Zapytaj o ofertę

Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?

5 min czytania
Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?
Kategoria Marketing

W marketingu można odnaleźć wiele ciekawych taktyk, również z obszaru psychologii. Sensacja to wabik na niezdecydowanego konsumenta, tym bardziej że różne emocje towarzyszą mu przy wyborach zakupowych. Z tego względu reklama szokująca zyskuje na znaczeniu, wzbudzając pożądane zainteresowanie ze strony klienta. Jakie jeszcze zakładają sobie cele i czy zawsze jest to biznesowy strzał w dziesiątkę? Sprawdźmy!

Spis treści:

Początki szokowania, czyli shock advertising

Skąd wzięła się idea shock advertising? Początki sięgają czasów starożytnych Rzymian, kiedy to do wyboru teatru, jako rozrywki, zachęcano mężczyzn kobiecymi bohaterami. W kolejnej epoce historycznej, średniowieczu, niemałe widowisko wzbudzało palenie na stosie czarownic. Kontrowersję do dzisiaj wzbudza nagość, choć wszystko zależy od kontekstu i sytuacji jej wykorzystania.

Wiele marek decyduje się na opisywany zabieg, aby zostać zauważoną i zapamiętaną przez grono adresatów. Stworzony przekaz powinien zarówno intrygować, jak i pobudzać do refleksji. Szokować nie można jednak bez wcześniejszej, przemyślanej strategii marketingowej. Co w takim razie warto uwzględnić? Bieżące trendy w branży, wiedzę na temat rynku oraz własne odczucia co do pomyślnej kreacji reklamy.

W czym tkwi sekret shockvertisingu?

Kontrowersje, szokujący content, poruszanie sytuacji odbiegających od przyjętych norm społecznych, łamanie tabu – to wszystko składa się na zjawisko shockvertisingu. Cała magia reklam szokujących tkwi w sięgnięciu po właściwe środki perswazji, a o powodzeniu mówi się wówczas wtedy, gdy zostaje zapamiętana na dłuższy czas.

Aby cieszyć się trwałymi rezultatami, niezbędne jest przygotowanie planu działania. Oprócz zbadania rynku i przeanalizowania błędów popełnianych przez konkurentów, niezbędne staje się zweryfikowanie potrzeb adresatów. Sukces to suma wywołania uczucia napięcia, utrwalenia komunikatu w pamięci i docelowo skłonienie do podjęcia określonej zmiany.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Zwolennicy vs. przeciwnicy reklamy szokującej

Wciąż istnieją spory wśród marketingowców i psychologów odnośnie do skuteczności zabiegu z szokowaniem w roli głównej. Zwolennicy podkreślają, że dzięki temu reklamodawca wyróżnia się od firm, które z dużą dozą ostrożności podchodzą do promowania marki. Z kolei przeciwnicy shockvertisingu wskazują na trudności w zachowaniu równowagi przy kreowaniu takich przekazów. Niewystarczająco wyeksponowane szokujące treści nie zwrócą uwagi wymagającego konsumenta, a zbyt kontrowersyjne mogą spowodować skutki odwrotne od zamierzonych i zniechęcić klienta do skorzystania z oferty marki.

Czy kontrowersja zawsze się “sprzedaje”?

Dlaczego szok to emocja, która ma dwa oblicza i nie zawsze spotyka się z aprobatą odbiorcy reklamy? To konsekwencja naturalnych procesów psychologicznych. Nieświadome zaimplementowanie skandalizujących treści może przyczynić się do wywołania dysonansu poznawczego i przyjęcia przez adresata powściągliwej postawy względem komunikatu. Nie ma gwarancji, czy ilustrowanie np. drastycznych skutków palenia papierosów lub spożywania w nadmiernych ilościach alkoholu zmotywuje uzależnionego do porzucenia niezdrowych nawyków. W tym przypadku jednym z prawdopodobnych scenariuszy jest wyparcie z pamięci fotografii użytych w przekazie reklamowym.

Kolejnym ryzykiem związanym bezpośrednio ze zjawiskiem shock advertisingu jest możliwość utraty renomy firmy. Jeśli zatem planujesz przygotowanie reklamy szokowej, zastanów się, czy nie kierujesz obraźliwych bądź dyskryminujących treści wobec którejś z grup społecznych. Istnieje naprawdę cienka granica pomiędzy tym, co wprawia w zadumę, intryguje czy zaskakuje, a co narusza zasady “dobrego smaku”.

Jak odnieść sukces, tworząc kontrowersyjne przekazy reklamowe?

Kierowanie się intuicją jest ważne, jednak nie zawsze się sprawdza. Przygotowaliśmy kilka wskazówek, które pomogą Ci uniknąć niezadowolenia odbiorców czy utraty renomy firmy. Jak dobrze manewrować w reklamie emocją, jaką jest szok?

  • Po pierwsze: skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać swoim adresatom.
  • Po drugie: przedstaw projekt reklamy odbiorcom, różniącym się pod wieloma względami (np. kulturowymi czy społecznymi) i posiadającym odmienny światopogląd. Pozwoli Ci to wysunąć wnioski na temat sposobów interpretacji przekazu przez szeroko rozumianą opinię publiczną.
  • Po trzecie: miej na względzie to, że niestety nie wszyscy będą przychylnie podchodzić do reklamy szokującej. Najważniejszy jest Twój target, chociaż możesz spotkać się z negatywnym zdaniem osób spoza zdefiniowanej grupy docelowej.

Reklama, która spotka się z uznaniem odbiorców, będzie wielokrotnie przez nich przywoływana podczas rozmów oraz w sieci internetowej. Warto więc zastanowić się nad tym, jak zabrać się za proces twórczy, aby nie tylko wywołać zamieszanie wokół marki, lecz pozytywnie wpłynąć na jej wizerunek oraz przyczynić się do wzrostu popularności. Specyfika funkcjonowania ludzkiego mózgu to ciekawy obszar, często wykorzystywany przez reklamodawców ze względu na jego pierwszorzędną rolę w podejmowaniu decyzji, również tych zakupowych.

Słowo na koniec

Planujesz stworzyć viralową, angażującą, a zarazem kontrowersyjną reklamę? Z rozsądkiem podejdź do procesu kreacyjnego, poświęć czas na analizę potencjalnych szans oraz możliwości wystąpienia ryzyka. Nie postępuj zbyt pochopnie, uwzględnij interesy Twojej grupy docelowej oraz zaniechaj praktyk, które mogłyby spotkać się z ich dezaprobatą. To niełatwe zadanie, dlatego musisz wykazać się zarówno pomysłowością, jak i empatią, a także zachować umiar.

Zainteresował Cię nasz wpis? Zapraszamy do kontaktu z naszymi specjalistami z agencji SEO.

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?
Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?
Jak zaplanować efektywną kampanię reklamową bądź marketingową online? Jakimi metodami wzbudzać zainteresowanie klientów, a następnie je podtrzymywać? Dowiedz się, czym […]
Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?
Jakie wyróżniamy kanały sprzedaży internetowej?
Obecnie nie wystarczy skupić się na sprzedaży dobrej jakości produktów. Aby zbudować bazę klientów, należy wykorzystać potencjał Internetu. W jaki sposób?
Czym jest marketing automation?
Czym jest marketing automation?
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz usprawnić swój e-commerce? Marketing automation to jedno z najlepszych rozwiązań w zakresie promocji online!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę