Zapytaj o ofertę

Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

5 min czytania
Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
Kategoria Pozycjonowanie

Kody HTTP są odpowiedzią usługi na żądanie przeglądarki. Dlatego za każdym razem, kiedy odwiedzasz witrynę, Twoja przeglądarka będzie wysyłać żądania do usługi danej strony, która następnie odpowie na żądanie przeglądarki za pomocą 3-cyfrowego kodu.

Jest to tzw. kod stanu HTTP, który ma zapewnić, że serwer witryny i przeglądarka potrafią skutecznie się komunikować. Istnieje wiele kodów stanu HTTP, za pomocą których serwer sieciowy odpowiada na błędy, które możesz napotkać podczas codziennej pracy nad optymalizacją wyszukiwarek. My postanowiliśmy opisać Wam dwa z nich, to znaczy błąd 410 oraz 404.

Spis treści:

W jaki sposób sprawdzić kod stanu HTTP?

Najważniejszym aspektem kodów HTTP jest to, że zaczynają się one od cyfr od 1 do 5 i są przedstawiane jako 1xx, 2xx, 3xx, 4xx i 5xx. Chodzi o to, że liczby należą do odpowiedzi serwera i będą bardziej szczegółowe w zależności od tego, jakie cyfry w nich występują. Cyfry te charakteryzują ich specyfikę.

Jeśli chcesz sprawdzić kod odpowiedzi dla wielu stron, najprościej będzie skorzystać z przeznaczonego do tego narzędzia, np. Xen, czy Screaming Frog.

Jednak w przypadku gdy planujesz sprawdzić tylko jedną witrynę, możesz zrobić to bezpośrednio w przeglądarce. Przykładowo w Google wygląda to w następujący sposób:

  • wciśnij przycisk na klawiaturze “F12”,
  • przejdź do zakładki Network,
  • w oknie przeglądarki wpisz konkretny adres,
  • kod odpowiedzi znajdzie się w kolumnie “Status”.

Z pewnością korzystając z wyszukiwarki Google, natknąłeś się już na wiele błędów na stronach, jednak do tych najmniej przyjemnych należą kody błędu 410 oraz 404. Jeśli chcesz sobie z nimi poradzić, powinieneś je zrozumieć. Musisz wiedzieć, do czego one służą oraz z czym są związane.

Na czym polega błąd 404?

Jest to standardowy kod statusu odpowiedzi HTTP, który wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, ale serwer nie może odnaleźć żądanego zasobu, ponieważ odwołuje się on do nieistniejącej lokalizacji czy pliku.

Musisz wiedzieć, że wszystkie kody statusu odpowiedzi HTTP należące do kategorii 4xx uznawane są za błędy, które leżą po stronie przeglądarki internetowej. Błąd 404 oznacza, że szukana strona nie istnieje lub jest zwyczajnie uszkodzona.

Istnieje wiele przyczyn powstania błędu 404, najczęściej jest to spowodowane literówką w linku, którą popełnił użytkownik. Jednak zdarzają się również problemy związane z samą witryną, kiedy podstrona została usunięta, adres URL został zmieniony lub przeniesiony w inne miejsce oraz kiedy podstrona jest niedostępna z powodu chwilowych prac.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Na czym polega błąd 410?

Błąd 410 albo inaczej “Gone” to jeden z kilkudziesięciu błędów HTTP, który oznacza, że żądanie było wcześniej dostępne, ale zostało trwale usunięte.

Kod HTTP 410 oznacza celowe działanie, przez które wyszukiwana witryna nie będzie już dostępna pod tym adresem ani nie zostanie dla niej skonfigurowane przekierowanie. Ten kod jest jasną informacją, że adres nie uległ zmienianie, tylko strona została trwale usunięta.

Błąd 410 wyświetla się najczęściej przy stronach promocyjnych, których czas już zwyczajnie minął. Jeśli natkniesz się na błąd kodu 410, najpewniej oznacza to, że wystąpił błąd serwera lub zwyczajnie cała zawartość witryny została trwale usunięta.

Ten typ błędu jest w pewnym sensie podobny do błędu 404. Jednak nadal ogromnie różnią się one od siebie. Google nadal odwiedzi stronę zawierającą kod 404, aby sprawdzić, czy jest ona nieprawidłowa, jednak zastosowanie tego kodu daje Ci gwarancję, że roboty wyszukiwarki nie odwiedzą jej ponownie. Najczęściej ma to na celu pomóc robotom w indeksowaniu i prawidłowym ustalaniu rankingu SERP.

Różnice pomiędzy błędem 410 a 404

Wspomnieliśmy już, że błąd 410 nie oznacza tego samego co 404, mimo że są one do siebie zbliżone.

Błąd na stronie o numerze 410 informuje roboty indeksujące, że nie powinny zajmować się już daną stroną WWW, dzięki czemu ruch na tę witrynę nie jest już generowany. To bezpośredni sygnał, który oznacza całkowite i trwałe usunięcie witryny. Natomiast błąd 404 komunikuje, że strona nie została znaleziona, czyli mógł powstać jakiś błąd po stronie użytkownika lub trwają chwilowe prace w witrynie.

Okazuje się, że zastosowanie tymczasowego kodu 410 jest lepsze niż przekierowanie za pomocą kodu 404. Chodzi o to, że możesz utworzyć niestandardową stronę 410, która szybko poinformuje użytkowników, że nie podany produkt lub usługa już nie istnieje. Dzięki temu nie będą oni przekierowywani na nieistotną stronę, co mogłoby wyłącznie wprowadzać ich w błąd.

W jaki sposób naprawić kody HTTP?

Zanim przejdziesz do naprawy poszczególnych błędów witrynie, musisz zrozumieć, dlaczego one właściwie wystąpiły. Może to być spowodowane niewłaściwymi działaniami w witrynie lub źle zaplanowaną strategią SEO. Niezależnie od tego, skąd pochodzi błąd, musisz znaleźć rozwiązanie, aby je naprawić. Warto skontaktować się z programistami, którzy pomogą Ci naprawić błędy serwera, umieścić kod 410 do stron, których Google ma już nie indeksować, czy zastosować przekierowania witryny na inny adres URL. Możesz również zastosować wiele dostępnych online narzędzi, które pomogą Ci zweryfikować błąd i go naprawić.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, na czym polegają błędy 410 oraz 404 i jakie są pomiędzy nimi różnice. Warto interesować się poszczególnymi kodami HTTP, ponieważ to one w głównej mierze odpowiadają za Twoją widoczność w rankingu SERP. Dlatego jeśli chcesz znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, pomyśl o zwalczaniu błędów już teraz!

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Dwell time – czym jest?
Dwell time – czym jest?
Czy wiesz, czym jest dwell time? Nie martw się, my też kiedyś nie wiedzieliśmy, dlatego przygotowaliśmy ten wpis specjalnie dla Ciebie!
Jak usunąć wizytówkę Google?
Jak usunąć wizytówkę Google?
Usuwanie wizytówki firmy w Google wymaga spełnienia określonych procedur. Poznaj różne metody. Dlaczego przedsiębiorcy się na to decydują? Sprawdźmy.
Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
Czym jest sezonowość i jak ma się do sklepów internetowych?
Sezonowość to słowo, które na trwałe przyległo do niektórych biznesów, również tych internetowych. Jak ją wykorzystać i na niej zarabiać?

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę