SEO nie jest stałym, jednolitym działaniem. To często złożony i żmudny proces, składający się z wielu elementów, który ostatecznie skutkować ma zwiększeniem widoczności Twojej witryny w wyszukiwarce. Aby osiągnąć ten cel, specjaliści SEO korzystają z wielu narzędzi, które pozwalają na zmaksymalizowanie efektu ich pracy. Są to m.in. dedykowane platformy, programy analityczne i planery SEO. Przeczytaj artykuł i poznaj przykładowe narzędzia SEO, które ułatwią Ci pozycjonowanie!
Czym są narzędzia SEO?
Narzędzia SEO to programy wykorzystywane w celu usprawnienia działań optymalizacyjnych na stronie internetowej, realizacji badań czy identyfikacji wszelkich błędów w witrynie. Są niezbędne zarówno do przeprowadzania audytu, jak i innych działań związanych z pozycjonowaniem, takich jak linkbuilding, analiza słów kluczowych, śledzenie ruchu na stronie czy monitorowanie konkurencji. Istnieje wiele darmowych narzędzi SEO, które możesz wykorzystać na początku przygody z pozycjonowaniem, ale dla bardziej zaawansowanych projektów płatne opcje mogą być zdecydowanie lepsze, ze względu na zaawansowane funkcje i możliwości analizy. Ważne jest, aby podczas wyboru narzędzi SEO uwzględnić nie tylko swój budżet, ale też potrzeby.
Narzędzia SEO — jak pomagają w zwiększaniu widoczności?
Specjaliści SEO w swojej pracy nieustannie muszą badać i optymalizować elementy składające się na pozycjonowanie, dzięki którym mogą budować lepszą widoczność witryny internetowej. Na szczęście, na rynku, dostępnych jest wiele narzędzi, które im to ułatwiają. Część z nich to potężne, rozbudowane i płatne platformy dające szerokie możliwości badania strony i wyciągania słusznych wniosków. Inne to mniejsze, ale równie przydatne i często darmowe narzędzia, które pozwalają szybko przeanalizować wybrany element strony.
SEO jest jednak na tyle szeroką dziedziną, że narzędzia dedykowane są często tylko konkretnej części pozycjonowania. Z pomocą jednych, będziesz mógł zmierzyć widoczność strony, przygotować kalkulacje dotyczące fraz kluczowych, zaplanować działania contentowe czy porównać konkurencję. Inne pozwalają na monitorowanie sytuacji linkowej domeny i planowanie na jej podstawie strategii link buildingowej. Kolejne wskażą Ci, jakie błędy techniczne występują na stronie i co warto poprawić w tym obszarze.
Bez względu jednak na to, z czym aktualnie Twoja strona ma problem, musisz pamiętać, aby nie bagatelizować żadnego z filarów pozycjonowania, a działania optymalizacyjne starać się rozkładać równomiernie. To pozwoli na uzyskanie najlepszych efektów i stałe zwiększanie widoczności Twojej strony w Google.
Pocieszające jest na pewno, że aby to uzyskać, nie trzeba korzystać płatnych platform. Istnieje wiele bezpłatnych narzędzi SEO, które możesz wykorzystać przy pozycjonowaniu swojej strony.
Narzędzia SEO, które powinieneś wykorzystać w pozycjonowaniu
Jak już wspomniałam, narzędzia SEO powinieneś wybrać zgodnie ze swoimi potrzebami i możliwościami finansowymi. Istnieje jednak kilka uniwersalnych programów, które sprawdzą się w przypadku pozycjonowania niemal każdej strony internetowej. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Analiza witryny i monitorowanie SEO
Google Search Console
Google Search Console jest skarbnicą wiedzy na temat Twojej witryny. Funkcją, z której prawdopodobnie będziesz korzystać najczęściej, jest analiza liczby odwiedzin, które pochodzą z wyników organicznych Google, liczby wyświetleń w wynikach wyszukiwania, CTR czy monitoring pozycji. Sprawdzisz również, jakie zapytania generują największą liczbę odwiedzin. Znajdziesz mnóstwo informacji na temat indeksowania – jeśli dany materiał nie znalazł się w indeksie wyszukiwarki Google ze względu na błąd, dowiesz się, jaka jest tego przyczyna. Sprawdzisz ponadto, czy witryna spełnia wymagania algorytmu pod względem Core Web Vitals, a nawet przeanalizujesz odnośniki prowadzące do strony.
Google Analytics
Kolejne z narzędzi SEO przygotowane przez Google, bez którego trudno wyobrazić sobie prowadzenie kampanii SEO. GA przydaje się nie tylko do analizy wyników wyszukiwania, czy źródeł generowanego ruchu. Korzystając z tego narzędzia, pozyskujesz wiele informacji, które są cenne również z punktu widzenia SEO. Dokonasz analizy widoczności, analizy konkurencji, sprawdzisz m.in. ile wynosi bounce rate (wskaźnik odrzuceń) dla poszczególnych podstron, gdzie jest największy i na tej podstawie możesz podjąć działania zmierzające do poprawy wyników. Ważną funkcją Google Analytics jest opcja zbierania danych o tym, czego szukają internauci na stronie – może to być to dla Ciebie wskazówką dotyczącą kolejnych materiałów, które powinny się na niej znaleźć.
PageSpeed Insights
Szybkość ładowania strony jest jednym z czynników rankingowych Google, a narzędzie PageSpeed Insights pozwala monitorować, jakie wyniki osiąga pod tym względem Twoja witryna. Największą korzyścią, która płynie z tego rozwiązania, jest nie ocena serwisu, lecz wskazówki dotyczące ulepszeń, który są potrzebne do poprawy szybkości strony. Pamiętaj, że tempo ładowania wpływa nie tylko na widoczność w wynikach wyszukiwania – internauci oczekują, że strony będą dostępne maksymalnie szybko i od tego zależy również ich skłonność do konwersji.
PageSpeed Insights szczególnie zyskało na popularności w momencie, kiedy Google ogłosiło wprowadzenie nowego czynnika rankingowego – Core Web Vitals. Internauci mieli na przygotowanie się do momentu przeprowadzenia aktualizacji algorytmu mnóstwo czasu, wykorzystując przy tym właśnie to narzędzie.
Google Data Studio
Jednym z niezastąpionych narzędzi SEO, które zdecydowanie ułatwia pracę osobom odpowiedzialnym za raportowanie prac realizowanych w ramach pozycjonowania, jest Google Data Studio. Dzięki niemu raport nabiera zupełnie innego wymiaru. Mogą się w nim znaleźć dane z różnych źródeł, w tym oczywiście z Google. Za pomocą jednego kliknięcia możesz np. wygenerować dla danej strony raport na podstawie informacji z Google i z innych kanałów. Dzięki temu rozwiązaniu będziesz poświęcać mniej czasu na generowanie atrakcyjnych dla odbiorców raportów.
Similar Web
SimilarWeb to wyjątkowa platforma do analizy danych, która zbiera informacje o wydajności witryny, ruchu i innych wskaźnikach z setek różnych źródeł oraz łączy je w jeden pakiet. Zespół SimilarWeb, składający się z doświadczonych matematyków i innych naukowców zajmujących się analizą danych, przetwarza je za pomocą samouczących się algorytmów w celu tworzenia modeli predykcyjnych i przewidywania potrzeb przyszłego klienta.
Platforma SimilarWeb pozwala użytkownikom zobaczyć aktualne trendy i strategie branżowe, które można wykorzystać do poprawy ogólnej wydajności witryny i generowanych przez nią przychodów (co dotyczy głównie sklepów internetowych). Ponadto narzędzie może być przydatne, jeśli chodzi o przeprowadzenie analizy konkurencji.
Clicky
Clicky pomaga śledzić działania użytkowników online w dowolnym momencie. Narzędzie często określane jest jako wygodna alternatywa dla Google Analytics – wiele funkcji jest podobnych, ale wizualizacja danych jest bardziej zrozumiała.
Clicky rejestruje każdą wizytę w witrynie, a także geolokalizację odwiedzających, źródła odesłań, czas spędzony na Twojej stronie, akcje użytkowników, mapy ciepła, a wszystko to w czasie rzeczywistym. Usługa opiera się na widżetach i pulpitach nawigacyjnych, aby zapewnić klientom szerokie opcje dostosowywania i przejrzysty przegląd wszystkiego, co dzieje się na stronie. Dodatkowo, dzięki nowoczesnym systemom bezpieczeństwa, system jest wolny od botów i spamu.
Hotjar
Hotjar jest połączeniem różnych narzędzi i funkcji analitycznych z wieloma aplikacjami do zbierania opinii. Serwis wykorzystuje szereg mechanizmów do śledzenia aktywności użytkowników na danej podstronie, w tym mapy ciepła i nagrania indywidualnych sesji. Informacje zwrotne od użytkowników są zbierane m.in. za pomocą ankiet.
Hotjar ma specjalne stawki dla osobistych projektów i firm każdej wielkości. Jeśli potrzebujesz tylko analiz dla małego przedsięwzięcia, podstawowy, darmowy plan jest idealny. Umożliwia zbieranie danych w witrynie z maksymalnie 2000 odsłonami dziennie. Będziesz mieć do dyspozycji ograniczoną liczbę funkcji, a dane będą przechowywane tylko przez rok. Plany płatne oferują więcej funkcji i pozwalają na analizę większej liczby odsłon (nawet do 20 000 odsłon dziennie). Droższy abonament w pakiecie Biznes daje dostęp do wyjątkowych funkcji premium.
