Zapytaj o ofertę
Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

4 min. czytania

Rozwój nowych technologii to niezliczone korzyści dla wielu użytkowników, ale jak się okazuje, nie każdy korzysta z nich tak, jak powinien. Mowa tu o cyberpiratach, którzy w ramach cybersquattingu dokonują rejestracji domen internetowych z wykorzystaniem istniejącej już nazwy firmy. Z roku na rok liczba sporów domenowych zwiększa się. Jak skutecznie walczyć z cybersquattingiem i chronić swoją domenę przed cyberprzestępcami?

Krótka historia cybersquattingu

Chyba nikogo nie zdziwi informacja, że pierwsze tego typu procedery miały miejsce w Stanach Zjednoczonych. Lata 90. w USA nazywane były gorączką internetowego złota, ponieważ w tym czasie Amerykanie prężnie zakładali sklepy internetowe. Szybki rozwój e-commerce doprowadził do powstania idealnego środowiska dla cyberprzestępców, którzy chcieli zarobić na nieuczciwym działaniu w sieci. To właśnie w latach 90. uznano, że jednym z kluczowych czynników wpływających na popularność firmy w internecie jest nazwa domeny.

Cybersquatting w praktyce

Tak, jak już wcześniej zaznaczyliśmy, cybersquatting polega na rejestrowaniu adresów internetowych z wykorzystaniem nazw, które brzmią podobnie jak zarejestrowane znaki towarowe, ale nie tylko. Cyberpiraci bardzo często w czasie rejestracji posługują się również niezarejestrowanymi znakami towarowymi, co znacznie poszerza ich zakres działania. Rzecz jasna, najchętniej wybierane są znaki cieszące się renomą ‒ im większa popularność, tym większa szansa na zysk. Walka o domenę nie jest obecnie niczym zaskakującym. Nie od dziś wiadomo, że strony internetowe są elementem budowy silnej marki.

Piractwo domen w Polsce

Co prawda Polska nie znajduje się w czołówce państw, w których odnotowuje się najwyższy wskaźnik ataków na domeny, co oczywiście wcale nie oznacza, że jesteśmy w pełni wolni od tego problemu. Jedna z głośniejszych spraw dotyczyła rejestracji domen polkomtel.com i plusgsm.com. Rejestracji dokonała firma ERA GSM wykorzystując znak towarowy konkurencji – PLUS GSM. Jak się okazuje, działania podjęte przez ERA GSM nie były prowadzone w celu uzyskania korzyści finansowych. W tym przypadku celem była walka z konkurencją.

Rejestracja znaku towarowego chroni przed cybersquattingiem

Istnieją skuteczne rozwiązania, które chronią przed nieuczciwym działaniem cyberpiratów. Prawnicy rekomendują rejestrację nazwy domeny jako znaku towarowego. Właściciel strony internetowej może czuć się bezpieczniej, ponieważ otrzymuje prawo do posługiwania się daną domeną. Tym samym będzie mógł żądać usunięcia domeny stworzonej w ramach cybersquattingu.

Właściciele domen nie powinni jednak tracić czujności, ponieważ rejestracja znaku towarowego nie rozwiązuje problemu w pełni. W świetle prawa zarejestrowany znak towarowy nie chroni domeny w momencie, gdy inna firma o tej samej nazwie prowadzi działalność o innym charakterze.

To globalny problem, który nabrał na sile podczas pandemii COVID-19

Wszystkie dane wskazują na to, że cybersquatting to proceder, do którego dochodzi na całym świecie. Analizą i badaniem postępowań dotyczących piractwa domen zajmuje się Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO). W 2018 roku odnotowano rekordową ilość spraw poświęconych cyberpiratom, jednak wynik ten został szybko pobity. Od stycznia do października 2020 roku do WIPO wpłynęło 3405 spraw, co oznacza 11% wzrostu w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Eksperci tłumaczą to pandemią koronawirusa, w czasie której wiele firm wzmożyło swoje działania w sieci. Z danych wynika, że najczęściej ofiarami ataków są domeny z sektorów takich jak: bankowość i finanse (12%), biotechnologia i farmacja (11%), Internet i technologie informacyjne (11%) oraz moda (8%). Należy jednak pamiętać, że ofiarą cybersquattingu może stać się każda domena, bez względu na rodzaj i charakter prowadzonej działalności.

Skontaktuj się z naszą agencją SEO już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię pozycjonowania dzięki nam! Czekamy na Ciebie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Brief dla agencji marketingowej – jak wygląda? Jak go napisać?
    Brief dla agencji marketingowej – jak wygląda? Jak go napisać?
    Brief dla agencji to dokument, dzięki któremu planowanie działań marketingowych przebiega o wiele sprawniej. Co powinien zawierać? Koniecznie czytaj dalej.
    Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?
    Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?
    Im bardziej coś nas intryguje, tym większa szansa, że utrwali się w pamięci. Twórcy reklam chętnie implikują więc elementy wywołujące dreszczyk emocji.
    Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?
    Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?
    W kontekście marketingu możemy spotkać się z dwoma głównymi typami reklam: społecznymi i komercyjnymi. Czym charakteryzują się te rodzaje i w jakim celu się je wykorzystuje?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.