Edukacja to nieodłączny element życia każdego z nas. Rozwój tej branży sprawia jednak, że coraz trudniej wypromować w niej swoją markę. Niemniej jednak skuteczne działania reklamowe są jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie zainteresowania oferowanymi usługami i pozyskiwanie nowych klientów. W tym artykule omówimy zatem jedno z najlepszych rozwiązań marketingowych, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych w branży edukacyjnej. Co warto o nim wiedzieć?
Na czym polega pozycjonowanie branży edukacyjnej?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej to złożony proces marketingowy polegający na zwiększaniu widoczności marki w wynikach wyszukiwania Google. Obejmuje on wykorzystanie różnorodnych narzędzi reklamowych i technik optymalizacyjnych, dzięki którym strona budzi zainteresowanie docelowych odbiorców, a jej zawartość dociera do wielu potencjalnych klientów. Pozycjonowanie stron jest obecnie jednym z najlepszych sposobów na promowanie usług w sieci. O wdrożeniu tego procesu powinien więc pomyśleć każdy przedsiębiorca, któremu zależy na budowaniu pozytywnego wizerunku marki w Internecie.
Pozycjonowanie branży edukacyjnej to dość zróżnicowany proces, który w przypadku każdej firmy będzie wyglądał nieco inaczej. Niemniej jednak powinien obejmować techniki SEO z trzech kluczowych obszarów. Są to:
- on-page SEO – działania związane z tworzeniem i optymalizacją treści pod kątem popularnych w branży edukacyjnej słów kluczowych,
- off-page SEO – procesy promocyjne realizowane poza obszarem strony internetowej, takie jak link building czy social media marketing,
- optymalizacja techniczna – zestaw działań ukierunkowanych na budowanie użyteczności i zwiększanie funkcjonalności strony tak, aby użytkownicy mogli bezproblemowo korzystać z jej zasobów.
Dzięki technikom ze wszystkich tych obszarów pozycjonowanie branży edukacyjnej nie tylko przyniesie satysfakcjonujące efekty, ale też korzystnie wpłynie na długofalowy rozwój firmy. Warto więc zdecydować się na ten proces, realizując go samodzielnie lub zlecając profesjonalnej agencji SEO. Od czego jednak zacząć w przypadku działań na własną rękę?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej – od czego zacząć?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej jest nieco skomplikowane. Ważne jest zatem, aby wybrać właściwe techniki i umiejętnie wdrożyć je do strategii marketingowej. Na jakie metody warto się zdecydować? W ich identyfikacji z pewnością pomoże przeprowadzenie szczegółowych badań rynku docelowego.
Na początku warto dokonać analizy potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów. Znając takie aspekty, jak: problemy, wymagania, płeć, wiek, dochody, zawód, zainteresowania czy preferencje, znacznie łatwiej będzie opracować skuteczny plan działania.
W ramach przygotowań do pozycjonowania strony internetowej warto też przeprowadzić kompleksową analizę konkurencji. Znajomość skutecznych technik optymalizacyjnych wykorzystywanych przez branżowych rywali pozwoli obniżyć koszty działań promocyjnych oraz zmaksymalizować ich efektywność.
Wiedząc, czego oczekują potencjalni klienci oraz znając techniki wykorzystywane przez konkurencyjne marki, można przejść do analizy strony internetowej. Kluczowy jest wówczas audyt SEO, czyli kompleksowe badanie techniczne serwisu mające na celu identyfikację wszelkich błędów oraz zlokalizowanie obszarów, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów. Dzięki szczegółowemu audytowi można pozbyć się ewentualnych niedociągnięć i zoptymalizować aspekty o niskiej skuteczności, dlatego analiza ta powinna stanowić nieodłączny element każdej strategii marketingowej online.
Jak pozycjonować strony internetowe?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej to spora odpowiedzialność. Należy skutecznie wypromować swoje usługi w sieci, dbając jednocześnie o wiarygodność marki i jej wizerunek w oczach potencjalnych klientów. Doskonałym na to sposobem jest wykorzystanie sprawdzonych technik optymalizacyjnych, dzięki którym pozyskanie nowych klientów nie będzie żadnym problemem, a firma uzyska widoczność w wynikach wyszukiwania Google. Na jakie metody warto się wówczas zdecydować?
Content marketing
Content marketing to jedno z najważniejszych narzędzi promocyjnych online. Ważne jest, aby tworzyć wysokiej jakości treści, które przyciągną nowych klientów i zwiększą ich zaufanie do firmy. Podczas pozycjonowania branży edukacyjnej najlepiej sprawdzą się wartościowe artykuły edukacyjne przedstawiające markę w korzystnym świetle. Oferując konsumentom bezpłatny dostęp do pewnych materiałów, znacznie łatwiej będzie zachęcić ich do nawiązania relacji z firmą i skorzystania z jej usług.
Trzeba wówczas pamiętać o wykorzystaniu słów kluczowych popularnych wśród docelowych odbiorców. Dzięki nim przekaz dotrze do zainteresowanych nim użytkowników, a pozycjonowanie branży edukacyjnej przyniesie oczekiwane efekty. Frazy kluczowe można zidentyfikować za pomocą profesjonalnych narzędzi, takich jak Google Search Console, Ahrefs czy Keyword Tool.
Mając już właściwe słowa kluczowe, można przystąpić do tworzenia contentu. Oto kilka form cieszących się szczególnym zainteresowaniem wśród użytkowników:
- newsletter,
- wpisy blogowe,
- treści wideo,
- infografiki,
- e-booki,
- poradniki i recenzje.
Link building
Podczas pozycjonowania strony należy zwrócić szczególną uwagę na profil linkowy. Łącza zwrotne są bowiem bardzo ważnym czynnikiem rankingowym, który bezpośrednio wpływa na widoczność witryny w wyszukiwarce Google. Rozbudowana sieć linków generuje ponadto ruch w witrynie, co poprawia wyniki sprzedażowe. Ważne jest zatem, aby skupić się na pozyskiwaniu wartościowych łączy z witryn o wysokim autorytecie w branży.
Jedną z najważniejszych technik link buildingu jest naturalne budowanie linków, polegające na tworzeniu oryginalnych treści, zachęcających innych twórców do linkowania. W większości przypadków ta metoda nie jest jednak wystarczająca. Warto wówczas wdrożyć do strategii kilka innych praktyk, a mianowicie:
- blogowanie gościnne,
- udzielanie się na forach internetowych o tematyce edukacyjnej,
- aktywność w mediach społecznościowych,
- udostępnianie linków w katalogach branżowych.
Optymalizacja techniczna
Optymalizacja techniczna odnosi się przede wszystkim do użyteczności strony internetowej. Jest nieodłącznym elementem każdej strategii marketingowej online, gdyż jej efekty pozwalają zdobyć zaufanie potencjalnych klientów i usprawnić proces zakupowy.
Jednym z najważniejszych aspektów technicznej optymalizacji strony jest przyspieszenie czasu jej ładowania. Warto w tym celu pozbyć się zbędnych treści, skompresować obrazy lub zmienić usługi hostingu.
W ramach budowania użyteczności serwisu należy też zoptymalizować stronę pod kątem urządzeń mobilnych. Jako że większość użytkowników korzysta z Internetu z poziomu swoich telefonów komórkowych, każdy serwis powinien być dostosowany do ich funkcjonalności.
Na co jeszcze warto zwrócić uwagę podczas optymalizacji technicznej?
- Poprawność metadanych,
- struktura linków wewnętrznych,
- jakość plików multimedialnych,
- czytelność treści,
- system przekierowań,
- skuteczność CTA.
Lokalne SEO
Lokalne pozycjonowanie branży edukacyjnej szczególnie sprawdzi się w przypadku biznesów oferujących usługi stacjonarne, typu korepetycje czy kursy. Dzięki temu procesowi osoby z najbliższej okolicy zapoznają się z ofertą marki, a szanse na sprzedaż znacznie wzrosną.
Aby poprawić widoczność strony w lokalnych wynikach wyszukiwania, należy przede wszystkim zoptymalizować treści pod kątem lokalnych słów kluczowych, udostępnić niezbędne informacje o firmie w wizytówce Google oraz zaznaczyć dokładną lokalizację lokalu w Mapach Google.
Dlaczego warto postawić na pozycjonowanie branży edukacyjnej?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej to jeden z najlepszych sposobów na promowanie marek specjalizujących się w tej dziedzinie. Proces ten sprawdzi się zarówno w przypadku dużych przedsiębiorstw, jak i małych, lokalnych biznesów. Wykorzystując właściwe techniki i na bieżąco śledząc ich efektywność, można sukcesywnie zwiększać grono odbiorców oraz generować satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe. Nie są to jednak wszystkie zalety pozycjonowania stron internetowych. To ponadto:
- większa świadomość marki w sieci,
- wyższy współczynnik konwersji,
- większa widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google,
- większe zaufanie do marki i świadczonych przez nią usług,
- wysoki zwrot z inwestycji,
- nieustanny rozwój biznesu zarówno w obszarze cyfrowym, jak i offline.
Pozycjonowanie branży edukacyjnej przyniesie oczekiwane rezultaty tylko wtedy, gdy wykorzystane zostaną sprawdzone metody i właściwe narzędzia. Biorąc pod uwagę strukturę tego procesu, trzeba pamiętać, że nie jest to takie proste. Pojawia się więc pytanie: czy samodzielne pozycjonowanie stron jest w ogóle opłacalne?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej – samodzielnie czy z agencją?
Samodzielne pozycjonowanie branży edukacyjnej, mimo że możliwe do zrealizowania, nie zawsze jest rozsądnym rozwiązaniem. Na przedsiębiorców chcących wypromować swoją ofertę online czeka wiele trudności, takich jak regularne modyfikacje algorytmów wyszukiwarek, rosnące oczekiwania konsumentów czy ryzyko wykorzystania metod Black Hat SEO. Warto więc zdecydować się na kompleksowe wsparcie agencji SEO, dzięki której pozycjonowanie stron z pewnością przyniesie satysfakcjonujące efekty.
Podejmując współpracę z ekspertami, warto zaznajomić się z ich ofertą. Oto kilka kluczowych usług, jakie świadczy niemal każda współczesna agencja SEO:
- pozycjonowanie stron i sklepów internetowych,
- skuteczne pozycjonowanie lokalne,
- analiza konkurencji i badanie rynku docelowego,
- identyfikacja skutecznych słów kluczowych,
- realizacja kampanii Google Ads i Facebook Ads,
- kompleksowe wsparcie na każdym etapie strategii marketingowej,
- bieżąca analiza efektywności podejmowanych działań oraz wdrażanie niezbędnych modyfikacji.
Pozycjonowanie branży edukacyjnej z agencją SEO jest nie tylko łatwiejsze, ale też zapewnia znacznie szybsze efekty. Warto więc skonsultować się ze specjalistami, dzięki którym pozyskanie nowych klientów i zwiększenie sprzedaży nie będzie żadnym problemem.
FAQ dotyczące pozycjonowania branży edukacyjnej
Jakie są zalety pozycjonowania branży edukacyjnej?
Pozycjonowanie stron w branży edukacyjnej to świetny sposób na promowanie swoich usług w Internecie. Do najważniejszych zalet tego procesu zaliczamy: wzrost świadomości marki, większe zaufanie do jej usług, lepsze wyniki sprzedażowe oraz nieustanny rozwój biznesu na wielu płaszczyznach.
Od czego zacząć pozycjonowanie branży edukacyjnej?
Pozycjonowanie branży edukacyjnej jest dość wymagające i skomplikowane. Proces ten warto rozpocząć od szczegółowych badań rynku docelowego. Znając potrzeby potencjalnych klientów, znacznie łatwiej będzie opracować skuteczną strategię optymalizacyjną i uniknąć wszelkich błędów.
Ile trwa pozycjonowanie lokalne w branży edukacyjnej?
Pozycjonowanie lokalne w branży edukacyjnej jest dość czasochłonne. Jako że obejmuje nie tylko wdrożenie technik SEO, ale też przeprowadzenie szczegółowych badań i opracowanie dokładnego planu działania, na pierwsze efekty strategii marketingowej trzeba zwykle czekać od kilku do nawet kilkunastu miesięcy.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!