Cybersquatting – czym jest piractwo domen i jak skutecznie z nim walczyć?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Dominika Kawczyńska

Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Obecnie studiuje zarządzanie na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. W Grupie iCEA zajmuje się tworzeniem contentu. Więcej

8 kwietnia 2021

Rozwój nowych technologii to niezliczone korzyści dla wielu użytkowników, ale jak się okazuje, nie każdy korzysta z nich tak, jak powinien. Mowa tu o cyberpiratach, którzy w ramach cybersquattingu dokonują rejestracji domen internetowych z wykorzystaniem istniejącej już nazwy firmy. Z roku na rok liczba sporów domenowych zwiększa się. Jak skutecznie walczyć z cybersquattingiem i chronić swoją domenę przed cyberprzestępcami?

Krótka historia cybersquattingu

Chyba nikogo nie zdziwi informacja, że pierwsze tego typu procedery miały miejsce w Stanach Zjednoczonych. Lata 90. w USA nazywane były gorączką internetowego złota, ponieważ w tym czasie Amerykanie prężnie zakładali sklepy internetowe. Szybki rozwój e-commerce doprowadził do powstania idealnego środowiska dla cyberprzestępców, którzy chcieli zarobić na nieuczciwym działaniu w sieci. To właśnie w latach 90. uznano, że jednym z kluczowych czynników wpływających na popularność firmy w internecie jest nazwa domeny.

Cybersquatting w praktyce

Tak, jak już wcześniej zaznaczyliśmy, cybersquatting polega na rejestrowaniu adresów internetowych z wykorzystaniem nazw, które brzmią podobnie jak zarejestrowane znaki towarowe, ale nie tylko. Cyberpiraci bardzo często w czasie rejestracji posługują się również niezarejestrowanymi znakami towarowymi, co znacznie poszerza ich zakres działania. Rzecz jasna, najchętniej wybierane są znaki cieszące się renomą ‒ im większa popularność, tym większa szansa na zysk. Walka o domenę nie jest obecnie niczym zaskakującym. Nie od dziś wiadomo, że strony internetowe są elementem budowy silnej marki.

Piractwo domen w Polsce

Co prawda Polska nie znajduje się w czołówce państw, w których odnotowuje się najwyższy wskaźnik ataków na domeny, co oczywiście wcale nie oznacza, że jesteśmy w pełni wolni od tego problemu. Jedna z głośniejszych spraw dotyczyła rejestracji domen polkomtel.com i plusgsm.com. Rejestracji dokonała firma ERA GSM wykorzystując znak towarowy konkurencji – PLUS GSM. Jak się okazuje, działania podjęte przez ERA GSM nie były prowadzone w celu uzyskania korzyści finansowych. W tym przypadku celem była walka z konkurencją.

Rejestracja znaku towarowego chroni przed cybersquattingiem

Istnieją skuteczne rozwiązania, które chronią przed nieuczciwym działaniem cyberpiratów. Prawnicy rekomendują rejestrację nazwy domeny jako znaku towarowego. Właściciel strony internetowej może czuć się bezpieczniej, ponieważ otrzymuje prawo do posługiwania się daną domeną. Tym samym będzie mógł żądać usunięcia domeny stworzonej w ramach cybersquattingu.

Właściciele domen nie powinni jednak tracić czujności, ponieważ rejestracja znaku towarowego nie rozwiązuje problemu w pełni. W świetle prawa zarejestrowany znak towarowy nie chroni domeny w momencie, gdy inna firma o tej samej nazwie prowadzi działalność o innym charakterze.

To globalny problem, który nabrał na sile podczas pandemii COVID-19

Wszystkie dane wskazują na to, że cybersquatting to proceder, do którego dochodzi na całym świecie. Analizą i badaniem postępowań dotyczących piractwa domen zajmuje się Światowa Organizacja Własności Intelektualnej (WIPO). W 2018 roku odnotowano rekordową ilość spraw poświęconych cyberpiratom, jednak wynik ten został szybko pobity. Od stycznia do października 2020 roku do WIPO wpłynęło 3405 spraw, co oznacza 11% wzrostu w porównaniu do tego samego okresu w 2019 roku. Eksperci tłumaczą to pandemią koronawirusa, w czasie której wiele firm wzmożyło swoje działania w sieci. Z danych wynika, że najczęściej ofiarami ataków są domeny z sektorów takich jak: bankowość i finanse (12%), biotechnologia i farmacja (11%), Internet i technologie informacyjne (11%) oraz moda (8%). Należy jednak pamiętać, że ofiarą cybersquattingu może stać się każda domena, bez względu na rodzaj i charakter prowadzonej działalności.