Zapytaj o ofertę
Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?

5 min. czytania

Kody HTTP są odpowiedzią usługi na żądanie przeglądarki. Dlatego za każdym razem, kiedy odwiedzasz witrynę, Twoja przeglądarka będzie wysyłać żądania do usługi danej strony, która następnie odpowie na żądanie przeglądarki za pomocą 3-cyfrowego kodu.

Jest to tzw. kod stanu HTTP, który ma zapewnić, że serwer witryny i przeglądarka potrafią skutecznie się komunikować. Istnieje wiele kodów stanu HTTP, za pomocą których serwer sieciowy odpowiada na błędy, które możesz napotkać podczas codziennej pracy nad optymalizacją wyszukiwarek. My postanowiliśmy opisać Wam dwa z nich, to znaczy błąd 410 oraz 404.

W jaki sposób sprawdzić kod stanu HTTP?

Najważniejszym aspektem kodów HTTP jest to, że zaczynają się one od cyfr od 1 do 5 i są przedstawiane jako 1xx, 2xx, 3xx, 4xx i 5xx. Chodzi o to, że liczby należą do odpowiedzi serwera i będą bardziej szczegółowe w zależności od tego, jakie cyfry w nich występują. Cyfry te charakteryzują ich specyfikę.

Jeśli chcesz sprawdzić kod odpowiedzi dla wielu stron, najprościej będzie skorzystać z przeznaczonego do tego narzędzia, np. Xen, czy Screaming Frog.

Jednak w przypadku gdy planujesz sprawdzić tylko jedną witrynę, możesz zrobić to bezpośrednio w przeglądarce. Przykładowo w Google wygląda to w następujący sposób:

  • wciśnij przycisk na klawiaturze “F12”,
  • przejdź do zakładki Network,
  • w oknie przeglądarki wpisz konkretny adres,
  • kod odpowiedzi znajdzie się w kolumnie “Status”.

Z pewnością korzystając z wyszukiwarki Google, natknąłeś się już na wiele błędów na stronach, jednak do tych najmniej przyjemnych należą kody błędu 410 oraz 404. Jeśli chcesz sobie z nimi poradzić, powinieneś je zrozumieć. Musisz wiedzieć, do czego one służą oraz z czym są związane.

Na czym polega błąd 404?

Jest to standardowy kod statusu odpowiedzi HTTP, który wskazuje, że przeglądarka połączyła się z serwerem, ale serwer nie może odnaleźć żądanego zasobu, ponieważ odwołuje się on do nieistniejącej lokalizacji czy pliku.

Musisz wiedzieć, że wszystkie kody statusu odpowiedzi HTTP należące do kategorii 4xx uznawane są za błędy, które leżą po stronie przeglądarki internetowej. Błąd 404 oznacza, że szukana strona nie istnieje lub jest zwyczajnie uszkodzona.

Istnieje wiele przyczyn powstania błędu 404, najczęściej jest to spowodowane literówką w linku, którą popełnił użytkownik. Jednak zdarzają się również problemy związane z samą witryną, kiedy podstrona została usunięta, adres URL został zmieniony lub przeniesiony w inne miejsce oraz kiedy podstrona jest niedostępna z powodu chwilowych prac.

Na czym polega błąd 410?

Błąd 410 albo inaczej “Gone” to jeden z kilkudziesięciu błędów HTTP, który oznacza, że żądanie było wcześniej dostępne, ale zostało trwale usunięte.

Kod HTTP 410 oznacza celowe działanie, przez które wyszukiwana witryna nie będzie już dostępna pod tym adresem ani nie zostanie dla niej skonfigurowane przekierowanie. Ten kod jest jasną informacją, że adres nie uległ zmienianie, tylko strona została trwale usunięta.

Błąd 410 wyświetla się najczęściej przy stronach promocyjnych, których czas już zwyczajnie minął. Jeśli natkniesz się na błąd kodu 410, najpewniej oznacza to, że wystąpił błąd serwera lub zwyczajnie cała zawartość witryny została trwale usunięta.

Ten typ błędu jest w pewnym sensie podobny do błędu 404. Jednak nadal ogromnie różnią się one od siebie. Google nadal odwiedzi stronę zawierającą kod 404, aby sprawdzić, czy jest ona nieprawidłowa, jednak zastosowanie tego kodu daje Ci gwarancję, że roboty wyszukiwarki nie odwiedzą jej ponownie. Najczęściej ma to na celu pomóc robotom w indeksowaniu i prawidłowym ustalaniu rankingu SERP.

Różnice pomiędzy błędem 410 a 404

Wspomnieliśmy już, że błąd 410 nie oznacza tego samego co 404, mimo że są one do siebie zbliżone.

Błąd na stronie o numerze 410 informuje roboty indeksujące, że nie powinny zajmować się już daną stroną WWW, dzięki czemu ruch na tę witrynę nie jest już generowany. To bezpośredni sygnał, który oznacza całkowite i trwałe usunięcie witryny. Natomiast błąd 404 komunikuje, że strona nie została znaleziona, czyli mógł powstać jakiś błąd po stronie użytkownika lub trwają chwilowe prace w witrynie.

Okazuje się, że zastosowanie tymczasowego kodu 410 jest lepsze niż przekierowanie za pomocą kodu 404. Chodzi o to, że możesz utworzyć niestandardową stronę 410, która szybko poinformuje użytkowników, że nie podany produkt lub usługa już nie istnieje. Dzięki temu nie będą oni przekierowywani na nieistotną stronę, co mogłoby wyłącznie wprowadzać ich w błąd.

W jaki sposób naprawić kody HTTP?

Zanim przejdziesz do naprawy poszczególnych błędów witrynie, musisz zrozumieć, dlaczego one właściwie wystąpiły. Może to być spowodowane niewłaściwymi działaniami w witrynie lub źle zaplanowaną strategią SEO. Niezależnie od tego, skąd pochodzi błąd, musisz znaleźć rozwiązanie, aby je naprawić. Warto skontaktować się z programistami, którzy pomogą Ci naprawić błędy serwera, umieścić kod 410 do stron, których Google ma już nie indeksować, czy zastosować przekierowania witryny na inny adres URL. Możesz również zastosować wiele dostępnych online narzędzi, które pomogą Ci zweryfikować błąd i go naprawić.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, na czym polegają błędy 410 oraz 404 i jakie są pomiędzy nimi różnice. Warto interesować się poszczególnymi kodami HTTP, ponieważ to one w głównej mierze odpowiadają za Twoją widoczność w rankingu SERP. Dlatego jeśli chcesz znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania, pomyśl o zwalczaniu błędów już teraz!

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak sprawdzić Trust Flow? O czym informuje nas parametr TF?
    Jak sprawdzić Trust Flow? O czym informuje nas parametr TF?
    Trust Flow jest jednym z parametrów określających wiarygodność strony. Co ma wpływ na jego wynik, jak go sprawdzić i jak poprawić? Podpowiadamy!
    Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
    Czym jest CTR i jaki można uznać za dobry? Jak wpływa na SEO?
    Monitorowanie skuteczności prowadzonych w sieci kampanii marketingowych to podstawa optymalizacji wyników działań. Pomoże w tym wyliczanie wskaźnika CTR.
    Wirusy na stronie internetowej – jak się ich pozbyć?
    Wirusy na stronie internetowej – jak się ich pozbyć?
    Komunikaty w sieci dotyczące tego, że strona nie działa prawidłowo, są frustrujące. To wyraźny sygnał pojawienia się intruzów w obrębie witryny.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.