Stara koncepcja 4P w marketingu (price, product, place, promotion) nadal nie traci na znaczeniu. Każdy z jej elementów jest wyzwaniem i wymaga szerokokątnego spojrzenia zarówno na produkt, jak i na branżę, w której się działa. Według raportu Izby Gospodarki Elektronicznej E-commerce 2020, dla ¾ internautów powodem wyboru zakupów w internecie jest atrakcyjniejsza cena niż w sklepie stacjonarnym. Mówi się, że produkt jest tyle wart, ile jest w stanie za niego zapłacić klient, jednak dzisiaj, biorąc pod uwagę rosnącą konkurencję w każdej branży, to powiedzenie odchodzi powoli do lamusa. Dlatego właśnie odpowiednia strategia cenowa jest kluczowym elementem biznesu.
Cena w e-commerce
Klient może myśleć, że cena jest wymysłem firmy sprzedającej produkt – nic bardziej mylnego. Na cenę produktu lub usługi składa się szereg kosztów związanych np. z produkcją, obsługą, czy logistyką. Jedną z najczęściej stosowanych strategii w sklepach e-commerce jest dopasowanie cen względem oczekiwań rynku oraz cen, jakie proponuje konkurencja. Polega to na ustalaniu cen na podstawie oczekiwań klientów i analizie poziomu cen konkurencji tak, aby ostatecznie były zbliżone do realiów branżowych. Dzięki punktowi odniesienia możemy tak ustalać stawki oraz proponować dodatkowe korzyści, aby nasza oferta była najatrakcyjniejsza.
Niektóre e-sklepy przyjmują strategię związaną z narzucaniem marży. Jednak inne sklepy internetowe również znają ceny od producentów lub dystrybutorów i niestety zawęża to pole manewru, ponieważ w dalszym ciągu nie unikniemy porównywania naszej oferty z innymi. Wielu w takiej sytuacji decyduje się na zaniżanie cen, atrakcyjne promocje ograniczone czasowo, czy pakietowanie produktów.
Tworzenie strategii cenowej
Cena ma niebywałe znaczenie w biznesie i nie chodzi tutaj tylko o rentowność firmy, ale również o jej wpływ na wizerunek i pozycjonowanie marki. Zarówno zbyt wysokie ceny, jak i za niskie mogą źle wpłynąć na odbiór sklepu przez klienta. Istotny jest również sposób pokazywania cen w odpowiednim kontekście. Inaczej kształtuje się polityka cenowa w przypadku towarów sezonowych, jak również w momencie, gdy bierzemy pod uwagę grupę docelową produktu lub usług. Podczas tworzenia strategii cenowej warto pamiętać o naszych stałych klientach, gdzie za pomocą ceny możemy budować ich lojalność. Również, kiedy mamy do czynienia z nowymi klientami polityka uwzględniająca rabat np. na pierwsze zakupy jest bardzo dobrą zachętą, aby przekonać tych jeszcze niezdecydowanych.
Jeżeli w naszym biznesie analizujemy dane skąd przychodzą klienci, może warto pomyśleć o rozwiązaniu bazującym na dynamicznym dostosowywaniu cen. Proces tworzenia strategii cenowej jest wymagający i nierzadko może się szybko zmieniać wraz z rozwojem biznesu. Dlatego właśnie ważne jest, aby zawsze być na bieżąco – codzienny monitoring, analiza rynku i konkurencji, ale również klientów to podstawa w działalności sklepu e-commerce.
Automatyzacja pracy nad strategią cenową
Praca nad polityką cenową i jej kształtowaniem to proces długofalowy i bardzo czasochłonny. Tak naprawdę, aby to robić dobrze można by poświęcić jeden etat na zbieranie danych, analizę i przygotowywanie raportów. Na szczęście istnieją narzędzia, które pozwalają zautomatyzować proces optymalizacji cen, co przekłada się na oszczędność czasu i pieniędzy. Aplikacja LivePrice może zastąpić człowieka w procesie śledzenia i ustalania cen, a także w badaniu konkurencji. Rozwiązanie to samoczynnie zmienia ceny tak, aby oferta Twojego sklepu internetowego zawsze była najkorzystniejsza w porównywarce cenowej. Z pewnością sprawi to, że znacznie więcej klientów zapozna się z Twoją ofertą i dokona zakupu.
Dzięki nawiązaniu partnerstwa z LivePrice, specjalnie dla klientów Grupy iCEA została przygotowana dedykowana oferta. Od teraz, każdy z naszych klientów będzie mógł skorzystać z 30 darmowych dni monitoringu cen na Ceneo oraz Allegro, ale to nie wszystko! Dodatkowo nasi klienci mogą skorzystać z rabatu w wysokości 30% na abonament na trzy pierwsze miesiące oraz z bezpłatnego dostępu do modułu automatycznej zmiany cen na Allegro.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!