Co to jest link building? Jaki ma wpływ na Twoją stronę?

Co to jest link building? Jaki ma wpływ na Twoją stronę?

W rozmowie ze specjalistami SEO często można usłyszeć określenia i pojęcia, o których „przeciętny zjadacz chleba” nie ma zbyt dużego pojęcia. Nie pomaga także fakt, że większość z nich jest w języku angielskim, co dodatkowo komplikuje sprawę.

Właśnie dlatego dziś zajmiemy się jednym z takich tajemniczych określeń pozycjonera i wyjaśnimy, jakie działania za nim stoją. Jeśli w Twojej głowie kołaczą myśli w stylu „link building co to w ogóle jest?”, świetnie trafiłeś! Dziś powiemy Ci trochę o linkach oraz ich ogromnym wpływie na pozycjonowanie Twojej strony. Zacznij od początku lub przejdź od razu do kwestii, które interesują Cię najbardziej:

  1. Co to jest pozycjonowanie?
  2. Jakie są rodzaje pozycjonowania?
  3. Pozycjonowanie on-site
  4. Pozycjonowanie off-site
  5. Link building co to jest?
  6. Dlaczego to takie ważne?
  7. Black-hat SEO, czyli na co uważać w link buildingu?
  8. Dobre praktyki w link buildingu. 5 podstawowych zasad
  9. Linkowanie zewnętrzne – przykłady
  10. Jak sprawdzić profil linkowy strony?
  11. Link building – sposób nie tylko na pozycjonowanie!

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywa się wszystkie działania, które mają za zadanie podnieść pozycję Twojej witryny w wynikach wyszukiwania. Jest to szczególnie ważne, ponieważ to właśnie w wyszukiwarce większość internautów poszukuje np. lokalnych usług lub produktów, które zamierza kupić. Dobrze jest więc zadbać o to, by to właśnie oferta Twojej firmy pokazała się im jako pierwsza.

Żeby jednak do tego doszło, strona musi spełniać odpowiednie kryteria, dyktowane przez wyszukiwarkę. Poszczególne aspekty oceniają przeszkolone do tego celu boty, które są w stanie nie tylko sprawdzić parametry techniczne witryny, ale także odczytać jej zawartość. Z pewnością wyżej ocenią one stronę, która jest intuicyjna, szybko się ładuje i oferuje odbiorcom wartościowe treści.

Jakie są rodzaje pozycjonowania?

Ze względu na to, że pojęcie pozycjonowania jest bardzo złożone, zwykle wyróżnia się jego dwa podstawowe typy: pozycjonowanie on-site (na stronie) i pozycjonowanie off-site (poza stroną). Co ciekawe, linkowanie jako jedyne pojawia się w każdym z nich!

Pozycjonowanie on-site

To wszystkie działania, które mogą być podjęte w obrębie Twojej witryny. Jest to np. optymalizacja kodu strony, jej bezpieczeństwo czy dobór odpowiednik grafik, a także:

Optymalizacja treści

Choć SEO kojarzy się wielu osobom mocno technicznie, odpowiednie treści mogą mocno wpłynąć na pozycjonowanie strony. Jakie powinny być, by zachwycić boty wyszukiwarki?

  • Przede wszystkim wartościowe dla użytkowników, np. rozwiązujące ich problem – stąd popularne są wpisy poradnikowe na blogach.
  • Powinny zawierać też odpowiednie słowa kluczowe – to głównie dzięki nim trafią do Ciebie przyszli klienci!
  • Dobrze sformatowane – dlatego nie zapominaj o podziale tekstu na akapity, używaniu nagłówków czy meta tagów. Dbaj też o przejrzystość tekstu: wszelkie wypunktowania czy pogrubienia ważniejszych fragmentów mogą Ci w tym pomóc.
  • Bezwzględnie unikalne – wyszukiwarki nie znoszą duplikatów, dlatego upewnij się, że treści na Twojej stronie są świeże, aktualne i stworzone specjalnie dla Twojej marki.

Szybkość ładowania

W coraz szybciej pędzącym świecie każda sekunda wydaje się być na wagę złota, dlatego nie każ użytkownikom zbyt długo czekać na załadowanie się strony – w przeciwnym razie część z nich może zwyczajnie ją opuścić. Pomocne może okazać się np. usunięcie zbędnych wtyczek lub kompresja plików graficznych.

Responsywność strony

Coraz więcej użytkowników Internetu przegląda go, korzystając z urządzeń mobilnych. Pamiętaj o tym i zadbaj, by Twoja witryna wyświetlała się dobrze również na ekranie smartfona czy tableta.

Doświadczenia użytkownika (UX)

Tzw. user experience jest szalenie ważne dla pozycjonowania. Pozytywny wpływ na ten czynnik będzie mieć całokształt wrażeń związanych z odwiedzeniem Twojej strony, dlatego postaraj się, by strona była nie tylko estetycznie zaprojektowana, ale także intuicyjna i łatwa w poruszaniu się.

Linkowanie wewnętrzne

To jedno z działań budujących profil linkowy, o którym przeczytasz za chwilę. Ważne jest, by poszczególne sekcje Twojej witryny odsyłały do siebie nawzajem i pozwoliły płynnie przechodzić np. z artykułu blogowego do podstrony konkretnego produktu.

Pozycjonowanie off-site

Obejmuje te działania, które dzieją się poza samą witryną, jednak wciąż mają wpływ na jej pozycjonowanie! Trzon pozycjonowania off-site stanowi linkowanie zewnętrzne, które można realizować na wiele sposobów. Najważniejsze jest, by pozyskiwane linki były dobre jakościowo, a więc by pochodziły ze stron wysoko ocenianych przez wyszukiwarkę.

Przejdźmy do sedna: co to jest link building? To proces pozyskiwania odnośników do Twojej strony, zamieszczonych na innych witrynach. Mówiąc prościej, są to wszystkie linki (np. tekstowe czy graficzne), które przeniosą użytkownika sieci prosto na Twoją stronę.

Dlaczego to takie ważne?

Link w oczach bota stanowi rodzaj „rekomendacji” dla Twojej strony – na jego podstawie algorytm zakłada, że treści obecne na Twojej witrynie są wartościowe, a sama strona godna uwagi. Im więcej takich poleceń z różnych części sieci, tym wyższą pozycję może zająć Twój serwis.

Link building to również jeden z bardziej stałych czynników, wpływających na pozycjonowanie (choć algorytmy wyszukiwarek są wyjątkowo kapryśne i często się aktualizują), dlatego warto zadbać o dobry profil linkowy strony.

Black-hat SEO, czyli na co uważać w link buildingu?

Choć linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne to ważne czynniki rankingowe w pozycjonowaniu, nie oznacza to, że wszystkie chwyty są dozwolone! Istnieje bowiem część praktyk związanych z link buildingiem, których powinieneś się wystrzegać.

Mowa tu przede wszystkim o działaniach, które podchodzą pod tzw. black-hat SEO. Wśród nich można wymienić np. masowe kupowanie linków lub spamowanie na forach i blogach. Takie metody, choć mogą przynieść szybki efekt, są jednak bardzo krótkowzroczne. W dłuższej perspektywie za ich używanie Twoja strona może otrzymać karę od wyszukiwarki (np. filtr lub bana). W ten sposób Twój serwis będzie bardzo trudno odszukać, a w najgorszym przypadku zostanie zupełnie usunięty z wyników wyszukiwania. To sprawi, że proces pozycjonowania Twojej witryny stanie się jeszcze bardziej żmudny, czasochłonny i kosztowny.

Jak zatem powinno wyglądać budowanie bezpiecznego profilu linkowego, który rzeczywiście wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce? Wystarczy pamiętać o pięciu podstawowych zasadach. Pozyskiwanie linków powinno być:

Naturalne

Nagły przyrost linków z jednej domeny może być uznany za podejrzany przez boty, dlatego postaw na długofalowe działania i np. współpracę z portalami, które naturalnie nawiązują do tematyki Twojej branży czy oferowanych produktów.

Twój link building wspomóc mogą także Twoi klienci! Aby tak się stało, musisz dostarczyć użytkownikom naprawdę wartościowych, ciekawych treści, które będą chciały linkować inne witryny lub użytkownicy sieci. Może to być np. rozwiązanie problemu Twojej grupy docelowej, przydatna wiedza lub…coś humorystycznego.

Konsekwentne

To smutna wiadomość dla tych, którzy kochają szybkie efekty, jednak trzeba powiedzieć to głośno: budowanie solidnego profilu linkowego zawsze wymaga czasu. Pocieszający jest jednak fakt, że naprawdę warto go poświęcić.

Nieoceniona będzie w tym przypadku znajomość grupy docelowej i regularny kontakt ze swoją społecznością. Jeśli na bieżąco będziesz dostarczać jej interesujący content, nie tylko zwiększysz ruch na swojej witrynie, ale także zbudujesz pozycję swojej marki na rynku.

Różnorodne

Warto zadbać o linki z różnych źródeł (wciąż pamiętając o tym, by tematyka portali przynajmniej luźno wiązała się z Twoją branżą). 100 linków z innych domen będzie bardziej wartościowe dla strony niż 100 z tej samej witryny.

