Prawdopodobnie niejednokrotnie zastanawiałeś się, czy nowatorski pomysł dotyczący funkcjonalności strony bądź aplikacji jest postrzegany pozytywnie przez potencjalnych użytkowników. Aby wydać ostateczny werdykt, niezbędne mogą okazać się testy A/B. W artykule przygotowaliśmy zbiór informacji na temat opisywanej metody. Nie zwlekaj ani chwili dłużej, sięgnij po lekturę i zacznij wpływać na satysfakcję swoich klientów!
Testy A/B to nic innego jak testy porównawcze, polegające na zestawieniu co najmniej dwóch wariantów strony WWW bądź konkretnego obszaru wymagającego modyfikacji, a następnie na przedstawieniu ich określonej grupie odbiorców. Badani otrzymują odmienne wersje projektów i dokonują oceny pomysłu. Dzięki tej praktyce przeprowadzający analizę są w stanie stwierdzić, który pomysł skuteczniej trafia w gusta klientów. Zazwyczaj czynnik wpływający na ostateczny werdykt stanowi współczynnik konwersji.
Za pośrednictwem opisywanej metody badawczej jesteś w stanie porównać witryny wyróżniające się jednym bądź kilkoma aspektami. Przykładem elementów istotnych z perspektywy przeprowadzającego badanie są często odmienne treści nagłówka, umiejscowienie grafik bądź kategorie produktów. Nie możesz jednak zapominać o tym, że analizie podlega wyłącznie jedna zmienna, tj. treść nagłówka lub ogólna percepcja witryny.
Teoria nie zawsze jest skutecznym sposobem na przyswojenie wiedzy, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzi przełożenie zdobytych informacji na grunt praktyczny. Na podstawie przykładu przedstawimy więc zastosowanie testów A/B.
W tym celu postaraj się wyobrazić sobie sytuację, w której projektujesz newsletter. Na drodze spotykasz jednak trudność w zlokalizowaniu przycisku wzywającego do działania (znanego pod anglojęzycznym akronimem CTA). Pojawia się dylemat, czy umieścić element w centralnym punktu ulotki, czy być może najlepszym pomysłem będzie ulokowanie go w prawym, górnym rogu newslettera. Decydujesz się na utworzenie dwóch wariantów A i B wiadomości mailingowej, które różnią się wyłącznie rozmieszczeniem przycisku. Następnie wysyłasz do połowy adresatów wariant A, a do drugiej B. W rezultacie, po upływie określonego czasu, weryfikujesz odsetek konwersji towarzyszący każdej z opcji. Przyjmijmy, że przy projekcie z usytuowaniem CTA na pierwszym planie zyskujesz odsetek 30% konwersji, z kolei pomysł z lokalizacją w prawym, górnym rogu newslettera plasuje się zaledwie na poziomie 10%. Teraz wystarczy wcielenie “zwycięskiej” idei w życie.
Testy A/B to gwarant dostępu do wszelkich informacji, które okazują się niezbędne w procesie planowania budżetu czy w kontekście projektowania witryny internetowej, cieszącej się zintensyfikowanym ruchem organicznym. Poniżej przedstawiliśmy, krok po kroku, jak właściwie postępować z opisywaną metodą badawczą.
Możesz, choć nie rekomendujemy takich praktyk, zaimplementować testy A/B niemal do każdego obszaru Twojej witryny. Dlaczego odradzamy takich działań? Przede wszystkim zajęłoby Ci to więcej czasu, energii i chęci. Sięgnij po analizę za pośrednictwem takich narzędzi, jak Google Analytics czy Hotjar. Bądź konsekwentny w swojej pracy, bazuj na twardych statystykach.
Jeżeli zaobserwowałeś, że użytkownicy korzystają z rozwiązań na stronie tak, jak należy – zastanów się nad innymi obszarami, które wymagają od Ciebie większych nakładów pracy. Skup się na aktywnościach przyczyniających się do spadków konwersji.
Bądź skrupulatny w definiowaniu problemu pojawiającego się na stronie WWW. Zwrot: “mały ruch na stronie” jest zbyt ogólny i nie pomaga w rozwiązaniu pojawiających się trudności. Przemyśl dokładnie, jakie elementy mogą wywoływać niezadowolenie klientów, sprawdź dane, które mogą potwierdzić wstępne założenia.
Jeżeli już określiłeś problem, z którym zmaga się użytkownik korzystający z zasobów strony, to pora na rozpoczęcie poszukiwań możliwego rozwiązania. Na tym etapie powinieneś doprecyzować, w jaki sposób chcesz przeprowadzać testy, a także, modyfikacja których elementów może Ci w tym skutecznie pomóc.
Teraz wystarczy, że stworzysz dwie wersje projektu, który zostanie poddany analizie przez badanych. Pamiętaj o tym, że warianty odróżniają się od siebie jednym elementem. Sprecyzuj target oraz czas trwania procesu. Do dzieła!
Testy A/B dają szeroki pogląd na to, który pomysł odznacza się większym powodzeniem w realizacji. Odpowiedz sobie na pytanie, przy której opcji współczynnik konwersji uległ poprawie. Znając rozwiązanie, pozostaje Ci optymalizacja konkretnego obszaru. Nie pomijaj jednak znaczenia monitoringu w procesie dalszego udoskonalania strony. Po pewnym czasie możesz ponownie przeprowadzić test A/B i porównać rezultaty wdrożonych modyfikacji.
Testy A/B pozwalają zrozumieć nieco bardziej potrzeby i preferencje współczesnego klienta. Podczas procesu badawczego można jednak popełnić kilka rażących błędów. Aby, przeprowadzanie testów miało rację bytu, unikaj:
Inwestując swój czas w stosowanie tej metody badawczej, masz bezpośredni wpływ na reakcję odbiorców. Finalnie, jesteś w stanie zyskać sympatię grupy docelowej. Postaw na wnikliwą analizę – nie wysuwaj pochopnych wniosków. Uzbrój się w cierpliwość i spraw, aby klienci ponownie wracali na platformę Twojego e-sklepu.
Masz pytania? Skontaktuj się z naszymi specjalistami z agencji Grupa iCEA.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.