Ahrefs
Oczywiście jest to płatne rozwiązanie, ale daje ono możliwość skorzystania z różnych funkcji bez opłat. Darmowe narzędzia SEO znajdziesz pod adresem – ahrefs.com/pl/free-seo-tools. Są one dostępne z ograniczeniami w stosunku do wersji pełnych, natomiast nie zmienia to faktu, że zdecydowanie mogą Ci się przydać w kampanii SEO. Do Twojej dyspozycji jest generator słów kluczowych, możesz również dokonać badania linków zwrotnych – maksymalnie 100 prowadzących do danej witryny (lub linkowanie wewnętrzne), jak również sprawdzić pozycję zajmowaną przez witrynę na dane zapytanie w różnych krajach.
Bardzo dużo możliwości daje Ci założenie konta i analiza widoczności stron. Możesz to zrobić automatycznie, jeśli już dokonałeś tego w Google Search Console. Wtedy nie tylko sprawdzisz wszystkie odnośniki prowadzące do witryny, ale również skorzystasz z audytów Ahrefs, za pomocą których uzyskasz ogrom informacji o ewentualnych błędach na stronie z dokładnym wskazaniem, gdzie one występują.
Badanie słów kluczowych
Planer Słów Kluczowych (Keyword Planner)
Planer słów kluczowych Google pomaga znaleźć odpowiednie słowa kluczowe, porównać ich konkurencyjność oraz stworzyć dokładną strategię. To narzędzie pozwala przeanalizować popularność słów kluczowych w przeszłości, aby lepiej przewidzieć najbliższe trendy. Fakt, że Planer Słów Kluczowych Google jest zupełnie bezpłatny, tylko zachęca do skorzystania z jego możliwości. Największą wadą tego narzędzia jest to, że nie można ustalić, z jakiego urządzenia najczęściej korzystają odbiorcy Twojej strony. W związku z tym nie będziesz mógł przeanalizować, jakie słowa kluczowe, na jakich urządzeniach sprawdzają się najlepiej.
Keyword Tool
To narzędzie jest dostępne w wersji płatnej i darmowej, ale już w opcji bez opłat możesz pozyskać słowa kluczowe. Wprawdzie nie dowiesz się, jaki jest w poszczególnych przypadkach wolumen wyszukiwań czy też poziom trudności, ale te dane możesz następnie zweryfikować np. w Planerze słów kluczowych Google Ads. Keyword Tool może wyświetlić frazy dla różnych krajów oraz języków. Uzyskane wyniki możesz filtrować poprzez dodanie słów wykluczających. To rozwiązanie, które cieszy się dużą popularnością od lat oraz jest chętnie wykorzystywane przez wielu specjalistów SEO.
Surfer SEO
Surfer SEO pomoże Ci w przygotowaniu rankingu wyników wyszukiwania, a także wskaże, jakich zmian powinieneś dokonać, by być widocznym na wybraną przez Ciebie frazę w wynikach wyszukiwania Google. Co ważne, Surfer SEO analizuje poprawność treści na stronie WWW, ale ocenie podlegają również inne elementy, takie jak osadzone na stronie grafiki oraz materiały wideo. Za jego pomocą możesz także opracować bogate w słowa kluczowe treści, które będą wysoko pozycjonować się w rankingu Google.
Senuto
Tego narzędzia nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Senuto to najpopularniejsze rozwiązanie wykorzystywane przez pozycjonerów w naszym kraju! I jak się okazuje, nie tylko, bo cieszy się równie dużą popularnością także za granicą. Do czego służy? Głównie do analizy widoczności, badania słów kluczowych, a także do analizy kanibalizacji i sezonowości witryny.
Long Tail Pro
To narzędzie pozwala znaleźć dochodowe, ukierunkowane słowa kluczowe i obliczyć ich konkurencyjność. Umożliwia również określenie trudności poszczególnych fraz w pierwszej dziesiątce wyników wyszukiwania Google. System metryczny służy do określenia wielu kluczowych cech, takich jak siła domeny, zaindeksowane adresy URL czy liczba zawartych linków na stronie. Wszystkie te specjalistyczne funkcje, które oferuje Long Tail Pro, wyróżniają go spośród innych narzędzi. Program oferuje tydzień bezpłatnego okresu próbnego, podczas którego będziesz mieć możliwość przetestowania wszystkich możliwości, jakie daje to narzędzie. Po tym czasie dostępny jest wybór spośród wielu opcji cenowych – w zależności od wielkości Twojej firmy możesz skorzystać z pakietu, który będzie dla Ciebie najbardziej odpowiedni.
SEMrush
SEMrush zapewnia optymalizację słów kluczowych pod kątem SEO. To narzędzie zwiększa możliwość obecności Twojej strony internetowej na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. SEMrush zapewnia sprawdzone słowa kluczowe, dzięki którym znajdziesz się ponad konkurencją. Dostarcza on również użytkownikowi przydatne dane dotyczące fraz, takie jak CPC, największe trendy, liczba wyników wyszukiwania i inne. Do zalet SEMrush można zaliczyć szybkość, znajomość backlinków i audytów witryn, rozległą sieć stron internetowych i słów kluczowych w bazie danych oraz możliwość zobaczenia, jak radzą sobie witryny konkurencji. Największą wadą jest niestety koszt, ponieważ jest to dość drogie narzędzie, jednak zdecydowanie warte inwestycji.
Crawlery i analiza struktury witryny
Beam Us Up
To darmowy crawler, czyli rozwiązanie, które skanuje Twoją witrynę, a następnie prezentuje ogrom informacji na jej temat. Wskaże pojawiające się błędy, a także poinformuje o duplikacji treści.
Pozyskane dane możesz przenieść automatycznie do arkusza kalkulacyjnego w celu dalszej analizy. Narzędzie podaje kod zwracany przez serwer, title, description, nagłówki i wiele innych danych. Po przeanalizowaniu witryny po prawej stronie zobaczysz listę znalezionych błędów. Następnie możesz kliknąć dany ich rodzaj oraz sprawdzić, jakich stron on dotyczy. Biorąc pod uwagę fakt, że to całkowicie darmowe narzędzie SEO, daje ono naprawdę sporo możliwości. Nie jest tak rozbudowane jak bardziej znany Screaming Frog SEO Spider, ale zdecydowanie godne uwagi.
Screaming Frog SEO Spider
Działanie tego narzędzia opiera się na zasadzie podobnej do Beam Us Up, z tą różnicą, że jest ono bardziej rozbudowane, daje więcej możliwości (przydatny może okazać się wówczas specjalista SEO). W tym przypadku jednak nie masz do czynienia z aplikacją całkowicie darmową. Owszem, możesz ją zainstalować i z niej korzystać, ale w bezpłatnym pakiecie ten crawler dokona analizy maksymalnie 500 linków.
Takie ograniczenie nie jest problemem, jeśli masz do zbadania małą stronę. Jeśli zarządzasz większym serwisem, będziesz potrzebował wersji płatnej lub wspomnianego Beam Us Up.
Optymalizacja lokalna
Google Profil Firmy (Google My Business)
Jeśli masz konto Google, korzystanie z takich narzędzi SEO umożliwi Ci zaistnienie w lokalnych wynikach wyszukiwania w ramach pozycjonowania lokalnego. Dzięki niemu możesz założyć wizytówkę, a następnie zweryfikować ją i rozwijać. Jest to sposób na zaprezentowanie oferty w wyszukiwarce Google. Dla firm, które prowadzą działalność lokalną, to jedno ze źródeł klientów. Po dodaniu wizytówki Twoja firma może się wyświetlać na Mapach Google.
Dla potencjalnych klientów to ważna informacja – wiele usług wyszukują jak najbliżej swojej lokalizacji, gdyż potrzebują szybkiej pomocy. W Google Moja Firma możesz m.in. dodawać zdjęcia, wpisy, informować klientów o godzinach otwarcia oddziału, dniach wolnych, odpowiadać na dodawane przez klientów opinie i wiele więcej.
Wykorzystaj przydatne narzędzia SEO i popraw swoje pozycje!
Przedstawiliśmy zarówno darmowe narzędzia SEO, jak i wersje płatne służące do analizy pozycjonowanie. Przy tak wielu dostępnych opcjach trudno określić, która z nich będzie najlepsza dla Twojej firmy. Nikt nie chce tracić czasu na wdrażanie oprogramowania tylko po to, by przekonać się, że nie zaspokaja ono wystarczająco jego potrzeb biznesowych. Ogólnie przyjmuje się, że najlepsze oprogramowanie analityczne to takie, które ma najwięcej funkcji. Może to być do pewnego stopnia prawdą, ale ważniejsze jest posiadanie narzędzia SEO z funkcjami odpowiednimi dla Twojego projektu i ruchu, który chcesz śledzić. Zaleca się rozważenie przy wyborze takich czynników, jak:
- łatwość użycia,
- kompletność i dokładność informacji,
- ceny,
- funkcjonalność,
- dostępność okresu próbnego,
- łatwość integracji z innymi usługami z branży SEO.
Ostateczna decyzja powinna być oczywiście podyktowana potrzebami Twoimi oraz strony internetowej. W razie wątpliwości skorzystaj z pomocy specjalistów SEO, dzięki którym sprawnie wdrożysz wybrane narzędzia i w pełni wykorzystasz ich potencjał!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!