Marketing lokalny staje się dziś ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Obecnie ponad połowa wyszukiwań w Google koncentruje się na określonych lokalizacjach, a 1/3 konsumentów przegląda online oferty firm, które znajdują się blisko ich miejsca zamieszkania. Powszechnym błędem jest przekonanie, że reklama lokalna dotyczy tylko przedsiębiorców prowadzących działalność w określonym, pojedynczym punkcie (np. restauratorów, prawników czy lekarzy). Tego typu marketing może przynosić korzyści także wielu innym firmom, niezależnie od tego, czy zatrudniają one 10 czy 1000 osób. Wyjaśniamy, jak skutecznie realizować lokalną reklamę swojego biznesu.
Przez wiele lat marketerzy skupiali się na tym, by docierać do dużej grupy odbiorców i realizować kampanie reklamowe na szeroką skalę, ale od niedawna popularne stały się również działania bardziej spersonalizowane i skierowane do konkretnych kupujących. Firmy zdały sobie sprawę, że przyciągnięcie kilku potencjalnych klientów na podstawie ich miejsca zamieszkania może być bardzo opłacalne, a przy tym niedrogie dlatego zaczęły inwestować w marketing lokalny. To strategia marketingowa skierowana do konsumentów znajdujących się w pobliżu fizycznej lokalizacji danej firmy.
Jeśli masz co najmniej jedną stacjonarną siedzibę swojego biznesu, lokalna reklama jest rozwiązaniem, które powinieneś uwzględnić w strategii marketingowej. Ten typ promocji jest szczególnie ważny dla firm, których główna działalność opiera się na fizycznym kontakcie z klientem (w przeciwieństwie do internetu, gdzie konsumenci mogą dokonywać zakupów z dowolnej lokalizacji). Marketing lokalny może koncentrować się na dwóch obszarach reklamowych – tradycyjnym (ulotki, plakaty, bannery, reklamy w gazetach itd.) oraz cyfrowym (wyszukiwarka Google, strona internetowa, kampanie w mediach społecznościowych).
Kluczem do prowadzenia skutecznego marketingu lokalnego jest dokładne zdefiniowanie person. Proces ten pomaga zrozumieć m.in. dane demograficzne odbiorców docelowych, w tym ich lokalizację geograficzną. Dzięki tym informacjom możesz określić, gdzie kierować swoją lokalną energię marketingową.
Wiele firm może skorzystać na reklamie lokalnej, ale istnieją pewne rodzaje biznesów, dla których tego typu marketing będzie niezbędny, by przetrwać na rynku. Dobrym przykładem są restauracje – z natury ograniczone do swojej fizycznej lokalizacji. Ich działania skupiają się jedynie na osobach z określonego regionu, miasta czy nawet dzielnicy. Innymi przykładami takiego biznesu są też hotele, pensjonaty, kawiarnie, siłownie i kluby fitness.
Rodzajem firmy, która potrzebuje marketingu lokalnego, jest również sklep detaliczny. Nawet gdy dana placówka inwestuje w e-commerce i ma wersję online sklepu, lokalny marketing może zwiększyć ruch w stacjonarnej siedzibie i budować świadomość marki wśród coraz większej liczby osób z określonej okolicy. Jest to szczególnie ważne w przypadku małych, butikowych sklepów detalicznych, konkurujących z dużymi sieciami.
Podobnie usługi profesjonalne, takie jak biura prawników i księgowych, hydraulicy, fryzjerzy, salony kosmetyczne, warsztaty samochodowe, gabinety lekarskie, ubezpieczyciele czy doradcy finansowi, powinny stosować lokalną strategię marketingową. Inne rodzaje firm również mogą rozważyć wdrożenie działań reklamowych, skoncentrowanych na najbliższym otoczeniu. To, że lokalna strategia nie jest Twoim priorytetem, nie oznacza, że nie możesz czerpać korzyści z pozyskiwania szerszej publiczności w mieście lub regionie, w którym znajduje się Twoja firma.
Wiele lokalnych strategii marketingowych polega po prostu na dostosowaniu kilku wypróbowanych metod promocji do nieco zawężonej, ściśle określonej skali. Oprócz tego warto jednak wykorzystać dodatkowe rozwiązania, dedykowane tej formie reklamy. W kilku krokach opiszemy podstawy budowania i realizacji lokalnej strategii marketingowej.
Pierwszym i najważniejszym krokiem w rozwoju każdej lokalnej kampanii marketingowej jest poznanie odbiorców oferty danego biznesu. Powinieneś nie tylko wiedzieć, do jakiej grupy należy Twój docelowy klient, ale także mieć wyobrażenie o jego zainteresowaniach, preferencjach czy przyzwyczajeniach zakupowych. Warto także poszukać odpowiedzi na kilka pytań:
Gdy już dowiesz się, kim są Twoi odbiorcy, musisz do nich dotrzeć. Na początek warto znaleźć lokalne wydarzenia i wziąć w nich udział. Zostań wolontariuszem, przygotuj stanowisko ze swoją oferta na miejskim festynie czy też przekaż nagrody na konkurs organizowany przez mieszkańców. Takie drobne gesty pomogą Twojej marce zakorzenić się w świadomości potencjalnych klientów. Gdy już firma się rozwinie, możesz także zastanowić się nad zasponsorowaniem wybranych wydarzeń.
W wielu przypadkach marketing lokalny online jest dziś ważniejszy od działań reklamowych prowadzonych w tradycyjny sposób. Szerokie grono osób, zanim skorzysta z usługi danej firmy czy wybierze się na zakupy, szuka informacji o marce w sieci. Dlatego absolutną podstawą w reklamie lokalnej jest posiadanie strony internetowej. Dzięki niej można prowadzić kilka kluczowych działań marketingowych. Co ważne – witryna powinna bez problemu funkcjonować na urządzeniach mobilnych. To właśnie na smartfonach najczęściej przeprowadza się wyszukiwania lokalne.
Jednym z podstawowych działań w tym przypadku jest pozycjonowanie lokalne, zwane też SEO. Jego cel to umieszczenie strony internetowej Twoje firmy na szczycie listy wyników wyszukiwania na określone zapytania. Wpływ na taki stan rzeczy ma wiele czynników. Oprócz aspektów technicznych ważne jest m.in. tworzenie treści ze słowami kluczowymi dostosowanymi do określonej lokalizacji i publikowanie ich na swojej witrynie.
Takie działanie staje się coraz ważniejsze, ponieważ wyszukiwarki udoskonalają swoje algorytmy, aby jeszcze skuteczniej dostarczać użytkownikom trafne wyniki wyszukiwania, gdy szukają oni restauracji, sklepów i wszelkiego rodzaju usług w pobliżu swojej aktualnej lokalizacji.
Jednym z najważniejszych elementów mających wpływ na lokalne pozycjonowanie i marketing jest wizytówka Google Moja Firma. To także bardzo łatwe do wdrożenia rozwiązanie – wystarczy założyć firmowy profil w GMF i utworzyć nową wizytówkę lub zgłosić swoje prawa do już istniejącej, jeśli nie masz nad nią kontroli.
Dzięki Google Moja Firma możesz prezentować użytkownikom wyszukiwarki takie informacje na temat Twojej działalności, jak jej lokalizacja, godziny otwarcia, wskazówki dojazdu czy dane kontaktowe. Cyfrowa wizytówka obejmuje również zdjęcia (kluczowe w przypadku restauracji czy hotelu) oraz opinie klientów. Dzięki profilowi GMF Twoja działalność będzie także widoczna na Mapach Google oraz w specjalnym wyróżnionym polu wyszukiwarki, przeznaczonym dla organicznych lokalnych wyników wyszukiwania.
Do tworzenia kampanii reklamowych przyciągających lokalny ruch online możesz używać systemu reklamowego, takiego jak Google Ads. Przyjrzyj się kampaniom typu „pay-per-click” oraz szczegółowym opcjom targetowania, dzięki którym możesz zoptymalizować wydatki marketingowe i dotrzeć do właściwych odbiorców.
Media społecznościowe mogą być świetnym sposobem na nawiązanie kontaktu z odbiorcami w profesjonalny, ale jednocześnie bardzo otwarty sposób. Korzystaj z platform, na których znajdują się Twoi odbiorcy – prawdopodobnie będzie to Facebook (najpopularniejszy wybór), Instagram i TikTok. Pamiętaj jednak, że komunikacja w mediach społecznościowych nie powinna skupiać się jedynie na promowaniu usług czy produktów. Angażuj się również w organizowane online wydarzenia, od czasu do czasu zaproponuj swoim odbiorcom konkurs i dziel się lokalnymi informacjami lub przedsięwzięciami.
Nie lekceważ potęgi lokalnych mediów, zwłaszcza w małym miasteczku. Lokalne gazety, stacje radiowe lub programy internetowe mogą być bardzo skuteczne, jeśli chcesz zwiększyć liczbę klientów w swojej firmie. Możesz zdecydować się na tradycyjne wykupienie reklam lub zaproponować współpracę barterową – publikację w zamian za usługę czy produkt.
Właściwie przeprowadzona promocja krzyżowa może być bardzo skuteczną metodą lokalnego marketingu. Jak sama nazwa wskazuje, jest to korzystne dla obu stron rozwiązanie, które obejmuje dwie firmy promujące się nawzajem wśród swoich klientów. Dzięki temu każda marka może pozyskać więcej klientów i zwiększyć sprzedaż. Ta metoda oferuje natychmiastową ekspozycję na szeroką gamę potencjalnych odbiorców przy minimalnym wysiłku.
Dobrze zaplanowana, a następnie wdrożona lokalna reklama to jedno z najlepszych rozwiązań dla firm, które dopiero zaczynają działalność. Marketing tego typu zwykle nie wymaga dużych nakładów finansowych, jest też łatwy w realizacji. Nie bez znaczenia będzie również dla już istniejących biznesów. W ich przypadku reklama lokalna może poprawić wizerunek firmy, wyróżnić ją na tle konkurencji i zaoferować nowe perspektywy rozwoju.
Dla wielu firm lokalna reklama to klucz do pozyskania dużej liczby nowych klientów. Sprawdź, jak skutecznie wykorzystać taki marketing w swoim biznesie.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.