Strategie takie jak marketing automation pozwalają firmom na osiągnięcie wielu korzyści. Głównym celem jest tutaj usprawnienie procesów sprzedażowych – wdrożenie takiej metody wymaga odpowiedniego zaplecza technicznego, jednak może stanowić ogromne wsparcie w sprzedaży. Zastanawiasz się, czym jest marketing automation i jak wdrożyć go do swojej strategii? Czytaj dalej!
Z pewnością spotkałeś się już z pojęciem marketing automation. Czy wiesz jednak, co ono oznacza? Nazwa ta odnosi się do procesów promocyjnych opierających się na wykorzystaniu specjalnych programów i narzędzi, które wspierają Twoje działania marketingowe i usprawniają aktywności sprzedażowe. Dzięki automatyzacji możesz zrealizować część zadań, które musiałbyś wykonać ręcznie. Co to oznacza dla Twojego biznesu? Wykorzystując marketing automation, zaoszczędzisz nie tylko czas, ale też pieniądze. W ten sposób skupisz się na efektywności biznesu, podczas gdy program wykona „czarną robotę” za Ciebie.
Celem automatyzacji działań marketingowych jest przyspieszenie realizacji projektów oraz zmniejszenie ich kosztów. Dotyczy to przede wszystkim powtarzalnych procesów, które są ważne, ale zabierają znacznie więcej czasu, niż powinny.
Kluczowe funkcje marketing automation to:
Chcesz wykorzystać marketing automation w swojej strategii? Wystarczy, że utworzysz ścieżkę, ustalisz wyzwalacz jej uruchomienia i przypiszesz mu konkretne działanie.
GetResponse – przykład ścieżki
Firma, która chce tworzyć atrakcyjną ofertę, musi stale się rozwijać i dążyć do pełnego pokrycia potrzeb klientów. Jakie działania można wykorzystać w tym celu? Przykładem będzie chociażby udostępnienie informacji o możliwości zrezygnowania z subskrypcji przez dotychczasowych odbiorców. Pozwala to na dokładniejsze określenie, kim są odbiorcy i jakie mogą mieć potrzeby. W efekcie lista faktycznie istniejącej grupy potencjalnych nabywców jest zawsze aktualna. Taka elastyczność pozwala również na lepsze wykorzystanie możliwości firmy. Dobre poznanie klientów sprawia, że firma może odpowiedzieć na ich rzeczywiste potrzeby.
Stałe doskonalenie się i dostosowywanie do wymogów rynku wymaga pracowania nad formami generowanych treści. Muszą być one dostosowane do klienta – przykładowo oferta wiertarek bądź innego sprzętu budowlanego jest zbędna osobom, które nie zajmują się budownictwem i nie planują własnoręcznych prac w domu. Jeśli klient w przeszłości kupował coś w konkretnym sklepie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że ponownie będzie potrzebował danego towaru. Tu inicjatywą może wykazać się firma, informując o nowym produkcie dostępnym w jej asortymencie.
Marketing automation to ogromne ułatwienie, niezależnie od tego, czy prowadzisz dużą firmę, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z e-commerce. Dlaczego warto zdecydować się na to rozwiązanie? Oto kilka najważniejszych zalet marketing automation, które z pewnością zachęcą Cię do wdrożenia go do swojej strategii.
Dzięki marketing automation e-commerce możesz przypomnieć odbiorcy o porzuconym koszyku. Jeśli użytkownik doda coś do niego, ale nie sfinalizuje zakupu, zostanie o tym powiadomiony po pewnym czasie od opuszczenia sklepu. W takiej wiadomości możesz umieścić link do strony, nazwę, opis i zdjęcie konkretnego produktu. Być może dzięki temu konsument znów poczuje potrzebę zakupu. Jeżeli jednak zignoruje powiadomienie, systemy po kilku dniach wyślą mu kolejną wiadomość. W swojej ścieżce możesz też uwzględnić rabat, który skłoni do zakupu nawet najbardziej niezdecydowanych klientów.
poczta.interia.pl – newsletter od marki Diverse
Zautomatyzowane ścieżki umożliwiają Ci opracowanie systemu wyświetlania różnych stron docelowych poszczególnym segmentom odbiorców. Twoja firma z pewnością ma szeroką ofertę skierowaną do wielu klientów. Jeśli zaprezentujesz im spersonalizowaną stronę dostosowaną do ich potrzeb, szanse na finalizację transakcji znacznie wzrosną.
Dzięki marketing automation możesz także pozyskiwać leady i budować relacje z klientami poprzez targetowanie podobnych użytkowników. Jest to świetny sposób na zwiększenie świadomości marki i pozyskanie wielu nowych odbiorców.
Nie ulega wątpliwościom, że marketing automation to jeden z najlepszych sposobów na oszczędność czasu i pieniędzy. Jeśli raz opracujesz ścieżkę, żadne inne działania nie będą konieczne. Wystarczy, że skupisz się na bieżącej efektywności kampanii, a cały proces przebiegnie bez Twojego udziału.
Warto podkreślić, że automatyzacja jest dość tania. Tworząc swój system, oszczędzisz mnóstwo pieniędzy, które w przeciwnym razie musiałbyś przeznaczyć na pracowników, reklamy i narzędzia promocyjne. Poza tym – czas to pieniądz i jako przedsiębiorca na pewno o tym wiesz.
Systemy oparte na marketing automation dają dostęp do wielu ważnych danych o efektywności realizowanej strategii. Dzięki temu łatwo zidentyfikujesz najskuteczniejsze działania, ale też sprawdzisz, jakie metody nie są warte dalszej inwestycji.
Wykorzystując automatyzację, możesz generować raporty podstawowe, analizować bardziej zaawansowane statystyki oraz aktywować funkcję bezpośredniego wysyłania informacji, aby zawsze być na bieżąco.
Marketing automation znajduje zastosowanie przede wszystkim w poszerzaniu grona klientów sklepów internetowych. Jakie praktyki z zakresu tej techniki zastosować, aby w łatwy i szybki sposób zwiększyć bazę odbiorców?
Wystarczy prosty komunikat np. Cześć! Cieszymy się, że odwiedziłeś nasz sklep, aby zachęcić użytkownika do zakupu i nawiązać z nim relację. Taka wiadomość musi być prosta, czytelna i zachęcająca do konwersacji. Świetną praktyką jest dostosowanie stylu komunikatu do charakterystyki grupy docelowej. Inne oczekiwania czy poczucie humoru ma bowiem młodzież, a inne osoby starsze.
Automatyczny czat wysyłający wiadomości powitalne świetnie sprawdzi się też w sytuacji, kiedy pracownicy nie będą dostępni. Jeśli użytkownik wyrazi chęć kontaktu, czat przedstawi mu godziny pracy działu obsługi klienta.
Wyskakujące okienko może służyć do zbierania dodatkowych danych od użytkowników, na przykład adresu e-mail w celu wysyłania newsletterów. Poprzez oferowanie pewnej wartości dodanej lub korzyści, możesz przekonać znaczną część odwiedzających do pozostawienia pożądanych danych. Warto zaznaczyć, że ustawienie pop-upów, które pojawiają się od razu po wejściu na stronę, nie jest jedynym właściwym rozwiązaniem. Automatyzacja może być również używana do wyświetlania okienka internaucie, który spędził już pewien czas na stronie lub użytkownikowi, który chce ją opuścić.
Pamiętaj, że zdobycie zaufania klientów wymaga dzielenia się z nimi korzyściami. Taką korzyścią może być na przykład możliwość wyrażenia opinii, skorzystania z promocji lub otrzymanie gratisów. Umożliwi Ci to właśnie marketing automation.
Dzięki automatyzacji marketingu masz możliwość przygotowania kampanii e-mailowych skierowanych do różnych grup odbiorców. Wiadomości zostaną wysłane automatycznie we właściwym momencie. Tworząc określone sekwencje maili, zbudujesz dedykowane lejki sprzedażowe dla konkretnych grup klientów lub etapów ich ścieżki zakupowej. W ten sposób dość niskim kosztem i przy stosunkowo niskich nakładach czasu poprawisz swoje wyniki i wzmocnisz relacje z odbiorcami.
Niektóre narzędzia do automatyzacji marketingu pozwalają na dostosowywanie treści na stronie do indywidualnych potrzeb użytkowników. Oczywiście, nie oznacza to całkowitej zmiany wyglądu całej witryny dla jednej osoby, ale umożliwia personalizację konkretnych jej elementów. Mowa tu o np. napisie na banerze zawierającym imię użytkownika, czy spersonalizowanym formularzu kontaktowym.
Jako że popularność marketingu automation dynamicznie wzrasta, powstaje coraz więcej narzędzi służących tej koncepcji. Warto przetestować kilka z nich, aby wybrać najlepszy dla siebie. Oto programy warte uwagi:
HubSpot oferuje trzy niezwykle przydatne narzędzia, dzięki którym rozwiniesz swoją firmę. Są to:
HubSpot
MailChimp jest narzędziem, dzięki któremu możesz realizować kampanie e-mail marketingowe. System pozwala na automatyzację łączenia się ze wszystkimi subskrybentami, wysyłania ofert i rabatów oraz tworzenia listy odbiorców.
Dzięki niemu możesz też automatycznie projektować, wysyłać i analizować swoje e-maile. MailChimp pomoże Ci w tworzeniu formularzy na blogu, unikać spamu oraz przeprowadzać testy w zakresie marketingu internetowego.
MailChimp
Jeśli chcesz zautomatyzować proces zarządzania mediami społecznościowymi, to HootSuite jest dla Ciebie. Narzędzie pozwala śledzić aktywność na wszystkich serwisach, analizować elementy, które najbardziej interesują użytkowników i reagować na wszelkie zmiany związane z ich zaangażowaniem.
Dzięki HootSuite możesz też badać strumienie treści umieszczone w social mediach i publikować aktualizacje bezpośrednio z poziomu aplikacji. Oto kilka najważniejszych zalet tego narzędzia:
HootSuite
Buffer to proste i intuicyjne narzędzie, dzięki któremu możesz zarządzać komunikacją w mediach społecznościowych. Umożliwia planowanie relacji i automatyczne publikowanie postów o ustalonych wcześniej godzinach. Dzięki temu narzędziu nie będziesz musiał martwić się o szczegóły kampanii, gdyż automatycznie zaproponuje ono najlepsze godziny udostępnienia treści, bazując na wewnętrznej analizie.
Buffer
Dzięki Zapier możesz zautomatyzować zadania bez konieczności samodzielnego budowania integracji. Koncepcją tego narzędzia jest automatyzacja tworzenia dostosowanych do potrzeb użytkowników przepływów pracy. Za jego pomocą możesz oszczędzić mnóstwo czasu i skupić się na najważniejszych aspektach swojej kampanii. Dzięki niemu udostępnisz posty w mediach społecznościowych, dodasz wydarzenia z kilku kanałów do Kalendarza Google, zbadasz powiadomienia z poszczególnych serwisów oraz przeanalizujesz efektywność wiadomości e-mail. Jego możliwości są niemal nieograniczone, dlatego jeśli chcesz maksymalnie wykorzystać potencjał marketing automation e-commerce, postaw na Zapier.
Zapier
Jak widzisz, marketing automation to jeden z najlepszych sposobów na usprawnienie kampanii oraz zwiększenie jej skuteczności. Pamiętaj jednak, że efektywność tej koncepcji zależy od zaangażowania i wykorzystanych narzędzi. Aby poprawić wydajność swojego e-commerce, postaw na wyżej opisane metody i systemy lub skorzystaj z pomocy doświadczonej agencji SEO, która nie tylko zidentyfikuje najlepsze rozwiązania, ale też zaprogramuje procesy, dzięki którym osiągniesz sukces dość niskim kosztem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.