W dzisiejszym dynamicznym świecie Internetu, aby przyciągnąć odbiorców i zdobyć popularność w sieci, niezwykle istotne jest pozycjonowanie strony internetowej. Jednym z kluczowych narzędzi wykorzystywanych do tego celu są crawlery. Jak działają i który z nich wybrać, aby osiągnąć pożądane rezultaty?
Crawlery to programy umożliwiające analizę niezwykle dużej liczby podstron z uwzględnieniem ważnych aspektów SEO. Dzięki zautomatyzowanym funkcjom cała procedura przebiega znacznie szybciej w porównaniu z samodzielnym przeglądem poszczególnych podstron.
Efektem crawlowania jest raport zawierający podsumowanie zaistniałych problemów. Musisz zapoznać się z opracowanym dokumentem, uzasadnić wykryte błędy, a na końcu wyciągnąć wnioski i wdrożyć działania, aby zoptymalizować crawl budget.
Crawlowanie można spokojnie utożsamiać ze skanowaniem strony internetowej. To pierwsza czynność, którą standardowo wykonują Googleboty w celu zaindeksowania witryny, a następnie zweryfikowania jej struktury, UX oraz innych aspektów wpływających na ranking. Zadaniem crawlerów jest systematyczne przechodzenie przez witryny, pobieranie ich zawartości, a następnie weryfikowanie poprawności kodu, analiza struktury witryny czy też zrozumienie jej zawartości.
Każdy specjalista SEO bardzo szybko doceni możliwość skorzystania z profesjonalnego crawlera. Dzięki niemu zaoszczędzisz mnóstwo cennego czasu podczas wykonywania audytu swojej strony lub też realizacji takiej usługi na potrzeby klienta. Dobrej jakości crawlery stron potrafią w błyskawicznym tempie sprawdzić atrakcyjność oraz poprawność stron, a także przygotować szczegółowy raport. To okazja na spojrzenie na stronę oczami robota Google, co jest kluczowe w optymalizacji i pozycjonowaniu. Skorzystanie z narzędzi automatycznych to nie tylko wygoda, ale również racjonalizm. Ręczne przechodzenie przez każdą podstronę jest bardzo czasochłonne, a często też niedokładne. Im lepszy audyt, tym więcej punktów do poprawy znajdziesz. Rozwiązanie zidentyfikowanych problemów sprawi, że Twoja strona będzie lepiej pozycjonowała się w organicznych wynikach wyszukiwania, a na tym z pewnością zależy Ci najbardziej.
Przed ostatecznym wyborem warto zapoznać się z dokładnymi funkcjonalnościami oprogramowania, które posłuży Ci przy audycie SEO. Do podstawowych funkcji, które powinien zawierać crawler, należą:
Ponadto dobry crawler powinien być na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do zmiennych wymagań algorytmów Google. Tylko wtedy otrzymane wyniki będą miarodajne, a wprowadzane zmiany skutecznie wpłyną na poprawę widoczności witryny w sieci. Ten czynnik sprawia, że profesjonaliści najczęściej decydują się na płatne programy, o których aktualizacje dbają producenci. Choć na rynku istnieją również bezpłatne narzędzia do crawlowania stron, to jednak nie zapewniają takiej wydajności, a ich aktualizacja następuje z opóźnieniem. Właśnie dlatego powinieneś zapoznać się z charakterystyką kilku crawlerów i wybrać ten, który w największym stopniu odpowiada Twoim potrzebom.
To popularny desktopowy crawler, dzięki któremu możesz wykonać dokładną analizę witryny internetowej oraz otrzymać raport techniczny SEO. Obecnie narzędzie to plasuje się w ścisłej czołówce crawlerów wykorzystywanych zarówno przez specjalistów SEO, jak i osoby wykonujące audyt we własnym zakresie.
Sitebulb – proces analizy witryny
Narzędzie Sitebulb dostępne jest w opcji miesięcznej licencji, która w podstawowym pakiecie kosztuje 13,5 dolara. Umożliwia to jednorazowe skanowanie nawet do 10 000 adresów URL. Jeżeli Twoje potrzeby są większe, zapoznaj się z dokładnym cennikiem usługi. Miesięczny abonament to jedna z różnic w porównaniu ze Screaming Frog, który poznasz w dalszej części tekstu. W przypadku tego narzędzia możliwy jest tylko abonament roczny, którego zakup ma sens w przypadku agencji SEO, jednak będzie mniej opłacalny, jeśli przeprowadzasz audyt strony we własnym zakresie.
Dlaczego warto postawić na Sitebulb SEO? Przede wszystkim narzędzie jest bardzo intuicyjne w obsłudze. Co więcej, otrzymywane wyniki oraz czytelność raportu końcowego są na bardzo wysokim poziomie. Atutem Sitebulb jest też to, że program zbiera bardzo dużą ilość informacji technicznych z każdego kolejno odwiedzanego adresu URL. Pozwala to na otrzymanie raportu z takich parametrów serwisu jak:
Łącznie Sitebulb bierze pod uwagę blisko 300 parametrów, które wchodzą w skład technicznego SEO i przekładają się na ostateczny ranking Twojej strony w ocenie robotów Google. Im wyższy ranking, tym lepsza pozycja witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Rynkową alternatywą pozostaje Screaming Frog SEO Spider, który wciąż wydaje się być nieco bardziej popularny wśród użytkowników. To kolejny desktopowy crawler serwisów internetowych, który jest jednak bardziej skomplikowany w obsłudze i może powodować małe trudności u osób mniej doświadczonych. Jeżeli jesteś początkujący, to lepszym wyborem na start może okazać się Sitebulb. Mimo wszystko Screaming Frog posiada bardzo dużo atutów, dzięki czemu wielu użytkowników ceni go znacznie wyżej od konkurencji.
Screaming Frog – proces analizy strony
W czym pomoże Ci Screaming Frog? Podczas skanowania adresów URL narzędzie wchodzi bardzo głęboko, dzięki czemu otrzymujesz wyniki z kilkuset kluczowych parametrów. Każdy z nich mniej lub bardziej przekłada się na ocenę serwisu internetowego w oczach robotów Google i na ostateczną pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Dokładna analiza pozwala na wyłapanie ewentualnych problemów związanych z SEO oraz wprowadzenie niezbędnych korekt.
Wśród analizowanych parametrów znajdują się m.in.:
Warto zwrócić też uwagę na funkcję wizualizacji serwisu, dzięki czemu możesz dokładnie sprawdzić jego wygląd i dostrzec punkty zapalne, które mogą wpływać na obniżenie konwersji lub osłabienie doświadczeń internautów z witryną.
W porównaniu z Sitebulb narzędzie Screaming Frog jest na pewno trudniejsze w obsłudze. Jest przy tym również mniej atrakcyjne wizualnie, na co uwagę zwrócą esteci. Z drugiej strony pozwala na przeprowadzenie dokładnego audytu technicznego SEO serwisu internetowego oraz wprowadzenie niezbędnych poprawek. Dużym atutem tego programu jest to, że w przypadku małych potrzeb klientów dostępny jest za darmo. Pozwala to na obniżenie kosztów związanych z prowadzeniem i pozycjonowaniem witryny.
Screaming Frog i Sitebulb to nie jedyne narzędzia do crawlowania, na które powinieneś zwrócić uwagę, jeśli chcesz przeprowadzić dokładny audyt SEO. Jakie inne możliwości warto rozważyć?
Platforma sprawdza się w przeprowadzaniu technicznego audytu pozycjonowania witryn internetowych. Wśród dostępnych opcji na szczególną uwagę zasługuje SEO Analytics Hub. Co w nim takiego niezwykłego?
Ten crawler gwarantuje wykrywanie wszelkich niedogodności badanego serwisu. Za jego pośrednictwem dokonasz dokładnego przeglądu strony z niezliczoną liczbą adresów URL oraz odnośników (zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych). Jesteś w stanie szczegółowo zaplanować proces indeksacji platform w określonych odstępach czasowych, a wszystko w celu uzyskania wiarygodnych raportów.
Nie musisz obawiać się nadmiaru informacji i chaosu wśród danych, ponieważ dzięki segmentacji strony koncentrujesz się wyłącznie na trudnościach pojawiających się w określonych segmentach tematycznych. Atutem okazuje się również integracja narzędzia z Google Search Console oraz Google Analytics.
Autorzy oprogramowania wskazują, że pozwala ono na usunięcie większości poważnych problemów pojawiających się na stronie zaledwie w ciągu pięciu crawlowań. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy narzędzie spełni Twoje oczekiwania, rozpocznij pracę z bezpłatną wersją demo. W tym celu wystarczy, że podasz adres witryny internetowej, którą planujesz przeanalizować, oraz wpiszesz swoje dane kontaktowe.
Jakie możliwości kryje w sobie darmowa opcja konta? Z pewnością plusem jest szansa na crawlowanie nawet 100 adresów URL. Nie sposób pominąć hierarchicznego przedstawienia błędów, dzięki czemu wiesz, z którym problemem uporać się w pierwszej kolejności. Dodatkowo w procesie wnikliwej analizy stron WWW masz szansę na otrzymanie wskazówek pozwalających na naprawę powstałych szkód. Na samym końcu – zapoznasz się z frazami kluczowymi właściwymi dla konkretnej witryny internetowej.
Narzędzie, podobnie jak DeepCrawl, możesz zintegrować z Google Search Console oraz Google Analytics.
Wybór crawlera zależy od Twoich preferencji i budżetu. Jeżeli posiadasz spore zaplecze finansowe i zarządzasz pokaźną liczbą projektów, inwestycja w Sitebulb może okazać się strzałem w dziesiątkę. Estetyka raportów i prezentacji danych to nie cecha Screaming Frog, choć nie można odmówić mu technicznych udogodnień w działaniach optymalizacyjnych. Crawlery są do siebie bardzo podobne, dlatego każda decyzja dotycząca wyboru jednego z nich przyniesie wiele korzyści. Jeśli wciąż masz wątpliwości, przetestuj oba rozwiązania, aby nabrać dystansu i wybrać najlepszą dla siebie opcję.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.