Marketing często kojarzy się wyłącznie z promowaniem produktów czy usług. To jednak nie wszystko, co wchodzi w skład tego typu działań – możemy wyróżnić między innymi także reklamy społeczne. Co to jest marketing społecznościowy i czym różni się od niego reklama komercyjna? Przedstawiamy najważniejsze informacje na ten temat.
Zanim przejdziemy do charakterystyki obu rodzajów reklam, warto najpierw odpowiedzieć na to pytanie. Marketing społeczny jest bardzo ważny w kontekście treści promocyjnych, które możemy spotkać na co dzień. Co właściwie oznacza ten termin? Reklamy społeczne obejmują wszystkie techniki i działania, które mają prowadzić do zmiany poglądu społeczeństwa na określony temat. Mogą one odnosić się zarówno do całej społeczności, jak i zmarginalizowanych grup – przykładem są kampanie uświadamiające o narkomanii czy alkoholizmie.
To podstawowy element marketingu społecznego – ich zadaniem jest bezpośrednie wpłynięcie na decyzję i postawę konsumenta względem danej kwestii. Na czym polega reklama społeczna? Ma ona nie tylko informować przypadkowego odbiorcę, lecz także wpłynąć na jego świadomość i ostrzec przed konkretnym problemem, który może dotknąć każdego z nas. W takich reklamach liczy się przede wszystkim „sprzedanie” idei oraz promowanie postaw, które w finalnym rezultacie będą dobre dla ogółu społeczeństwa, jak również krytykowanie nieodpowiednich postaw – takich jak przemoc czy alkoholizm.
Wszystko to ma na celu zarówno pobudzić odbiorców do refleksji, jak i zachęcić do bezpośredniego działania. Choć w zasadzie nie jest to „reklama” w znaczeniu treści służącej do promowania produktów lub usług firm, ze względu na charakterystykę kampanii reklamę społeczną również zalicza się do marketingu.
Jakie są reklamy społeczne? Możemy wyróżnić wiele typów takich treści, które różnią się przede wszystkim pod względem sposobu wpływania na odbiorcę. Oto podstawowy podział reklam społecznych:
Reklamy komercyjne towarzyszą nam praktycznie na każdym kroku, zarówno w sieci, jak i w fizycznych przestrzeniach. Celem jest tutaj przede wszystkim zachęcenie odbiorcy, który jest potencjalnym konsumentem, do wypróbowania i ewentualnie późniejszego zakupu określonego produktu bądź skorzystania z usługi. Warto zaznaczyć, że również reklama komercyjna może służyć do uświadomienia o istnieniu danej oferty. Tego typu treści możemy spotkać na ulicy, podczas przeglądania wiadomości, w internecie, w sklepach i nie tylko. Spora intensywność działań marketingowych sprawia, że starsze strategie tracą na znaczeniu, a osoby odpowiedzialne za kampanie reklamowe nieustannie szukają nowych sposobów, by dotrzeć do klientów.
Aby mieć szansę faktycznie zarobić na oferowanych produktach lub usługach, niezbędny jest rozgłos – musimy przy tym zadbać, by zareklamować je w taki sposób, by trafiły do konsumenta skuteczniej niż w przypadku konkurencji. Z tego względu reklama jest często swego rodzaju odpowiedzią na produkty oferowane przez rynkowych rywali. Bez odpowiedniego marketingu dotarcie do klienta jest niezwykle ciężkie.
Reklamy tego typu również można podzielić na kilka rodzajów. W tym przypadku główną różnicą jest lokalizacja treści:
Wiemy już, czym charakteryzują się poszczególne warianty reklam – w jakim celu stosuje się każdy z nich? Jedną z najważniejszych kwestii jest tutaj cel kampanii marketingowej. Zarówno reklamy społeczne, jak i komercyjne mają na celu wpłynąć na postawę odbiorcy. Pierwsze z nich skupiają się jednak na spojrzenie dotyczące określonych problemów społecznych, z kolei drugie mają zachęcić do spróbowania lub zakupu towarów bądź usług firmy. W drugim przypadku oczekiwanym efektem jest zwiększenie zysku dla firmy, podczas gdy rolą reklam społecznych jest przede wszystkim osiągnięcie pozytywnego wpływu na społeczeństwo czy poprawa standardu życia w danej przestrzeni.
Inną bardzo ważną różnicą jest budżet. W przypadku reklamy społecznej budżet jest zazwyczaj niewielki – przeważnie odpowiadają za nie niezależne organizacje, które często utrzymują się głównie z dotacji osób, dla których dana sprawa ma duże znaczenie. Wyjątkiem są instytucje rządowe oraz światowe organizacje, które mogą czerpać środki od wielu sponsorów. Nakład na reklamy komercyjne jest na ogół znacznie większy, co pozwala między innymi wykorzystać efekty specjalne czy nawiązać współpracę z celebrytami bądź influencerami. Obydwa warianty reklam często opierają przekaz na odwołaniu się do emocji odbiorcy, jednak dokładny wygląd kampanii znacząco się różni w zależności od tematu reklamy.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: beautionna.com, bellaces.com
Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.