Zapytaj o ofertę
Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?
5 min. czytania

Czym jest reklama społeczna a reklama komercyjna?

Marketing często kojarzy się wyłącznie z promowaniem produktów czy usług. To jednak nie wszystko, co wchodzi w skład tego typu działań – możemy wyróżnić między innymi także reklamy społeczne. Co to jest marketing społecznościowy i czym różni się od niego reklama komercyjna? Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.

Co to jest marketing społeczny?

Zanim przejdziemy do charakterystyki obu rodzajów reklam, warto najpierw odpowiedzieć na to pytanie. Marketing społeczny jest bardzo ważny w kontekście treści promocyjnych, które możemy spotkać na co dzień. Co właściwie oznacza ten termin? Reklamy społeczne obejmują wszystkie techniki i działania, które mają prowadzić do zmiany poglądu społeczeństwa na określony temat. Mogą one odnosić się zarówno do całej społeczności, jak i zmarginalizowanych grup – przykładem są kampanie uświadamiające o narkomanii czy alkoholizmie.

Czym jest reklama społecznościowa?

To podstawowy element marketingu społecznego – ich zadaniem jest bezpośrednie wpłynięcie na decyzję i postawę konsumenta względem danej kwestii. Na czym polega reklama społeczna? Ma ona nie tylko informować przypadkowego odbiorcę, lecz także wpłynąć na jego świadomość i ostrzec przed konkretnym problemem, który może dotknąć każdego z nas. W takich reklamach liczy się przede wszystkim „sprzedanie” idei oraz promowanie postaw, które w finalnym rezultacie będą dobre dla ogółu społeczeństwa, jak również krytykowanie nieodpowiednich postaw – takich jak przemoc czy alkoholizm.

Wszystko to ma na celu zarówno pobudzić odbiorców do refleksji, jak i zachęcić do bezpośredniego działania. Choć w zasadzie nie jest to „reklama” w znaczeniu treści służącej do promowania produktów lub usług firm, ze względu na charakterystykę kampanii reklamę społeczną również zalicza się do marketingu.

Rodzaje reklamy społecznej

Jakie są reklamy społeczne? Możemy wyróżnić wiele typów takich treści, które różnią się przede wszystkim pod względem sposobu wpływania na odbiorcę. Oto podstawowy podział reklam społecznych:

  • perswazyjne – taki rodzaj reklam społecznych ma na celu zmianę postawy odbiorcy, przeważnie narzucają one narrację konkretnej organizacji odpowiedzialnej za kampanię;
  • informacyjne – ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na dany problem społeczny, środowiskowy lub etyczny;
  • angażujące odbiorcę – mają one przede wszystkim zachęcić do dalszego działania na rzecz dobra społecznego, na przykład poprzez wpłaty dla fundacji.

Czym jest reklama komercyjna?

Reklamy komercyjne towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku, zarówno w sieci, jak i w fizycznych przestrzeniach. Celem jest tutaj przede wszystkim zachęcenie odbiorcy, który jest potencjalnym konsumentem, do wypróbowania i ewentualnie późniejszego zakupu określonego produktu bądź skorzystania z usługi. Warto zaznaczyć, że również reklama komercyjna może służyć do uświadomienia o istnieniu danej oferty. Tego typu treści możemy spotkać na ulicy, podczas przeglądania wiadomości, w internecie, w sklepach i nie tylko. Spora intensywność działań marketingowych sprawia, że starsze strategie tracą na znaczeniu, a osoby odpowiedzialne za kampanie reklamowe nieustannie szukają nowych sposobów, by dotrzeć do klientów.

Dlaczego powstają reklamy komercyjne?

Aby mieć szansę faktycznie zarobić na oferowanych produktach lub usługach, niezbędny jest rozgłos – musimy przy tym zadbać, by zareklamować je w taki sposób, by trafiły do konsumenta skuteczniej niż w przypadku konkurencji. Z tego względu reklama jest często swego rodzaju odpowiedzią na produkty oferowane przez rynkowych rywali. Bez odpowiedniego marketingu dotarcie do klienta jest niezwykle ciężkie.

Rodzaje reklam komercyjnych

Reklamy tego typu również można podzielić na kilka rodzajów. W tym przypadku główną różnicą jest lokalizacja treści:

  • reklama wewnętrzna – pełni przede wszystkim funkcję ekspozycyjną wewnątrz pomieszczenia, może być umieszczona np. w lokalizacji, w której odbywa się wydarzenie branżowe;
  • reklama zewnętrzna – sposób prezentacji produktów i usług w przestrzeni publicznej, z którą styczność mają przypadkowi odbiorcy; możemy zaliczyć tutaj m.in. billboardy, telebimy i szyldy;
  • reklama internetowa – wszelkie treści marketingowe publikowane w sieci, od płatnych reklam po content marketing.

Reklama społeczna a reklama komercyjna – różnice

Wiemy już, czym charakteryzują się poszczególne warianty reklam – w jakim celu stosuje się każdy z nich? Jedną z najważniejszych kwestii jest tutaj cel kampanii marketingowej. Zarówno reklamy społeczne, jak i komercyjne mają na celu wpłynąć na postawę odbiorcy. Pierwsze z nich skupiają się jednak na spojrzenie dotyczące określonych problemów społecznych, z kolei drugie mają zachęcić do spróbowania lub zakupu towarów bądź usług firmy. W drugim przypadku oczekiwanym efektem jest zwiększenie zysku dla firmy, podczas gdy rolą reklam społecznych jest przede wszystkim osiągnięcie pozytywnego wpływu na społeczeństwo czy poprawa standardu życia w danej przestrzeni.

Inną bardzo ważną różnicą jest budżet. W przypadku reklamy społecznej budżet jest zazwyczaj niewielki – przeważnie odpowiadają za nie niezależne organizacje, które często utrzymują się głównie z dotacji osób, dla których dana sprawa ma duże znaczenie. Wyjątkiem są instytucje rządowe oraz światowe organizacje, które mogą czerpać środki od wielu sponsorów. Nakład na reklamy komercyjne jest na ogół znacznie większy, co pozwala między innymi wykorzystać efekty specjalne czy nawiązać współpracę z celebrytami bądź influencerami. Obydwa warianty reklam często opierają przekaz na odwołaniu się do emocji odbiorcy, jednak dokładny wygląd kampanii znacząco się różni w zależności od tematu reklamy.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: beautionna.com, bellaces.com

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest marketing lateralny?
    Czym jest marketing lateralny?
    Metod wkupienia się w łaski wymagającego klienta jest wiele. Jak zrobić to skutecznie? Omawiamy, czym jest marketing lateralny. Warto wiedzieć więcej.
    Sprawdź, czym jest growth hacking
    Sprawdź, czym jest growth hacking
    Czy marketing musi wiązać się z dużymi nakładami środków na reklamę oraz długim czasem oczekiwania na efekty? Niekoniecznie! Poznaj growth hacking, czyli metodę, która pozwala na uzyskanie szybkiego zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa.
    Co to są linki afiliacyjne?
    Co to są linki afiliacyjne?
    Skuteczne promowanie marki w sieci to coraz trudniejsze zadanie. Warto więc wiedzieć, czym są i jak w tym celu wykorzystać linki afiliacyjne!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.