Kontekstowe

Bardzo ważnym jest, by link był odpowiednio osadzony w kontekście np. konkretnego artykułu. Co to oznacza w praktyce? Chodzi o to, by odbiorca czytający tekst wiedział, czego może się spodziewać po kliknięciu w hiperłącze. Jeśli czyta tekst o dachówkach, a link przekieruje go do strony o tematyce w ogóle nie związanej z branżą budowlaną, może być skołowany i szybko zrezygnować z eksploracji Twojej strony.

Jakościowe

W tej kwestii bardzo dużo zmieniło wprowadzenie nowego algorytmu o uroczej nazwie Pingwin. W związku z tym, od 2013 roku, nie liczy się już tylko ilość linków prowadzących do Twojej strony. Niezwykle ważna jest także ich jakość! Zwróć więc uwagę na to, by strony, które linkują do Twoich zasobów, były stronami chętnie odwiedzanymi i posiadającymi wysoki PageRank.

Oczywiście, profil linkowy buduje autorytet Twojej strony i pozwala jej piąć się w wynikach wyszukiwania do topowych pozycji. Dobrze wspomnieć jednak o tym, że to nie jedyna zaleta linkowania. Dzięki licznym wzmiankom o Twojej witrynie w sieci zyskasz także:

  • większy ruch na stronie,
  • lepszą świadomość marki,
  • i zaufanie swoich odbiorców.

Link building to jeden z najbardziej stałych czynników wpływających na pozycjonowanie. Sprawdź, jak działa i dlaczego ciągle jest tak ważny dla SEO!

Link building co to jest? Czyli linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne w działaniach pozycjonerskich.

Linkowanie zewnętrzne – przykłady

Wiesz już, jakie zasady dotyczą dobrego link buildingu. Niemniej istotna jest także forma jego realizacji. Do wyboru masz naprawdę sporo opcji. Linkowanie zewnętrzne może odbywać się przy pomocy:

  • gościnnych wpisów na innych stronach,
  • artykułów sponsorowanych,
  • wizytówki Google Moja Firma,
  • marketingu szeptanego,
  • konkursów dla fanów marki,
  • współpracy z innymi markami,
  • influencer marketingu,
  • prowadzenia bloga.

Jak sprawdzić profil linkowy strony?

Kwestia linków zewnętrznych to temat dynamiczny. Jedne linki znikają, inne prowadzą do nieistniejących już podstron, a jeszcze inne dopiero się pojawiają. Aby się w tym odnaleźć, niezbędne są narzędzia do weryfikacji profilu linkowego witryny.

Takie możliwości daje np. Google Search Console, w którym można sprawdzić liczbę linków zewnętrznych kierujących do Twojej strony, a także nazwy domen, które je zamieściły). Jeśli potrzebujesz bardziej szczegółowych informacji, warto sięgnąć np. po Ahrefs czy Majestic. Dzięki temu będziesz w stanie oszacować aktualną sytuację swojej witryny i rozsądnie zaplanować dalsze działania.

Oczywiście, profil linkowy buduje autorytet Twojej strony i pozwala jej piąć się w wynikach wyszukiwania do topowych pozycji. Dobrze wspomnieć jednak o tym, że to nie jedyna zaleta linkowania. Dzięki licznym wzmiankom o Twojej witrynie w sieci zyskasz także:

  • większy ruch na stronie,
  • lepszą świadomość marki,
  • i zaufanie swoich odbiorców.

Link building to jeden z najbardziej stałych czynników wpływających na pozycjonowanie. Sprawdź, jak działa i dlaczego ciągle jest tak ważny dla SEO!

Link building co to jest? Czyli linkowanie wewnętrzne i linkowanie zewnętrzne w działaniach pozycjonerskich.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

    Jak powinno się pozycjonować sklep internetowy?

    Chcesz wypozycjonować sklep internetowy? Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jak zrobić to skutecznie!
    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

    Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

    Na Twojej stronie wciąż coś się zmienia? Rozwiązaniem, z którego powinieneś korzystać, są przekierowania 301. Dzięki nim internauta i robot Google trafią w serwisie tam, gdzie powinni.
    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap I: dobór fraz kluczowych i planowanie treści

    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap I: dobór fraz kluczowych i planowanie treści

    Podstawy SEO są niezbędne, jeśli chcesz być widoczny w sieci. Dziś podpowiadamy, jak tworzyć dobre treści i w jaki sposób zdefiniować słowa kluczowe, by klienci trafili właśnie do Ciebie.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: