertę
Marketing franczyzowy: Wyzwania skalowania SEO
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Marketing franczyzowy: Wyzwania skalowania SEO

Marketing franczyzowy: Wyzwania skalowania SEO

7 min. czytania

Franczyza to jeden z najpopularniejszych modeli międzynarodowej strategii biznesowej. Z uwagi na wysoką marżę, niskie nakłady oraz możliwość szybkiej ekspansji, warto rozważyć wdrożenie tego rozwiązania do swojej firmy. Aby jednak sieć franczyzowa osiągnęła sukces na rynku i cieszyła się zaufaniem odbiorców, musi mieć rozwinięta działalność marketingową, która wzmocni jej pozycję w branży. Jak wygląda to w kontekście SEO?

Czym jest marketing franczyzowy?

Marketing franczyzowy ma jasno określone cele:

  • rozszerzenie świadomości marki,
  • zwiększenie przychodów,
  • poprawa wizerunku marki w branży.

Czym w takim razie wyróżnia się od innych technik marketingu? Różnica tkwi w strukturze działań. Marketing franczyzowy składa się z dwóch części:

  • marketingu rozwoju franczyzy,
  • operacyjnego marketingu franczyzowego.

Marketing rozwoju franczyzy, choć może opierać się na tych samych technikach, co marketing operacyjny, ma nieco inny cel. Skupia się bowiem na przyciąganiu nie klientów, a franczyzobiorców. Kim jednak jest franczyzobiorca? Jest to podmiot uczestniczący w systemie sprzedaży towarów, usług lub technologii, opartym na ścisłej współpracy pomiędzy prawnie odrębnymi i niezależnymi przedsiębiorstwami. Taki system to właśnie franczyza.

Operacyjny marketing franczyzowy stosowany jest z kolei w celu przyciągnięcia nowych klientów. W zakres strategii wchodzą wówczas takie działania, jak SEO, kampanie Google Ads, link building, e-mail marketing czy kampanie w mediach społecznościowych.

Franczyza SEO – na czym polega?

System franczyzowy to coraz częściej wykorzystywane rozwiązanie, szczególnie w przypadku sieci spożywczych i gastronomicznych, takich jak Żabka, Groszek, Subway czy McDonald’s. Pewnie zastanawiasz się, w jaki sposób franczyza łączy się z SEO. Już wyjaśniam.

mcdonalds.pl – baner zachęcający do zostania franczyzobiorcą McDonald’smcdonalds.pl – baner zachęcający do zostania franczyzobiorcą McDonald’s

Franczyza SEO polega na budowaniu widoczności w wynikach wyszukiwania Google. Odbywa się to za pośrednictwem różnorodnych metod, takich jak content marketing, link building czy optymalizacja techniczna. Od tradycyjnego SEO różni się tym, że wymaga skoordynowania strategii dla wszystkich podmiotów należących do sieci franczyzowej.

SEO franczyzowe obejmuje dwa główne aspekty.

  • Korporacyjne SEO – wraz z rozwojem firmy wzrasta konieczność realizacji SEO, które jest niezbędne, aby strategia marketingowa dla firm franczyzowych była skuteczna.
  • Marketing skoncentrowany na franczyzie – jako że franczyzobiorcy działają w różnych warunkach i na wielu obszarach geograficznych, strategia marketingowa musi obejmować działania ukierunkowane na te rejony, aby realizowane procesy skutkowały przyrostem leadów.

Jak opracować strategię marketingu franczyzowego?

W marketingu franczyzowym liczy się przede wszystkim pozytywny wizerunek firmy. Jako że składają się na niego działania poszczególnych podmiotów w sieci, chcąc zwiększyć wartość marki, musisz skupić się na budowaniu pozytywnych relacji z klientami każdego z nich.

Na początku przeprowadź dokładną analizę potrzeb klientów, uwzględniając przy tym opinie franczyzobiorców. To właśnie oni mają bowiem bezpośredni kontakt z odbiorcami, znają ich oczekiwania i preferencje.

Następnie wybierz kanały, za pomocą których Twój przekaz ma docierać do potencjalnych klientów. Postaw wówczas na wykorzystanie wielu środków, w szczególności tych, które cieszą się największym zainteresowaniem grupy docelowej.

Zadbaj też o kontakt i prawidłowy przepływ informacji między franczyzobiorcami. To ich działania warunkują efektywność całej strategii. W ten sposób utrzymasz pozytywny wizerunek firmy i z pewnością zwiększysz przychody. Pamiętaj, że relacje w sieci franczyzowej powinny opierać się na zaufaniu i pełnej współpracy. Jednogłośny przekaz i spójność działań skutkują najlepszymi efektami.

Wyzwania skalowania SEO dla firm franczyzowych

Skalowanie przedsiębiorstwa to przede wszystkim rozszerzanie jego działań. Jak przekłada się to na SEO i jakie wyzwania wiążą się ze skalowaniem marketingu?

Zbyt wczesne skalowanie

Jeśli Twój biznes okaże się dochodowy, wiele podmiotów będzie chciało zostać jego franczyzobiorcą. W miarę upływu czasu wzrośnie więc konieczność zwiększenia skali strategii marketingowej, w tym SEO.

Mimo że taka opcja może być kusząca, pamiętaj, że zbyt wczesna inwestycja w usługi marketingu franczyzowego może być bardzo kosztowna. Poza oczywistym wpływem na przychody franczyza może nie sprostać wymaganiom stawianym przez agencję marketingu cyfrowego, co doprowadzi do zakłóceń i utraty kontroli nad realizowanymi procesami biznesowymi. Jeśli więc chcesz zdecydować się na ten, krok uzbrój się w cierpliwość.

Aby uniknąć problemów ze zbyt wczesnym skalowaniem, podziel swoją strategię na etapy. Pamiętaj, że nadmierne działania marketingowe zwykle przynoszą efekty przeciwne do zamierzonych. Przed nawiązaniem współpracy z agencją SEO upewnij się, że specjaliści mają wystarczające zasoby, aby sprostać tak wysokim wymaganiom, jakie dotyczą kampanii dla sieci franczyzowej.

Przemyśl też, jak wykorzystać korzyści skali. Istnieją bowiem sposoby, dzięki którym możesz zachować produktywność i wysoki poziom usług, usprawniając jednocześnie procesy wewnętrzne i zewnętrzne. Jednym z takich rozwiązań jest automatyzacja działań.

Brak spójności

Biznes franczyzowy to niejako jeden organizm, którego części rozproszone są po całym świecie. Każda lokalizacja ma odrębne warunki, dlatego konieczne jest kompleksowa segmentacja rynku. Musisz dostosować działania do oczekiwań określonych grup docelowych.

Szybkie dostarczenie informacji firmom zajmującym się marketingiem franczyzowym jest w tym przypadku kluczowe. Na drodze staje jednak problem polegający na zwiększaniu ilości wymaganej pracy wraz ze wzrostem skali biznesu. Pojawiają się wówczas błędy w spójności, które niekorzystnie wpływają na wizerunek marki i zmniejszają skuteczność strategii SEO.

Rozwiązaniem tego problemu jest utrzymywanie otwartej linii komunikacji między firmą franczyzową, agencją marketingową oraz franczyzobiorcami. Jednakowa misja, charakterystyka działań oraz wykorzystywane narzędzia z pewnością poprawią wartość marki w oczach klientów, co w dłuższej perspektywie doprowadzi do wzrostu sprzedaży.

Instagram – spójność brytyjskiego i greckiego profilu McDonald’sInstagram – spójność brytyjskiego i greckiego profilu McDonald’s

Niewłaściwe kanały marketingowe

Realizacja strategii marketingu franczyzowego to niełatwe zadanie. Aby uzyskać satysfakcjonujące efekty, musisz poznać swój rynek docelowy, zidentyfikować najlepsze kanały komunikacyjne, zastosować skuteczne praktyki promocyjne oraz na bieżąco śledzić efekty realizowanych działań. Nawet najmniejszy błąd w którymkolwiek z tych procesów może doprowadzić do spadku efektywności oraz spowolnienia skalowania biznesu franczyzowego. Najczęstszą przyczyną problemów jest trudność prowadzenia strategii na wielu kanałach marketingowych jednocześnie, wynikająca z ogromnej ilości pracy, jaką należy wykonać podczas prowadzenia projektów reklamowych.

Jak temu zaradzić? W tym przypadku również najważniejsza jest sprawna komunikacja, odnosząca się nie tylko do relacji między firmą a klientami, ale też do stosunków pomiędzy przedsiębiorstwem a franczyzobiorcami. Stawiając na takie rozwiązania, jak kampanie PPC, social media marketing czy content marketing, stale śledź ich wyniki, wprowadzaj niezbędne poprawki oraz weryfikuj skuteczność działań w zakresie podmiotów należących do sieci franczyzowej.

Podsumowanie

Marketing franczyzowy w kontekście SEO to niełatwe zadania. Jeśli nie opracujesz szczegółowego planu i nie zadbasz o każdy szczegół realizowanych działań, możesz zapomnieć o skalowaniu swojego biznesu. Z drugiej strony, umiejętnie opracowana strategia, spójne kampanie i bieżąca analiza efektywności z pewnością przyniosą oczekiwane rezultaty, a Twoje przedsiębiorstwo zyska rozgłos nie tylko w sieci, ale też na stacjonarnym rynku.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna – co to jest i na czym polega?
    Sprzedaż komplementarna to świetny sposób na zwiększanie wartości transakcji. Podpowiemy Ci, czym jest i na co zwrócić uwagę, aby była skuteczna!
    Czym zajmuje się agencja marketingowa?
    Czym zajmuje się agencja marketingowa?
    Dzięki współpracy z agencją marketingową osiągniesz znacznie więcej, niż działając samodzielnie. Podpowiemy Ci, czym zajmuje się taka organizacja!
    Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?
    Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?
    Strona internetowa jako zasób cenniejszy niż złoto, czyli wszystko to, co powinieneś wiedzieć o piractwie domen w Polsce.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.