Do oceny skuteczności kampanii marketingowych możesz wykorzystać różne wskaźniki. Najczęściej głównym celem jest osiągnięcie sprzedaży, ale działania należy analizować nie tylko pod tym kątem. Być może wielu użytkowników klika reklamę, ale nie kończy się to pozyskaniem klienta. To może wynikać z wielu przyczyn. Najpierw jednak warto analizować, czy dana kreacja przyciąga oczekiwaną uwagę – sposobem na ustalenie tego jest CTR, co to znaczy?
Czym jest CTR?
Click-Through Rate to współczynnik używany w marketingu internetowym w celu analizowania wyników e-kampanii. Określa on liczbę kliknięć w stosunku do liczby wyświetleń reklam. Wysoki wskaźnik kliknięć świadczy o dopasowaniu treści bądź tytułu reklamy do intencji potencjalnych klientów. Należy jednak pamiętać, że aby wynik kampanii był miarodajny, należy zestawić CTR ze współczynnikiem konwersji i współczynnikiem odrzuceń.
Jak obliczyć współczynnik klikalności?
Liczbę kliknięć należy podzielić przez ilość wyświetleń, wynik pomnożyć razy 100, aby otrzymać wartość procentową:
CTR = liczba kliknięć / liczba wyświetleń reklam x 100%
Mając swój wynik, należy określić, czy jest on satysfakcjonujący, czy wymaga poprawy. Wszystko zależy od celu kampanii. Jednak niezależnie od jej charakteru, tym, co łączy się z każdą z nich, są słowa kluczowe. W przypadku wykorzystywania bardziej ogólnych słów za dobry wynik uznaje się 7%. Jeśli jednak bierzesz pod uwagę frazy typu long-tail, „dobry” wynik plasuje się pomiędzy 15 a 20%. Ostatnim przypadkiem są słowa branżowe (brandowe). Tutaj idealny wynik zbliża się do 100%, jednak uzyskanie maksimum jest niemożliwe. Z tego powodu dobry wynik plasuje się pomiędzy 65 a 80%. Jak widzisz, zrozumienie istoty słów kluczowych jest fundamentem, aby określić poziom współczynnika klikalności.
Gdzie wykorzystuje się wskaźnik CTR?
Współczynnik klikalności (CTR) ma znaczenie w przypadku kilku rodzajów kampanii marketingowych w sieci. Wskazujemy najważniejsze obszary, w których stosuje się CTR:
- Kampanie typu Pay Per Click (PPC).
- Sieci reklamowe mediów społecznościowych.
- E-mail marketing.
- Powiadomienia web push.
- Pozycjonowanie stron.
Współczynnik klikalności a SEO
Najprościej rzecz ujmując, im wyższy poziom CTR osiąga strona, tym większym zainteresowaniem i ruchem może się cieszyć. W przypadku witryn e-commerce każde odwiedziny są potencjalną szansą na zwiększenie konwersji, a w konsekwencji – sprzedaży. Wynik współczynnika klikalności przekłada się na listę rankingową organicznych wyników wyszukiwania. Należy również pamiętać, że jest to jeden z 200 czynników rankingowych dla Google.
Jakie elementy mają wpływ na klikalność w wynikach organicznych?
- Tytuł strony,
- Adres URL,
- Meta description,
- Dane strukturalne,
- Prędkość ładowania strony.
Dodatkowo należy pamiętać o intencjach wyszukiwania użytkowników. Warto poznać profil swojej grupy docelowej, aby wiedzieć, czy kampania rzeczywiście działa.
Z czego wynika niski wynik CTR?
Podstawowe błędy, które obniżają Twój współczynnik, to:
- błędne dopasowanie słów i fraz kluczowych,
- reklama nieadekwatna do treści strony,
- reklama niedostosowana do słów kluczowych,
- nieciekawa oferta,
- nieintuicyjna ścieżka podejmowania decyzji.
Jak sprawdzać swój wynik?
Oczywiście nie musisz obliczać swojego wyniku, trzymając kalkulator w ręce. Wystarczy, że skorzystasz z panela administratora w Google Search Console. Wybierz domenę, dla której wskaźnik Cię interesuje i wejdź w zakładkę „Skuteczność”. Obok liczby kliknięć i wyświetleń pojawi się wynik CTR. Możesz również zajrzeć do Google Analytics do sekcji „Pozyskiwanie”. Po uporządkowaniu danych otrzymasz listę zapytań, które prowadzą do Twojej witryny oraz kolumnę ze współczynnikiem klikalności.
Sposoby na poprawienie poziomu CTR
W pierwszej kolejności musisz uświadomić sobie, że wysokość współczynnika klikalności zależy od ciągłej optymalizacji. Bez niej, prędzej czy później, wynik spadnie, a cały Twój wkład pójdzie na marne.
Krok 1: Personalizacja
Dobrą kampanię reklamową cechuje dopasowanie do indywidualnego klienta. Z uwagi na ogromną liczbę dostępnych produktów i usług, potencjalny klient łatwo może zmienić decyzję. Dlatego tak ważne jest spersonalizowanie komunikatów. Zanim zaczniesz cokolwiek planować, zastanów się, kto będzie Twoim modelowym odbiorcą.
Krok 2: CTA
Jak przyciągnąć i zatrzymać uwagę w sieci? Prosty i sprawdzony sposób to call to action, czyli zawołanie w postaci bezpośredniego zwrotu do klienta. Znajdź swoje własne zawołanie w stylu „Sprawdź to sam” lub „Nie czekaj” i podbij sieć.
Krok 3: Naturalność
Mimo wszystko niezwykle ważna jest naturalność i nienachalność komunikatów. Nikt nie lubi wyskakujących okienek pop-up czy banalnych haseł reklamowych. Mów językiem korzyści, ale wyróżniając się na tle innych stron z branży. Im więcej dasz od siebie, tym więcej zyskasz. Twórz takie reklamy, jakie sam lubisz.
Krok 4: Nawigacja
To jedna z podstaw technicznej optymalizacji. Poziom klikalności zależy od układu Twojej strony – powinna być więc czytelna i intuicyjna. Zadbaj o menu, kategorie, filtry, a nawet wyróżnione fragmenty. Dzięki temu Twoja witryna będzie lepiej oceniana przez wyszukiwarkę.
Krok 5: Adres URL
Przyjazny adres to jeden z często pomijanych elementów SEO. URL Twojej strony musi być łatwy w zapamiętaniu i zapisaniu. Unikaj więc wielkich liter, cyfr, znaków diakrytycznych i spacji. Im prościej, tym lepiej.
Krok 6: Pay Per Click
Podejmując działania w zakresie optymalizacji, wiele osób sięga do metod SEM, czyli Search Engine Marketing. Reklamy PPC posiadają współczynnik klikalności na poziomie 2% w zależności od branży. Mogą być więc przydatnym elementem w poprawie swojego wyniku.
Krok 7: Maile
Nieco większym poziomem klikalności cieszą się kampanie mailowe, których CTR wynosi między 2,5-3%. Aby mieć szansę na powodzenie, zadbaj o wspomnianą personalizację, dostosowanie do urządzeń mobilnych i słowa kluczowe.
Krok 8: Media społecznościowe
I na koniec social media. Tutaj wysokość CTR może sięgnąć nawet 10%. Wsparcie kampanii za pomocą profili w mediach społecznościowych pozwala na poszerzenie grona odbiorców oraz zbudowanie przystępniejszego wizerunku.
CTR w Google Ads
Ponad 80% kampanii w Google Ads to akcje typu PPC, czyli z płatnością za każde kliknięcie reklamy. Jak wyliczyć CTR w tym przypadku? Otóż należy podzielić liczbę przekierowań przez wyświetlenia, a następnie pomnożyć przez 100.
Jeśli reklama pokazana była 1000 razy i spowodowała 50 przekierowań, to wtedy współczynnik klikalności wynosi 5%. Jaki wynik w przypadku reklam Google Ads jest dobry? Według Hubspot średnia klikalność reklam w wynikach wyszukiwania wynosi 1,91%, natomiast w przypadku kreacji wyświetlanych na stronach należących do sieci reklamowej Google – 0,35%. Skąd aż tak duża różnica? Otóż w pierwszym przypadku chodzi o reklamy powiązane z wyszukiwanym zapytaniem, stąd też wysoki CTR. Jeśli chodzi o kreacje wyświetlane na stronach WWW, to internauta widzi je przy okazji, np. czytając interesujący go artykuł. W tym przypadku powiązanie tematyczne danej treści reklamy z zawartością nie musi być aż tak duże. Jeśli wskaźnik wyników płatnych wynosi powyżej 2%, to można uznać go za dobry, natomiast należy jeszcze uwzględnić branżę. Oto przykładowe przeciętne rezultaty ilości wyświetleń reklamy:
- B2B – 2,55%
- finanse i ubezpieczenia – 2,65%
- technologia – 2,38%
- turystyka – 2,1%
- edukacja – 2,2%
- motoryzacja – 2,14%.
Najczęściej wynik CTR da się poprawić. Warto wykorzystywać rozszerzenia reklam, które daje do dyspozycji Google Ads. Dobrym krokiem jest maksymalne wykorzystywanie dostępnych w poszczególnych częściach reklamy znaków. Oczywiście bardzo duży wpływ na wynik ma odpowiednie powiązanie reklamy z zapytaniem, dlatego należy pamiętać o korzystaniu z różnych typów dopasowań i uzupełnianiu wykluczających słów kluczowych.
Jeśli chodzi o sieć reklamową Google, to wyniki są zdecydowanie niższe. Na przykład:
- B2B – 0,22%
- edukacja – 0,22%
- wyposażenie domu – 0,37%
- turystyka – 0,47%
- finanse i ubezpieczenia – 0,33%
- zdrowie i medycyna – 0,31%.
W każdym przypadku warto pracować nad poprawieniem CTR – wyższa klikalność zwiększa szanse na pozyskanie klienta.
CTR w e-mail marketingu
Współczynnik klikalności ma również duże znaczenie w marketingu internetowym. Załóżmy, że wiadomość e-mail dotarła do 100 adresów, z czego 20 kliknęło znajdujący się w niej CTA. W takim przypadku procentowy stosunek liczby kliknięć wynosi 20%. Bierz pod uwagę nie liczbę wysłanych wiadomości, tylko te, które dotarły.
Jaki wynik można uznać za dobry w przypadku e-mail marketingu? Tutaj liczba kliknięć zależy od wielu czynników. Według MailChimp średnia, biorąc pod uwagę różne branże, wynosi 2,91%, natomiast w poszczególnych wynosi:
- komputery i elektronika – 2,08%
- gry – 3,66%
- zdrowie i fitness – 2,69%
- dom i ogród – 3,03%
- marketing i reklama – 2,04%
- foto i video – 3,23%
- sport – 3,09%.
Wyniki te są przeciętnymi dla tych branż. Czynników mających wpływ na wysoką wartość wskaźnika CTR jest wiele. Znaczenie ma m.in. dopasowanie grupy docelowej potencjalnych klientów, treść tytułu wiadomości, CTA. Co zrobić, aby poprawić ilość unikalnych użytkowników klikających? Przeanalizuj różne kampanie e-mailowe i zestaw ze sobą te, które uzyskały najlepsze rezultaty, z tymi, w przypadku których były one słabe. Na tej podstawie ustal elementy wspólne, które mogły w danym przypadku zdecydować o osiągniętym wyniku. Ważne jest również eksperymentowanie – korzystanie z różnych tytułów, CTA, ustawień elementów w tekście. Staraj się upraszczać wiadomości, aby zbyt wiele rzeczy nie odwracało w nich uwagi od kluczowego elementu.
Jaki jest dobry wynik CTR?
Niestety, odpowiedź (podobnie jak w przypadku wielu innych kwestii w marketingu internetowym), brzmi: to zależy. Dla każdej firmy satysfakcjonujący wynik CTR będzie inny. Dzieje się tak, ponieważ niektóre branże są zdecydowanie bardziej konkurencyjne, a grupy docelowe w każdym sektorze mają swoje unikalne potrzeby.
Upraszczając – dobry współczynnik CTR to taki, który znajduje się powyżej średniej w danym benchmarku branżowym.
Ponadto każdy kanał marketingowy będzie miał różny wskaźnik CTR. Przykładowo – kampanie Google Ads mogą mieć kilkukrotnie niższy CTR niż kampanie na Facebooku, ale jednocześnie potencjalni klienci, którzy trafili na Twoją stronę internetową z pierwszego wymienionego źródła, mogą być bardziej zainteresowani danymi usługami lub produktami i ostatecznie zagwarantować większą liczbę konwersji. W przypadku e-mail marketingu średni współczynnik klikalności wynosi od 2,1% do 3,2%. Najtrudniej oszacować powiadomienia web push – tutaj CTR waha się od 5% do 25%. Porównując swoje wyniki CTR ze średnimi wartościami, można ustalić skuteczność realizowanych kampanii i, jeśli to konieczne, podjąć kroki w celu ich optymalizacji.
Czy niski wskaźnik CTR powinien zawsze budzić obawy?
Niski CTR nie zawsze oznacza, że wdrożone rozwiązania reklamowe są błędne. Aby właściwie go ocenić, warto przyjąć odpowiednią perspektywę. Przede wszystkim trzeba spojrzeć na współczynnik CTR w kontekście branży, w której działa firma.
W pierwszej kolejności warto zerknąć na średni współczynnik CTR dla swojego sektora, a dopiero wtedy zdecydować, czy nie jest on zbyt niski.
Jeśli jednak współczynnik CTR danej kampanii nie odpowiada średniej rynkowej, być może należy ponownie przeanalizować swoją strategię marketingową. Firma powinna przyjrzeć się takim obszarom płatnych i bezpłatnych kampanii reklamowych, jak kierowanie na słowa kluczowe, kierowanie na odbiorców, kreacje reklamowe czy strony docelowe reklam. Optymalizacja poszczególnych elementów może pomóc osiągnąć wyższy współczynnik CTR.
CTR wskaźnik – podsumowanie
Współczynnik klikalności (CTR) dostarcza wartościowych danych na temat skuteczności prowadzonych działań. To również cenna informacja dotycząca ewentualnych zmian, które wprowadziliśmy w kampanii – jego wahania na plus lub minus potwierdzają, czy podjęte działania były słuszne. Warto wyciągać na tej podstawie wnioski i brać je pod uwagę w kolejnych krokach.
Spodobał Ci się artykuł? Oceń go! Masz stronę internetową i chciałbyś wreszcie zacząć zarabiać? Zapraszamy na konsultację z naszymi analitykami SEO! Na spotkaniu dowiesz się, jak pozycjonowanie może wspomóc Twój biznes, a także, jak ważną rolę odgrywa współczynnik CTR!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!