Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Rozwój nowych technologii to niezliczone korzyści dla wielu użytkowników, ale jak się okazuje, nie każdy korzysta z nich tak, jak powinien. Mowa tu o cyberpiratach, którzy w ramach cybersquattingu dokonują rejestracji domen internetowych z wykorzystaniem istniejącej już nazwy firmy. Z roku na rok liczba sporów domenowych zwiększa się. Jak skutecznie walczyć z cybersquattingiem i chronić swoją domenę przed cyberprzestępcami?

Krótka historia cybersquattingu

Chyba nikogo nie zdziwi informacja, że pierwsze tego typu procedery miały miejsce w Stanach Zjednoczonych. Lata 90. w USA nazywane były gorączką internetowego złota, ponieważ w tym czasie Amerykanie prężnie zakładali sklepy internetowe. Szybki rozwój e-commerce doprowadził do powstania idealnego środowiska dla cyberprzestępców, którzy chcieli zarobić na nieuczciwym działaniu w sieci. To właśnie w latach 90. uznano, że jednym z kluczowych czynników wpływających na popularność firmy w internecie jest nazwa domeny.

Sprawdź: Domeny a pozycjonowanie – czy nazwa strony ma znaczenie?

Cybersquatting w praktyce

Tak, jak już wcześniej zaznaczyliśmy, cybersquatting polega na rejestrowaniu adresów internetowych z wykorzystaniem nazw, które brzmią podobnie jak zarejestrowane znaki towarowe, ale nie tylko. Cyberpiraci bardzo często w czasie rejestracji posługują się również niezarejestrowanymi znakami towarowymi, co znacznie poszerza ich zakres działania. Rzecz jasna, najchętniej wybierane są znaki cieszące się renomą ‒ im większa popularność, tym większa szansa na zysk. Walka o domenę nie jest obecnie niczym zaskakującym. Nie od dziś wiadomo, że strony internetowe są elementem budowy silnej marki.

Piractwo domen w Polsce

Co prawda Polska nie znajduje się w czołówce państw, w których odnotowuje się najwyższy wskaźnik ataków na domeny, co oczywiście wcale nie oznacza, że jesteśmy w pełni wolni od tego problemu. Jedna z głośniejszych spraw dotyczyła rejestracji domen polkomtel.com i plusgsm.com. Rejestracji dokonała firma ERA GSM wykorzystując znak towarowy konkurencji – PLUS GSM. Jak się okazuje, działania podjęte przez ERA GSM nie były prowadzone w celu uzyskania korzyści finansowych. W tym przypadku celem była walka z konkurencją.

Źródło: Mikhail Nilov/pexels.com

Sprawdź: Nazwa domeny a pozycjonowanie

Rejestracja znaku towarowego chroni przed cybersquattingiem

Istnieją skuteczne rozwiązania, które chronią przed nieuczciwym działaniem cyberpiratów. Prawnicy rekomendują rejestrację nazwy domeny jako znaku towarowego. Właściciel strony internetowej może czuć się bezpieczniej, ponieważ otrzymuje prawo do posługiwania się daną domeną. Tym samym będzie mógł żądać usunięcia domeny stworzonej w ramach cybersquattingu.

Właściciele domen nie powinni jednak tracić czujności, ponieważ rejestracja znaku towarowego nie rozwiązuje problemu w pełni. W świetle prawa zarejestrowany znak towarowy nie chroni domeny w momencie, gdy inna firma o tej samej nazwie prowadzi działalność o innym charakterze.

To globalny problem, który nabrał na sile podczas pandemii COVID-19

Wszystkie dane wskazują na to, że cybersquatting to proceder, do którego dochodzi na całym świecie. Analizą i badaniem postępowań dotyczących piractwa domen zajmuje się Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO). W 2018 roku odnotowano rekordową ilość spraw poświęconych cyberpiratom, jednak wynik ten został szybko pobity. Od stycznia do października 2020 roku do WIPO wpłynęło 3405 spraw, co oznacza 11% wzrostu w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Eksperci tłumaczą to pandemią koronawirusa, w czasie której wiele firm wzmożyło swoje działania w sieci. Z danych wynika, że najczęściej ofiarami ataków są domeny z sektorów takich jak: bankowość i finanse (12%), biotechnologia i farmacja (11%), Internet i technologie informacyjne (11%) oraz moda (8%). Należy jednak pamiętać, że ofiarą cybersquattingu może stać się każda domena, bez względu na rodzaj i charakter prowadzonej działalności.

Skontaktuj się z naszą agencją SEO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Marketing
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Marketing mobilny – czym jest, jak działa i jak go wdrożyć?

    Marketing mobilny – czym jest, jak działa i jak go wdrożyć?

    Na czym polega marketing mobilny? Czy warto wdrożyć go do swojej strategii? Nasz artykuł rozwieje Twoje wątpliwości!
    Co to jest social media marketing?

    Co to jest social media marketing?

    Social media marketing przeżywa prawdziwy rozkwit! To stwarza potencjał do reklamy marek i usług.
    Marketing wielokanałowy – wszystko co musisz wiedzieć w 2022 rok!

    Marketing wielokanałowy – wszystko co musisz wiedzieć w 2022 rok!

    Komfortowe doświadczenie zakupów dla klientów, niezależnie od preferowanej przez niego formy? Tak, coś takiego jest osiągalne i określamy to mianem marketingu omnichannel!
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę