Marketing internetowy to przepis na sukces wielu firm. Aby uzyskać spektakularne wyniki, trzeba jednak podjąć właściwe działania, które usatysfakcjonują docelowych odbiorców i skutecznie zachęcą ich do skorzystania z danej oferty. Doskonałym na to sposobem jest optymalizacja strony internetowej. Jednym z najważniejszych wówczas elementów są przyciski Call To Action. Co zrobić, aby były skuteczne i na co zwrócić szczególną uwagę podczas ich projektowania? Przyjrzyjmy się temu bliżej.
Czym jest i jak działa CTA?
CTA to skrót od wyrażenia z języka angielskiego „Call To Action”, które po polsku oznacza „wezwanie do działania”. Jest to zazwyczaj krótkie zdanie lub wyraz w formie zwykłego tekstu bądź tekstu, pod którym kryje się hiperłącze. Celem CTA jest zachęcenie, a raczej skłonienie użytkownika do wykonania akcji, która w krótszej lub dłuższej perspektywie przyniesie firmie zysk czy inną korzyść, a także pozwoli zrealizować wyznaczone cele biznesowe.
Obecnie CTA kojarzy się głównie z aktywnością w sieci, jednak jest to element od dawna wykorzystywany w tradycyjnych kanałach marketingowych. Różnicą jest to, że w przypadku produktów cyfrowych CTA może występować w formie interaktywnego przycisku, który przenosi użytkownika w konkretne miejsce lub pomaga wykonać jakieś zadanie. Jako użytkownik Internetu na pewno setki, a nawet tysiące razy spotkałeś się z przyciskiem CTA – nawet jeśli nie byłeś tego świadomy.
CTA – jak to wygląda w praktyce?
Bardzo często spotykane formy to przyciski CTA z napisami:
- Kup teraz,
- Zapisz się,
- Kliknij tutaj,
- Pobierz e-booka.
Dlaczego CTA jest skuteczne?
Dopasowanie się do potrzeb i oczekiwań obecnych konsumentów to spore wyzwanie. Z jednej strony sami chcą podejmować decyzje i mieć poczucie, że są panami własnego losu. Z drugiej strony, aby zachęcić użytkownika do wykonania akcji, trzeba w pewnym stopniu pomóc mu w przechodzeniu przez kolejne etapy procesu. Kluczem do sukcesu jest znalezienie złotego środka – trzeba przeprowadzić klienta przez ścieżkę zakupową, ale tak, aby nie czuł, że traci kontrolę. W pewnym stopniu tak właśnie działa CTA na stronie internetowej, w mediach społecznościowych czy w e-mail marketingu – zwłaszcza w formie interaktywnego przycisku. Użytkownik dokładnie wie, co musi zrobić i co osiągnie, jeśli to zrobi. Ostateczna decyzja zawsze należy do niego.
Statystyki dowodzą, że CTA może kilkakrotnie zwiększyć współczynnik konwersji. Pamiętaj jednak, że istnieją skuteczne i nieskuteczne przyciski wzywające do wykonania akcji. Aby CTA rzeczywiście pomagało generować konwersję, musi być dobrze zaprojektowane.
Jakie są rodzaje skutecznych wezwań do działania?
Przycisk CTA do przyciągania potencjalnych klientów
Przyciski CTA służą wielu celom, ale jednym z najważniejszych jest generowanie potencjalnych klientów. Nie każdy odwiedzający stanie się bowiem faktycznym kupującym. Aby jednak zwiększyć prawdopodobieństwo dokonania przez użytkownika zakupu, warto posłużyć się skutecznym wezwaniem do działania.
Przyciski CTA do generowania potencjalnych klientów często znajdują się na blogach lub na samym dole stron internetowych. Można je również zauważyć w formie wyskakującego baneru, co jest najbardziej widoczną formą tego elementu.
Warto podkreślić, że ten rodzaj przycisków CTA powinien być przekonujący, czytelny i przyciągający uwagę, gdyż jego skuteczność ma wpływ na rzeczywiste wyniki sprzedażowe. Użytkownicy muszą być też świadomi tego, co stanie się po kliknięciu danego elementu, dlatego należy zadbać o przejrzystość i zrozumiałość.
Formularze
Klienci, aby zostać zarejestrowanymi, muszą wypełnić konkretny formularz i kliknąć przycisk „Prześlij”.
Mało widoczny lub niezachęcający przycisk będzie miał bardzo niekorzystny wpływ na osiągane wyniki. Zadbaj więc o jego czytelność i interesującą formę, a zyskasz pewność, że użytkownicy nie przejdą obok niego obojętnie. Możesz wykorzystać sformułowania, takie jak „Zarejestruj się i skorzystaj z 25% zniżki”, które z pewnością zaciekawią potencjalnych klientów.
Przyciski „Czytaj więcej” i „Sprawdź”
Przyciski tego typu są obecne w niemal każdej sekcji strony internetowej. Wynika to z faktu, że wyświetlenie całego posta zajęłoby zbyt dużo miejsca. Dzięki temu elementowi zajęty obszar ograniczony jest do minimum, a treść okazuje się bardziej czytelna i zrozumiała.
Skutecznym zagraniem jest wyświetlanie użytkownikom tylko kilku zdań danego artykułu, po których następuje znak CTA, przez co chcą oni dokończyć lekturę i chętniej w niego klikają.
Przycisk przeniesienia na stronę
Odwiedzający bloga, którzy są realnie zainteresowani Twoimi usługami, z pewnością będą chcieli znaleźć stronę internetową, na której je sprzedajesz. Musisz się więc upewnić, że ich podróż jest tak łatwa, jak to tylko możliwe.
Widoczne przyciski CTA mogą Ci to zapewnić. Umieść więc sformułowania, takie jak „Dowiedz się więcej” czy „Wypróbuj za darmo”, co pozytywnie wpłynie na konwersję w witrynie.
Przyciski społecznościowe
Zachęcanie odwiedzających do udostępniania treści w mediach społecznościowych to doskonały sposób na budowanie ruchu w witrynie. Przyciski społecznościowe stanowią bowiem najprostszą formę, która nie wymaga dużego zaangażowania odbiorców, a przynosi doskonałe efekty.
Elementy te mogą być używane na stronach internetowych, blogach czy w głównych witrynach.
Przyciski
Jeśli tworzysz jakieś wydarzenie, z pewnością chcesz, aby uczestniczyło w nim jak najwięcej osób. Konieczne jest więc przeprowadzenie w sieci odpowiedniej kampanii promocyjnej, której skuteczność nierzadko zależy od zastosowania zachęcającego wezwania do działania. W tym przypadku CTA powinny być krótkie i bezpośrednie. Jeśli na przykład prowadzisz bieg firmowy, powinieneś użyć wyrażenia „Zapisz się na bieg firmowy” – krótko i na temat.
CTA – czym powinno się charakteryzować?
Przypomnij sobie wymienione wcześniej formy Call To Action. Jak myślisz, czy są one maksymalnie skuteczne? Odpowiedź może Cię zdziwić. Mimo że wykorzystywane są bardzo często na stronach internetowych i w innych miejscach, niekoniecznie muszą być skuteczne. Na pierwszy rzut oka CTA to bardzo perswazyjne komunikaty, które mogłyby popchnąć użytkownika w stronę konwersji. Jednak jeśli mocniej się nad tym zastanowisz i przyjrzysz im się bliżej, może okazać się, że nie pomagają one wykorzystać pełnego potencjału idei CTA – inaczej utworzone komunikaty będą skuteczniejsze, czemu dowodzą statystyki z wielu stron internetowych.
Cechy skutecznego CTA
Przy tworzeniu Call To Action zwróć uwagę przede wszystkim na te aspekty:
Akcja i korzyść
Wymienione przykłady na przycisk CTA taki jak „Kup teraz” czy „Kliknij tutaj” nie są w pełni skuteczne przede wszystkim z jednego powodu – nie przedstawiają żadnej korzyści, a opisują jedynie akcję, jaką użytkownik musi wykonać. Nie dość, że będzie męczył się z podjęciem działania, to na dodatek nie dostaje jasnego komunikatu, co otrzyma w zamian. Taka forma Call To Action nie motywuje do wykonania czynności. Lepiej skorzystać z modelu akcja + korzyści, czyli opisać, co użytkownik otrzyma, jeśli wykona daną akcję. Przykładami takiego wezwania do działania są:
- „Zapisz się do newslettera i otrzymaj darmowego e-booka”;
- „Załóż darmowe konto i odbierz kod rabatowy”;
- „Zapisz się i zwiększ widoczność swojej strony”.
