Zapytaj o ofertę

Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?

5 min czytania
Metatag noindex – czym jest i jak z niego korzystać?
Kategoria Pozycjonowanie

Głównym celem strategii SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej oraz uplasowanie jej na jak najwyższej pozycji w rankingu wyszukiwania. Stosuje się w tym celu szereg strategii oraz metod, które dbają o obecność strony w sieci. Jednak niektóre witryny świadomie usuwają pewne strony z indeksu Google. Brzmi to jak szaleństwo, prawda? Wykorzystywane są w tym celu metatag robots, a jednym z nich jest tag noindex. Dowiedz się, jak wykorzystać niewidzialność w strategiach optymalizacji.

Spis treści:

Tag noindex – o co chodzi?

Noindex jest jednym z tagów meta tag robots, czyli takich, które mają wpływ na rodzaj indeksowania postronny i wszystkich odnośników na niej zawartych. Nie jest w stanie zaindeksować podstrony. Jest to jedna z metod świadomego usuwania strony z indeksu Google. Tag ten umieszcza się w kodzie HTML strony lub zwraca nagłówek w odpowiedzi HTTP. Zabieg ten sprawi, iż strona nie będzie się pojawiać w wynikach wyszukiwania, ale będzie dostępna dla użytkowników witryny dzięki wykorzystaniu linków wewnętrznych bądź menu. Tag ten pozwoli na usunięcie z indeksu już zaindeksowanej podstrony.

Noindex a nofollow

Wielu użytkowników myli tag noindex z tagiem nofollow. Ten drugi jest znacznikiem HTML dla oznaczania linków. Zastosowanie go w kodzie wysyła sygnał wyszukiwarce, aby zignorować dany link. Pierwotnie tag nofollow miał na celu zwalczanie spamu w komentarzach na blogach, później zaczęto go wykorzystywać do manipulowania oceną linków prowadzących do danej witryny. Niektóre strategie SEO wykorzystują go do poprawienia pozycjonowania strony w celu poprawienia jej jakości. W przeciwieństwie do tagu omawianego w tym artykule strona wykorzystująca nofollow nadal pojawia się w wynikach SERP.

W jakim celu korzystać z tagu noindex?

SEO w większości przypadków stawia na strategię link buildingu opartej na linkach dofollow. Jednak należy pamiętać, że nie wszystkie podstrony powinny znaleźć się w wynikach wyszukiwania, aby nie obniżać jakości strony jako całości. Autorytet – nieustannie należy go wzmacniać. Chodzi więc głównie o podstrony, których zadaniem nie jest generowanie większego ruchu. Zaprojektowany w 1996 roku x robots tag noindex pozwala na kontrolowanie wyświetlania wartości strony w Google – to my informujemy, z czego powinien skorzystać odbiorca.

Które strony warto „zablokować” w kontekście indeksowania?

  • podstrony o niskiej jakości treści,
  • podstrony z wynikami filtrowania produktów w sklepach internetowych,
  • podstrony z wynikami sortowania produktów,
  • podstrony powstałe w wyniku personalizowania produktów,
  • podstrony logowania, rejestracji, regulamin, koszyk w sklepie internetowym,
  • płatne strony i podstrony,
  • strony testowe bądź będące w trakcie przeprojektowania,
  • strony z przekierowaniem np. do podziękowania.

Jak użyć tagu?

Aby zablokować indeksowanie danej podstrony, należy przejść do sekcji <head> strony i umieścić w jej obrębie meta tag, np.: <meta name= ”robots” content=”noindex”> bądź <meta name=”googlebot” content=”noindex”> (w zależności od potrzeby).

Drugim, mniej popularnym, sposobem jest zablokowanie robota Google. Jeśli serwer, z którego korzystamy, pozwala na ręczną edycję pliku „.htaccess”, wystarczy wykorzystać kod „header(X-Robots-Tag: noindex, nofollow”, true)”.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czy strona znajduje się w indeksie Google?

Jeśli zastanawiamy się nad wykorzystaniem x robots tag noindex, warto sprawdzić w pierwszej kolejności, które z naszych stron i podstron znajdują się w indeksie wyszukiwarki. Wystarczy wpisać komendę „site: [nazwa strony]” i Google wyświetli wszystkie podstrony ze wskazanej witryny bądź wykorzystać narzędzie Google Search Console i zakładkę „Indeks” -> „Stan”. Warto o tym pamiętać, ponieważ strona nie musi pojawić się na wysokiej pozycji w wyszukiwarce i trudno będzie nam ją odnaleźć.

Dlaczego Google w niektórych przypadkach sam usuwa podstronę z indeksu?

  • strona ma niski wskaźnik prędkości ładowania,
  • podstrona przestała działać,
  • treść na podstronie została zdublowana,
  • robot indeksujący wykrył problem techniczny na podstronie,
  • została nałożona na stronę kara za technikę Black Hat SEO.

Największymi korzyściami z zastosowania tego typu metatagu jest uniknięcie zamieszania oraz ułatwienie korzystania z części strony użytkownikom. Organizują wyświetlaną zawartość. W niektórych przypadkach posiadanie mniejszej ilości zaindeksowanych stron pozytywnie wpływa na SEO witryny – z jego pomocą można ustalić hierarchię podstron. W każdym razie warto uwzględnić budżet indeksowania witryny (crawl budget) w przypadku prowadzenia swojej strony WWW.

Konkluzja

Indeks wyszukiwarki Google to zbiór wszystkich stron internetowych dostępnych w organicznych wynikach wyszukiwania – mówiąc wprost, nie ma tam wszystkich stron z całego Internetu. Za pomocą meta robots można wydawać wyszukiwarce Google polecenia, które mają niebagatelny wpływ na pozycjonowanie strony pod kątem SEO. Warto wpływać na wizerunek swojej strony, aby ułatwiać jej użytkowanie.

Stosując ten prosty zabieg, sprawiasz, że mniej ważne treści nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania. Tym samym dostajesz bardziej wiarygodny wskaźnik konwersji. Pamiętaj jednak, że wprowadzone zmiany nie muszą być widoczne od razu – ich działanie może się zacząć po kilku dniach bądź tygodniach, na co mają wpływ m.in. roboty Google. Najłatwiej będzie to sprawdzić w statystykach Google Search Console.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 19

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Pozycjonowanie wizytówki Google
Pozycjonowanie wizytówki Google
Prawie połowa wszystkich wyszukiwań w Google ma charakter lokalny (Safari Digital). To oznacza, że widoczność w Google Maps jest znaczącym […]
Czym jest mikrokonwersja i jak ją zmierzyć?
Czym jest mikrokonwersja i jak ją zmierzyć?
Mikrokonwersja na stronie internetowej to bardzo ważny miernik zaangażowania klientów. Warto więc wiedzieć, czego dotyczy i jak ją zmierzyć!
Co to jest fraza?
Co to jest fraza?
Skuteczna reklama w Internecie to pozycjonowanie, a jego podstawą jest odpowiednia fraza czy raczej „długi ogon”. Wszystko wyjaśnia lektura tego artykułu.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę