Testy A/B to jedna z kluczowych metod optymalizacji współczynnika konwersji, która pozwala testować różne formy stron docelowych, aby zobaczyć, co najbardziej podoba się klientom. W bardzo konkurencyjnym środowisku marketingu przychodzącego konieczne jest wyróżnienie się z tłumu i stałe zwiększanie bazy odbiorców. Mogą Ci w tym pomóc właśnie testy A/B. Sprawdź, na czym polegają i jak je wdrożyć.
Czym są testy A/B?
Testy A/B to nic innego jak testy porównawcze, polegające na zestawieniu co najmniej dwóch wariantów strony WWW bądź konkretnego obszaru wymagającego modyfikacji, a następnie na przedstawieniu ich określonej grupie odbiorców. Badani otrzymują odmienne wersje projektów i dokonują oceny pomysłu. Dzięki tej praktyce przeprowadzający analizę są w stanie stwierdzić, który pomysł skuteczniej trafia w gusta klientów. Zazwyczaj czynnikiem wpływającym na ostateczny werdykt jest współczynnik konwersji.
Za pośrednictwem opisywanej metody badawczej jesteś w stanie porównać witryny wyróżniające się jednym bądź kilkoma aspektami. Przykładem elementów istotnych z perspektywy przeprowadzającego badanie są często odmienne treści nagłówka, umiejscowienie grafik czy kategorie produktów. Nie możesz jednak zapominać o tym, że analizie podlega wyłącznie jedna zmienna, tj. treść nagłówka lub ogólna percepcja witryny.
Teoria nie zawsze jest skutecznym sposobem na przyswojenie wiedzy, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi przełożenie zdobytych informacji na grunt praktyczny. Na podstawie przykładu poznaj więc zastosowanie testów A/B.
W tym celu postaraj się wyobrazić sobie sytuację, w której projektujesz newsletter. Na drodze spotykasz jednak trudność w zlokalizowaniu przycisku wzywającego do działania (znanego pod anglojęzycznym akronimem CTA). Pojawia się dylemat, czy umieścić element w centralnym punktu ulotki, czy być może najlepszym pomysłem będzie ulokowanie go w prawym, górnym rogu newslettera. Decydujesz się na utworzenie dwóch wariantów A i B wiadomości mailingowej, które różnią się wyłącznie rozmieszczeniem przycisku. Następnie wysyłasz do połowy adresatów wariant A, a do drugiej B. W rezultacie, po upływie określonego czasu, weryfikujesz odsetek konwersji towarzyszący każdej z opcji. Przyjmijmy, że przy projekcie z usytuowaniem CTA na pierwszym planie zyskujesz odsetek 30% konwersji, z kolei pomysł z lokalizacją w prawym, górnym rogu newslettera plasuje się zaledwie na poziomie 10%. Teraz wystarczy wcielenie “zwycięskiej” idei w życie.
Testy A/B – jak wyglądają w praktyce?
Testy A/B to gwarant dostępu do wszelkich informacji, które okazują się niezbędne w procesie planowania budżetu czy w kontekście projektowania witryny internetowej, cieszącej się zintensyfikowanym ruchem organicznym. Jak właściwie postępować z opisywaną metodą badawczą?
Identyfikacja problemu
Bądź skrupulatny w definiowaniu problemu pojawiającego się na stronie WWW. Zwrot: “mały ruch na stronie” jest zbyt ogólny i nie pomaga w rozwiązaniu pojawiających się trudności. Przemyśl dokładnie, jakie elementy mogą wywoływać niezadowolenie klientów i sprawdź dane, które mogą potwierdzić wstępne założenia.
Wybór metod
Jeżeli już określiłeś problem, z którym zmaga się użytkownik korzystający z zasobów strony, to pora na rozpoczęcie poszukiwań możliwego rozwiązania. Na tym etapie powinieneś doprecyzować, w jaki sposób chcesz przeprowadzać testy, a także wybrać elementy, których modyfikacja może Ci w tym skutecznie pomóc.
Przeprowadzenie testu
Teraz wystarczy, że stworzysz dwie wersje projektu, który zostanie poddany analizie przez badanych. Pamiętaj o tym, że warianty powinny różnić się od siebie tylko jednym elementem. Sprecyzuj target oraz czas trwania procesu, a następnie udostępnij projekt grupe badawczej, czyli swoim odbiorcom.
Analiza wyników
Testy A/B dają szeroki pogląd na to, który pomysł odznacza się większym powodzeniem w realizacji. Odpowiedz sobie na pytanie: przy której opcji współczynnik konwersji uległ poprawie? Znając rozwiązanie, pozostaje Ci optymalizacja konkretnego obszaru. Nie pomijaj jednak znaczenia monitoringu w procesie dalszego udoskonalania strony. Po pewnym czasie możesz ponownie przeprowadzić test A/B i porównać rezultaty wdrożonych modyfikacji.
Co warto badać za pomocą testów A/B?
Poniżej znajduje się kilka najważniejszych elementów, które warto przetestować, gdyż mają spory wpływ na konwersję.
Przyciski CTA
Przycisk CTA powinien być najbardziej widocznym elementem na Twojej stronie. Musi wyróżniać się wśród innych treści i zachęcać użytkowników do kliknięcia. Użycie odpowiedniego koloru, umiejscowienia i przekazu dla klientów ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konwersji.
Warto przeprowadzić testy koloru przycisków, etykiet i ich położenia na stronie docelowej. Tekst na przycisku również może mieć ogromny wpływ na konwersję.
Możesz także przetestować rozmieszczenie przycisku CTA na stronie. Ważne jest wówczas, aby wziąć pod uwagę wersje mobilne i stacjonarne, aby upewnić się, że wezwanie do działania jest widoczne niezależnie od urządzenia, z którego korzystają odbiorcy.
Tytuły i nagłówki
Masz mniej niż 10 sekund na zwrócenie uwagi klienta kiedy odwiedza on Twoją stronę docelową. Musisz szybko nawiązać z nim kontakt i przekonać go do działania. Testowanie różnych nagłówków i sprawdzanie tego, jak atrakcyjne są dla odwiedzających, to świetny sposób na określenie, które wiadomości są skuteczne, a które ignorowane przez klientów.
Nagłówek powinien przyciągnąć uwagę użytkownika i poruszać konkretny problem, z którym się zmaga, dlatego też warto przeprowadzić testy różnych jego wersji, aby zobaczyć, która z nich sprawdza się najlepiej.
Formy treści
Często okazuje się, że im mniejsza jest liczba pól w formularzu, tym większe szanse na jego wypełnienie przez użytkowników. Unikaj też pytania o wiek, adres lub numer telefonu, ponieważ często zniechęcają one odbiorców do podawania jakichkolwiek danych.
Pamiętaj również, że przeprowadzanie testów liczby pytań i ich formy jest niezbędne do uzyskania większej konwersji. Pozycja formularzy także może mieć duży wpływ na Twoje wyniki, dlatego warto sprawdzić też ten element.
Jednym słowem, musisz wiedzieć, jaki typ treści i miejsce ich umieszczenia podoba się Twoim klientom najbardziej. Pamiętaj, tworzysz dla nich, więc musisz sprostać ich potrzebom i dopasować się do ich preferencji.
Elementy zaufania
Szeroka wiedza jest niezbędna do budowania lojalności potencjalnych klientów. Rekomendacje klientów pomogą Ci kontynuować działania, które sprawiają, że rośnie zainteresowanie Twoją marką.
Referencje powinny być dostosowane do grupy użytkowników, w kierunku której prowadzisz swoje kampanie. Wybierz te, które szczegółowo omawiają dany problem i użyj przy tym dokładnych liczb, aby zwiększyć swoją wiarygodność. Kiedy potencjalni nabywcy zobaczą, że inni klienci byli zadowoleni z Twoich usług, z pewnością również będą chcieli z nich skorzystać.
Logo firmy i elementy zaufania mogą bardzo korzystnie wpłynąć na Twój wizerunek. Istnieje wiele różnych tego typu znaków, więc warto przeprowadzić testy A/B, aby wiedzieć, który z nich najbardziej skłania użytkowników do określonych działań w Twojej witrynie.
Grafiki
Wyświetlanie zdjęć reklamowych na górze strony docelowej ma naprawdę wiele strategii. Większość firm nadal decyduje się pokazać tam swoje oprogramowanie (40%), a nie zdjęcie ludzi (27%) lub ilustrację (8%). Oprócz wrażeń estetycznych, strategiczne umieszczenie wysokiej jakości obrazów w witrynie może bardzo korzystnie wpłynąć na pozyskiwanie nowych klientów. Badania bowiem wykazały, że strony internetowe, które mają obrazy, uzyskują o ponad 90% więcej wyświetleń niż strony bez grafik.
Zastosowanie różnych obrazów może mieć różne efekty, dlatego warto testować wiele typów zdjęć, które przedstawiają przeróżne elementy, aby wiedzieć, co sprawdza się najlepiej.
Błędy w testach A/B, których należy unikać
Testy A/B pozwalają zrozumieć potrzeby i preferencje współczesnego klienta. Podczas procesu badawczego można jednak popełnić kilka rażących błędów. Aby przeprowadzanie testów miało rację bytu, unikaj:
- testowania losowych obszarów i elementów strony,
- analizowania kilku elementów witryny jednocześnie,
- formułowania wniosków przed założonym zakończeniem testów,
- niedokładności w weryfikacji danych,
- słabej jakości oprogramowania.
Inwestując swój czas w stosowanie tej metody badawczej, masz bezpośredni wpływ na reakcję odbiorców. Finalnie jesteś w stanie zyskać sympatię grupy docelowej. Postaw więc na wnikliwą analizę – nie wysuwaj pochopnych wniosków. Uzbrój się w cierpliwość i spraw, aby klienci ponownie wracali do Twojego sklepu.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!