Powszechność telefonów komórkowych sprawia, że komunikacja SMS jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów dotarcia do odbiorców, o ile oczywiście prowadzimy działania w sposób przemyślany i niezbyt nachalny. Firmy mogą realizować wysyłki SMS nie tylko w celach marketingowych, ale również w formie autoryzacji, czy powiadomień np. o statusie zamówienia. To wszystko sprawia, że stary, dobry SMS staje się narzędziem bardzo praktycznym i skutecznym. Dlaczego warto wykorzystywać go niezależnie od branży? Odpowiedź znajdziecie w poniższym artykule.
Jak wykorzystywać SMS-y w biznesie?
Czy wysyłanie SMS-ów w dobie e-maila ma sens? Zdecydowanie tak! Wiadomości tekstowe na numer telefonu pozwalają przebić się z informacją w aktualnym szumie informacyjnym, który nas otacza. Dodatkowo niezależność od sieci sprawia, że odbiorca otrzyma taką wiadomość zawsze, nawet jeżeli w danej chwili nie jest połączony z internetem.
Wysyłki SMS można wykorzystywać do komunikacji marketingowej, do powiadomień, autoryzacji dwuskładnikowej, czy wiadomości o charakterze wizerunkowym. W przypadku wiadomości systemowych typu powiadomienia o statusie zamówienia, informacja o wysyłce paczki to już niemal standard wymagany przez wielu dzisiejszych konsumentów.
Niesie to za sobą wiele korzyści jak odciążenia działu obsługi klienta, szybkość dotarcia informacji czy możliwość personalizacji, co pozwala na poprawienie jakości całości procesu obsługi konsumenta – wilk syty i owca cała.
Dodatkowo, wysyłka SMS-ów transakcyjnych jest zgodna z RODO – takie działania nie wymagają pozyskania zgód, natomiast trzeba takie wysyłki uwzględnić w polityce prywatności firmy.
W przypadku realizacji kampanii marketingowych poprzez SMS możemy oferować klientom rabaty, a po integracjach z narzędziami typu marketing automation odzyskiwać porzucone koszyki. W celach wizerunkowych za pomocą wiadomości tekstowych możemy wysyłać naszym odbiorcom np. życzenia świąteczne czy spersonalizowane wiadomości, które będą odpowiedzią na ich zainteresowania.
Masowa wysyłka SMS – z czym to się je?
Aby rozpocząć komunikację SMS będziesz potrzebować urządzenia z dostępem do internetu, narzędzia do realizacji wysyłek, bazy kontaktów zgodnej z RODO oraz pomysłów na wysyłki! Od czego zacząć?
Najlepiej od pozyskania bazy kontaktów. Być może dysponujesz już listą klientów, którzy wyrazili zgodę na komunikację marketingową, ale z pewnością na Twoją stronę wchodzi mnóstwo osób, które jeszcze nie są Twoimi klientami, a być może to rozważają. Potencjalnemu leadowi można zaproponować rabat na dobry początek, dorzucić jakiś mały gratis czy darmową dostawę lub zaoferować content, który niesie za sobą wartość edukacyjną.
Takie działania z pewnością pomogą w podjęciu decyzji zakupowej, a co za tym idzie pozyskujemy kontakt na przyszłość. Tym, którzy już kiedyś dokonali u nas zakupów, warto wysyłać informacje o rabatach czy nowych podobnych produktach do tych, które już kiedyś zakupili.
Jeżeli w Twojej bazie brakuje numerów klientów, to o uruchomieniu nowego kanału komunikacji SMS-owej możesz poinformować wykorzystując e-mail. Postaraj się jak najlepiej przedstawić zarówno zalety zapisu do grupy odbiorczej SMS, ale także warunki wysyłki. Poinformuj klienta o tym, jak często chcesz do niej lub niego pisać, co będzie treścią wiadomości tekstowych oraz… jak się wypisać się z bazy odbiorców.
Kiedy mamy już bazę, na której będziemy realizować wysyłki trzeba zastanowić się nad celem komunikacji. Pamiętaj, że wysyłki SMS to nie tylko działania marketingowe, spełniają one również funkcję informacyjną, a także wizerunkową.
Następnym krokiem będzie podział poszczególnych komunikatów do posegmentowanych grup odbiorców. Skuteczna kampania SMS to taka, która przyniesie Twojej marce takie korzyści jak m.in. zwiększenie ruchu na stronie, poprawa wizerunku, podniesienie poziomu obsługi klienta i ostatecznie wzmocnienie sprzedaży. Jednak całość musi być przemyślana i zaprojektowana w odpowiedni sposób, aby uniknąć irytacji odbiorcy.
Jak tworzyć skuteczne komunikaty SMS?
Treść jest najważniejsza – umiejętności z zakresu content marketingu są w tym przypadku na wagę złota, biorąc pod uwagę, że powinniśmy zmieścić się w 160 znakach. W przypadku wiadomości transakcyjnych czy powiadomień sprawa wygląda łatwiej – ważne, aby skupić na prostocie i czytelności komunikatu. Jednocześnie, warto zadbać o utrzymanie tonu, w jakim komunikuje się Twoja marka.
Może się wydawać, że 160 znaków to bardzo mało, jednak zastosowanie pewnych copywriterskich reguł pozwoli na zbudowanie kompletnego i spójnego komunikatu. W przypadku wiadomości reklamowych trzeba pamiętać o kilku istotnych elementach.
Pierwszym aspektem jest pole nadawcy, które uwiarygodni SMS w oczach odbiorcy. Mało kto lubi otrzymywać anonimowe wiadomości – brak podpisu lub pole nadawcy niewzbudzające zaufania może skutkować niechęcią i irytacją odbiorcy, a przecież to nie jest efekt, na którym nam zależy.
Po drugie, na początku wiadomości warto zastosować personalne powitanie np. „Cześć Marto!”, „Szanowny Panie Pawle!” – dzięki temu sprawisz, że odbiorca poczuje się wyjątkowo i chętniej zapozna się z treścią. Dzięki zastosowaniu danych z bazy kontaktów i parametrów, system wysyłkowy samodzielnie uzupełni treść wiadomości pasującymi wartościami np. imionami klientów.
Podczas tworzenia komunikatu pamiętaj o podaniu powodu, dlaczego wysyłasz tę wiadomość, ale pisz krótko i zwięźle. Możesz również zaoferować jakąś korzyść np. kod rabatowy. Ostatnim elementem wiadomości powinno być wezwanie do działania, czyli call to action – adekwatne do całości komunikatu.
Sprawdzone narzędzia do masowych wysyłek SMS i MMS
Bezpieczeństwo, intuicyjność i szeroki wachlarz integracji to najważniejsze czynniki, którymi powinniśmy się kierować podczas wyboru narzędzia do realizacji wysyłek SMS/MMS.
Wszystkie te cechy skupia w sobie SMSAPI, którego przewagą jest doświadczenie, duża ilościa funkcji i transparentność. Firma działa na rynku od 2007 roku i współpracuje zarówno z największymi graczami na rynku, jak i z mniejszymi biznesami, a także urzędami.
Chętnie dzielą się swoją wiedzą ekspercką oraz case study ze współpracy z różnymi firmami, co pozwala zaczerpnąć inspiracji i przekonać się, że nawet w branżach gdzie wydaje się niemożliwe prowadzenie ciekawej komunikacji tekstowej, okazuje się to niezwykle efektywne.
Równie ważna jest intuicyjność Panelu Klienta oraz rozbudowane możliwości planowania wysyłek, czy zarządzania bazami kontaktów. W przypadku szybkich kampani SMS oraz wysyłek na numery z gotowych baz Panel Klienta SMSAPI jest wystarczający.
Natomiast jeżeli prowadzimy bardziej zaawansowane projekty mamy możliwość integracji, czyli połączenia, narzędzia z zewnętrznymi platformami np. CRM, e-commerce czy marketing automation. Wystarczy implementacja API. Kiedy może się to okazać potrzebne? W momencie, gdy prowadzimy większe kampanie, których skala lub częstotliwość nie pozwalają na wysyłkę ręczną.
Przekonaj się sam!
Jak widzisz, nie taki diabeł straszny jak go malują – komunikacja SMS jest prosta i efektywna, a dodatkowo może być wykorzystywana praktycznie w każdej branży. Dzięki partnerstwu Grupy iCEA i SMSAPI nasi klienci mają możliwość skorzystania z indywidualnego szkolenia z marketingu SMS, które pozwoli zyskać know-how, jak wykorzystać komunikację SMS w Twoim biznesie.
Dodatkowo rabat na SMS-y oraz dostęp do usług i narzędzi sprawdzonego dostawcy SMS pozwolą Ci przekonać się na „własnej skórze”, dlaczego potrzebujesz tego rozwiązania w codziennych działaniach Twojej firmy.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!