Czym jest certyfikat SSL? Czy ma wpływ na SEO?

Czym jest certyfikat SSL? Czy ma wpływ na SEO?

Przeglądając strony WWW, możesz spotkać się z takimi witrynami, które są oznaczane przez popularne przeglądarki jako niezabezpieczone. To oznacza, że nie korzystają z certyfikatu SSL. Z czym to się wiąże? Czy brak tego rozwiązania może negatywnie wpływać na widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania Google? Co jeszcze powinieneś o nim wiedzieć?

Czym jest certyfikat SSL?

SSL to skrót od Secure Sockets Layer. Jest to protokół, który służy do zabezpieczenia połączenia w internecie. W praktyce oznacza to, że dane przesyłane pomiędzy urządzeniem użytkownika Twojej strony a serwisem są szyfrowane – nie mogą być przez nikogo przejęte ani zmienione, co oznacza, że są po prostu bezpieczne. Najłatwiej taką witrynę poznasz po tym, że na początku jej adresu, zamiast http://, zobaczysz https://.

Ponadto, w przypadku gdy dana strona nie korzysta z certyfikatu SSL, przeglądarka Chrome wyświetla obok pola jej adresu następującą informację:

Nie jest to komunikat, który zachęcałby internautę do korzystania ze strony. Prawdopodobnie wiele osób po jego zobaczeniu natychmiast opuści serwis, co spowoduje, że zwiększy się wskaźnik odrzuceń, czas przebywania na stronie – nie wyniknie z tego nic pozytywnego.

Google znacznie przyczyniło się do wzrostu zainteresowania korzystaniem przez właścicieli stron z szyfrowanego połączenia poprzez wprowadzenie takich oznaczeń przez przeglądarkę Chrome, która obecnie ma według gs.statcounter.com ponad 64 proc. udziału w rynku. To spowodowało, że zainteresowanie wdrożeniem tego rozwiązania zaczęło systematycznie rosnąć. W dalszym ciągu wiele serwisów nie korzysta z szyfrowanego połączenia, ale widać, że jego popularność stale rośnie. Według danych w3techs.com w listopadzie 2021 roku ponad 77 proc. analizowanych stron łączyło się przez https://. W ciągu roku to oznacza wzrost o blisko 10 punktów procentowych.


Źródło: https://w3techs.com/technologies/details/ce-httpsdefault, 2.12.2021

Czy certyfikat SSL jest potrzebny?

Odpowiedź na to pytanie może być tylko jedna – zdecydowanie tak, i to z wielu powodów. Za korzystaniem z tego rozwiązania przemawia wiele czynników. Po co certyfikat SSL jest potrzebny Twojej stronie? Oto argumenty:

  • pokazujesz, że dbasz o bezpieczeństwo użytkowników – zapewniając szyfrowane połączenie, podejmujesz działania zmierzające do minimalizacji ryzyka przejęcia przez niepowołane do tego osoby danych wysyłanych na stronie;
  • dostosowujesz się do wymagań rynkowych – kiedy w ostatnim czasie zdarzyło Ci się trafić na sklep internetowy, który nie korzysta z SSL? Jak wspomnieliśmy, tego rozwiązania używa już zdecydowana większość serwisów. Nie mając go, nie nadążasz za konkurencją;
  • konwersja – czy zrobiłbyś zakupy na stronie, która jest oznaczona jako niezabezpieczona? Podałbyś numer karty kredytowej albo inne swoje dane? Z pewnością nie. Brak SSL negatywnie wpływa na poziom konwersji, co jest jednoznaczne z tym, że rentowność prowadzonych działań marketingowych również będzie niższa;
  • SSL jest wymagane do AMP – AMP to przyspieszone strony mobilne. Jeśli chcesz wdrożyć taki serwis, to obowiązkowo powinieneś korzystać z certyfikowanego połączenia;
  • używanie SSL jest jednym z czynników rankingowych algorytmu Google – co oznacza, że ma wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. W jakim stopniu? Tę kwestię podejmiemy w dalszej części artykułu.

Skoro korzystanie z certyfikatu SSL przynosi wyłącznie korzyści, to pojawia się pytanie – ile to kosztuje? Czy wiąże się z dużym wydatkiem?

Ile kosztuje certyfikat SSL?

Pozytywna informacja jest taka, że wdrożenie tego rozwiązania nie musi się dla Ciebie wiązać z jakimikolwiek kosztami poza ewentualnym zleceniem jego instalacji, ale obecnie firmy hostingowe upraszczają ten proces do ledwie kilku kroków, a wręcz – mogą same go dla Ciebie włączyć na Twojej stronie. Dostępnych jest kilka wersji certyfikatu SSL, które różnią się poziomem zabezpieczeń. Wyróżniamy:

  • Domain Validation (DV) – zapewnia podstawowy poziom bezpieczeństwa. W tym przypadku weryfikowana jest wyłącznie własność domeny, a uruchomienie szyfrowanego połączenia może Ci zająć dosłownie kilka do kilkunastu minut. Wtedy już połączenie pomiędzy Twoją stroną a urządzeniem internauty będzie szyfrowane.
  • Organization Validation (OV) – w tym przypadku mamy już do czynienia z większym poziomem weryfikacji. Nie zostanie on wydany osobie fizycznej, ale wyłącznie organizacji. Tego certyfikatu nie załatwisz od ręki, gdyż musi być sprawdzona nie tylko przynależność domeny, ale również potwierdzone dane firmowe. Może to potrwać kilka dni.
  • Extended Validation (EV) – tutaj mamy już do czynienia z najwyższym poziomem zabezpieczeń, z którego korzystają m.in. banki, przeróżne instytucje finansowe i rządowe. Podmiot, który ubiega się o ten certyfikat, jest szczegółowo weryfikowany, co może potrwać nawet kilka tygodni.

Im wyższy poziom weryfikacji, tym większa opłata, która w przypadku certyfikatu EV sięga kilkuset złotych za rok, ale może to być nawet wyższa kwota. Nie oznacza to jednak, że koniecznie musisz się zdecydować na płatny certyfikat SSL. Owszem, w przypadku różnych instytucji korzystanie z takiej jego wersji jest konieczne, ale nie, jeśli masz sklep czy witrynę firmową.

Najpopularniejszym darmowym rozwiązaniem jest Let’s Encrypt. Jeśli masz wątpliwości, czy aby na pewno jest to dobry wybór, to wiedz, że z takiego certyfikatu korzysta około 260 milionów stron na świecie. Co więcej, w ofercie zdecydowanej większości firm hostingowych w Polsce masz możliwość włączenia tego rozwiązania bez opłat, samodzielnie i bez ograniczeń. Proces został maksymalnie ułatwiony, a na wszelki wypadek niemal wszystkie firmy hostingowe udostępniają instrukcje, jak krok po kroku włączyć certyfikat SSL na swojej stronie.

Jeśli szukasz oferty hostingowej i nie jesteś do żadnej przekonany, to kwestia bezpłatnego włączenia certyfikatu Let’s Encrypt jest argumentem, który zdecydowanie przemawia za taką propozycją. Co więcej, możesz trafić również na takie, w których w cenie dostaniesz nawet komercyjną wersję SSL.

Certyfikat SSL – SEO. Czy istnieje zależność?

Jak zostało wspomniane, korzystanie przez stronę z szyfrowanego połączenia jest jednym z czynników rankingowych wyszukiwarki Google, co oznacza, że jest brane pod uwagę przy ustalaniu pozycji w SERP-ach (Search Engine Result Page).

Google potwierdziło ten fakt w 2014 roku. Od tego momentu minęło więc ponad 7 lat, a tak naprawdę duże zainteresowanie wdrażaniem SSL pojawiło się dopiero w lipcu 2018 roku, kiedy wersja 68 przeglądarki Chrome oznaczała witryny bez szyfrowanego połączenia jako niezabezpieczone.


Źródło: https://developers.google.com/search/blog/2014/08/https-as-ranking-signal, 02.12.2021

Pojawia się jednak pytanie: czy certyfikat SSL jest istotnym czynnikiem rankingowym? Uruchomienie szyfrowanego połączenia nie spowoduje, że Twoja witryna na dane zapytanie wskoczy z pozycji 10 na 1. Natomiast jak najbardziej może mieć wpływ na ogólną widoczność. Trudno oczekiwać, aby SSL przynosił imponujące skoki pozycji, skoro korzysta z niego prawie 80 proc. stron w sieci. Natomiast jeśli jeszcze nie wdrożyłeś tego rozwiązania, to oczywiście działa to na Twoją niekorzyść.