Takie komunikaty są konkretną obietnicą, dzięki czemu odbiorca chętniej podejmie działanie, do którego chcesz go zachęcić.
Wpływanie na emocje
Czy czasami robisz zakupy pod wpływem emocji? Jeśli tak, nie przejmuj się. Większość konsumentów robi podobnie. Jeśli chcesz stworzyć skuteczne CTA, musisz wpłynąć na emocje potencjalnego klienta. Używaj takich komunikatów, jak:
- „Kliknij tutaj i zdobądź pracę marzeń”;
- „Zapisz się i przeżyj niezapomnianą przygodę”.
Pierwsza osoba liczby pojedynczej
Badania dowodzą, że odmiana czasownika ma znaczenie dla skuteczności CTA. O wiele więcej konwersji generują przyciski CTA w pierwszej osobie liczby pojedynczej. Zamiast „Zamów produkt X i skorzystaj z darmowej przesyłki” warto użyć formy „Zamawiam produkt X i korzystam z darmowej przesyłki” albo „Zapisuję się do newslettera, chcę odebrać darmowego e-booka”.
Bezpośredni i konkretny komunikat
Call To Action musi być bezpośrednie i konkretne. Użytkownik powinien wiedzieć, co się stanie, gdy kliknie link. Używaj zwięzłych, łatwych do przyswojenia komunikatów i pamiętaj, aby w wezwaniu do działania umieścić tylko jedną, główną korzyść. Ogromne znaczenie ma również to, aby – jeśli to możliwe – na jednej stronie znajdował się przycisk wzywający tylko do jednego działania. W przeciwnym wypadku użytkownik nie będzie wiedział, co należy kliknąć. Jeśli jednak musisz umieścić dwa różne przyciski, nie powinny one znajdować się w jednej linii.
Przykuwanie uwagi
Nawet najlepszy i najbardziej zachęcający komunikat nie będzie skuteczny, jeśli użytkownik go nie znajdzie. Pamiętaj, że Call to Action, czyli wezwanie do działania, musi być nie tylko widoczne, ale mocno wyróżniać się wśród reszty treści. Dotyczy to zarówno położenia na stronie, jak i kreacji wizualnej. Warto stosować odpowiedni kontrast, dużą czcionkę, a także wyróżnienie w postaci tła w innym kolorze. Najczęściej stosuje się przycisk na górze strony, w tzw. strefie Above the Fold, czyli ponad linią załamania (obszar, który widzi użytkownik bez konieczności przewijania w dół).
Jednak jeśli wykorzystujesz np. marketing treści, a Twój tekst jest bardzo długi, warto umieść button Call To Action również na samym końcu, a nie tylko na początku – użytkownik zapozna się z korzyściami przedstawionymi w treści i będzie chciał skorzystać z oferty, a przycisk będzie już na niego czekał.
Oferta ograniczona czasowo lub ilościowo
W przypadku wielu klientów motorem napędzającym sprzedaż jest wzbudzenie poczucia pilności. Warto w Call To Action podkreślić to, że oferta jest ograniczona np. czasowo lub ilościowo – wzbudza to w konsumentach pożądanie i tym samym chęć szybkiego zakupu. Przykłady takich komunikatów to:
- „Zarezerwuj ostatnie wolne miejsce”;
- „Zamów produkt X do końca dnia i otrzymaj 40% zniżki”.
Dopasowanie do urządzeń mobilnych
Obecnie większość ruchu w sieci pochodzi z urządzeń mobilnych, dlatego możesz być pewny, że spora część Twoich potencjalnych odbiorców zapoznaje się z ofertą poprzez smartfon. Jeśli chcesz, aby CTA było skuteczne również w przypadku takich osób, musisz upewnić się, czy przycisk Call To Action jest umieszczony w odpowiednim miejscu w wersji mobilnej strony.
Gdzie warto wykorzystać Call To Action?
CTA ma zachęcać użytkowników do konwersji, ale konwersja może przybierać różną postać. Wszystko zależy od tego, jaki rezultat chce osiągnąć firma – czy jest nastawiona na sprzedaż, pozyskiwanie leadów, czy raczej na cele wizerunkowe. Konwersją może być:
- zakup produktu lub usługi,
- zapisanie na listę mailingową,
- rejestracja konta,
- wypełnienie formularza,
- wysłanie wiadomości lub wykonanie telefonu do firmy,
- kliknięcie baneru reklamowego,
- pobranie e-booka.
Z tego względu CTA możesz i powinieneś stosować w różnych miejscach, w zależności od tego, co chcesz osiągnąć.
Dobre praktyki stosowania CTA
Przykładowe miejsca i obszary, w przypadku których stosuje się CTA w różnej formie, to:
Meta description
Jedną z najczęściej stosowanych strategii digital marketingowych jest pozycjonowanie, czyli zwiększenie widoczności w wynikach naturalnych, poprzez optymalizację serwisu pod kątem wymagań wyszukiwarki (SEO). Wśród czynników rankingowych, które w procesie optymalizacji musi uwzględnić specjalista od SEO, znajdują się takie aspekty, jak meta title oraz meta description. Bezpośredni wpływ na miejsce w rankingu Google ma tylko tytuł (meta title), natomiast opis strony (meta description) spełnia nieco inne zadanie. Jego celem jest przedstawienie użytkownikowi tego, co znajduje się na stronie – oczywiście zwięźle, ponieważ opis ma ograniczoną liczbę znaków – a tym samym zachęcenie go do odwiedzenia serwisu.
Właśnie dlatego description strony lub poszczególnych podstron należących do domeny to jedno z miejsc, w których umieszcza się przycisk CTA – i to nie byle jakie, a maksymalnie skuteczne. Wezwanie do działania w meta tagach ma na celu zachęcenie użytkownika do wejścia na stronę.
Kreacja płatnej reklamy
Innym sposobem promocji w Internecie są płatne kampanie reklamowe, utworzone za pomocą specjalnych systemów np. Google Ads. Takie reklamy mogą pojawiać się w sieci wyszukiwania oraz w sieci reklamowej Google i przybierać różne formaty (tekstowe, graficzne, wideo). Ich kreacja, czyli ostateczna wersja, która wyświetla się odpowiednim użytkownikom, musi być na tyle skuteczna, aby zachęcała do kliknięcia i przejścia na landing page czy podstronę z produktem w sklepie internetowym, a tym samym do złożenia zamówienia. CTA w tym przypadku dotyczy oczywiście zarówno reklam tekstowych, jak i graficznych czy wideo. Niezależnie od formatu komunikat Call To Action powinien zachęcać odbiorcę do podjęcia określonej czynności.
Tutaj warto wspomnieć również social media, w których można tworzyć kampanie reklamowe, np. w systemie Facebook Ads. Niezależnie od tego, czy będą to reklamy w formie grafiki, czy wideo, zawsze powinny zawierać przycisk CTA.
Strona internetowa
Strony internetowe mogą spełniać wiele zadań – od komunikacji z klientami i przekazywania im istotnych informacji, do sprzedaży produktów, usług. W każdym przypadku mają pomagać w generowaniu zysków poprzez konwersję. Nie może więc zabraknąć na niej CTA. Niezależnie od tego, jakie zadanie spełniał serwis internetowy, musi odpowiednio zachęcać odwiedzających do podjęcia konkretnych działań.
Dobre CTA w tym przypadku może nakłonić użytkowników do zakupu, pobrania materiałów edukacyjnych, utworzenia konta, skorzystania z usługi, zapisu na listę mailingową czy odtworzenia wideo.
Content marketing
Marketing treści to strategia polegająca na tworzeniu i dystrybucji treści. Jej celem może być zarówno sprzedaż, jak i zwiększenie świadomości marki czy wykreowanie wizerunku eksperta. Przykładem content marketingu są opisy produktów i kategorii w sklepie internetowym, które zastępują sprzedawcę. Ich zadaniem jest nie tylko przedstawienie potencjalnemu klientowi istotnych informacji o produkcie, ale również zachęcenie go do zakupu. Z tego względu oprócz wykorzystywania języka korzyści w całym tekście (stosując bezpośrednie zwroty), konieczne jest też umieszczenie CTA. W tym przypadku nie musi być to przycisk interaktywny.
Innym przykładem wykorzystania contentu w marketingu są wpisy blogowe. Prowadzenie bloga firmowego uznawane jest za jedną z najtańszych metod pozyskiwania wartościowego ruchu na stronie, dlatego niewątpliwie warto to robić. Ale po co w artykułach tworzyć Call To Action? Oczywiście po to, aby skłonić czytelników do wartościowej akcji i wykorzystać pozyskany ruch na stronie. CTA w tym przypadku może zachęcać do zapoznania się z innym wpisem, przejścia do innej zakładki na stronie, skontaktowania się z firmą czy nawet do zakupu.
E-mail marketing
Wykorzystywanie poczty elektronicznej jako kanału komunikacji marketingowej jest jedną z najchętniej stosowanych strategii, która sprawdza się w niemal każdej branży. Stosunkowo niskim kosztem możesz docierać wprost do klientów, a także personalizować wiadomości. To m.in. dzięki temu metoda ta jest tak skuteczna. Oczywiście, aby w pełni wykorzystać potencjał e-mail marketingu, trzeba robić to dobrze. Jeśli wysyłasz newslettera do swoich potencjalnych odbiorców, nie zapomnij o umieszczeniu w treści CTA. Dzięki temu Twoje wiadomości nie będą tylko narzędziem do nawiązywania pozytywnej relacji i utrzymywania marki w świadomości klientów, ale także zachęcą ich do pójścia o krok dalej.
CTA a testy A/B – dlaczego warto je stosować?
Niektóre rozwiązania związane z Call To Action generują więcej konwersji, inne mniej. Trzeba jednak pamiętać, że to, co sprawdza się w przypadku firmy X, nie musi sprawdzać się w przypadku firmy Y. Najważniejsze jest to, aby dopasować rozwiązania do własnej grupy docelowej, bo to na nią mają wpływać zaprojektowane wezwania do działania. Z tego względu warto w pierwszej kolejności poznać swoich potencjalnych klientów i przeanalizować ich potrzeby oraz zachowania w sieci, następnie przetestować kilka wersji przycisków Call To Action i dopiero wtedy tworzyć skuteczne CTA.
Czym są testy A/B?
Testy A/B to metoda badawcza polegająca na zaprojektowaniu i wdrożeniu kilku (przynajmniej dwóch) wersji jednego projektu – np. w formie przycisku Call To Action – i sprawdzeniu, który z nich jest bardziej skuteczny. W przypadku wezwania do działania chodzi oczywiście o generowanie konwersji, której mierzenie jest podstawą testów A/B.
Jak przeprowadzić takie testy? W przypadku Call To Action np. w e-mail marketingu wystarczy stworzyć różne wersje przycisku i zastosować pierwszą dla jednej połowy odbiorców, a drugą – dla drugiej. Takie rozwiązanie da Ci jasny obraz sytuacji. Natomiast CTA na stronie internetowej trudniej przetestować, dlatego wykorzystuje się do tego specjalne narzędzia i programy.
Po co testować różne wersje CTA?
Ogólne zasady tworzenia Call To Action mogą nie sprawdzić się w przypadku specyficznej grupy docelowej, dlatego warto sprawdzić, co działa na odbiorców najlepiej. Testowanie kilku wersji pozwoli przeanalizować zachowania użytkowników i wyeliminować mniej skuteczny sposób. Pamiętaj, że mierzenie skuteczności Call To Action to nieodłączny element strategii marketingowej – każde wdrażane działanie powinno być regularnie sprawdzane, bo tylko dzięki temu będziesz wiedział, czy pomaga Ci ono w realizowaniu celów biznesowych.
Podsumowanie – dlaczego warto zadbać o CTA?
CTA to jeden z najważniejszych elementów w witrynie, bezpośrednio wpływający na konwersję i wyniki sprzedażowe. Optymalizacja tego czynnika niesie za sobą wiele korzyści, dzięki którym marka może nieustannie rozwijać swoją działalność online.
Tworząc przyciski CTA, trzeba pamiętać, że priorytetowym czynnikiem powinny być wówczas doświadczenia użytkowników. Dostosowanie treści, rozmiaru, formy czy rozmieszczenia wezwań do działania musi uwzględniać potrzeby oraz preferencje docelowych odbiorców. Tylko wówczas możliwe będzie uzyskanie pożądanych efektów.
Warto więc przeprowadzić dokładne badania, wykonać kilka testów, zidentyfikować oczekiwania potencjalnych klientów i stworzyć takie przyciski CTA, które przyniosą marce szereg korzyści.
Potrzebujesz wsparcia? Napisz do specjalistów z naszej agencji SEO.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!