Analizując zależność pomiędzy SSL a pozycjonowaniem, należy podejść do tych kwestii szerzej. To, że witryna ma zainstalowany SSL, już jest dla Google pozytywnym sygnałem, ale algorytm tej wyszukiwarki analizuje również inne dane.

Prawdopodobnie brak SSL powoduje, że zwiększa się wskaźnik odrzuceń. Po prostu internauta opuszcza stronę zaraz po tym, jak zobaczy komunikat, że ona jest niezabezpieczona. Kolejna kwestia – jeśli znalazł ją w Google, szybko ją zamknie i kliknie inny wynik – dla algorytmu to sygnał, że ten rezultat nie spełnił jego oczekiwań. Jeśli skala takiego działania będzie duża, to ten czynnik może wpłynąć na obniżenie widoczności witryny w Google.

Kiedy korzystanie z certyfikowanego połączenia było jeszcze mało popularne, wdrażanie tego rozwiązania mogło przynosić wręcz zaskakujące dobre efekty. Oto przykład, jakie były rezultaty przejścia na https:// w 2014 roku, kiedy z SSL korzystali nieliczni.


Źródło: https://www.cloudtec.ch/blog/web/2014/will-switching-to-https-affect-my-seo-ranking, 02.12.2021

Czego natomiast możesz się spodziewać obecnie? Być może na wykresie widoczności w Senuto czy SemStorm po uruchomieniu SSL zauważysz niewielki wzrost widoczności, ale nie ma takiej pewności. Miej na uwadze, że używanie szyfrowanego połączenia jest już absolutnym standardem, a błędem jest pozostawanie pod tym względem za konkurencją, tym bardziej że z tego rozwiązania możesz korzystać całkowicie za darmo.

Uważaj na błędy we wdrażaniu certyfikatu SSL

Jeśli włączasz na swojej stronie https://, to powinieneś mieć na uwadze błędy, które możesz popełnić. W 2016 roku Ahrefs przeanalizowało 10 tys. domen o najwyższej widoczności pod kątem różnych błędów popełnionych w związku z wdrożeniem szyfrowanego połączenia. Okazało się wówczas, że:

  • aż w 90,9 proc. przypadków stron wdrożenie nie było optymalne,
  • na 65,63 proc. witryn https nie działało poprawnie,
  • 23,01 proc. używało tymczasowych przekierowań 302 zamiast stałych 301.

Na stronach pojawiają się przeróżne błędy. Bardzo częstym są linki prowadzące do podstron z http:// na szyfrowanych stronach. Na przykład SSL zostało włączone, ale nie podmieniono adresów plików graficznych – to bardzo częsty błąd, ale tych może być więcej. Te i inne możesz wykryć za pomocą Ahrefs – korzystając z funkcji audytu witryny.

Certyfikat SSL – czy warto?

Korzystanie z tego rozwiązania jest czynnikiem rankingowym od 2014 roku. Obecnie zdecydowana większość stron ma wdrożone szyfrowane połączenia – dlatego, jeśli nadal nie masz go w swojej witrynie, to najwyższa pora się tym zainteresować. Pamiętaj jednak o weryfikacji możliwych błędów, które możesz popełnić – wykorzystaj do tego choćby Ahrefs.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 3

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy koszt pozycjonowania?

    Ile kosztuje pozycjonowanie? Od czego zależy koszt pozycjonowania?

    Na koszt działań SEO składa się mnóstwo elementów, bez znajomości których każda wycena będzie jak wróżenie z fusów. Sprawdź, co może pomóc Ci w zaplanowaniu budżetu i przygotowaniu kosztorysu.
    Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

    Indeksacja, czyli pierwszy krok ku pozycjonowaniu

    Kilka słów o tym, jak sprawić, by Twoja strona pojawiła się na mapie Twojego klienta i przekonała go, że warto ją na chwilę „odwiedzić”.
    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap I: dobór fraz kluczowych i planowanie treści

    Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap I: dobór fraz kluczowych i planowanie treści

    Podstawy SEO są niezbędne, jeśli chcesz być widoczny w sieci. Dziś podpowiadamy, jak tworzyć dobre treści i w jaki sposób zdefiniować słowa kluczowe, by klienci trafili właśnie do Ciebie.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: